L 62 (som fremsat): Forslag til lov om seniorjob.
Fremsat den 3. november 2006 af
beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om seniorjob
Kapitel 1
Lovens anvendelsesområde
§ 1. Et ledigt
medlem af en arbejdsløshedskasse, hvis dagpengeperiode, jf.
§ 55, stk. 1, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., udløber tidligst 5
år før efterlønsalderen, jf. § 74 i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., har ret til
ansættelse i et seniorjob, når dagpengeperioden er
udløbet. Det er en betingelse for retten til et seniorjob,
at medlemmet ved fortsat medlemskab af og indbetaling af
efterlønsbidrag til en arbejdsløshedskasse vil kunne
opfylde anciennitetskravet for efterløn, når medlemmet
når efterlønsalderen.
Kapitel 2
Ansættelse af personer i
seniorjob
§ 2. Kommunen
har pligt til at ansætte personer omfattet af § 1
med bopæl i kommunen i et seniorjob i kommunen senest 2
måneder efter den dag, hvor personen har anmodet om et
seniorjob, dog tidligst ved udløbet af dagpengeperioden.
Stk. 2. Ansøgning om
ansættelse i seniorjob sendes til ansøgerens
bopælskommune tidligst 3 måneder før og skal
være modtaget senest 2 måneder efter den dag, hvor
dagpengeperioden udløber. Hvis en person inden
ansøgningsfristens udløb får ordinært
arbejde og herefter bliver ledig, gælder der en ny
2-måneders ansøgningsfrist fra ledighedens
indtræden.
Stk. 3. Kommunen skal tilbyde
ansættelse i seniorjob på fuld overenskomstmæssig
arbejdstid til personer, der er fuldtidsforsikrede medlemmer af en
arbejdsløshedskasse.
Stk. 4. Kommunen skal tilbyde
deltidsansættelse i seniorjob til deltidsforsikrede medlemmer
af en arbejdsløshedskasse.
§ 3. Personer,
som er ophørt i et seniorjob, fordi vedkommende har
fået ordinær beskæftigelse, har ved ledighed ret
til på ny at få et seniorjob, medmindre personen har
genoptjent ret til arbejdsløshedsdagpenge, jf.
§ 53, stk. 6, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. Kommunen har pligt til at
ansætte personen i seniorjob senest 1 måned efter den
dag, hvor ansøgningen om et seniorjob er modtaget.
Stk. 2. Ansøgning om
ansættelse i et seniorjob skal være modtaget i
ansøgerens bopælskommune senest 2 måneder efter
den dag, hvor personen er ophørt i beskæftigelsen.
§ 4. Flytter en
person, der er ansat i et seniorjob, til en anden kommune, har
personen ret til at fortsætte i sit seniorjob eller få
et seniorjob i den nye bopælskommune.
Stk. 2. Hvis personen ønsker
ansættelse i seniorjob i den nye bopælskommune, kan
ansøgning herom sendes tidligst 3 måneder før
tilflytningen. Ansøgningen om et seniorjob skal være
modtaget i den nye bopælskommune senest samtidig med, at
pågældende ophører i et seniorjob i den
tidligere kommune.
Stk. 3. Den nye bopælskommune
skal ansætte personen senest 2 måneder efter den dag,
hvor ansøgningen er modtaget, dog tidligst samtidig med
tilflytningen.
§ 5. Kommunen
kan dispensere fra de i § 2, stk. 2, § 3,
stk. 2, og § 4, stk. 2, nævnte frister,
hvis årsagen til, at personen ikke har overholdt fristerne,
skyldes ganske særlige forhold, som ikke kan tilregnes
personen selv.
§ 6. Kommunen
fastsætter seniorjobbets indhold og omfang efter samtale med
ansøgeren og blandt andet under hensyn til vedkommendes
kvalifikationer og interesser.
Stk. 2. R epræsentanter for de
ansatte i den kommunale virksomhed, hvori der tilbydes seniorjob,
deltager i fastlæggelsen af indholdet af seniorjobbet for at
sikre, at jobbet har et rimeligt indhold.
§ 7.
Løn- og arbejdsvilkårene for personer i seniorjob skal
være overenskomstmæssige eller de for tilsvarende
arbejde sædvanligt gældende, jf. dog § 11,
stk. 1. Personer, der ansættes i seniorjob, er omfattet
af den lovgivning, der gælder for lønmodtagere.
Stk. 2. Nedlægges
arbejdsfunktionen, der er etableret som et seniorjob, er kommunen
forpligtet til at anvise personen et nyt seniorjob.
Kapitel 3
Kompensation ved overskridelse af
frister m.v.
§ 8.
Ansætter kommunen ikke en person i seniorjob inden for
tidsfristerne i § 2, stk. 1, § 3,
stk. 1, og § 4, stk. 3, skal kommunen betale
personen en kompensation, jf. § 9.
Stk. 2. Ved overskridelse af fristerne
i § 2, stk. 1, og § 4, stk. 3, skal
kompensationen dække perioden fra det tidspunkt, hvor fristen
for at ansætte personen udløber, og indtil
pågældende ansættes i seniorjob.
Stk. 3. Har den ledige søgt om
et nyt seniorjob efter § 3, skal kompensationen
dække perioden fra det tidspunkt, hvor pågældende
ansøger om nyt seniorjob, og indtil personen ansættes
i seniorjobbet. Kompensationen skal dog alene betales fra det
tidspunkt, hvor lønudbetalingen fra arbejdsgiveren i den
ordinære beskæftigelse er ophørt. Der er ikke
ret til kompensation, hvis ledigheden skyldes, at personen har
misligholdt ansættelsesaftalen, eller hvis ledigheden
på anden måde kan tilregnes den pågældendes
egne forhold.
§ 9.
Kompensationen i § 8 fastsættes til det
beløb, som personen modtog i arbejdsløshedsdagpenge
ved dagpengeperiodens udløb fratrukket de
arbejdsindtægter, som personen modtager i perioden med
kompensation. Personen har pligt til at oplyse kommunen om sine
arbejdsindtægter. Kompensationen udbetales månedsvis
bagud.
Stk. 2. Kompensationen reguleres med
satsreguleringsprocenten, jf. lov om en satsreguleringsprocent.
Stk. 3. Fradraget i kompensationen som
følge af arbejdsindtægter sker i forhold til den
arbejdstid, som den pågældende har i arbejdet. For
personer, der ikke har en dokumenterbar arbejdstid, beregnes
timetallet ud fra indtægten divideret med den til enhver tid
gældende omregningssats, som er fastsat efter lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
Stk. 4. Kompensationen nedsættes
med det beløb, som den pågældende eventuelt
modtager fra arbejdsgiveren eller Lønmodtagernes Garantifond
i forbindelse med ophør af ansættelsen.
Stk. 5. Beskæftigelsesministeren
fastsætter regler for beregning af kompensationen, herunder
regler om fradrag i kompensationen.
Kapitel 4
Pligt til at stå til
rådighed for formidlet arbejde
§ 10. En p
erson, der er ansat i seniorjob eller modtager kompensation efter
§ 8, kan formidles ordinært arbejde. Personen skal
være registreret som arbejdssøgende uden ydelse hos
staten i jobcenteret og have indlagt oplysninger om sin arbejds- og
uddannelsesmæssige baggrund m.v. (CV) i
Beskæftigelsesministeriets database (Jobnet).
Kapitel 5
Ophør af seniorjob
§ 11.
Ansættelsen i seniorjob skal ophøre
1) på den dato, hvor personen når
efterlønsalderen, jf. § 74 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.,
2) hvis personen afslår et rimeligt
ordinært arbejde, som er formidlet af staten i jobcenteret
efter § 5, stk. 2, nr. 1, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats eller
3) hvis personen på grund af manglende
indbetaling af medlemsbidrag eller efterlønsbidrag til sin
arbejdsløshedskasse eller udmeldelse af
arbejdsløshedskassen ikke længere vil kunne gå
på efterløn, når personen når
efterlønsalderen, jf. § 74 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
Stk. 2. Ophør af
ansættelsen i seniorjob efter stk. 1, nr. 2 og 3, skal
ske, når klagefristen for afgørelserne er
udløbet, jf. dog § 12, stk. 2.
Stk. 3. Ansatte i seniorjob kan
afskediges efter almindelige ansættelsesretlige regler, hvis
pågældende misligholder ansættelsesaftalen.
Kapitel 6
Klageadgang
§ 12. Kommunens
afgørelser efter § 4, stk. 1,
§§ 5, 6, stk. 1, §§ 8, 9, og 11,
stk. 1, nr. 2 og 3, og § 15, stk. 3, kan
påklages til beskæftigelsesankenævnet, jf.
kapitel 8 i lov om ansvaret for og styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats. Klagen behandles efter reglerne i
kapitel 10 i lov om retssikkerhed og administration på det
sociale område.
Stk. 2. Kommunen må ikke
træffe afgørelse om ophør af seniorjob,
før der er truffet afgørelse i henholdsvis
beskæftigelsesankenævnet og Arbejdsdirektoratet, i
tilfælde, hvor den pågældende
1) klager til
beskæftigelsesankenævnet over, at det ordinære
formidlede arbejde ikke har været rimeligt, eller
2) klager til Arbejdsdirektoratet efter reglerne
i § 98 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. over
afgørelsen om manglende indbetaling af medlems- eller
efterlønsbidrag.
§ 13. Klage
over afgørelser i spørgsmål om
konkurrenceforvridning efter § 15, stk. 3, kan ud
over af parterne i sagen indbringes for
beskæftigelsesankenævnet af andre, som har en
væsentlig interesse i afgørelsen.
Kapitel 7
Merbeskæftigelse
§ 14.
Ansættelse af personer i seniorjob skal medføre en
nettoudvidelse af antallet af ansatte i den pågældende
kommunale virksomhed. Ved nettoudvidelse forstås
merbeskæftigelse i forhold til den normale
beskæftigelse hos den kommunale virksomhed.
Stk. 2. Betingelsen om
merbeskæftigelse påses af ansættelsesmyndigheden
og de ansatte i fællesskab. Uenighed om betingelsen om
merbeskæftigelse afgøres efter de fagretlige regler om
mægling og eventuel voldgift.
Stk. 3. Beskæftigelsesministeren
fastsætter nærmere regler om indholdet af kravet om
merbeskæftigelse.
Kapitel 8
Finansiering
§ 15. Kommunen
får et årligt tilskud fra staten på 110.000 kr.
(niveau 1. januar 2006) pr. helårsstilling i et seniorjob.
Tilskuddet nedsættes forholdsmæssigt ved
ansættelse, der varer mindre end et år, eller ved
ansættelse på mindre end fuld tid.
Stk. 2. Beløbet i stk. 1
reguleres en gang årligt den første januar med
satsreguleringsprocenten efter lov om en
satsreguleringsprocent.
Stk. 3. Tilskuddet til kommunen efter
stk. 1 må ikke være konkurrenceforvridende.
§ 16. Kommunen
afholder endeligt udgiften til kompensationen efter
§ 8.
Kapitel 9
Ikrafttrædelsesbestemmelser
§ 17. Loven
træder i kraft den 1. januar 2008.
§ 18. I lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse
nr. 685 af 29. juni 2005, som ændret bl.a. ved § 1
i lov nr. 564 af 9. juni 2006 og senest ved § 1 i lov nr.
565 af 9. juni 2006, foretages følgende ændringer:
1.§ 100, stk. 1,
affattes således:
»Stk. 1. Med henblik på at
fremme, at personer opnår eller fastholder ordinær
ansættelse eller ansættelse efter lov om seniorjob,
eller at personer kan drive selvstændig virksomhed, kan der
ydes tilskud til hjælpemidler i form af arbejdsredskaber og
mindre arbejdspladsindretninger.«
§ 19. I lov om
kompensation til handicappede i erhverv m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 55 af 29. januar 2001, som
ændret bl.a. ved § 1 i lov nr. 418 af 10. juni 2003
og senest ved § 2 i lov nr. 523 af 24. juni 2005,
foretages følgende ændringer:
1. I § 5, stk. 1, nr.
3, udgår » eller«.
2. I § 5, stk. 1, nr.
4, indsættes efter » lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats«: »
eller«.
3. I § 5, stk. 1,
indsættes som nr. 5:
» 5) beskæftigelse i
seniorjob efter lov om seniorjob.«
§ 20. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
I. Indledning
Lovforslaget er en del af den samlede
lovgivning, der udmønter regeringens aftale af 20. juni 2006
med Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om
initiativer til sikring af fremtidens velstand og velfærd
samt investeringer i fremtiden.
Aftalen omfatter følgende
områder:
€" Senere tilbagetrækning fra
arbejdsmarkedet
€" Forstærket indsats for at nedbringe
ledigheden
€" Flere indvandrere og efterkommere i
arbejde
€" Hurtigere gennem uddannelserne
€" Ungdomsuddannelse til alle
€" Styrket voksen- og efteruddannelse
€" Investeringer i fremtiden
€" Forskning og udvikling
€" Innovation og iværksætteri
€" Flere med en videregående
uddannelse.
Det fremgår af aftalen, at der er
enighed om, at personer, der opbruger dagpengeretten, og som under
gældende regler har ret til forlængede dagpenge, skal
have ret til tilbud om seniorjob ved udløbet af
dagpengeperioden.
Ansættelse i seniorjob sker på
samme vilkår som andre ansatte med tilsvarende arbejde, og
aflønnes med overenskomstmæssig løn på
området. Det kan f.eks. være på områder,
hvor der er behov for yderligere borgernær service. Kommunen
får pligt til at ansætte vedkommende. Personer i
seniorjob skal stå til rådighed for formidlet
ordinært arbejde.
Det er vigtigt, at der er kvalitet i jobbene.
Arbejdsområdet skal fastlægges efter samtale med den
ledige, og det skal tilstræbes, at beskæftigelse i et
seniorjob sker under hensyn til vedkommendes forudsætninger
og interesser. For yderligere at bidrage til kvalitet i jobbet
forudsættes det, at repræsentanter for de ansatte
på den offentlige virksomhed medvirker i forbindelse med
fastlæggelse af arbejdsområdet for personer, der skal
ansættes i seniorjob.
Det er forventningen, at der oprettes op til
i alt ca. 1.500 seniorjob i løbet af 5 år, og at
jobbene har en gennemsnitlig varighed på 4 år. Hvis
antallet af oprettede seniorjob overstiger det forventede antal,
vil aftalepartierne drøfte ordningen igen. Dette vil ske,
når i alt 1.500 personer er påbegyndt seniorjob, og der
skelnes her ikke mellem fuldtids- og deltidsstillinger.
Lovforslaget skal ses i sammenhæng med
de samtidigt fremsatte forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, integrationsloven og lov om
påligning af indkomstskat til staten, forslag til lov om
ændring af lov om social pension, forslag til lov om
ændring af lov om forbud mod forskelsbehandling på
arbejdsmarkedet m.v., forslag til lov om ændring af lov om
delpension og forslag til lov om ændring af lov om
Arbejdsmarkedets Tillægspension og forskellige andre
love.
Forslaget om seniorjob hænger tæt
sammen med forslaget om at ophæve den særlige regel om
forlænget dagpengeret i § 55, stk. 2, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., hvorefter ledige medlemmer af
en arbejdsløshedskasse, der ved udløbet af
dagpengeperioden er fyldt 55 år, og som ved fortsat
medlemskab og indbetaling af efterlønsbidrag kan opfylde
anciennitetskravet for at kunne gå på efterløn
ved det det fyldte 60. år, bevarer retten til dagpenge indtil
det fyldte 60. år. Der henvises til det samtidigt fremsatte
forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, integrationsloven og lov om
påligning af indkomstskat til staten.
Forslaget om at ophæve den
forlængede dagpengeret indebærer, at medlemmer, hvis
dagpengeret udløber inden efterlønsalderen, uden at
de har genoptjent dagpengeretten, ikke vil kunne få dagpenge
frem til overgangen til efterløn. Det foreslås derfor,
at der gives denne gruppe seniorer en mulighed for at komme i
beskæftigelse i et seniorjob.
Lovforslaget er i overensstemmelse med
§ 9, stk. 3, i lov om forbud mod forskelsbehandling
på arbejdsmarkedet. Det fremgår af denne bestemmelse,
at forskelsbehandlingsloven ikke er til hinder for, at der
iværksættes foranstaltninger til fremme af
beskæftigelsesmuligheder for ældre lønmodtagere
og personer med handicap.
II. Lovforslagets indhold
Personkreds
Lovens formål er at give ældre
ledige medlemmer af en arbejdsløshedskasse mulighed for
beskæftigelse i et seniorjob. Der er tale om personer, som
maksimalt har 5 år tilbage, før de når
efterlønsalderen, og som ikke længere har dagpengeret,
fordi de har opbrugt deres periode med ret til dagpenge. Reglerne
om dagpengeperiodens længde fremgår af § 55,
stk. 1, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., efter
hvilken et medlem af en arbejdsløshedskasse har ret til
dagpenge i sammenlagt 4 år inden for en periode på 6
år.
Målgruppen for personer i seniorjob
svarer til målgruppen for den hidtidige § 55,
stk. 2, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. Efter
denne bestemmelse kan ledige medlemmer af en
arbejdsløshedskasse, der ved udløbet af
dagpengeperioden er fyldt 55 år, og som ved fortsat
medlemskab og indbetaling af efterlønsbidrag kan opfylde
anciennitetskravet for at kunne gå på efterløn
ved det fyldte 60. år, bevare retten til dagpenge indtil det
fyldte 60. år.
Denne hidtidige § 55, stk. 2,
om ret til forlængede dagpenge foreslås ophævet i
det samtidigt fremsatte forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, integrationsloven og lov om
påligning af indkomstskat til staten.
Ordningen om forlængede dagpenge, der
foreslås ophævet, omfatter ledige, der opbruger
dagpengeretten på et tidspunkt, hvor der højst er 5
år tilbage, inden de kan gå på efterløn.
Princippet om, at der højst må være 5 år
tilbage, fra man opbruger dagpengeretten, indtil man kan gå
på efterløn, bevares for personer, der med dette
lovforslag får ret til seniorjob. I takt med, at
efterlønsalderen stiger, jf. forslaget til § 74 i
det samtidigt fremsatte forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, integrationsloven og lov om
påligning af indkomstskat til staten, stiger således
også alderen, som den ledige skal have for at være
berettiget til et seniorjob. Dette indebærer, at indtil den
1. juli 2009 indtræder retten til seniorjob for personer, der
er 55 år, hvorefter alderen stiger i takt med stigningen i
efterlønsalderen.
Ansættelsesforholdet og
arbejdsområdet
Med forslaget om seniorjob får de
ledige i målgruppen mulighed for ansættelse i kommunen
på overenskomstmæssige vilkår.
Kommunen fastsætter
arbejdsområdet og indholdet af seniorjobbet på baggrund
af en samtale med den ledige, og det skal tilstræbes, at
beskæftigelsen sker under hensyn til den enkeltes
forudsætninger og interesser. For yderligere at bidrage til,
at arbejdet har et rimeligt indhold, således at den enkelte
oplever, at der er kvalitet i jobbet, skal repræsentanter for
de ansatte på den kommunale virksomhed medvirke i forbindelse
med fastlæggelse af arbejdsområdet og af jobbets
indhold.
Den lediges bopælskommune får
pligt til at ansætte personer, der ønsker et
seniorjob, i kommunen.
Der vil kunne klages over det af kommunen
fastsatte indhold af seniorjobbet til
beskæftigelsesankenævnet, jf. reglerne i kapitel 10 i
lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område. Hvis personen klager og ikke tager imod tilbuddet,
vil der kunne træffes en foreløbig
formandsafgørelse af formanden for
beskæftigelsesankenævnet i de tilfælde, hvor det
skønnes, at der er tale om en pludselig opstået
trangssituation. Dette følger af reglerne i § 23 i
bekendtgørelse nr. 638 af 15. juni 2006 om retssikkerhed og
administration på det sociale område, som træder
i kraft pr. 1. januar 2007.
Ansættelse i seniorjob sker på
samme vilkår som for andre ansatte med tilsvarende arbejde.
Løn- og arbejdsvilkårene for seniorjob skal være
overenskomstmæssige eller de for tilsvarende arbejde
sædvanligt gældende, og personerne vil være
omfattet af den lovgivning, der i øvrigt gælder for
lønmodtagere. Ansættelse i seniorjob ophører,
når efterlønsalderen indtræder.
Kommunen kan etablere seniorjob inden for
alle områder i kommunen. Det vil eksempelvis kunne dreje sig
om områder, hvor der er behov for yderligere borgernær
service.
Personer, der er ansat i seniorjob, vil kunne
deltage på lige fod med andre offentligt ansatte i relevant
videre- og efteruddannelse.
Den ledige kan ansøge om et seniorjob
tidligst 3 måneder før dagpengeretten udløber.
For at den ledige kan bevare retten til seniorjob, skal
ansøgningen om et job senest være modtaget i kommunen
2 måneder efter dagpengerettens udløb. Den ledige har
således 5 måneder til at beslutte, om
pågældende vil udnytte sin mulighed for at få
seniorjob.
Kommunen har pligt til at ansætte den
ledige i et seniorjob senest 2 måneder efter
ansøgningen.
Personer i seniorjob og personer, der
modtager kompensation på grund af, at de afventer et
seniorjob, kan formidles til ordinære job og skal være
registreret som arbejdssøgende hos staten i jobcenteret. Det
vil sige, at staten i jobcenteret skal være opmærksom
på at formidle disse personer ordinært arbejde, hvilket
vil give mulighed for at genoptjene dagpengeretten. Når en
person formidles til et ordinært job, skal der tages hensyn
til, at personen skal kunne opsige seniorjobbet med det varsel, der
gælder for ansættelsen.
Ret til nyt seniorjob ved
ledighed fra ordinær beskæftigelse
Får en person, der er ansat i et
seniorjob, ordinær beskæftigelse, bevarer personen ved
efterfølgende ledighed ret til et seniorjob, medmindre
personen har genoptjent ret til arbejdsløshedsdagpenge, jf.
§ 53, stk. 6, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. Ansøgningen om på
ny at få et seniorjob skal være modtaget i kommunen
senest 2 måneder efter, at personen er ophørt i det
ordinære job. Kommunen har pligt til senest 1 måned
efter den har modtaget ansøgningen, at ansætte
personen i et seniorjob.
For at sikre, at personen har et
forsørgelsesgrundlag, indtil pågældende igen er
ansat i et seniorjob, foreslås, at personen får ret til
en kompensation, der dækker perioden fra det tidspunkt, hvor
pågældende ansøger om nyt seniorjob, og indtil
personen ansættes i seniorjobbet.
Kompensationen dækker dog kun fra det
tidspunkt, hvor lønudbetalingen fra den ordinære
arbejdsgiver er ophørt. Det betyder, at hvis en person fx
afskediges med 14 dages varsel, og pågældende
umiddelbart søger om et seniorjob, kan kompensationen
først beregnes fra det tidspunkt, hvor personen er
fratrådt, og hvor lønudbetalingen dermed er
ophørt.
Kompensationen svarer til de
arbejdsløshedsdagpenge, som personen modtog ved
dagpengeperiodens udløb fratrukket den løn, som
personen modtager i perioden. Der henvises til bemærkningerne
til § 8.
Kompensation til personen, hvis
kommunen ikke overholder tidsfristen for ansættelse
Efter forslaget skal kommunen første
gang, en person ansøger om et seniorjob, sørge for,
at personen ansættes senest 2 måneder efter, at
kommunen har modtaget ansøgningen. Ved senere
ansøgning om et nyt seniorjob er fristen 1 måned.
Disse frister skal kommunen overholde. Hvis
kommunen ikke overholder fristerne, har personen ret til en
kompensation, der svarer til de arbejdsløshedsdagpenge, som
personen modtog inden dagpengeperiodens udløb. Betaling af
kompensationen ændrer ikke ved, at kommunen har pligt til at
ansætte personen i et seniorjob. Tilsidesætter kommunen
fristerne for, hvornår den skal ansætte en person i
seniorjob, vil dette spørgsmål kunne tages op af
kommunaltilsynet.
Det vil blive fulgt, om kommunerne i praksis
overholder deres pligt til at ansætte personer i seniorjob i
overensstemmelse med loven. Viser der sig at være generelle
problemer med dette, vil ordningen med kompensation blive
genovervejet.
Er en person ophørt i seniorjob med
henblik på ordinær ansættelse og igen bliver
ledig, regnes kompensationen fra det tidspunkt, hvor
pågældende ansøger om et nyt seniorjob, og
indtil personen ansættes, dog tidligst fra det tidspunkt,
hvor lønudbetalingen fra den ordinære arbejdsgiver er
ophørt. Det betyder, at hvis kommunen ikke overholder sin
tidsfrist for ansættelsen, vil personen også blive
kompenseret for dette.
Ophør af
seniorjobbet
Ansættelse i et seniorjob
ophører på den dato, hvor personen når
efterlønsalderen. Ansættelse i et seniorjob
ophører også, hvis en person afslår et rimeligt
ordinært arbejde, som er formidlet af staten i jobcenteret
efter § 5, stk. 2, nr. 1, i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, eller hvis en person på grund af
manglende indbetaling af medlemsbidrag eller efterlønsbidrag
bliver meldt ud af sin arbejdsløshedskasse eller af
efterlønsordningen og derfor ikke længere vil kunne
gå på efterløn, når
efterlønsalderen indtræder for personen.
Ansatte i seniorjob kan afskediges efter de
almindelige regler, hvis den pågældende misligholder
ansættelsesaftalen. Der vil ikke kunne ske afskedigelse af
andre grunde, fx fordi en arbejdsfunktion nedlægges.
Nedlægges arbejdsområdet for en person i seniorjob,
eller sker der omorganiseringer, således at der ikke er behov
for personen det pågældende sted, skal kommunen finde
et nyt job til personen.
Hvis en person i seniorjob afslår et
formidlet ordinært arbejde, skal staten i jobcenteret meddele
dette til kommunen, hvorefter personen mister retten til
seniorjobbet. Kommunen skal derfor bringe seniorjobbet til
ophør, dog først når klagefristen for
afgørelsen er udløbet. Personen vil kunne klage til
beskæftigelsesankenævnet over rimeligheden af det
formidlede arbejde, jf. reglerne i kapitel 10 i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område.
Klagen har opsættende virkning på ophøret af
seniorjobbet.
En person i seniorjob mister desuden retten
til seniorjobbet, hvis personen på grund af manglende
indbetaling af medlemsbidrag eller efterlønsbidrag til sin
arbejdsløshedskasse ikke længere vil kunne gå
på efterløn, når personen når
efterlønsalderen. Arbejdsløshedskassen skal give
meddelelse til kommunen, såfremt personen på grund af
manglende indbetaling af medlems- eller efterlønsbidrag
bliver meldt ud af arbejdsløshedskassen eller af
efterlønsordningen. Kommunen skal herefter bringe
seniorjobbet til ophør, dog først når
klagefristen for afgørelsen er udløbet.
Personen vil kunne klage over
arbejdsløshedskassens afgørelse om udmeldelse efter
de almindelige regler herom i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. Klagen har opsættende
virkning på ophøret af seniorjobbet.
En person, hvis seniorjob er ophørt
på grund af ovennævnte forhold, mister retten til
fortsat seniorjob.
Øvrige forhold
Det foreslås, at der skal gælde
krav om merbeskæftigelse svarende til reglerne om
ansættelse med løntilskud efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats §§ 60 og 61. Dette
indebærer, at der ved ansættelse af en person i
seniorjob skal ske en nettoudvidelse af antallet af
medarbejdere.
Tilskuddet til kommunen til seniorjobbet
må ikke være konkurrenceforvridende. Det
indebærer blandt andet, at tilskuddet til personer ansat i
seniorjob skal holdes uden for kommunens prisfastsættelse i
det omfang, tilskuddet ydes inden for offentlige
serviceområder, hvor der er konkurrence til den private
sektor, herunder hvor en kommunal opgave er omfattet af regler om
udbudspligt eller udbudsret.
De ansatte i seniorjob bevarer retten til
efterløn ved fortsat medlemskab af og indbetaling af
efterlønsbidrag til en arbejdsløshedskasse.
Seniorjob er støttet arbejde og kan
ikke benyttes til at optjene ret til arbejdsløshedsdagpenge,
jf. § 53, stk. 4, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
Det foreslås, at ordningen træder
i kraft den 1. januar 2008, således at der kan ske
ansættelse fra dette tidspunkt.
Sagerne om seniorjob vil blive behandlet
efter reglerne i lov om retssikkerhed og administration på
det sociale område, som bl.a. fastsætter regler om
sagernes oplysning og behandling af klager over kommunernes
afgørelser.
Det foreslås, at der skal kunne ydes
tilskud til udgifter til hjælpemidler i form af
arbejdsredskaber og mindre arbejdspladsindretninger, hvis
tilskuddet er af afgørende betydning for ansættelsen i
seniorjob eller for at personen kan bevare et seniorjob.
Det foreslås, at personer i seniorjob
skal have samme muligheder som andre ansatte for at få
tilskud til personlig assistance efter reglerne om kompensation til
handicappede i erhverv.
III. De økonomiske og
administrative konsekvenser for staten, regioner og kommuner
Indførelsen af
seniorjobordning
Forslaget indebærer, at personer, der
har højst 5 år tilbage, før de når
efterlønsalderen, og som mister dagpengeretten i henhold til
§ 55, stk. 2, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., garanteres et job i
bopælskommunen.
Det er forventningen, at der oprettes op til
i alt ca. 1.500 seniorjob i løbet af 5 år, og at
jobbene har en gennemsnitlig varighed på 4 år. Hvis
antallet af oprettede seniorjob overstiger det forventede antal,
vil aftalepartierne drøfte ordningen igen.
Af en bruttomålgruppe på 4.400
helårspersoner forventes en tilgang på
seniorjobordningen på 300 personer om året i en
5-årig indfasningsperiode.
Forslaget skal ses i sammenhæng med
forslaget om at udfase reglerne om forlængede dagpenge. Det
forventes, at den resterende del af bruttomålgruppen på
4.400 helårspersoner vil finde ordinær
beskæftigelse, når der ikke længere er mulighed
for forlænget dagpengeret.
Der forventes et administrativt merforbrug i
kommunerne på 3 timer pr. person i forbindelse med oprettelse
og besættelse af et seniorjob i bopælskommunen svarende
til en administrativ merudgift på 0,9 mio. kr. pr. år,
når ordningen er fuldt indfaset.
Endvidere er der udgifter vedrørende
tilskud til hjælpemidler svarende til 0,6 mio. kr. pr.
år, når ordningen er fuldt indfaset.
Ansættelse i seniorjob sker på
samme vilkår som andre kommunalt ansatte med tilsvarende
arbejde og aflønnes med overenskomstmæssig løn
på området. Den gennemsnitlige løn for en
helårsperson forventes at være ca. 250.000 kr. pr.
år. Kommunerne får et tilskud svarende til 110.000 kr.
af lønnen for en helårsperson i seniorjob, og de
resterende udgifter får kommunerne dækket via
bloktilskuddet.
Tabel 1. Samlede økonomiske
konsekvenser for det offentlige som følge af forslaget om
seniorjobordning
Mio. kr. (2006 PL) | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 |
Lønudgifter til seniorjob | 0 | 75,0 | 150,0 | 225,0 | 300,0 |
Kommunale administrative udgifter | 0 | 0,2 | 0,4 | 0,7 | 0,9 |
Refusionsberettigede udgifter til
hjælpemidler. | 0 | 0,2 | 0,3 | 0,5 | 0,6 |
Udgifter i alt | 0 | 75,4 | 150,7 | 226,2 | 301,5 |
De økonomiske konsekvenser skal
forhandles med de kommunale parter.
VI. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Forslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
V. De miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
VI. Administrative konsekvenser
for borgerne
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
VII. Ligestillingsmæssige
konsekvenser
Det skønnes, at der i 2008 vil
være 300 helårspersoner, der er omfattet af ordningen
stigende i de følgende år til hhv. 600, 900 og 1200.
Af de berørte personer vil 60 % være kvinder og 40 %
mænd.
Sigtet med forslaget er at styrke
jobmulighederne for de ældre ved at give dem ret til
ansættelse på en kommunal arbejdsplads. Hensigten er,
at ansættelse i et seniorjob vil øge deres muligheder
for at få ansættelse i ustøttet arbejde enten i
kommunen eller på en anden privat eller offentlig
arbejdsplads.
Da flere kvinder end mænd er omfattet
af målgruppen, vil forslaget fremme kvinders andel af
arbejdsstyrken og dermed medvirke til at nedbringe den
højere ledighed for kvinder.
VIII. Forholdet til
EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. Ordningen svarer til løntilskudsordningen hos
offentlige arbejdsgivere efter lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats. Ordningen anses derfor ikke for
statsstøtte.
IX. Kommunikationsplan
Der vil blive udsendt orienteringsbrev til
kommunerne, beskæftigelsesregionerne, a-kasserne og til
staten i jobcenteret.
X. Hørte myndigheder og
organisationer
Forslaget har forud for fremsættelsen
været til høring i:
Beskæftigelsesrådet
Foreningen af socialchefer i Danmark
Dansk Socialrådgiverforening
Det Centrale Handicapråd
Kristelig Arbejdsgiverforening
Kristelig Fagbevægelse
Sundhedskartellet
Foreningen af Statsamtsmænd
Foreningen af Statsamtsjurister.
XI. Sammenfattende skema
Vurdering af konsekvenserne af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Stat 2007: 0 mio. kr. 2008: 0 mio. kr. 2009: 0 mio. kr. 2010: 0 mio. kr. 2011: 0 mio. kr. Kommune 2007: 0 mio. kr. 2008: 0 mio. kr. 2009: 0 mio. kr. 2010: 0 mio. kr. 2011: 0 mio. kr. | Stat 2007: 0 mio. kr. 2008: 75,4 mio. kr. 2009: 150,7 mio. kr. 2010: 226,2 mio. kr. 2011: 301,5 mio. kr. Kommune 2007: 0 mio. kr. 2008: 0 mio. kr. 2009: 0 mio. kr. 2010: 0 mio. kr. 2011: 0 mio. kr. |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | | |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Ligestillingsmæssige konsekvenser for
borgerne | Forslaget vil have en positiv effekt
på kvinders beskæftigelsesmuligheder | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Lovens formål er at give ældre
ledige medlemmer af en arbejdsløshedskasse mulighed for
beskæftigelse i et seniorjob. Der er tale om ledige personer,
som maksimalt har 5 år tilbage, før de når
efterlønsalderen, og som ikke længere har dagpengeret,
fordi de har opbrugt deres periode med ret til dagpenge. Reglerne
om dagpengeperiodens længde fremgår af § 55,
stk. 1, i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., efter
hvilken et medlem af en arbejdsløshedskasse har ret til
dagpenge i sammenlagt 4 år inden for en periode på 6
år.
Målgruppen for personer i seniorjob
svarer til målgruppen for bestemmelsen i den hidtidige
§ 55, stk. 2, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. Efter den hidtidige
§ 55, stk. 2, har ledige medlemmer af en
arbejdsløshedskasse, der ved udløbet af
dagpengeretten er fyldt 55 år, og som kan opfylde
anciennitetskravet for at kunne gå på efterløn
ved det fyldte 60. år, ret til (forlængede) dagpenge,
indtil de fylder 60 år. Denne § 55, stk. 2,
foreslås ophævet i det samtidigt fremsatte forslag til
lov om ændring af lov om arbejdsløshedsforsikring
m.v., lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,
integrationsloven og lov om påligning af indkomstskat til
staten.
Loven fastsætter regler for disse
seniorjob, som kommunerne bliver forpligtet til at etablere, og som
giver kommunerne ret til et årligt tilskud fra staten pr.
helårsansættelse.
I takt med, at alderen for efterløn
stiger, jf. § 74 i det samtidigt fremsatte lovforslag om
ændring af arbejdsløshedsforsikringsloven m.v., stiger
også alderen for retten til seniorjob, således at der
fortsat vil være højst 5 år fra tidspunktet,
hvor man opbruger dagpengeretten, indtil man kan gå på
efterløn.
Det er en betingelse for at kunne bevare
retten til et seniorjob, at personen bevarer sit medlemskab af en
arbejdsløshedskasse og indbetaler efterlønsbidrag.
Der henvises til bemærkningerne til § 11.
Får en person, der er ansat i et
seniorjob, ordinær beskæftigelse, bevarer personen ved
efterfølgende ledighed ret til et seniorjob, med mindre
personen har genoptjent ret til arbejdsløshedsdagpenge, jf.
§ 53, stk. 6, i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
Til § 2
Det foreslås, at personer omfattet af
målgruppen får ret til ansættelse i et seniorjob
i forbindelse med, at den periode, hvor man har ret til
arbejdsløshedsdagpenge, udløber.
En person, der ønsker at blive ansat i
et seniorjob, skal inden for en frist på 3 måneder
før og senest 2 måneder efter den dag, hvor
dagpengeperioden udløber, anmode bopælskommunen om
ansættelse i et seniorjob. Kommunen får pligt til at
ansætte den ledige senest 2 måneder efter den dag, hvor
vedkommende har anmodet om et seniorjob. Personen kan tidligst
ansættes fra dagen efter, at dagpengeperioden er
udløbet.
Det foreslås, at der tillige er en
2-måneders ansøgningsfrist, når en person
får ordinært arbejde, inden der er gået 2
måneder fra dagpengerettens ophør. Det betyder, at i
disse tilfælde skal personen, hvis pågældende
bliver ledig fra det ordinære arbejde, senest 2 måneder
efter ophøret, have søgt kommunen om et
seniorjob.
Overholder personen ikke ovennævnte
ansøgningsfrister, mister personen retten til et seniorjob.
Der vil dog i særlige tilfælde være mulighed for,
at kommunen kan se bort fra, at fristen ikke er overholdt. Der
henvises til bemærkningerne til § 5.
Kommunen skal tilbyde
fuldtidsansættelse til fuldtidsforsikrede medlemmer af en
arbejdsløshedskasse. Den ledige har således ikke ret
til at blive ansat på deltid, men hvis kommunen mener, det er
hensigtsmæssigt, vil den - som for øvrige ansatte -
kunne imødekomme et ønske om
deltidsansættelse.
Kommunen skal tilbyde deltidsansættelse
til deltidsforsikrede medlemmer af en
arbejdsløshedskasse.
Til § 3
Får en person, der er ansat i et
seniorjob, ordinær beskæftigelse, foreslås det,
at personen bevarer sin ret til seniorjob ved efterfølgende
ledighed. Har personen genoptjent ret til
arbejdsløshedsdagpenge, jf. § 53, stk. 6, i
lov om arbejdsløshedsforsikring m.v., er personen dog ikke
berettiget til seniorjob, men vil ved ledighed kunne modtage
arbejdsløshedsdagpenge.
Efter forslaget skal ansøgningen om et
seniorjob i disse tilfælde være modtaget i kommunen
senest 2 måneder efter, at personen er ophørt i det
ordinære job. Overholdes denne frist ikke, mister personen
retten til et nyt seniorjob. Der vil dog i særlige
tilfælde være mulighed for, at kommunen kan se bort
fra, at fristen ikke er overholdt. Der henvises til
bemærkningerne til § 5.
Kommunen har pligt til at ansætte
personen i et seniorjob senest 1 måned efter den dag, hvor
ansøgningen er modtaget.
For at sikre, at personen har et
forsørgelsesgrundlag, foreslås det, at personen
får ret til en kompensation. Der henvises til
bemærkningerne til §§ 8 og 9.
Til § 4
Det foreslås, at hvis en person, der er
ansat i et seniorjob, f lytter til en anden kommune, har personen
ret til at fortsætte i sit hidtidige seniorjob. Personen kan
også vælge at søge om at få et seniorjob i
den nye bopælskommune.
Ansøgning om ansættelse i
seniorjob i den nye bopælskommune, kan efter forslaget sendes
til den nye bopælskommune tidligst 3 måneder før
tilflytningen. Ansøgningen skal senest være modtaget i
den nye kommune samtidig med, at personen ophører med
seniorjobbet i fraflytningskommunen. Den nye kommune skal
ansætte personen senest 2 måneder efter den dag, hvor
ansøgningen er modtaget, dog tidligst samtidig med
tilflytningen.
Det følger af § 3, at hvis
en person, der er berettiget til seniorjob, har ordinær
beskæftigelse, har vedkommende ved ledighed fra det
ordinære job ret til et nyt seniorjob. En person, der er
omfattet af § 3, vil efter denne bestemmelse ved flytning
til en ny kommune kunne anmode denne om et seniorjob.
Ansøgningen om et seniorjob skal være modtaget senest
2 måneder efter, at personen er ophørt i den
ordinære beskæftigelse.
Når den nye bopælskommune har
pligt til at ansætte personen i et seniorjob, er det denne
kommune, der afholder udgifterne og modtager tilskuddet efter denne
lov.
Hvis personen vælger at bevare sit
seniorjob i den tidligere kommune, er det den tidligere kommune,
der afholder udgifterne og modtager tilskuddet efter denne lov.
Til § 5
Det foreslås, at kommunen kan
dispensere, hvis en person ikke overholder fristerne for,
hvornår personen senest skal søge om et seniorjob. Det
gælder både i forbindelse med ansøgning,
når dagpengeretten udløber, jf. § 2,
stk. 2, hvis pågældende har haft et ordinært
arbejde, jf. § 3, stk. 2, eller flytter til en ny
kommune, jf. § 4, stk. 2. Det er en
forudsætning, at årsagen til, at personen ikke har
overholdt fristerne, skyldes ganske særlige forhold, som ikke
kan tilregnes personen selv.
Som eksempler på ganske særlige
forhold kan nævnes, at
€" staten i jobcenteret, en kommune eller
pågældendes a-kasse ikke har vejledt korrekt om
betingelserne for at få et seniorjob, herunder om
ansøgningsfristerne,
€" a-kassen ikke har været
opmærksom på, at personens dagpengeperiode er
udløbet,
€" a-kassen ved dagpengeperiodens
udløb har truffet en afgørelse om, at personen kan
genindplaceres i en ny dagpengeperiode, hvilket
efterfølgende viser sig ikke at være tilfældet,
eller
€" der har været alvorlig sygdom i
ansøgningsperioden hos personen selv eller hos dennes
nærmeste pårørende.
Kommunens afgørelser om dispensation
vil kunne indbringes for beskæftigelsesankenævnet.
Til § 6
Personens bopælskommune kan etablere
seniorjob inden for hele kommunens ansættelsesområde.
Ligesom ved ordinære job skal der være tale om arbejde
med et reelt indhold, så den enkelte ikke mister motivation
og udvikling i jobbet. Det er kommunen, der fastsætter
arbejdsområdet og det konkrete indhold af seniorjobbet. Det
skal ske på baggrund af samtale med den ledige, og der skal
ved fastlæggelsen heraf tages udgangspunkt i personens
forudsætninger og interesser. Personen har ikke noget krav
på ansættelse inden for bestemte områder, men
kommunerne bør bl.a. lægge vægt på
personens kvalifikationer, herunder uddannelses- og
erhvervsmæssige baggrund samt interesser.
Det foreslås, at repræsentanter
for de ansatte i den kommunale virksomhed medvirker i forbindelse
med fastlæggelse af arbejdets indhold i seniorjob for herved
at bidrage til, at arbejdet har et rimeligt indhold, så den
enkelte oplever kvalitet i jobbet.
Personer, der er ansat i seniorjob, vil kunne
deltage på lige fod med andre offentligt ansatte i relevant
videre- og efteruddannelse.
Kommunen skal tilbyde ansættelse
på fuld overenskomstmæssig arbejdstid til personer, der
er fuldtidsforsikrede medlemmer af en arbejdsløshedskasse og
deltidsansættelse til deltidsforsikrede medlemmer af en
arbejdsløshedskasse. Kommunen vil dog også kunne
tilbyde deltidsansættelse til fuldtidsforsikrede medlemmer af
en arbejdsløshedskasse i tilfælde, hvor kommunen og et
fuldtidsforsikret medlem er enige herom.
Til § 7
Det foreslås, at løn- og
arbejdsvilkårene for personer i seniorjob skal være
overenskomstmæssige eller de for tilsvarende arbejde
sædvanligt gældende, jf. dog bemærkningerne til
forslaget til § 11. Endvidere foreslås det, at
personer, der ansættes i seniorjob, i øvrigt skal
være omfattet af den lovgivning, der gælder for
lønmodtagere.
For at sikre, at personer, der er ansat i
seniorjob, kan være i beskæftigelse, indtil de kan
gå på efterløn, foreslås det, at de ikke
vil kunne afskediges, selv om det arbejde, som de udfører i
seniorjobbet, ikke længere skal udføres.
Nedlægges et arbejdsområde, som varetages af en person
i seniorjob, eller sker der omorganiseringer, således at der
ikke er behov for personen det pågældende sted, skal
kommunen sørge for et nyt seniorjob til personen.
Til § 8
Det foreslås i stk. 1, at
hvis en kommune ikke ansætter en person i seniorjob inden for
de tidsfrister, som fremgår af § 2, stk. 1,
§ 3, stk. 1, og § 4, stk. 3, så
skal kommunen betale en kompensation til personen. Der henvises
herved til bemærkningerne til § 9.
Betaling af kompensationen
tilsidesætter ikke kommunens pligt efter loven til at
ansætte personen i et seniorjob. Efterlever kommunen ikke sin
forpligtelse til at ansætte personen inden for de i loven
fastsatte frister, vil det spørgsmål kunne tages op af
kommunaltilsynet.
I stk. 2 foreslås det, at
hvis kommunen ikke senest 2 måneder efter at have modtaget en
ansøgning om seniorjob ansætter personen i seniorjob,
så skal kommunen betale en kompensation, der dækker
perioden fra det tidspunkt hvor fristen for at ansætte
pågældende udløb, og indtil personen
ansættes i seniorjobbet. Dette gælder både,
når en person efter § 2 i forbindelse med
ophør af dagpengeretten søger om seniorjob, og
når en person flytter til en ny kommune og ønsker at
udnytte sin mulighed efter § 4 for at få et
seniorjob i den nye kommune.
I stk. 3 foreslås det, at
i de situationer, hvor en person er ophørt i et seniorjob
med henblik på ordinær beskæftigelse, og
pågældende på ny bliver ledig og ansøger
om nyt seniorjob, skal kompensationen dække perioden fra, at
pågældende ansøger om et nyt seniorjob, og
indtil ansættelsen i seniorjobbet finder sted. Kompensationen
kan tidligst dække fra det tidspunkt, hvor
lønudbetalingen fra den ordinære arbejdsgiver er
ophørt.
I disse situationer, hvor
pågældende anmoder om nyt seniorjob, har kommunen pligt
til at ansætte personen senest 1 måned efter at have
modtaget anmodningen. Forslaget indebærer således, at
hvis personen søger om et nyt seniorjob, så snart
vedkommende har modtaget sin opsigelse, vil pågældende
kunne få en kompensation, der dækker perioden fra
ophør af lønudbetaling fra den ordinære
arbejdsgiver og indtil ansættelsen i nyt seniorjob.
Det foreslås, at personen ikke har ret
til en kompensation, hvis afskedigelsen er begrundet i, at personen
har misligholdt sin ansættelsesaftale. Dette gælder
både i de situationer, hvor pågældende er
bortvist, og hvor arbejdsgiveren i øvrigt har begrundet
afskedigelsen med misligholdelse. I disse sager vil der kunne
være uenighed mellem arbejdsgiver og arbejdstager om,
hvorvidt bortvisningen eller afskedigelsen var berettiget. Dette
spørgsmål vil ofte skulle finde en retlig
afgørelse. I disse situationer vil kompensationen
først kunne udbetales, når der foreligger en endelig
afgørelse om at der ikke foreligger misligholdelse.
Personen har heller ikke ret til
kompensationen, hvis ledigheden på anden måde kan
tilregnes pågældendes egne forhold. Vurderingen, der i
forbindelse hermed skal lægges til grund, svarer til den
vurdering, som kommunerne foretager i forbindelse med beslutning om
tilbagebetaling af kontanthjælp, når modtageren
ubegrundet har opsagt et arbejde, jf. § 93, stk. 1,
nr. 2, i lov om aktiv socialpolitik.
Til § 9
Det foreslås i stk. 1, at
kompensationen svarer til de arbejdsløshedsdagpenge, som
personen modtog ved dagpengeperiodens udløb fratrukket den
løn, som personen modtager i perioden med kompensation.
Kompensationen udbetales månedsvis bagud.
Efter forslaget har personen pligt til at
oplyse kommunen om sine arbejdsindtægter.
Det foreslås i stk. 2, at
kompensationen reguleres efter lov om en satsreguleringsprocent,
dvs. på samme måde som
arbejdsløshedsdagpenge.
Det betyder fx, at hvis det personen mister
sin ret til dagpenge i 2008 og i 2009 skal have udbetalt en
kompensation, skal der tages udgangspunkt i de dagpenge, som
pågældende var berettiget til i 2008. Dette
beløb opreguleres med satsreguleringsprocenten til niveauet
for 2009.
Det foreslås i stk. 3, at
fradraget i kompensationen som følge af
arbejdsindtægter sker i forhold til den arbejdstid, som den
pågældende har i arbejdet. For personer, der ikke har
en dokumenterbar arbejdstid, beregnes timetallet ud fra
indtægten divideret med den til enhver tid gældende
omregningssats, som er fastsat efter lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
Forslaget bygger på de principper, som
gælder i forbindelse med fradrag for indtægter for
personer, der modtager ledighedsydelse efter lov om aktiv
socialpolitik. De nærmere regler vil blive fastsat i en
bekendtgørelse, jf. nedenfor.
Det foreslås i stk. 4, at
kompensationen nedsættes med det beløb, som den
pågældende eventuelt modtager fra arbejdsgiveren eller
Lønmodtagernes Garantifond i forbindelse med ophør af
ansættelsen. Dette svarer til de regler, der gælder for
ledighedsydelse.
Det foreslås i stk. 5, at
beskæftigelsesministeren bemyndiges til at fastsætte
regler for beregning af kompensationen, herunder regler om fradrag
i kompensationen.
Bemyndigelsen vil blive udnyttet til at
fastsætte regler, der svarer til fradraget i ledighedsydelse,
jf. reglerne i bekendtgørelse nr. 522 af 7. juni 2001 om
beregning af ledighedsydelse, fradrag i ledighedsydelse og varsling
af ferie med ledighedsydelse.
Det betyder bl.a., at det i en
bekendtgørelse om seniorjob vil blive fastsat
1) hvilke former for arbejde og indtægter,
der medfører fradrag i kompensationen,
2) hvilke indtægter, der ikke
medfører fradrag,
3) hvorledes fradraget skal foregå (time
for time og ugevis m.v.), og
4) hvilke regler, der skal være for
varsling af ferie ved perioder med kompensation.
Til § 10
Det foreslås, at personer, der er ansat
i seniorjob, og personer, der modtager kompensation efter
§ 8, skal kunne formidles til ordinært arbejde.
Personen skal derfor under ansættelsen være registreret
som arbejdssøgende hos staten i jobcenteret og have indlagt
sine formidlingsrelevante oplysninger (CV-oplysninger) i
Beskæftigelsesministeriets database (Jobnet). Oplysningerne
skal være fyldestgørende med hensyn til tidligere
beskæftigelse, uddannelse, kvalifikationer og øvrige
forhold af betydning for formidling af arbejde.
Personer i seniorjob modtager ikke dagpenge
og vil ikke være omfattet af reglerne om individuelt
kontaktforløb, løbende opfølgning, jobplan
mv.
Kommunen skal underrette staten i jobcenteret
om, at en person bliver ansat i seniorjob.
Til § 11
Ansættelse i et seniorjob
ophører, når datoen for efterlønsalderen
indtræder. Reglerne om efterlønsalderens
indtræden fremgår af forslaget til § 74 i lov
om arbejdsløshedsforsikring m.v., jf. det samtidigt
fremsatte forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, integrationsloven og lov om
påligning af indkomstskat til staten.
Seniorjobbet ophører desuden, hvis en
person i seniorjob afslår et rimeligt ordinært arbejde,
som er formidlet af staten i jobcenteret efter § 5,
stk. 2, nr. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.
Der skal være tale om et job, hvor arbejdsgiveren har bedt om
at få henvist arbejdskraft, hvorefter staten i jobcenteret
har pålagt den ansatte i seniorjob at søge dette
arbejde.
Hvis en person afslår et ordinært
arbejde, som er formidlet af staten i jobcenteret, skal staten i
jobcenteret meddele dette til kommunen, hvorefter personen mister
retten til seniorjobbet. Kommunen skal derfor bringe seniorjobbet
til ophør, dog først når klagefristen for
afgørelsen er udløbet.
Ved vurdering af, hvad der er et rimeligt
ordinært arbejde, finder kriterierne i § 13,
stk. 4, i lov om aktiv socialpolitik anvendelse.
Det fremgår af forslaget til
§ 12 om klageadgang, at personen vil kunne klage til
beskæftigelsesankenævnet over rimeligheden af det
formidlede arbejde, jf. reglerne i kapitel 10 i lov om
retssikkerhed og administration på det sociale område.
Klagen har opsættende virkning på ophøret af
seniorjobbet.
Seniorjobbet ophører også, hvis
en person bliver meldt ud af arbejdsløshedskassen eller
efterlønsordningen på grund af manglende indbetaling
af medlems- eller efterlønsbidrag og derfor ikke
længere vil kunne gå på efterløn,
når personen når efterlønsalderen.
Det samme gør sig gældende, hvis
personen slettes som medlem af a-kassen på grund af svig og
ikke genoptages på ny senest samtidig med slettelsen. Det
afgørende er, at indbetalingerne af medlems- og
efterlønsbidrag ikke afbrydes.
En person, der er blevet meldt ud af
arbejdsløshedskassen eller af efterlønsordningen
på grund af dette, kan klage over
arbejdsløshedskassens afgørelse om udmeldelse efter
de almindelige regler herom i §§ 98 og 99 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v.
Det fremgår af forslaget til
stk. 2, at ophøret først skal ske,
når personen inden for den almindelige klagefrist ikke
længere har mulighed for at klage over de forhold, der ligger
til grund for, at seniorjobbet skal ophøre, dvs. hvis
seniorjobbet skal ophøre på grund af, at personen ikke
tager imod et formidlet ordinært arbejde, eller på
grund af manglende indbetaling af medlemsbidrag eller
efterlønsbidrag til arbejdsløshedskassen eller
udmeldelse af arbejdsløshedskassen, således at
personen ikke længere vil kunne gå på
efterløn, når personen når
efterlønsalderen.
Det foreslås i stk. 3, at
personer i seniorjob i øvrigt vil kunne afskediges,
såfremt de misligholder ansættelsesaftalen på en
sådan måde, at kommunen efter almindelige principper er
berettiget til at afskedige ansatte. Hvis den
pågældende person anfægter, at arbejdsgiveren har
været berettiget til at bringe ansættelsen til
ophør som følge af misligholdelse, skal dette
behandles efter de almindelige regler, dvs. i det fagretlige system
eller ved ordinære domstole.
Seniorjob er støttet arbejde, og der
vil derfor ikke kunne ske genoptjening af dagpengeretten på
grundlag af beskæftigelse i seniorjob, jf. lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. § 53,
stk. 4.
Personer i seniorjob vil ikke kunne modtage
tillægsydelser efter kapitel 14 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats. Der vil efter forslagets
§ 18 kunne gives tilskud til hjælpemidler efter
reglerne i § 100 i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats.
Til §§ 12 og 13
Det foreslås, at følgende
afgørelser kan indbringes for
beskæftigelsesankenævnet:
€" Kommunens afgørelser efter
§ 4, stk. 1, hvorefter personen ved flytning har ret
til at fortsætte i sit hidtidige seniorjob eller ret til at
få et nyt seniorjob i den nye kommune.
€" Kommunens afgørelser efter
§ 5, hvorefter kommunen i særlige tilfælde
kan se bort fra frister fra ansøgninger om seniorjob.
€" Kommunens afgørelser efter
§ 6, hvorefter kommunen fastsætter indholdet af
seniorjobbet efter samtale med ansøgeren.
Et seniorjob kan være alt arbejde, som den
pågældende kan varetage, og s om udgangspunkt skal
kommunen fastlægge beskæftigelsen under hensyn til
personens kvalifikationer og interesser.
Hvis personen klager over indholdet af
seniorjobbet og ikke tager imod tilbuddet, vil der kunne
træffes en foreløbig formandsafgørelse af
formanden for beskæftigelsesankenævnet i de
tilfælde, hvor det skønnes, at der er tale om en
pludselig opstået trangssituation. Dette følger pr. 1.
januar 2007 af reglerne i § 23 i bekendtgørelse
nr. 638 af 15. juni 2006 om retssikkerhed og administration
på det sociale område.
€" Kommunens afgørelser om
kompensation, jf. §§ 8 og 9.
€" Kommunens afgørelser efter
§ 11, stk. 1, nr. 2, om ophør af
seniorjobbet, fordi personen har afslået et rimeligt
ordinært formidlet arbejde. Kommunens afgørelse om
ophør af seniorjobbet sættes i bero ved klager over,
at det ordinært formidlede arbejde ikke har været
rimeligt, jf. forslaget til § 12, stk. 2.
€" Kommunens afgørelser efter
§ 11, stk. 1, nr. 3, hvorefter kommunen skal
sørge for, at ansættelsen i seniorjobbet
ophører ved personens manglende indbetaling af medlemsbidrag
eller efterlønsbidrag til arbejdsløshedskassen eller
udmeldelse af arbejdsløshedskassen, således at
personen ikke længere vil kunne gå på
efterløn, når personen når
efterlønsalderen. Kommunens afgørelser om
ophør af seniorjobbet sættes i bero, hvis personen
efter reglerne i § 98 i lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v. påklager
spørgsmålet om manglende indbetaling af medlems- og
efterlønsbidrag, jf. forslaget til § 12,
stk. 2.
€" Spørgsmålet om, hvorvidt
kommunen overholder bestemmelsen i § 15, stk. 3, om,
at tilskuddet, som kommunen modtager til seniorjobbet, ikke
må være konkurrenceforvridende.
Det fremgår af forslaget til
§ 13, at afgørelser i spørgsmål om
konkurrenceforvridning efter forslaget til § 15,
stk. 3, ud over af parterne i sagen tillige kan indbringes af
andre, som har en væsentlig interesse i
afgørelsen.
For så vidt angår
afgørelserne efter § 11, stk. 1, nr. 2 og 3,
foreslås det, at personen skal have mulighed for at udnytte
sin klagemulighed. Derfor foreslås det, at effektueringen af
ophøret af seniorjobbet først skal ske, når
klagefristen på 4 uger er udløbet.
Hvis der klages, foreslås det, at
kommunen ikke må træffe afgørelse om
ophør af seniorjob før
beskæftigelsesankenævnet har truffet afgørelse
om, hvorvidt det ordinære formidlede arbejde ikke har
været rimeligt, eller Arbejdsdirektoratet efter reglerne i
§ 98 i lov om arbejdsløshedsforsikring m.v. har
truffet afgørelse om manglende indbetaling af medlems- eller
efterlønsbidrag.
Beskæftigelsesnævnets
afgørelse vil kunne påklages til Ankestyrelsen, der
vil kunne behandle klagen, hvis afgørelsen er principiel
eller har generel betydning. Arbejdsdirektoratets afgørelse
vil kunne påklages til Arbejdsmarkedets Ankenævn. Disse
klager har ikke opsættende virkning.
Det foreslås i § 12,
stk. 1, at klagerne til
beskæftigelsesankenævnet skal behandles efter kapitel
10 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale
område. Dette indebærer bl.a., at klagen skal ske inden
4 uger fra det tidspunkt, hvor personen har modtaget
afgørelsen, og at klagen kan indbringes af den, som
afgørelsen vedrører.
I bekendtgørelse om retssikkerhed og
administration på det sociale område vil det blive
fastsat, at ved klage over staten i jobcenterets afgørelse
om formidling af ordinært arbejde, skal sagen behandles af
beskæftigelsesankenævnet inden 4 uger efter, at klagen
er modtaget.
Til § 14
Det foreslås, at der fastsættes
krav om merbeskæftigelse ved ansættelse af personer i
seniorjob. Det betyder, at der ved ansættelse af en person i
seniorjob skal ske en nettoudvidelse af antallet af medarbejdere i
forhold til den normale beskæftigelse for den kommunale
virksomhed. Betingelsen om merbeskæftigelse påses af
ansættelsesmyndigheden for den pågældende
kommunale virksomhed og de ansatte i fællesskab. Uenighed om
betingelsen om merbeskæftigelse afgøres efter de
fagretlige regler om mægling og eventuel voldgift.
Efter forslaget i stk. 3
får beskæftigelsesministeren bemyndigelse til at
fastsætte nærmere regler om indholdet af
merbeskæftigelseskravet. Bemyndigelsen vil blive udnyttet til
at fastsætte regler, der svarer til
merbeskæftigelseskravet i løntilskudsordningen efter
kapitel 12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats. Der vil
således fx blive fastsat regler om, at medarbejderne skal
inddrages forud for ansættelsen i seniorjobbet, at
virksomheden som udgangspunkt skal afgrænses som en
arbejdsplads med selvstændigt produktionsenhedsnummer, at
merbeskæftigelse opgøres med udgangspunkt i budgettet
for den pågældende kommunale virksomhed, og at der skal
være skriftlige tilkendegivelser fra medarbejderne og
arbejdsgiveren om, at betingelserne er opfyldt.
Til § 15
Det foreslås, at kommunen får ret
til et tilskud på 110.000 kr. pr.
helårsansættelse. Tilskuddet udbetales via det
kommunale refusionssystem. Kommunerne vil endvidere blive
kompenseret for merudgifterne over bloktilskuddet.
Det foreslås i stk. 2, at
tilskuddet €" på samme måde som løntilskud
efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats €" reguleres
en gang årligt med satsreguleringsprocenten efter lov om en
satsreguleringsprocent.
Det foreslås i stk. 3, at
tilskuddet til kommunen efter stk. 1 ikke må være
konkurrenceforvridende. Der vil, jf. forslaget til § 12,
stk. 1, kunne klages til beskæftigelsesankenævnet
over konkurrenceforvridning. At der ikke må være
konkurrenceforvridning indebærer blandt andet, at tilskuddet
til personer ansat i seniorjob skal holdes uden for kommunens
prisfastsættelse i det omfang, tilskuddet ydes inden for
offentlige serviceområder, hvor der er konkurrence til den
private sektor, herunder hvor en kommunal opgave er omfattet af
regler om udbudspligt eller udbudsret.
Til § 16
Det foreslås, at kommunen afholder
endeligt udgiften til kompensationen efter § 8.
Til § 17
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2008, således at personer kan
ansættes i seniorjob fra denne dato.
Da der ifølge forslaget til
§ 2 kan ansøges om seniorjob 3 måneder
før udløbet af dagpengeperioden, vil personer, hvis
dagpenge udløber i 1. kvartal af 2008 kunne ansøge
kommunen om et seniorjob inden 1. januar 2008.
Til § 18
Det foreslås, at mål gruppen for
seniorjob tilføjes i målgruppen i § 100 i
lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, således at der
til personer i seniorjob vil kunne ydes hjælpemidler i form
af arbejdsredskaber og mindre arbejdspladsindretninger efter samme
regler, som gælder for personer, der ansættes uden
løntilskud.
I denne forbindelse er der sket en
nyformulering af bestemmelsen, og der er ikke tale om
indholdsmæssige ændringer, ud over at målgruppen
også indbefatter personer, der er omfattet af lov om
seniorjob.
Til § 19
Det foreslås, at målgruppen for
seniorjob tilføjes som målgruppe i § 5 i lov
om kompensation til handicappede i erhverv m.v., således at
personer i seniorjob har mulighed for personlig assistance.
Til § 20
Det foreslås, at loven ikke skal
gælde for Færøerne og Grønland.