L 147 Forslag til lov om ændring af lov om social service.

(Betingelser for hjælpeordning).

Udvalg: Socialudvalget
Samling: 2006-07
Status: Bortfaldet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 06-02-2007

Fremsat: 06-02-2007

Lovforslag som fremsat

20061_l147_som_fremsat (html)

L 147 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om social service. (Betingelser for hjælpeordning).

Fremsat den 6. februar 2007 af René Skau Björnsson (S), Mette Frederiksen (S), Lene Hansen (S) og Lise Von Seelen (S) 

Forslag

til

Lov om ændring af lov om social service

(Betingelser for hjælpeordning)

 

§ 1

I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 58 af 18. januar 2007, foretages følgende ændring:

1. I § 96 ændres »aktivitetsniveau« til »behov«.

§ 2

Loven træder i kraft den 1. januar 2008.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

§ 96 i lov om social service (serviceloven) indeholder betingelserne for en hjælpeordning til personer med betydelig og va­rigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne.

Som én blandt flere betingelser forudsættes det, at man har et »aktivitetsniveau, som gør det nødvendigt at yde en ganske særlig støtte«.

Reglen har sin baggrund i hjælpeordningens oprindelse i Århus Kommune i 70€™erne, hvor den især tog sigte på at gøre det muligt for en gruppe yngre mennesker at forlade institutionerne og etablere sig i selvstændig bolig for at leve et liv på lige fod med andre mennesker.

For at afgrænse hjælpeordningens anvendelsesområde var det opfattelsen, at den især skulle stilles til rådighed for yngre personer; men da en aldersbegrænsning ikke ville være lovmedholdelig, og da der i øvrigt i forvejen fandtes enkelte reelle hjælpeordninger hos noget ældre personer, blandt andet med respirationsproblemer efter 50€™ernes polioepidemi, valgte man i stedet at formulere afgræns­nin­gen som et krav til »aktivitetsniveauet«.

Man antog hermed, at der ville være et så betydeligt sammenfald mellem alder og aktivitetsniveau, at betingelsen reelt ville være en aldersbetingelse.

Med Socialministeriets Vejledning af 3. juli 1987 om hjælp efter bistandslovens § 48, der indeholdt det første egentlige grundlag for hjælpeordningen, blev det imidlertid præciseret, at der ikke eksi­ste­rede nogen egentlig aldersbetingelse for bevilling af en hjælpeordning, og aktivitetskravet, der var anvendt som stedfortrædende alderskrav, var derfor faktisk uden mening allerede på dette tidspunkt.

Aktivitetskravet er dog ikke desto mindre fastholdt, såvel i servicelovens § 77, der trådte i kraft den 1. juli 1998, som i servicelovens § 96, der trådte i kraft den 1. januar 2007.

Det er forslagsstillernes opfattelse, at det bør være behovet, der er afgørende for den hjælp, der skal ydes. Aktivitetsniveauet kan efter forslagsstillernes opfattelse ikke være en betingelse for, at hjæl­pen y­des, men vil naturligvis påvirke hjælpens omfang, idet et højt aktivitetsniveau alt andet lige vil med­fø­re et større behov for f.eks. ledsagelse.

I forbindelse med Folketingets behandling af beslutningsforslag nr. B 17 (folketingsåret 2003-04) fastslog Folketingets Socialudvalg énstemmigt i sin beretning af 27. maj 2004,

 

at regeringen er enig i at sikre, at de mennesker, der har brug for personlig hjælp og pleje, praktisk bi­stand til udførelse af nødvendige opgaver i hjemmet, ledsagelse samt vedligeholdelse af fysiske færdig­he­der, rent faktisk også får den hjælp, de har behov for,

at der ikke i servicelovens § 77 er indsat nogen minimums- eller maksimumsgrænse for det antal timer, der kan bevilges,

at ministeren i særlig grad fremhæver formålsbestemmelsen i servicelovens § 67 samt kompen­sa­tions­prin­cip­pet som egentligt grundlag for at imødekomme den enkeltes behov, samt

at indsatsen skal tage udgangspunkt i en helhedsvurdering af forholdene for den enkelte.

Også på den baggrund ønsker forslagsstillerne, at aktivitetskravet i servicelovens § 96 om hjælpe­ord­ninger udgår som betingelse for, at den fornødne hjælp ydes.

Det tilføjes, at socialminister Eva Kjer Hansen i sin besvarelse af spørgsmål nr. S 1646 (folke­tings­året 2005-06) har argumenteret for aktivitetskravets bevarelse. Ministeren har dog samtidig tilkendegivet, at hun »vil dog ikke afvise, at der på sigt kan være behov for at nytænke hjælpeordningen, så den må­ske kan gøres mere fleksibel, eller så den i højere grad bliver et friere valg for mennesker med han­di­cap til at vælge mellem forskellige løsningsmodeller«.

Økonomiske konsekvenser

I betragtning af, at hjælpen alternativt bør ydes efter andre bestemmelser end § 96 i lov om social service (serviceloven), vil lov­for­slagets økonomiske konsekvenser være beskedne. En eventuel stigning i udgifterne som følge af nærværende lovforslag vil være begrænset til de situationer, hvor anvendelsen af andre bestemmelser ikke hidtil har imødekommet behovet for hjælp. Forslaget skønnes at kunne holdes inden for en samlet offentlig merudgift på 2 mio. kr. Forslaget finansieres i forbindelse med udmøntningen af satspuljen for 2008.

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Det præciseres, at det er behovet og ikke aktivitetsniveauet, der er afgørende for, om en hjæl­peordning kan bevilges efter § 96 i lov om social service.

Til § 2

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2008.

 


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

 

§ 96. Kommunalbestyrelsen skal yde et tilskud til dækning af udgifter ved ansættelse af hjælpere til pleje, overvågning og ledsagelse til personer med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der har et aktivitetsniveau, som gør det nødvendigt at yde en ganske særlig støtte.

 

 

§ 1

I lov om social service, jf. lovbekendtgørelse nr. 58 af 18. januar 2007, foretages følgende ændring:

1. I § 96 ændres »aktivitetsniveau« til: »behov«.

 

 


Bilag 2

Uddrag af lov nr. 573 om social service af 24. juni 2005

Uddrag af lov nr. 573 om social service af 24. juni 2005.

 

§ 96. Kommunalbestyrelsen skal yde et tilskud til dækning af udgifter ved ansættelse af hjælpere til pleje, overvågning og ledsagelse til personer med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der har et aktivitetsniveau, som gør det nødvendigt at yde en ganske særlig støtte.

Stk. 2. Tilskud efter stk. 1 forudsætter, at modtageren selv er i stand til at administrere hjælper­ord­nin­gen, herunder at ansætte den nødvendige hjælp og være ansvarlig for den daglige arbejds­tilrette­læg­gelse.

§ 100. Kommunalbestyrelsen skal yde dækning af nødvendige merudgifter ved den daglige livsførelse til personer mellem 18 og 65 år med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne og til personer med varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der efter § 15 a i lov om social pension har opsat udbetalingen af folkepensionen. Det er en betingelse, at merudgiften er en konsekvens af den nedsatte funktionsevne og ikke kan dækkes efter anden lovgivning eller andre bestemmelser i denne lov.

Stk. 2. Udmålingen af tilskuddet sker på grundlag af de sandsynliggjorte merudgifter for den enkelte, f. eks. merudgifter til individuel befordring, håndsrækninger og fritidsaktiviteter.

Stk. 3. Tilskud til nødvendige merudgifter kan ydes, når de skønnede merudgifter udgør mindst 6.000 kr. pr. år, svarende til 500 kr. pr. måned. Tilskuddet beregnes med et basisbeløb på 1.500 kr. pr. måned. Basisbeløbet øges første gang med 500 kr. pr. måned til 2.000 kr. pr. måned, når de skønnede merudgifter overstiger 21.000 kr. pr. år, svarende til 1.750 kr. pr. måned. Herefter øges basisbeløbet med 500 kr. pr. måned, hver gang merudgifterne stiger henholdsvis 6.000 kr. pr. år og 500 kr. pr. måned. Tilskuddet afrundes til nærmeste hele beløb, der er deleligt med 500.

Stk. 4. Socialministeren fastsætter i en bekendtgørelse regler om, hvilke udgifter der kan ydes hjælp til, og betingelserne herfor.

Stk. 5. Personer, der modtager pension efter § 14 i lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension, er ikke berettiget til ydelser efter denne bestemmelse, medmindre de tillige er bevilget personlig hjælpeordning efter § 96.

 

 


Bilag 3

Beretning over forslag til folketingsbeslutning om ret til praktisk hjælp m.v. for personer mellem 18 og 65 år.

Folketinget 2003 - 04

 

Til beslutningsforslag nr. B 17 Skal dette med?

 

 

Beretning

 

over

 

Forslag til folketingsbeslutning om ret til praktisk hjælp m.v. for personer

mellem 18 og 65 år

[af Villy Søvndal (SF) m.fl.]

 

1. Indledning

 

Socialudvalget afgav den 27. maj 2004 beretning over beslutningsforslaget.

 

 

2. Udvalgsarbejdet

 

Beslutningsforslaget blev fremsat den 22. oktober 2003 og var til 1. behandling den 18. november 2003. Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Socialudvalget.

 

Møder

 

Udvalget har behandlet beslutningsforslaget i 5 møder.

 

Skriftlige henvendelser

 

Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra: De Samvirkende Invalideorganisationer, Eva Christensen, Horsens og Scleroseforeningen.

 

Deputationer

 

Endvidere har De Samvirkende Invalideorganisationer mundtligt over for udvalget redegjort for deres holdning til beslutningsforslaget.

 

Spørgsmål

 

Udvalget har stillet 22 spørgsmål til socialministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret. 2 af udvalgets spørgsmål og socialministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til beretningen.

 

 

3. Politiske bemærkninger

 

Udvalget har noteret sig,

at regeringen er enig i at sikre, at de mennesker, der har brug for personlig hjælp og pleje, praktisk bistand til udførelse af nødvendige opgaver i hjemmet, ledsagelse samt vedligeholdelse af fysiske færdigheder, rent faktisk også får den hjælp, de har behov for,

at der ikke i servicelovens § 77 er indsat nogen minimums- eller maksimumsgrænse for det antal timer, der kan bevilges,

at ministeren i særlig grad fremhæver formålsbestemmelsen i servicelovens § 67 samt kompensationsprincip­pet som egentligt grundlag for at imødekomme den enkeltes behov, samt

at indsatsen skal tage udgangspunkt i en helhedsvurdering af forholdene for den enkelte.

 

På den baggrund tilslutter udvalget sig ministerens forslag om, at Socialministeriet tager kontakt til De Samvirkende Invalideorganisationer med henblik på en nærmere afdækning af problemstillingen, blandt andet for at fremdrage eksempler fra forskellige kommuner, der kan virke som inspiration, samt med henblik på iværksættelse af forsøg i nogle udvalgte kommuner med det formål at fremme en mere helhedsorienteret og brugerfokuseret sagsbehandling.

 

Udvalget anmoder ministeren om at blive holdt løbende orienteret om dette samarbejde.

 

P. u. v.

T OVE V IDEBÆK

formand

 

Skriftlig fremsættelse

René Skau Björnsson (S):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om social service. (Betingelser for hjælpeordning).

(Lovforslag nr. L 147).

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager lovforslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.