L 184 (som fremsat): Forslag til lov om et
Energiteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram.
Fremsat den 14. marts 2007 af
Flemming Hansen
Forslag
til
Lov om et Energiteknologisk Udviklings- og
Demonstrationsprogram
Formål
§ 1. Lovens
formål er at understøtte de energipolitiske
målsætninger om forsyningssikkerhed, hensyn til det
globale klima og et renere miljø samt
omkostningseffektivitet. Loven skal samtidig fremme udnyttelse og
udvikling af erhvervspotentialer på området til gavn
for vækst og beskæftigelse.
§ 2. Der
oprettes et Energiteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram
(EUDP), som skal virke for udvikling, demonstration og
markedsintroduktion af ny energiteknologi.
Stk. 2. EUDP skal
1) yde tilskud til fortrinsvis udvikling og
demonstration,
2) aktivt fremme samarbejde mellem offentlige og
private aktører og
3) styrke samspillet med internationale
aktiviteter og programmer inden for energiteknologi.
Stk. 3. Samarbejdet mellem offentlige og
private aktører skal bidrage til udarbejdelsen af strategier
for udvikling af effektive og miljøvenlige energiteknologier
og €"systemer, der omfatter hele udviklingskæden fra
forskning til markedsintroduktion. Samarbejdet skal endvidere
bidrage til, at der identificeres konkrete indsatsområder,
som kan danne basis for projektansøgninger og etablering af
projektkonsortier.
Bestyrelse og sekretariat
§ 3. EUDP ledes
af en uafhængig bestyrelse, der består af en formand og
6 medlemmer. Formanden og medlemmerne udpeges af transport- og
energiministeren i deres personlige egenskab. Formanden skal have
en erhvervsmæssig baggrund.
Stk. 2. 1 medlem af bestyrelsen udpeges
efter indstilling fra miljøministeren. 1 medlem udpeges
efter indstilling fra ministeren for videnskab, teknologi og
udvikling.
Stk. 3. Bestyrelsen udpeges for en periode
af 4 år. Genudpegning kan ske én gang. Hvis formanden
eller et medlem udtræder af bestyrelsen før periodens
udløb, kan afløseren udpeges for mindre end 4
år.
Stk. 4. Transport- og energiministeren kan
træffe bestemmelse om honorar til formanden og
bestyrelsesmedlemmerne.
§ 4.
Bestyrelsen træffer beslutning om alle forhold
vedrørende EUDP, herunder om prioritering og
udmøntning af tilskudsmidler.
Stk. 2. Lov om offentlighed i
forvaltningen, forvaltningsloven og lov om Folketingets Ombudsmand
finder anvendelse på EUDP€™s virksomhed.
§ 5. Transport-
og energiministeren stiller sekretariatsbistand til rådighed
for bestyrelsen og bestyrelsesformanden. Transport- og
energiministeren ansætter lederen af sekretariatet efter
indstilling fra bestyrelsesformanden.
Stk. 2. Bestyrelsen kan bemyndige formanden
eller sekretariatet til at varetage særlige opgaver eller
træffe afgørelse på bestyrelsens vegne i
nærmere bestemt omfang.
§ 6.
Bestyrelsen udarbejder en forretningsorden, som godkendes af
transport- og energiministeren. Forretningsordenen
offentliggøres i Lovtidende.
Stk. 2. Bestyrelsen afgiver årligt en
beretning til transport- og energiministeren om sin virksomhed.
Stk. 3. Bestyrelsen offentliggør de
kriterier, som indgår i vurderingen af ansøgninger om
tilskud.
Tilskud
§ 7.
Bestyrelsen kan efter ansøgning give tilskud til udviklings-
og demonstrationsprojekter og forskningsprojekter, der
understøtter forberedelsen af udvikling og demonstration.
Tilskud kan gives til projekter, der tilgodeser hensynet til
teknologiudvikling i Danmark og gennemføres af offentlige
eller private erhvervsvirksomheder eller videninstitutioner med
hjemsted i Danmark.
Stk. 2. Tilskud gives blandt andet til
længerevarende projekter eller projektforløb, som
udføres i samarbejde mellem flere virksomheder eller i
samarbejde mellem virksomheder og videninstitutioner.
Stk. 3. Ved vurderingen af, om der skal
gives tilskud, tages udgangspunkt i generelle kriterier, hvori der
ud over lovens formål lægges vægt på
projektforslagets faglige kvalitet og på
ledelsesmæssige og organisatoriske forhold.
Stk. 4. Ved vurderingen af
ansøgninger lægges endvidere vægt på de
indsatsområder, som identificeres, og de strategier, som
udarbejdes inden for rammerne af samarbejdet mellem offentlige og
private aktører.
§ 8.
Bestyrelsen kan give tilskud til udgifter til konkrete initiativer,
der afholdes som led i udviklingen af samarbejde mellem offentlige
og private aktører.
§ 9.
Bestyrelsen kan betale kontingent til internationalt
forskningssamarbejde og bidrag til internationale programmer for
forskning, udvikling, demonstration og innovation. Bestyrelsens
fordeling af midler til internationale fora skal godkendes af
transport- og energiministeren. Ministeren kan fastsætte
regler herom.
Administrative bestemmelser
§ 10.
Bestyrelsen kan efter denne lov give tilskud inden for de
bevillinger, der fastsættes på de årlige
finanslove.
Stk. 2. Det er en betingelse for tilskud,
at aktiviteten ikke er påbegyndt, før der er afgivet
tilsagn om tilskud.
§ 11.
Aktiviteter inden for rammerne af EUDP koordineres med andre
ordninger, initiativer og myndigheder, der støtter eller
fremmer forskning, udvikling, demonstration, innovation og
erhvervsudvikling på energiområdet eller energi- og
miljøområdet.
Stk. 2. Bestyrelsen skal indhente
forskningsfaglig rådgivning hos Det Strategiske
Forskningsråd efter lov om forskningsrådgivning
m.v.
§ 12.
Bestyrelsen kan ikke gøre krav på immaterielle
rettigheder, som opnås på grundlag af aktiviteter,
hvortil der er givet tilskud.
§ 13.
Transport- og energiministeren kan fastsætte regler for
lovens gennemførelse og administration, herunder om
1) opnåelse af tilskud,
2) tilsyn, regnskaber og revision
vedrørende aktiviteter, hvortil der gives tilskud,
3) offentliggørelse af resultaterne af de
aktiviteter, hvortil der gives tilskud, samt
4) evaluering af programmet.
Stk. 2. Transport- og energiministeren kan
fastsætte regler om tilskud til aktiviteter, der kan få
tilskud efter anden lovgivning, herunder om at der ikke kan gives
tilskud i henhold til denne lov.
Stk. 3. Revision af de aktiviteter, som
udføres i forbindelse med et projekt, hvortil der gives
tilskud, skal udføres af en statsautoriseret eller
registreret revisor, Revisionsdirektoratet for Københavns
Kommune, Kommunernes Revisionsafdeling eller andre kommunale
revisionsorganer.
Bortfald og tilbagebetaling af
tilskud
§ 14. Tilskud i
henhold til denne lov bortfalder helt eller delvist, hvis
1) tilskudsmodtageren har givet urigtige eller
vildledende oplysninger eller fortiet oplysninger af betydning i
forbindelse med afgørelsen om tilskud eller under
projektforløbet,
2) vilkår for tilskud ikke opfyldes,
eller
3) projektet ikke er afsluttet inden for den
frist, der er fastsat i afgørelsen om tilskud.
Stk. 2. I forbindelse med en
afgørelse om bortfald af tilskud efter stk. 1 kan transport-
og energiministeren bestemme, at udbetalte tilskud helt eller
delvist skal tilbagebetales.
Stk. 3. Hvis et udbetalt tilskud helt eller
delvist skal tilbagebetales, opkræves det skyldige
beløb til betaling senest 14 dage senere. Tilbagebetales det
skyldige beløb ikke rettidigt, tillægges
beløbet rente efter forfaldsdagen svarende til den rente,
der er fastsat i rentelovens § 5. Den tillagte rente
udgør dog mindst 50 kr. For rykkerskrivelser efter
første påkrav betales 100 kr.
Stk. 4. Transport- og energiministeren kan
fastsætte regler om de i stk. 1-3 nævnte forhold.
Stk. 5. Transport- og energiministeren kan
bemyndige bestyrelsen til at træffe afgørelser om
bortfald eller tilbagebetaling af tilskud i henhold til stk. 1 og
2.
§ 15.
Transport- og energiministeren kan fastsætte regler om, at
tilskud helt eller delvist skal tilbagebetales i tilfælde,
hvor tilskudsmodtageren på baggrund af tilskuddet har
opnået en kommerciel indtjening.
Klage
§ 16.
Bestyrelsens afgørelser efter denne lov eller regler udstedt
i henhold til loven kan ikke indbringes for anden administrativ
myndighed, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Klager over retlige
spørgsmål i forbindelse med bestyrelsens
afgørelser efter denne lov eller regler udstedt i henhold
til loven kan indbringes for Energiklagenævnet. En
afgørelse kan ikke indbringes for domstolene, før den
endelige administrative afgørelse foreligger.
Stk. 3. Klage efter stk. 2 skal være
indgivet skriftligt inden 4 uger efter, at afgørelsen er
meddelt.
Stk. 4. Søgsmål til
prøvelse af en afgørelse truffet af
Energiklagenævnet efter denne lov eller regler udstedt i
henhold til loven skal være anlagt inden 6 måneder
efter, at afgørelsen er meddelt den pågældende.
Er afgørelsen offentligt bekendtgjort, regnes fristen altid
fra bekendtgørelsen.
Stk. 5. Transport- og energiministeren kan
fastsætte regler om betaling af gebyr ved indbringelse af en
klage for Energiklagenævnet.
Stk. 6. Transport- og energiministeren kan
fastsætte regler om Energiklagenævnets
sammensætning ved behandling af klager efter stk. 2.
Stk. 7. Energiklagenævnets formand
kan efter nærmere aftale med nævnet træffe
afgørelse på nævnets vegne i sager, der
behandles efter denne lov eller regler udstedt i henhold til
loven.
§ 17. Medmindre
højere straf er forskyldt efter den øvrige lovgivning
straffes med bøde den, der
1) giver urigtige eller vildledende oplysninger
eller fortier oplysninger af betydning i forbindelse med
ansøgning om tilskud eller
2) anvender tilskud i strid med vilkår for
tilskuddets anvendelse.
Stk. 2. I regler, som udstedes i henhold
til loven, kan der fastsættes bødestraf for
overtrædelse af reglerne eller vilkår fastsat i henhold
til reglerne.
Stk. 3. Der kan pålægges
selskaber m.v. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i
straffelovens 5. kapitel.
Ikrafttræden m.v.
§ 18.
Transport- og energiministeren fastsætter tidspunktet for
lovens ikrafttræden. Ministeren kan fastsætte, at dele
af loven træder i kraft før andre dele af loven.
Stk. 2. Transport- og energiministeren kan
ophæve lov nr. 1024 af 23. december 1998 om statstilskud til
forskning og teknologisk udvikling på
energiområdet.
§ 19. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen fremlagde den 19. januar 2007 sin plan
for en visionær dansk energipolitik. Det er regeringens
vision, at Danmark på lang sigt helt skal frigøre sig
fra fossile brændsler €" kul, olie og gas. I stedet skal
anvendes vedvarende energi.
Anvendelsen af fossile brændsler
indebærer på længere sigt væsentlige
problemer med faldende pålidelighed i energiforsyningen og
med en tiltagende drivhuseffekt. Problemerne med faldende
pålidelighed i energiforsyningen hænger sammen med, at
de store forekomster af olie og naturgas er koncentreret i meget
få og ofte ustabile regioner i verden. Problemerne med en
tiltagende drivhuseffekt har store menneskelige og
økonomiske omkostninger, som truer udviklingsmulighederne i
store dele af verden.
Regeringens langsigtede vision og de udmeldte
konkrete mål skal realiseres gennem en styrket indsats
på de centrale områder: Effektiv produktion og forbrug
af energi, vedvarende energi og sidst, men ikke mindst, udvikling
af nye, mere effektive teknologier.
Regeringen vil tilbyde optimale betingelser for
videreudvikling af danske forskningsmiljøer inden for
energiteknologi. Ambitionen er at opbygge internationalt
konkurrencedygtige projektkonsortier med deltagelse af de bedste
danske forskningskompetencer fra virksomheder og
forskningsinstitutioner. Som led heri oprettes med dette lovforslag
et nyt statsligt finansieret Energiteknologisk Udviklings- og
Demonstrationsprogram (EUDP).
Danmark har et solidt udgangspunkt for at
håndtere de langsigtede udfordringer og stor erfaring med at
udvikle nye og effektive energiteknologier og tage dem i
anvendelse. Det er afgørende, at nye løsninger er
omkostningseffektive og understøtter fortsat vækst,
høj beskæftigelse og konkurrenceevne.
Allerede nu er eksporten af dansk energiteknologi
og -viden stærkt stigende, og den udgjorde i 2005 knap 40
mia. kr., en stigning på over 20 pct. i forhold til
året før. Med energiområdets enorme
investeringsbehov og det kraftigt voksende globale marked for
effektiv og miljøvenlig energiteknologi er der et stort
potentiale for, at denne udvikling fortsætter.
Det forudsætter fokus på finansiering
af udvikling og især demonstration i form af
afprøvning og dokumentation af forskningsresultater eller
energiteknologiers funktion i pilotanlæg eller fuld
realistisk størrelse. Demonstration udgør i stigende
grad det svage led i udviklingskæden fra forskning til
erhvervsmæssig udnyttelse af nye løsninger.
Demonstration af energiteknologi er meget bekostelig og
gennemføres i sagens natur på et tidspunkt, hvor
teknologiens muligheder for efterfølgende kommercialisering
endnu er meget usikre. Derfor er offentlig medfinansiering af
demonstration ofte en forudsætning for at tiltrække
risikovillig kapital.
Et vigtigt element er at sikre et tæt
internationalt samarbejde, ikke mindst i EU-regi. Også
Europa-Kommissionen har i det netop offentliggjorte bud på en
europæisk energipolitik formuleret ambitiøse mål
om at øge forsyningssikkerhed og mindske udledningen af
drivhusgasser. Regeringen afgav allerede i oktober 2006 efter
aftale med et bredt flertal i Folketinget en udtalelse til
Kommissionen, som bl.a. lægger op til en væsentligt
øget europæisk indsats for udvikling af nye
energiteknologier som et vigtigt redskab til at opnå
sådanne mål.
Finansieringen af EUDP indgår
i målet om, at det offentlige i 2010 samlet skal bruge 1
pct. af bruttonationalproduktet til forskning og udvikling, jf.
aftalen om udmøntningen af globaliseringspuljen af 2.
november 2006 mellem regeringen og partierne bag
velfærdsaftalen (S, DF, RV). Dette mål
opfylder Det Europæiske Råds konklusioner fra
marts 2002 (den såkaldte Barcelona-målsætning),
der samtidig indeholder et mål om, at det offentlige og det
private tilsammen bruger mindst 3 pct. af BNP i 2010. I forbindelse
med udmøntningen af globaliseringspuljen aftaltes samtidigt,
at bevillingerne til energiforskning skulle øges,
særligt med henblik på etablering af et EUDP, og at der
skulle afsættes et særligt beløb til et program
for udvikling af 2. generations biobrændstoffer, der skal
administreres inden for rammerne af EUDP. Det er regeringens
hensigt, at stigningen i bevillingerne til forskning, udvikling og
demonstration af energiteknologi skal fortsætte.
2. Lovforslagets hovedindhold
Lovforslagets hovedformål er at
understøtte de energipolitiske målsætninger om
forsyningssikkerhed, hensyn til det globale klima og miljø
samt omkostningseffektivitet og samtidig fremme de
erhvervsmæssige potentialer på området til gavn
for vækst og beskæftigelse. Det sker ved, at der
etableres et Energiteknologisk Udviklings- og Demonstrationsprogram
(EUDP) under transport- og energiministerens ressorttilsyn og under
ledelse af en uafhængig bestyrelse, der udpeges af
ministeren.
EUDP er en nyskabelse, der skal spille en central
rolle som et omdrejningspunkt for udvikling og markedsintroduktion
af ny, effektiv og miljøvenlig energiteknologi i Danmark og
fremme vækst og beskæftigelse på basis af
erhvervsmæssige og vidensmæssige styrkepositioner.
Det betyder for det første, at bestyrelsen
i sin prioritering af tilskud til udvikling og demonstration eller
demonstrationsforberedende forskning skal lægge
afgørende vægt på, at de pågældende
teknologier eller systemer efterfølgende kan produktudvikles
og anvendes på markedet. Det forudsætter, at
ansøgninger så vidt muligt gør rede for,
hvordan det støttede projekt skal følges op. Dermed
lægges der op til, at de deltagende erhvervsvirksomheder
indgår aftaler om samarbejde eller dannelsen af
projektkonsortier, og at virksomhederne er indstillet på at
stille ressourcer til rådighed også i den
efterfølgende drifts- eller forretningsfase. De involverede
videninstitutioner indgår i dette samarbejde efter
nærmere aftale. Niveauet for EUDP€™s tilskud til
konkrete udviklings- og demonstrationsprojekter vil variere
afhængig af, hvor tæt projektet vurderes at være
på en efterfølgende kommercialisering. Der stiles
generelt mod en væsentlig privat medfinansiering.
Det betyder for det andet, at bestyrelsen med sit
kendskab til aktørerne på energimarkedet går
aktivt ind i organiseringen og videreudviklingen af samarbejdet
mellem offentlige og private aktører i form af strategiske
partnerskaber på alle relevante områder, herunder ved
finansiering af særlige aktiviteter, der kan støtte op
herom. Partnerskaberne kan bestå af flere virksomheder eller
efter behov af virksomheder og videninstitutioner samt investorer
og myndigheder. Partnerskaberne skal arbejde for at identificere
behov, teknologiske og erhvervsmæssige potentialer og
konkrete indsatsområder, hvor udvikling og demonstration kan
føre til efterfølgende kommercialisering. EUDP skal
således generelt bidrage til, at der kan dannes
projektkonsortier, der på et internationalt
konkurrencedygtigt niveau kan arbejde videre med sådanne
indsatsområder. Bestyrelsen sørger for, at der
følges op på den videre udnyttelse af de
støttede projekters resultater frem mod markedsintroduktion
og kommercialisering med henblik på effektvurdering og
identifikation af nye indsatsområder.
Det betyder for det tredje, at EUDP skal sikre,
at samarbejdet om teknologiudviklingen sker med størst mulig
åbenhed og offentlighed samt størst mulig videndeling
og tillid mellem de involverede parter. Samtidig skal samarbejdet
hele tiden udvikles og udvides. Behovsanalyser og identificerede
potentialer skal danne grundlag for løbende udvikling af
generelle strategier for teknologiområder og kombination af
områder, som omfatter hele udviklingskæden fra
forskning til anvendelse. Strategierne er en vigtig bestanddel af
EUDP€™s prioritering af egne tilskudsmidler, og de
bruges og stilles til rådighed i relation til andre nationale
og internationale ordninger og samarbejder.
Det er et selvstændigt formål, at
EUDP i international sammenhæng understøtter danske
synspunkter om prioriteringen af udvikling og anvendelse af
vedvarende energi og energieffektive løsninger. EUDP
viderefører og intensiverer indsatsen under det eksisterende
Energiforskningsprogram med at fremme og styrke danske
virksomheders og videninstitutioners muligheder for at indgå
i relevant internationalt samarbejde og få del i de
betydelige forsknings- og udviklingsmidler, der findes bl.a. under
EU€™s 7. rammeprogram. Denne indsats sker i samarbejde
med Videnskabsministeriet. Der kan inden for rammerne af EUDP
betales kontingent til internationalt forskningssamarbejde og
bidrag til internationale programmer for forskning, udvikling,
demonstration og innovation.
Særlige indsatsområder under EUDP kan
bl.a. være udvikling af
€" biomasseteknologier og -systemer til
transport og energi,
€" vindkraft og andre vedvarende
energi-teknologier,
€" brint og
brændselscelleteknologier,
€" lavenergibygninger,
€" energieffektive løsninger, herunder
i slutforbruget, samt fleksibelt energiforbrug,
€" samlede energisystemer (integration af
teknologier), herunder transport af energi,
€" mere effektive indvindingsmetoder for olie
og gas og
€" mere effektiv og miljøvenlig
produktion i øvrigt (el og varme), herunder CO2
-deponering.
Der kan være potentialer i udvikling af
energiteknologier i kombination eller i kombination med andre
teknologier f.eks. på it-området.
Der er på forhånd afsat en
særlig pulje fra 2007-2010 til at støtte projekter med
henblik på udvikling af 2. generations bioethanol.
Med den skitserede profil adskiller EUDP sig
væsentligt fra energiforskningsaktiviteterne i regi af Det
Strategiske Forskningsråd (DSF) under Videnskabsministeriet,
der lægger tyngden på egentlige forskningsaktiviteter.
I forhold til Højteknologifonden adskiller EUDP sig navnlig
ved at være en målrettet og integreret del af
energipolitikken og erhvervsudviklingen på
energiområdet, mens Højteknologifonden skal fremme den
teknologiske udvikling generelt.
EUDP skal som omdrejningspunkt for den
energiteknologiske udvikling sikre fornøden
sammenhæng, koordinering og samarbejde med disse ordninger.
Bl.a. skal en dialog med DSF sikre, at EUDP bygger videre på
eksisterende forsknings- og udviklingsaktiviteter og tendenser
på energiområdet. Tilsvarende skal der samarbejdes og
koordineres med innovations- og venturemiljøer, der agerer i
den efterfølgende kommercialiseringsfase, som f.eks.
Vækstfonden.
EUDP er med sin profil også en indlysende
samarbejdspartner med de nye universiteter, der er dannet pr. 1.
januar 2007 bl.a. som sammenlægninger med tidligere
sektorforskningsinstitutioner
Endelig skal EUDP samarbejde med andre
myndigheder, der har opgaver i relation til fremme af effektiv og
miljøvenlig energiteknologi.
EUDP ledes af en uafhængig bestyrelse, som
træffer beslutning om alle forhold vedrørende EUDP.
Bestyrelsen sammensættes, så ledelsen kan varetages
optimalt, og indsatsen kan prioriteres, så den støtter
mest muligt op om lovens formål. Bestyrelsen betjenes af et
sekretariat, som stilles til rådighed af transport- og
energiministeren.
På baggrund af de store omkostninger, der
ofte er forbundet med demonstration, er der et behov for, at EUDP
også foretager en række større satsninger. For
yderligere at styrke demonstrationsindsatsen og markere
arbejdsdelingen med den mere forskningsfokuserede indsats i Det
Strategiske Forskningsråd lægges det eksisterende
Energiforskningsprogram (EFP) sammen med EUDP, således at der
ikke længere gives tilsagn efter EFP, når EUDP
træder i kraft. De hidtidige erfaringer og
samarbejdsrelationer, der er etableret under EFP, vil indgå i
udviklingen af EUDP.
EUDP€™s tilskudsmidler udmøntes
i fri konkurrence. Tilskud kan gives til projekter, der tilgodeser
hensynet til teknologiudvikling i Danmark og gennemføres af
offentlige eller private virksomheder med hjemsted i Danmark.
Lovforslaget indeholder desuden bestemmelser om
bortfald og tilbagebetaling af tilskud, klage og straf. Tilskud kan
f.eks. bortfalde, hvis tilskudsmodtageren har givet urigtige eller
vildledende oplysninger, som har haft betydning for
afgørelsen om tilskud. Der kan klages over retlige
spørgsmål i forbindelse med bestyrelsens
afgørelser. Klager kan f.eks. vedrøre inhabilitet.
Der vil være mulighed for bødestraf, hvis en
ansøger om tilskud f.eks. giver urigtige oplysninger af
betydning for vurderingen af ansøgningen, eller hvis en
tilskudsmodtager anvender tilskud i strid med vilkår for
tilskuddets anvendelse.
3. Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige
På baggrund af den politiske aftale af 2.
november 2006 om globaliseringspuljen er bevillingen til udbygning
af dansk energiforskning og -udvikling blevet øget. Der er
således afsat 110 mio. kr. i 2007, 132 mio. kr. i 2008, 133
mio. kr. i 2009 og 102 mio. kr. i 2010. Af disse midler er 50 mio.
kr. pr. år afsat til et særligt udviklings- og
demonstrationsprogram for bioethanol.
Generelt kan særlige driftsudgifter til
fremme af tilskudsordningen, herunder til udvikling, etablering og
drift af administrative edb-systemer vedrørende ordningen,
til evaluering af ordningen og til ekstern sagkyndig og
administrativ bistand, afholdes inden for tilsagns- og
udbetalingsrammen.
I finansloven for 2007 er der til administration
af de nye initiativer i perioden 2007-2010 overført
henholdsvis 2,4 mio. kr., 2,6 mio. kr., 2,4 mio. kr. og 1,5 mio.
kr. til Energistyrelsen.
Ifølge lovforslaget er der klageadgang til
Energiklagenævnet over retlige spørgsmål i
forbindelse med EUDP€™s bestyrelses afgørelser.
Energistyrelsen vurderer, at omfanget af klager vil være
så begrænset, at udgifterne forbundet med
opgavevaretagelsen vil kunne afholdes inden for
Energiklagenævnets allerede givne finanslovsrammer.
Lovforslaget medfører ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for kommuner og
regioner.
4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget ventes generelt at have en positiv
effekt for erhvervslivet, idet der skabes bedre økonomiske
og organisatoriske rammer for understøttelse af danske
styrkepositioner på det energiteknologiske område,
bl.a. ved at erhvervslivet inddrages aktivt i beslutningsprocessen.
Forslaget styrker et samspil mellem offentlige og private
aktører i både det offentliges og erhvervslivets
interesse. Der påføres ikke erhvervslivet direkte
omkostninger eller forpligtelser ved lovforslagets
gennemførelse, men det forventes, at erhvervslivet som
udgangspunkt selv finansierer driften af de
interessentnetværk, partnerskaber og projektkonsortier, som
forventes oprettet og videreudviklet i forbindelse med EUDP.
Lovforslaget har været sendt til Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering
(CKR) med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges et af Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspaneler. CKR vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser i et omfang, der berettiger, at det
bliver forelagt et virksomhedspanel.
5. Miljømæssige
konsekvenser
Programmets formål er at støtte
udvikling og demonstration af nye effektive og miljøvenlige
energiteknologier som led i opfyldelsen af de langsigtede
energipolitiske mål om forsyningssikkerhed og ikke mindst
hensynet til det globale miljø og reduktion af
CO2 -udslip. Arbejdet med at leve op til
Kyotoprotokollen og nye kommende forpligtelser og de deraf
følgende satsninger på energieffektivisering og
vedvarende energi betyder samlet, at markedet for effektiv og
miljøvenlig energiteknologi vil vokse kraftigt i de kommende
år. EUDP styrker indsatsen for at udvikle sådanne
teknologier på basis af danske kompetencer og
styrkepositioner og understøtter således danske og
internationale klimaforpligtelser til gavn både for den
danske klimaindsats og for vækst og eksport. Generelt
forventes lovforslaget således at fremme en bæredygtig
udvikling.
6. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at medføre
administrative konsekvenser for borgerne.
7. Forholdet til EU-retten
I det omfang tilskud efter loven indebærer
statsstøtte, vil tilskudsprogrammet blive administreret i
overensstemmelse med EU-rammebestemmelserne for statsstøtte
til forskning og udvikling og innovation (2006/C 323/01).
Lovforslaget notificeres i overensstemmelse med
EU€™s statsstøtteregler til
Europa-Kommissionen.
8. Høring
Lovforslaget har været i høring
hos:
BankInvest, Brancheforeningen for Biogas,
Brancheforeningen for Decentral Kraftvarme, Danmarks
Grundforskningsfond, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks
Vindmølleforening, Dansk Brint Forening, Dansk Energi, Dansk
Energi €" Net, Dansk Fjernvarme, Dansk Gasteknisk Center,
Dansk Industri, Det Strategiske Forskningsråd, Det
Økologiske Råd, Det Økonomiske Råd, DONG
Energy, DTU €" Danmarks Tekniske Universitet, EGJ Udvikling,
Energi Industrien, Energitjenesten, Forbrugerrådet,
Foreningen Danske Kraftvarmeværker, Foreningen af
Registrerede Revisorer, Foreningen af Rådgivende
Ingeniører, Foreningen af Slutbrugere af Energi,
Forskningscenter RISØ, Hydrogen Innovation & Research
Center €" Herning, Højteknologifonden, IA Rådet,
Ingeniørforeningen i Danmark (IDA), Koordinationsudvalget
for forskning, Københavns Universitet, Landbrugsraadet,
North Sea Operators Committee-Denmark, Novozymes, Offshore Center
Danmark, Organisationen for Vedvarende Energi €" OVE,
REFU€™s medlemmer, Roskilde Universitetscenter,
Rådet for Teknologi og Innovation, SDE €"
Sammenslutningen af Danske Energiforbrugere, Syddansk
Universitetscenter, Teknologirådet, Teknologisk Institut,
Varmepumpefabrikantforeningen, Vattenfall A/S,
Vindmølleindustrien, Vækstfonden, Aalborg Universitet
og Aarhus Universitet.
Høringssvarene er sendt til Folketinget
ledsaget af de kommentarer, som udtalelserne har givet anledning
til.
Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Årlig merudgift for staten er
indbudgetteret på finansloven for 2007. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Årlig merudgift for staten er
indbudgetteret på finansloven for 2007. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Lovforslaget ventes generelt at have en
positiv effekt for erhvervslivet. | Der påføres ikke erhvervslivet
direkte omkostninger eller forpligtelser ved lovforslagets
gennemførelse. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Gennem udviklingen af nye effektive og
miljøvenlige energiteknologier bidrager lovforslaget til
varetagelsen af hensynet til det globale miljø og reduktion
af CO2 -udslip. Forslaget fremmer således generelt
en bæredygtig udvikling. | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovens tilskudsprogram vil blive
administreret i overensstemmelse med EU-rammebestemmelserne for
statsstøtte til forskning og udvikling og innovation (2006/C
323/01). Lovforslaget notificeres i overensstemmelse
med EU€™s statsstøtteregler til
Europa-Kommissionen. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Lovforslagets overordnede formål er at
understøtte de energipolitiske målsætninger om
forsyningssikkerhed, hensyn til det globale klima og et renere
miljø samt omkostningseffektivitet. Det er samtidig
lovforslagets formål at udnytte og udvikle
erhvervspotentialer på energiområdet til gavn for
vækst og beskæftigelse. De energipolitiske
målsætninger fastlægges af regering og Folketing.
Hensynet til forsyningssikkerhed, klima og miljø samt
omkostningseffektivitet hænger indbyrdes sammen og skal
derfor tilgodeses i sammenhæng. Disse hensyn hænger
igen sammen med de erhvervsmæssige potentialer på
området, der først og fremmest skal basere sig
på eksisterende vidensmæssige og erhvervsmæssige
styrkepositioner.
Til § 2
Det fremgår af stk. 1, at der
oprettes et nyt Energitekologisk Udviklings- og
Demonstrationsprogram (EUDP), som skal virke for udvikling,
demonstration og anvendelse af ny teknologi på
energiområdet. Det eksisterende Energiforskningsprogram (EFP)
lægges sammen med det nye program med forventet virkning fra
2008, jf. bemærkningerne til § 18. Efter
sammenlægningen med EUDP vil der ikke blive startet nye
projekter op under EFP.
EUDP har ifølge stk. 2 tre
hovedaktiviteter, der gensidigt understøtter hinanden.
For det første er EUDP et tilskudsprogram,
der støtter forskning og navnlig udvikling og demonstration
af nye, mere effektive og miljøvenlige energiteknologier
både i produktions-, distributions- og forbrugsleddet med
henblik på at fremme efterfølgende kommercialisering.
Der kan f.eks. være tale om teknologier baseret på
vedvarende energi. Programmet administreres inden for rammerne af
den såkaldte Barcelona-målsætning, jf. afsnit 1 i
de almindelige bemærkninger.
For det andet skal EUDP aktivt fremme samarbejde
mellem offentlige og private aktører. Udtrykket "offentlige
og private aktører" dækker bl.a. over virksomheder,
videninstitutioner, investorer og myndigheder. Der kan både
være tale om samarbejde mellem private aktører, f.eks.
to eller flere virksomheder, og samarbejde mellem både
offentlige og private aktører, f.eks. en videninstitution og
en virksomhed. I praksis vil det være sekretariatet, der
efter bestyrelsens nærmere anvisning aktivt og i en
åben proces formidler og bidrager til organisering af dette
samarbejde. Formål og samarbejdsformer beskrives
nærmere i bemærkningerne til stk. 3.
Endelig skal EUDP for det tredje styrke
samspillet med internationale forsknings-, udviklings-,
demonstrations- og innovationsaktiviteter. Den internationale
dimension har afgørende betydning i forhold til den
energipolitiske og erhvervspolitiske dagsorden i Danmark og dermed
også i forhold til udvælgelsen af projekter og
prioriteringerne af indsatsen inden for rammerne af samarbejdet
mellem offentlige og private aktører. Det internationale
samarbejde beskrives nærmere i bemærkningerne til
§ 9.
Stk. 3 vedrører indholdet af
samarbejdet mellem offentlige og private aktører. Det
fremgår af stk. 3, 1. pkt., at samarbejdet mellem
offentlige og private aktører skal bidrage til udarbejdelsen
af strategier for udvikling af effektive og miljøvenlige
energiteknologier og €"systemer, som omfatter hele
udviklingskæden fra forskning til markedsintroduktion.
Ifølge 2. pkt. skal samarbejdet samtidig bidrage
til, at der identificeres konkrete indsatsområder, som kan
danne basis for projektansøgninger og etablering af
projektkonsortier.
Ved at fremme et strategisk samarbejde mellem
offentlige og private aktører, stimuleres dannelsen af
parallelle miljøer, der kan konkurrere om teknologiudvikling
inden for bestemte indsatsområder eller for at nå
bestemte mål. Dette er især relevant i forbindelse med
afgrænsede og målrettede satsninger med en relativ kort
kommercialiseringshorisont.
Samlet set er det danske forsknings- og
udviklingsmiljø dog for lille til, at der inden for hvert
enkelt teknologiområde kan opstå en effektiv
konkurrencesituation mellem et større antal danske
aktører. Større satsninger, der skal støtte op
om ambitiøse og langsigtede mål for udvikling og
efterfølgende kommercialisering, vil ofte blive tilrettelagt
i et mere omfattende samarbejde mellem relevante virksomheder,
videninstitutioner, investorer og myndigheder i form af strategiske
partnerskaber. Der henvises også til bemærkningerne til
§ 7, stk. 2.
Partnerskaber vil og bør typisk udvikle
sig fra interessentnetværk over projektkonsortier til
integrerede samarbejder.
Et interessentnetværk er et
uforpligtende interessefællesskab mellem flere virksomheder
eller virksomheder og videninstitutioner samt investorer og
myndigheder om et emne, som søges fremmet. Netværket
rummer i sig selv ingen økonomisk eller organisatorisk
forpligtelse til også at deltage i virkeliggørelsen af
disse interesser. Interessentnetværk kan imidlertid analysere
behov, identificere kunder og teknologisk og erhvervsmæssigt
relevante indsatsområder og projekter. De kan ligeledes
på baggrund heraf udvikle strategier for både
forskning, udvikling, demonstration og innovation inden for de
respektive områder og med vægten på såvel
faglige som kommercielle udviklingsmuligheder. EUDP stiler efter
oprettelsen af interessentnetværk på alle
fokusområder.
I projektkonsortiet er parter i et
interessentnetværk blevet enige om en arbejdsdeling inden for
rammerne af et konkret samarbejde om f.eks. afprøvning og
markedsintroduktion af en bestemt teknologi, og de danner en
projektorganisation til formålet. Det er vigtigt, at navnlig
flere virksomheder deltager i de enkelte konsortier, således
at samarbejdsaspektet kan indgå som en stigende del af
konsortiets arbejdsform, bidrage til vidensdeling og bringe
specialisterne sammen på tværs af virksomhederne.
Projektkonsortiet er således en dynamisk enhed, der
måske starter med en velafgrænset specialistopgave
fordelt mellem et antal virksomheder, men som udvikler sig med nye
satsninger i takt med, at viden deles, og den gensidige tillid
opbygges.
Integrerede samarbejder
forudsætter, at deltagende virksomheder har opnået et
sådant niveau af tillid på såvel personniveau som
virksomhedsniveau, at virksomhederne indgår i hinandens
kompetenceområder og processer og danner et
udviklingsmiljø på tværs af de traditionelle
kompetencer. Et sådant integreret samarbejde er især
relevant i projektforløb, hvor bestemte mål skal
nås, men løsningerne endnu er ukendte og ikke
udviklede.
Det praktiske udgangspunkt for EUDP€™s
arbejde med at udvikle partnerskaber er de allerede etablerede mere
eller mindre formelle samarbejder på forskellige niveauer
navnlig inden for vind, brint/brændselscelleområdet,
biobrændstoffer og energieffektivisering i bygninger.
Energistyrelsen er ligeledes i samarbejde med Teknologirådet
ved at afslutte et projekt om en innovationsstrategi på
energiområdet, som skal give erfaringer om, hvordan der kan
skabes innovation i praksis.
Som der fremgår, er det et væsentligt
formål med partnerskaberne, at der udvikles strategier for
både forskning, udvikling, demonstration, innovation og
markedsintroduktion inden for rammerne af de respektive
partnerskaber. Strategierne skal lægge vægt på
såvel faglige som kommercielle udviklingsmuligheder. Samtidig
skal strategierne så vidt muligt kunne bidrage til at
påvirke internationale prioriteringer, f.eks. i EU, i retning
af danske kompetencer og styrkepositioner.
Strategierne kan blive retningsgivende både
i forhold til andre forsknings- og udviklingsordninger på
energiområdet og i forhold til potentielle investorer. Det er
centralt, at strategierne bygger videre på de nyeste
forskningstendenser og styrkepositioner. Derfor skal
strategiarbejdet koordineres med de forsknings- og
innovationsstrategier og prioriteringer, der udarbejdes i
Videnskabsministeriet og af de relevante rådgivende organer
som Det Strategiske Forskningsråd og Rådet for
Teknologi og Innovation. Også andre relevante aktører,
herunder de relevante myndigheder, skal inddrages, jf.
bemærkningerne til § 11.
Strategier kan som omtalt udvikles allerede i de
tidlige faser af partnerskaber, hvor der endnu er tale om
interessentnetværk, men der er tale om en løbende og
dynamisk proces, hvor strategiarbejdet udvikler sig i takt med, at
interessentnetværk udvikler sig til projektkonsortier og
integrerede samarbejder.
Der foreligger allerede i dag delstrategier
på en række teknologiområder, der er udarbejdet
af Energistyrelsen i samarbejde med relevante aktører.
Bestyrelsen kan indtil videre basere sig på disse
delstrategier, og de kan videreudvikles af partnerskaberne. De
foreliggende strategier vedrører brændselsceller,
brintteknologier, effektiv energianvendelse, vind, flydende
biobrændstoffer, biomasse til kraft-varme, solceller og
bølgekraftteknologi. Der er ligeledes igangsat et arbejde om
en styrket indsats på indvindingsområdet.
Både strategier og identificerede
indsatsområder vil give et væsentligt bidrag til
bestyrelsens prioritering af anvendelsen af tilskudsmidlerne.
Bestemmelserne om samarbejde mellem offentlige og
private aktører giver ikke selvstændig hjemmel til
kommunalt engagement og deltagelse i de aktiviteter, der er
omhandlet af loven. Kommunal deltagelse i sådanne aktiviteter
forudsætter derfor, at kommunen har den fornødne
hjemmel på andet grundlag, herunder eksempelvis i el-, varme-
eller naturgasforsyningslovene.
Til § 3
Det foreslås i stk. 1, at EUDP
ledes af en uafhængig bestyrelse, der består af i alt 7
medlemmer (inkl. en formand). Antallet er baseret på en
afvejning af bestyrelsens funktions- og beslutningsdygtighed og
hensynet til, at de fornødne kompetencer er
repræsenteret. Bestyrelsen skal træffe beslutning om
alle forhold vedrørende EUDP, jf. § 4. For at
undgå tvivl om bestyrelsens integritet i forhold til
opgaverne foreslås det, at både formanden og
medlemmerne udpeges af transport- og energiministeren i deres
personlige egenskab og ud fra deres kvalifikationer, og ikke ud fra
et tilhørsforhold til særlige organisations-,
erhvervs- eller myndighedsinteresser.
Bestyrelsen er uafhængig af transport- og
energiministeren. Ministeren kan således ikke omgøre
bestyrelsens beslutninger og kan ikke afsætte de udpegede
medlemmer inden for deres funktionsperiode.
Ved udpegelsen af bestyrelsesmedlemmerne vil der
i videst muligt omfang blive lagt vægt på at
undgå forudsigelig inhabilitet i forhold til potentielle
kommende satsninger.
Udpegelsen vil ske i overensstemmelse med lov om
ligestilling af kvinder og mænd.
Formanden skal have en erhvervsmæssig
baggrund, jf. stk. 1, sidste pkt. Ved udpegelsen af de
øvrige medlemmer vil der blive lagt vægt på, at
bestyrelsen både skal kunne vurdere nye teknologiers og
systemers effekter i form af bidrag til forsyningssikkerhed, hensyn
til det globale miljø og omkostningseffektivitet og kunne
varetage sine opgaver med at prioritere og udmønte tilskud,
fremme samarbejde mellem offentlige og private aktører og
styrke samspillet med internationale aktiviteter og programmer
inden for energiteknologi.
Det forudsætter, at bestyrelsesmedlemmerne
tilsammen har bred indsigt i energiområdet bl.a. med hensyn
til produktion, distribution, system, forbrug og regulering, i
erhvervsforhold bl.a. med hensyn til forretningsplanlægning,
finansiering og markedsdannelse, i miljøforhold bl.a. med
hensyn til teknologiers miljøpotentiale og
miljøvurderinger, herunder i forhold til CO2
-reduktioner, og i forskningsforhold bl.a. med hensyn til
forskningsmæssig status og behov i forhold til
afprøvning af teknologier i større skala. Det
forudsætter desuden indsigt i internationale forhold på
de pågældende områder. Mindst halvdelen af
medlemmerne forventes at have en erhvervsmæssig baggrund.
I medfør af stk. 2 indstiller
miljøministeren og videnskabsministeren hver især 1
medlem til bestyrelsen.
Miljøministerens indstillingsret skal ses
på baggrund af den særlige betydning, som
tillægges hensynet til det globale klima og et renere
miljø som del af de langsigtede energipolitiske
målsætninger. Videnskabsministerens indstillingsret er
begrundet i, at udviklings- og demonstrationsindsatsen skal bygge
videre på og dermed hænge sammen med den relevante
strategiske forskning under Videnskabsministeriet.
Det foreslås i stk. 3, at
bestyrelsen udpeges for en periode på 4 år med mulighed
for forlængelse i yderligere én periode. Bestemmelsen
afvejer hensynet til kontinuitet, som tilsiger en funktionsperiode
af en vis længde, og hensynet til fornyelse og dynamik, som
tilsiger en vis tidsbegrænsning.
I tilfælde af formandens eller et medlems
udtræden af bestyrelsen i funktionsperioden kan ministeren
udpege et nyt medlem for en fuld periode eller frem til
udløbet af det oprindelige medlems funktionsperiode.
Bestemmelsen giver således en vis fleksibilitet. Hvis et
medlem udpeges for et kortere tidsrum, kan den
pågældende genudpeges til yderligere to perioder.
Det kan vise sig hensigtsmæssigt, at der
kan udbetales et honorar f.eks. til formanden for bestyrelsen. I
medfør af s tk. 4 kan transport- og
energiministeren derfor træffe bestemmelse om honorering af
formanden og af bestyrelsesmedlemmerne.
Til § 4
Stk. 1 fastlægger bestyrelsens
beslutningskompetence. Bestyrelsen træffer således
beslutning om alle forhold vedrørende EUDP. Det er
særligt fremhævet, at bestyrelsen skal træffe
afgørelse om de prioriteringer, der lægges til grund
for den ønskede indsats, og som indgår i udmeldinger
om tilskudsmuligheder. Det er ligeledes fremhævet, at
bestyrelsen træffer de konkrete afgørelser om
tildeling af tilskud. Bestyrelsen er uafhængig, jf.
bemærkningerne til § 3. Den er derfor ikke underlagt
instruktionsbeføjelse, hvilket også gælder
sekretariatet i sin betjening af bestyrelsen. Med hensyn til klage
henvises til § 16.
Ifølge stk. 2, finder lov om
offentlighed i forvaltningen, forvaltningsloven og lov om
Folketingets Ombudsmand anvendelse på EUDP€™s
virksomhed. I praksis kan f.eks. forvaltningslovens regler om
inhabilitet, vejledning, begrundelse og klagevejledning være
relevante, når bestyrelsen træffer afgørelser om
tilskud.
Til § 5
Transport- og energiministeren stiller et
sekretariat til rådighed for bestyrelsen og
bestyrelsesformanden, jf. stk. 1. Sekretariatet vil blive
placeret i Energistyrelsen. Dette sikrer den nødvendige
sammenhæng med energipolitikken, og der kan drages fordel af
styrelsens viden, kompetence og samarbejdsrelationer såvel
nationalt som internationalt, herunder i forbindelse med
administrationen af det hidtidige Energiforskningsprogram.
Sekretariatet betjener bestyrelsen i alle sager,
der vedrører bestyrelsens virksomhed, og er i den
forbindelse underlagt bestyrelsens instruktionsbeføjelse.
Sekretariatet afgiver bl.a. indstillinger om prioriteringer og
konkret udmøntning af tilskudsmidler. Betjeningen
vedrører således forhold inden for energiteknologi,
energipolitik, finansiering, markedsindsigt,
miljøkonsekvenser, forskning og andre forhold, som
bestyrelsen måtte efterspørge til varetagelse af sine
opgaver. Sekretariatet er efter bestyrelsens nærmere
anvisning den drivende og udfarende kraft i udfoldelsen af EUDP.
Sekretariatet inddrager andre relevante myndigheder efter
nærmere aftale, herunder Miljøministeriet
(særligt i forhold til klima- og miljøtekniske
spørgsmål) og Videnskabsministeriet, jf. også
§ 11.
Lederen af sekretariatet ansættes af
transport- og energiministeren efter indstilling fra
bestyrelsesformanden.
For at lette bestyrelsens arbejde foreslås
det i stk. 2 , at bestyrelsen kan delegere sin
beslutningskompetence til sekretariatet, der i så fald
træffer afgørelse på bestyrelsens vegne. Det
forudsættes, at delegation kun sker i forbindelse med
administrative afgørelser af ikkeprincipiel karakter. Det
foreslås ligeledes, at formanden kan bemyndiges til at
træffe afgørelse på bestyrelsens vegne. Der kan
eksempelvis indføres en bagatelgrænse for, hvad der
kræver den samlede bestyrelses tilstedeværelse, og der
kan sikres beslutningsdygtighed i hastesager. De omtalte muligheder
vil blive nærmere reguleret i forretningsordenen, jf.
lovforslagets § 6.
Til § 6
Bestyrelsen foreslås efter stk. 1
selv at udarbejde en forretningsorden, der skal godkendes af
transport- og energiministeren og offentliggøres i
Lovtidende. Forretningsordenen skal omfatte forhold som
bestyrelsens beslutningsdygtighed, inhabilitet, afstemningsregler
og mødefrekvens m.v. Forretningsordenen vil også
omfatte den nærmere kompetencefordeling mellem bestyrelsen og
sekretariatet, jf. § 5, stk. 2.
Det foreslås i stk. 2 , at
bestyrelsen afgiver en årlig beretning til transport- og
energiministeren. Beretningen skal give et overblik over status for
EUDP€™s samlede virksomhed i forhold til lovens
formål, herunder prioriteringen af indsatsen,
EUDP€™s involvering i partnerskaber mellem offentlige og
private aktører, udmøntningen af midlerne for det
forudgående år, fremdrift i igangværende
projekter, evaluering af projekter samt status for internationalt
samspil. Beretningen vil blive offentliggjort på
EUDP€™s hjemmeside.
Det forventes, at afgivelsen af
redegørelsen følges op af et generelt orienterende
møde mellem bestyrelsesformanden og ministeren.
Ifølge stk. 3 skal bestyrelsen
offentliggøre de kriterier, som indgår i vurderingen
af ansøgninger om tilskud. Der vil blive redegjort for
kriterierne i forbindelse med indkaldelse af ansøgninger, og
offentliggørelse i øvrigt forventes at ske
eksempelvis på EUDP€™s hjemmeside eller i form af
publikationer. Bestemmelsen skal sikre, at alle har adgang til
viden om, hvad bestyrelsen lægger vægt på,
når den træffer afgørelse om tilskud.
Kriterierne skal leve op til kravene i § 7,
stk. 3 og 4. Det fremgår af § 7, stk. 3, at der skal
tages udgangspunkt i generelle kriterier, hvori der ud over lovens
formål lægges vægt på projektforslagets
faglige kvalitet og på ledelsesmæssige og
organisatoriske forhold. Ifølge § 7, stk. 4, skal der
lægges vægt på de indsatsområder og
strategier, som udvikles inden for rammerne af samarbejdet mellem
offentlige og private aktører.
Til § 7
Stk. 1 fastsætter, at bestyrelsen
kan give tilskud til udviklings- og demonstrationsprojekter samt
til forskningsprojekter, der understøtter forberedelsen af
udvikling og demonstration.
Der skal fortrinsvis gives tilskud til udvikling
og demonstration i form af udvikling, afprøvning og
dokumentation af forskningsresultater eller af teknologier eller
samspil mellem teknologier og systemer i prototyper,
pilotanlæg, større målestok eller i fuld
realistisk størrelse.
Tilskud kan ligeledes gives til forskning, der
understøtter eller forbereder demonstration. Navnlig ved
længerevarende afprøvningsforløb vil det typisk
være nødvendigt at vende tilbage til laboratoriet
undervejs i forløbet for at supplere med ny forskning eller
udvikling til brug for den videre fremdrift i projektet. Der kan
eksempelvis være tale om afgrænsede forsøg,
modellering eller samfundsvidenskabelige undersøgelser som
baggrund for beslutninger om en videre teknologiudvikling.
Der kan også gives tilskud til særlig
formidling eller information om relevant anvendelig teknologi ud
over den formidlingsindsats, der sker som led i
gennemførelsen af de støttede projekter.
Der kan kun gives tilskud til projekter, der
falder inden for rammerne af målsætningen om, at det
offentlige i 2010 skal anvende 1 pct. af BNP til forskning og
udvikling, jf. omtalen af aftalen om udmøntningen af
globaliseringspuljen og den såkaldte
Barcelona-målsætning i afsnit 1 i de almindelige
bemærkninger. Demonstration af, at en række anlæg
kan integreres i det samlede energisystem, vil eksempelvis
være omfattet heraf, mens der ikke gives tilskud i
tilfælde, hvor den pågældende teknologi allerede
er teknisk afprøvet eller dokumenteret, og formålet
således er at udvikle markedet eller udføre
førproduktionsplanlægning.
De konkrete udviklings- og
demonstrationsprojekter gennemføres på områder,
hvor der er energipolitiske behov, og hvor der er grundlag for
kommercialisering. Det er bestyrelsen, som fastlægger den
overordnede prioritering af udmøntningen af tilskudsmidlerne
på baggrund af strategierne og indsatsområderne, der
fastlægges som led i samarbejdet mellem offentlige og private
aktører, jf. bemærkningerne til § 2, stk. 3.
Tilskud skal gives til private og offentlige
virksomheder og videninstitutioner, der af hensyn til
spørgsmål om jurisdiktion skal have hjemsted i
Danmark. Tilskudsvirksomheden under EUDP skal tilgodese
teknologiudviklingen i Danmark. Dette vil typisk føre til,
at projekter gennemføres i Danmark, men der kan være
særlige grunde til at gennemføre et projekt eller dele
af et projekt i udlandet.
Tilskud forventes som hovedregel givet på
grundlag af en eller flere årlige indkaldelser af
projektforslag inden for rammerne af nærmere angivne
prioriteringer og inden for annoncerede tidsfrister. Eventuelt kan
der indkaldes forstudier. Ansøgninger kan også
indkaldes på grundlag af forudgående
interessetilkendegivelser. Der kan i særlige tilfælde
løbende ansøges om tilskud uden for disse
ansøgningsrunder. Endvidere kan der i særlige
tilfælde rekvireres udførelse af projekter, der er
nødvendige for den videre udvikling inden for et
teknologiområde.
Der stiles generelt mod en væsentlig privat
medfinansiering. Niveauet kan variere afhængig af
deltagerkredsen og af, hvor tæt et projekt vurderes at
være på en efterfølgende kommercialisering.
Loftet for tilskud fra EUDP vil være de maksimale
støtteprocenter, der fremgår af EU€™s
statsstøtteregler for forskning, udvikling og
innovation.
Det er som tidligere nævnt besluttet
på forhånd at reservere en særlig pulje under
EUDP på 50 mio. kr. årligt i 4 år til udvikling
af 2. generations bioethanol. Tilsvarende kan der træffes
beslutning om, at EUDP skal anvende særlige puljer eller en
del af de bevilgede midler til andre på forhånd
definerede målrettede teknologiske satsninger eller
særlige programmer. Bestyrelsen kan også selv beslutte
at prioritere og udmelde sådanne satsninger eller
programmer.
Efter stk. 2 gives tilskud bl.a. til
udviklings- og demonstrationsprojekter i længerevarende
forløb, hvor både etableringen og afprøvningen
kan strække sig over flere år.
Gennemførelsen af sådanne
længevarende projekter skal således indgå i den
samlede prioritering af indsatsen. Men det forventes, at
bestyrelsen samtidig fremmer relevante, mindre omfattende og mere
præcist afgrænsede projekter, der bl.a. kan have en
kortere kommercialiseringshorisont og ofte gennemføres af
mindre virksomheder.
Længerevarende projekter er især
relevante, når teknologier f.eks. til vedvarende energi skal
indpasses i forskellige systemer med lagring, distribution og
fleksibel anvendelse. Formålet er både at sikre en
betydelig tyngde og at skabe en vis fleksibilitet i selve
udviklingsforløbet. De enkelte projekter kan opdeles i
faser, som gør det muligt at foretage ændringer
undervejs, og der skal opstilles milepæle eller delmål,
som gør det muligt at vurdere, om projekterne skrider
planmæssigt fremad, eller om de bør justeres eller
indstilles. Tilskud kan også begrænse sig til en del af
en større satsning, der i tilfælde af succes kan
følges op med ansøgning om en fortsættelse.
Længerevarende forløb kræver
typisk samarbejde mellem flere virksomheder eller virksomheder og
videninstitutioner bl.a. baseret på aftaler om
medfinansiering, projektledelse, ejerrettigheder m.v., dvs. i form
af et projektkonsortium eller inden for rammerne af integrerede
samarbejder, jf. bemærkningerne til § 2, stk. 3.
Der er ikke tale om et absolut krav i relation
til samarbejde mellem flere aktører, idet der også kan
være ansøgere, der er i stand til at gennemføre
et længerevarende projektforløb alene.
Stk. 3 fastsætter, at der ved
vurderingen af, om der skal gives tilskud, tages udgangspunkt i
kriterierne, der fastlægges af bestyrelsen. Den særlige
henvisning til lovens formål og til faglig kvalitet betyder,
at de væsentligste kriterier for tildeling af tilskud vil
være projektforslagenes relevans og mulige effekt i forhold
til forsyningssikkerhed, klima og miljø samt
omkostningseffektivitet og i forhold til udnyttelse af konkret
erhvervsmæssigt potentiale.
Det erhvervsmæssige potentiale kan
eksempelvis dokumenteres gennem markedsanalyser og
forretningsplaner med finansieringsanalyser, eventuelt af
foreløbig karakter. Der skal være en begrundet
forventning om, at projekterne ikke vil blive gennemført
uden offentlig støtte. Samtidig vil der blive lagt
vægt på, at projektet følges op i et videre
forløb frem mod markedsintroduktion. Der skal således
gøres rede for, hvordan det samlede forløb og ikke
kun den udviklings- eller demonstrationsdel, der søges
tilskud til, planlægges gennemført med en effektiv
organisation og kompetent ledelse. Dette kan eksempelvis
dokumenteres ved en skriftlig aftale herom mellem parterne.
Det forventes, at bestyrelsen i arbejdet med at
fastlægge overordnede kriterier for tildeling af tilskud vil
tage udgangspunkt i den tværgående strategi for
forskning, udvikling og demonstration på energiområdet,
som Det Rådgivende Forskningsudvalg (REFU) har udgivet i
april 2006. Strategien understreger de erhvervsmæssige
styrkepositioner og potentialer som afgørende faktorer ved
prioriteringen af tilskud på tværs af de enkelte
teknologiområder.
Bestyrelsen skal aktivt arbejde for, at EUDP
tiltrækker private investorer, der på baggrund af
fokuseringen på de markedsmæssige muligheder vil finde
det mere attraktivt at medfinansiere projekterne og skyde kapital
ind i den opfølgende fase mod markedsintroduktion og
kommercialisering.
I medfør af stk. 4 vil der ved vurderingen
og prioriteringen af ansøgninger, der opfylder kriterierne
efter stk. 3, blive taget udgangspunkt i de indsatsområder og
strategier, der forventes udviklet inden for rammerne af
partnerskaberne mellem offentlige og private aktører.
Strategierne vil i vidt omfang pege på længerevarende
udviklingsforløb og forventes derfor også at indeholde
milepæle, road maps m.v. Der foreligger allerede i dag en
række delstrategier, der er udarbejdet af Energistyrelsen i
samarbejde med relevante aktører, jf. bemærkningerne
til § 2, stk. 3.
Til § 8
Bestyrelsen kan ifølge bestemmelsen give
tilskud til konkrete initiativer, der afholdes som led i
udviklingen af samarbejde mellem offentlige og private
aktører. Bestemmelsen understøtter således
EUDP€™s aktive rolle i styrkelsen af dette samarbejde.
Der er både tale om et tættere samarbejde mellem
virksomheder indbyrdes og mellem virksomheder og
videninstitutioner, der ikke hidtil har haft et sådant
samarbejde. Der kan være behov for, at der for eksempel i en
indkøringsfase efter ansøgning gives tilskud fra EUDP
til særlige aktiviteter i forbindelse hermed, således
at samarbejdet kan etableres, konkretiseres og udvikles, indtil
parterne selv tager over.
Et eksempel er tilskud til behovsanalyser og
strategiudvikling. Et andet eksempel er oprettelse og
vedligeholdelse af hjemmeside og gennemførelse af
formidlingsaktiviteter m.v. Et tredje eksempel er konsulentbistand
i forbindelse med gennemførelsen af organisationsprojekter
m.v. Tilskud skal i relevant omfang koordineres med
Miljøministeriets indsats til fremme af
miljøeffektive teknologier.
Eventuelle driftsomkostninger forventes
dækket af de deltagende parter.
Til § 9
Bestemmelsen viderefører
Energiforskningsprogrammets hjemmel til at betale kontingent og
bidrag til internationale programmer for forskning, udvikling,
demonstration og innovation. Bestemmelsen er navnlig relevant i
forhold til forskningssamarbejdet i IEA og EU og til de
fælles programmer under Nordisk Energiforskning. Bidrag til
netværkssamarbejde, de såkaldte ERA-NET, kan ligeledes
blive relevant.
Bestyrelsens fordeling af midler til
internationale fora skal godkendes af transport- og
energiministeren. Det fremgår af bestemmelsen, at ministeren
kan fastsætte regler om fordelingen af midler til
internationale fora. Det forventes, at ministeren bl.a.
fastsætter regler om, at bestyrelsen kun kan fordele midler
til internationale fora, hvis den har sikret sig, at bevillingerne
vil blive fordelt i åben konkurrence. Ved fastsættelsen
af reglerne vil der blive taget udgangspunkt i overvejelserne bag
§ 30 a i lov nr. 418 af 8. maj 2006 om ændring af lov om
forskningsrådgivning m.v., der handler om Det Frie
Forskningsråds og Det Strategiske Forskningsråds
deltagelse i internationalt samarbejde.
Den internationale opmærksomhed på
udvikling af energiteknologier er vokset markant de senere
år.
Europa-Kommissionen har i januar 2007 lanceret
sit sammenhængende energi- og klimastrategiske udspil med
henblik på at bekæmpe klimaændringerne og
forbedre EU€™s energiforsyningssikkerhed og
konkurrenceevne. Udspillet er drøftet på
EU€™s topmøde i starten af marts 2007. I
udspillet indgår også en stærk satsning på
forskning og teknologi for at nå målene, og
Kommissionen vil senere i 2007 fremlægge en konkret,
strategisk energiteknologiplan.
EU€™s budget for energiforskning og
udvikling øges i perioden 2007-2013 med 50 pct. gennem 7.
rammeprogram for forskning, teknologisk udvikling og demonstration
og programmet Intelligent Energi €" Europa. Kommissionen
foreslår en yderligere forøgelse af midlerne. Fra
dansk side støttes, at der arbejdes hen imod en fordobling
af midlerne i 7. rammeprogram til vedvarende energi og
energieffektivisering fra 2010, og at der satses på at
udvikle teknologiplatforme for vedvarende energi og
energieffektivisering.
Kommissionen lægger bl.a. op til, at
teknologifremme sker ved udnyttelse af de europæiske
teknologiplatforme inden for energiområdet, herunder
egentlige fælles teknologinitiativer med industri, forskning,
medlemslandene og EU, samt gennem dannelsen af et nyt
europæisk teknologisk institut.
Bestyrelsen skal bl.a. arbejde for, at
partnerskaberne mellem offentlige og private aktører
også kommer til at spille en rolle i forhold til
EU€™s teknologiplatforme og initiativer, således
at den internationale udvikling kan påvirkes målrettet
og koordineret, og således at de internationale forhold kan
indgå i det løbende strategiarbejde, jf.
bemærkningerne til § 2, stk. 3. Partnerskaberne kan
også fremme samarbejde om overførsel af dansk
energiteknologi i forbindelse med Kyoto-protokollens
projektbaserede mekanismer (Joint Implementation og Clean
Development Mechanism (CDM)). Miljøstyrelsen og
Udenrigsministeriet har oprettet et særligt Klimaforum til
koordinering af dansk køb af projektbaserede kreditter.
Energistyrelsen afholder allerede i dag i
samarbejde med Energinet.dk og Videnskabsministeriet koordinerende
møder med relevante danske aktører. Det eksisterende
samarbejde inden for bygningsområdet og brint og
brændselscelleområdet fungerer allerede som nationale
platforme. Et dansk netværk vedrørende fremtidens
elnet er under etablering.
Selve udmøntningen af midlerne under 7.
rammeprogram, der indebærer fordeling af ca. 340 millioner
euro årligt til ikkenukleare energiformål, foretages af
Kommissionen, der rådgives af en programkomité, hvor
Danmark er repræsenteret af Videnskabsministeriet og
Energistyrelsen. Programmets prioriteringer er i vidt omfang
sammenfaldende med danske ønsker og kompetencer.
Af særlig interesse for EUDP er
dernæst EU€™s støtte til ikketeknologiske
energiprojekter via programmet Intelligent Energi €" Europa
(IEE). Fra 2007 bliver IEE et delprogram i EU€™s
nye rammeprogram for konkurrence og innovation (CIP). Budgettet for
IEE påregnes øget gradvist fra dagens 55 millioner
euro per år til en fordobling i 2013. Programmet vil
formentlig blive udmøntet med en mere kommerciel fokus
gennem finansielle institutioner, således at der opstår
nye muligheder for at finansiere opfølgning på et
demonstrationsforløb og dermed også for at
samfinansiere den nødvendige demonstration.
Energistyrelsen står også for den
hjemlige koordination af aktiviteter i forhold til Det
Internationale Energiagenturs (IEA) Komite for Energiforskning og
Teknologi (CERT). Her er der mere end 40 aftaler mellem
IEA-medlemslande om samarbejde vedrørende forskning,
udvikling og demonstration, kaldet Implementing Agreements, med
dansk deltagelse i cirka halvdelen. Formålet med disse
aftaler er at fremme energieffektivitet og teknisk
pålidelighed, give adgang til opdaterede vurderinger af
energiteknologiers formåen, mindske miljøvirkninger
fra energisektoren og samarbejde med lande uden for IEA.
Et særligt samarbejde finder sted i Nordisk
Energiforskning (NEF), der finansieres af regeringerne i Finland,
Island, Norge, Sverige og Danmark, der har bevilget pengene fra
Energiforskningsprogrammet. Midlerne udmøntes af en
bestyrelse med repræsentation fra alle landene.
Der er generel overensstemmelse mellem danske
prioriteringer og prioriteringerne i NEF, og samarbejdet giver
adgang til yderligere viden eksempelvis om integration af
energimarkedet, vedvarende energi, energieffektivitet,
brint/brændselsceller og konsekvenser af klimaændringer
på energiområdet. Dermed kan der også
identificeres styrkepositioner på fælles nordisk basis,
så samspillet mellem offentlige og private aktører kan
udvides til aktører i andre nordiske lande.
Endelig skal EUDP støtte op om muligheder
for bilateralt samarbejde om fremme af energiteknologi. Eksempelvis
aftalte transport- og energiministeren i efteråret 2006 med
den amerikanske energiminister at styrke samarbejdet fra
erhvervsliv til erhvervsliv konkret ved i første omgang at
afholde to teknologiseminarer i løbet af 2007. Et andet
eksempel er et strategisk samarbejde mellem Danmark og Canada om
udvikling af brint og brændselscelleteknologier, initieret af
Energistyrelsen.
Dansk deltagelse i internationalt samarbejde
efter § 9 skal understøtte lovens formål og
koordineres og målrettes med henblik på at opnå
maksimalt udbytte af de muligheder, der ligger i de internationale
ordninger. EUDP bør ligeledes inden for rammerne af
partnerskaberne mellem offentlige og private aktører fremme
en målrettet indsats for bilateralt samarbejde om
teknologiudvikling m.v. med andre relevante markeder, f.eks. USA,
Canada og Kina.
Bestyrelsen skal give en status for det
internationale samarbejde i den årlige beretning til
transport- og energiministeren, jf. § 6, stk. 2, hvori
indgår en redegørelse for de afholdte omkostninger i
forbindelse hermed. Det hidtidige niveau efter
Energiforskningsprogrammet har været på ca. 10 mio. kr.
årligt fordelt på ca. 3,5 mio. kr. til aktiviteter
inden for IEA og ca. 6,5 mio. kr. som bidrag til forskningspuljen i
Nordisk Energiforskning.
Til § 10
Stk. 1 fastlægger rammerne for
tilsagn om tilskud. Tilsagn om tilskud gives i henhold til den
tilsagnsramme, der fastsættes på de årlige
finanslove.
Det fremgår af stk. 2, at selve de
aktiviteter, der søges tilskud til, ikke må være
igangsat på det tidspunkt, hvor tilsagnet gives.
Bestemmelsens formål er at undgå, at der ydes
støtte til aktiviteter, som alligevel ville være
blevet udført for andre midler.
Til § 11
Bestemmelsen fastslår generelt, at
aktiviteter inden for rammerne af EUDP skal koordineres med andre
ordninger, initiativer og myndigheder, der støtter eller
fremmer forskning, udvikling, demonstration, innovation og
erhvervsudvikling på energiområdet eller energi- og
miljøområdet kombineret, enten organisatorisk eller
indholdsmæssigt, f.eks. med hensyn til klima.
Det forbrugerfinansierede PSO-program, der
administreres af den systemansvarlige offentlige virksomhed under
Transport- og Energiministeriet, Energinet.dk, vedrører
forskning, udvikling og demonstration af specifikt
miljøvenlige elproduktionsteknologier. Koordinationen med
denne ordning sker i overensstemmelse med bekendtgørelse nr.
1463 af 19. december 2005 om systemansvarlig virksomhed og
anvendelse af eltransmissionsnettet m.v., som bl.a. foreskriver, at
hvert års indsatsområder forudgående skal
godkendes af transport- og energiministeren.
Det andet forbrugerfinansierede PSO-program, der
administreres af Dansk Energi Net på vegne af netselskaberne,
vedrører forskning, udvikling og demonstration af
elbesparelser. Dette program er reguleret i bekendtgørelse
nr. 856 af 1. oktober 2001 om netvirksomhedernes forsknings- og
udviklingsaktiviteter vedrørende effektiv energianvendelse,
hvorefter bl.a. de konkrete projekter skal godkendes af
Energistyrelsen.
Samspillet mellem EUDP og de PSO-finansierede
aktiviteter forventes videreført i overensstemmelse med de
regler og den praksis, der har udviklet sig mellem PSO-ordningerne
og Energiforskningsprogrammet. EUDP-sekretariatet vil orientere
bestyrelsen om udviklingen i disse ordninger.
Det Strategiske Forskningsråd (DSF)
forvalter bl.a. en pulje til energi og miljø. Disse midler
er målrettet strategisk forskning, men ikke udvikling og
demonstration, således som det er formålet med EUDP. I
modsætning til, hvad der var tilfældet med det
hidtidige Energiforskningsprogram, er der således som
udgangspunkt ikke noget overlap mellem de to ordninger, men EUDP
kan forventes at bygge videre på bl.a. de
forskningsresultater, der udvikles inden for rammerne af DSF.
Det forventes, at formændene eller
repræsentanter for bestyrelsen for EUDP og for DSF
mødes regelmæssigt med henblik på at sikre det
fornødne samspil inden for rammerne af de respektive
ordninger. Disse møder forberedes af sekretariaterne, for
DSF€™s vedkommende Forsknings- og Innovationsstyrelsen.
Samspillet skal ikke gribe ind i de respektive bestyrelsers
beslutningskompetence, men de respektive ordninger kan f.eks.
tilbydes deltagelse i aktiviteter af fælles interesse,
herunder udvikling af offentligt-private partnerskaber og arbejdet
med behovsanalyser og forskningsstrategier.
Højteknologifonden støtter bredt
højteknologisk forskning, der styrker innovationskraften
inden for danske kerneområder som både energi, medico,
landbrug, sundhed, fødevarer, miljø, transport og
traditionel industri- og serviceproduktion. Udvalgte
fokusteknologier er bio-, nano-, it- og kommunikationsteknologi.
Fonden støtter ud fra kriterier om, at projekter skal have
åbenbart erhvervsmæssigt potentiale og faglig kvalitet,
at resultaterne skal kunne overføres til praktisk
anvendelse, at projekterne skal gennemføres i et samarbejde
mellem mindst en offentlig forskningsinstitution og en privat
virksomhed, samt at de medfinansieres af de deltagende parter.
EUDP er med sit formål og sin organisation
en integreret del af den samlede energipolitik og af
erhvervsudviklingen på energiområdet. De omtalte
kriterier for Højteknologifondens virksomhed er dog
gennemgående parallelle med kriterierne for at opnå
tilskud fra EUDP, og Højteknologifonden har i de 2
første år af sin virksomhed anvendt omkring en
fjerdedel af sine midler til energirelaterede projekter.
Derfor vil der være stor værdi i en
løbende erfaringsudveksling mellem EUDP og
Højteknologifonden om udvikling af strategier og udvikling
af partnerskaber mellem offentlige og private aktører. Et
særligt relevant emne er kriterier og indikatorer for
måling af effekten af de gennemførte projekter i
forhold til målsætningen om efterfølgende
kommercialisering. Både Højteknologifonden og
Forsknings- og Innovationsstyrelsen har sat et arbejde i gang om
effektvurderinger, og EUDP vil indgå i et samarbejde herom og
siden tilpasse de udviklede kriterier til de særlige markeds-
og finansieringsforhold på energiområdet, jf.
også bemærkningerne til § 13, stk. 1, nr. 4.
Bestyrelsen og sekretariatet skal ligeledes i
administrationen af EUDP være opmærksomme på den
virksomhed, der udøves af Rådet for Teknologi og
Innovation under Videnskabsministeriet, der primært
støtter de godkendte teknologiske servicevirksomheder (GTS)
og forskellige aktiviteter i form af bl.a. innovationskonsortier,
tværgående højteknologinetværk og
erhvervs-ph.d.er og udarbejder relevante strategier i den
sammenhæng. Det forudsættes, at der i fornødent
omfang tages initiativ til gensidige orienteringer og samspil
både med Rådet og med de involverede GTS€™er
og andre miljøer.
Også det Rådgivende Udvalg for
Fødevareforskning er en vigtig samarbejdspartner i forhold
til indsatsområder, der både vedrører energi og
fødevareproduktion og produktion af biomasse til
energiformål.
Mens de ovenfor omtalte ordninger i alt
væsentligt agerer i det prækommercielle område,
arbejder Vækstfonden på grundlag af en kommerciel
investeringsstrategi. Udviklingsaktiviteter finansieres ved 1)
direkte investeringer, fortrinsvis inden for biotek og it, men
også miljø og energi, 2) investeringer i andre
ventureselskaber, f.eks. med hensyn til energi i New Energy
Solutions, der administreres af Bankinvest og 3) låne- og
garantivirksomhed.
Vækstfonden har netop udarbejdet en analyse
af perspektiverne for venturekapital i energisektoren i Danmark,
som konkluderer, at der er et potentiale for mere
iværksættelse og flere venture investeringer "over
tid", men at en modning af området forudsætter en
øget adgang til offentlig medfinansiering af
demonstrationsforløb. EUDP€™s virksomhed kan
betragtes som en del af denne modning, idet EUDP gennem sin
virksomhed netop kan reducere risikoen for de kapitalinvesteringer,
som normalt vil være nødvendige for den succesfulde
overlevelse af teknologier på et marked.
Bestyrelsen og sekretariatet forventes derfor at
lægge op til et tættere samarbejde med
Vækstfonden om disse forhold.
De igangværende sammenlægninger af
sektorforskningsinstitutioner med universiteterne, som f.eks.
sammenlægningen af DTU og Risø, giver nye muligheder
for samarbejde. EUDP€™s profil med bl.a.
understregningen af de offentligt-private partnerskabers rolle
lægger op til øget samarbejde om bl.a. de nye
universiteters arbejde med udviklingskontrakter og strategier.
Udover samarbejdet på forsknings-,
teknologiudviklings- og finansieringssiden er det væsentligt
med et løbende samarbejde mellem relevante myndigheder. Som
det allerede fremgår af bemærkningerne til § 5,
inddrager sekretariatet andre relevante myndigheder i sit
arbejde.
Med de foreslåede opgaver og
koordineringsforpligtelser for bestyrelsen er der ikke
længere basis for at opretholde den selvstændige
rådgivende rolle, som er varetaget af det Rådgivende
Energiforskningsudvalg (REFU). REFU er ikke lovbestemt, men nedsat
af transport- og energiministeren, og har som mandat at
rådgive om Energiforskningsprogrammet og PSO-programmerne og
generelt at udtale sig om forhold af energifaglig relevans i
tilknytning til forskning og udvikling m.v. Det er i denne
funktion, at REFU bl.a. har udarbejdet den tidligere omtalte
tværgående strategi fra april 2006 for forskning,
udvikling og demonstration på energiområdet.
Etableringen af EUDP medfører
således, at REFU€™s mandat, der udløber i
oktober 2007, ikke vil blive fornyet.
Ifølge stk. 2 skal bestyrelsen
indhente forskningsfaglig rådgivning hos Det Strategiske
Forskningsråd efter lov om forskningsrådgivning m.v.
Det fremgår af loven om forskningsrådgivning, at Det
Strategiske Forskningsråd forud for de enkelte ministres
uddeling af statslige forskningsbevillinger skal godkende
uddelingsproceduren og foretage en forskningsfaglig vurdering af
indkomne ansøgninger. Det forventes, at det praktiske
samarbejde om opfyldelsen af denne bestemmelse i relation til
Energiforskningsprogrammet videreføres i relation til EUDP
med de eventuelle modifikationer, som aftales mellem parterne bl.a.
henset til EUDP€™s særlige fokus på
udviklings- og demonstrationsprojekter.
Til § 12
Det foreslås, at bestyrelsen ikke får
mulighed for at anvende eller forvalte immaterielle rettigheder,
f.eks. patenter, som affødes af de projektaktiviteter,
hvortil EUDP har givet støtte. De immaterielle rettigheder
tilfalder samarbejdsparterne, hvad enten parterne er
forskningsinstitutioner eller virksomheder, i et forhold, der
afspejler deres respektive interesser, arbejdsindsats og
finansielle og andre bidrag til projektet. Projektresultater, som
ikke giver anledning til immaterielle rettigheder, kan i vidt
omfang udbredes til anden side.
Hvis et samarbejdsprojekt, som støttes
efter denne lov, udføres i fællesskab af virksomheder
og forskningsinstitutioner, er der, jf. f.eks. principperne i lov
nr. 347 af 2. juni 1999 om opfindelser ved offentlige
forskningsinstitutioner, mulighed for, at forskningsinstitutionen
kan indgå aftale om på forhånd helt eller delvist
at afstå retten til den del af de immaterielle rettigheder,
der affødes af forskningsinstitutionens aktiviteter i
forbindelse med projektet, jf. ovenfor. Ved indgåelse af en
sådan aftale, skal forskningsinstitutionen sikre sig, at
aftalen indgås i henhold til gældende lovgivning,
herunder at forskningsinstitutionen fra de deltagende virksomheder
skal modtage en godtgørelse, der svarer til markedsprisen
for de immaterielle rettigheder, der overdrages til de deltagende
virksomheder. Godtgørelsen fradrages i eventuelle bidrag fra
de deltagende virksomheder til dækning af
forskningsinstitutionens udgifter.
Til § 13
Det foreslås i stk. 1, at
transport- og energiministeren kan fastsætte regler for
lovens gennemførelse og administration, herunder om
forholdene som er nævnt i stk. 1, nr. 1-4. Reglerne vil
generelt blive fastsat i overensstemmelse med Finansministeriets
vejledning om effektiv tilskudsforvaltning (2004).
Ifølge nr. 1 kan ministeren
fastsætte regler for opnåelse af tilskud. Sådanne
regler vil supplere lovens øvrige bestemmelser om de
overordnede betingelser for at opnå tilskud. Det
fremgår bl.a. af § 7, hvilke typer projekter,
virksomheder og institutioner, som kan modtage tilskud. Ministeren
kan i medfør af nr. 1 f.eks. fastlægge regler om,
hvilke oplysninger der skal foreligge i forbindelse med en
ansøgning om tilskud. Der kan også fastsættes
regler om formkrav og tidsfrister, som ansøgninger skal
opfylde for at komme i betragtning til støtte.
Tilskud udbetales på grundlag af de
udførte aktiviteter. Ministeren kan fastsætte
nærmere regler for, på hvilket grundlag udbetaling af
tilskud finder sted.
Ifølge nr. 2 kan ministeren
fastsætte regler om, hvorledes der skal aflægges
regnskab og rapportering for de aktiviteter, som modtager tilskud.
Der vil blive fastsat bestemmelser om, efter hvilke regler revision
skal udføres, herunder at revision forventes foretaget efter
en særlig revisionsinstruks. Instruksen vil blive udarbejdet
i overensstemmelse med de modelinstrukser, der fremgår af
publikationen "Rapport fra udvalget om et udredningsarbejde
på § 4-området."
Ifølge nr. 3 kan ministeren
fastsætte regler om offentliggørelse af resultaterne
af de aktiviteter, som der gives tilskud til. Som hovedregel skal
opnåede resultater offentliggøres for at sikre, at
resultaterne anvendes i den videre udvikling på
energiområdet. Ved beslutning om offentliggørelse
må dog tages hensyn til de deltagende virksomheders
konkurrencesituation.
Ifølge nr. 4 kan ministeren
fastsætte regler om evaluering af programmet. EUDP ventes
løbende evalueret i de årlige beretninger efter §
6, stk. 2. Det forventes, at der én gang i hver
bestyrelsesperiode foretages en mere systematisk evaluering af de
opnåede projektforløb og projektresultater.
Effekten af resultaterne kan først
måles på længere sigt. Effekten kan,
afhængig af projektets indhold, eksempelvis måles
gennem indikatorer for graden af kommercialisering og den
samfundsmæssige nytte af indsatsen, som skulle fremmes med
den pågældende teknologiudvikling.
Det forventes, at bestyrelsen vil bede
sekretariatet om at samarbejde med bl.a. Videnskabsministeriet og
Højteknologifonden om at beskrive indikatorer og procedurer
for gennemførelse af sådanne effektmålinger med
udgangspunkt i tilgængelig viden på området.
Sekretariatet vil følge de støttede projekter
også efter afslutningen af den støttede fase,
når resultaterne skal omsættes til produktudvikling og
kommercialisering. Sekretariatet vil i denne sammenhæng
anvende de udviklede indikatorer og procedurer.
Der lægges vægt på muligheden
for, at navnlig større satsninger kan samfinansieres mellem
EUDP og andre tilskudsordninger under ministeriet eller andre
nationale eller internationale tilskudsordninger. Dette vil kunne
medføre behov for fastlæggelse af særlige
administrative regler, jf. stk. 2. Samtidig kan der
opstå behov for at begrænse tilskudsmuligheden for
projekter, som kan opnå tilskud af andre ordninger.
Det fremgår af stk. 3, hvem som
kan udføre revision af aktiviteter, hvortil der gives
tilskud.
Til § 14
Bestemmelsen handler om bortfald og
tilbagebetaling af tilskud. Der er primært tale om en
ordensmæssig bestemmelse. Almindelige bevillingsretlige
principper tilsiger således, at en tilskudsgiver kan
kræve tilskud tilbagebetalt, hvis
tilskudsforudsætningerne ikke overholdes, eller hvis
støtte er givet på et forkert grundlag.
Stk. 1 angiver, i hvilke tilfælde tilskud
bortfalder helt eller delvist. Bestemmelsen kan både
være relevant i tilfælde, hvor der allerede er udbetalt
tilskud, og i tilfælde, hvor der er givet tilsagn om tilskud,
men der endnu ikke er udbetalt tilskud.
I henhold til nr. 1 , bortfalder tilskud
helt eller delvist, hvis tilskudsmodtageren har givet urigtige
eller vildledende oplysninger eller fortiet oplysninger af
betydning i forbindelse med afgørelsen om tilskud eller
under projektforløbet. Bestemmelsen vil f.eks. være
relevant, hvis der i en ansøgning er givet en urigtig
oplysning, som bestyrelsen har lagt vægt på i
afgørelsen om at yde tilskud.
Nr. 2 , omhandler tilfælde, hvor
tilskudsmodtageren ikke opfylder de vilkår, der er fastsat i
forbindelse med afgørelsen om at give tilskud til projektet
. Det kan f.eks. være på grund af, at
tilskudsmodtageren ikke mere råder over den fornødne
ekspertise, at projektet ikke vil kunne gennemføres inden
for det godkendte budget, at resultaterne ikke kan forventes at
stå mål med den økonomiske indsats, eller fordi
projektet kun forventes at få en ubetydelig indflydelse
på energisituationen nu eller i fremtiden. Der vil normalt
være tale om delvist bortfald af tilskud. Bortfald af hele
tilskuddet forventes kun at blive aktuelt, hvis tilskudsmodtageren
groft har forsømt sine forpligtelser i henhold til de
fastsatte vilkår.
I særlige tilfælde, hvor den faglige
eller økonomiske afrapportering fra et projekt er
stærkt forsinket eller mangelfuld, vil hele tilskuddet til et
projekt bortfalde, jf. nr. 3.
Ifølge stk. 2 kan transport- og
energiministeren i forbindelse med afgørelser om bortfald af
tilskud bestemme, at udbetalte tilskud helt eller delvist skal
tilbagebetales.
Stk. 3 indeholder regler om renter i
forbindelse med tilbagebetaling af for meget udbetalt
støtte.
Ministeren kan med hjemmel i stk. 4
fastsætte regler om de nærmere bortfalds- og
tilbagebetalingsgrunde.
I henhold til stk. 5 kan ministeren
bemyndige bestyrelsen til at træffe afgørelserne om
bortfald og tilbagebetaling af tilskud.
Til § 15
Det foreslås, at ministeren kan
fastsætte regler om hel eller delvis tilbagebetaling af
tilskud i de tilfælde, hvor tilskudsmodtageren har
opnået indtjening på baggrund af de støttede
projektresultater. EUDP€™s formål er bl.a. at
støtte demonstration med henblik på mulighed for
efterfølgende kommercialisering. Det vil typisk være
nødvendigt med yderligere produktudvikling og
markedsmodning, inden der kan produceres og afsættes et
kommercielt produkt i forlængelse heraf, men det kan ikke
udelukkes, at projektresultater kan lede direkte over i en
kommerciel fase med deraf følgende indtjening for
tilskudsmodtageren. Hvis en sådan situation indtræffer
inden for et tidsrum, der særligt skal fastsættes, kan
det forekomme rimeligt, at tilskud kan kræves helt eller
delvist tilbagebetalt.
Til § 16
Da bestyrelsen ikke er underlagt
instruktionsbeføjelse, jf. lovforslagets § 3 og
bemærkningerne dertil, vurderes det som hensigtsmæssigt
at afskære klageadgangen over bestyrelsens afgørelser,
jf. dog stk. 2. Det foreslås derfor i stk. 1, at
klageadgangen afskæres. Bestemmelsen omfatter både
afgørelser af faglige spørgsmål truffet af
bestyrelsen og afgørelser truffet af sekretariatet efter
delegation fra bestyrelsen efter § 5, stk. 2.
I stk. 2 foreslås det, at der er
klageadgang til Energiklagenævnet over retlige
spørgsmål i forbindelse med bestyrelsens
afgørelser. Baggrunden er den ekstra retssikkerhedsgaranti,
der ligger i det forvaltningsretlige toinstansprincip. Det
fremgår af § 4, stk. 2, at lov om offentlighed i
forvaltningen, forvaltningsloven og lov om Folketingets Ombudsmand
finder anvendelse på EUDP€™s virksomhed. Det
indebærer, at bestyrelsen bl.a. skal overholde
forvaltningslovens regler om inhabilitet, vejledning, begrundelse
og klagevejledning, når den træffer afgørelser
om tilskud. Klager kan f.eks. vedrøre disse
forvaltningsretlige regler.
Bestemmelserne om klageadgang i § 16, stk. 1
og 2, bygger på principperne i §§ 16 og 24 i lov om
forskningsrådgivning m.v., jf. lov nr. 405 af 28. maj 2003,
og § 11 i lov om Højteknologifonden, jf. lov nr. 1459
af 22. december 2004.
Det følger af stk. 3, at klagefristen er 4
uger efter, at afgørelsen er meddelt. Klagefristen regnes
fra det tidspunkt, hvor meddelelsen er kommet frem. Klagen skal
være kommet frem til Energiklagenævnet inden
udløbet af klagefristen. Fristen udløber 4 uger
senere på samme ugedag, som meddelelsen er nået frem.
Når klagefristens sidste dag falder på en lørdag
eller helligdag, bliver fristen forlænget til den
påfølgende hverdag.
I henhold til stk. 4 skal
søgsmål til prøvelse af
Energiklagenævnets afgørelse efter stk. 2 være
anlagt inden 6 måneder efter, at afgørelsen er meddelt
den pågældende.
Stk. 5 indeholder en bemyndigelse til
ministeren til at fastsætte regler om betaling af gebyr ved
indbringelse af en klage for Energiklagenævnet. Herunder vil
der bl.a. kunne fastsættes regler om gebyrets
størrelse og beregning.
Ministeren kan ifølge stk. 6
fastsætte regler om Energiklagenævnets
sammensætning ved behandlingen af de her omhandlede
klager.
I stk. 7 foreslås det, at der skal
være mulighed for, at Energiklagenævnets formand efter
aftale med de øvrige nævnsmedlemmer selv kan
træffe afgørelse i nogle sager eller typer af sager.
Baggrunden for forslaget er, at klagerne over retlige
spørgsmål, som i henhold til stk. 2 kan indbringes for
Energiklagenævnet, ikke nødvendigvis kræver
stillingtagen fra et samlet nævn.
Til § 17
Bestemmelsen nævner de tilfælde, der
er strafbare efter loven. Strafferammen er bøde, medmindre
højere straf er forskyldt efter den øvrige
lovgivning. Bestemmelsen skal medvirke til at sikre lovens
overholdelse.
Ifølge stk. 1, nr. 1, vil der
være mulighed for bødestraf, hvis en ansøger om
tilskud giver urigtige eller vildledende oplysninger eller fortier
oplysninger af betydning i forbindelse med ansøgningen om
tilskud. Der vil også være mulighed for
bødestraf, hvis en modtager af tilskud anvender tilskuddet i
strid med vilkår for tilskuddets anvendelse, jf. stk. 1,
nr. 2.
Ministeren kan i henhold til lovforslaget bl.a.
fastsætte regler for lovens gennemførelse og
administration, jf. § 13. Det foreslås derfor i stk.
2, at ministeren kan fastsætte bestemmelser om
bødestraf for overtrædelse af regler udstedt med
hjemmel i loven eller af vilkår, der er fastsat i henhold til
reglerne.
Ifølge stk. 3 kan der
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Til § 18
Tidspunktet for lovens ikrafttræden
fastsættes af transport- og energiministeren. Lovens
ikrafttræden kan afhænge af, hvornår
Europa-Kommissionen meddeler sin godkendelse efter EU€™s
statsstøtteregler. Denne godkendelse vil formentlig ikke
være opnået på tidspunktet for lovforslagets
vedtagelse i Folketinget. Det foreslås derfor, at ministeren
bemyndiges til at fastsætte tidspunktet for lovens
ikrafttræden. Ministeren kan endvidere fastsætte, at
lovens bestemmelser træder i kraft på forskellige
tidspunkter. Det kan blive relevant at sætte dele af loven i
kraft med henblik på at udpege bestyrelsen og arbejde
forretningsorden m.v.
Med etableringen af EUDP sættes der ikke
længere projekter i gang efter loven om statstilskud til
forskning og teknologisk udvikling på energiområdet
(Energiforskningsprogrammet). Igangværende projekter skal
imidlertid afsluttes efter denne lov. Derfor er det i stk.
2 bestemt, at transport- og energiministeren kan ophæve
loven. Det forventes at ske, når de sidste projekter efter
denne lov er afsluttet.
Til § 19
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.