Skriftlig fremsættelse (4. oktober
2006)
Integrationsministeren (Rikke
Hvilshøj):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
udlændingeloven samt forskellige andre love
(Indførelse af selvbetjeningsmodel, ny og forenklet
udformning af forsørgelseskravet i
familiesammenføringssager og reform af
studieområdet)
(Lovforslag nr. L 17).
Lovforslaget, som jeg fremsætter i dag,
indebærer i hovedtræk følgende:
€" Indførelse af
selvbetjeningsmodel
Der foreslås indført en
selvbetjeningsmodel. Ansøgere, der opfylder de almindelige
betingelser for at få opholdstilladelse og selv bidrager med
de nødvendige oplysninger, får behandlet deres sag
hurtigt inden for nærmere fastsatte servicemål for
maksimal sagsbehandlingstid. Ansøgere, der ikke opfylder de
almindelige betingelser for at få opholdstilladelse, vil
få behandlet deres sager i et spor for de mere komplicerede
sager. Ansøgere, der ikke bidrager med de nødvendige
oplysninger til sagens behandling, vil normalt få deres sag
afvist.
Selvbetjeningsmodellen indføres i
forbindelse med ansøgninger om familiesammenføring og
tidsubegrænset opholdstilladelse. Der foreslås
indført en bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter
integrationsministeren kan indføre en selvbetjeningsmodel
med hensyn til andre typer ansøgninger på
opholdsområdet.
€" Et nyt, forenklet og mere tidssvarende
forsørgelseskrav i familiesammenføringssager
Det foreslås, at det gældende krav
til godtgørelse af forsørgelsesevnen erstattes af en
bestemmelse, hvorefter det er afgørende for vurderingen af
forsørgelsesevnen, om der modtages hjælp efter
aktivloven eller integrationsloven i perioden fra 1 år forud
for afgørelsen om opholdstilladelse og frem til eventuel
meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse.
Det foreslås, at kommunerne skal
indberette til Udlændingeservice, hvis der sker udbetaling af
hjælp, og at udlændingemyndighederne kan indhente
oplysninger i Arbejdsmarkedsportalen, der indeholder oplysninger om
udbetaling af offentlig hjælp til forsørgelse.
€" Forenklet og mere effektiv procedure for
forlængelse af opholdstilladelser
Den gældende praksis på
familiesammenføringsområdet, hvor der ved
ansøgninger om forlængelse af opholdstilladelsen
bruges mange ressourcer på dokumentation og høringer,
erstattes af en ny ordning om, at parterne under strafansvar
erklærer, at betingelserne for opholdstilladelsen fortsat er
til stede, og at de ikke har modtaget hjælp efter aktivloven
eller integrationsloven.
Endvidere ændres
forlængelsespraksis på asylområdet og med hensyn
til opholdstilladelser givet til studerende og au pair-personer,
således at opholdstilladelsen allerede første gang
gives for hele den relevante periode.
€" Indførelse af en
godkendelsesprocedure for uddannelser og kurser
Lovforslaget indeholder forslag om en
bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter integrationsministeren kan
fastsætte nærmere regler om meddelelse af
opholdstilladelse til studerende. Bemyndigelsen vil blandt andet
blive anvendt til at fastsætte nærmere regler om,
hvilke uddannelser og kurser der kan danne grundlag for
opholdstilladelse. Uddannelser og kurser, der ikke er godkendt, vil
kunne danne grundlag for opholdstilladelse efter høring af
Danmarks Evalueringsinstitut.
€" Indberetningspligt til
Udlændingeservice om udenlandske studerende
Det foreslås, at
uddannelsesinstitutionerne skal indberette til
Udlændingeservice, hvis en udenlandsk studerende ikke er
studieaktiv, og at kommunerne skal indberette til
Udlændingeservice, hvis en udenlandsk studerende modtager
offentlige ydelser. Herved bliver Udlændingeservice bekendt
med tilfælde, hvor grundlaget for opholdstilladelsen ikke
længere er til stede, og opholdstilladelsen derfor vil kunne
inddrages.
€" Fastsættelse af regler om
tilknytningskravet
Udlændingeloven indeholder som
betingelse for familiesammenføring, at familiens samlede
tilknytning til Danmark er større end til noget andet land.
Vurderingen af, om tilknytningskravet er opfyldt, beror på en
række faktorer. For at skabe større gennemsigtighed om
anvendelsen af tilknytningskravet foreslås der indført
en bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter integrationsministeren kan
fastsætte regler om tilknytningskravet.