L 76 (som fremsat):
Fremsat den 15. november 2006 af
transport‑ og energiministeren (Flemming Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af offshoresikkerhedsloven
1)
(Begrænsning af arbejdsgivernes
strafansvar og skærpelse af straf for visse
overtrædelser, der begås af ansatte samt udvidelse af
lovens anvendelsesområde til indkvarteringsfaciliteter
på skibe, m.v.)
§ 1
I lov nr. 1424 af 21. december 2005 om
sikkerhed m.v. for offshoreanlæg til efterforskning,
produktion og transport af kulbrinter (offshoresikkerhedslov)
foretages følgende ændringer:
1. I § 2, stk.
2 , ændres »§ 3, stk. 3 og 4« til:
»§ 3, stk. 3-5«.
2. §
3 affattes således:
Ȥ 3. Loven
finder anvendelse for offshoreanlæg, der befinder sig
på dansk søterritorium eller dansk
kontinentalsokkelområde samt for faste offshoreanlæg,
der planlægges anvendt i disse områder.
Stk. 2. Transport og energiministeren kan
fastsætte regler om, i hvilket omfang §§ 5-10,
12-15, 18-23 og 25-27, § 28, stk. 1, §§ 29, 31,
33-35 og 37, § 40, stk. 1, §§ 41-43, § 45, stk.
4 og 5, §§ 52, 56, 57, 59-62 og 64-77 inden for
søterritoriet og kontinentalsokkelområdet, herunder
bælter og sunde, finder anvendelse på
rørledninger, der anvendes i forbindelse med
rørbunden transport af kulbrinter og andre stoffer og
materialer mellem offshoreanlæg og anlæg på land
eller mellem flere offshoreanlæg.
Stk. 3. Transport og energiministeren kan
fastsætte regler om, i hvilket omfang § 5, stk. 2,
§§ 7, 8, 11-17 og 20-24, § 25, stk. 1, §§
26, 34, 36 og 37, § 40, stk. 1, §§ 41-43, § 45,
stk. 1-3 og 5, §§ 46 og 48-50, § 52, stk. 1,
§§ 59 og 61-77 finder anvendelse på
indkvarteringsfaciliteter på skibe og indretninger, som ikke
er omfattet af definitionen i § 2, stk. 1, og hvor personer,
der arbejder på et offshoreanlæg, indkvarteres, i det
omfang, det har betydning for sikkerheden og sundheden for de
indkvarterede personer.
Stk. 4. Indkvarteringsfaciliteter på
skibe og indretninger efter stk. 3, hvor personer, der arbejder
på et offshoreanlæg, gennem længere tid
indkvarteres, er tillige omfattet af § 38, stk. 3, og §
43.
Stk. 5. Transport og energiministeren kan
fastsætte regler om, i hvilket omfang § 5, stk. 2,
§§ 7-18, 20-22 og 24, § 25, stk. 1 og 3, § 26,
§ 33, stk. 2, §§ 34, 35 og 37, § 40, stk. 1,
§§ 41-43, § 45, stk. 1-3 og 5, §§ 46 og
48-50, § 52, stk. 1, og §§ 53-55, 59-62 og 64-77 for
andre skibe og indretninger, end de der er nævnt i stk. 3 og
4, som ikke er omfattet af definitionen i § 2, stk. 1, og som
udøver virksomhed i tilknytning til offshoreanlæg,
finder anvendelse på de aktiviteter, der udføres
herfra, samt på det udstyr, der anvendes, i den
udstrækning aktiviteterne eller udstyret indvirker på
sikkerheds- og sundhedsforholdene på tilknyttede
offshoreanlæg.«
3. § 4,
stk. 1-3 , affattes således:
»Ved rettighedshaver forstås den
virksomhed eller gruppe af virksomheder, som har tilladelse til
efterforskning og produktion (indvinding) af kulbrinter i henhold
til lov om anvendelse af Danmarks undergrund. For
rørledninger, for hvilke der ikke er en rettighedshaver, som
nævnt i 1. pkt., skal ejeren af rørledningen anses for
rettighedshaver.
Stk. 2. Ved operatør forstås
den virksomhed, som på rettighedshaverens vegne udøver
efterforskning og produktion, herunder rørbunden transport,
af kulbrinter.
Stk. 3. Ved driftsansvarlig virksomhed
forstås den virksomhed, der har ansvaret for den daglige
drift af et offshoreanlæg, en rørledning, jf. §
3, stk. 2, eller et skib eller en anden indretning, jf. § 3,
stk. 5. For skibe og indretninger omfattet af § 3, stk. 3 og
4, anses den driftsansvarlige virksomhed for den virksomhed, der
har ansvaret for den daglige drift af det offshoreanlæg, som
de pågældende indkvarterede på skibet eller
indretningen arbejder på.«
4. §
16 affattes således:
»§ 16. Alle ombordværende på
et offshoreanlæg skal rette sig efter de procedurer, som er
fastsat for arbejde og ophold på anlægget, og skal
respektere de foranstaltninger, som er truffet vedrørende
sikkerheds- og sundhedsmæssige forhold.«
5. Efter § 32
indsættes i kapitel 3 :
Ȥ 32
a. Transport- og energiministeren kan fastsætte
nærmere regler om indholdet af ansøgning efter §
27, § 28, stk. 1 og 2, §§ 29 og 31, om anmodning om
forhåndstilsagn efter § 32 og om, hvornår
tilladelse efter § 29 er fornøden. Endvidere kan
transport- og energiministeren fastsætte nærmere regler
om vilkår i forbindelse med tilladelser og
godkendelser.«
6. I § 42
indsættes som stk. 2 :
»Stk. 2. Normer og standarder efter
stk. 1 kan dog fraviges i tilfælde, hvor det er
hensigtsmæssigt for at opnå et højere
sikkerheds- og sundhedsniveau eller som følge af den
tekniske udvikling. Det forudsættes ved fravigelsen, at de
sikkerheds- og sundhedsmæssige risici nedbringes så
meget, som det er rimeligt praktisk muligt.«
7. O verskriften efter
§ 52 affattes således: »Arbejdets
udførelse og helbredsundersøgelser
m.v.«
8. I § 54
indsættes som stk. 2 :
»Stk. 2. Normer og standarder efter
stk. 1 kan dog fraviges i tilfælde, hvor det er
hensigtsmæssigt for at opnå et højere
sikkerheds- og sundhedsniveau eller som følge af den
tekniske udvikling. Det forudsættes ved fravigelsen, at de
sikkerheds- og sundhedsmæssige risici nedbringes så
meget, som det er rimeligt praktisk muligt.«
9. I § 55
indsættes som stk. 2 :
»Stk. 2. Arbejdsgiveren skal
sørge for, at helbredsundersøgelse af de ansatte
før og under ansættelsen og arbejdsmedicinske,
arbejdshygiejniske eller andre undersøgelser af
sundhedsforholdene kan foregå uden tab af indtægt for
de ansatte og så vidt muligt i arbejdstiden. Udgifterne ved
undersøgelserne kan ikke pålægges de ansatte.
Transport- og energiministeren kan fastsætte nærmere
regler om fordeling af disse udgifter på driftsansvarlig
virksomhed og entreprenør.«
10. I § 70,
stk. 3, nr. 1 , ændres »§ 13, stk. 1, 1. pkt.
og stk. 2« til: »§ 13, stk. 1 og 2, §
16«.
11. I § 70
indsættes efter stk. 4 som nyt stykke:
»Stk. 5. Ved straffens udmåling
efter stk. 3, nr. 1, skal det, i det omfang arbejdsgiveren og
den driftsansvarlige virksomhed har opfyldt sine pligter efter
kapitel 2 og 4, betragtes som en skærpende omstændighed
for ansatte, hvis disse forsætligt eller groft uagtsomt
overtræder lovgivningens krav om
1) anvendelse af personlige
værnemidler,
2) anvendelse af udsugningsforanstaltninger,
3) anvendelse af beskyttelsesudstyr eller
sikkerhedsforanstaltninger,
4) anvendelse af forsvarlige arbejdsmetoder
eller
5) certifikater til kran og
gaffeltruck.«
Stk. 5-8 bliver herefter stk. 6-9.
12. I § 70,
stk. 5 , der bliver stk. 6, ændres »D et
skal« til: »Uden for de tilfælde, der er
nævnt i stk. 5, skal det«.
13. I § 70,
stk. 6 , der bliver stk. 7, ændres »stk. 5«
til: »stk. 6«.
14. I § 71,
stk. 1 , indsættes efter »uagtsom,« :
»jf. dog stk. 3,«.
15. I § 71
indsættes som stk. 3 :
»Stk. 3. I det omfang arbejdsgiveren
har opfyldt sine pligter efter §§ 10 og 35, kan
arbejdsgiveren ikke pålægges bødeansvar, hvis
ansatte overtræder lovgivningens krav om
1) anvendelse af personlige
værnemidler,
2) anvendelse af udsugningsforanstaltninger,
3) anvendelse af beskyttelsesudstyr eller
sikkerhedsforanstaltninger,
4) anvendelse af forsvarlige arbejdsmetoder
eller
5) certifikater til kran og
gaffeltruck.«
16. I
§ 73 indsættes som 2. pkt. :
Ȥ 71, stk. 3, finder
tilsvarende anvendelse«.
§ 2
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelse i Lovtidende.
Stk. 2. § 1, nr. 10-16, finder
anvendelse på overtrædelser begået efter lovens
ikrafttræden.
§ 3
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning sættes i kraft for Grønland med de
afvigelser, som de særlige grønlandske forhold
tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledende
bemærkninger
Arbejdsmiljøloven blev ændret i
foråret 2006, hvorefter der skete en lempelse af
arbejdsgiverens objektive strafansvar og en skærpelse af de
ansattes strafansvar for visse
arbejdsmiljøovertrædelser, jf. lov nr. 300 af 19.
april 2006 om ændring af lov om arbejdsmiljø. Med
henblik på at opnå samme retstilstand offshore (dvs.
for anlæg til efterforskning, produktion og transport af
kulbrinter på havet, jf. lovens anvendelsesområde) som
efter arbejdsmiljøloven, for så vidt angår disse
ændringer i arbejdsgiverens og de ansattes strafansvar,
fremsættes hermed forslag om ændring af
offshoresikkerhedsloven, således at der opnås samme
strafferetlige ansvar for arbejdsgiver og de ansatte offshore
såvel som på land.
Der er endvidere konstateret en
implementeringsmangel i forhold til Rådets direktiv
92/91/EØF af 3. november 1992 om minimumsforskrifter for
forbedring af arbejdstagernes sikkerhed og sundhed i den
boringsrelaterede udvindingsindustri (ellevte særdirektiv i
henhold til artikel 16, stk. 1, i direktiv 89/391/EØF)
(herefter borehulsdirektivet), for så vidt angår skibe
og indretninger, der anvendes til indkvartering efter
offshoresikkerhedslovens § 3, stk. 3.
Baggrunden for at man ikke tidligere har
været opmærksom på implementeringsmangelen er, at
der ikke tidligere har eksisteret egentlige indkvarteringsskibe
indenfor den danske kontinentalsokkel. Der er nu en forventning om,
at der inden for en overskuelig fremtid vil blive ansøgt om
anvendelse af hotelskibe beregnet for personel, som arbejder
på offshoreanlæg. Der har hidtil alene i mindre omfang
været anvendt arbejdsbåde til indkvartering.
Energistyrelsen har således ikke kendskab til, at
sådanne har været anvendt til indkvartering i 2006 og
alene i fem tilfælde i 2005, hvor det var den samme
arbejdsbåd, som lå ved forskellige
offshoreanlæg.
Det er endvidere fundet hensigtsmæssigt, at
der etableres en hjemmel til at fastsætte nærmere
regler om godkendelser og tilladelser m.v. efter lovens
§§ 27-32, især for så vidt angår lovens
§ 29 om, hvornår der skal ansøges om tilladelse
til ændring af et offshoreanlæg eller af
anlæggets operationelle forhold.
Det er yderligere fundet nødvendigt at
indføre en hjemmel til at fastsætte nærmere
regler for afholdelse af udgifter til helbredsundersøgelser
af de ansatte og til arbejdsmedicinske, arbejdshygiejniske eller
andre undersøgelser af sundhedsforholdene, der er
nævnt i lovens § 55, da man ønsker samme
retstilstand som efter arbejdsmiljøloven, for så vidt
angår disse udgifter. Det samme gør sig gældende
for så vidt angår undersøgelsernes indvirkning
på de ansattes indtægt og arbejdstid.
I forbindelse med udarbejdelse af en række
bekendtgørelser efter offshoresikkerhedsloven er der
konstateret en række mere tekniske mangler i loven for
så vidt angår lovens § 3, stk. 1, om definitionen
af anvendelsesområdet for offshoreanlæg, § 3, stk.
2, om rørledninger og lovens § 3, stk. 4, om andre
skibe og indretninger end offshoreanlæg.
Parterne i det tidligere Koordinationsudvalg
under havanlægsloven, som nu er repræsenteret i
Offshoresikkerhedsrådet i medfør af
offshoresikkerhedsloven, har været inddraget i forbindelse
med udformningen af lovforslaget. Lovforslagets indhold har
således været gennemgået og drøftet med
arbejdsmarkedets parter og de relevante myndigheder.
2. Lovforslagets indhold
Lovforslaget indeholder følgende
elementer:
€" Begrænsning af arbejdsgiverens
strafansvar og skærpet straf for visse forsætlige eller
groft uagtsomme overtrædelser, der begås af
ansatte.
€" Udvidelse af anvendelsesområdet for
skibe og indretninger, der anvendes til indkvartering.
€" Indsættelse af regel om indvirkning
på de ansattes indtægt og arbejdstid af
helbredsundersøgelser af de ansatte, arbejdsmedicinske,
arbejdshygiejniske eller andre undersøgelser af
sundhedsforholdene.
€" Hjemmel til fastsættelse af regler
for afholdelse af udgifter til helbredsundersøgelser af de
ansatte og til arbejdsmedicinske, arbejdshygiejniske eller andre
undersøgelser af sundhedsforholdene.
€" Mindre tekniske ændringer som
Energistyrelsen er blevet opmærksom på ved
implementeringen af offshoresikkerhedsloven i foråret
2006.
A. Begrænsning af
arbejdsgiverens strafansvar og skærpet straf for visse
forsætlige eller groft uagtsomme overtrædelser, der
begås af ansatte
I den oprindelige fremsættelse af
offshoresikkerhedsloven, L 45, fremsat den 2. november 2005, var
der i straffebestemmelserne indsat en modifikation til
arbejdsgiveres objektive ansvar, i overensstemmelse med den
samtidigt foreslåede ændring til
arbejdsmiljøloven, L 14, fremsat den 5. oktober 2005. Da der
opstod tvivl om begrænsning af det objektive ansvar i
ændringen af arbejdsmiljøloven, blev
ændringsforslaget henvist til videre behandling i
Arbejdsmarkedsudvalget. Derfor blev den del af L 45 taget ud af
lovforslaget inden vedtagelsen, således at de vedtagne regler
svarede til den gældende retstilstand på land, for
så vidt angår arbejdsgiveres og de ansattes strafansvar
ved arbejdsmiljøovertrædelser.
Der blev i foråret 2006 vedtaget en
ændring af arbejdsmiljøloven, hvorefter arbejdsgiveres
objektive ansvar blev begrænset, og de ansattes tilsvarende
ansvar skærpedes, jf. lov nr. 300 af 19. april 2006. For at
arbejdsgiveres og de ansattes strafferetlige ansvar skal være
det samme offshore som på land, foreslås
offshoresikkerhedsloven ændret i overensstemmelse med
principperne i denne ændring af arbejdsmiljøloven og
den del af L 45, som blev taget ud af det endelige lovforslag, som
blev vedtaget i december 2005.
Baggrunden for ændringen af arbejdsgiveres
og de ansattes strafansvar i arbejdsmiljøloven var at
udmønte en del af regeringsgrundlaget, hvorefter
arbejdsgivere, der har gjort alt for at sikre et sikkert og sundt
arbejdsmiljø, ikke bliver straffet, når medarbejdere
overtræder reglerne.
Regeringen fandt det ikke rimeligt, at
arbejdsgivere kunne blive straffet for ansattes overtrædelser
af arbejdsmiljølovgivningen, uanset at arbejdsgiveren havde
opfyldt alle sine arbejdsmiljømæssige forpligtelser,
herunder at arbejdsgiveren havde sørget for, at
arbejdsforholdene var sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt
forsvarlige, at arbejdsgiveren fyldestgørende havde
instrueret de ansatte samt at arbejdsgiveren havde ført et
effektivt tilsyn med, at arbejdet udførtes sikkerheds- og
sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
I arbejdsmiljøloven er der således
indført bestemmelser, der begrænser arbejdsgiverens
strafansvar i de situationer, hvor arbejdsgiveren har gjort alt,
hvad der er muligt for at sikre et sikkert og sundt
arbejdsmiljø, men hvor de ansatte alligevel overtræder
reglerne.
Endvidere følger det af
arbejdsmiljøloven, at der sker en skærpelse af
straffene for visse forsætlige eller groft uagtsomme
overtrædelser, der begås af ansatte i situationer, hvor
arbejdsgiveren har opfyldt alle sine
arbejdsmiljømæssige forpligtigelser.
Der henvises til forslaget til ændring af
arbejdsmiljøloven, L 14, for den nærmere begrundelse
for ændring af arbejdsgivernes og de ansattes strafansvar i
disse sager.
For at opnå den samme retstilstand for
arbejdsgivere og ansatte for tilsvarende
arbejdsmiljøovertrædelser offshore foreslås
offshoresikkerhedsloven ændret i overensstemmelse med
principperne i arbejdsmiljøloven. Arbejdsgiveren kan
således få begrænset sit ansvar, hvis han har
opfyldt sine forpligtelser i medfør af lovens §§
10 og 35. De ansatte kan derimod ved tilsvarende
overtrædelser ifalde skærpet strafansvar, forudsat
arbejdsgiveren og den driftsansvarlige virksomhed har overholdt
deres forpligtelser efter lovens kapitel 2 og 4. Formålet
med, at også den driftsansvarlige virksomhed skal overholde
sine forpligtelser efter lovens kapitel 2 og 4, er at opnå de
samme materielle forudsætninger som på land efter
arbejdsmiljøloven for at lade den ansatte ifalde
skærpet strafansvar. Det er herunder den driftsansvarlige
virksomheds ansvar at stille personlige værnemidler til
rådighed for de ansatte.
B. Udvidelse af
anvendelsesområdet for skibe og indretninger, der anvendes
til indkvartering
Det følger af offshoresikkerhedsloven i
dag, at skibe og indretninger, hvor personer, der arbejder på
et offshoreanlæg gennem længere tid, indkvarteres, er
omfattet af lovens § 38, stk. 3, om opholdsrum. Bestemmelsen
fastslår, at indkvarteringen skal være tilpasset det
antal personer, der forventes at opholde sig på
anlægget på samme tid i forbindelse med normal drift og
vedligehold, og skal være indrettet således, at de
ansatte har mulighed for uforstyrret hvile og restitution, herunder
at indkvarteringen skal indeholde passende bade- og toiletforhold,
opholdsrum, spiserum, omklædningsrum m.v. Herudover er
indkvarteringsfaciliteter på skibe ikke reguleret i
offshoresikkerhedsloven.
Der har imidlertid vist sig en
implementeringsmangel i forhold til borehulsdirektivet, for
så vidt angår indkvarteringsfaciliteter på skibe
for ansatte i offshoreindustrien. Ifølge direktivets artikel
2 (b) omfatter begrebet arbejdssted i direktivet også
indkvarteringsfaciliteter, som arbejdsgiveren har stillet til
rådighed for de ansatte, herunder også
indkvarteringsfaciliteter på skibe.
For alle offshoreanlæg skal der udarbejdes
en sikkerheds- og sundhedsredegørelse, der forholder sig til
de risici, der er forbundet med anlægget og aktiviteterne
herpå, samt dokumenterer, at disse er nedbragt så
meget, som det er rimeligt praktisk muligt. Sikkerheds- og
sundhedsredegørelsen skal herunder forholde sig til de
skibe, som befinder sig indenfor anlæggets sikkerhedszone,
dvs. i en radius af 500 meter fra anlægget. Det er
således allerede et krav i dag, at sikkerheds- og
sundhedsredegørelsen forholder sig til den risiko, disse
skibe udgør for anlægget. Den foreslåede
ændring vil primært betyde, at den driftsansvarlige
virksomhed nu også skal vurdere, hvilke risici der er for de
indkvarterede ansatte på et skib, der er placeret tæt
ved et offshoreanlæg.
Indkvarteringsskibe ligger typisk tæt ved
offshoreanlæg, hvor der forefindes kulbrinter, hvorfor der
kan gøre sig særlige forhold gældende for disse
skibe i forhold til den generelle regulering af skibe. Det er disse
særlige forhold, borehulsdirektivet forholder sig til. Det
foreslås derfor, at der i § 3 indsættes et nyt
stykke, så denne del af borehulsdirektivet kan implementeres,
herunder ved at stille krav om udarbejdelse af sikkerheds- og
sundhedsredegørelse for indkvarteringsfaciliteter på
skibe, som forholder sig til den forhøjede risiko, der er
for disse, ved at ligge tæt på en
kulbrinteindvinding.
Indkvarteringsfaciliteter på skibe omfattes
tillige af lovens bestemmelser om beredskab i § 45.
Der er ikke foreslået nogen
tidsmæssig nedre grænse for, hvornår
indkvarteringsbestemmelsen finder anvendelse på skibe i
modsætning til den gældende § 3, stk. 3, jf.
ovenfor. Dette skyldes, at borehulsdirektivet ikke åbner
mulighed for at undtage indkvarteringsfaciliteter på skibe og
andre indretninger fra direktivets krav, hvis indkvarteringen alene
er af kortere varighed.
Den foreslåede regulering har været
vurderet i forhold til international ret, herunder
havretskonventionen. Det følger af havretskonventionen, at
kyststaterne som udgangspunkt ikke kan lovgive uden for
søterritoriet. Der er dog visse begrænsede muligheder
herfor inden for den eksklusive økonomiske zone, som i
Danmark strækker sig ind til 200 sømil ud fra
basislinjerne. Den danske del af kontinentalsoklen i
Nordsøen er således beliggende inden for den
eksklusive økonomiske zone. Offshoresikkerhedsloven kan ikke
regulere skibe generelt inden for den eksklusive økonomiske
zone, idet dette hører under den pågældende
flagstats jurisdiktion. Offshoresikkerhedsloven kan derimod
regulere aktørernes forpligtelser inden for
offshoreindustrien. Lovforslaget pålægger de
driftsansvarlige virksomheder og operatørerne for
offshoreanlæggene at udfærdige sikkerheds- og
sundhedsredegørelser for deres ansatte, ikke blot når
disse indkvarteres på et offshoreanlæg, men også
hvis de indkvarteres på et skib eller en anden indretning,
der ikke er et offshoreanlæg, jf. offshoresikkerhedslovens
definition af offshoreanlæg i § 2. Det påhviler
således operatørerne og de driftsansvarlige
virksomheder for anlæggene at sørge for, at
indkvarteringen tilrettelægges således, at sikkerheds-
og sundhedsmæssige forhold for de ansatte sikres varetaget i
overensstemmelse med lovens bestemmelser, uanset om indkvartering
finder sted på offshoreanlæggene eller på en
anden lokalitet bestemt af arbejdsgiveren. Kravene i medfør
af lovforslaget til indkvarteringsfaciliteterne på skibe vil
i udmøntningen i bekendtgørelserne blive rettet mod
operatørerne og de driftsansvarlige virksomheder for
offshoreanlæggene, som forpligtes til via privatretlige
aftaler at sikre, at kravene til indkvarteringsfaciliteter på
de skibe, som de vælger at anvende, overholdes. Da
pligtsubjekterne i lovforslaget og de kommende
bekendtgørelser således er de driftsansvarlige
virksomheder og operatørerne og ikke skibe, som er underlagt
de respektive flagstaters regulering, falder forholdet ikke ind
under international ret eller havretskonventionen.
C. Indsættelse af regler
om indvirkning af helbredsundersøgelser af de ansatte,
arbejdsmedicinske, arbejdshygiejniske eller andre
undersøgelse af sundhedsforholdene på de ansattes
indtægt og arbejdstid
For at indvirkning af
helbredsundersøgelser af de ansatte, arbejdsmedicinske,
arbejdshygiejniske eller andre undersøgelser af
sundhedsforholdene på de ansattes indtægt og arbejdstid
skal være på det samme niveau offshore som på
land, foreslås offshoresikkerhedsloven ændret i
overensstemmelse med arbejdsmiljøloven. Tidligere har reglen
været på bekendtgørelsesniveau, jf. f.eks. de
gældende bekendtgørelser nr. 681 af 24. juni 2005 om
beskyttelse mod udsættelse for vibrationer i forbindelse med
arbejdet på havanlæg, bekendtgørelse nr. 54 af
31. januar 2006 om beskyttelse mod udsættelse for støj
i forbindelse med arbejdet på havanlæg og
bekendtgørelse nr. 263 af 27. marts 2006 om beskyttelse mod
udsættelse for asbest i forbindelse med arbejdet på
havanlæg. Der vil blive foretaget de nødvendige
ændringer i de nævnte bekendtgørelser, som
følge af denne foreslåede lovændring.
D. Hjemmel til
fastsættelse af regler for afholdelse af udgifter til
helbredsundersøgelser af de ansatte og til
arbejdsmedicinske, arbejdshygiejniske eller andre
undersøgelser af sundhedsforholdene
For at retstilstanden skal være den samme
offshore som på land, dog tilpasset de særlige forhold
offshore således, at den ansatte ikke kommer til at betale
for undersøgelse, foreslås offshoresikkerhedsloven
ændret i overensstemmelse med arbejdsmiljøloven.
E. Øvrige forhold
Herudover foreslås en række mere
tekniske ændringer, hvorom der henvises til
bemærkningerne til de enkelte bestemmelser.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at medføre
økonomiske eller administrative konsekvenser for staten.
Lovforslaget berører endvidere ikke kommunerne eller de
kommende regioner. Forslaget vil derfor ikke have økonomiske
eller administrative konsekvenser for kommunerne eller
regionerne.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Det skønnes, at ca. 3.500
lønmodtagere er beskæftiget i den danske
offshorebranche. Lovforslaget berører omkring 10
virksomheder. Der er tale om store virksomheder, som opererer
internationalt.
Lovforslaget indeholder formelt nye krav, som
ændrer de berørte virksomheders omkostninger, da
forslaget bl.a. indebærer mulighed for at pålægge
de berørte virksomheder udgifterne til
helbredsundersøgelser af de ansatte og arbejdsmedicinske,
arbejdshygiejniske eller andre undersøgelser af
sundhedsforholdene.
Arbejdsgiverne afholder allerede i dag de
ansattes udgifter til de obligatoriske
helbredsundersøgelser, før de kan påbegynde
arbejde offshore. Herudover kan der være tale om en
række undersøgelser, der sker efter anmodning fra de
ansatte. Det vurderes, at det har været meget
begrænset, hvor mange af disse undersøgelser der er
blevet foretaget. Herudover sker helbredsundersøgelser i det
almindelige offentlige sygehussystem uden omkostninger for hverken
arbejdsgivere eller de ansatte. Derfor skønnes lovforslaget
ikke at medføre økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet.
For så vidt angår administrative
konsekvenser, vurderes det, at der i forbindelse med
virksomhedernes tilpasning til lovændringen alene vil
være små omstillingsbyrder, idet virksomhederne
allerede følger kravene i offshoresikkerhedsloven, og
lovændringen primært justerer allerede eksisterende
krav.
Det er kun, for så vidt angår kravene
til indkvarteringsfaciliteter på skibe, at der kan anses at
være nye administrative byrder. Dette vil i givet fald alene
være i det omfang, de driftsansvarlige virksomheder
vælger at lade ansatte blive indkvarteret på skibe. I
2005 var der ca. fem sager, hvor ansatte blev indkvarteret på
arbejdsbåde, hvor det dog var samme båd, der blev
anvendt i alle sagerne, blot i forbindelse med
vedligeholdelsesarbejder på forskellige anlæg. For 2006
har Energistyrelsen ikke kendskab til, at skibe har været
brugt til indkvartering af ansatte. Der er dog en forventning om,
at anvendelsen af indkvarteringsskibe med tiden vil blive mere
anvendt end i dag.
Det vurderes dog, at der er tale om mindre
administrative byrder, da de driftsansvarlige virksomheder allerede
udarbejder sikkerheds- og sundhedsredegørelser,
beredskabsplaner m.v. for offshoreanlæggene, og der derfor
alene vil være tale om mindre tilføjelser til
disse.
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering med
henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. Styrelsen vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser for erhvervslivet i et omfang, der
berettiger, at det bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget
bør derfor ikke forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget indebærer ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Med lovforslaget sikres der også, for
så vidt angår skibe og indretninger, der anvendes til
indkvartering, en fuld implementering af Rådets direktiv
92/91/EØF af 3. november 1992 om minimumsforskrifter for
forbedring af arbejdstagernes sikkerhed og sundhed i den
boringsrelaterede udvindingsindustri (ellevte særdirektiv i
henhold til artikel 16, stk. 1, i direktiv 89/391/EØF),
(EF-tidende 1992 nr. L 348, s. 9).
8. Høring
Lovforslaget har været sendt i
høring til følgende:
Altinex, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Arbejdstilsynet, Beredskabsstyrelsen,
Beskæftigelsesministeriet, Chevron-Texaco, CO-Industri,
Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks
Rederiforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Industri, DONG
Energy A/S, Energiklagenævnet, Energitilsynet, Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen, Esvagt, Farvandsvæsenet,
Finansministeriet, Foreningen for Rådgivende
Ingeniører, Fællessekretariatet for HNG og Naturgas
Midt-Nord, 3 F - Fælles Fagligt Forbund, Hess Danmark ApS,
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri,
Fødevarestyrelsen, Danmarks og Grønlands Geologiske
Undersøgelse (GEUS), Greenpeace Danmark,
Håndværksrådet, Indenrigs- og
Sundhedsministeriet, IT- og Telestyrelsen, Konkurrencestyrelsen,
Landsorganisationen i Danmark, Miljøministeriet, Ministeriet
for Familie og Forbrugeranliggender, Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling, Mærsk Olie og Gas A/S, Naturgas Fyn,
NSOC-D, Offshore Center Danmark, Politimesteren i Esbjerg,
Rigsrevisionen, Shell, Skatteministeriet, Sikkerhedsstyrelsen,
Skov- og Naturstyrelsen, Statens Luftfartsvæsen,
Statsministeriet, Søfartsstyrelsen, Udenrigsministeriet, WWF
og Økonomi- og Erhvervsministeriet.
Høringssvarene vil blive fremsendt til
Folketinget ledsaget af de kommentarer, som udtalelserne
måtte give anledning til.
Lovforslaget er efterfølgende sendt i
høring hos Grønlands Hjemmestyre, og eventuelt
høringssvar og supplerende høringsnotat herom vil
blive fremsendt til Folketinget.
Samlet vurdering af lovforslagets
konsekvenser
| Positive konsekvenser/ mindre udgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Små administrative byrder |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Rådets direktiv 92/91/EØF
af 3. november 1992 om minimumsforskrifter for forbedring af
arbejdstagernes sikkerhed og sundhed i den boringsrelaterede
udvindingsindustri (ellevte særdirektiv i henhold til artikel
16, stk. 1, i direktiv 89/391/EØF), (EF-tidende 1992 nr. L
348, s. 9). |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
(§ 2)
Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af den foreslåede ændring af § 3,
hvor der indsættes et nyt stykke om lovens anvendelse
på indkvarteringsfaciliteter på skibe.
Til nr. 2
(§ 3)
Den foreslåede § 3 er i vid
udstrækning en videreførelse af den gældende
bestemmelse.
Der foreslås en teknisk ændring af
§ 3, stk. 1 , således at også endnu ikke
opførte faste offshoreanlæg omfattes af loven,
så bestemmelsen bringes i overensstemmelse med den
øvrige del af loven. Den gældende § 3, stk. 1,
definerer, at loven gælder for offshoreanlæg, der
befinder sig på dansk søterritorium eller dansk
kontinentalsokkelområde. Dette anvendelsesområde er
ikke bredt nok til at omfatte de projekterede faste
offshoreanlæg, som der skal søges godkendelse til
efter § 27 og udarbejdes sikkerheds- og
sundhedsredegørelse for, jf. § 23. Derfor
foreslås § 3, stk. 1, omformuleret, så lovens
anvendelsesområde defineres i overensstemmelse med de
materielle bestemmelser i loven, herunder §§ 23 og 27.
Herefter vil lovens anvendelsesområde ikke alene være
allerede eksisterende anlæg på Nordsøen, men
også omfatte faste anlæg, som planlægges
opført, jf. kravene i §§ 23 og 27.
Der foreslås en teknisk ændring af
lovens § 3, stk. 2 , så det præciseres,
at de sikkerheds- og sundhedsredegørelser, der skal
udarbejdes for rørledninger, skal følge lovens
sædvanlige krav til sådanne redegørelser.
Ifølge den gældende § 3, stk. 2, finder en
række af lovens bestemmelser delvis anvendelse på
rørledninger, der anvendes i forbindelse med
rørbunden transport af kulbrinter og andre stoffer og
materialer mellem offshoreanlæg og anlæg på land
eller mellem flere offshoreanlæg. Blandt disse bestemmelser
er §§ 27-29 om godkendelser og tilladelser, mens
§§ 23, 25 og 26 om sikkerheds- og
sundhedsredegørelser ikke er omfattet. Det er en
forudsætning for at give en godkendelse efter §§
27-29, at der udarbejdes en sikkerheds- og
sundhedsredegørelse. Det vil således med henvisningen
til §§ 23, 25 og 26 blive præciseret, at de
sikkerheds- og sundhedsredegørelser, der skal udarbejdes for
rørledninger i medfør af §§ 27-29, skal
følge lovens sædvanlige bestemmelser herom.
Derudover udvides anvendelsesområdet for
rørledninger til også at omfatte lovens kapitel 2 om
almindelige pligter, ligesom der nu også henvises til §
35, hvorefter den enkelte arbejdsgiver, inden arbejdet
påbegyndes, skal have sørget for, at de sikkerheds- og
sundhedsmæssige risici i forbindelse med arbejdets
udførelse identificeres, vurderes og nedbringes så
meget, som det er rimeligt praktisk muligt. Der er tale om mindre
tekniske udvidelser af anvendelsesområdet.
Der foreslås indsat en ny § 3,
stk. 3 , hvorved borehulsdirektivet implementeres fuldt ud,
for så vidt angår indkvarteringsfaciliteter for ansatte
på offshoreanlæg, der indkvarteres på skibe eller
andre indretninger. Forslaget indebærer, at loven udvides til
at omfatte indkvarteringsfaciliteter på skibe, i det omfang
personer, der arbejder på et offshoreanlæg,
indkvarteres på disse. Det medfører, at sikkerheds- og
sundhedsredegørelserne, som udarbejdes for
offshoreanlæggene, også skal omfatte
indkvarteringsfaciliteter på eventuelle skibe eller andre
indretninger, hvis der er personer, der arbejder på
anlægget, som indkvarteres her. Den foreslåede
ændring vil primært betyde, at den driftsansvarlige
virksomhed nu også skal vurdere, hvilke risici, der er for et
skib, ved at være placeret tæt ved et
offshoreanlæg og ikke blot hvilken risiko, skibet
udgør for anlægget.
Det er med bestemmelsen hensigten at sikre, at
sikkerheds- og sundhedsforhold for de offshore-ansatte kan
reguleres uden, at der til de anvendte skibe stilles krav, som
kunne være i strid med internationale konventioner. Det
lægges således til grund, at de anvendte skibe vil
være reguleret i medfør af internationale regler og
flagstaternes lovgivning, og at der derfor ikke vil være
baggrund for at opstille supplerende danske regler for skibets
maritime sikkerhedsforhold. Når det således herefter af
bestemmelsen fremgår, at bl.a. § 40, stk. 1, og
§§ 41-43 finder anvendelse, vil dette kun være
gældende for så vidt angår sikkerheds- og
sundhedsforhold, som er direkte relateret til de offshore-ansattes
anvendelse af indkvarteringsfaciliteterne, og ikke for andre
forhold på skibet. Det vil fremgå af udstedelsen af en
bekendtgørelse efter stk. 3, at pligtsubjektet ikke vil
være skibet eller rederen for det pågældende
skib, men derimod den driftsansvarlige virksomhed eller
operatøren for det pågældende
offshoreanlæg, hvor den indkvarterede arbejder.
Indkvarteringsfaciliteter på skibe omfattes tillige af lovens
bestemmelser om beredskab i § 45. Det vil ligeledes her blive
udmøntet ved, at det er operatøren eller den
driftsansvarlige virksomhed for offshoreanlægget, som
forpligtes til at sikre, at der er udarbejdet en beredskabsplan for
skibet, som omfatter de indkvarterede personer. Således er
det herefter operatøren eller den driftsansvarlige
virksomheds ansvar at sikre dette gennem en privatretlig aftale med
den skibsreder, som måtte ønske at stille et skib til
rådighed. Der vil dog alene blive stillet krav til dette
beredskab for så vidt angår indkvarteringsfaciliteterne
på skibet. Alle skibe har allerede i medfør af
søfartslovgivningen og internationale krav i øvrigt
udarbejdet beredskabsplaner. Ved henvisningen til § 45, stk.
2, stilles der dog tillige krav om, at beredskabsplanen i vides
mulige omfang samordnes med beredskabsplaner udarbejdet for
øvrige offshoreanlæg, dvs. indkvarteringsskibets
beredskabsplan i videst muligt omfang skal samordnes med de
øvrige offshoreanlæg. Der gives herudover ministeren
hjemmel til at fastsætte nærmere regler for
beredskabet. Der vil her være tale om implementering af
borehulsdirektivet, som indeholder en række detaljerede krav
til beredskabet. Det vil dog alene være de
beredskabsbestemmelser, der er relevante for en indkvartering, der
her vil blive implementeret og ikke de bestemmelser i direktivet,
som er rettet mod produktionsfaciliteterne.
Der er ikke foreslået nogen
tidsmæssig nedre grænse for, hvornår
indkvarteringsbestemmelsen finder anvendelse på skibe. Dette
skyldes, at borehulsdirektivet ikke åbner mulighed for at
undtage indkvarteringsfaciliteter på skibe og andre
indretninger fra direktivets krav, hvis indkvarteringen alene er af
kortere varighed.
Herudover foreslås en mindre teknisk
ændring i § 3, stk. 4 , (den gældende
§ 3, stk. 3) om indkvartering af ansatte gennem længere
tid på skibe og andre indretninger. Det følger af
offshoresikkerhedslovens gældende § 3, stk. 3, at disse
skibe og indretninger ved ansattes længere tids indkvartering
herpå skal opfylde betingelserne i § 38, stk. 3.
Ministeren gives ved ændringen hjemmel til at fastsætte
nærmere regler om indkvarteringsforhold på disse skibe
og indretninger, jf. § 38, stk. 3, således der kan
udarbejdes nærmere regler for disse indkvarteringsforhold
svarende til de gældende krav, der er fastsat for opholdsrum
på offshoreanlæg.
Der foreslås en mindre teknisk
ændring i § 3, stk. 5 , (den gældende
§ 3, stk. 4) vedrørende specialfartøjer,
hvorefter lovens § 45, stk. 1-3 og 5, også finder
anvendelse på specialfartøjer. Denne tilføjelse
er nødvendig for at ministeren kan fastsætte regler
for beredskab, for så vidt angår disse skibe og andre
indretninger.
Ændringen af stk. 5 tilsigter at skaffe den
nødvendige hjemmel til at fastsætte regler om
beredskab, der ikke er dækket af fartøjets eget
beredskab, såsom samordning af beredskabet med det
tilknyttede offshoreanlægs beredskab og særlige
beredskabsmæssige foranstaltninger, som måtte
være nødvendige under hensyn til de risici, der
hidrører fra det tilknyttede offshoreanlæg. Det fulgte
allerede af lovbemærkningerne til offshoresikkerhedsloven, L
45, at specialfartøjer skulle være omfattet af
lovforslagets bestemmelser om beredskab, men hjemlen fremgik ikke
af selve lovteksten.
Til nr. 3
(§ 4, stk. 1-3)
Der foreslås nogle mindre tekniske
præciseringer af definitionerne af lovens pligtsubjekter,
så de også omfatter rørledninger, skibe og andre
indretninger, i det omfang loven finder anvendelse på disse.
De eksisterende definitioner af pligtsubjekter for
offshoreanlæg er udvidet, så definitionerne også
omfatter alle de typer rørledninger, som loven skal kunne
finde anvendelse på, jf. § 3, stk. 2, samt skibe og
indretninger, jf. § 3, stk. 3-5.
Til nr. 4
(§ 16)
Der foreslås en mindre teknisk
ændring, hvorefter de ombordværende ikke blot skal
rette sig efter procedurer, som den driftsansvarlige virksomhed har
fastlagt for arbejde og ophold på anlæg, men også
procedurer vedrørende sikkerheds- og sundhedsmæssige
forhold fastsat af andre. Dette kan eksempelvis være
procedurer fastsat af arbejdsgiveren. Ændringen svarer til
den tidligere retstilstand under havanlægsloven.
Til nr. 5
(§ 32 a)
I henhold til havanlægsloven, der gjaldt
før offshoresikkerhedsloven, skulle næsten alle
ændringer af konstruktion og drift af offshoreanlæg
godkendes af Energistyrelsen. Med offshoresikkerhedsloven er
mængden af disse godkendelser blevet reduceret bl.a. ved at
indføje et væsentlighedskrav. Der blev ved
udarbejdelsen af bekendtgørelserne i medfør af
offshoresikkerhedsloven i foråret 2006 fundet behov for, at
der kan fastsættes nærmere regler herom, herunder om
forståelsen af dette væsentlighedskrav. På den
baggrund foreslås det, at transport- og energiministeren
bemyndiges til at fastsætte nærmere regler om indholdet
af ansøgning efter § 27, § 28, stk. 1 og 2,
§§ 29 og 31, om anmodning om forhåndstilsagn efter
§ 32, om hvornår tilladelse efter § 29 er
fornøden og om vilkår i forbindelse med tilladelser og
godkendelser.
Til nr. 6
(§ 42, stk. 2)
Fastlæggelse af normer og standarder er en
tidskrævende proces. Den tekniske udvikling vil derfor i
visse tilfælde kunne medføre, at normer og standarder
ikke kan anvendes på det nyeste udstyr og de nyeste
arbejdsmetoder, eller at anvendelsen ikke muliggør de
løsninger, som er de bedste i sikkerhedsmæssig eller
sundhedsmæssig henseende, og som derfor bør
vælges i henhold til ALARP-princippet ("As Low As Reasonably
Practicable"). I disse tilfælde er det tilladt at fravige de
pågældende normer og standarder. Det er en
forudsætning, at virksomheden sikrer og dokumenterer, at den
valgte løsning opfylder forudsætningerne i stk. 2.
ALARP-princippet er nærmere uddybet i de
almindelige bemærkninger til den nugældende
offshoresikkerhedslov, der i bredt omfang er baseret på
princippet om, at sikkerheds- og sundhedsmæssige risici skal
nedbringes så meget, som det er rimeligt praktisk muligt, jf.
bl.a. lovens §§ 10 og 23.
Til nr. 7
Overskriften ændres således, at det
fremgår at afsnittet også vedrører
helbredsundersøgelser m.v. Dette følger af forslaget
om indsættelsen af den nye § 32 a, jf. dette forslags
§ 1, nr. 5.
Til nr. 8
(§ 54, stk. 2)
Fastlæggelse af normer og standarder er en
tidskrævende proces. Den tekniske udvikling vil derfor i
visse tilfælde kunne medføre, at normer og standarder
ikke kan anvendes på det nyeste udstyr og de nyeste
arbejdsmetoder, eller at anvendelsen ikke muliggør de
løsninger, som er de bedste i sikkerhedsmæssig eller
sundhedsmæssig henseende, og som derfor bør
vælges i henhold til ALARP-princippet ("As Low As Reasonably
Practicable"). I disse tilfælde er det tilladt at fravige de
pågældende normer og standarder. Det er en
forudsætning, at virksomheden sikrer og dokumenterer, at den
valgte løsning opfylder forudsætningerne i stk. 2.
ALARP-princippet er nærmere uddybet i de
almindelige bemærkninger til den nugældende
offshoresikkerhedslov, der i bredt omfang er baseret på
princippet om, at sikkerheds- og sundhedsmæssige risici skal
nedbringes så meget, som det er rimeligt praktisk muligt, jf.
bl.a. lovens §§ 10 og 23.
Til nr. 9
(§ 55, stk. 2)
For at indvirkning af
helbredsundersøgelser af de ansatte samt arbejdsmedicinske,
arbejdshygiejniske eller andre undersøgelser af
sundhedsforholdene på de ansattes indtægt og arbejdstid
skal være på det samme niveau offshore som på
land, foreslås offshoresikkerhedsloven ændret i
overensstemmelse med arbejdsmiljøloven. Tidligere har reglen
været på bekendtgørelsesniveau, jf. f.eks. de
gældende bekendtgørelser nr. 681 af 24. juni 2005 om
beskyttelse mod udsættelse for vibrationer i forbindelse med
arbejdet på havanlæg, bekendtgørelse nr. 54 af
31. januar 2006 om beskyttelse mod udsættelse for støj
i forbindelse med arbejdet på havanlæg og
bekendtgørelse nr. 263 af 27. marts 2006 om beskyttelse mod
udsættelse for asbest i forbindelse med arbejdet på
havanlæg. Der vil blive foretaget de nødvendige
ændringer i de nævnte bekendtgørelser, som
følge af denne foreslåede lovændring.
For at retstilstanden skal være den samme
offshore som på land, dog tilpasset de særlige forhold
offshore, således at den ansatte ikke kommer til at betale
for undersøgelser, foreslås offshoresikkerhedsloven
ændret i overensstemmelse med arbejdsmiljøloven.
Til nr. 10
(§ 70, stk. 3)
Det foreslås, at overtrædelse af
§ 13, stk. 1, 2. pkt., og § 16 ligeledes kan gøres
strafbart. Det gøres strafbart, hvis ansatte ikke medvirker
til, at de foranstaltninger, der træffes for at reducere
sikkerheds- og sundhedsmæssige risici, virker efter deres
hensigt. Det gøres ligeledes strafbart, hvis
ombordværende ikke følger de procedurer, som er
fastsat for arbejde og ophold på anlægget, og ikke
respekterer de foranstaltninger, som er truffet vedrørende
sikkerheds- og sundhedsmæssige forhold. Dette svarer til
retstilstanden under den tidligere havanlægslov samt
retstilstanden på land i medfør af
arbejdsmiljølovens § 82, jf. §§ 28 og 29.
Til nr. 11
(§ 70, stk. 5)
Det foreslås, at der under visse
betingelser indføres en skærpelse af de ansattes
strafansvar. Bestemmelsen indebærer, at det anses for en
skærpende omstændighed ved udmåling af straf
efter § 70, stk. 3, nr. 1, hvis ansatte forsætligt eller
groft uagtsomt overtræder lovgivningens bestemmelser om
€" anvendelse af personlige
værnemidler,
€" anvendelse af
udsugningsforanstaltninger,
€" anvendelse af beskyttelsesudstyr eller
sikkerhedsforanstaltninger,
€" anvendelse af forsvarlige arbejdsmetoder
eller
€" certifikater til kran og gaffeltruck.
Det er dog en forudsætning for
strafskærpelse efter stk. 5, at såvel arbejdsgiver som
den driftsansvarlige virksomhed har opfyldt deres pligter efter
lovens kapitel 2 og 4. Denne ordlyd afviger fra
arbejdsmiljølovens tilsvarende bestemmelse om
skærpelse af de ansattes strafansvar. Dette skyldes, at
arbejdsgiver og den driftsansvarlige virksomhed offshore har
fordelt de pligter, som på land efter
arbejdsmiljøloven alene påhviler arbejdsgiveren. Det
skal således være en forudsætning for
skærpelse af den ansattes strafansvar, at såvel den
driftsansvarlige virksomhed har stillet personlige
værnemidler til rådighed, som at arbejdsgiveren har
givet instruktion og ført tilsyn med overholdelse af kravet
om anvendelse af personlige værnemidler. Det er ligeledes den
driftsansvarlige virksomhed, der er ansvarlig for indretning af
arbejdsstedet, herunder af udsugningsforanstaltninger, hvorfor det
ikke altid blot kan være afgørende, hvorvidt
arbejdsgiveren har opfyldt sine forpligtelser efter lovens
§§ 10 og 35. Både den driftsansvarlige virksomhed
og arbejdsgiveren skal have opfyldt sine forpligtelser over for den
ansatte i medfør af lovens kapitel 2 og 4, svarende til
arbejdsgiverens forpligtelser i arbejdsmiljølovens kapitel
4, for at den ansattes strafansvar kan skærpes.
Det er således en betingelse for anvendelse
af strafskærpelsen over for ansatte, at såvel
arbejdsgiveren som den driftsansvarlige virksomhed har opfyldt alle
sine forpligtigelser efter lovens kapitel 2 og 4, herunder at der
er sørget for at arbejdsforholdene er sikkerheds- og
sundhedsmæssigt fuldt forsvarlige, at de ansatte er blevet
fyldestgørende instrueret, samt at der har været
ført et effektivt tilsyn med, at arbejdet udføres
sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt.
§ 70, stk. 5, nr. 1 , omfatter
tilfælde, hvor den ansatte ikke anvender hjelm,
sikkerhedssko, beskyttelsesbriller, sikkerhedsline eller handsker
m.v., hvor der er pligt hertil efter lovgivningen.
Anvendelse af bestemmelsen forudsætter, at
værnemidlerne er stillet til rådighed for de ansatte,
at udstyret passer til eller kan tilpasses den enkelte ansatte, at
udstyret ikke er i stykker, at udstyret er til stede på
arbejdspladsen m.v.
§ 70, stk. 5, nr. 2 , omfatter
manglende brug af etableret procesventilation (punktudsugning),
eller hvis udsugningen sættes ud af funktion.
Anvendelse af bestemmelsen forudsætter, at
udsugningsanlægget m.v. er etableret og fuldt forsvarligt at
anvende.
§ 70, stk. 5, nr. 3 , omfatter
situationer, hvor beskyttelsesudstyr sættes ud af funktion,
afmonteres eller på anden måde ikke anvendes, herunder
sikkerhedsforanstaltninger, der bliver afbrudt, ændret eller
flyttet, eller ikke bliver sat på plads.
Anvendelse af bestemmelsen forudsætter, at
beskyttelsesudstyr eller sikkerhedsforanstaltninger er
tilgængelige, korrekt monteret, funktionsdygtige m.v.
§ 70, stk. 5, nr. 4 , omfatter
åbenbart uforsvarlige arbejdsmetoder, hvor ansatte
tilsidesætter krav om anvendelse af forsvarlige
arbejdsmetoder, i medfør navnlig af reglerne om arbejdets
udførelse, anvendelse af teknisk udstyr, herunder at teknisk
udstyr anvendes efter deres hensigt og anvendelse af stoffer og
materialer, der er foreskrevet med henblik på at sikre, at
det pågældende arbejde kan udføres
arbejdsmiljømæssigt forsvarligt. Overtrædelserne
kan angå:
€" Uforsvarlig gaffeltruckkørsel, hvor
den ansatte har certifikat.
€" Manuel håndtering af tunge byrder,
hvor tekniske hjælpemidler forefindes.
€" Uforsvarlig stabling/læsning,
således at der opstår risiko for væltning.
€" Uforsvarlige personløft med kran,
hvor den ansatte har certifikat.
€" Forkert anvendt anhugningsgrej, f.eks.
tovstropper i stedet for kæder.
€" Overbelastning af elevator.
€" Anvendelse af teknisk udstyr, der er
uegnet til arbejdet.
€" Overtrædelser af forbud, eksempelvis
forbud mod brug af byggehejs til persontransport.
€" Svejsearbejde i områder, hvor der er
risiko for antændelse eller eksplosion.
€" Arbejde uden at elektrisk spænding
er afbrudt.
€" Uforsvarligt arbejde med stoffer og
materialer, der f.eks. har høj akut giftighed.
Anvendelse af bestemmelsen forudsætter, at
ansatte er blevet instrueret om den korrekte forsvarlige
arbejdsmetode.
§ 70, stk. 5, nr. 5 , omfatter
ansatte, der fører gaffeltruck eller kran uden at være
i besiddelse af lovpligtigt gaffeltruckfører- eller
kranførercertifikat.
Anvendelse af bestemmelsen forudsætter, at
ansatte udtrykkeligt er blevet instrueret om ikke at føre
gaffeltruck eller kran uden certifikat.
Til nr. 12
(§ 70, stk. 6)
Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af den foreslåede ændring af § 70,
stk. 5, om strafansvar for ansatte, jf. dette forslags § 1,
nr. 11.
Forslaget indebærer, at den eksisterende
bestemmelse om strafskærpende omstændigheder i den
nugældende § 70, stk. 5, i fremtiden ikke skal
finde anvendelse ved straffastsættelse for ansattes grove
overtrædelser af arbejdsmiljøreglerne.
Bedømmelsen af skærpende omstændigheder ved
ansattes overtrædelser skal fremover alene bedømmes
efter den foreslåede § 70, stk. 5, nr. 1-5,
som er udtømmende.
Til nr. 13
(§ 70, stk. 7)
Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af den foreslåede ændring af § 70,
stk. 5, om strafansvar for ansatte, jf. dette forslags § 1,
nr. 11.
Til nr. 14
(§ 71, stk. 1)
Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af den foreslåede ændring af § 70,
stk. 5, om strafansvar for ansatte, jf. dette forslags § 1,
nr. 11.
Til nr. 15
(§ 71, stk. 3)
Det foreslås, at der indsættes en
lempelse af arbejdsgiverens objektive strafansvar. I det omfang
arbejdsgiveren har opfyldt sine forpligtelser efter lovens
§§ 10 og 35, kan arbejdsgiveren herefter ikke
pålægges bødeansvar, hvis ansatte
overtræder lovgivningens krav om
€" anvendelse af personlige
værnemidler,
€" anvendelse af
udsugningsforanstaltninger,
€" anvendelse af beskyttelsesudstyr eller
sikkerhedsforanstaltninger,
€" anvendelse af forsvarlige arbejdsmetoder
eller
€" certifikater til kran og gaffeltruck.
Dette svarer til lempelsen af arbejdsgiverens
strafansvar i arbejdsmiljølovens § 83, stk. 3. Om
baggrunden herfor henvises til de almindelige bemærkninger
ovenfor.
Bestemmelsen forudsætter, at arbejdet
på overtrædelsestidspunktet kunne have været
udført lovligt og sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt
forsvarligt i overensstemmelse med arbejdsmiljøreglerne.
Derudover skal arbejdsgiveren
fyldestgørende have instrueret den ansatte, herunder om
anvendelse af en eventuel sikkerhedsforanstaltning. Endvidere skal
arbejdsgiveren have ført effektivt tilsyn med arbejdet.
Endelig forudsætter bestemmelsen, at
virksomheden skal have stillet det pågældende
sikkerhedsudstyr eller personlige værnemidler m.v. til
rådighed for de ansatte i virksomheden. Det indebærer,
at udstyret passer til eller kan tilpasses den enkelte ansatte, at
udstyret ikke er i stykker, at udstyret er til stede på
arbejdspladsen m.v., at beskyttelsesudstyr eller
sikkerhedsforanstaltninger er tilgængelige, korrekt monteret,
funktionsdygtige m.v., og at nødvendige
udsugningsanlæg m.v. er etableret og fuldt forsvarlige at
anvende.
Den ansatte skal ved arbejdets udførelse
have tilsidesat arbejdsgiverens instruktioner, f.eks. ved at
undlade at bruge det sikkerhedsudstyr m.v., der var stillet til
rådighed og var til stede for arbejdet.
Anvendelsesområdet for den foreslåede
bestemmelse om begrænsning af arbejdsgiverens strafansvar er
begrænset til de særligt opregnede overtrædelser,
der er nævnt i forbindelse med den foreslåede
§ 71, stk. 3, nr. 1-5. Der henvises til de specielle
bemærkninger til § 1, nr. 11, vedrørende den
foreslåede § 70, stk. 5.
Det er ikke en betingelse for anvendelse af
bestemmelsen om begrænsning af arbejdsgiverens strafansvar,
at den ansatte har handlet forsætligt eller groft uagtsomt.
Det er tilstrækkeligt, at den ansatte har handlet
uagtsomt.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 16
(§ 73)
Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af den foreslåede ændring af § 71,
stk. 3, om arbejdsgiverens strafansvar, jf. dette forslags §
1, nr. 15.
Til § 2
Det foreslås, at lovforslaget træder
i kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende og finder
anvendelse på overtrædelser begået efter lovens
ikrafttræden. Lovforslaget indeholder dels
direktivimplementering dels implementering af regler af sikkerheds-
og sundhedsmæssig betydning for ombordværende på
offshoreanlæg, hvorfor loven ønskes ikraftsat hurtigst
muligt.
Til § 3
Lovforslaget gælder ikke for
Færøerne og Grønland. Færøerne har
egen lovgivning på dette område. For Grønlands
vedkommende kan lovforslaget efter drøftelse med Landsstyret
helt eller delvis sættes i kraft, hvis det f.eks. i
forbindelse med efterforskning eller udvinding af kulbrinter
offshore bliver aktuelt. Dette svarer til den gældende
offshoresikkerhedslov.
1) Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører dele af Rådets direktiv 92/91/EØF
af 3. november 1992 om minimumsforskrifter for forbedring af
arbejdstagernes sikkerhed og sundhed i den boringsrelaterede
udvindingsindustri (ellevte særdirektiv i henhold til artikel
16, stk. 1, i direktiv 89/391/EØF) (EF-Tidende 1992 nr. L
348, s.9).
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
Offshoresikkerhedsloven | | Forslag til lov om ændring af
offshoresikkerhedsloven |
| | § 1 |
| | I lov nr. 1424 af 21. december 2005 om
sikkerhed m.v. for offshoreanlæg til efterforskning,
produktion og transport af kulbrinter (offshoresikkerhedslov)
foretages følgende ændringer: |
§ 2.
€ Stk. 2. Skibe er ikke omfattet af
definitionen i stk. 1 bortset fra boreskibe og flydende
produktions-, lager- og afskibningsenheder, jf. dog § 3, stk.
3 og 4. | | 1. I § 2,
stk. 2 , ændres »§ 3, stk. 3 og 4« til:
»§ 3, stk. 3-5«. |
§ 3. Loven
finder anvendelse for offshoreanlæg, der befinder sig
på dansk søterritorium eller dansk
kontinentalsokkelområde. | | 2. §
3 affattes således: »§ 3.
Loven finder anvendelse for offshoreanlæg, der befinder sig
på dansk søterritorium eller dansk
kontinentalsokkelområde samt for faste offshoreanlæg,
der planlægges anvendt i disse områder. |
Stk. 2. Inden for søterritoriet
og kontinentalsokkelområdet, herunder bælter og sunde,
finder §§ 19-22, 27-29, 31, 33, 34, 37 og 41-43, §
45, stk. 4 og 5, §§ 52, 56, 57, 59 og 60, § 61, stk.
1, 2 og 4, og §§ 62 og 64-77 desuden delvis anvendelse
på rørledninger, der anvendes i forbindelse med
rørbunden transport af kulbrinter og andre stoffer og
materialer mellem offshoreanlæg og anlæg på land
eller mellem flere offshoreanlæg. | | Stk. 2. Transport og energiministeren
kan fastsætte regler om, i hvilket omfang §§ 5-10,
12-15, 18-23 og 25-27, § 28, stk. 1, §§ 29, 31,
33-35 og 37, § 40, stk. 1, §§ 41-43, § 45, stk.
4 og 5, §§ 52, 56, 57, 59-62 og 64-77 inden for
søterritoriet og kontinentalsokkelområdet, herunder
bælter og sunde, finder anvendelse på
rørledninger, der anvendes i forbindelse med
rørbunden transport af kulbrinter og andre stoffer og
materialer mellem offshoreanlæg og anlæg på land
eller mellem flere offshoreanlæg. |
| | Stk. 3. Transport og energiministeren
kan fastsætte regler om, i hvilket omfang § 5, stk. 2,
§§ 7, 8, 11-17 og 20-24, § 25, stk. 1, §§
26, 34, 36 og 37, § 40, stk. 1, §§ 41-43, § 45,
stk. 1-3 og 5, §§ 46 og 48-50, § 52, stk. 1,
§§ 59 og 61-77 finder anvendelse på
indkvarteringsfaciliteter på skibe og indretninger, som ikke
er omfattet af definitionen i § 2, stk. 1, og hvor personer,
der arbejder på et offshoreanlæg, indkvarteres, i det
omfang, det har betydning for sikkerheden og sundheden for de
indkvarterede personer. |
Stk. 3. Skibe og indretninger, som ikke
er omfattet af definitionen i § 2, stk. 1, og hvor personer,
der arbejder på et offshoreanlæg, gennem længere
tid indkvarteres, er omfattet af § 38, stk. 3. | | Stk. 4. Indkvarteringsfaciliteter
på skibe og indretninger efter stk. 3, hvor personer, der
arbejder på et offshoreanlæg, gennem længere tid
indkvarteres, er tillige omfattet af § 38, stk. 3, og §
43. |
Stk. 4. For andre end de i stk. 3
nævnte skibe og indretninger, som ikke er omfattet af
definitionen i § 2, stk. 1, og som udøver virksomhed i
tilknytning til offshoreanlæg, finder bestemmelserne i §
5, stk. 2 og 3, §§ 7-18, 20-22 og 24-26, § 33, stk.
2, §§ 34, 35 og 37, § 40, stk. 1, §§
41-43, 46 og 48-50, § 52, stk. 1, og §§ 53-55, 59-62
og 64-77 delvis anvendelse på de aktiviteter, der
udføres herfra, samt på det udstyr, der anvendes, i
den udstrækning aktiviteterne eller udstyret indvirker
på sikkerheds- og sundhedsforholdene på tilknyttede
offshoreanlæg. | | Stk. 5. Transport og energiministeren
kan fastsætte regler om, i hvilket omfang § 5, stk. 2,
§§ 7-18, 20-22 og 24, § 25, stk. 1 og 3, § 26,
§ 33, stk. 2, §§ 34, 35 og 37, § 40, stk. 1,
§§ 41-43, § 45, stk. 1-3 og 5, §§ 46 og
48-50, § 52, stk. 1, og §§ 53-55, 59-62 og 64-77 for
andre skibe og indretninger, end de der er nævnt i stk. 3 og
4, som ikke er omfattet af definitionen i § 2, stk. 1, og som
udøver virksomhed i tilknytning til offshoreanlæg,
finder anvendelse på de aktiviteter, der udføres
herfra, samt på det udstyr, der anvendes, i den
udstrækning aktiviteterne eller udstyret indvirker på
sikkerheds- og sundhedsforholdene på tilknyttede
offshoreanlæg.« |
Stk. 5. Transport- og energiministeren
kan fastsætte nærmere regler om, i hvilket omfang
rørledninger, jf. stk. 2, og de i stk. 4 nævnte skibe
og indretninger skal opfylde de i stk. 2 og 4 nævnte
bestemmelser. | | |
§ 4. Ved rettighedshaver forstås den
virksomhed eller gruppe af virksomheder, som har tilladelse til
efterforskning og produktion (indvinding) af kulbrinter i henhold
til lov om anvendelse af Danmarks undergrund.
| | 3. §
4, stk. 1-3 , affattes således: »Ved rettighedshaver forstås den
virksomhed eller gruppe af virksomheder, som har tilladelse til
efterforskning og produktion (indvinding) af kulbrinter i henhold
til lov om anvendelse af Danmarks undergrund. For
rørledninger, for hvilke der ikke er en rettighedshaver, som
nævnt i 1. pkt., skal ejeren af rørledningen anses for
rettighedshaver. |
Stk. 2. Ved operatør
forstås den virksomhed, som på rettighedshaverens vegne
udøver efterforskning og produktion af kulbrinter. | | Stk. 2. Ved operatør
forstås den virksomhed, som på rettighedshaverens vegne
udøver efterforskning og produktion, herunder
rørbunden transport, af kulbrinter. |
Stk. 3. Ved driftsansvarlig virksomhed
forstås den virksomhed, der har ansvaret for den daglige
drift af et offshoreanlæg. | | Stk. 3. Ved driftsansvarlig virksomhed
forstås den virksomhed, der har ansvaret for den daglige
drift af et offshoreanlæg, en rørledning, jf. §
3, stk. 2, eller et skib eller en anden indretning, jf. § 3,
stk. 5. For skibe og indretninger omfattet af § 3, stk. 3 og
4, anses den driftsansvarlige virksomhed for den virksomhed, der
har ansvaret for den daglige drift af det offshoreanlæg, som
de pågældende indkvarterede på skibet eller
indretningen arbejder på.« |
§ 16. Alle
ombordværende på et offshoreanlæg skal rette sig
efter de procedurer, som den driftsansvarlige virksomhed har
fastsat for arbejde og ophold på anlægget, og skal
respektere de foranstaltninger, som er truffet vedrørende
sikkerheds- og sundhedsmæssige forhold. | | 4. §
16 affattes således: »§ 16. Alle ombordværende
på et offshoreanlæg skal rette sig efter de procedurer,
som er fastsat for arbejde og ophold på anlægget, og
skal respektere de foranstaltninger, som er truffet
vedrørende sikkerheds- og sundhedsmæssige
forhold.« |
| | 5. Efter § 32
indsættes i kapitel 3 : |
| | Ȥ 32
a. Transport- og energiministeren kan fastsætte
nærmere regler om indholdet af ansøgning efter §
27, § 28, stk. 1 og 2, §§ 29 og 31, om anmodning om
forhåndstilsagn efter § 32 og om, hvornår
tilladelse efter § 29 er fornøden. Endvidere kan
transport- og energiministeren fastsætte nærmere regler
om vilkår i forbindelse med tilladelser og
godkendelser.« |
| | 6. I §
42 indsættes som stk. 2 : »Stk. 2. Normer og standarder
efter stk. 1 kan dog fraviges i tilfælde, hvor det er
hensigtsmæssigt for at opnå et højere
sikkerheds- og sundhedsniveau eller som følge af den
tekniske udvikling. Det forudsættes ved fravigelsen, at de
sikkerheds- og sundhedsmæssige risici nedbringes så
meget, som det er rimeligt praktisk muligt.« |
Arbejdets udførelse | | 7. Overskriften
efter § 52 affattes således: »Arbejdets
udførelse og helbredsundersøgelser
m.v.« |
| | 8. I §
54 indsættes som stk. 2 : »Stk. 2. Normer og standarder
efter stk. 1 kan dog fraviges i tilfælde, hvor det er
hensigtsmæssigt for at opnå et højere
sikkerheds- og sundhedsniveau eller som følge af den
tekniske udvikling. Det forudsættes ved fravigelsen, at de
sikkerheds- og sundhedsmæssige risici nedbringes så
meget, som det er rimeligt praktisk muligt.« |
| | 9. I §
55 indsættes som stk. 2 : »Stk. 2. Arbejdsgiveren skal
sørge for, at helbredsundersøgelse af de ansatte
før og under ansættelsen og arbejdsmedicinske,
arbejdshygiejniske eller andre undersøgelser af
sundhedsforholdene kan foregå uden tab af indtægt for
de ansatte og så vidt muligt i arbejdstiden. Udgifterne ved
undersøgelserne kan ikke pålægges de ansatte.
Transport- og energiministeren kan fastsætte nærmere
regler om fordeling af disse udgifter på driftsansvarlig
virksomhed og entreprenør.« |
§ 70.
€ Stk. 3. Med bøde eller
fængsel indtil 1 år straffes den, der 1) overtræder § 5, stk. 2 og 5,
§ 8, stk. 1, 3 og 5, § 10, stk. 3, 1. pkt., og stk. 5,
§ 11, stk. 1, 3 og 4, § 12, stk. 1, 2. pkt., og stk. 2 og
3, § 13, stk. 1, 1. pkt. og stk. 2, § 18, stk. 1-5,
§ 19, stk. 1 og 2, § 20, stk. 1 og 2, §§ 23-25,
§§ 27-31, § 33, stk. 2, § 45, stk. 4, §
46, stk. 1 og 3, § 47 eller § 50, stk. 1, | | 10. I § 70,
stk. 3, nr. 1 , ændres »§ 13, stk. 1, 1. pkt.
og stk. 2« til: »§ 13, stk. 1 og 2, §
16«. |
| | 11. I §
70 indsættes efter stk. 4 som nyt stykke: »Stk. 5. Ved straffens
udmåling efter stk. 3, nr. 1, skal det, i det omfang
arbejdsgiveren og den driftsansvarlige virksomhed har opfyldt sine
pligter efter kapitel 2 og 4, betragtes som en skærpende
omstændighed for ansatte, hvis disse forsætligt eller
groft uagtsomt overtræder lovgivningens krav om |
| | 1) anvendelse af personlige
værnemidler, 2) anvendelse af
udsugningsforanstaltninger, 3) anvendelse af beskyttelsesudstyr eller
sikkerhedsforanstaltninger, 4) anvendelse af forsvarlige arbejdsmetoder
eller 5) certifikater til kran og
gaffeltruck.« |
| | Stk. 5-8 bliver herefter stk. 6-9. |
Stk. 5. Det skal ved
straffens udmåling efter stk. l-4 betragtes som en
skærpende omstændighed, | | 12. I § 70,
stk. 5 , der bliver stk. 6, ændres »D et
skal« til: »Uden for de tilfælde, der er
nævnt i stk. 5, skal det«. |
1) at der ved overtrædelsen er sket
skade på liv eller helbred eller fremkaldt fare herfor, 2) at der tidligere er afgivet påbud
efter § 64 for det samme eller tilsvarende forhold, eller 3) at der ved overtrædelsen er
opnået eller tilsigtet opnået en økonomisk
fordel for den pågældende selv eller andre. | | |
Stk. 6. Det skal betragtes
som en særlig skærpende omstændighed, at der for
personer under 18 år er sket skade på liv eller helbred
eller fremkaldt fare herfor, jf. stk. 5, nr. 1. | | 13. I § 70,
stk. 6 , der bliver stk. 7, ændres »stk. 5«
til: »stk. 6«. |
§ 71. Der
kan pålægges den enkelte arbejdsgiver
bødeansvar, selv om overtrædelsen ikke kan tilregnes
denne som forsætlig eller uagtsom, hvis arbejdsgiveren | | 14. I § 71,
stk. 1 , indsættes efter »uagtsom,« :
»jf. dog stk. 3,«. |
1) ikke sørger for at identificere og
vurdere risici efter § 10, stk. 1, eller § 35, 2) ikke sørger for at føre
tilsyn efter § 10, stk. 2, 3) lader arbejde udføre i strid med
§ 50, stk. 3, eller § 51, stk. 1, eller 4) ikke efterkommer påbud efter §
45, stk. 3, eller § 64. | | |
| | 15. I §
71 indsættes som stk. 3 : »Stk. 3. I det omfang
arbejdsgiveren har opfyldt sine pligter efter §§ 10 og
35, kan arbejdsgiveren ikke pålægges bødeansvar,
hvis ansatte overtræder lovgivningens krav om |
| | 1) anvendelse af personlige
værnemidler, 2) anvendelse af
udsugningsforanstaltninger, 3) anvendelse af beskyttelsesudstyr eller
sikkerhedsforanstaltninger, 4) anvendelse af forsvarlige arbejdsmetoder
eller 5) certifikater til kran og
gaffeltruck.« |
§ 73. Der
kan pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel. | | 16. I
§ 73 indsættes som 2. pkt. : »§ 71, stk. 3, finder
tilsvarende anvendelse.« |
| | § 2 |
| | Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelse i Lovtidende. Stk. 2. § 1, nr. 10-16, finder
anvendelse på overtrædelser begået efter lovens
ikrafttræden. |
| | § 3 |
| | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning sættes i kraft for Grønland med de
afvigelser, som de særlige grønlandske forhold
tilsiger. |