L 210 Forslag til lov om ændring af lov om valg til Folketinget.

(Ændringer som følge af gradvis forhøjelse af efterløns- og folkepensionsalderen m.v. og refusion af udgifter til hotelovernatning).

Udvalg: Udvalget for Forretningsordenen
Samling: 2006-07
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 13-04-2007

Fremsat: 13-04-2007

Lovforslag som fremsat

20061_l210_som_fremsat (html)

L 210 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om valg til Folketinget. (Ændringer som følge af gradvis forhøjelse af efterløns- og folkepensionsalderen m.v. og refusion af udgifter til hotelovernatning).

Fremsat den 13. april 2007 af Christian Mejdahl (V), Svend Auken (S), Poul Nødgaard (DF), Helge Adam Møller (KF) og Niels Helveg Petersen (RV)

Forslag

til

Lov om ændring af lov om valg til Folketinget

(Ændringer som følge af gradvis forhøjelse af efterløns- og folkepensionsalderen m.v. og refusion af udgifter til hotelovernatning)

 

§ 1

I lov om valg til Folketinget, jf. lovbekendtgørelse nr. 1292 af 8. december 2006, foretages følgende ændringer:

1. I § 108, stk. 8, indsættes som 2. pkt.:

»Udvalget for Forretningsordenen kan endvidere fastsætte regler om, at et medlem i nærmere bestemt omfang kan få dækket udgifter til hotelovernatning ved møder i den storkreds, hvor medlemmet er opstillet, hvis afstanden mellem medlemmets bopæl og storkredsen gør det rimeligt.«

2. I § 110, stk. 1, 2. og 3. pkt., ændres »er fyldt 60 år« til: »har nået efterlønsalderen, jf. § 74 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.«

3. I § 110, stk. 3, ændres »indtil det 65. år« til: », indtil den pågældende når folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension,«.

4. I § 111, stk. 4, ændres »indtil det 65. år« til: », indtil den pågældende når folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension,«.

§ 2

Stk. 1. Loven træder i kraft den 1. juli 2009, jf. dog stk. 2.

Stk. 2. § 1, nr. 1, træder i kraft den 1. juli 2007.

Stk. 3. § 1, nr. 2, har virkning for folketingsmedlemmer, der første gang bliver medlem af Folketinget den 1. juli 2007 eller senere.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

1. Baggrunden for lovforslaget

Ad reguleringen af pensionsalderen

Denne del af lovforslaget er en opfølgning på udmøntningen af den del af aftalen af 20. juni 2006 mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om initiativer til sikring af fremtidens velstand og velfærd og investeringer i fremtiden (velfærdsreformen), der vedrører senere tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet.

Denne del af aftalen er primært udmøntet ved lov nr. 1586 af 20. december 2006 om ændring af lov om social pension, der vedrørte en gradvis forhøjelse af folkepensionsalderen til 67 år, og ved lov nr. 1540 af 20. december 2006 om ændring af bl.a. lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., der vedrørte en gradvis forhøjelse af efterlønsalderen.

Som en konsekvens af den gradvise forhøjelse af folkepensions- og efterlønsalderen blev der ved lov nr. 1587 af 20. december 2006 om ændring af en række love, herunder tjenestemandspensionsloven og lov om vederlag og pension m.v. for ministre, gennemført konsekvensændringer, således at der i de love, hvor der var refereret til den konkrete folkepensionsalder (65 år) eller efterlønsalder (60 år), i stedet refereres til henholdsvis folkepensionsalderen som fastsat i § 1 a i lov om social pension og efterlønsalderen som fastsat i § 74 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Aldersgrænserne i de enkelte love vil hermed automatisk blive ændret, når folkepensions- og efterlønsalderen gradvis forhøjes, og i forbindelse med en eventuel indeksering.

Nærværende lovforslag har til formål at foretage tilsvarende konsekvensændringer i §§ 110 og 111 i lov om valg til Folketinget om pension for folketingsmedlemmer. De foreslåede ændringer svarer til de ændringer, der ved lov nr. 1587 af 20. december 2006 blev gennemført i tjenestemandspensionsloven, idet reglerne om pension til folketingsmedlemmer i princippet er afledt af tjenestemandspensionsloven. Vedrørende det nærmere indhold af de foreslåede konsekvensændringer henvises til bemærkningerne til lovforslagets enkelte bestemmelser.

Ad mulighed for dækning af udgifter til hotelovernatning

Der er ikke i valgloven hjemmel til, at Folketinget kan dække udgifter til hotelovernatning uden for Københavnsområdet. Valglovens § 108, stk. 7, vedrører alene boliggodtgørelsesordningen og lyder således:

»Medlemmer, der ikke får godtgørelse for boligudgifter m.v. efter stk. 4, kan i nærmere bestemt omfang få dækket udgifter til hotelovernatning i Københavnsområdet i forbindelse med møder som led i folketingsarbejdet.«

I overensstemmelse med bemærkningerne til lovforslag nr. L 142 fra folketingsåret 1999-2000 om ændring af lov om valg til Folketinget (indførelse af boliggodtgørelsesordningen pr. 1. januar 2000) har Udvalget for Forretningsordenen i medfør af valglovens § 108, stk. 8, fastsat de nærmere regler for hotelovernatningsordningen i § 6 i boliggodtgørelsesbekendtgørelsen, jf. senest bekendtgørelse nr. 170 af 7. februar 2007 om godtgørelse for boligudgifter m.v. for medlemmer af Folketinget. Heraf fremgår det, at såvel ordinære som midlertidige medlemmer, der ikke modtager godtgørelse for boligudgifter m.v., i nærmere bestemt omfang kan få dækket udgifter til hotelovernatning i forbindelse med møder som led i folketingsarbejdet, hvorved forstås møder i Folketingssalen, i udvalgene, i delegationerne og i øvrigt i Folketingets regi.

Medlemmer med bopæl i provinsen, der modtager boliggodtgørelse til en supplerende bolig i København, og som er valgt i København, har med indførelse af boliggodtgørelsesordningen fået mulighed for at overnatte i forbindelse med møder i Københavnsområdet; en mulighed, som de øvrige medlemmer ikke har. P.t. er der ét medlem, som har bopæl i Jylland, og som er valgt i København.

Ved indførelse af omkostningstillægget i 1954 fremgår det af forhandlingerne under forslagets 1. behandling, jf. Folketingstidende 1953-54, sp. 5779-5781, at omkostningstillægget skulle dække almindelige repræsentationsudgifter, som hvervet som medlem af Folketinget medfører, samt udgifter til porto og telefonsamtaler m.v. Dertil kom omkostninger ved rejser til møder i valgkredsen og udgifter i forbindelse med modtagelse af vælgere i København. Endelig skulle omkostningstillægget også dække udgifter under rejser til og ophold i København under møder i folketingssamlingerne og udgifter i forbindelse med møder i Folketinget uden for folketingssamlingerne, f.eks. møder i udvalgene og gruppemøder.  

Bl.a. Folketingets vedtagelse af boliggodtgørelsesordningen i 2000 indebar dog, at de nævnte udtalelser blev fraveget. 

På den baggrund foreslås det, at Udvalget for Forretningsordenen bemyndiges til at fastsætte regler, hvorefter medlemmer får mulighed for at få dækket udgifter til hotelovernatning ved møder i den storkreds, hvor medlemmet er opstillet. Denne mulighed er primært tiltænkt medlemmer med bopæl på Sjælland m.v., der skal krydse Storebælt for at komme til møde i den storkreds, hvor de er opstillet. Det drejer sig med Folketingets nuværende sammensætning om 16 medlemmer. Det kan ikke dog udelukkes, at der også for andre medlemmer kan være en betydelig afstand mellem medlemmets bopæl og den storkreds, hvor medlemmet er opstillet, og hvor det vil være rimeligt, at medlemmet får dækket udgifter til hotelovernatning, f.eks. hvis et medlem har bopæl på Sydfyn, men er valgt i Nordjyllands Storkreds.

2. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige m.v.

Lovforslagets ændring af folketingsmedlemmernes pensionsalder m.v. skønnes ikke at have økonomiske og administrative konsekvenser af betydning for det offentlige. De økonomiske konsekvenser af forslaget om at give mulighed for dækning af medlemmernes udgifter til hotelovernatning ved møder i den storkreds, hvor medlemmet er opstillet, er opgjort til ca. 125.000 kr. årligt og er beregnet ud fra en forudsætning om, at ordningen som udgangspunkt kun kommer til at gælde for medlemmer med bopæl på Sjælland og opstillet på Fyn eller i Jylland. Beløbet vil kunne variere fra valgperiode til valgperiode, afhængigt af hvor mange medlemmer af et nyt Folketing, der måtte opfylde kriterierne for at få dækket udgifter til hotelovernatning.

Lovforslaget har ikke økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.

Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser og indeholder ikke EU-retlige aspekter.

3. Sammenfattende skema

 

Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang)

Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang)

Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

Ingen af betydning.

Ingen af betydning.

Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Ingen.

Ingen.

Miljømæssige konsekvenser

Ingen.

Ingen.

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen.

Ingen.

Forholdet til EU-retten

Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

 

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Den foreslåede bestemmelse indebærer, at Udvalget for Forretningsordenen bemyndiges til at fastsætte regler om, at medlemmer i nærmere bestemt omfang kan få dækket udgifter til hotelovernatning ved møder i den storkreds, hvor medlemmet er opstillet, hvis afstanden mellem medlemmets bopæl og storkredsen gør det rimeligt.

Det fremgår af den foreslåede bestemmelse, at dækningen af udgifter til hotelovernatning kan ske »i nærmere bestemt omfang«. Ved fastsættelsen af grænsen for adgangen til at få hotelovernatningsudgifter godtgjort vil det indgå, at det antal hotelovernatninger, som medlemmer, der ikke er berettiget til boliggodtgørelse, kan opnå med godtgørelse af udgifterne ved møder i Folketinget, er fastsat til ti overnatninger pr. kalenderår, jf. § 6 i bekendtgørelse nr. 170 af 7. februar 2007 om godtgørelse for boligudgifter m.v. Det er endvidere hensigten, at den maksimale godtgørelse pr. hotelovernatning vil blive fastsat i henhold til Finansministeriets satser for hoteldispositionsbeløb, som pr. 1. januar 2007 er fastsat til 765 kr. pr. overnatning uden for hovedstadsområdet.

Den foreslåede bestemmelse indebærer endvidere, at der kun vil kunne gives mulighed for at få dækket udgifterne til hotelovernatning, hvis »afstanden mellem medlemmets bopæl og storkredsen gør det rimeligt«. Det er hensigten at fastsætte de nærmere regler for dette afstandskriterium ud fra en hovedregel om, at godtgørelse primært vil kunne opnås af medlemmer med bopæl på Sjælland og Øerne, som er opstillet i en storkreds vest for Storebælt, men med mulighed for at gøre undtagelser herfra i de formentlig ganske få tilfælde, hvor et medlem uden at skulle krydse Storebælt har en meget lang afstand mellem bopælen og den storkreds, hvor medlemmet er valgt.

Om baggrunden for den foreslåede bestemmelse henvises endvidere til forslagets almindelige bemærkninger.

Til nr. 2

Efter den gældende bestemmelse i § 110, stk. 1, 2. pkt., kan egenpension udbetales til et folketingsmedlem fra udløbet af det tidsrum, for hvilket der er udbetalt grundvederlag, såfremt den pågældende på dette tidspunkt er fyldt 60 år, og ellers fra den dag, hvor den pågældende opnår denne alder. I medfør af § 110, stk. 1, 3. pkt., kan Folketingets Præsidium i ganske særlige tilfælde bevilge pension til et tidligere medlem, der ikke er fyldt 60 år.

Den foreslåede ændring indebærer, at de nævnte aldersgrænser hæves parallelt med efterlønsalderen, jf. § 74 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Dette indebærer, at aldersgrænsen hæves gradvis fra 60 til 62 år i perioden 2019-2022, og at aldersgrænsen fra 2025 eventuelt vil blive hævet yderligere som følge af indekseringen af efterlønsalderen.

Til nr. 3

Efter den gældende bestemmelse i § 110, stk. 3, udbetales der til folketingspensionister indtil det fyldte 65. år et tillæg til pensionen (det såkaldte under 65 års-tillæg), der for hvert medlemsår udgør en 1/20 af det i tjenestemandspensionslovens § 6, stk. 3, til enhver tid gældende tillæg. Tillægget udgør i 1. april 1996-niveau 37.946,47 kr. årligt.

Den foreslåede ændring indebærer, at den nævnte aldersgrænse hæves parallelt med folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension, således at tillægget vil kunne udbetales, indtil folkepensionsalderen er nået.

Til nr. 4

Folketingsvalglovens § 111, stk. 4, omhandler »under 65 års-tillægget« for ægtefællepensionister. Den foreslåede ændring svarer til den ændring, der foretages i lovforslagets § 1, nr. 3.

Til § 2

Det foreslås i stk. 1, at loven træder i kraft den 1. juli 2009 ligesom de øvrige love, der udmønter den del af velfærdsreformen, der vedrører en senere tilbagetrækning fra arbejdsmarkedet. Loven vil hermed først træde i kraft, efter at der har været valg til Folketinget.

Det foreslås i stk. 2, at bemyndigelsen til at udstede regler om dækning for udgifter til hotelovernatning træder i kraft den 1. juli 2007.

Det foreslås i stk. 3, at de aldersgrænser i lov om valg til Folketinget, der efter lovforslaget hæves parallelt med efterlønsalderen, har virkning for personer, der første gang bliver medlemmer af Folketinget den 1. juli 2007 eller senere. Herved følges principperne i de ændringer, der ved § 19, stk. 4, i lov nr. 1587 af 20. december 2006 blev gennemført i lov om tjenestemandspension, hvorefter de nye regler har virkning for tjenestemænd, der ansættes den 1. januar 2007 eller senere.

Ændringen af de aldersgrænser i lov om valg til Folketinget, der efter lovforslaget hæves parallelt med folkepensionsalderen, dvs. aldersgrænsen for det hidtidige »under 65 års-tillæg«, gælder derimod også for personer, der er eller har været medlemmer af Folketinget før den 1. juli 2007.

Skriftlig fremsættelse

Christian Mejdahl (V):

Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig herved at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af lov om valg til Folketinget. (Ændringer som følge af gradvis forhøjelse af efterløns- og folkepensionsalderen m.v. og refusion af udgifter til hotelovernatning).

(Lovforslag nr. L 210).

Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der ledsager lovforslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige behandling.

 

 

 

 

 


Bilag 1

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

 

 

§ 108, stk. 8. Udvalget for Forretningsordenen fastsætter nærmere regler om medlemmers ret til at modtage godtgørelse for boligudgifter m.v. efter stk. 4, retningslinjer for krav til dokumentation for egentlige boligudgifter og beregning af godtgørelse for udgifter til ejerbolig og lign., jf. stk. 4, 2. pkt., regler om godtgørelse for egentlige boligudgifter efter medlemskabets ophør efter stk. 4, sidste pkt., samt nærmere regler om dækning af medlemmernes udgifter til hotelovernatning i Københavnsområdet efter stk. 7.

 

§ 110, stk. 1. Et folketingsmedlem er berettiget til egenpension, når han i én eller flere perioder har været medlem af Folketinget i mindst 1 år. Pensionen ydes fra udløbet af det tidsrum, for hvilket der er udbetalt grundvederlag, såfremt den pågældende på dette tidspunkt er fyldt 60 år, og ellers fra den dag, da han opnår denne alder. I ganske særlige tilfælde, hvor den pågældendes helbredsmæssige, økonomiske eller sociale forhold i øvrigt taler derfor, kan der dog ved beslutning af Folketingets præsidium bevilges et tidligere medlem, der ikke er fyldt 60 år, en pension, hvis størrelse fastsættes i det enkelte tilfælde.

 

§ 110, stk. 3. Til egenpensionister ydes indtil det 65. år et tillæg, der for hvert medlemsår udgør 1/20 af det i tjenestemandspensionslovens § 6, stk. 3, til enhver tid gældende tillæg.

 

 

 

§ 111, stk. 4. Til ægtefællepensionister ydes indtil det 65. år et tillæg, der for hvert medlemsår udgør 1/20 af det i tjenestemandspensionslovens § 6, stk. 3, til enhver tid gældende tillæg.

 

 

 

§ 1

I lov om valg til Folketinget, jf. lovbekendtgørelse nr. 1292 af 8. december 2006, foretages følgende ændringer:

1. I § 108, stk. 8, indsættes som 2. pkt.:

»Udvalget for Forretningsordenen kan endvidere fastsætte regler om, at et medlem i nærmere bestemt omfang kan få dækket udgifter til hotelovernatning ved møder i den storkreds, hvor medlemmet er opstillet, hvis afstanden mellem medlemmets bopæl og storkredsen gør det rimeligt.«

 

 

 

2. I § 110, stk. 1, 2. og 3. pkt., ændres »er fyldt 60 år« til: »har nået efterlønsalderen, jf. § 74 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.«

 

 

 

 

 

 

 

 

3. I § 110, stk. 3, ændres »indtil det 65. år« til: », indtil den pågældende når folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension,«.

 

 

4. I § 111, stk. 4, ændres »indtil det 65. år« til: », indtil den pågældende når folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social pension,«.