L 32 Forslag til lov om ændring af ligningsloven.

(Videreførelse af det forhøjede befordringsfradrag for pendlere i udkantskommuner).

Af: Skatteminister Kristian Jensen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2006-07
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 04-10-2006

Fremsættelsestale af lovforslag

20061_l32_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (4. oktober 2006)

 

Skatteministeren (Kristian Jensen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:

Forslag til lov om ændring af ligningsloven (Videreførelse af det forhøjede befordringsfradrag for pendlere i udkantskommuner)

(Lovforslag nr. L 32).

Lovforslaget er en uændret genfremsættelse af lovforslag nr. L 236, som blev fremsat den 24. maj 2006.

I dag kan pendlere, der bor i særligt udpegede udkantskommuner tage forhøjet befordringsfradrag for kørsel over 100 km dagligt mellem sædvanlig bopæl og arbejdsplads. Ordningen gælder for indkomstårene 2004-2006 og indebærer, at fradraget kan beregnes med samme høje sats som for kørsel mellem 24 og 100 km dagligt. Formålet med lovforslaget er at videreføre denne ordning for indkomstårene 2007-2013 for visse særligt udpegede kommuner.

En videreførelse af det forhøjede befordringsfradrag i udkantskommunerne vil betyde, at befolkningen her fortsat har et ekstra incitament til at søge job i andre områder eller i byerne. Lovforslaget understøtter således regeringens målsætning om, at det skal være attraktivt at bo, arbejde og drive virksomhed i alle egne af landet.

Forlængelsesperioden 2007-2013 falder tidsmæssigt sammen med den periode som Økonomi- og Erhvervsministeriets anvender ved udpegningen af de yderområder, der skal have del i EU€™s strukturfondsmidler i budgetperioden 2007-2013. Der er herved skabt mulighed for en høj grad af sammenfald mellem de kommuner, der udpeges som yderområder i strukturfondssammenhæng, og de kommuner, der udpeges som udkantskommuner.

Udkantskommunerne for indkomstårene 2007-2013 er udpeget på baggrund af to objektive samfundsøkonomiske indikatorer, nemlig lav erhvervsindkomst og svag befolkningsudvikling. I alt 16 af de nye kommuner, som Danmark vil bestå af pr. 1. januar 2007, opfylder disse to kriterier.

De 16 kommuner omfatter 53 af de nuværende kommuner, hvoraf 41 er udpeget som udkantskommuner i dag, mens 12 er nye i denne sammenhæng. 9 af de 50 nuværende udkantskommuner vil falde ud af ordningen. Hertil kommer den mindre del af Aalestrup kommune, der ikke bliver en del af den nye Vesthimmerland kommune.

Det skønnes, at der i de udkantskommuner, der falder ud af ordningen, vil være ca. 900 personer, der ikke vil blive omfattet af den foreslåede videreførelse af ordningen med det forhøjede befordringsfradrag. Disse pendlere bevarer dog retten til fradraget i 5 år fra det tidspunkt, de første gang har opnået ret til fradraget inden udgangen af 2006 (den individuelle femårs-periode).

I alt skønnes der fra 2007 at blive ca. 10.000 pendlere med ret til forhøjet befordringsfradrag. Videreførelsen af ordningen skønnes at medføre et umiddelbart provenutab på ca. 35 mio. kr. årligt, hvilket stort set er det samme som provenutabet ved den gældende ordning.

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2007. Den midlertidige ordning vil blive taget op til revision inden udgangen af 2013.

Med disse bemærkninger skal jeg anbefale lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.