L 216 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om landbrugsejendomme. (Ændrede regler om
bopælspligt).
Fremsat den 25. april 2007 af
fødevareministeren (Hans Christian Schmidt)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
landbrugsejendomme
(Ændrede regler om
bopælspligt)
§ 1
I lov om landbrugsejendomme, jf.
lovbekendtgørelse nr. 60 af 19. januar 2007, foretages
følgende ændringer:
1. § 8 ophæves og i stedet
indsættes:
Ȥ 8.
Pligten til fast bopæl ved erhvervelse af en
landbrugsejendom, jf. §§ 12-16, skal opfyldes af en
erhverver i 8 år. Pligten skal opfyldes ved, at erhververen
tager fast bopæl enten på den pågældende
landbrugsejendom eller på en anden landbrugsejendom, som den
pågældende eller den pågældendes
ægtefælle eller samlever er ejer eller medejer af.
Boligen skal være hovedbopæl i skattemæssig
forstand.
Stk. 2. Hvis det samlede areal af de efter
erhvervelsen ejede eller medejede landbrugsejendomme er under 30
ha, kan erhververen endvidere opfylde bopælspligten efter
stk. 1 ved, at en anden person end erhververen tager fast
bopæl på ejendommen eller en anden landbrugsejendom,
som erhververen er ejer eller medejer af. Erhververen kan i
så fald kun opholde sig på ejendommen, når dette
sker i naturlig tilknytning til ejendommens drift.
Stk. 3. Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om kravet om fast
bopæl og om, hvornår en person kan betragtes som
samlever.
Stk. 4. Ministeren kan dispensere fra stk.
1 og 2, når særlige forhold taler for det. Medmindre
særlige grunde taler imod det, skal det ved dispensationen
stilles som betingelse, at erhververen kun opholder sig på
ejendommen, når dette sker i naturlig tilknytning til
ejendommens drift.
§ 8 a. Den, der
som ejer eller forpagter driver en landbrugsbedrift, hvor det
samlede areal er 30 ha eller derover, skal tage fast bopæl
inden for sin eller sin ægtefælles eller samlevers
landbrugsbedrift, jf. § 2, stk. 3.
Stk. 2. Den, der som bestyrer
forestår driften af en landbrugsbedrift, hvor det samlede
areal er 30 ha eller derover, skal tage fast bopæl inden for
ejerens landbrugsbedrift, jf. § 2, stk. 3.
Stk. 3. Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan dispensere fra stk. 1 og 2, når
særlige forhold taler for det.«
2. I § 12, stk.
3, nr. 5 , ændres »hvor ejeren bor eller tager
fast bopæl« til: »hvor ejeren har eller tager
fast bopæl eller på anden måde opfylder
bopælspligten, jf. § 8«.
3. I § 17, stk.
1 , ændres »2-7« til: »2-6«, og
stk. 2 ophæves.
Stk. 3-7 bliver herefter stk. 2-6.
4. I § 28, stk.
3, ændres »når boligen ønskes anvendt
til opfyldelse af bopælskravet ved erhvervelse af
ejendommen« til: »når en erhverver skal eller vil
opfylde bopælspligten ved selv at tage bopæl på
ejendommen«.
5. I § 50, stk.
1, nr. 1, ændres »§ 8, stk. 1-3« til:
»§ 8, stk. 1 og stk. 2, 2. pkt., § 8 a, stk. 1 og
2«.
§ 2
Stk. 1. Loven træder i
kraft den 1. juli 2007.
Stk. 2. Hvis en landbrugsejendom er
erhvervet før lovens ikrafttræden, medregnes det
tidsrum, hvor bopælspligten har været opfyldt efter de
hidtil gældende regler, i opfyldelsen af bopælspligten
efter § 8, stk. 1, i lov om landbrugsejendomme, som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 1.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget fremsættes med henblik
på ændring af lov om landbrugsejendomme, jf.
lovbekendtgørelse nr. 60 af 19. januar 2007 (L 2004 435):
Folketingstidende 2003-04, sp. 4552, 10472, 10975, A 3946, A 4011,
B 1380, C 685, L 2005 535: Folketingstidende 2004-2005 (2.
samling), sp. 349, 3058, 3779, 4202, A 114, A 142, B 222, B 509, C
375. L 2005 542: Folketingstidende 2004-2005 (2. samling), sp. 680,
4391, 4848, A 3012, A 3063, B 994, C 615 og L 2006 533:
Folketingstidende 2005-2006, sp. 4825, 6812, 8198, A 5093, A 5110,
B 1115, B 1634, C 821).
2. Baggrunden for lovforslaget
I 1998 købte en tysk statsborger en mindre
landbrugsejendom på ca. 3 ha i Sønderjylland. Da den
pågældende ikke opfyldte kravet i lov om
landbrugsejendomme om at tage fast bopæl på ejendommen,
meddelte jordbrugskommissionen vedkommende påbud om at
afhænde ejendommen inden en nærmere angiven frist. I
august 2003 blev den tyske statsborger idømt en bøde
ved byretten. Vedkommende ankede sagen til Vestre Landsret, som
spurgte EF-Domstolen, bl.a. om traktatbestemmelsen om de frie
kapitalbevægelser (artikel 56) er til hinder for, at en
medlemsstat som betingelse for erhvervelse af en landbrugsejendom
stiller krav om, at erhververen tager fast bopæl på
ejendommen.
Den 25. januar 2007 afsagde EF-Domstolen dom i
sagen, sag C-370/05 ( Festersen-dommen ), hvor Domstolen fandt, at
det danske krav om bopælspligt i lov om landbrugsejendomme
udgør en begrænsning i de frie
kapitalbevægelser, der er uforenelig med artikel 56 EF.
Fødevareministeriet nedsatte på den
baggrund en arbejdsgruppe med henblik på udarbejdelse af en
juridisk vurdering af dommen og dens konsekvenser for mulighederne
for at opretholde dansk lovgivning.
Arbejdsgruppen, der bestod af medarbejdere fra
Justitsministeriet, Udenrigsministeriet, Kammeradvokaten og
Fødevareministeriet, har udarbejdet et notat af 22. februar
2007 om EF-Domstolens dom i Festersen-sagen. Notatet er oversendt
til Europaudvalget (Alm. Del-Bilag 218). I notatet under punkt 6
Konklusion er anført følgende:
"Domstolen har med Festersen-dommen underkendt
bopælspligten, for så vidt angår
landbrugsejendomme under 30 ha, således som den er udformet i
den gældende landbrugslovgivning, idet den strider mod
EF-Traktatens regler om kapitalens frie bevægelighed.
Domstolen fandt, at den danske lovgivning om bopælspligten
ikke er i overensstemmelse med proportionalitetsprincippet.
Domstolen lagde vægt på, at bopælspligten ikke er
egnet til at indfri to af de formål, loven forfølger
(bevaringen af selvejet og opretholdelsen af en fast bosiddende
befolkning på landet) og på, at den går videre,
end hvad der er nødvendigt for at opnå det tredje
formål (at hindre jordspekulation).
Det er imidlertid vigtigt at fastslå, at
Domstolen anerkender de ovennævnte tre centrale hensyn, der
ligger til grund for den danske lovgivning om bopælspligt,
idet Domstolen giver udtryk for, at der er tale om alment tvingende
hensyn.
Det bemærkes, at artikel 56 om
kapitalens frie bevægelighed alene omfatter
samhandelsforhold, idet bestemmelsen ikke kan påberåbes
af egne borgere i rent interne sager, dvs. sager, hvor der ikke er
et grænseoverskridende element.
Det bemærkes endvidere, at Domstolen i
sin dom ikke tager stilling til, hvorvidt bopælspligten, for
så vidt angår ejendomme over 30 ha, er i
overensstemmelse med proportionalitetsprincippet.
Det må på den baggrund nu
nøje overvejes, hvorledes man kan udforme en ændring
af landbrugslovgivningen, der i videst muligt omfang tilgodeser
fortsat varetagelse af de nævnte alment tvingende hensyn
inden for EU-rettens rammer."
Det er derfor nødvendigt at foretage en
tilpasning af bopælskravet, som det findes i den
gældende landbrugslov, således at loven
imødekommer EF-Domstolens afgørelse.
3. Gældende ret
Den gældende lov om landbrugsejendomme, der
afløste landbrugsloven fra 1999, trådte i kraft den 1.
september 2004, jf. lovbekendtgørelse nr. 60 af 19. januar
2007.
Loven har til formål at 1) sikre en
forsvarlig og flersidig anvendelse af landbrugsejendomme under
hensyn til jordbrugsproduktionen, natur, miljø og
landskabelige værdier, 2) sikre en bæredygtig udvikling
af jordbrugserhvervene og en forbedret konkurrenceevne i disse
erhverv, 3) tilgodese bosætning og udvikling i
landdistrikterne og 4) bevare selvejet som den overvejende
besiddelses- og driftsform i landbruget samt sikre det
fornødne produktionsgrundlag for jordbrugserhvervene.
Ved erhvervelse af en landbrugsejendom
gælder der et bopælskrav. Bopælskravet
gælder ikke blot ved personers erhvervelse af
landbrugsejendomme, men også ved anparts- og
selskabserhvervelser, hvor det er ankermanden/landmanden i
selskabet, der skal opfylde bopælskravet.
Formålene med bopælskravet er:
€" at bevare selvejet som den overvejende
besiddelses- og driftsform i dansk landbrug, der tilsigter, at
landbrugsejendomme overvejende bebos og drives af ejerne,
€" at bidrage til at opretholde en fast
bosiddende befolkning i landdistrikterne, og
€" at sikre det fornødne
produktionsgrundlag for jordbrugserhvervene ved bekæmpelse af
prispresset på jordarealerne (hindre jordspekulation).
De eksisterende regler om bopælspligt
findes i lovens § 8, jf. §§ 12-16, hvoraf det
fremgår, at en person, der erhverver en landbrugsejendom,
inden en vis frist skal opfylde et krav om fast og varig
bopæl på den erhvervede ejendom. Kravet skal
ifølge lovens § 8, stk. 1, opfyldes i mindst 8
år, og løber fra det tidspunkt, hvor erhververen efter
erhvervelsesreglerne tager bopæl på ejendommen. Samme
krav stilles til landmanden i forbindelse med selskabers
erhvervelse af landbrugsejendomme, jf. lovens § 20, stk. 1,
nr. 1, litra b. For landbrugsejendomme på 30 ha eller derover
er det endvidere et krav, at erhververen har en vis
jordbrugsuddannelse og selv driver ejendommen, jf. § 12, stk.
2. Landbrugsejendomme under 30 ha adskiller sig fra de
større ejendomme ved, at de som udgangspunkt ikke kan
udgøre et erhvervsgrundlag, som svarer til
fuldtidsbeskæftigelse for en person. Landbrugsejendomme
på 30 ha eller derover, for hvilke bopælspligten
også gælder, udgør oftere et
tilstrækkeligt erhvervsgrundlag for
fuldtidsbeskæftigelse for en person. Kravet om egen drift og
særlige uddannelseskrav for erhververen er begrænset
til sådanne ejendomme. Den naturlige sammenhæng mellem
kravet om personlig bopælspligt og kravet om egen drift af
landbrugsejendomme på 30 ha eller derover bidrager dermed
bl.a. til at bevare selvejet som den overvejende besiddelses- og
driftsform i landbruget.
Ifølge lovens § 8, stk. 2,
gælder desuden en permanent bopælspligt for den, der
som ejer eller forpagter driver en landbrugsbedrift, hvori der
indgår en eller flere landbrugsejendomme
(driftsbopælspligten). Denne bopælspligt er
således - i modsætning til kravet i stk. 1 -
tidsubegrænset, men ejeren af en ejendom kan frigøre
sig fra bopælspligten ved bortforpagtning til en forpagter,
der opfylder bopælspligten og varetager driften for egen
regning og risiko, eller ved at lade en bestyrer varetage driften
for ejerens regning og risiko. I så fald er det forpagteren
henholdsvis bestyreren, der driver ejendommen, og dermed skal
opfylde bopælspligten. Det er herved en forudsætning,
at den 8-årige periode, der følger fra erhvervelsen af
ejendommen, er udløbet.
Ministeren har i medfør af lovens §
17, stk. 1, en generel hjemmel til at dispensere fra reglerne om
personers erhvervelse af landbrugsejendomme i lovens §§
12-16, når særlige forhold taler for det.
I § 17, stk. 2, er udtrykkeligt omtalt nogle
situationer, hvor dispensation fra bopælskravet særligt
kan blive aktuel, men opregningen er ikke udtømmende. Der
kan således f.eks. meddeles tidsbegrænset dispensation,
når erhververen af hensyn til istandsættelse af boligen
eller på grund af uddannelse er midlertidigt forhindret i at
opfylde kravet. Endvidere kan der i særlige tilfælde
meddeles en tidsubegrænset dispensation fra
bopælspligten, jf. § 28, stk. 4, § 29 og § 32
i cirkulære nr. 36 af 3. juni 2005 om lov om
landbrugsejendomme, således f.eks.
€" hvis det på grund af
beliggenhedsforholdene er umuligt at opfylde bopælspligten en
stor del af året,
€" når en landbrugsejendom har
været i slægtens eje i mindst 3 generationer eller i 75
år,
€" når erhververen vil have den
pågældende ejendom som sin eneste bopæl, men hvor
vedkommende på grund af sit erhverv mv. er forhindret i at bo
på ejendommen hele året (en handelsrejsende,
sømand eller lignende), eller
€" når erhververen varetager et
offentligt hverv som minister eller medlem af Folketinget eller
Europaparlamentet.
Af § 12, stk. 3, i loven følger, at
den erhverver, der i forvejen er ejer eller medejer af en eller
flere landbrugsejendomme, kan erhverve adkomst på yderligere
en landbrugsejendom, hvis en række betingelser er opfyldt,
herunder bl.a. krav om fast bopæl, jordbrugsuddannelse, egen
drift og afstand mellem de erhvervede ejendomme.
Endelig fremgår det af lovens § 28,
stk. 3, at lejemål vedrørende landbrugsejendommes
beboelsesbygninger uanset bestemmelserne i lejelovgivningen og
uanset, om der i lejeforholdet er fastsat længere varsel, kan
opsiges med 6 måneders varsel, når boligen
ønskes anvendt til opfyldelse af bopælskravet ved
erhvervelse af ejendommen.
4. Lovforslagets indhold
Formålet med lovforslaget er at foretage en
tilpasning af bopælskravet, som det findes i den
nugældende landbrugslov, således at loven
imødekommer EF-Domstolens afgørelse.
Der var den 1. januar 2007 i alt 133.712
landbrugsejendomme, heraf er ca. 100.000 (75 %) under 30 ha og ca.
34.000 (25 %) over 30 ha. Ejendommene under 30 ha udgør ca.
30 % af det samlede landbrugsareal, og ejendommene over 30 ha
udgør således ca. 70 % af det samlede landbrugsareal.
En landbrugsbedrift kan dog efter loven bestå af flere
landbrugsejendomme. Der var i 2005 ca. 46.000 bedrifter.
EF-Domstolen har i Festersen-sagen udtalt sig om
reglerne for landbrugsejendomme på under 30 ha, da den
ejendom, retssagen handlede om, var en mindre ejendom på godt
3 ha. Det foreslås derfor, at lovændringen kommer til
at gælde for landbrugsejendomme, hvor det samlede areal af
erhververens ejendomme er under 30 ha. For at bringe loven i
overensstemmelse med EF-domstolens afgørelse foreslås
det, at den 8-årige bopælspligt, der gælder som
betingelse for at erhverve en landbrugsejendom under 30 ha,
gøres upersonlig. Det betyder, at bopælspligten kan
opfyldes ikke blot af erhververen selv, men også af en
person, der anvender ejendommen som helårsbeboelse.
Formålet med forslaget om en upersonlig bopælspligt for
landbrugsejendomme under 30 ha er så vidt muligt fortsat at
varetage lovens hensyn til at sikre bosætningen på
landet og undgå jordspekulation.
Endvidere foreslås der en regel, der
sikrer, at erhververen ikke benytter en del af landbrugsejendommen
til sekundærbolig i den periode, hvor bopælspligten
gælder. Det foreslås således, at den erhverver,
der ikke selv tager fast bopæl på ejendommen, kun
må opholde sig på ejendommen, når dette sker i
naturlig tilknytning til ejendommens drift i de 8 år, hvor
bopælspligten gælder.
EF-Traktatens artikel 56 om kapitalens frie
bevægelighed omfatter alene samhandelsforhold, og kan derfor
ikke påberåbes af egne borgere i rent interne sager,
dvs. i sager, hvor der ikke er et grænseoverskridende
element. For at give borgere bosiddende i Danmark de samme
rettigheder som borgere bosiddende i de andre EU- og
EØS-lande til at erhverve landbrugsejendomme i Danmark,
foreslås det imidlertid, at de nye regler ikke blot skal
gælde for borgere bosiddende i de andre EU- og
EØS-lande, men også for borgere bosiddende i
Danmark.
5. Økonomiske og administrative
konsekvenser for stat, regioner og kommuner
I det omfang, der måtte blive fastsat
regler i medfør af loven, der pålægger
erhververen af en landbrugsejendom at indberette ændring i
opfyldelsen af bopælspligten, f.eks. fordi erhververen i
forbindelse med fraflytning indgår en forpagtningsaftale,
eller fordi et lejemål er ophørt, og der indgås
en ny forpagtnings- eller lejekontrakt, vil det medføre et
begrænset øget ressourceforbrug hos Ministeriet for
Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. Endvidere må
kontrollen med overholdelsen af bopælspligten for ejendomme
under 30 ha, hvor bopælspligten nu kan opfyldes af andre end
erhververen, forventes at blive mere omfattende og dermed
også mere tidskrævende end tidligere, hvilket
også vil betyde et begrænset øget
ressourceforbrug hos de statslige jordbrugskommissioner.
Lovforslaget forventes ikke at ville få økonomiske
konsekvenser for regioner og kommuner.
Der forventes begrænsede administrative
konsekvenser for staten som følge af, at der nu kan
søges om dispensation fra bopælskravet, hvis
erhververen kan dokumentere, at det ikke har været muligt at
udleje ejendommen på markedsvilkår. Der forventes ikke
administrative konsekvenser for regioner og kommuner.
6. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet
Landmandens indberetningspligt udvides i det
omfang, der i medfør af loven fastsættes regler, der
pålægger erhververen af en landbrugsejendom at
indberette ændring i opfyldelsen af bopælspligten.
Endvidere vil der blive tale om yderligere krav til den landmand,
der søger om dispensation fra bopælskravet som
følge af, at det ikke har været muligt at udleje
ejendommen på markedsvilkår. De administrative
konsekvenser forventes at blive af begrænset omfang.
Lovforslaget har været forelagt Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering, der
har vurderet, at forslaget kun vil medføre begrænset
nye administrative omkostninger for erhvervslivet.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Administrative konsekvenser for
borgerne
Borgerens indberetningspligt udvides i det
omfang, der i medfør af loven fastsættes regler, der
pålægger erhververen af en landbrugsejendom at
indberette ændring i opfyldelsen af bopælspligten.
Endvidere vil der blive tale om yderligere krav til den borger, der
søger om dispensation fra bopælskravet som
følge af, at det ikke har været muligt at udleje
ejendommen på markedsvilkår. De administrative
konsekvenser forventes at blive af begrænset omfang.
9. Forholdet til EU-retten
Med ændringen af bopælspligten,
således at bopælspligten for landbrugsejendomme under
30 ha kan opfyldes af erhververen selv eller en anden person, der
benytter ejendommen som helårsbeboelse, vurderes lovforslaget
at imødekomme EF-Domstolens dom i sagen C-370/05 (
Festersen-dommen ).
Det bemærkes samtidig, at en personlig
bopælspligt ved erhvervelse af landbrugsejendomme på 30
ha eller derover opretholdes ved lovforslaget. Baggrunden er for
det første, at EF-Domstolen ikke har forholdt sig til
lovligheden af bopælspligten for ejendomme på 30 ha
eller derover. For det andet kan den naturlige sammenhæng,
der er nævnt under pkt. 3, mellem personlig bopælspligt
og krav om egen drift med henblik på at bevare
selvejedriften, som anerkendt af EF-Domstolen, anføres til
støtte for, at det er i overensstemmelse med EU-retten for
ejendomme på 30 ha eller derover at opretholde
bopælspligten.
10. Hørte myndigheder og
organisationer mv.
Lovforslaget er sendt i høring hos
Advokatsamfundet, Arbejdsbevægelsens Erhvervsråd,
Danmarks Naturfredningsforening, Dansk
Ejendomsmæglerforening, Dansk Gartneri, Dansk
Juletræsdyrkerforening, Dansk Kvæg, Dansk Landbrug,
Dansk Ornitologisk Forening, Dansk Pelsdyravlerforening, Danske
Regioner, Dansk Skovforening, Dansk Vand- og Spildevandsforening,
Danske Slagterier, Den Danske Dommerforening, Den Danske
Landinspektørforening, Den Danske Skovdyrkerforening, Det
Biovidenskabelige Fakultet, Det Danske Fjerkræraad,
Hedeselskabet, Det Økologiske Råd, Fagligt
Fælles Forbund, Foreningen af Biodynamisk Jordbrug,
Foreningen af Hegnssyn, Foreningen af Vandværker i Danmark,
Frie Bønder - Levende Land, Friluftsrådet, Kommunernes
Landsforening, Kødbranchens Fællesråd,
LandboUngdom, Landbrugets Rådgivningscenter,
Landbrugsrådet, Landdistrikternes Fællesråd,
Landsforeningen af Danske Maskinstationer, Landsforeningen af
Danske Mælkeproducenter, Danske Svineproducenter, Lejernes
Landsorganisation i Danmark, Mejeriforeningen, Naturrådet,
Parcelhusejernes Landsforening, Politimesterforeningen,
Realkreditrådet, Sammenslutningen af Danske
Småøer, Skovdyrkerforeningen, Økologisk
Landsforening og samtlige jordbrugskommissioner.
Lovforslaget er endvidere offentliggjort på
Høringsportalen på www.danmark.dk og på
Direktoratet for FødevareErhvervs hjemmeside på www.dffe.dk .
11. Skematisk oversigt over
konsekvenser af forslaget
| Positive konsekvenser/ -mindreudgifter | Negative konsekvenser/-merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Begrænset øget ressourceforbrug
for staten |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Begrænset meradministration for
staten |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Evt. indberetningspligt for landmænd
med ændret opfyldelse af bopælspligten.Yderligere krav
ved dispensation fra bopælskravet. |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Evt. indberetningspligt for borgere med
ændret opfyldelse af bopælspligten. Yderligere krav ved
dispensation fra bopælskravet. |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget har til formål at
imødekomme EF-Domstolens dom i sagen C-370/05 (
Festersen-dommen ). |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
I § 8, stk. 1, opretholdes kravet om fast
bopæl ved erhvervelse af en landbrugsejendom, der skal
opfyldes af en erhverver i mindst 8 år.
Ved erhvervelse af en landbrugsejendom på
30 ha eller derover opfyldes bopælspligten som hidtil ved, at
erhververen tager fast bopæl på ejendommen. Kravene om
egen drift og uddannelse bevares ligeledes uændrede.
Ved erhvervelse af en landbrugsejendom på
under 30 ha foreslås det, at bopælspligten som hidtil
skal kunne opfyldes ved, at erhververen tager fast bopæl
på ejendommen. Herudover foreslås det, at erhververens
bopælspligt også skal kunne opfyldes ved, at en anden
person end erhververen tager fast bopæl på ejendommen.
Disse regler gælder også ved erhvervelse ved arv eller
familiehandel efter lovens §§ 14-15.
Bopælspligten ændres herved fra
at være en personlig bopælspligt til at være en
upersonlig bopælspligt for landbrugsejendomme under 30
ha.
De foreslåede bestemmelser tænkes
administreret således, at hvis erhververen opfylder
bopælskravet og de øvrige erhvervelsesbetingelser i
loven, kan erhvervelsen af ejendommen gennemføres uden
tilladelse fra jordbrugskommissionen. Erhververen skal da udfylde
et erklæringsskema om, at erhvervelsen er i overensstemmelse
med lovens regler.
Den pågældende skal i den
forbindelse angive, hvorledes bopælspligten vil blive
opfyldt. Ønsker erhververen ikke selv at tage fast
bopæl på ejendommen, men ønskes ejendommen
udlejet, skal kopi af den underskrevne lejekontrakt - herunder evt.
en underskreven forpagtnings- eller bestyrerkontrakt, der
indebærer, at forpagteren eller bestyreren lejer en bolig
på ejendommen - vedlægges erklæringsskemaet. Det
vil på sigt blive muligt at indsende oplysninger samt bilag,
f.eks. underskrevet lejekontrakt, ved at benytte digital signatur
ved indsendelse af skema.
Ophører lejemålet inden
udløbet af det tidsrum på 8 år, hvor
bopælspligten skal være opfyldt, skal erhververen
indgå en ny aftale om udlejning af ejendommen eller eventuelt
selv tage fast bopæl på ejendommen, jf. dog
bemærkningerne nedenfor om dispensationsadgangen.
Meddelelse om, at lejeaftalen er
ophørt, og at der er indgået ny aftale, eller at
erhververen selv har taget fast bopæl på ejendommen,
skal indgives til Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri.
På samme måde skal den erhverver,
der selv har taget fast bopæl på ejendommen, men som
inden udløbet af de 8 år ønsker at fraflytte og
i den forbindelse udlejer ejendommen til helårsbeboelse,
meddele dette til ministeriet. Bestemmelsen i stk. 2, 2. pkt., skal
sikre, at erhververen ikke benytter en del af beboelsesbygningen
til sekundærbolig i den periode, hvor bopælspligten
gælder. Erhververen kan således kun opholde sig
på ejendommen, når dette sker i naturlig tilknytning
til ejendommens drift.
De nærmere regler for, hvornår og
hvorledes indberetning af den ændrede opfyldelse af
bopælspligten skal ske, vil blive fastsat i en
bekendtgørelse udstedt med hjemmel i lovforslagets § 8,
stk. 3.
I forslaget til § 8, stk. 4,
foreslås det, at ministeren kan dispensere fra
bopælspligten i stk. 1 og 2, når særlige forhold
taler for det. Medmindre særlige grunde taler imod det, skal
det ved dispensationen stilles som betingelse, at erhververen kun
opholder sig på ejendommen, når dette sker i naturlig
tilknytning til ejendommens drift. Den foreslåede bestemmelse
skal ses i sammenhæng med forslaget om at ophæve den
gældende dispensationsbestemmelse i lovens § 17, stk. 2.
Denne ændring er systematisk begrundet, og det
forudsættes, at der med hjemmel i den foreslåede §
8, stk. 4, dispenseres fra bopælspligten i samme
udstrækning som hidtil efter den gældende bestemmelse i
§ 17, stk. 2. Der vil således for disse dispensationers
vedkommende ikke skulle knyttes yderligere betingelse om, at
erhververen kun kan opholde sig på ejendommen, når
dette sker i naturlig tilknytning til ejendommens drift.
Ophævelsen af den personlige bopælspligt
nødvendiggør, at der i fremtiden i tilfælde,
hvor erhververen ikke ønsker at bosætte sig på
ejendommen og heller ikke kan udleje den på
markedsvilkår, meddeles dispensation. Baggrunden herfor er,
at ejeren ville være forpligtet til selv at flytte ind
på ejendommen, hvis den ikke kan lejes ud, og at der
således fortsat ville bestå en (subsidiær)
personlig bopælspligt for mindre landbrugsejendomme, hvilket
på baggrund af Festersen-dommen må antages at
være i strid med EU-retten. Sådanne dispensationer
forudsættes givet på vilkår om, at erhververen
kun opholder sig på ejendommen, når dette sker i
naturlig tilknytning til ejendommens drift. Herved forstås
bl.a., at ejeren kan opholde sig og overnatte på ejendommen i
perioder, hvor der foretages reparationer og tilsyn af ejendommen,
vedligeholdelse af ejendommen, drift af landbrugsjorden og andre
gøremål, der er et naturligt led i, at ejeren kan
varetage sine driftsmæssige interesser af ejendommen. Ejeren
vil derimod f.eks. ikke kunne opholde sig på ejendommen i det
omfang, det alene tjener til varetagelse af ferie- og
fritidsformål.
Ordningen påtænkes administreret
således, at dispensationsansøgningen skal
vedlægges dokumentation for, at ansøgeren inden for en
nærmere angiven periode f.eks. via annoncering i dagspressen
forgæves har forsøgt at udleje ejendommen til anden
side på markedsvilkår, og at det på grundlag
heraf må antages, at fortsatte rimelige
udlejningsbestræbelser ville være udsigtsløse.
De nærmere krav, der skal stilles til dokumentationen herfor,
vil blive fastsat i en bekendtgørelse. Dispensationen
bør i disse tilfælde kun gives for en begrænset
periode, således at det med rimelige mellemrum bliver
efterprøvet, om det fortsat må anses for umuligt at
få ejendommen lejet ud på markedsvilkår.
De nærmere regler for, hvornår og
hvorledes indberetning af den ændrede opfyldelse af
bopælspligten skal ske, vil blive fastsat i en
bekendtgørelse udstedt med hjemmel i lovforslagets § 8,
stk. 4.
Den foreslåede bestemmelse i § 8 a
viderefører den hidtil gældende
driftsbopælspligt for så vidt angår ejendomme
på 30 ha eller derover.
Til nr. 2
Ændringen er bl.a. en konsekvens af den
foreslåede ændring af § 8, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 1, hvor det bl.a. foreslås, at hvis
erhvervelsen af en landbrugsejendom ikke bringer det samlede areal
af erhververens landbrugsejendomme op på 30 ha eller derover,
kan bopælspligten opfyldes ved, at en anden person end
erhververen tager fast bopæl på ejendommen. Det
foreslås derfor, at afstandsgrænsen på 10 km
også kan måles fra den beboelsesbygning, hvor denne
anden person, der opfylder bopælspligten for erhververen, har
fast bopæl.
Til nr. 3
Det foreslås, at den gældende
bestemmelse i § 17, stk. 2, ophæves. Forslaget skal ses
i lyset af, at der med forslagets § 1, nr. 1 foreslås en
ny dispensationsbestemmelse i lovens § 8, stk. 4. Dette sker
af systematiske grunde, og det forudsættes, at den hidtil
gældende dispensationspraksis videreføres, nu med
hjemmel i den foreslåede bestemmelse i § 8, stk. 4. Der
henvises i øvrigt til bemærkningerne hertil, jf.
ovenfor.
Til nr. 4
Ændringen er en konsekvens af, at det
foreslås, at bopælspligten for ejendomme under 30 ha,
nu tillige kan opfyldes af en lejer, jf. lovforslagets § 1,
nr. 1. Hvis erhververen ønsker selv at opfylde
bopælspligten i en ejendom, der er lejet ud, skal dette
lejemål kunne opsiges med 6 måneders varsel med henblik
herpå.
Til nr. 5
Ændringen er en konsekvens af, at det
foreslås, at den personlige bopælspligt erstattes af en
upersonlig, og at der i den forbindelse indføres et krav om,
at erhververen, når ejendommen udlejes til anden side, kun
må opholde sig på ejendommen, når dette sker i
naturlig tilknytning til ejendommens drift. Ændringen er
endvidere en konsekvens af, at driftsbopælspligten, der
tidligere fremgik af § 8, stk. 2, nu udskilles til en
særskilt bestemmelse i § 8 a, hvorefter
driftsbopælspligten gælder for ejendomme på 30 ha
og derover.
Til § 2
Loven foreslås at træde i kraft den
1. juli 2007. Som en overgangsregel foreslås, at hvis en
landbrugsejendom er erhvervet før lovens ikrafttræden,
medregnes det tidsrum, hvor bopælspligten har været
opfyldt efter de hidtil gældende regler, i opfyldelsen af
bopælspligten efter den foreslåede § 8, stk. 1.
Hvis en landbrugsejendom under 30 ha f.eks. er erhvervet den 1.
juli 2003, hvor der gjaldt en 8-årig personlig
bopælspligt, vil erhververen kun skulle opfylde de resterende
4 år og nu kun som en upersonlig bopælspligt.
Erhververen vil således for de resterende 4 års
vedkommende kunne vælge at opfylde bopælspligten ved at
udleje ejendommen som helårsbeboelse til en anden.
Lovændringen indebærer ikke, at gældende
dispensationer meddelt efter den hidtil gældende lov
bortfalder. Disse dispensationer vil således fortsat
gælde, indtil de efter lovændringens ikrafttræden
måtte udløbe, blive tilbagekaldt eller blive
ændret.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om landbrugsejendomme, jf.
lovbekendtgørelse nr. 60 af 19. januar 2007, foretages
følgende ændringer: |
| | 1.§ 8ophæves og i stedet
indsættes: |
§ 8. Kravet om fast
bopæl ved erhvervelse af en landbrugsejendom, jf.
§§ 12-16, skal opfyldes af en erhverver i mindst 8
år. | | »§ 8.
Pligten til fast bopæl ved erhvervelse af en
landbrugsejendom, jf. §§ 12-16, skal opfyldes af en
erhverver i mindst 8 år. Pligten skal opfyldes ved, at
erhververen tager fast bopæl enten på den
pågældende landbrugsejendom eller på en anden
landbrugsejendom, som den pågældende eller den
pågældendes ægtefælle eller samlever er
ejer eller medejer af. Boligen skal være hovedbopæl i
skattemæssig forstand. |
Stk. 3. Den, der har
bopælspligt på en landbrugsejendom efter loven, skal
have fast og varig bopæl på den pågældende
ejendom eller på en anden landbrugsejendom, som den
pågældende er ejer eller medejer af.
Bopælspligten kan også opfyldes ved at have fast
bopæl på en landbrugsejendom, der ejes af den
pågældendes ægtefælle eller samlever.
Boligen skal desuden tjene som hovedbopæl i
skattemæssig forstand. | | |
| | Stk. 2. Hvis det samlede areal af de efter
erhvervelsen ejede eller medejede landbrugsejendomme er under 30
ha, kan erhververen endvidere opfylde bopælspligten efter
stk. 1 ved, at en anden person end erhververen tager fast
bopæl på ejendommen eller en anden landbrugsejendom,
som erhververen er ejer eller medejer af. Erhververen kan i
så fald kun opholde sig på ejendommen, når dette
sker i naturlig tilknytning til ejendommens drift. |
Stk. 4. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan fastsætte
nærmere regler om kravet til fast og varig bopæl samt
regler om, hvornår en person kan betragtes som en samlever,
jf. stk. 3. | | Stk. 3. Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan fastsætte regler om kravet om fast
bopæl og om, hvornår en person kan betragtes som
samlever. |
Stk. 5. Ministeren kan
dispensere fra bestemmelsen i stk. 1-3, når særlige
forhold taler for det. | | Stk. 4. Ministeren kan dispensere fra stk.
1 og 2, når særlige forhold taler for det. Medmindre
særlige grunde taler imod det, skal det ved dispensationen
stilles som betingelse, at erhververen kun opholder sig på
ejendommen, når dette sker i naturlig tilknytning til
ejendommens drift. |
Stk. 2. Den, der som ejer eller
forpagter driver en landbrugsbedrift, hvori der indgår en
eller flere landbrugsejendomme, eller som bestyrer varetager
driften for ejerens eller forpagterens regning, skal have fast
bopæl på en landbrugsejendom inden for bedriften, jf.
§ 2, stk. 3. | | § 8 a. Den, der
som ejer eller forpagter driver en landbrugsbedrift, hvor det
samlede areal er 30 ha eller derover, skal tage fast bopæl
inden for sin eller sin ægtefælles eller samlevers
landbrugsbedrift, jf. § 2, stk. 3. |
| | Stk. 2. Den, der som bestyrer
forestår driften af en landbrugsbedrift, hvor det samlede
areal er 30 ha eller derover, skal tage fast bopæl inden for
ejerens landbrugsbedrift, jf. § 2, stk. 3.« |
| | Stk. 3. Ministeren for fødevarer,
landbrug og fiskeri kan dispensere fra stk. 1 og 2, når
særlige forhold taler for det.« |
Stk. 3. Er erhververen eller dennes
børn under 18 år i forvejen ejer eller medejer af en
eller flere landbrugsejendomme, kan den pågældende
erhverve adkomst på yderligere en landbrugsejendom i
landzone, hvis 1) erhververen er fyldt 18 år, 2) erhververen har eller inden 6 måneder
efter erhvervelsen opfylder kravet om fast bopæl, jf. §
8, 3) erhververen opfylder kravet i stk. 2, nr. 1,
om en jordbrugsuddannelse, hvis det samlede areal af de efter
erhvervelsen ejede eller medejede landbrugsejendomme er 30 ha eller
derover, 4) erhververen selv driver ejendommen, hvis det
samlede areal af de efter erhvervelsen ejede eller medejede
landbrugsejendomme er 30 ha eller derover, 5) alle de efter erhvervelsen ejede eller
medejede landbrugsejendomme ligger inden for en luftlinjeafstand
på 10 km fra beboelsesbygningen på den ejendom, hvor
erhververen bor eller tager fast bopæl, jf. dog stk. 4, 6) erhververen ikke efter erhvervelsen vil
være ejer af et samlet areal på mere end 400 ha, idet
arealgrænsen dog ikke gælder, hvis erhververen
højst vil blive ejer af 4 landbrugsejendomme, jf. stk. 6 og
7, og 7) reglerne om fortrinsstilling til
suppleringsjord, jf. §§ 31-33, er opfyldt, når
erhververen efter erhvervelsen vil være ejer eller medejer af
et areal på mere end 100 ha. | | 2. I § 12,
stk. 3, nr. 5 , ændres »hvor ejeren har eller
tager fast bopæl« til: »hvor ejeren har eller
tager fast bopæl eller på anden måde opfylder
bopælspligten jf. § 8«. |
§ 17. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan dispensere fra
bestemmelserne i §§ 12-16, når særlige
forhold taler for det, herunder i de i stk. 2-7 nævnte
tilfælde. | | 3. I § 17, stk.
1 , ændres »2-7« til: »2-6«, og
stk. 2 ophæves. Stk. 3-7 bliver herefter stk. 2-6. |
Stk. 2. Ministeren kan
dispensere fra bopælskravet i særlige tilfælde,
hvor erhververen af hensyn til istandsættelse af boligen
eller på grund af uddannelse er midlertidigt forhindret i at
opfylde bopælskravet, eller hvor ejendommen i længere
tid har været i slægtens eje og ønskes
overdraget til en slægtning. | | |
Stk. 3. Lejemål
vedrørende landbrugsejendommes beboelsesbygninger kan uanset
bestemmelserne i lejelovgivningen og uanset, om der i lejeforholdet
er fastsat længere varsel, opsiges med 6 måneders
varsel, når boligen ønskes anvendt til opfyldelse af
bopælskravet ved erhvervelse af ejendommen. | | 4. I § 28, stk.
3, ændres » når boligen ønskes
anvendt til opfyldelse af bopælskravet ved erhvervelse af
ejendommen« til: »når en erhverver skal eller vil
opfylde bopælspligten ved selv at tage bopæl på
ejendommen«. |
§ 50. Medmindre
højere straf er forskyldt efter anden lovgivning, straffes
med bøde den, der 1) overtræder § 6, stk. 1 og 2, §
8, stk. 1-3, § 9, stk.1 og 3, § 10, stk. 1-4, § 11,
§ 12, stk. 1-3, §§ 13-16, § 20 stk. 1-6, §
23, stk. 1-3, § 24, stk. 1 og 2, § 26, stk.1, § 27,
stk. 1-3, § 28, stk. 1, § 29, stk. 1, § 40 stk. 1 og
2, eller § 42, 2) tilsidesætter vilkår knyttet til
en tilladelse eller dispensation efter § 7, stk. 2-5, §
8, stk. 4, § 9, stk. 5, § 10, stk. 5, § 17, §
20, stk. 10, § 21, § 23, stk. 4, § 24, stk. 5 og 6,
§ 27, stk. 5, § 28, stk. 2, § 29, stk. 4, eller
§ 30, stk. 2 og 3, eller 3) undlader at efterkomme påbud efter
§ 9, stk. 4 og 6, eller § 41. | | 5. I § 50, stk.
1, nr. 1, ændres »§ 8, stk. 1-3« til:
Ȥ 8, stk. 1 og stk. 2, 2. pkt., 8 a, stk. 1 og
2«. |