Skriftlig fremsættelse (7. november
2006)
Beskæftigelsesministeren (Claus Hjort
Frederiksen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
fleksydelse (Forhøjelse af fleksydelsesalderen,
fortrydelsesordning mv.)
(Lovforslag nr. L 65).
Lovforslaget udmønter den del af
aftalen af 20. juni 2006 mellem regeringen (Venstre og Det
Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og
Det Radikale Venstre om fremtidens velstand og velfærd og
investeringer i fremtiden (velfærdsreformen), der
vedrører ændringer i fleksydelsesordningen.
Lovforslaget skal ses i sammenhæng med
de fremsatte forslag til lov om ændring af lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats, integrationsloven og lov om
påligning af indkomstskat til staten, forslag til lov om
ændring af lov om social pension, forslag til lov om
ændring af lov om forbud mod forskelsbehandling på
arbejdsmarkedet m.v., forslag til lov om ændring af lov om
delpension, forslag til lov om ændring af lov om
Arbejdsmarkedets Tillægspension og forskellige andre love og
forslag til lov om seniorjob.
Ændringerne i fleksydelsesordningen
inddeles i følgende elementer:
Gradvist højere
fleksydelsesalder
Fleksydelsesalderen forhøjes gradvist
til 62 år fra år 2019 til år 2022, og
aldersgrænsen for ret til fleksydelse for fremtiden
indekseres, således at fleksydelsesalderen på
længere sigt følger den stigende levetid.
Mere fleksibel
fleksydelsesordning
Fleksydelsesordningen målrettes i
højere grad personer med mange år på
arbejdsmarkedet, således at der fremover kræves 30
års medlemskab og indbetaling af efterlønsbidrag eller
indbetaling af fleksydelsesbidrag for ret til fleksydelse, mod nu
25 år. Indbetalingerne skal påbegyndes senest ved det
30. år.
Fleksydelsesordningen målrettes
endvidere i højere grad personer med mange år på
arbejdsmarkedet, og der indføres en fortrydelsesordning med
henblik på at give personer med langvarigt medlemskab af en
a-kasse, der i første omgang havde fravalgt
efterlønsordningen, mulighed for under visse betingelser at
kunne optjene ret til fleksydelse.
For at øge lavtlønnedes
incitament til at arbejde i fleksydelsesperioden indføres et
lempeligere fradrag for arbejdsindkomst op til 30.000 kr. pr.
år for fleksydelsesmodtagere med en lav timeløn.
Tilpasninger som følge af
højere fleksydelsesalder
For at forebygge utilsigtet brug af
skattebegunstigende pensionsordninger til at finansiere
tilbagetrækning i årene umiddelbart før man kan
gå på fleksydelse, skal udbetalinger efter
60-års-dagen, men før overgangen til fleksydelse,
medføre fradrag i fleksydelsen. Pensionsudbetalingerne
medfører fradrag i fleksydelsen på samme måde
som pensionsudbetalinger i fleksydelsesperioden.
Ud over de justeringer, som er aftalt i
velfærdsreformen, foretages en række
konsekvensændringer, blandt andet som følge af at
personer, der er født før den 1. juli 1939, er
overgået til folkepension og dermed ikke længere kan
modtage fleksydelse.
Forslagets konsekvenser
Forslagenes økonomiske konsekvenser for
det offentlige kan opsummeres således:
Gradvist højere fleksydelsesalder
betyder mindreudgifter til fleksydelse på ca. 75 mio. kr. i
2019 stigende til 200 mio. kr. i 2023, hvorefter mindreudgifterne
falder til ca. 75 mio. kr. i 2028.
De øvrige forslag skønnes ikke
at have nævneværdige økonomiske
konsekvenser.
Forslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser af betydning for erhvervslivet.
Forslaget har begrænsede positive
administrative konsekvenser for borgerne, idet personer, der ikke
har benyttet sig af fleksydelsesordningen, ikke længere
behøver at ansøge om tilbagebetaling af
fleksydelsesbidrag, når de når
folkepensionsalderen.
Forslaget har ingen miljø- eller
ligestillingsmæssige konsekvenser. Forslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2007. Visse dele af loven træder dog
først i kraft senere, herunder reglerne om
forhøjelsen af fleksydelsesalderen som træder i kraft
den 1. juli 2009.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg på
regeringens vegne anbefale forslaget til Tingets velvillige
behandling.