Skriftlig fremsættelse (4. oktober
2006)
Økonomi- og
erhvervsministeren (Bendt Bendtsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
værdipapirhandel m.v., lov om finansiel virksomhed, lov om
aktieselskaber, årsregnskabsloven, lov om forebyggende
foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og finansiering af
terrorisme, lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber,
lov om forsikringsformidling og forskellige andre love
(Gennemførelse af direktivet om markeder for finansielle
instrumenter (MiFID-direktivet) og gennemsigtighedsdirektivet,
oplysningskrav ved pengeoverførsler, indbetaling af bidrag
til skadesgarantifonden, forsikringsagenters registrering
m.v.)
(Lovforslag nr. L 20).
Formålet med lovforslaget er at
gennemføre en grundlæggende ændring af reglerne
for værdipapirhandel i Danmark. Lovforslaget bygger på
to finansielle direktiver, der er vedtaget som et yderligere skridt
mod målet om at skabe ét fælles europæisk
finansielt marked. Det ene af de to finansielle direktiver, som
lovforslaget gennemfører, vedrører markeder, hvor der
handles værdipapirer og andre såkaldte 'finansielle
instrumenter' f.eks. derivater. Det andet direktiv vedrører
betingelserne for værdipapirers optagelse til handel på
regulerede markeder samt oplysninger, der skal
offentliggøres om disse værdipapirer.
Gennemførelsen af de to direktiver
nødvendiggør ændringer i
værdipapirhandelsloven og lov om finansiel virksomhed. I
værdipapirhandelsloven sker der en modernisering af reglerne
om markeder, hvor værdipapirer handles, og der
indføres regler om nye handelssystemtyper. Der
indsættes bl.a. en definition af regulerede markeder, der
erstatter definitionerne af børsvirksomhed og virksomhed som
autoriseret markedsplads. I lov om finansiel virksomhed bliver det
bl.a. muligt for virksomheder at udøve
investeringsrådgivning som selvstændig aktivitet. I dag
kan investeringsrådgivning alene ydes sammen med andre
aktiviteter.
Lovforslaget indeholder endvidere forslag til
ændringer af en række love, bl.a. hvidvaskloven.
Ændringen i denne lov er foranlediget af, at der kommer en
forordning på området for pengeoverførsler.
Lovforslaget indeholder også en hjemmel for Finanstilsynet
til at give skadesforsikringsselskaber, der driver virksomhed i et
andet EØS-land, tilladelse til at drive anden form for
forsikringsvirksomhed, hvis det er tilladt i det
pågældende land. Lovforslaget ændrer også i
lov om en garantifond for skadesforsikringsselskaber, således
at skadesforsikringsselskaber kan fritages for at betale bidrag til
to landes garantiordninger samt fritages for pligt til at lade
bidrag under 50.000 kr., der indbetales til ordningen, revidere.
Lovforslaget indeholder desuden et forslag, der skal sikre, at alle
de erhvervsvirksomheder, der opfylder betingelserne i lov om
forsikringsformidling for at blive registreret som
forsikringsagentvirksomhed, også reelt har muligheden for at
blive registreret.
Ud over de fremhævede forslag indeholder
lovforslaget diverse ændringer i flere andre love.
Med disse bemærkninger, og idet jeg i
øvrigt henviser til lovforslaget og bemærkningerne til
dette, skal jeg anbefale forslaget til det høje Tings
velvillige behandling.