L 210 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om valg til Folketinget. (Ændringer som følge
af gradvis forhøjelse af efterløns- og
folkepensionsalderen m.v. og refusion af udgifter til
hotelovernatning).
Fremsat den 13. april 2007 af
Christian Mejdahl (V), Svend Auken (S),
Poul Nødgaard (DF),
Helge Adam Møller (KF) og Niels Helveg Petersen (RV)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om valg til
Folketinget
(Ændringer som følge af gradvis
forhøjelse af efterløns- og folkepensionsalderen m.v.
og refusion af udgifter til hotelovernatning)
§ 1
I lov om valg til Folketinget, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1292 af 8. december 2006, foretages
følgende ændringer:
1. I § 108,
stk. 8, indsættes som 2. pkt.:
»Udvalget for Forretningsordenen kan
endvidere fastsætte regler om, at et medlem i nærmere
bestemt omfang kan få dækket udgifter til
hotelovernatning ved møder i den storkreds, hvor medlemmet
er opstillet, hvis afstanden mellem medlemmets bopæl og
storkredsen gør det rimeligt.«
2. I § 110,
stk. 1, 2. og 3. pkt., ændres »er fyldt
60 år« til: »har nået
efterlønsalderen, jf. § 74 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.«
3. I § 110,
stk. 3, ændres »indtil det 65. år«
til: », indtil den pågældende når
folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social
pension,«.
4. I § 111,
stk. 4, ændres »indtil det 65. år«
til: », indtil den pågældende når
folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social
pension,«.
§ 2
Stk. 1. Loven træder i kraft den 1.
juli 2009, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1, nr. 1, træder i
kraft den 1. juli 2007.
Stk. 3. § 1, nr. 2, har virkning for
folketingsmedlemmer, der første gang bliver medlem af
Folketinget den 1. juli 2007 eller senere.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Baggrunden for
lovforslaget
Ad reguleringen af
pensionsalderen
Denne del af lovforslaget er en opfølgning
på udmøntningen af den del af aftalen af 20. juni 2006
mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti),
Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om
initiativer til sikring af fremtidens velstand og velfærd og
investeringer i fremtiden (velfærdsreformen), der
vedrører senere tilbagetrækning fra
arbejdsmarkedet.
Denne del af aftalen er primært
udmøntet ved lov nr. 1586 af 20. december 2006 om
ændring af lov om social pension, der vedrørte en
gradvis forhøjelse af folkepensionsalderen til 67 år,
og ved lov nr. 1540 af 20. december 2006 om ændring af bl.a.
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., der vedrørte en
gradvis forhøjelse af efterlønsalderen.
Som en konsekvens af den gradvise
forhøjelse af folkepensions- og efterlønsalderen blev
der ved lov nr. 1587 af 20. december 2006 om ændring af en
række love, herunder tjenestemandspensionsloven og lov om
vederlag og pension m.v. for ministre, gennemført
konsekvensændringer, således at der i de love, hvor der
var refereret til den konkrete folkepensionsalder (65 år)
eller efterlønsalder (60 år), i stedet refereres til
henholdsvis folkepensionsalderen som fastsat i § 1 a i lov om
social pension og efterlønsalderen som fastsat i § 74 i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Aldersgrænserne i
de enkelte love vil hermed automatisk blive ændret, når
folkepensions- og efterlønsalderen gradvis forhøjes,
og i forbindelse med en eventuel indeksering.
Nærværende lovforslag har til
formål at foretage tilsvarende konsekvensændringer i
§§ 110 og 111 i lov om valg til Folketinget om pension
for folketingsmedlemmer. De foreslåede ændringer svarer
til de ændringer, der ved lov nr. 1587 af 20. december 2006
blev gennemført i tjenestemandspensionsloven, idet reglerne
om pension til folketingsmedlemmer i princippet er afledt af
tjenestemandspensionsloven. Vedrørende det nærmere
indhold af de foreslåede konsekvensændringer henvises
til bemærkningerne til lovforslagets enkelte
bestemmelser.
Ad mulighed for dækning
af udgifter til hotelovernatning
Der er ikke i valgloven hjemmel til, at
Folketinget kan dække udgifter til hotelovernatning uden for
Københavnsområdet. Valglovens § 108, stk. 7,
vedrører alene boliggodtgørelsesordningen og lyder
således:
»Medlemmer, der ikke får
godtgørelse for boligudgifter m.v. efter stk. 4, kan i
nærmere bestemt omfang få dækket udgifter til
hotelovernatning i Københavnsområdet i forbindelse med
møder som led i folketingsarbejdet.«
I overensstemmelse med bemærkningerne til
lovforslag nr. L 142 fra folketingsåret 1999-2000 om
ændring af lov om valg til Folketinget (indførelse af
boliggodtgørelsesordningen pr. 1. januar 2000) har Udvalget
for Forretningsordenen i medfør af valglovens § 108,
stk. 8, fastsat de nærmere regler for
hotelovernatningsordningen i § 6 i
boliggodtgørelsesbekendtgørelsen, jf. senest
bekendtgørelse nr. 170 af 7. februar 2007 om
godtgørelse for boligudgifter m.v. for medlemmer af
Folketinget. Heraf fremgår det, at såvel ordinære
som midlertidige medlemmer, der ikke modtager godtgørelse
for boligudgifter m.v., i nærmere bestemt omfang kan få
dækket udgifter til hotelovernatning i forbindelse med
møder som led i folketingsarbejdet, hvorved forstås
møder i Folketingssalen, i udvalgene, i delegationerne og i
øvrigt i Folketingets regi.
Medlemmer med bopæl i provinsen, der
modtager boliggodtgørelse til en supplerende bolig i
København, og som er valgt i København, har med
indførelse af boliggodtgørelsesordningen fået
mulighed for at overnatte i forbindelse med møder i
Københavnsområdet; en mulighed, som de øvrige
medlemmer ikke har. P.t. er der ét medlem, som har
bopæl i Jylland, og som er valgt i København.
Ved indførelse af
omkostningstillægget i 1954 fremgår det af
forhandlingerne under forslagets 1. behandling, jf.
Folketingstidende 1953-54, sp. 5779-5781, at
omkostningstillægget skulle dække almindelige
repræsentationsudgifter, som hvervet som medlem af
Folketinget medfører, samt udgifter til porto og
telefonsamtaler m.v. Dertil kom omkostninger ved rejser til
møder i valgkredsen og udgifter i forbindelse med modtagelse
af vælgere i København. Endelig skulle
omkostningstillægget også dække udgifter under
rejser til og ophold i København under møder i
folketingssamlingerne og udgifter i forbindelse med møder i
Folketinget uden for folketingssamlingerne, f.eks. møder i
udvalgene og gruppemøder.
Bl.a. Folketingets vedtagelse af
boliggodtgørelsesordningen i 2000 indebar dog, at de
nævnte udtalelser blev fraveget.
På den baggrund foreslås det, at
Udvalget for Forretningsordenen bemyndiges til at fastsætte
regler, hvorefter medlemmer får mulighed for at få
dækket udgifter til hotelovernatning ved møder i den
storkreds, hvor medlemmet er opstillet. Denne mulighed er
primært tiltænkt medlemmer med bopæl på
Sjælland m.v., der skal krydse Storebælt for at komme
til møde i den storkreds, hvor de er opstillet. Det drejer
sig med Folketingets nuværende sammensætning om 16
medlemmer. Det kan ikke dog udelukkes, at der også for andre
medlemmer kan være en betydelig afstand mellem medlemmets
bopæl og den storkreds, hvor medlemmet er opstillet, og hvor
det vil være rimeligt, at medlemmet får dækket
udgifter til hotelovernatning, f.eks. hvis et medlem har
bopæl på Sydfyn, men er valgt i Nordjyllands
Storkreds.
2. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige m.v.
Lovforslagets ændring af
folketingsmedlemmernes pensionsalder m.v. skønnes ikke at
have økonomiske og administrative konsekvenser af betydning
for det offentlige. De økonomiske konsekvenser af forslaget
om at give mulighed for dækning af medlemmernes udgifter til
hotelovernatning ved møder i den storkreds, hvor medlemmet
er opstillet, er opgjort til ca. 125.000 kr. årligt og er
beregnet ud fra en forudsætning om, at ordningen som
udgangspunkt kun kommer til at gælde for medlemmer med
bopæl på Sjælland og opstillet på Fyn eller
i Jylland. Beløbet vil kunne variere fra valgperiode til
valgperiode, afhængigt af hvor mange medlemmer af et nyt
Folketing, der måtte opfylde kriterierne for at få
dækket udgifter til hotelovernatning.
Lovforslaget har ikke økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser og indeholder ikke EU-retlige aspekter.
3. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja,
angiv omfang) |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | Ingen af betydning. | Ingen af betydning. |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Ingen. | Ingen. |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen. | Ingen. |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen. | Ingen. |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Den foreslåede bestemmelse indebærer,
at Udvalget for Forretningsordenen bemyndiges til at
fastsætte regler om, at medlemmer i nærmere bestemt
omfang kan få dækket udgifter til hotelovernatning ved
møder i den storkreds, hvor medlemmet er opstillet, hvis
afstanden mellem medlemmets bopæl og storkredsen gør
det rimeligt.
Det fremgår af den foreslåede
bestemmelse, at dækningen af udgifter til hotelovernatning
kan ske »i nærmere bestemt omfang«. Ved
fastsættelsen af grænsen for adgangen til at få
hotelovernatningsudgifter godtgjort vil det indgå, at det
antal hotelovernatninger, som medlemmer, der ikke er berettiget til
boliggodtgørelse, kan opnå med godtgørelse af
udgifterne ved møder i Folketinget, er fastsat til ti
overnatninger pr. kalenderår, jf. § 6 i
bekendtgørelse nr. 170 af 7. februar 2007 om
godtgørelse for boligudgifter m.v. Det er endvidere
hensigten, at den maksimale godtgørelse pr. hotelovernatning
vil blive fastsat i henhold til Finansministeriets satser for
hoteldispositionsbeløb, som pr. 1. januar 2007 er fastsat
til 765 kr. pr. overnatning uden for hovedstadsområdet.
Den foreslåede bestemmelse indebærer
endvidere, at der kun vil kunne gives mulighed for at få
dækket udgifterne til hotelovernatning, hvis »afstanden
mellem medlemmets bopæl og storkredsen gør det
rimeligt«. Det er hensigten at fastsætte de
nærmere regler for dette afstandskriterium ud fra en
hovedregel om, at godtgørelse primært vil kunne
opnås af medlemmer med bopæl på Sjælland og
Øerne, som er opstillet i en storkreds vest for
Storebælt, men med mulighed for at gøre undtagelser
herfra i de formentlig ganske få tilfælde, hvor et
medlem uden at skulle krydse Storebælt har en meget lang
afstand mellem bopælen og den storkreds, hvor medlemmet er
valgt.
Om baggrunden for den foreslåede
bestemmelse henvises endvidere til forslagets almindelige
bemærkninger.
Til nr. 2
Efter den gældende bestemmelse i §
110, stk. 1, 2. pkt., kan egenpension udbetales til et
folketingsmedlem fra udløbet af det tidsrum, for hvilket der
er udbetalt grundvederlag, såfremt den pågældende
på dette tidspunkt er fyldt 60 år, og ellers fra den
dag, hvor den pågældende opnår denne alder. I
medfør af § 110, stk. 1, 3. pkt., kan Folketingets
Præsidium i ganske særlige tilfælde bevilge
pension til et tidligere medlem, der ikke er fyldt 60 år.
Den foreslåede ændring
indebærer, at de nævnte aldersgrænser hæves
parallelt med efterlønsalderen, jf. § 74 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. Dette indebærer, at
aldersgrænsen hæves gradvis fra 60 til 62 år i
perioden 2019-2022, og at aldersgrænsen fra 2025 eventuelt
vil blive hævet yderligere som følge af indekseringen
af efterlønsalderen.
Til nr. 3
Efter den gældende bestemmelse i §
110, stk. 3, udbetales der til folketingspensionister indtil det
fyldte 65. år et tillæg til pensionen (det
såkaldte under 65 års-tillæg), der for hvert
medlemsår udgør en 1/20 af det i
tjenestemandspensionslovens § 6, stk. 3, til enhver tid
gældende tillæg. Tillægget udgør i 1.
april 1996-niveau 37.946,47 kr. årligt.
Den foreslåede ændring
indebærer, at den nævnte aldersgrænse hæves
parallelt med folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social
pension, således at tillægget vil kunne udbetales,
indtil folkepensionsalderen er nået.
Til nr. 4
Folketingsvalglovens § 111, stk. 4,
omhandler »under 65 års-tillægget« for
ægtefællepensionister. Den foreslåede
ændring svarer til den ændring, der foretages i
lovforslagets § 1, nr. 3.
Til § 2
Det foreslås i stk. 1, at loven
træder i kraft den 1. juli 2009 ligesom de øvrige
love, der udmønter den del af velfærdsreformen, der
vedrører en senere tilbagetrækning fra
arbejdsmarkedet. Loven vil hermed først træde i kraft,
efter at der har været valg til Folketinget.
Det foreslås i stk. 2, at bemyndigelsen til
at udstede regler om dækning for udgifter til
hotelovernatning træder i kraft den 1. juli 2007.
Det foreslås i stk. 3, at de
aldersgrænser i lov om valg til Folketinget, der efter
lovforslaget hæves parallelt med efterlønsalderen, har
virkning for personer, der første gang bliver medlemmer af
Folketinget den 1. juli 2007 eller senere. Herved følges
principperne i de ændringer, der ved § 19, stk. 4, i lov
nr. 1587 af 20. december 2006 blev gennemført i lov om
tjenestemandspension, hvorefter de nye regler har virkning for
tjenestemænd, der ansættes den 1. januar 2007 eller
senere.
Ændringen af de aldersgrænser i lov
om valg til Folketinget, der efter lovforslaget hæves
parallelt med folkepensionsalderen, dvs. aldersgrænsen for
det hidtidige »under 65 års-tillæg«,
gælder derimod også for personer, der er eller har
været medlemmer af Folketinget før den 1. juli
2007.
Skriftlig fremsættelse
Christian Mejdahl (V):
Som ordfører for forslagsstillerne
tillader jeg mig herved at fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
valg til Folketinget. (Ændringer som følge af gradvis
forhøjelse af efterløns- og folkepensionsalderen m.v.
og refusion af udgifter til hotelovernatning).
(Lovforslag nr. L 210).
Jeg henviser i øvrigt til de
bemærkninger, der ledsager lovforslaget, og anbefaler det til
Tingets velvillige behandling.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
§ 108, stk. 8. Udvalget
for Forretningsordenen fastsætter nærmere regler om
medlemmers ret til at modtage godtgørelse for boligudgifter
m.v. efter stk. 4, retningslinjer for krav til dokumentation
for egentlige boligudgifter og beregning af godtgørelse for
udgifter til ejerbolig og lign., jf. stk. 4, 2. pkt., regler
om godtgørelse for egentlige boligudgifter efter
medlemskabets ophør efter stk. 4, sidste pkt., samt
nærmere regler om dækning af medlemmernes udgifter til
hotelovernatning i Københavnsområdet efter
stk. 7. § 110, stk. 1.
Et folketingsmedlem er berettiget til egenpension, når han i
én eller flere perioder har været medlem af
Folketinget i mindst 1 år. Pensionen ydes fra udløbet
af det tidsrum, for hvilket der er udbetalt grundvederlag,
såfremt den pågældende på dette tidspunkt
er fyldt 60 år, og ellers fra den dag, da han opnår
denne alder. I ganske særlige tilfælde, hvor den
pågældendes helbredsmæssige, økonomiske
eller sociale forhold i øvrigt taler derfor, kan der dog ved
beslutning af Folketingets præsidium bevilges et tidligere
medlem, der ikke er fyldt 60 år, en pension, hvis
størrelse fastsættes i det enkelte tilfælde. § 110, stk. 3. Til
egenpensionister ydes indtil det 65. år et tillæg, der
for hvert medlemsår udgør 1/20 af det i
tjenestemandspensionslovens § 6, stk. 3, til enhver
tid gældende tillæg. § 111, stk. 4. Til
ægtefællepensionister ydes indtil det 65. år et
tillæg, der for hvert medlemsår udgør 1/20 af
det i tjenestemandspensionslovens § 6, stk. 3, til
enhver tid gældende tillæg. | | § 1 I lov om valg til Folketinget, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1292 af 8. december 2006, foretages
følgende ændringer: 1. I § 108,
stk. 8, indsættes som 2. pkt.: »Udvalget for Forretningsordenen kan
endvidere fastsætte regler om, at et medlem i nærmere
bestemt omfang kan få dækket udgifter til
hotelovernatning ved møder i den storkreds, hvor medlemmet
er opstillet, hvis afstanden mellem medlemmets bopæl og
storkredsen gør det rimeligt.« 2. I § 110,
stk. 1, 2. og 3. pkt., ændres »er fyldt
60 år« til: »har nået
efterlønsalderen, jf. § 74 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.« 3. I § 110,
stk. 3, ændres »indtil det 65. år«
til: », indtil den pågældende når
folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social
pension,«. 4. I § 111,
stk. 4, ændres »indtil det 65. år«
til: », indtil den pågældende når
folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social
pension,«. |