L 110 Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, aktieavancebeskatningsloven, fusionsskatteloven og andre skattelove.

(Skattefri omstrukturering af selskaber og justering af sambeskatningsreglerne m.v.).

Af: Skatteminister Kristian Jensen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2006-07
Status: Delt

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 13-12-2006

Fremsættelse: 13-12-2006

Fremsættelsestale af lovforslag

20061_l110_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (13. december 2006)

 

 

Skatteministeren (Kristian Jensen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov ændring af selskabsskatteloven, aktieavancebeskatningsloven, fusionsskatteloven og andre skattelove (Skattefri omstrukturering af selskaber og justering af sambeskatningsreglerne m.v.)

(Lovforslag nr. L 110).

Formålet med forslaget er at forbedre de skattemæssige rammevilkår for koncerner og skabe en mere hensigtsmæssig og sammenhængende erhvervsbeskatning i Danmark.

Det foreslås at objektivere reglerne om skattefri omstrukturering af selskaber, således at spaltning, tilførsel af aktiver og aktieombytning kan gennemføres skattefrit uden en tilladelse fra SKAT. Forslaget indebærer yderligere, at det i ingen tilfælde kræver tilladelse fra SKAT at gennemføre en skattefri fusion. Forslaget er en væsentlig forenkling og administrativ lettelse for aktionærer og selskaber. De nye objektive regler tilskynder til, at aktionærerne beholder deres aktier i tre år efter en skattefri omstrukturering. For de aktionærer, som ikke kan forudse, om de vil kunne beholde aktierne i tre år, bevares de gældende regler og tilladelsessystemet i sin nuværende form.

Forslaget indeholder også en smidiggørelse af de nye sambeskatningsregler. Bl.a. forenkles reglerne for koncerninterne omstruktureringer med deltagelse af nystiftede selskaber og beskatningen af tilskud mellem sambeskattede selskaber fjernes. Derved får koncernerne større fleksibilitet med hensyn til flytning af aktiviteter og kapital mellem koncernens selskaber. Dette understøttes også af et forslag om, at der ikke skal ske underskudsbegrænsning, hvis der ikke er tale om et reelt ejerskifte.

Forslaget indeholder også en ændring af den nye sømandsbeskatningslov, der gør det muligt for søfolk ombord på kabelskibe at blive omfattet af DIS-ordningen €" ligesom det var tilfældet før lovens indførelse i 2005.

Endelig foreslås en række justeringer, der har til formål at fjerne uhensigtsmæssigheder i skattelovgivningen. Der er tale om ændringer vedrørende;

€" hybride finansieringsinstrumenter, så der ikke gives fradrag for renter og kurstab på gæld, der behandles som egenkapital i udlandet,

€" fordringer mellem sambeskattede selskaber, således at renteindtægter og kursgevinster ikke nedbringer en genbeskatningssaldo og tab/gevinst ikke medregnes ved indkomstopgørelsen

€" selskabers salg af aktier til udstedende selskab, således at en skattepligtig aktieavance ikke konverteres til skattefrit udbytte, og

€" livsforsikringsselskabers investering i fast ejendom, således at beskatning af ejendomsavance og genvundne afskrivninger ikke kan undgås ved at vælge beskatning efter det såkaldte nettoopgørelsesprincip.

Fjernelsen af disse uhensigtsmæssigheder forhindrer et utilsigtet provenutab. Ændringen vedrørende søfolk ombord på kabelskibe indebærer, at der gives afkald på et merprovenu, som ikke var indregnet ved indførelsen af den nye sømandsbeskatningslov. De øvrige forslag skønnes ikke at have nævneværdige provenumæssige konsekvenser.

Idet jeg i øvrigt henviser til bemærkningerne til lovforslaget, skal jeg anbefale lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.