Skriftlig fremsættelse (28. februar
2007)
Justitsministeren (Lene
Espersen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om Danmarks
tiltrædelse af Schengenkonventionen (Gennemførelse af
rådsafgørelse og forordning om oprettelse, drift og
brug af anden generation af Schengen-informationssystemet (SIS
II)).
(Lovforslag nr. L 164).
Lovforslaget har til formål at
gennemføre de ændringer i loven om Danmarks
tiltrædelse af Schengenkonventionen, som er nødvendige
for at Danmark kan gennemføre en rådsafgørelse
og en forordning om oprettelse, drift og brug af anden generation
af Schengen-informationssystemet (SIS II). Forordningen må
på visse punkter anses for at nødvendiggøre
ændringer i udlændingeloven. Disse ændringer vil
blive gennemført i et særskilt lovforslag, som
integrationsministeren af lovtekniske årsager €" henset
til, at tidspunktet for forordningens anvendelse endnu ikke er
endelig fastlagt €" vil fremsætte i en senere
folketingssamling.
Forordningen om oprettelse, drift og brug af
anden generation af Schengen-informationssystemet (SIS II) er
vedtaget af Rådet i december 2006, mens der i oktober 2006 er
opnået politisk enighed i Rådet om et udkast til
rådsafgørelse om oprettelse, drift og brug af anden
generation af Schengen-informationssystemet (SIS II).
Rådsafgørelsen er som følge af parlamentariske
forbehold €" herunder fra dansk side €" endnu ikke
vedtaget.
Etableringen af anden generation af
Schengen-informationssystem (SIS II) sker i meget vid
udstrækning med udgangspunkt i det eksisterende system og de
regler, der gælder herfor. De former for indberetninger, som
kan optages i SIS II, er de samme som i dag. Det drejer sig om
indberetninger om:
€" personer, der begæres anholdt med
henblik på udlevering,
€" uønskede udlændinge, der
nægtes indrejse,
€" forsvundne personer eller personer, der af
hensyn til deres egen sikkerhed midlertidigt bør tages i
varetægt,
€" vidner, personer, der er indstævnet
for en domstol som led i en straffesag på grund af
handlinger, som de retsforfølges for, eller personer, som
skal have forkyndt en strafferetlig dom eller en tilsigelse til
afsoning af frihedsstraf,
€" personer eller genstande med henblik
på diskret overvågning eller målrettet kontrol,
og
€" genstande, der skal beslaglægges
eller anvendes som bevismidler i straffesager.
De typer af oplysninger, som kan
indlæses i SIS II, svarer ligeledes i vid udstrækning
til, hvad der i dag kan indlæses i
Schengen-informationssystemet.
Det samme gælder med hensyn til, hvilke
myndigheder der har adgang til det fælles informationssystem
SIS II og til hvilke formål:
€" grænsekontrol
€" anden politi- og toldkontrol, og
€" administration af
udlændingelovgivningen.
På nogle
punkter betyder indførelsen af SIS II dog ændringer i
de gældende regler for anvendelsen af og sikkerheden omkring
Schengen-informationssystemet. Idet der i øvrigt henvises
nærmere til de almindelige bemærkninger til det
fremsatte lovforslag, særligt punkt 3 og 4, kan der navnlig
fremhæves følgende ændringer:
1. Med indførelsen af SIS II
gennemføres der visse lempelser af de materielle betingelser
for at indberette personer eller genstande med henblik på
diskret overvågning eller målrettet kontrol, idet der
ikke længere stilles krav om, at en person er i færd
med eller har til hensigt at begå et større
antal særligt alvorlige strafbare handlinger.
Fremover vil det være tilstrækkeligt, at der er tale om
én grov strafbar handling, hvorved bl.a. forstås de
handlinger, som er omfattet af den såkaldte positivliste i
rammeafgørelsen om den europæiske arrestordre.
Indførelsen af SIS II indebærer
ikke væsentlige ændringer i de nugældende regler
for indberetning af en person som uønsket udlænding,
og de gældende kriterier herfor videreføres
således grundlæggende. Som noget nyt fastsættes
der dog regler om, at der fremover skal ske indberetning i SIS II
om tredjelandsstatsborgere, som er omfattet af en såkaldt
restriktiv foranstaltning (et rejseforbud), og som derfor skal
nægtes indrejse eller ophold på Schengen-området.
I forbindelse med optagelsen af en person på EU€™s
liste om rejserestriktioner besluttes det, hvilket medlemsland, der
skal være ansvarlig for at indberette den
pågældende person i SIS II. Det forventes, at det
medlemsland, der har formandskabet på tidspunktet for
beslutningen om at optage en person på EU€™s liste
om rejserestriktioner, skal forestå indberetningen af den
pågældende person i SIS II.
2. De typer af oplysninger, som kan
indlæses i SIS II, svarer som tidligere nævnt i vid
udstrækning til, hvad der i dag kan indlæses i
Schengen-informationssystemet. Som noget nyt skabes der dog
mulighed for at indlæse fotos og fingeraftryk i SIS II. Disse
biometriske data skal til at begynde med alene kunne bruges til at
bekræfte identiteten af en person, der €" på
baggrund af en søgning på andre data €" er fundet
et "hit" på. På længere sigt skal fingeraftryk
€" når dette er teknisk muligt €" dog også
kunne bruges til direkte identifikation af personer, hvilket vil
give grundlag for en mere præcis identifikation og forbedre
den samlede kvalitet af de personoplysninger, der indlæses og
anvendes i systemet. Fotografier og fingeraftryk kan først
indlæses i systemet, når de har gennemgået en
særlig kvalitetskontrol med henblik på at sikre, at
oplysningerne er tilstrækkeligt entydige.
Som noget nyt
fastsættes det også, at der fremover kun vil kunne
foretages en indberetning i SIS II, såfremt visse
minimumsoplysninger er til stede. De oplysninger, der som minimum
skal være til stede, er oplysninger om den
pågældende persons navn, køn, en henvisning til
den afgørelse, der ligger til grund for indberetningen, samt
oplysninger om forholdsregler, der skal tages i anledning af
indberetningen. Herudover skal alle de øvrige oplysninger,
som kan indlægges i SIS II, indlæses i det omfang de er
til rådighed. Formålet hermed er at sikre, at en
indberetning i SIS II indeholder tilstrækkelige oplysninger
til at kunne danne grundlag for en entydig og sikker identifikation
af den indberettede.
Med etableringen af SIS II åbnes der
endvidere mulighed for at indlæse oplysninger, om hvilken
myndighed der har foretaget indberetningen, samt en henvisning til
den afgørelse, der ligger til grund for indberetningen,
ligesom det €" når der er et klart operativt behov
herfor €" bliver muligt at sammenkoble forskellige typer af
indberetninger, således at de kompetente nationale
myndigheder bliver opmærksomme på, at den
pågældende er indberettet i systemet til flere
formål. Sammenkoblingen af oplysninger vil ikke udvide en
myndigheds adgang til SIS II-oplysninger. Endelig skabes der
også mulighed for at indlæse en kopi af en
europæisk arrestordre i SIS II.
3. De myndigheder, som i dag har adgang til
Schengen-informationssystemet, vil også fremover få
adgang til SIS II. På et punkt sker der en udvidelse, idet de
nationale medlemmer af Eurojust og deres assistenter får en
udvidet adgang, således at de fremover også kan
søge på indberetninger om forsvundne personer samt
indberetninger om genstande, der skal beslaglægges eller
anvendes som bevismidler i straffesager mv.
Udgangspunktet om, at oplysninger i
Schengen-informationssystemet ikke må stilles til
rådighed for tredjelande eller internationale organisationer,
opretholdes også for så vidt angår SIS II. Dette
udgangspunkt modificeres dog, idet der efter
rådsafgørelsen åbnes mulighed for, at der
€" under nærmere fastsatte betingelser €" kan
indgås en aftale mellem Interpol og EU om udveksling af visse
oplysninger om stjålne, ulovligt handlede, forsvundne eller
ugyldiggjorte pas i form af pasnummer, udstedelsesland og
dokumenttype.
4. Herudover betyder indførelsen af SIS
II også visse ændringer af de tekniske og strukturelle
rammer for Schengen-informationssystemet. På det tekniske
plan åbnes der således mulighed for direkte
søgninger i den centrale SIS II-database frem for i en
national kopi af databasen, og på det strukturelle plan kan
nævnes, at den operationelle forvaltning af det centrale
Schengen-informationssystem, der i dag varetages af én
medlemsstat (Frankrig), på længere sigt skal
overgå til en særlig forvaltningsmyndighed.
5. Endelig skal det fremhæves, at
etableringen af SIS II sker inden for de
databeskyttelsesmæssige rammer, som i dag gælder for
systemet. På flere punkter indføres der desuden nye
databeskyttelsesmæssige krav, herunder bl.a. i form af
øgede krav til datasikkerheden, navnlig ved at
indføre en pligt til at udarbejde sikkerhedsplaner, pligt
til fysisk at beskytte oplysninger, pligt til at udarbejde
personaleprofiler for personer med adgang til systemet samt pligt
til at foretage egenkontrol af sikkerhedsforanstaltningerne. Der
stilles endvidere øgede krav til opbevaringen af
registreringer på nationalt og centralt plan, krav om
uddannelse af personale, krav om oplysningskampagner samt om
hurtigere adgang for den berørte person til dels at få
indsigt i oplysninger om vedkommende selv (egenacces), dels
få foretaget rettelse eller sletning af ukorrekte eller
ulovligt behandlede oplysninger. Herudover indføres der nye
regler, som skal gøre det muligt at sondre mellem personer
med kendetegn, der ligner hinanden, således at en person,
hvis identitet er blevet misbrugt, får mulighed for at anmode
om tilføjelse af yderligere oplysninger i SIS II for at
undgå fremtidige negative følger af
fejlidentifikation.
Med vedtagelsen af lovforslaget giver
Folketinget samtykke efter grundlovens § 19, stk. 1, til at
justitsministeren på Danmarks vegne i Rådet for den
Europæiske Union kan medvirke til vedtagelsen af
rådsafgørelsen om oprettelse, drift og brug af anden
generation af Schengen-informationssystemet (SIS II). Mens Danmark
deltager i vedtagelsen af rådsafgørelsen, har Danmark
som følge af forbeholdet vedrørende retlige og indre
anliggender ikke deltaget i vedtagelsen af forordningen om
oprettelse, drift og brug af anden generation af
Schengen-informationssystemet (SIS II). Forordningen vil
således ikke være bindende for og ikke finde anvendelse
i Danmark. Da forordningen imidlertid udbygger Schengen-reglerne,
træffer Danmark, inden 6 måneder efter at Rådet
har vedtaget forordningen, afgørelse om, hvorvidt Danmark
vil gennemføre forordningen i dansk ret, jf. artikel 5 i
Protokollen om Danmarks Stilling. Hvis Danmark beslutter sig
herfor, vil denne afgørelse skabe en folkeretlig
forpligtelse mellem Danmark og de øvrige Schengen-lande.
Justitsministeriet finder, at der i
forbindelse med indførelsen af de nye regler for SIS II er
fundet en passende balance mellem på den ene side hensynet
til at gøre Schengen-informationssystemet mere effektivt i
forhold til de formål, som det tjener, og på den anden
side hensynet til, at ændringer i det nuværende system
sker inden for betryggende rammer, herunder i forhold til de
databeskyttelsesmæssige aspekter. Justitsministeriet
støtter derfor rådsafgørelsen og forordningen
om oprettelse, drift og brug af SIS II.
Danmarks deltagelse i Schengen-samarbejdet
taler ligeledes for, at Danmark tilslutter sig vedtagelsen af
rådsafgørelsen og gennemfører forordningen i
sin lovgivning. I overensstemmelse hermed vil regeringen inden for
den nævnte frist på 6 måneder tilkendegive, at
Danmark ønsker at gennemføre forordningen i dansk
ret.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.