Skriftlig fremsættelse (15. november
2006)
Socialministeren (Eva Kjer
Hansen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om friplejeboliger
(Lovforslag nr. L 80)
Lovforslaget har til formål at skabe rammer
for frit valg for borgeren mellem kommunale og private plejeboliger
uden for den kommunale boligforsyning. Lovforslaget har endvidere
til formål at give private adgang til at etablere og drive
friplejeboliger i konkurrence med de kommunale plejeboligtilbud.
Forslaget bygger på Regeringsgrundlaget Nye Mål.
Med forslaget udvides borgerens adgang til at
vælge plejebolig. En borger, der er visiteret til en
plejebolig, får ret til at vælge en friplejebolig uden
for kommunens boligforsyning. Det gælder, uanset om
friplejeboligen ligger i borgerens opholdskommune eller i en anden
kommune. Målgruppen for forslaget er identisk med den, der i
dag opfylder visitationskravene til en kommunal plejebolig eller
lignende boliger med tilknyttet service og pleje.
Forslaget åbner for, at fonde, herunder
selvejende institutioner, eller andre private inden for en
årlig ramme på 500 boliger kan levere service og udleje
plejeboliger uden at have en driftsaftale med kommunen. Med
forslaget oprettes i 2007 en årlig kvote på 225
friplejeboliger med statslig ydelsesstøtte etableret ved
nybyggeri eller gennemgribende ombygning. Der indføres
samtidig en årlig kvote på 275 friplejeboliger
etableret enten ved nybyggeri og ombygning uden statslig
ydelsesstøtte eller ved omdannelse af bestemte boligtyper
bl.a. almene plejeboliger ejet af selvejende institutioner og
plejehjem. Samtidig ophæves kapitel 9 a i
almenboligloven.
For at sikre kvalitet i forhold til borgeren er
det kun friplejeboligleverandører, der er certificerede af
Styrelsen for Specialrådgivning og Social Service, der kan
etablere og drive friplejeboliger.
Den hjælp, borgeren har krav på i
friplejeboligerne, er omfattet af servicelovens bestemmelser.
Friplejeboligleverandøren skal derfor give borgeren den
hjælp, der er omfattet af kommunens afgørelse om
hjælp til borgeren, og som friplejeboligleverandøren
er certificeret til at levere. Betalingen for plejen m.v. mellem
kommunen og leverandøren sker efter nationale takster
på grundlag af borgerens behov. Udmålingen af
hjælpen til borgeren konverteres til moduler, der afspejler
behovet for hjælp.
Med forslaget får beliggenhedskommunen
ansvaret for at føre tilsyn med, at
friplejeboligleverandøren leverer hjælpen i
overensstemmelse med kommunens afgørelser og for at
revisitere borgeren med henblik på en ny afgørelse om
hjælp, hvis behovet ændrer sig over tid.
For at tilpasse anden lovgivning til den nye
friplejeboligordning indeholder lovforslaget ændringer i lov
om social service, lov om individuel boligstøtte, lov om
almene boliger m.v., lov om retssikkerhed og administration
på det sociale område, lov om realkreditlån og
realkreditobligationer, lov om ejerlejligheder, lov om
påligning af indkomstskat til staten og lov om indkomstskat
for personer m.v.
Lovforslaget er under forhandling med de kommunale
parter.
Det foreslås, at lovforslaget træder i
kraft den 1. januar 2007.
Med disse bemærkninger skal jeg indstille
lovforslaget til Folketingets velvillige behandling.