Skriftlig fremsættelse (21. februar
2007)
Økonomi- og
erhvervsministeren (Bendt Bendtsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
økonomisk samordning (Etablering af Det
Miljøøkonomiske Råd).
(Lovforslag nr. L 157).
Som en del af Finansloven for 2007 aftalte vi,
at Institut for Miljøvurdering skal sammenlægges med
Det Økonomiske Råd.
Det Økonomiske Råd skal allerede
i dag analysere emner knyttet til miljø og natur.
Formålet med sammenlægningen er at styrke grundlaget
for analyser på dette område.
Lovforslaget bygger på, at den
troværdighed, der er bygget op omkring Det Økonomiske
Råd, bliver ført videre, samtidig med at der sikres en
stærkere miljøprofil.
Vi lægger med lovforslaget op til at
fastholde det nuværende Økonomiske Råd med stort
set uændret opgaveportefølje og mindre justeringer af
rådets sammensætning i lyset af bl.a.
samfundsudviklingen. Formandskabet skal fortsat
offentliggøre to redegørelser (vismandsrapporter)
på baggrund af de to årlige møder i Det
Økonomiske Råd.
Dernæst vil vi som noget nyt oprette et
miljøøkonomisk råd. Det vil vi gøre
efter samme skabelon, som vi kender fra Det Økonomiske
Råd. Det er en gennemprøvet model, som har vist sig
egnet til kvalificerede drøftelser.
Medlemmerne i Det
Miljøøkonomiske Råd skal komme fra relevante
erhvervsorganisationer, ministerier, relevante
miljøorganisationer eller være eksperter i
miljøemner. Vi foreslår, at nogle af disse eksperter
bliver indstillet af den danske universitets- og forskningsverden
og ikke nødvendigvis behøver at have en
økonomisk baggrund.
De konkrete emner, der skal analyseres og
drøftes, er alene formandskabets ansvar og beslutning. Men
der kan eksempelvis arbejdes med problemstillinger som
omkostningseffektiviteten i miljøindsatsen samt
omkostninger ved udeladelse af miljøindsats og
sektorintegration af miljøhensyn.
Analyserne kan også omfatte brede
områder inden for energi (fx vedvarende energi og
biobrændsel), natur (fx vandmiljø og landbrug mv.,
biologisk mangfoldighed), klima (fx betydningen af globale
klimaforandringer), transport mv. (fx effektiv reduktion af
emissioner og trængsel).
Det Økonomiske Råd og Det
Miljøøkonomiske Råd skal ledes af ét
formandskab. Konstruktionen med et samlet formandskab, der i
enighed fremlægger analyser til drøftelse, har en stor
styrke og giver en betydelig gennemslagskraft i debatten.
Det vil i forbindelse med
sammenlægningen være naturligt at udvide formandskabet
med yderligere en vismand, der har særlig indsigt i
samspillet mellem økonomi og miljø. Den fjerde
vismand skal være fuldt medlem og altså også en
del af formandskabet, når generelle
økonomisk-politiske emner skal analyseres og
drøftes.
Vi lægger op til, at formandskabet skal
offentliggøre en redegørelse
(miljøvismandsrapport) på baggrund af det årlige
møde i Det Miljøøkonomiske Råd.
Med disse bemærkninger, og idet jeg i
øvrigt henviser til lovforslaget og bemærkningerne til
dette, skal jeg anbefale forslaget til det høje Tings
velvillige behandling.