Skriftlig fremsættelse (28. marts
2007)
Integrationsministeren (Rikke
Hvilshøj):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
udlændingeloven og lov om ægteskabs indgåelse og
opløsning (Bekæmpelse af menneskehandel og
samkøring af oplysninger om evakuerede m.v.)
(Lovforslag nr. L 197).
Lovforslaget, som jeg fremsætter i dag,
har navnlig til formål at gennemføre de
ændringer af udlændingeloven, der følger af
regeringens handlingsplan til bekæmpelse af handel med
mennesker 2007-2010. Visse af disse ændringer er endvidere
nødvendige for, at Danmark kan ratificere Europarådets
konvention om indsatsen mod menneskehandel.
Lovforslaget indebærer i hovedtræk
følgende:
€" Udvidelse af refleksionsperioden
Efter praksis kan der i dag fastsættes
en udrejsefrist på 30 dage i forbindelse med administrativ
udvisning af udlændinge, der har været udsat for
menneskehandel. I andre afgørelser om udvisning er
udrejsefristen straks.
Det indgår som et element i
handlingsplanen, at udlændinge, der har været udsat for
menneskehandel, skal tilbydes en refleksionsperiode, der blandt
andet skal anvendes til at forberede hjemsendelsen.
Refleksionsperioden skal udvides i forhold til den gældende
ordning, således at udrejsefristen kan fastsættes til
op til 100 dage, hvis den pågældende samarbejder om en
forberedt hjemsendelse.
Lovforslaget indeholder forslag om, at den
gældende 30 dages refleksionsperiode udtrykkeligt kommer til
at fremgå af udlændingeloven. Det foreslås
endvidere, at udrejsefristen kan fastsættes til 100 dage,
hvis udlændingen samarbejder om hjemsendelsen. Endelig
foreslås det, at også udlændinge, der har
været udsat for menneskehandel, og som er udvist ved dom,
får mulighed for en tilsvarende refleksionsperiode €" i
dag er udrejsefristen altid straks i sager om udlændinge, der
er udvist ved dom €" forudsat, at hensynet til den offentlige
orden ikke taler imod.
€" Særlig regel om hensyntagen til
udlændinge, der har været udsat for menneskehandel, ved
afgørelsen om udvisning
Som led i bestræbelserne på at
sikre en bedre hjemsendelse for udlændinge, der har
været udsat for menneskehandel, foreslås der indsat en
særlig bestemmelse i udlændingeloven, der betyder, at
sådanne udlændinge normalt ikke længere udvises
af Danmark med indrejseforbud, men alene udsendes.
Det er en forudsætning, at de
omstændigheder, der kan begrunde udvisning, relaterer sig
til, at den pågældende har været udsat for
menneskehandel. Det kan f.eks. være, at den
pågældende har ulovligt ophold eller har begået
dokumentfalsk ved at være indrejst med falsk pas eller visum.
Det er endvidere en forudsætning, at der ikke er hensyn til
den offentlige orden, der gør, at den pågældende
bør udvises. Udvisning skal således bl.a. fortsat ske,
hvis der er tale om de straffelovsovertrædelser, der efter de
gældende regler normalt skal medføre udvisning €"
f.eks. grov vold €" uanset om overtrædelsen relaterer
sig til, at den pågældende er offer for
menneskehandel.
€" Udvidelse af repræsentantordningen
til uledsagede børn
Det foreslås, at den gældende
repræsentantordning for uledsagede mindreårige
asylansøgere udvides, således at alle uledsagede
børn får en repræsentant.
Det foreslås endvidere, at der ved
udpegning af repræsentanten for et barn, der er handlet, skal
tages hensyn til, hvis barnet har været udsat for
menneskehandel. I disse tilfælde skal der således
gælde et krav om, at repræsentanten har en relevant
uddannelse eller erfaring.
€" Udvidelse af ordningen om
eftersøgning af forældre til uledsagede
børn
Udlændingeloven indeholder i dag regler
om iværksættelse af eftersøgning af
forældre til uledsagede børn. Ordningen gælder
kun for børn, der har søgt asyl, og
eftersøgning forudsætter, at enten barnet eller
repræsentanten har givet samtykke.
Det foreslås, at
eftersøgningsordningen udvides, således at
eftersøgning af forældrene skal
iværksættes, uanset om barnet har søgt asyl
eller ej, og uanset om der foreligger samtykke. Det
afgørende er, om eftersøgning af forældrene er
i barnets interesse.
€" Forenkling af prøvelsen af
Udlændingeservices modenhedsvurdering
Efter udlændingeloven kan
Udlændingeservice beslutte, at en uledsaget mindreårig
asylansøger ikke er tilstrækkelig moden til at
gennemgå en almindelig asylsagsprocedure. Efter den
gældende ordning har både Integrationsministeriet og
Flygtningenævnet kompetence til at efterprøve
Udlændingeservices vurdering.
Det foreslås, at klageadgangen
forenkles, således at kun Flygtningenævnet skal kunne
efterprøve Udlændingeservices afgørelser om, at
en uledsaget mindreårig asylansøger er
tilstrækkelig moden til at gennemgå asylproceduren.
Integrationsministeriet skal således ikke længere have
kompetence i sådanne sager.
€" Samkøring af oplysninger om
evakuerede med oplysninger om opholdsgrundlag
Det foreslås, at der indsættes en
bestemmelse i udlændingeloven, der gør det muligt at
samkøre og sammenstille Udenrigsministeriets
evakueringslister med udlændingemyndighedernes oplysninger om
de samme personers opholdsgrundlag i Danmark. Hensigten med
forslaget er fremover at undgå den situation, der opstod
efter evakueringen fra Libanon, hvor det ikke var muligt f.eks. at
kontrollere, om nogle af de evakuerede personer havde
opholdstilladelse som flygtninge i Danmark, og om de
pågældendes opholdstilladelse som følge af
opholdet i hjemlandet skulle inddrages.
€" Gennemførelse af Europa-Parlamentets
og Rådets beslutning nr. 896/2006/EF om indførelse af
en forenklet ordning for personkontrol ved de ydre grænser
på grundlag af medlemsstaternes ensidige anerkendelse af
visse opholdstilladelser udstedt af Schweiz og Liechtenstein i
forbindelse med transit gennem deres område.
Lovforslaget indeholder forslag til
ændringer, der gennemfører nævnte
beslutning.
Beslutningen indfører en ordning,
hvorefter de medlemsstater, der deltager fuldt ud i
Schengen-samarbejdet, ensidigt skal anerkende opholdstilladelser
udstedt af Schweiz og Liechtenstein til tredjelandsstatsborgere,
der har visumpligt i henhold til Visumforordningen, således
at disse personer ikke skal indhente transitvisa, hvis de
ønsker at transitere et Schengen-land. Gennemrejsen må
ikke overstige fem dage.
€" Indberetning af
proformaægteskaber
Lovforslaget indeholder endelig et forslag til
ændring af ægteskabsloven.
I dag gælder muligheden for at
indberette mistanke om proformaægteskaber kun for den
borgerlige vielsesmyndighed (borgmesteren).
Det foreslås, at indberetningsordningen
ændres, således at den også omfatter den
myndighed, der inden en vielse i Danmark skal prøve, om
ægteskabsbetingelserne er opfyldt
(prøvelsesmyndigheden, dvs. kommunen). Endvidere
foreslås indberetningsadgangen ændret til en
indberetningspligt, således at prøvelsesmyndighederne
og de borgerlige vielsesmyndigheder skal indberette alle
tilfælde af mistanke om proformaægteskab.
Forslaget har til formål at styrke
kommunernes indberetning til udlændingemyndighederne ved
mistanke om, at formålet med et ægteskab er at
opnå opholdstilladelse i Danmark (indberetning af
proformavielser).