L 157 Forslag til lov om ændring af lov om økonomisk samordning.

(Etablering af Det Miljøøkonomiske Råd).

Af: Økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen (KF)
Udvalg: Erhvervsudvalget
Samling: 2006-07
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 21-02-2007

Fremsættelse: 21-02-2007

Fremsættelsestale af lovforslag

20061_l157_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (21. februar 2007)

 

 

Økonomi- og erhvervsministeren (Bendt Bendtsen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om økonomisk samordning (Etablering af Det Miljøøkonomiske Råd).

(Lovforslag nr. L 157).

Som en del af Finansloven for 2007 aftalte vi, at Institut for Miljøvurdering skal sammenlægges med Det Økonomiske Råd.

Det Økonomiske Råd skal allerede i dag analysere emner knyttet til miljø og natur. Formålet med sammenlægningen er at styrke grundlaget for analyser på dette område.

Lovforslaget bygger på, at den troværdighed, der er bygget op omkring Det Økonomiske Råd, bliver ført videre, samtidig med at der sikres en stærkere miljøprofil.

Vi lægger med lovforslaget op til at fastholde det nuværende Økonomiske Råd med stort set uændret opgaveportefølje og mindre justeringer af rådets sammensætning i lyset af bl.a. samfundsudviklingen. Formandskabet skal fortsat offentliggøre to redegørelser (vismandsrapporter) på baggrund af de to årlige møder i Det Økonomiske Råd.

Dernæst vil vi som noget nyt oprette et miljøøkonomisk råd. Det vil vi gøre efter samme skabelon, som vi kender fra Det Økonomiske Råd. Det er en gennemprøvet model, som har vist sig egnet til kvalificerede drøftelser.

Medlemmerne i Det Miljøøkonomiske Råd skal komme fra relevante erhvervsorganisationer, ministerier, relevante miljøorganisationer eller være eksperter i miljøemner. Vi foreslår, at nogle af disse eksperter bliver indstillet af den danske universitets- og forskningsverden og ikke nødvendigvis behøver at have en økonomisk baggrund.

De konkrete emner, der skal analyseres og drøftes, er alene formandskabets ansvar og beslutning. Men der kan eksempelvis arbejdes med problemstillinger som omkostningseffektiviteten i miljøindsatsen samt omkostninger ved udeladelse af miljøindsats og sektorintegration af miljøhensyn.

Analyserne kan også omfatte brede områder inden for energi (fx vedvarende energi og biobrændsel), natur (fx vandmiljø og landbrug mv., biologisk mangfoldighed), klima (fx betydningen af globale klimaforandringer), transport mv. (fx effektiv reduktion af emissioner og trængsel).

Det Økonomiske Råd og Det Miljøøkonomiske Råd skal ledes af ét formandskab. Konstruktionen med et samlet formandskab, der i enighed fremlægger analyser til drøftelse, har en stor styrke og giver en betydelig gennemslagskraft i debatten.

Det vil i forbindelse med sammenlægningen være naturligt at udvide formandskabet med yderligere en vismand, der har særlig indsigt i samspillet mellem økonomi og miljø. Den fjerde vismand skal være fuldt medlem og altså også en del af formandskabet, når generelle økonomisk-politiske emner skal analyseres og drøftes.

Vi lægger op til, at formandskabet skal offentliggøre en redegørelse (miljøvismandsrapport) på baggrund af det årlige møde i Det Miljøøkonomiske Råd.

Med disse bemærkninger, og idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og bemærkningerne til dette, skal jeg anbefale forslaget til det høje Tings velvillige behandling.