L 105 Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats, lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om aktiv socialpolitik, integrationsloven, lov om statens voksenuddannelsesstøtte og lov om godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen og efteruddannelse.

(Velfærdsreformen – forstærket indsats for at nedbringe ledigheden m.v.).

Af: Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V)
Udvalg: Arbejdsmarkedsudvalget
Samling: 2006-07
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 13-12-2006

Fremsættelsestale af lovforslag

20061_l105_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (13. december 2006)

 

 

Beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigel­sesindsats, lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats, lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om aktiv socialpolitik, lov om integration af udlændinge i Danmark, lov om statens voksenuddannelsesstøtte og lov om godtgørelse ved deltagelse i erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse (Velfærdsreformen €" forstærket indsats for at nedbringe ledigheden m.v.)

(Lovforslag nr. L 105).

Lovforslaget udmønter de dele af aftalen af 20. juni 2006 mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om fremtidens velstand og velfærd og investeringer i fremtiden (velfærdsaftalen), der ved­­rører en forstærket indsats for at nedbringe ledigheden.

Lovforslaget udmønter herunder de dele af aftalen, der går ud på at få flere indvandrere og efterkommere i arbejde, at styrke indsatsen for ledige mellem 25 og 30 år uden uddannelse, og at styrke voksen- og efteruddannelse ved en forenklet og permanent jobrotationsordning. Lovforslaget indeholder nogle få elementer, der ligger uden for velfærdsaftalen, men som det er fundet hensigtsmæssigt at fremsætte samtidigt.

De aftalte tiltag mindsker antallet af personer i arbejdsstyrken med utilstrækkelige kvalifikationer. Øget beskæftigelse, lavere ledighed og færre passive overførselsindkomstmodtagere vil samtidig bidrage til at styrke sammenhængskraften.

Lovforslaget kan opdeles under følgende overskrifter:

Forstærket indsats for at nedbringe ledigheden

Særligt i en situation med lav ledighed og mangel på arbejdskraft er det afgørende at sikre reel rådighed og aktiv jobsøgning blandt ledige, samt at sikre en hurtig og effektiv formidling af ledige med de kvalifikationer, som virksomhederne efterspørger.

Lovforslaget indeholder forslag om aktiv jobsøgning, styrket rådighed og effektiv jobformidling, der omfatter regler om systematisk opfølgning på en formidling, hvor den ledige ikke får jobbet, a-kasserne som systematiske jobformidlere, om øget fokus på ledige job, om systematiske rådighedsvurderinger, om forenkling af samtaletyper og om straksaktivering, når der er tale om sort arbejde.

Øget aktiv deltagelse og aktivering omfatter regler om fremrykket aktivering fra efter 12 måneder til efter 9 måneders ledighed, om intensiv aktivering af forsikrede ledige efter 2½ års ledighed, om forlængelse af uddannelsespuljer og om pligt for offentlige arbejdsgivere til at skaffe løntilskudspladser.

Harmonisering og regelforenkling omfatter regler om undtagelse af personer fra det individuelle kontaktforløb, om forenklede dokumentationskrav til jobplan ved tilbud under 4 uger samt øvrige forenklinger.

Flere indvandrere og efterkommere i arbejde

Der foreslås iværksat en række initiativer for at styrke indsatsen for at få flere indvandrere og efterkommere i arbejde.

Følgende elementer i lovforslaget styrker dette: Regler om målrettet højere løntilskud ved ansættelse af langvarigt ledige, der modtager kontant- og starthjælp eller introduktionsydelse, hos private arbejdsgivere, om partnerskaber med tilskud til virksomheder, regler om at alle skal have samme ret til at blive aktiveret, regler om krav til opfyldelsen af de lediges ret til aktivering og regler om tilbud til selvforsørgende uden beskæftigelse.

Ungdomsuddannelse til alle

Unge mellem 25 og 30 år skal tættere på arbejdsmarkedet eller i uddannelse frem for at være på passiv forsørgelse. Derfor foreslås det at iværksætte en særlig indsats for unge, som endnu ikke har fået en uddannelse. Der er tale om regler om virksomhedspraktik eller uddannelse for 25-29-årige kontant- og starthjælpsmodtagere, der ikke er forsørgere og om tilbud om offentligt løntilskudsjob eller uddannelse for dagpengemodtagere.

Styrket voksen- og efteruddannelse

Løbende voksen- og efteruddannelse gennem hele livet bidrager til, at virksomheder og medarbejdere er bedre rustet til omstilling på arbejdsmarkedet og til, at den enkelte højere oppe i alderen er efterspurgt på arbejdsmarkedet. Som et led i dette foreslås en ny permanent jobrotationsordning, der er lettere for virksomhederne at anvende.

Samlet gennemføres med lovforslaget initiativer, der øger beskæftigelsen og dermed bidrager til at understøtte det økonomiske opsving. Initiativerne sigter især på at motivere og opkvalificere dem, der har svært ved at få fodfæste på arbejdsmarkedet samt på at sikre, at de ledige reelt er til rådighed.

Lovforslagets konsekvenser

Reformerne i velfærdsaftalen skønnes samlet at medføre, at væsentligt færre personer vil modtage offentlig forsørgelse. Det ventes, at det samlede antal overførselsindkomstmodtagere vil kunne falde med ca. 145.000 personer i 2025 og ca. 200.000 i 2040 set i forhold til, hvis der ikke gennemføres reformer.

Samlet skønnes reformerne at styrke beskæftigelsen med ca. 110.000 personer i 2025 og med ca. 125.000 personer i 2040.

De aftalte initiativer inden for arbejdsmarkeds- og integrationspolitikken skaber grundlag for en stigning i beskæftigelsen, som skønsmæssigt er omkring 13.000 personer frem mod 2010.

De forskellige forslag medfører mindre- eller merudgifter for det offentlige, der samlet set vil betyde, at kommunerne i perioden 2007 til 2010 vil have mindreudgifter på henholdsvis 20,9 mio. kr., 36,9 mio. kr., 127,3 mio. kr. og 119,1 mio. kr. mens staten i samme periode vil have merudgifter på 412,3 mio. kr., 1.000,9 mio. kr., 1.332,9 mio. kr. og 1.240,7 mio. kr.

Forslaget har ingen økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.

Forslaget har mindre administrative konsekvenser for borgerne.

Forslaget har ingen miljø- eller ligestillingsmæssige konsekvenser. Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

Lorslagets ikrafttræden

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. marts 2007. Visse dele af loven træder dog først i kraft senere. Den 1. juni 2007 træder reglerne om indsatsen for unge i kraft, og den 1. august 2007 reglerne om ny model for ordinær formidling og fremrykket aktivering.

Reglerne om at ledige mindst én gang om ugen skal bekræfte registreringen som arbejdssøgende og de ydelsesmæssige konsekvenser af manglende bekræftelse samt reglerne om intensiv aktivering af dagpengemodtagere efter 30 måneders ledighed træder i kraft den 1. oktober 2007.

Den 1. januar 2008 træder reglerne om samtaler hos anden aktør, om andre aktørers underretningspligt og om bortfald af refusion ved for sen aktivering i kraft, og den 1. juli 2008 træder reglerne om, at alle kontanthjælpsmodtagere skal have ret og pligt til gentagen aktivering hver 6. måned, i kraft.

Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og bemærkningerne hertil, skal jeg anbefale lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.