L 60 Forslag til lov om ændring af lov om delpension.

(Udfasning af delpensionsordningen).

Af: Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V)
Udvalg: Arbejdsmarkedsudvalget
Samling: 2006-07
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 03-11-2006

Fremsat: 03-11-2006

Lovforslag som fremsat

20061_l60_som_fremsat (html)

L 60 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om delpension. (Udfasning af delpensionsordningen).

Fremsat den 3. november 2006 af beskæftigelsesministeren (Claus Hjorth Frederiksen)

Forslag

til

lov om ændring af lov om delpension

(Udfasning af delpensionsordningen)

 

I lov om delpension, jf. lovbekendtgørelse nr. 1096 af 16. november 2005, som ændret ved § 8 i lov nr. 523 af 24. juni 2005, foretages følgende ændringer:

§ 1

1. § 1, stk. 1, affattes således:

"Lønmodtagere og personer med anden erhvervsindtægt end lønindtægt, der er født før den 1. januar 1959, kan få delpension, hvis de nedsætter deres arbejdstid. Delpension kan udbetales til personer i alderen 60 til 65 år."

2. § 1, stk. 2, ophæves.

Stk. 3-6 bliver herefter stk. 2-5.

3. I § 1, stk. 4, som bliver stk. 3, ændres "stk. 3" til: "stk. 2".

4. I § 2, stk. 1, nr. 5 og 6 , udgår ", der er omfattet af § 1, stk. 1,".

5. § 2, stk. 2, ophæves.

Stk. 3 bliver herefter stk. 2.

6. I § 4, stk. 1, ændres "lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel" til: "lov om sygedagpenge".

7. I § 4 a, stk. 1, ændres "For personer, der er omfattet af § 1, stk. 1, foretages der" til: "Der foretages".

8. I § 4 a, stk. 2 og 12 , ændres "§ 74 i" til: "§ 74 j".

9. I § 4 a, stk. 2, ophæves 5. pkt. , og 6. pkt. , som bliver 5. pkt., affattes således:

"Reglerne om redegørelse for indeholdelsen efter skattekontrollovens § 8 B, stk. 1 og 2, § 8 F, stk. 1, jf. § 14, stk. 2, og kildeskattelovens §§ 85 og 86 finder tilsvarende anvendelse på indberetninger efter 1. pkt."

10. § 4 b ophæves.

11. I § 11, stk. 1, og § 14, stk. 2 , indsættes efter "lov om social pension": "og lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v".

12.§ 11, stk. 2, sidste pkt. , ophæves.

§ 2

Loven træder i kraft den 1. januar 2007.


Almindelige bemærkninger

I. Indledning

Lovforslaget udmønter den del af aftalen af 20. juni 2006 mellem regeringen (Venstre og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om fremtidens velstand og velfærd og investeringer i fremtiden (velfærdsreformen), der vedrører udfasning af delpensionsordningen.

Det fremgår af aftalen:

"Delpensionsordningen udfases gradvist, således at personer, der ved udgangen af 2006 er fyldt 48 år, fortsat vil have mulighed for delpension efter gældende regler. Personer, der ikke er fyldt 48 år på det tidspunkt, vil ikke kunne få delpension."

Lovforslaget skal ses i sammenhæng med de samtidigt fremsatte forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, integrationsloven og lov om påligning af indkomstskat til staten, forslag til lov om ændring af lov om social pension, forslag til lov om ændring af lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v., forslag til lov om ændring af lov om Arbejdsmarkedets tillægspension og forskellige andre love og forslag til lov om seniorjob.

II. Lovforslagets indhold

Dette lovforslag indeholder bestemmelser om udfasning af delpensionsordningen og konsekvensændringer som følge af det samtidigt fremsatte forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.

Bestemmelser om udfasning af delpensionsordningen

Efter de gældende regler kan en person med en længerevarende tilknytning til arbejdsmarkedet nedsætte sin arbejdstid og modtage delpension fra det 60. år.

Delpensionsordningen bliver i dag kun brugt af et meget begrænset antal personer. Samtidig indebærer ordningen administrative byrder for kommunerne.

Det foreslås derfor, at delpensionsordningen udfases gradvist, således at personer, der ved udgangen af 2006 er fyldt 48 år, fortsat vil have mulighed for delpension efter de gældende regler. Personer, der ikke er fyldt 48 år på det tidspunkt, vil ikke kunne få delpension.

Konsekvensændringer

Konsekvensændringerne omfatter:

€" Ophævelse af bestemmelser som følge af, at nedsættelsen af folkepensionsalderen er endelig indfaset pr. 1. juli 2006, og at personer, der er født før den 1. juli 1939, er overgået til folkepension.

€" Ændringer som følge af, at lov om sygedagpenge har erstattet den hidtidige lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel.

€" Ændringer som følge af det samtidigt fremsatte forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.

€" Ændringer som følge af, at reglerne om førtidspension, der er tilkendt før den 1. januar 2003, er fastsat i en selvstændig lov.

€" Ændringer som følge af ændret skattelovgivning.

III. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige

Forslaget betyder, at delpensionsordningen udfases gradvist, således at personer, der ved udgangen af 2006 ikke er fyldt 48 år, ikke vil kunne få delpension. Hermed stopper tilgangen til delpension den 1. januar 2019, og delpensionsordningen er endeligt udfaset ved udgangen af 2023.

Antallet af delpensionister har de seneste år været faldende. I 2001 var der 3.000 delpensionister, mens der i 2007 forventes at være 300, svarende til en udgift på ca. 25 mio. kr. Udgifterne til delpension skønnes at være faldet til ca. 10 mio. kr. i 2018 (2007-niveau).

Afviklingen af ordningen medfører dermed fuldt udfaset mindreudgifter på ca. 10 mio. kr. (2007-niveau).

Tabel 1. Økonomiske konsekvenser af at udfase delpensionsordningen

År

2019

2020

2021

2022

2023

2024

Udgifter til delpension mio. kr. (2007-niveau)

-4

-4

-6

-8

-9

-10

IV. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet

Forslaget har været sendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med henblik på en vurdering af, om forslaget skal forelægges et af Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspaneler. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen vurderer, at forslaget ikke indeholder administrative konsekvenser for erhvervslivet i et omfang, der berettiger, at det bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget bør derfor ikke forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspanel.

V. Miljømæssige konsekvenser

Forslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.

VI. Administrative konsekvenser for borgerne

Forslaget har ingen administrative konsekvenser for borgerne.

VII. Forholdet til EU-retten

Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.

VIII. Hørte myndigheder og organisationer

Forslaget har forud for fremsættelsen været til høring i Beskæftigelsesrådet, Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg, Kristelig Fagforening, Kristelig Arbejdsgiverforening og Ankestyrelsen.

IX. Sammenfattende skema

Vurdering af konsekvenser af lovforslaget

 

Positive konsekvenser/ Mindreudgifter

Negative konsekvenser/

Merudgifter

Økonomiske konsekvenser for stat, regioner og kommuner

 

Lovforslaget forventes at have følgende økonomiske konsekvenser for staten:

2019: 4 mio. kr.

2020: 4 mio. kr.

2021: 6 mio. kr.

2022: 8 mio. kr.

2023: 9 mio. kr.

2024: 10 mio. kr.

Ingen

Administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner

Ingen

Ingen

Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet

Ingen

Ingen

Miljømæssige konsekvenser

Ingen

Ingen

Administrative konsekvenser for borgerne

Ingen

Ingen

Forholdet til EU-retten

Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1

Efter de gældende regler i §§ 1 og 2 i lov om delpension, kan personer, der har en længerevarende tilknytning til arbejdsmarkedet, nedsætte deres arbejdstid og modtage delpension fra det 60. år.

Det foreslås, at muligheden for delpension bortfalder for personer, der ikke er fyldt 48 år pr. 31. december 2006. Personer, der er fyldt 48 år før den 31. december 2006, kan fortsat få udbetalt delpension fra det 60. år til det 65. år.

Til nr. 2

Efter bestemmelsen kunne personer, der var fyldt 60 år den 1. juli 1999, modtage delpension indtil det 67. år, hvor personen nåede folkepensionsalderen.

Forslaget er en følge af, at nedsættelsen af folkepensionsalderen er fuldt indfaset pr. 1. juli 2006, og at personer, der er født før 1. juli 1939, dermed er overgået til folkepension.

Til nr. 3-5, 7, 10 og 12

Forslagene er en konsekvens af forslaget i nr. 2.

Til nr. 6

Forslaget er en konsekvens af, at lov om sygedagpenge har erstattet den hidtidige lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel.

Til nr. 8

Forslaget er en konsekvens af det samtidigt fremsatte forslag til lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. indledningen til de almindelige bemærkninger.

Til nr. 9

Det foreslås som konsekvens af ændringer i skattelovgivningen, at henvisningerne i bestemmelsen ændres i overensstemmelse hermed. Det foreslås videre, at bødebestemmelsen ved pensionsinstitutters manglende rettidige indberetning af pensionsformuer, udgår. Bødebestemmelsen har stort set ikke været anvendt.

Til nr. 11

Ved lov nr. 1164 af 19. december 2003 blev reglerne om førtidspension for personer, der er tilkendt pension før 1. januar 2003, udskilt i en selvstændig lov. Denne strukturelle ændring af førtidspensionslovgivningen blev ikke fulgt op af konsekvensændringer i lov om delpension.

Det foreslås derfor præciseret, at der ikke kan udbetales delpension samtidig med førtidspension efter lov om social pension eller lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.

Endvidere præciseres det, at delpension, der er udbetalt for meget, og som kræves tilbagebetalt, kan modregnes i førtidspension efter lov om social pension og lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.

Til § 2

Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar 2007.


Bilag

Lovforslaget sammenholdt med gældende lov

Gældende formulering

 

Lovforslaget

 

 

 

 

 

§ 1

 

 

 

§ 1. Delpension kan udbetales til lønmodtagere og personer med anden erhvervsindtægt end lønindtægt i alderen fra 60 til 65 år, der nedsætter deres arbejdstid. Dette gælder personer, der fylder 60 år den 1. juli 1999 eller senere.

 

1. § 1, stk. 1, affattes således:

"Lønmodtagere og personer med anden erhvervsindtægt end lønindtægt, der er født før den 1. januar 1959, kan få delpension, hvis de nedsætter deres arbejdstid. Delpension kan udbetales til personer i alderen 60 til 65 år."

Stk. 2. Delpension kan udbetales til lønmodtagere og personer med anden erhvervsindtægt end lønindtægt i alderen 60 til 67 år, der nedsætter deres arbejdstid. Dette gælder personer, der den 1. juli 1999 er fyldt 60 år.

 

2. § 1, stk. 2 , ophæves.

Stk. 3-6 bliver herefter stk. 2-5.

Stk. 3. ---

 

 

Stk. 4. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om fravigelse af stk. 3.

 

3. I § 1, stk. 4, som bliver stk. 3, ændres "stk. 3" til: "stk. 2".

Stk. 5-6. ---

 

 

 

 

 

§ 2. Retten til delpension for lønmodtagere er betinget af,

 

 

1) -4) ---

 

 

5) at modtageren, der er omfattet af § 1, stk. 1, på tilkendelsestidspunktet, ikke har opnået eller udnyttet retten til at få udstedt et efterlønsbevis efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., og

 

4. I § 2, stk. 1, nr. 5 og 6, udgår ", der er omfattet af § 1, stk. 1,".

6) at modtageren, der er omfattet af § 1, stk. 1, har fået foretaget en opgørelse over pensionsformuen.

 

 

Stk. 2. For lønmodtagere, der er omfattet af § 1, stk. 2, og som modtager efterløn efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., skal de betingelser, der er nævnt i stk. 1, nr. 3 og 4, være opfyldt ved overgangen til efterløn.

 

5. § 2, stk. 2, ophæves.

Stk. 3 bliver herefter stk. 2.

Stk. 3. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte bestemmelser om fravigelse af reglen i stk. 1, nr. 2.

 

 

 

 

 

§ 4. Delpensionen beregnes og reguleres forholdsmæssigt efter et årligt basisbeløb. Basisbeløbet svarer til 82 pct. af dagpengenes højeste beløb efter lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel, beregnet på årsbasis. Pensionsordninger kan medføre nedsættelse af basisbeløbet, jf. § 4 a.

Stk. 2. ---

 

6. I § 4, stk. 1, ændres "lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel" til: "lov om sygedagpenge".

 

 

 

§ 4 a. For personer, der er omfattet af § 1, stk. 1, foretages der nedsættelse af delpensionen på grund af opsparing fra Lønmodtagernes Dyrtidsfond samt pensionsordninger omfattet af afsnit I i pensionsbeskatningsloven, dog ikke pensioner omfattet af § 2, nr. 3, og § 2, nr. 4, litra b-e. Reglerne gælder endvidere for tilsvarende udenlandske pensionsordninger. Der foretages dog ikke nedsættelse af delpensionen som følge af udbetaling af pension udbetalt efter lovgivningen i en anden EU/ EØS-medlemsstat og omfattet af og beregnet efter forordning (EØF) nr. 1408/71 samt for samordnet pension i henhold til indgået overenskomst med et andet land.

 

7. I § 4 a, stk. 1, ændres "For personer, der er omfattet af § 1, stk. 1, foretages der" til: "Der foretages".

Stk. 2. Pengeinstitutter, livsforsikringsselskaber og pensionskasser m.v. samt offentlige myndigheder, der forvalter pensionsordninger, som er omfattet af stk. 1, 1. pkt., har pligt til at foretage indberetning af værdien af de omfattede pensionsrettigheder kort før og kort efter personens fyldte 60. år. For pensionsordninger med løbende livsvarige udbetalinger indberettes en beregnet årlig livsvarig ydelse ved udbetaling fra det 60. år. For alle øvrige pensionsordninger indberettes depotet. Nærmere bestemmelser om indberetningen, herunder om tidspunktet for indberetningen, fastsættes af skatteministeren, jf. § 74 i, stk. 4, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Sker indberetning ikke rettidigt, skal den indberetningspligtige betale en afgift til staten på 500 kr. Reglerne i kildeskatteloven om redegørelse for indeholdelsen efter kildeskattelovens § 57, jf. kildeskattelovens § 74, stk. 1, nr. 2 og 3, og §§ 85-86 finder tilsvarende anvendelse på indberetninger efter 1. pkt. Indberetning sker elektronisk til told- og skatteforvaltningen.

 

8. I § 4 a, stk. 2 og 12, ændres "§ 74 i" til: "§ 74 j".

9. I § 4 a, stk. 2, ophæves 5. pkt., og 6. pkt., som bliver 5. pkt. , affattes således:

"Reglerne om redegørelse for indeholdelsen efter skattekontrollovens § 8 B, stk. 1 og 2, § 8 F, stk. 1, jf. § 14, stk. 2, og kildeskattelovens §§ 85 og 86 finder tilsvarende anvendelse på indberetninger efter 1. pkt."

Stk. 3-11. ---

 

 

Stk. 12. Økonomiministeren kan, jf. § 74 i, stk. 12, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., fastsætte nærmere regler om beregningsforudsætninger med hensyn til nedsættelse af delpension på grund af pensionsopsparing.

 

 

 

 

 

§ 4 b. For personer, der er omfattet af § 1, stk. 2, foretages der ikke nedsættelse af delpensionen som følge af pensionsordninger.

 

10. § 4 b ophæves.

 

 

 

§ 11. Delpension kan ikke udbetales sammen med førtidspension efter lov om social pension.

 

11. I § 11, stk. 1, og § 14, stk. 2, indsættes efter "lov om social pension": "og lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v".

Stk. 2. Delpension udbetales sidste gang for den måned, hvori modtageren fylder 65 år. For personer, der er omfattet af § 1, stk. 2, udbetales delpension sidste gang for den måned, hvori modtageren fylder 67 år.

 

12. § 11, stk. 2, sidste pkt. , ophæves.

 

 

 

§ 14. Krav på delpension kan ikke gøres til genstand for udlæg eller andre former for retsforfølgning, medmindre der er forløbet tre måneder fra den dag, beløbet kunne kræves udbetalt. Aftaler om sådanne krav er ugyldige.

 

 

Stk. 2. Krav på tilbagebetaling af for meget udbetalt delpension kan modregnes i delpension, sygedagpenge og pension efter lov om social pension.