L 147 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om social service. (Betingelser for
hjælpeordning).
Fremsat den 6. februar 2007 af
René Skau Björnsson (S), Mette
Frederiksen (S), Lene Hansen (S) og
Lise Von Seelen (S)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om social
service
(Betingelser for hjælpeordning)
§ 1
I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 58 af 18. januar 2007, foretages
følgende ændring:
1. I § 96
ændres »aktivitetsniveau« til
»behov«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2008.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
§ 96 i lov om social service (serviceloven)
indeholder betingelserne for en hjælpeordning til personer
med betydelig og varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne.
Som én blandt flere betingelser
forudsættes det, at man har et »aktivitetsniveau, som
gør det nødvendigt at yde en ganske særlig
støtte«.
Reglen har sin baggrund i hjælpeordningens
oprindelse i Århus Kommune i 70€™erne, hvor den
især tog sigte på at gøre det muligt for en
gruppe yngre mennesker at forlade institutionerne og etablere sig i
selvstændig bolig for at leve et liv på lige fod med
andre mennesker.
For at afgrænse hjælpeordningens
anvendelsesområde var det opfattelsen, at den især
skulle stilles til rådighed for yngre personer; men da en
aldersbegrænsning ikke ville være lovmedholdelig, og da
der i øvrigt i forvejen fandtes enkelte reelle
hjælpeordninger hos noget ældre personer, blandt andet
med respirationsproblemer efter 50€™ernes polioepidemi,
valgte man i stedet at formulere afgrænsningen som
et krav til »aktivitetsniveauet«.
Man antog hermed, at der ville være et
så betydeligt sammenfald mellem alder og aktivitetsniveau, at
betingelsen reelt ville være en aldersbetingelse.
Med Socialministeriets Vejledning af 3. juli 1987
om hjælp efter bistandslovens § 48, der indeholdt det
første egentlige grundlag for hjælpeordningen, blev
det imidlertid præciseret, at der ikke eksisterede
nogen egentlig aldersbetingelse for bevilling af en
hjælpeordning, og aktivitetskravet, der var anvendt som
stedfortrædende alderskrav, var derfor faktisk uden mening
allerede på dette tidspunkt.
Aktivitetskravet er dog ikke desto mindre
fastholdt, såvel i servicelovens § 77, der trådte
i kraft den 1. juli 1998, som i servicelovens § 96, der
trådte i kraft den 1. januar 2007.
Det er forslagsstillernes opfattelse, at det
bør være behovet, der er afgørende for den
hjælp, der skal ydes. Aktivitetsniveauet kan efter
forslagsstillernes opfattelse ikke være en betingelse for, at
hjælpen ydes, men vil naturligvis påvirke
hjælpens omfang, idet et højt aktivitetsniveau alt
andet lige vil medføre et større behov for
f.eks. ledsagelse.
I forbindelse med Folketingets behandling af
beslutningsforslag nr. B 17 (folketingsåret 2003-04) fastslog
Folketingets Socialudvalg énstemmigt i sin beretning af 27.
maj 2004,
at regeringen er enig i at sikre, at de
mennesker, der har brug for personlig hjælp og pleje,
praktisk bistand til udførelse af nødvendige
opgaver i hjemmet, ledsagelse samt vedligeholdelse af fysiske
færdigheder, rent faktisk også får den
hjælp, de har behov for,
at der ikke i servicelovens § 77 er indsat
nogen minimums- eller maksimumsgrænse for det antal timer,
der kan bevilges,
at ministeren i særlig grad
fremhæver formålsbestemmelsen i servicelovens § 67
samt kompensationsprincippet som egentligt
grundlag for at imødekomme den enkeltes behov, samt
at indsatsen skal tage udgangspunkt i en
helhedsvurdering af forholdene for den enkelte.
Også på den baggrund ønsker
forslagsstillerne, at aktivitetskravet i servicelovens § 96 om
hjælpeordninger udgår som betingelse for, at
den fornødne hjælp ydes.
Det tilføjes, at socialminister Eva Kjer
Hansen i sin besvarelse af spørgsmål nr. S 1646
(folketingsåret 2005-06) har argumenteret for
aktivitetskravets bevarelse. Ministeren har dog samtidig
tilkendegivet, at hun »vil dog ikke afvise, at der på
sigt kan være behov for at nytænke
hjælpeordningen, så den måske kan
gøres mere fleksibel, eller så den i højere
grad bliver et friere valg for mennesker med handicap til
at vælge mellem forskellige
løsningsmodeller«.
Økonomiske konsekvenser
I betragtning af, at hjælpen alternativt
bør ydes efter andre bestemmelser end § 96 i lov om
social service (serviceloven), vil lovforslagets
økonomiske konsekvenser være beskedne. En eventuel
stigning i udgifterne som følge af nærværende
lovforslag vil være begrænset til de situationer, hvor
anvendelsen af andre bestemmelser ikke hidtil har
imødekommet behovet for hjælp. Forslaget
skønnes at kunne holdes inden for en samlet offentlig
merudgift på 2 mio. kr. Forslaget finansieres i forbindelse
med udmøntningen af satspuljen for 2008.
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Det præciseres, at det er behovet og ikke
aktivitetsniveauet, der er afgørende for, om en
hjælpeordning kan bevilges efter § 96 i lov om
social service.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. januar 2008.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
§ 96.
Kommunalbestyrelsen skal yde et tilskud til dækning af
udgifter ved ansættelse af hjælpere til pleje,
overvågning og ledsagelse til personer med betydelig og
varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der har et
aktivitetsniveau, som gør det nødvendigt at yde en
ganske særlig støtte. | | § 1 I lov om social service, jf.
lovbekendtgørelse nr. 58 af 18. januar 2007, foretages
følgende ændring: 1. I § 96
ændres »aktivitetsniveau« til:
»behov«. |
Bilag 2
Uddrag af lov nr. 573 om social service
af 24. juni 2005
Uddrag af lov nr. 573 om
social service af 24. juni 2005.
§ 96.
Kommunalbestyrelsen skal yde et tilskud til dækning af
udgifter ved ansættelse af hjælpere til pleje,
overvågning og ledsagelse til personer med betydelig og
varigt nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne, der har et
aktivitetsniveau, som gør det nødvendigt at yde en
ganske særlig støtte.
Stk. 2. Tilskud efter stk. 1
forudsætter, at modtageren selv er i stand til at
administrere hjælperordningen, herunder at
ansætte den nødvendige hjælp og være
ansvarlig for den daglige
arbejdstilrettelæggelse.
§ 100.
Kommunalbestyrelsen skal yde dækning af nødvendige
merudgifter ved den daglige livsførelse til personer mellem
18 og 65 år med varigt nedsat fysisk eller psykisk
funktionsevne og til personer med varigt nedsat fysisk eller
psykisk funktionsevne, der efter § 15 a i lov om social
pension har opsat udbetalingen af folkepensionen. Det er en
betingelse, at merudgiften er en konsekvens af den nedsatte
funktionsevne og ikke kan dækkes efter anden lovgivning eller
andre bestemmelser i denne lov.
Stk. 2. Udmålingen af tilskuddet
sker på grundlag af de sandsynliggjorte merudgifter for den
enkelte, f. eks. merudgifter til individuel befordring,
håndsrækninger og fritidsaktiviteter.
Stk. 3. Tilskud til nødvendige
merudgifter kan ydes, når de skønnede merudgifter
udgør mindst 6.000 kr. pr. år, svarende til 500 kr.
pr. måned. Tilskuddet beregnes med et basisbeløb
på 1.500 kr. pr. måned. Basisbeløbet øges
første gang med 500 kr. pr. måned til 2.000 kr. pr.
måned, når de skønnede merudgifter overstiger
21.000 kr. pr. år, svarende til 1.750 kr. pr. måned.
Herefter øges basisbeløbet med 500 kr. pr.
måned, hver gang merudgifterne stiger henholdsvis 6.000 kr.
pr. år og 500 kr. pr. måned. Tilskuddet afrundes til
nærmeste hele beløb, der er deleligt med 500.
Stk. 4. Socialministeren fastsætter
i en bekendtgørelse regler om, hvilke udgifter der kan ydes
hjælp til, og betingelserne herfor.
Stk. 5. Personer, der modtager pension
efter § 14 i lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension, er
ikke berettiget til ydelser efter denne bestemmelse, medmindre de
tillige er bevilget personlig hjælpeordning efter
§ 96.
Bilag 3
Beretning over forslag til
folketingsbeslutning om ret til praktisk hjælp m.v. for
personer mellem 18 og 65 år.
Folketinget 2003 - 04
Til beslutningsforslag nr. B 17
Skal dette med?
Beretning
over
Forslag til folketingsbeslutning om ret til
praktisk hjælp m.v. for personer
mellem 18 og 65 år
[af Villy Søvndal (SF) m.fl.]
1. Indledning
Socialudvalget afgav den 27. maj 2004
beretning over beslutningsforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Beslutningsforslaget blev fremsat den 22.
oktober 2003 og var til 1. behandling den 18. november 2003.
Beslutningsforslaget blev efter 1. behandling henvist til
behandling i Socialudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet beslutningsforslaget
i 5 møder.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra: De
Samvirkende Invalideorganisationer, Eva Christensen, Horsens og
Scleroseforeningen.
Deputationer
Endvidere har De Samvirkende
Invalideorganisationer mundtligt over for udvalget redegjort for
deres holdning til beslutningsforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 22
spørgsmål til socialministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret. 2 af udvalgets
spørgsmål og socialministerens svar herpå er
optrykt som bilag 2 til beretningen.
3. Politiske
bemærkninger
Udvalget har noteret sig,
at regeringen er enig i at sikre, at de
mennesker, der har brug for personlig hjælp og pleje,
praktisk bistand til udførelse af nødvendige opgaver
i hjemmet, ledsagelse samt vedligeholdelse af fysiske
færdigheder, rent faktisk også får den
hjælp, de har behov for,
at der ikke i servicelovens § 77 er
indsat nogen minimums- eller maksimumsgrænse for det antal
timer, der kan bevilges,
at ministeren i særlig grad
fremhæver formålsbestemmelsen i servicelovens § 67
samt kompensationsprincippet som egentligt grundlag for at
imødekomme den enkeltes behov, samt
at indsatsen skal tage udgangspunkt i en
helhedsvurdering af forholdene for den enkelte.
På den baggrund tilslutter udvalget
sig ministerens forslag om, at Socialministeriet tager kontakt til
De Samvirkende Invalideorganisationer med henblik på en
nærmere afdækning af problemstillingen, blandt andet
for at fremdrage eksempler fra forskellige kommuner, der kan virke
som inspiration, samt med henblik på
iværksættelse af forsøg i nogle udvalgte
kommuner med det formål at fremme en mere helhedsorienteret
og brugerfokuseret sagsbehandling.
Udvalget anmoder ministeren om at blive
holdt løbende orienteret om dette samarbejde.
P. u. v.
T OVE V IDEBÆK
formand
Skriftlig fremsættelse
René Skau
Björnsson (S):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
social service. (Betingelser for hjælpeordning).
(Lovforslag nr. L 147).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager lovforslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.