L 60 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om delpension. (Udfasning af delpensionsordningen).
Fremsat den 3. november 2006 af
beskæftigelsesministeren (Claus Hjorth Frederiksen)
Forslag
til
lov om ændring af lov om delpension
(Udfasning af delpensionsordningen)
I lov om delpension, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1096 af 16. november 2005, som
ændret ved § 8 i lov nr. 523 af 24. juni 2005,
foretages følgende ændringer:
§ 1
1. § 1, stk. 1,
affattes således:
"Lønmodtagere og personer med anden
erhvervsindtægt end lønindtægt, der er
født før den 1. januar 1959, kan få delpension,
hvis de nedsætter deres arbejdstid. Delpension kan udbetales
til personer i alderen 60 til 65 år."
2. § 1, stk. 2,
ophæves.
Stk. 3-6 bliver herefter stk. 2-5.
3. I § 1, stk. 4, som
bliver stk. 3, ændres "stk. 3" til:
"stk. 2".
4. I § 2, stk. 1, nr. 5
og 6 , udgår ", der er omfattet af § 1,
stk. 1,".
5. § 2, stk. 2,
ophæves.
Stk. 3 bliver herefter stk. 2.
6. I § 4, stk. 1,
ændres "lov om dagpenge ved sygdom eller fødsel" til:
"lov om sygedagpenge".
7. I § 4 a, stk. 1,
ændres "For personer, der er omfattet af § 1,
stk. 1, foretages der" til: "Der foretages".
8. I § 4 a, stk. 2 og
12 , ændres "§ 74 i" til: "§ 74
j".
9. I § 4 a, stk. 2,
ophæves 5. pkt. , og 6. pkt. , som bliver
5. pkt., affattes således:
"Reglerne om redegørelse for indeholdelsen
efter skattekontrollovens § 8 B, stk. 1 og 2,
§ 8 F, stk. 1, jf. § 14, stk. 2, og
kildeskattelovens §§ 85 og 86 finder tilsvarende
anvendelse på indberetninger efter 1. pkt."
10. § 4 b
ophæves.
11. I § 11, stk. 1, og
§ 14, stk. 2 , indsættes efter "lov
om social pension": "og lov om højeste, mellemste,
forhøjet almindelig og almindelig førtidspension
m.v".
12.§ 11,
stk. 2, sidste pkt. , ophæves.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar
2007.
Almindelige bemærkninger
I. Indledning
Lovforslaget udmønter den del af
aftalen af 20. juni 2006 mellem regeringen (Venstre og Det
Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og
Det Radikale Venstre om fremtidens velstand og velfærd og
investeringer i fremtiden (velfærdsreformen), der
vedrører udfasning af delpensionsordningen.
Det fremgår af aftalen:
"Delpensionsordningen udfases gradvist,
således at personer, der ved udgangen af 2006 er fyldt 48
år, fortsat vil have mulighed for delpension efter
gældende regler. Personer, der ikke er fyldt 48 år
på det tidspunkt, vil ikke kunne få delpension."
Lovforslaget skal ses i sammenhæng med
de samtidigt fremsatte forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, integrationsloven og lov om
påligning af indkomstskat til staten, forslag til lov om
ændring af lov om social pension, forslag til lov om
ændring af lov om forbud mod forskelsbehandling på
arbejdsmarkedet m.v., forslag til lov om ændring af lov om
Arbejdsmarkedets tillægspension og forskellige andre love og
forslag til lov om seniorjob.
II. Lovforslagets indhold
Dette lovforslag indeholder bestemmelser om
udfasning af delpensionsordningen og konsekvensændringer som
følge af det samtidigt fremsatte forslag til lov om
ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.
Bestemmelser om udfasning af
delpensionsordningen
Efter de gældende regler kan en person
med en længerevarende tilknytning til arbejdsmarkedet
nedsætte sin arbejdstid og modtage delpension fra det 60.
år.
Delpensionsordningen bliver i dag kun brugt
af et meget begrænset antal personer. Samtidig
indebærer ordningen administrative byrder for kommunerne.
Det foreslås derfor, at
delpensionsordningen udfases gradvist, således at personer,
der ved udgangen af 2006 er fyldt 48 år, fortsat vil have
mulighed for delpension efter de gældende regler. Personer,
der ikke er fyldt 48 år på det tidspunkt, vil ikke
kunne få delpension.
Konsekvensændringer
Konsekvensændringerne omfatter:
€" Ophævelse af bestemmelser som
følge af, at nedsættelsen af folkepensionsalderen er
endelig indfaset pr. 1. juli 2006, og at personer, der er
født før den 1. juli 1939, er overgået til
folkepension.
€" Ændringer som følge af, at
lov om sygedagpenge har erstattet den hidtidige lov om dagpenge ved
sygdom eller fødsel.
€" Ændringer som følge af det
samtidigt fremsatte forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
€" Ændringer som følge af, at
reglerne om førtidspension, der er tilkendt før den
1. januar 2003, er fastsat i en selvstændig lov.
€" Ændringer som følge af
ændret skattelovgivning.
III. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Forslaget betyder, at delpensionsordningen
udfases gradvist, således at personer, der ved udgangen af
2006 ikke er fyldt 48 år, ikke vil kunne få delpension.
Hermed stopper tilgangen til delpension den 1. januar 2019, og
delpensionsordningen er endeligt udfaset ved udgangen af 2023.
Antallet af delpensionister har de seneste
år været faldende. I 2001 var der 3.000
delpensionister, mens der i 2007 forventes at være 300,
svarende til en udgift på ca. 25 mio. kr. Udgifterne til
delpension skønnes at være faldet til ca. 10 mio. kr.
i 2018 (2007-niveau).
Afviklingen af ordningen medfører
dermed fuldt udfaset mindreudgifter på ca. 10 mio. kr.
(2007-niveau).
Tabel 1. Økonomiske konsekvenser
af at udfase delpensionsordningen
År | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Udgifter til delpension mio. kr.
(2007-niveau) | -4 | -4 | -6 | -8 | -9 | -10 |
IV. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har været sendt til Erhvervs-
og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med
henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges et af Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspaneler. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen vurderer, at
forslaget ikke indeholder administrative konsekvenser for
erhvervslivet i et omfang, der berettiger, at det bliver forelagt
virksomhedspanelet. Forslaget bør derfor ikke
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel.
V. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
VI. Administrative konsekvenser
for borgerne
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
VII. Forholdet til
EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
VIII. Hørte myndigheder
og organisationer
Forslaget har forud for fremsættelsen
været til høring i Beskæftigelsesrådet,
Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg, Kristelig
Fagforening, Kristelig Arbejdsgiverforening og Ankestyrelsen.
IX. Sammenfattende skema
Vurdering af konsekvenser
af lovforslaget
| Positive konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Lovforslaget forventes at have
følgende økonomiske konsekvenser for staten: 2019: 4 mio. kr. 2020: 4 mio. kr. 2021: 6 mio. kr. 2022: 8 mio. kr. 2023: 9 mio. kr. 2024: 10 mio. kr. | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter de gældende regler i
§§ 1 og 2 i lov om delpension, kan personer, der har
en længerevarende tilknytning til arbejdsmarkedet,
nedsætte deres arbejdstid og modtage delpension fra det 60.
år.
Det foreslås, at muligheden for
delpension bortfalder for personer, der ikke er fyldt 48 år
pr. 31. december 2006. Personer, der er fyldt 48 år
før den 31. december 2006, kan fortsat få udbetalt
delpension fra det 60. år til det 65. år.
Til nr. 2
Efter bestemmelsen kunne personer, der var
fyldt 60 år den 1. juli 1999, modtage delpension indtil det
67. år, hvor personen nåede folkepensionsalderen.
Forslaget er en følge af, at
nedsættelsen af folkepensionsalderen er fuldt indfaset pr. 1.
juli 2006, og at personer, der er født før 1. juli
1939, dermed er overgået til folkepension.
Til nr. 3-5, 7, 10 og 12
Forslagene er en konsekvens af forslaget i
nr. 2.
Til nr. 6
Forslaget er en konsekvens af, at lov om
sygedagpenge har erstattet den hidtidige lov om dagpenge ved sygdom
eller fødsel.
Til nr. 8
Forslaget er en konsekvens af det samtidigt
fremsatte forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. indledningen til de
almindelige bemærkninger.
Til nr. 9
Det foreslås som konsekvens af
ændringer i skattelovgivningen, at henvisningerne i
bestemmelsen ændres i overensstemmelse hermed. Det
foreslås videre, at bødebestemmelsen ved
pensionsinstitutters manglende rettidige indberetning af
pensionsformuer, udgår. Bødebestemmelsen har stort set
ikke været anvendt.
Til nr. 11
Ved lov nr. 1164 af 19. december 2003 blev
reglerne om førtidspension for personer, der er tilkendt
pension før 1. januar 2003, udskilt i en selvstændig
lov. Denne strukturelle ændring af
førtidspensionslovgivningen blev ikke fulgt op af
konsekvensændringer i lov om delpension.
Det foreslås derfor præciseret,
at der ikke kan udbetales delpension samtidig med
førtidspension efter lov om social pension eller lov om
højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig
førtidspension m.v.
Endvidere præciseres det, at
delpension, der er udbetalt for meget, og som kræves
tilbagebetalt, kan modregnes i førtidspension efter lov om
social pension og lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2007.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | |
§ 1. Delpension
kan udbetales til lønmodtagere og personer med anden
erhvervsindtægt end lønindtægt i alderen fra 60
til 65 år, der nedsætter deres arbejdstid. Dette
gælder personer, der fylder 60 år den 1. juli 1999
eller senere. | | 1. § 1, stk. 1,
affattes således: "Lønmodtagere og personer med anden
erhvervsindtægt end lønindtægt, der er
født før den 1. januar 1959, kan få delpension,
hvis de nedsætter deres arbejdstid. Delpension kan udbetales
til personer i alderen 60 til 65 år." |
Stk. 2. Delpension kan udbetales til
lønmodtagere og personer med anden erhvervsindtægt end
lønindtægt i alderen 60 til 67 år, der
nedsætter deres arbejdstid. Dette gælder personer, der
den 1. juli 1999 er fyldt 60 år. | | 2. § 1, stk. 2 ,
ophæves. Stk. 3-6 bliver herefter stk. 2-5. |
Stk. 3. --- | | |
Stk. 4. Beskæftigelsesministeren
kan fastsætte regler om fravigelse af stk. 3. | | 3. I § 1,
stk. 4, som bliver stk. 3, ændres
"stk. 3" til: "stk. 2". |
Stk. 5-6. --- | | |
| | |
§ 2. Retten til
delpension for lønmodtagere er betinget af, | | |
1) -4) --- | | |
5) at modtageren, der er omfattet af
§ 1, stk. 1, på tilkendelsestidspunktet, ikke
har opnået eller udnyttet retten til at få udstedt et
efterlønsbevis efter lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., og | | 4. I § 2,
stk. 1, nr. 5 og 6, udgår ", der er
omfattet af § 1, stk. 1,". |
6) at modtageren, der er omfattet af
§ 1, stk. 1, har fået foretaget en
opgørelse over pensionsformuen. | | |
Stk. 2. For lønmodtagere, der
er omfattet af § 1, stk. 2, og som modtager
efterløn efter lov om arbejdsløshedsforsikring m.v.,
skal de betingelser, der er nævnt i stk. 1, nr. 3 og 4,
være opfyldt ved overgangen til efterløn. | | 5. § 2, stk. 2,
ophæves. Stk. 3 bliver herefter stk. 2. |
Stk. 3. Beskæftigelsesministeren
kan fastsætte bestemmelser om fravigelse af reglen i
stk. 1, nr. 2. | | |
| | |
§ 4.
Delpensionen beregnes og reguleres forholdsmæssigt efter et
årligt basisbeløb. Basisbeløbet svarer til 82
pct. af dagpengenes højeste beløb efter lov om
dagpenge ved sygdom eller fødsel, beregnet på
årsbasis. Pensionsordninger kan medføre
nedsættelse af basisbeløbet, jf. § 4 a. Stk. 2. --- | | 6. I § 4,
stk. 1, ændres "lov om dagpenge ved sygdom eller
fødsel" til: "lov om sygedagpenge". |
| | |
§ 4 a. For
personer, der er omfattet af § 1, stk. 1, foretages
der nedsættelse af delpensionen på grund af opsparing
fra Lønmodtagernes Dyrtidsfond samt pensionsordninger
omfattet af afsnit I i pensionsbeskatningsloven, dog ikke pensioner
omfattet af § 2, nr. 3, og § 2, nr. 4, litra
b-e. Reglerne gælder endvidere for tilsvarende udenlandske
pensionsordninger. Der foretages dog ikke nedsættelse af
delpensionen som følge af udbetaling af pension udbetalt
efter lovgivningen i en anden EU/ EØS-medlemsstat og
omfattet af og beregnet efter forordning (EØF) nr. 1408/71
samt for samordnet pension i henhold til indgået overenskomst
med et andet land. | | 7. I § 4
a, stk. 1, ændres "For personer, der er omfattet af
§ 1, stk. 1, foretages der" til: "Der
foretages". |
Stk. 2. Pengeinstitutter,
livsforsikringsselskaber og pensionskasser m.v. samt offentlige
myndigheder, der forvalter pensionsordninger, som er omfattet af
stk. 1, 1. pkt., har pligt til at foretage indberetning af
værdien af de omfattede pensionsrettigheder kort før
og kort efter personens fyldte 60. år. For pensionsordninger
med løbende livsvarige udbetalinger indberettes en beregnet
årlig livsvarig ydelse ved udbetaling fra det 60. år.
For alle øvrige pensionsordninger indberettes depotet.
Nærmere bestemmelser om indberetningen, herunder om
tidspunktet for indberetningen, fastsættes af
skatteministeren, jf. § 74 i, stk. 4, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. Sker indberetning ikke
rettidigt, skal den indberetningspligtige betale en afgift til
staten på 500 kr. Reglerne i kildeskatteloven om
redegørelse for indeholdelsen efter kildeskattelovens
§ 57, jf. kildeskattelovens § 74, stk. 1,
nr. 2 og 3, og §§ 85-86 finder tilsvarende
anvendelse på indberetninger efter 1. pkt. Indberetning sker
elektronisk til told- og skatteforvaltningen. | | 8. I § 4
a, stk. 2 og 12, ændres "§ 74 i"
til: "§ 74 j". 9. I § 4
a, stk. 2, ophæves 5. pkt., og 6.
pkt., som bliver 5. pkt. , affattes
således: "Reglerne om redegørelse for indeholdelsen
efter skattekontrollovens § 8 B, stk. 1 og 2,
§ 8 F, stk. 1, jf. § 14, stk. 2, og
kildeskattelovens §§ 85 og 86 finder tilsvarende
anvendelse på indberetninger efter 1. pkt." |
Stk. 3-11. --- | | |
Stk. 12. Økonomiministeren kan,
jf. § 74 i, stk. 12, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., fastsætte nærmere
regler om beregningsforudsætninger med hensyn til
nedsættelse af delpension på grund af
pensionsopsparing. | | |
| | |
§ 4 b. For
personer, der er omfattet af § 1, stk. 2, foretages
der ikke nedsættelse af delpensionen som følge af
pensionsordninger. | | 10. § 4 b
ophæves. |
| | |
§ 11.
Delpension kan ikke udbetales sammen med førtidspension
efter lov om social pension. | | 11. I
§ 11, stk. 1, og § 14,
stk. 2, indsættes efter "lov om social pension":
"og lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og
almindelig førtidspension m.v". |
Stk. 2. Delpension udbetales sidste
gang for den måned, hvori modtageren fylder 65 år. For
personer, der er omfattet af § 1, stk. 2, udbetales
delpension sidste gang for den måned, hvori modtageren fylder
67 år. | | 12. § 11, stk. 2, sidste
pkt. , ophæves. |
| | |
§ 14. Krav
på delpension kan ikke gøres til genstand for
udlæg eller andre former for retsforfølgning,
medmindre der er forløbet tre måneder fra den dag,
beløbet kunne kræves udbetalt. Aftaler om
sådanne krav er ugyldige. | | |
Stk. 2. Krav på tilbagebetaling
af for meget udbetalt delpension kan modregnes i delpension,
sygedagpenge og pension efter lov om social pension. | | |