Skriftlig fremsættelse (4. oktober
2006)
Familie- og
Forbrugerministeren (Lars Barfoed) :
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til Lov om ændring af lov om
fødevarer, lov om næringsbrev til
fødevarebutikker og lov om restaurations- og hotelvirksomhed
m.v. (Strafskærpelse, næringsbrev til
fødevarevirksomheder samt inddragelse heraf, udveksling af
oplysninger m.v.).
(Lovforslag nr. L 28).
Lovforslaget er et led i regeringens plan for
nul-tolerance på fødevareområdet.
Forslaget har til formål at
gennemføre en generel skærpelse af sanktionerne i
sager om overtrædelse af fødevarelovgivningen, og
indeholder følgende elementer:
Regler om tilbagetrækning og
markedsføring af materialer og genstande bestemt til kontakt
med fødevarer
Laboratoriers oplysningspligt
Udveksling af oplysninger og
registersamkøring
Skærpelse af bødeniveauet
Udvidelse af ordningen om næringsbrev til
fødevarebutikker
Med henblik på at øge
forbrugerbeskyttelsen og bidrage til en hensigtsmæssig
administration af fødevareområdet foreslås det,
at der indsættes en hjemmel i fødevareloven til at
udstede regler om tilbagetrækning og markedsføring af
materialer og genstande bestemt til kontakt med fødevarer,
da området mest naturligt hører hjemme i denne
lov.
Af hensyn til fødevaresikkerheden
introducerer lovforslaget desuden en pligt for laboratorier til at
oplyse fødevaremyndighederne om analyseresultater og om
hvilken virksomhed, analysen er udført for, når der er
tale om fødevarebårne sygdomsudbrud og mistanke
herom.
Der stilles endvidere forslag om, at ministeren
for familie- og forbrugeranliggender hos andre offentlige
myndigheder kan indhente oplysninger, der anses for
nødvendige for at kontrollere, at
fødevarelovgivningen overholdes.
Da den seneste tids sager på
fødevareområdet har vist, at nogle
fødevarevirksomheder ikke har den fornødne respekt
for lovgivningen, er det væsentligt, at overtrædelser
bliver sanktioneret konsekvent og føleligt for
virksomhederne. Højere bøder er ét middel til
at opnå dette. Der tilsigtes derfor med forslaget en
væsentlig, generel skærpelse af det nuværende
bødeniveau, og herunder en fordobling af den mest
almindelige bødestørrelse. Det er dog
væsentligt at understrege, at det i sidste ende er
domstolene, som har kompetence til at fastsætte
bødestørrelsen ud fra en konkret vurdering af
samtlige sagens omstændigheder.
Endeligt stilles der forslag om, at ordningen om
næringsbrev til fødevarebutikker udvides til
også at omfatte fødevareengrosvirksomheder,
således at også enhver, der driver denne type
virksomhed, skal have et næringsbrev. Dette sker for at skabe
en mere effektiv retshåndhævelse set i lyset af den
seneste tids sager, der navnlig har involveret engrosvirksomheder,
og for at sikre at den relevante viden er tilstede også i
disse virksomheder. Der bliver herved tale om et samlet
regelsæt med to separate former for næringsbrev €"
et næringsbrev til fødevarebutik og et
næringsbrev til fødevareengrosvirksomhed. De indgrebs-
og sanktionsmuligheder, som allerede kendes fra loven,
foreslås udvidet til også at omfatte
engrosområdet. Dette gælder også muligheden for
ved dom at frakende en person eller virksomhed retten til at drive
erhverv efter loven. Herudover forslås det som noget nyt, at
Fødevarestyrelsen i særligt grove tilfælde
inddrager næringsbrevet, indtil retssagen om
frakendelsesspørgsmålet er afgjort. Dette sker,
når det er nødvendigt for at afværge situationer
med overhængende risiko for fødevaresikkerheden eller
for i øvrigt at skride ind overfor personer bag
usædvanligt grove overtrædelser.
Jeg henviser i øvrigt til lovforslaget og
de bemærkninger, der ledsager det, og indstiller forslaget
til Folketingets velvillige behandling.