L 91 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om aktiv socialpolitik. (Kontanthjælpssatsen til unge
under 25 år med visse alvorlige psykiske lidelser).
Fremsat den 29. november 2006 af
beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
lov om ændring af lov om aktiv
socialpolitik
(Kontanthjælpssatsen til unge under 25
år med visse alvorlige psykiske lidelser)
§ 1
I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1009 af 24. oktober 2005, som
ændret ved § 4 i lov nr. 523 af 24. juni 2005,
§ 2 i lov nr. 239 af 27. marts 2006, § 2 i lov
nr. 565 af 9. juni 2006 og § 59 i lov nr. 566 af 9. juni
2006 foretages følgende ændringer:
1.§ 25, stk. 2,
affattes således:
»Stk. 2. En person under 25
år får
1) 11.625 kr., når den
pågældende forsørger eget barn i hjemmet.
2) 11.625 kr., når den
pågældende har en dokumenteret psykisk lidelse, der er
diagnosticeret som skizofreni, skizotypisk sindslidelse, vedvarende
psykotisk tilstand, korterevarende psykotisk tilstand,
skizoaffektiv lidelse og uspecificeret ikke organisk betinget
psykose, og har forsørgelsespligt over for ikke-hjemmeboende
børn.
3) 8.749 kr., når den
pågældende, der ikke bor hos en eller begge
forældre, har en dokumenteret psykisk lidelse, som
anført i nr. 2.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. februar
2007.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget udmønter
Folketingsbeslutning (B 116), der blev vedtaget den 2. juni 2006.
Folketinget pålagde med vedtagelsen regeringen senest den 1.
januar 2007 at fremsætte forslag til lov om ændring af
lov om aktiv socialpolitik, således at unge under 25 år
med psykiske lidelser på den nedsatte
kontanthjælpsydelse tildeles et tillæg, så den
samlede månedlige kontanthjælpsydelse svarer til
kontanthjælpsniveauet for kontanthjælpsmodtagere over
25 år.
2. Lovforslagets baggrund og
indhold
Efter de gældende regler modtager unge
under 25 år, der ikke forsørger eget barn i hjemmet,
en lavere sats end personer over 25 år eller personer med
forsørgerpligt. De lavere satser til de unge skal bl.a. give
de unge en økonomisk tilskyndelse til at påbegynde og
gennemføre en uddannelse eller komme i arbejde.
Et flertal i Folketinget har fundet, at de
økonomiske incitamenter ikke har samme effekt overfor
psykisk syge unge. Det er fremført, at de unge psykisk syge,
der modtager kontanthjælp på ungesatserne, herunder den
nedsatte sats, har svært ved at få kontanthjælpen
til at række til de faste udgifter til bolig, mad, medicin og
andre udgifter herunder udgifter til socialt samvær. Den
pressede økonomi kan stresse den psykisk syge unge og kan
dermed være en medvirkende årsag til, at sygdommen
bliver forværret.
Et flertal i Folketinget har derfor
pålagt regeringen at fremsætte lovforslag, der giver de
unge under 25 år med psykiske lidelser et tillæg,
så den samlede månedlige ydelse svarer til
kontanthjælpsniveauet for kontanthjælpsmodtagere over
25 år.
Tillægget er tiltænkt unge med de
psykiske lidelser, som er nærmere angivet i bilag 1 til
folketingsbeslutningen. Der er tale om skizofreni, skizotypisk
sindslidelse, vedvarende psykotiske tilstande, korterevarende
psykotiske tilstande, skizoaffektiv lidelse og uspecificerede
ikke-organisk betingede psykoser. Disse lidelser er de sygdomme,
der fremgår af F2 i henhold til WHO€™s
diagnosesystem ICD-10. Folketingsbeslutningen retter sig
således mod en specifik og lægefagligt afgrænset
gruppe.
Der foreslås en nyaffattelse af
§ 25, stk. 2, således at det fremgår af
§ 25, stk. 2, nr. 3, at unge udeboende under 25 år,
der har en diagnose på én af de i bilag 1 til
folketingsbeslutningen nævnte psykiske sygdomme, får
ret til en sats for deres kontanthjælp, der svarer til satsen
for kontanthjælpsmodtagere over 25 år. En sats svarende
til satsen for de over 25-årige forudsætter, at der
foreligger en psykiatrisk diagnose. Diagnosticering af tilstande i
det skizofrene spekter forudsættes at hvile på grundig
psykiatrisk klinisk undersøgelse af en specialist.
Den højere sats skal ydes til
udeboende unge, da hjemmeboende unge med en psykisk sygdom normalt
ikke vil være dårligere stillet økonomisk end
andre hjemmeboende unge.
Det foreslås endvidere, at det
fremgår af § 25, stk. 2, nr. 2, at udeboende
unge, der har forsørgelsespligt overfor ikke-hjemmeboende
børn, vil kunne få en sats, der svarer til det
beløb, som ydes til forsørgere over 25 år.
Det bemærkes, at ændringerne
vedrører unge psykisk syges forsørgelsesgrundlag og
ændrer således ikke deres ret til at modtage
merudgiftsydelse efter serviceloven.
Starthjælpsmodtagere er ikke berettiget
til at modtage tillæg, jf. Folketingsbeslutningen.
Unge, der på grund af en psykisk
lidelse modtager den højere sats, vil kunne blive omfattet
af loftet over den samlede hjælp efter lovens § 25
b.
Gifte unge under 25 år bliver ligeledes
omfattet af nedsættelsen på 500 kr., når en af
ægtefællerne har modtaget kontanthjælp i 6
sammenhængende kalendermåneder, jf. § 25,
stk. 5.
Gifte unge under 25 år, der modtager
den højere sats efter forslaget, er omfattet af kravet om
300 timers arbejde indenfor de seneste 24 måneder, jf.
§ 13, stk. 8. Den psykiske lidelse, der har gjort
den unge berettiget til en højere sats, vil imidlertid kunne
forlænge 24-måneders-perioden, jf. § 13,
stk. 11.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Det skønnes, at forslaget årligt
vil omfatte 375 fuldtidspersoner. Beregningerne er behæftet
med usikkerhed.
De samlede økonomiske konsekvenser af
forslaget skønnes at være følgende:
Tabel 1: Økonomiske
konsekvenser af forslaget
Mio. kr. (2006-pl) | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 |
Kommunale udgifter | 11 | 11 | 11 | 11 |
Statslige udgifter | 6 | 6 | 6 | 6 |
Udgifter i alt | 17 | 17 | 17 | 17 |
Det er i beregningerne forudsat, at
personerne omfattet af forslaget modtager (passiv)
kontanthjælp, hvorfor refusionsprocenten er 35.
De økonomiske konsekvenser skal
forhandles med de kommunale parter. De økonomiske
konsekvenser er omfattet af budgetgarantien.
Der er ingen konsekvenser for regionerne.
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Forslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
6. Administrative konsekvenser
for borgerne
Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer
Forslaget har været sendt til
høring i:
Beskæftigelsesrådet,
Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg, De Samvirkende
Invalideorganisationer, Kommunernes Landsforening, Ankestyrelsen,
Rigsrevisionen, Det Centrale Handicapråd, Rådet for
Frivilligt Socialt Arbejde, Rådet for Social Udsatte,
Foreningen af Socialchefer i Danmark, Statsamtmænd i Danmark,
Foreningen af Statsamtsjurister, Center for Ligebehandling af
Handicappede, Dansk Socialrådgiverforening,
Jobrådgivernes Brancheforening, Kristelig Fagbevægelse,
Kristelig Arbejdsgiverforening.
9. Sammenfattende skema
Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive
konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | | Staten: 2007: 11 mio. kr. 2008: 11 mio. kr. 2009: 11 mio. kr. 2010: 11 mio. kr. Kommunerne: 2007: 6 mio. kr. 2008: 6 mio. kr. 2009: 6 mio. kr. 2010: 6 mio. kr. Regioner: Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Efter de gældende regler modtager alle
unge under 25 år kontanthjælp efter de lavere
ungesatser. Hjælpen kan nedsættes yderligere, jf.
lovens § 25 f. Et flertal i Folketinget har
ønsket, at unge, der har skizofreni, skizotypisk
sindslidelse, en vedvarende psykotisk tilstand, korterevarende
psykotisk tilstand, skizoaffektiv lidelse eller en uspecificeret
ikke organisk betinget psykose skal tildeles et tillæg,
så den samlede hjælp svarer til
kontanthjælpsniveauet for kontanthjælpsmodtagere over
25 år.
Det foreslås i § 25,
stk. 2, nr. 3, at unge under 25 år, der modtager
kontanthjælp efter satsen for udeboende, og som har en af de
anførte psykiske lidelser indenfor det skizofrene spekter,
kan få det samme i kontanthjælp som
kontanthjælpsmodtagere over 25 år.
Diagnosticering af tilstande i det skizofrene
spekter hviler på en grundig psykiatrisk klinisk
undersøgelse og er en specialistopgave. En højere
kontanthjælpssats forudsætter en sådan
diagnose.
Den højere sats skal ydes til
udeboende unge, da hjemmeboende unge med en psykisk sygdom normalt
ikke vil være dårligere stillet økonomisk end
andre hjemmeboende unge.
Efter de gældende regler har unge under
25 år, der har forsørgelsespligt for børn, der
ikke bor i hjemmet, alene mulighed for at få et
månedligt tillæg, jf. § 25, stk. 4. Det
foreslås i § 25, stk. 2, nr. 2, at unge, der
har en psykisk lidelse, og som har forsørgelsespligt for
ikke-hjemmeboende børn, vil kunne få et tillæg,
der bringer deres hjælp op på niveau for voksne
forsørgere. Denne ydelse kan modtages, uanset om den unge er
ude- eller hjemmeboende.
Satserne i bestemmelsen er angivet efter
satserne i 2006.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. februar 2007.
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov om aktiv socialpolitik, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1009 af 24. oktober 2005, som
ændret ved § 4 i lov nr. 523 af 24. juni 2005,
§ 2 i lov nr. 239 af 27. marts 2006, og § 2 i
lov nr. 565 af 9. juni 2006 og § 59 i lov nr. 566 af 9.
juni 2006 foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 25. - - - | | 1. § 25, stk. 2 ,
affattes således: |
Stk.2. En
person under 25 år får 10.245 kr., når den
pågældende forsørger eget barn i hjemmet. | | » Stk. 2. En person under 25
år får 1) 11.625 kr., når den
pågældende forsørger eget barn i hjemmet. |
| | 2) 11.625 kr., når den
pågældende har en dokumenteret psykisk lidelse, der er
diagnosticeret som skizofreni, skizotypisk sindslidelse, vedvarende
psykotisk tilstand, korterevarende psykotisk tilstand,
skizoaffektiv lidelse og uspecificeret ikke organisk betinget
psykose, og har forsørgelsespligt over for ikke-hjemmeboende
børn. |
| | 3) 8.749 kr., når den
pågældende, der ikke bor hos en eller begge
forældre, har en dokumenteret psykisk lidelse, som
anført i nr. 2.« |