L 136 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om social service og lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område. (Tilsyn på plejehjem og i
plejeboliger m.v.).
Fremsat den 31. januar 2007 af
socialministeren (Eva Kjer Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social service
og lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område
(Tilsyn på plejehjem og i plejeboliger
m.v.)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 929 af 5. september 2006, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 1584 af 20. december
2006 og § 1 i lov nr. 1585 af 20. december 2006, og
senest ved § 15 i lov nr. 1587 af 20. december 2006,
foretages følgende ændring:
1. I § 151 indsættes
som stk. 5 :
» Stk. 5. Socialministeren
fastsætter i en bekendtgørelse regler om tilsyn efter
stk. 2-4. Ministeren kan herunder fastsætte regler om, at
medlemmer af kommunalbestyrelsen ikke må deltage i den
faktiske udførelse af tilsynet.«
§ 2
I lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr.
858 af 8. august 2006, som senest ændret ved § 2 i
lov nr. 1585 af 20. december 2006, foretages følgende
ændringer:
1.§ 30, stk. 1,
affattes således:
»I hver kommune etableres et
ældreråd. Ældrerådets medlemmer
vælges ved direkte valg. Ældrerådet
rådgiver kommunalbestyrelsen i ældrepolitiske
spørgsmål og formidler synspunkter mellem borgerne og
kommunalbestyrelsen om lokalpolitiske spørgsmål, der
vedrører de ældre.«
2. § 31, stk. 1, 1. pkt.,
affattes således:
»Ældrerådet
består af mindst 5 medlemmer, og for hvert medlem
vælges en stedfortræder.«
3. § 31, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves.
4. § 35, stk. 4, affattes
således:
»For hvert medlem vælges en
stedfortræder. Hvis der er fem medlemmer i
ældrerådet, vælges der kun to
stedfortrædere blandt dets medlemmer.«
§ 3
Loven træder i kraft den 1. juli
2007.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og
formål
1.1 Bemyndigelse til at
fastsætte regler for tilsyn på plejehjem og i
plejeboliger
Regeringen ønsker med forslaget at styrke
og stramme op på kvaliteten af de kommunale tilsyn på
plejehjem og i plejeboliger mv. og opfølgningen på
disse. Dette skal ske ved en fastlæggelse af kravene til
indholdet i de kommunale tilsyn.
Det er vigtigt, at de kommunale tilsyn
berører alle væsentlige forhold på plejehjemmene
og i plejeboligerne. Hermed vil der kunne skabes et godt grundlag
for de kommunale myndigheders systematiske opfølgning
på, om plejehjemmenes og plejeboligernes indsats er
tilfredsstillende, og at de ældre får den hjælp
de har behov for. Lovforslaget forbedrer dermed de ældres
retssikkerhed. En systematisk opfølgning på tilsynene
giver også kommunerne mulighed for at arbejde med
læring og udvikling, således at tilsynene ikke blot
får et kontrolelement, men også er et redskab, der kan
bruges i et fagligt kvalitetsudviklingsøjemed. Nogle
kommuner har gode erfaringer med at sætte fokus på
læring og udvikling i forbindelse med tilsynet.
Regeringen lægger stor vægt på,
at den hjælp og pleje de ældre modtager i
ældreplejen har en ordentlig kvalitet. Dette har stor
betydning for at skabe forudsætningerne for et godt
ældreliv med nogle gode rammer for de ældres dagligdag.
Nogle af de mest ressourcesvage ældre bor på landets
plejehjem og i plejeboliger mv. og der er derfor her i særlig
grad behov for et grundigt tilsyn med pleje- og omsorgsindsatsen
for at sikre, at også disse ældre får den
nødvendige hjælp. I 2001 blev der derfor
indført et særligt tilsyn med de ældre, som bor
i disse boliger. Tilsynet indebærer, at kommunalbestyrelsen
skal aflægge mindst et anmeldt og et uanmeldt
tilsynsbesøg om året.
Forsommerens debat i 2006 om forholdene på
landets plejehjem og plejeboliger har givet anledning til tvivl om,
hvorvidt det særlige kommunale tilsyn altid fungerer efter
hensigten i disse bebyggelser. Socialministeriet iværksatte
derfor en undersøgelse af det kommunale tilsyn og bruger- og
pårørenderådene. Undersøgelsen skulle
blandt andet afdække, om tilsynet fungerer efter hensigten,
og om tilsynet kan styrkes og i givet fald hvordan.
Undersøgelsen skulle endvidere afdække, hvilken
funktion bruger- og pårørenderådene har €"
både i forhold til tilsynet og i forhold til hverdagen
på plejehjemmene og i plejeboligerne.
Undersøgelsen, som blev afrapporteret i
november 2006, konkluderer, at tilsynene er af meget svingende
kvalitet, og at der er behov for at styrke dem i relation til
metode, indhold og opfølgning. I mange kommuner benyttes der
således ikke en systematisk beskrivelse af tilsynets
tilrettelæggelse, dets indhold og omfang samt dets
vurderingskriterier. Undersøgelsen viser således, at
der er behov for at skabe større sikkerhed for, at de
ældre på plejehjem og i plejeboliger mv. får den
hjælp, de har behov for, efter deres individuelle
afgørelser og det kommunale serviceniveau, der er fastsat i
kvalitetsstandarderne.
1.2 Præcisering af
reglerne om ældreråds etablering og
ældrerådets stedfortrædere til
klagerådet
Der er i praksis opstået tvivl om, hvorvidt
det på baggrund af formuleringen i retssikkerhedslovens
§ 30, stk. 1, 1. pkt., er kommunalbestyrelsen, der
nedsætter et ældreråd. Bestemmelsen skal
sammenholdes med retssikkerhedslovens § 31, stk. 1, 2.
pkt., hvorefter medlemmerne af ældrerådet vælges
ved direkte valg.
Det vurderes derfor, at der er behov for en
præcisering af bestemmelsen i retssikkerhedslovens
§ 30, stk. 1, 1. pkt. således, at der ikke er nogen
uklarhed forbundet med, hvordan ældrerådene
etableres.
Det fremgår af retssikkerhedslovens
§ 35, stk. 2, nr. 1, at klagerådet blandt andet
består af tre medlemmer fra ældrerådet.
Ifølge § 35, stk. 4, vælges der for hvert
medlem af klagerådet en stedfortræder. Dette kan i
sagens natur ikke lade sig gøre, hvis et
ældreråd kun består af fem medlemmer, som er
retssikkerhedslovens mindstekrav jf. § 30. Det vurderes
derfor, at der er behov for en præcisering, så det
fremgår af retssikkerhedslovens § 35, stk. 4, at
der fra ældrerådet skal vælges to
stedfortrædere til klagerådet i de tilfælde, hvor
der er 5 medlemmer i ældrerådet.
2. Gældende ret
2.1 Tilsyn på plejehjem
og i plejeboliger mv.
Efter reglerne om det særlige tilsyn
på plejehjem og i plejeboliger mv. skal kommunalbestyrelsen
aflægge mindst et anmeldt og et uanmeldt tilsynsbesøg
årligt i disse bebyggelser jf. servicelovens § 151.
Endvidere har embedslægeinstitutionen fået til opgave
at gennemføre et årligt uanmeldt sundhedsfagligt
tilsynsbesøg i alle plejeboligenheder. I tilknytning til
hvert tilsynsbesøg udfærdiges og offentliggøres
en tilsynsrapport. Tilsynsrapporterne sendes i høring i
bruger- og pårørenderådet samt i det kommunale
ældreråd. De enkelte brugere eller
pårørende skal endvidere have tilbud om løbende
at få tilsendt tilsynsrapporterne. Kommunalbestyrelsen har
pligt til på anmodning fra bruger- og
pårørenderådet eller ældrerådet at
tilbyde det pågældende råd en mundtlig
præsentation og drøftelse af tilsynsrapporterne. Det
er op til den enkelte kommunalbestyrelse at udarbejde
retningslinjer for den praktiske udførelse af
tilsynsbesøgene, herunder at træffe beslutning om
uddelegering af den praktiske udførelse af tilsynsopgaven.
Afrapporteringerne skal indeholde en redegørelse for
tilsynsbesøgets forløb, samt en fyldestgørende
og dokumenteret beskrivelse af de forhold, der er fundet ved
besøget. Det forudsættes i bemærkningerne til L
192 vedtaget som lov nr. 490 af 7. juni 2001, at
kommunalbestyrelsen har vedtaget retningslinjer for
opfølgningen på tilsynet og i øvrigt
træffer beslutninger om opfølgning med henblik
på løbende at optimere indsatsen.
Embedslægeinstitutionen skal årligt
udarbejde en samlet redegørelse for de sundhedsfaglige
tilsyn i kommunerne. I lighed hermed skal kommunen mindst en gang
årligt udarbejde og offentliggøre en
redegørelse for den samlede tilsynsindsats, både de
kommunale tilsynsbesøg og de sundhedsfaglige
tilsynsbesøg. Denne redegørelse skal drøftes
på et kommunalbestyrelsesmøde med henblik på
kommunens opsamling på tilsynsindsatsen. Reglerne om
embedslægetilsyn er fastlagt i sundhedslovgivningen.
Tilsynet skal være uvildigt, så der
ikke hersker tvivl om, at de personer, der udfører tilsynet,
er i stand til at gennemføre tilsynet på en faglig
korrekt måde uden at tage usaglige kollegiale hensyn til
plejepersonale og ledelse i forbindelse med formidling af de
observationer, der bliver gjort i forbindelse med et
tilsynsbesøg. Kommunalbestyrelsen kan vælge at
overlade udførelsen af det praktiske tilsyn til private
eller til en uafhængig tilsynsenhed i kommunen, som
udelukkende har kontakt med plejehjem og plejecentre mv. i
forbindelse med tilsynsbesøg og opfølgningen på
disse. Tilsynet må dog ikke varetages af leverandører
af personlig og praktisk hjælp samt genoptræning,
uanset om disse er kommunale eller private. Der er ikke i
serviceloven hjemmel til at overføre
myndighedsudøvelse til private. Et privat firma kan derfor
konkludere i tilsynsrapporten, om opgaverne i plejehjem og på
plejecentre løses i overensstemmelse med såvel de
politisk vedtagne kvalitetsstandarder som med de konkrete
individuelle afgørelser om hjælp, men kan ikke
afgøre, hvorvidt indsatsen er god nok. Det er alene
kommunalbestyrelsen, der kan tage stilling til, hvorvidt indsatsen
er god nok, og hvilken opfølgning der i givet fald skal
være på tilsynsbesøget.
Reglerne om særligt tilsyn omfatter foruden
ældre også handicappede og andre, der bor i de
pågældende bebyggelser. De omkring 50.000 ældre
og handicappede, der bor på plejehjem og i plejeboliger mv.
er omfattet af det særlige tilsyn. Det særlige tilsyn
vedrører tilsynsbesøg på plejehjem jf.
servicelovens § 192, plejeboligbebyggelser, der er
omfattet af lov om almene boliger mv. eller lov om boliger for
ældre og personer med handicap, og andre, tilsvarende
boligenheder i kommunen.
2.2 Etablering af
ældreråd og ældrerådets
stedfortrædere til klagerådet
Efter retssikkerhedslovens § 31, stk.
1, vælges medlemmer af ældrerådene ved direkte
valg. For hvert medlem vælges der en stedfortræder.
Ældrerådet skal bestå af mindst 5 medlemmer og
kommunalbestyrelsen skal sørge for, at der afholdes valg til
ældrerådet mindst hvert fjerde år, og skal i
samarbejde med ældrerådet fastsætte regler for,
hvordan valget skal afholdes.
Det fremgår af retssikkerhedslovens
§ 35, stk. 2, nr. 1, at klagerådet blandt andet
består af tre medlemmer fra ældrerådet.
Ifølge § 35, stk. 4, vælges der for hvert
medlem af klagerådet en stedfortræder. Dette kan ikke
lade sig gøre, hvis et ældreråd kun består
af fem medlemmer, som er retssikkerhedslovens mindstekrav jf.
§ 30.
3. Lovforslagets indhold
3.1 Bemyndigelse til at
fastsætte regler for tilsyn på plejehjem og i
plejeboliger
Undersøgelsen af det særlige
kommunale tilsyn på plejehjem og i plejeboliger mv., der blev
afrapporteret ultimo november 2006, konkluderer, blandt andet, at
tilsynenes kontrolelement er af svingende kvalitet fra kommune til
kommune, og at der i mange kommuner ikke benyttes en systematisk
beskrivelse af tilsynets tilrettelæggelse, dets indhold og
omfang samt dets vurderingskriterier.
Det er anbefalingen, at kvaliteten af kommunernes
tilsyn kan styrkes ved, at tilsynene bliver mere fokuserede og at
tilsynsrapporterne styrkes. Tilsynene skal være faglige og
der skal ske en regulering af, hvilke elementer, der indholds- og
metodemæssigt skal indgå i et tilsynsbesøg.
Dette lovforslag giver socialministeren
bemyndigelse til at fastsætte regler om, hvordan tilsyn
på plejehjem og i plejeboliger mv. i praksis skal
gennemføres, således at de kommunale tilsyn kan
styrkes. Udover, at der skal følges op på, om borgerne
får den hjælp, de har behov for efter deres
afgørelser og det kommunale serviceniveau, der er fastsat i
kvalitetsstandarderne, er der også en række andre
forhold, som er relevante at behandle i forbindelse med et
tilsynsbesøg, og som allerede i dag behandles i de kommuner,
der har en god tilsynspraksis. Det er hensigten med dette
lovforslag at udbrede en god tilsynspraksis til alle landets
kommuner med en metodemæssig understøttelse af den
måde tilsynet udføres på.
Forslaget indebærer ikke, at der
ændres på antallet af tilsyn, men alene at der skabes
hjemmel til at fastlægge indholds- og metodemæssige
regler for hvilke forhold, der skal afdækkes ved et
tilsynsbesøg. Som i dag skal det ved tilsynet
afdækkes, om hjælpen leveres i overensstemmelse med
såvel borgernes individuelle afgørelser efter
servicelovens §§ 83 og 86 og kommunens
kvalitetsstandarder.
I de regler, der skal fastsættes, vil
indgå de forhold, der som minimum skal belyses ved et tilsyn.
Det vil fx være borgernes oplevelse af deres hjem og deres
sociale trivsel, forplejning, kultur og socialt miljø, de
fysiske rammer for dagligdagen, aktiviteter, personalemæssige
forhold, personalets trivsel, ledelsen, faglige kompetencer og
personalets sygefravær. Ledelsen skal under tilsynet desuden
redegøre for, hvorvidt der er sket ændringer siden det
sidste tilsynsbesøg. Det gælder både i forhold
til tidligere kritikpunkter, men også i forhold til andet,
der har ændret sig fx udskiftning i ledelsen,
væsentlige ændringer i personalesituationen og
lignende. Desuden vil der i reglerne blive stillet krav til,
hvordan tilsynsrapporterne skal udformes og krav om
opfølgning på tilsynsbesøgene. Der lægges
ikke i forslaget op til, at der ved det særlige tilsyn
på plejehjem og i plejeboliger skal føres tilsyn med
stedets økonomi. Dette er omfattet af det kommunale tilsyn
efter retssikkerhedsloven.
Ved at fastsætte regler for, hvilke emner
der skal behandles og føres tilsyn med i forbindelse med det
enkelte tilsynsbesøg, bliver der også mulighed for at
lave sammenligninger mellem plejehjem og plejeboliger, både
internt i en kommune og eksternt mellem forskellige kommuner.
Dermed skabes der mulighed for, at man ikke bare kan lære af
hinandens fejl, men også udveksle gode erfaringer og
løsningsforslag i forhold til konkrete problemer. Ved at
sætte fokus på læring og udvikling i forbindelse
med tilsynet skabes der mulighed for, at kommunerne bliver styrket
i tilsynsopgaven og dermed også i den daglige pleje- og
omsorgsindsats ved læring af egne idéer, gode
eksempler og fejl og mangler. Undersøgelsen peger på,
at politisk deltagelse i tilsynene ikke understøtter
tilsynenes kontrolelement og faglighed. For at sikre at tilsynene
bliver faglige foreslås det, at socialministeren bemyndiges
til at fastsætte regler om, at tilsynsbesøgene skal
foregå uden deltagelse af politikere. Dette er naturligvis
ikke til hinder for, at man i kommunerne arrangerer
dialogmøder på plejehjem og i plejeboliger mv., hvor
borgere, pårørende, politikere, personale og ledelse
kan gå i dialog om forskellige forhold i plejeboligenhedernes
dagligdag, herunder det kommunale serviceniveau på
området.
3.2 Præcisering af
reglerne om ældreråds etablering og
ældrerådets stedfortrædere til
klagerådet
Lovforslaget om en ændring af
retssikkerhedsloven indebærer alene en præcisering af,
at det ikke er kommunalbestyrelsen, der nedsætter
ældrerådet, men at medlemmerne skal vælges ved
direkte valg.
I forhold til ældrerådets
stedfortrædere til klagerådet præciseres det, at
hvis der er fem medlemmer af ældrerådet skal der
vælges to stedfortrædere blandt dets medlemmer.
4. De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Det forudsættes allerede efter
gældende ret, at kommunerne udarbejder retningslinjer for
tilsynsbesøgene og opfølgningen på disse.
Forslaget om, at der fastsættes regler for, hvilke emner der
skal behandles ved et tilsynsbesøg og hvordan
afrapporteringen skal foregå vil betyde, at tilsynene vil
tage længere tid både i forhold til
tilsynsbesøget og afrapporteringen. Det vurderes, at
forslaget vil påføre kommunerne merudgifter for cirka
3 mio. kr. om året.
Ændringen af lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område har ingen
administrative eller økonomiske konsekvenser.
De økonomiske konsekvenser af forslaget
forhandles med kommunerne.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget indebærer ikke økonomiske
og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. De administrative
konsekvenser for borgerne
Forslaget har ikke nogen administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
9. Høring
Lovforslaget har været sendt i
høring hos: Økonomi og Erhvervsministeriet,
Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Sundhedsstyrelsen,
Ankestyrelsen, KL, Danske Regioner, Ældre Sagen,
Ældremobiliseringen, Alzheimerforeningen,
Pårørendegruppen for Svage Ældre,
Sammenslutningen af Ældreråd i Danmark, Det Centrale
Handicapråd, De Samvirkende Invalideorganisationer, Dansk
sygeplejeråd, HTS-A, FOA, Organisationen af Selvejende
Institutioner, Omsorgsorganisationernes Samråd, Danske
Fysioterapeuter og Ergoterapeutforeningen.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/
mindreudgifter | Negative konsekvenser/
merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Forslaget om ændring af reglerne for
tilsyn med plejehjem mv. skønnes at medføre
årlige kommunale administrative merudgifter på 3,0 mio.
kr. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Det foreslås, at socialministeren
bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om tilsyn
på plejehjem og i plejeboliger.
Det er bl.a. hensigten at fastsætte
nærmere regler om hvilke emner, der skal afdækkes i
forbindelse med et tilsynsbesøg og hvordan der skal
følges op på tilsynsbesøgene. Reglerne vil
blive udformet så alle væsentlige forhold på
plejehjemmet/plejeboligerne bliver behandlet i forbindelse med
tilsynsbesøget. I dag afdækkes disse væsentlige
forhold, der vil blive nævnt nedenfor, allerede i de
kommuner, der har en god tilsynspraksis på området. Med
forslaget er det hensigten at udbrede en god tilsynspraksis til
alle landets kommuner ved en metodemæssig
understøttelse af den måde tilsynet udføres
på. Udover, at der skal følges op på om borgerne
får den hjælp, de har behov for efter deres
afgørelser og det kommunale serviceniveau, der er fastsat i
kvalitetsstandarderne, er der også en række andre
forhold, som er relevante at behandle i forbindelse med et
tilsynsbesøg, og som allerede i dag behandles i de kommuner,
der har en god tilsynspraksis. Det er blandt andet hensigten, at
reglerne om tilsyn vil omfatte borgernes oplevelse af, om de
får den hjælp, som de har behov for, deres oplevelse af
plejehjemmet/plejeboligerne samt dagligdagen og den sociale
trivsel. Det vil i den forbindelse også være relevant
at få afdækket, om kommunen har valgt at
gennemføre brugertilfredshedsundersøgelser og i givet
fald, hvad resultaterne har været. Reglerne om tilsynets
indhold vil også omfatte stedets kultur, aktiviteter og
sociale miljø, de fysiske rammer for dagligdagen, om
rengøringen er tilfredsstillende eller mangelfuld,
kostpolitik og individuelle behov, personale- og
ledelsesmæssige forhold, herunder trivsel, faglige
kompetencer, opgavefordeling, sygefravær og andre forhold,
der har relevans for dagligdagen på plejehjem og i
plejeboliger både i relation til borgere,
pårørende personale, ledelse, bruger- og
pårørenderåd samt andre, der har kontakt til
plejehjem og plejeboliger mv. Ministeren kan med bestemmelsen
også fastsætte krav til, hvad et tilsynsbesøg
som minimum skal omfatte, fx rundvisning, interviews med
plejepersonalet, beboere efter samtykke, pårørende
osv. Bemyndigelsen vil desuden blive brug til at fastsætte
regler om opfølgningen på tilsyn, herunder krav til
tilsynsrapporter og dokumentation for opfølgning på
kritikpunkter, der blevet påpeget i forbindelse med tidligere
besøg, og øvrige almindelige ændringer på
plejehjemmet og i plejeboligerne mv.
For at sikre, at tilsynene bliver faglige
foreslås det, at socialministeren bemyndiges til at
fastsætte regler om, at tilsynsbesøgene skal
foregå uden deltagelse af politikere. Undersøgelsen af
tilsyn peger på, at politisk deltagelse i tilsynene ikke
understøtter tilsynenes kontrolelement og faglighed, men
betyder, at tilsynene får karakter af at være et tilsyn
med den førte politik og det politiske serviceniveau. Dette
vil dog ikke være til hinder for, at der i kommunerne
arrangeres dialogmøder på plejehjem og i plejeboliger
mv., hvor borgere, pårørende politikere, personale og
ledelse kan gå i dialog om forskellige forhold i
plejeboligenhedernes dagligdag, herunder det kommunale
serviceniveau på området.
Til § 2
Til nr. 1-4
Det foreslås at præcisere reglerne om
etablering af ældreråd, så det fremgår
tydeligt, at det ikke nedsættes af kommunalbestyrelsen, men
at medlemmerne skal vælges ved direkte valg. I forhold til
ældrerådets stedfortrædere til klagerådet
præciseres det, at hvis der er fem medlemmer af
ældrerådet skal der vælges to
stedfortrædere blandt dets medlemmer.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. juli 2007.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 929 af 5. september 2006, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 1584 af 20. december
2006 og § 1 i lov nr. 1585 af 20. december 2006, og
senest ved § 15 i lov nr. 1587 af 20. december 2006,
foretages følgende ændring: |
§ 151. Den
stedlige kommune, jf. § 148 a, har pligt til at
føre tilsyn med, at de kommunale opgaver efter
§§ 83 og 86 løses i overensstemmelse med de
afgørelser, kommunalbestyrelsen har truffet efter disse
bestemmelser og i henhold til kommunalbestyrelsens vedtagne
kvalitetsstandarder, jf. §§ 138 og 139. Stk. 2. Som led i tilsynsforpligtelsen
efter stk. 1 skal kommunalbestyrelsen hvert år foretage
mindst ét anmeldt og ét uanmeldt tilsynsbesøg
på plejehjem m.v., jf. § 192, i
plejeboligbebyggelser, der er omfattet af lov om almene boliger
m.v. eller lov om boliger for ældre og personer med handicap,
og i andre, tilsvarende boligenheder i kommunen. Tilsynet
omfatter indsatsen over for de beboere og lejere, der modtager
kommunale serviceydelser. Tilsynet må ikke varetages af
leverandører eller personer, der udfører opgaver
på området. Stk. 3. Efter hvert tilsynsbesøg
udarbejder kommunalbestyrelsen en tilsynsrapport til brug for
opfølgningen på tilsynsbesøget.
Tilsynsrapporterne offentliggøres og sendes til
høring i bruger- og pårørenderådet, jf.
§ 17, samt i det kommunale ældreråd, jf.
§ 30 i lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område. Den enkelte bruger eller
pårørende skal endvidere have tilbud om løbende
at få tilsendt tilsynsrapporterne. Kommunalbestyrelsen har
pligt til på anmodning fra bruger- og
pårørenderådet eller det kommunale
ældreråd at tilbyde det pågældende
råd en mundtlig præsentation og en drøftelse af
tilsynsrapporterne. Stk. 4. Mindst én gang årligt
udarbejder og offentliggør kommunalbestyrelsen en samlet
redegørelse om tilsynet efter stk. 2 og 3 samt om det
sundhedsfaglige tilsyn efter § 219 i sundhedsloven.
Redegørelsen skal endvidere indeholde en opgørelse
over, hvad der i forbindelse med tilsynet er blevet afdækket
om sammenhængen mellem de ydelser, der er truffet
afgørelse om, og de faktisk leverede ydelser.
Redegørelsen offentliggøres og sendes til
høring i bruger- og pårørenderådet, jf.
§ 17, og i det kommunale ældreråd.
Kommunalbestyrelsen drøfter herefter redegørelsen
på et møde med henblik på opfølgning af
tilsynet. | | 1. I
§ 151 indsættes som stk. 5: »Stk. 5. Socialministeren fastsætter
regler i en bekendtgørelse regler om indhold,
udførelse og opfølgning på tilsyn efter stk.
2-4.« |
| | § 2 I lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, jf. lovbekendtgørelse nr.
858 af 8. august 2006, som senest ændret ved § 2 i
lov nr. 1585 af 20. december 2006, foretages følgende
ændringer: |
§ 30.
Kommunalbestyrelsen nedsætter et ældreråd.
Ældrerådet rådgiver kommunalbestyrelsen i
ældrepolitiske spørgsmål og formidler
synspunkter mellem borgerne og kommunalbestyrelsen om
lokalpolitiske spørgsmål, der vedrører de
ældre. Stk. 2-3. ... | | 1. § 30, stk. 1, affattes
således: » I hver
kommune etableres et ældreråd. Ældrerådets
medlemmer vælges ved direkte valg. Ældrerådet
rådgiver kommunalbestyrelsen i ældrepolitiske
spørgsmål og formidler synspunkter mellem borgerne og
kommunalbestyrelsen om lokalpolitiske spørgsmål, der
vedrører de ældre. « |
§ 31.
Ældrerådet består af mindst 5 medlemmer.
Medlemmerne vælges ved direkte valg, og for hvert medlem
vælges en stedfortræder. Der kan ikke anvendes
listeopstillinger eller indgås valgforbund i forbindelse med
valg til ældreråd. Stk. 2. ... | | 2. § 31, stk. 1. pkt.,
affattes således: »Ældrerådet
består af mindst 5 medlemmer, og for hvert medlem
vælges en stedfortræder.« |
| | 3. § 31, stk. 1, 2. pkt.,
ophæves. |
§ 35.
Kommunalbestyrelsen sørger for, at der vælges
medlemmer til klagerådet mindst hvert fjerde år, og
fastsætter i samarbejde med ældrerådet regler
for, hvordan medlemmerne skal vælges. Stk. 2. Klagerådet består
af 1) 3 medlemmer, der vælges af kommunens
ældreråd blandt dets medlemmer, 2) 2 medlemmer, der vælges af
kommunalbestyrelsen blandt dens medlemmer, og 3) 1 medlem, der vælges af
invalideorganisationerne i kommunen. Stk. 3. Det medlem, der vælges
efter stk. 2, nr. 3, af invalideorganisationerne i kommunen,
skal modtage social pension, være under 60 år og have
fast bopæl i kommunen. Stk. 4. For hvert medlem vælges en
stedfortræder. Stk. 5. Klagerådet vælger selv
sin formand blandt de medlemmer, der er valgt af
ældrerådet. | | 4. § 35, stk. 4, affattes
således: »For hvert medlem vælges en
stedfortræder. Hvis der er fem medlemmer i
ældrerådet, vælges der kun to
stedfortrædere blandt dets medlemmer.« |