L 95 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om forberedende voksenundervisning og ordblindeundervisning
for voksne. (Styrket læse-, skrive- og regneindsats).
Fremsat den 30. november 2006 af
undervisningsministeren (Bertel Haarder)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om forberedende
voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne
(Styrket læse-, skrive- og
regneindsats)
§ 1
I lov om forberedende voksenundervisning
og ordblindeundervisning for voksne, jf. lovbekendtgørelse
nr. 16 af 7. januar 2005, som ændret ved § 5 i lov nr.
592 af 24. juni 2005, § 1 i lov nr. 1153 af 7. december 2005
og § 18 i lov nr. 578 af 9. juni 2006, foretages
følgende ændringer:
1. I § 2 indsættes som
stk. 2 :
» Stk. 2 . Undervisningsministeren
kan fastsætte nærmere regler om fravigelse af
aldersbetingelsen i stk. 1.«
2. § 4, stk. 2 , affattes
således:
» Stk. 2 . Undervisningen opdeles i
trin.«
3. § 4, stk. 5, nr. 1 ,
affattes således:
»1) undervisningen, herunder om
adgangen til denne, om opdeling i trin, og om uddannelses- og
erhvervsvejledning,«
4. § 7, stk. 1, nr. 4 ,
affattes således:
»4) sprogcentre,«
5. § 7, stk. 2 , affattes
således:
» Stk. 2 . Forinden
voksenuddannelsescenteret indgår driftsoverenskomster,
indhentes en udtalelse fra uddannelsesudvalget nedsat i henhold til
lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen
voksenuddannelse m.v., og regionsrådet
høres.«
6. § 23, stk. 1, affattes
således:
»Undervisningsministeren yder
tilskud til konsulentvirksomhed inden for lovens område.
Undervisningsministeren kan yde tilskud til efter- og
videreuddannelse af ledere, lærere og andre ansatte, der
varetager ledelses- og undervisningsopgaver i henhold til denne
lov. Ministeren kan tilrettelægge efteruddannelseskurser og
konferencer.«
7. § 26, stk. 3 ,
ophæves.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. august
2007.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Baggrunden for
lovforslaget
Lovforslaget er en opfølgning på
Aftale om fremtidens velstand og velfærd og investeringer i
fremtiden, juni 2006, Aftale om udmøntning af
globaliseringspuljen og Opfølgning på
velfærdsaftalen, november 2006, samt den i § 1 i lov nr.
1153 af 7. december 2005 bestemte revision af lov om forberedende
voksenundervisning (FVU-loven).
Der er indgået aftale mellem regeringen
(Venstre og Det Konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk
Folkeparti og Det Radikale Venstre om fremtidens velstand og
velfærd og investeringer i fremtiden (velfærdsaftalen)
og om udmøntning af globaliseringspuljen. Aftalen omfatter
ti indsatsområder, hvoraf en styrket voksen- og
efteruddannelse er et af indsatsområderne.
Løbende voksen- og efteruddannelse
bidrager til, at virksomheder og medarbejdere er bedre rustede til
omstilling på arbejdsmarkedet og til, at den enkelte
også i en højere alder er efterspurgt på
arbejdsmarkedet. I internationale sammenligninger er voksen- og
efteruddannelsesaktiviteten i Danmark allerede høj. En stor
del af arbejdsstyrken deltager årligt i offentlig, privat
eller virksomhedsintern voksen- og efteruddannelse. Alligevel har
for mange voksne alvorlige problemer med at læse, skrive
eller regne, og personer med det svageste faglige udgangspunkt
deltager mindst. Det er imidlertid en forudsætning for at
klare sig på arbejdsmarkedet, at man kan læse, skrive
og regne. Gode grundlæggende færdigheder
medfører også højere livskvalitet og er
nødvendige for, at den enkelte kan tage del i
samfundslivet.
For at imødekomme behovet for bedre
grundlæggende færdigheder, fremgår det af
velfærdsaftalen, at der skal gennemføres et markant
løft i læse-, skrive- og regneindsatsen for
voksne.
Velfærdsaftalens parter er enige om en
målsætning om, at antallet af kursister på
læse- skrive og regnekurser for voksne (forberedende
voksenundervisning, FVU) skal nå 40.000 årligt over de
kommende år. Hvis målet skal indfries, er det
imidlertid afgørende, at også arbejdsgivere,
fagforeninger og kolleger bidrager til at stimulere
efterspørgslen efter uddannelse hos de mindst
motiverede.
Det fremgår af aftale om udmøntning
af globaliseringspuljen, at realisering af dette mål skal
nås gennem en række initiativer. Mulighederne for at
kombinere voksenundervisning i læsning, skrivning og regning
(FVU) med en arbejdsmarkedsuddannelse forbedres. Undervisningen
målrettes personer, der taler dansk, men har behov for bedre
læse- og skrivefærdigheder. Undervisningen tilpasses i
højere grad den enkelte og det maksimale timetal øges
til 80 timer. Der afsættes midler til en
permanentgørelse og styrkelse af indsatsen med
opsøgende læse-, skrive- og regnekonsulenter.
Deltagere i arbejdsmarkedsuddannelser får mulighed for
screening af læse- og skrivefærdighederne. Der
iværksættes et forsøg, hvor ledige i forbindelse
med aktivering kan få screenet læse- og
skrivefærdighederne. Forsøget målrettes personer
med kort eller ingen uddannelse. Der iværksættes et
forsøg med it og engelsk på forberedende
voksenundervisningsniveau.
I den gældende lov om forberedende
voksenundervisning (FVU-loven) blev det ved vedtagelsen i 2000
fastsat, at loven skulle revideres i 2005-06. Denne revision af
loven er blevet udskudt med et år til folketingssamlingen
2006-07, jf. § 1 i lov nr. 1153 af 7. januar 2005.
Udsættelsen af revisionen skyldes, at der i september 2004
blev nedsat et trepartsudvalg om livslang uddannelse og
opkvalificering af alle på arbejdsmarkedet med deltagelse af
arbejdsmarkedets parter. Det har været forventningen, at
resultatet af trepartsudvalgets arbejde kunne få indflydelse
på udvalgets anbefalinger på FVU-området og
dermed på behovet for ændringer i lovgrundlaget for
FVU.
Trepartsudvalget afsluttede sit arbejde i februar
2006 med offentliggørelse af rapporten "Livslang
opkvalificering og uddannelse for alle på arbejdsmarkedet
€" rapport fra Trepartsudvalget. I rapporten har udvalget
kortlagt, analyseret og vurderet den nuværende voksen- og
efteruddannelsesindsats i forhold til de fremtidige udfordringer.
Rapporten blev fulgt op med drøftelser mellem regeringen og
arbejdsmarkedets parter, der resulterede i slutdokumentet af den
20. marts 2006 om livslang uddannelse og opkvalificering af alle
på arbejdsmarkedet.
I slutdokumentet udtrykkes der enighed om, at
voksen- og efteruddannelsesindsatsen skal styrkes, og at alle
€" den enkelte, virksomhederne, arbejdsmarkedets parter og det
offentlige €" har et ansvar for, at opgaven løftes. Det
offentlige har en særlig forpligtelse i forhold til de mest
udsatte grupper på arbejdsmarkedet.
Aftaleparterne bag velfærdsaftalen
anerkender slutdokumentet, der har været udgangspunkt for
drøftelserne om en styrket voksen- og
efteruddannelsesindsats, og som er udmundet i
velfærdsaftalerne vedrørende bl.a. FVU.
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA)
gennemførte i 2004 til brug for lovrevisionen en evaluering
af FVU. Evalueringsrapporten kan læses i sin helhed på
internetadressen www.eva.dk . I
evalueringsrapporten konkluderes det, at FVU-tilbuddet langt
overvejende fungerer efter hensigten. De områder, hvor der
stilles forslag til lovændringer, relaterer sig overvejende
til beslægtede undervisningstilbud samt til
godtgørelses- og prøveregler og i mindre grad direkte
til FVU-loven.
I evalueringsrapporten anbefales det, at det
overvejes at rekonstruere eller synliggøre grænserne
mellem de forskellige undervisningstilbud, der tilbydes voksne med
behov for grundlæggende undervisning i læsning
skrivning og matematik, herunder i forhold til FVU,
specialundervisning, sprogskole og almen voksenuddannelse, med
henblik på at skabe større overensstemmelse mellem
målgruppernes behov og undervisningstilbuddene.
Derudover anbefales det i evalueringsrapporten,
at der gives den enkelte uddannelsesinstitution mulighed for at
fravige FVU-lovens aldersgrænse på 18 år, idet
der vurderes at være et vist behov for undervisningstilbud
til unge under 18 år.
Det bemærkes i evalueringsrapporten, at
gruppen af tosprogede elever ikke i tilstrækkelig grad
får tilgodeset deres behov for at lære dansk ved FVU,
og at dette heller ikke er meningen med FVU. Gabet mellem
sprogundervisning på den ene side, og øvrige
undervisningstilbud på den anden, bør kunne udfyldes
af andre tilbud end FVU. På den baggrund anbefales det i
rapporten, at der sikres et målrettet tilbud til såvel
de tosprogede med tilstrækkelige sproglige og kulturelle
forudsætninger til at starte på FVU og til dem med
behov for FVU, men som mangler disse forudsætninger.
Rådet om Kortuddannedes Fortsatte
Uddannelse (KFU-rådet) har i indstilling af den 20. april
2005 til undervisningsministeren erklæret sig enig i, at
gruppen af tosprogede deltagere kan have behov for egentlig
sprogundervisning, og at dette ikke kan løses inden for
rammerne af FVU-tilbuddet. På den baggrund har rådet
tilsluttet sig anbefalingen om, at der skal sikres målrettede
tilbud til tosprogede. KFU-rådet har desuden anbefalet en
forbedret visitation og vejledning til FVU, samt et øget
samarbejde med tilgrænsende undervisningsområder,
herunder specielt sprogundervisning og ordblindeundervisning.
2. Lovforslagets indhold
Som opfølgning på Aftale om
fremtidens velstand og velfærd og investeringer i fremtiden
og Aftale om udmøntning af globaliseringspuljen
foreslås FVU-loven ændret på en række
områder. Lovforslaget skal endvidere ses i sammenhæng
med, at ordblindeundervisningen, der i dag er omfattet af lov om
specialundervisning for voksne, ved lov nr. 592 af 24. juni 2005
per 1. januar 2007 flyttes til lov om forberedende
voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne (det som i
dag er lov om forberedende voksenundervisning (FVU-loven)), som en
følge af kommunalreformen. Derved forankres FVU og
ordblindeundervisning for voksne på
voksenuddannelsescentrene, og driftsansvaret overgår til
staten. De to undervisningstilbud samordnes under én lov,
men med forskellige mål, indhold og tilrettelæggelse.
Undervisningsministeriet har udstedt bekendtgørelser for
begge tilbud i 2005.
For så vidt angår den gældende
aldersgrænse på 18 år for deltagelse i FVU,
foreslås en ændring, hvormed undervisningsministeren
kan fastsætte regler om fravigelse af aldersgrænsen,
således at også deltagere under 18 år kan optages
til FVU. Dermed sikres bedre sammenhæng med de regler om
ordblindeundervisning for voksne, der træder i kraft den 1.
januar 2007, samt reglerne herom i lov om arbejdsmarkedsuddannelser
m.v., hvor der ikke er fastsat en nedre aldersgrænse ved
optagelse til undervisning. Forslaget skal understøtte
velfærdsaftalen om, at der skal være bedre mulighed for
at kombinere FVU med en arbejdsmarkedsuddannelse.
En fravigelse af alderskravet betyder endvidere,
at der kan optages deltagere, som er under 18 år, når
det drejer sig om virksomhedsrettet FVU. Med lovforslaget får
unge under 18 år i forbindelse med et
ansættelsesforhold mulighed for at opkvalificere
grundlæggende færdigheder sammen med deres ældre
kolleger gennem deltagelse i FVU.
Uddannelsesinstitutioner under Kriminalforsorgen
kan i henhold til gældende lov udbyde FVU. Ændringen
skal desuden sikre, at uddannelsesinstitutioner under
Kriminalforsorgen, kan tilbyde unge under 18 år FVU. Dermed
kan den unge sammen med de øvrige indsatte forbedre og
supplere sine grundlæggende læse-, skrive- og
regnefærdigheder under afsoning.
Af velfærdsaftalen fremgår det, at
undervisningen skal målrettes personer, der taler dansk, men
har behov for bedre læse-, skrive og regnefærdigheder,
og at der skal indføres obligatoriske test til FVU.
Testningen skal sikre, at der kun optages deltagere, for hvem FVU
er det rette tilbud. For at imødekomme dette behov
foreslås det, at undervisningsministeren fastsætter
regler om adgang til undervisningen. Ændringen
medfører, at udbyderen af FVU foretager en indledende
vurdering af, hvorvidt FVU er det rette tilbud for den
pågældende, eller om den pågældende
umiddelbart skal vejledes om anden undervisning, eksempelvis
ordblindeundervisning for voksne, danskuddannelse til voksne
udlændinge, almen voksenuddannelse eller
Arbejdsmarkedsuddannelserne i dansk som andetsprog. Når FVU
skønnes at være det rette tilbud, foretages der en
afdækning af deltagerens færdigheder med henblik
på at vurdere behovet for undervisning. Dette sker ved brug
af test. Hvis afdækningen viser, at forberedende
voksenundervisning er det rette tilbud, kan der foretages
yderligere afdækning og vurdering af deltagerens
færdigheder med henblik på optagelse på relevant
trin. Forslaget skal i øvrigt ses i sammenhæng med det
samtidig hermed fremsatte forslag til lov om ændring af lov
om ændring af forskellige love på
Undervisningsministeriets område (Udbygning af anerkendelse
af realkompetence på voksen- og efteruddannelsesområdet
m.v.). Med lovforslaget foreslås ændringer i de
øvrige relevante love på voksen- og
efteruddannelsesområdet med henblik på udbygning af
vurdering og anerkendelse af realkompetence på voksen- og
efteruddannelsesområdet.
Det fremgår endvidere af
velfærdsaftalen, at når der indføres
obligatoriske test til FVU, skal der sikres alternative tilbud, som
tosprogede kan vejledes til. Bedre tilbud til tosprogede
indgår i Aftale om udmøntning af globaliseringspuljen
og Opfølgning på velfærdsaftalen, november
2006.
Efter den gældende lov kan FVU i
læsning, stavning og skriftlig fremstilling på trin 1
tilrettelægges særligt for deltagere, der har dansk som
andetsprog og for ordblinde deltagere. Det foreslås, at
bestemmelsen ophæves.
Forslaget skal bl.a. imødekomme
velfærdsaftalen om, at målgruppen for faget
FVU-læsning skal fremgå klart for udbyderne af FVU.
Forslaget skal desuden ses i sammenhæng med, at det i
evalueringsrapporten fra Danmarks Evalueringsinstitut anbefales, at
man fra centralt hold overvejer at rekonstruere og/eller
synliggøre grænserne mellem undervisningstilbuddene
FVU, specialundervisning, sprogskole og den almene voksenuddannelse
(avu) med henblik på at skabe større overensstemmelse
mellem målgruppens behov og undervisningstilbuddene.
Forslaget skal imødekomme ønsket om at
tydeliggøre FVU-tilbuddets profil, herunder ved en klarere
afgrænsning til ordblindeundervisning for voksne,
danskuddannelse til voksne udlændinge og almen
voksenuddannelse.
Som det fremgår af bemærkningerne til
FVU-loven var udgangspunktet for at oprette den særligt
tilrettelagte undervisning i læsning, stavning og skriftlig
fremstilling for deltagere med dansk som andetsprog, at tilbuddet
tænktes at tage sigte på, at deltagere i dansk som
andetsprog for voksne udlændinge (i dag: Danskuddannelse
efter lov om danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl.)
typisk afslutter undervisningen på et læse- og
skriveniveau, som svarer til færdigheder på omkring
folkeskolens 6. klassetrin. Dermed har denne gruppe ikke
forudsætninger for at deltage i fagene Dansk trin 1 eller
Dansk som andetsprog under den almene voksenuddannelse (avu).
Imidlertid har undervisningsministeriet i foråret 2005
udarbejdet forsøg med et basisniveau til faget Dansk som
andetsprog på avu. Dansk som andetsprog €" basis
forventes at indgå i fagrækken efter
forsøgsperioden. Med indførelse af et basisniveau til
faget Dansk som andetsprog forventes det undervisningsbehov, som
den særligt tilrettelagte FVU for tosprogede har taget sigte
på, i høj grad at være imødekommet.
Herudover skal nævnes de nye undervisningstilbud til
tosprogede, der som følge af Opfølgning på
velfærdsaftalen, november 2006, skal
iværksættes.
I forbindelse med gennemførelsen af
kommunalreformen per 1. januar 2007 overflyttes
ordblindeundervisningen fra lov om specialundervisning til voksne
til FVU-loven, som herefter får titlen lov om forberedende
voksenundervisning og ordblindeundervisning for voksne. Dermed
samordnes uddannelsestilbud til voksne med læse- og
skrivevanskeligheder. Med den foreliggende lovændring
indføres de samme adgangsbestemmelser til
ordblindeundervisning for voksne i hele landet. Ændringen
indebærer bl.a., at der skal foretages en indledende
vurdering af, hvorvidt ordblindeundervisningen er det rette tilbud
for den pågældende. Vurderer uddannelsesinstitutionen,
at ordblindeundervisning kan være det rette tilbud, foretages
en afdækning af deltagerens skriftsproglige færdigheder
ved brug af test. Når testen viser, at deltageren opfylder
betingelserne for at modtage ordblindeundervisning, kan
ordblindeundervisningen iværksættes. På baggrund
af denne afdækning og efterfølgende målrettet
ordblindeundervisning vurderes det, at der ikke længere vil
være behov for adgang til en særlig
tilrettelæggelse af FVU i læsning, stavning og
skriftlig fremstilling på trin 1 for ordblinde deltagere.
Sprogcentre kan på nuværende
tidspunkt udelukkende udbyde FVU i læsning, stavning og
skriftlig fremstilling på trin 1, der er tilrettelagt for
deltagere, der har dansk som andetsprog. Efter den gældende
lov kan FVU, udover af voksenuddannelsescentrene, udbydes af en
bredt sammensat type af uddannelsesinstitutioner, som f.eks.
institutioner for erhvervsrettet uddannelse, folkeoplysende
foreninger og folkehøjskoler. Det foreslås, at
sprogcentrene ligestilles med de øvrige udbydere af FVU.
Efter forslaget får sprogcentrene dermed mulighed for at
udbyde læsning, stavning og skriftlig fremstilling
(FVU-læsning) på trin 1-4 og matematik (FVU-matematik)
trin 1 og 2, så længe vilkårene for varetagelsen
af undervisningsforpligtelsen herunder leder- og
lærerkvalifikationer er opfyldt. Den nævnte
undervisning vil have det samme indhold og tilrettelæggelse
som den øvrige udbudte FVU. Forslaget skal ses i
sammenhæng med forslaget om ophævelse af FVU i
læsning, stavning og skriftlig fremstilling på trin 1,
særligt tilrettelagt for deltagere, der har dansk som
andetsprog.
I velfærdsaftalen og aftalen om
udmøntning af globaliseringspuljen fremgår det, at der
skal ske et markant løft i læse-, skrive- og
regneindsatsen for voksne. Aftaleparterne er enige om, at der skal
afsættes 40 mio. kr. årligt til en styrket
opsøgende indsats samt til en bedre vejledning og
rådgivning. Herunder skal ordningen med opsøgende
FVU-konsulenter gøres permanent. Med konsulenterne skal det
bl.a. være muligt at nå en større del af de
små og mellemstore virksomheder. De opsøgende
konsulenter skal indgå i samarbejde med de erhvervsrettede
uddannelsesinstitutioners opsøgende arbejde.
Lovændringen skal ses i forlængelse af regeringens
øgede indsats for læse- og regnesvage, der blev
vedtaget med finansloven for 2005, hvor der blev afsat en pulje
på sammenlagt 10 mio. kr. for perioden 2005 til og med 2008
til opsøgende FVU-konsulenter. Midlerne skal anvendes til at
øge antallet af FVU-konsulenter, der skal opsøge
især mindre og mellemstore virksomheder og informere om
tilbuddene, samt at konsulenterne skal indgå i den allerede
veletablerede indsats på området.
For at imødekomme behovet for en styrket
opsøgende indsats og herunder en permanentgørelse af
de opsøgende FVU-konsulenter, som fremgår af
velfærdsaftalen og anbefaling fra Danmarks
Evalueringsinstitut, foreslås det, at der fastsættes
regler om, at undervisningsministeren yder tilskud til
konsulentvirksomhed inden for lovens område.
3. Henvisninger til relevante
numre af Folketingstidende
Der henvises til lov nr. 487 af 31. maj 2000 om
forberedende voksenundervisning (FVU-loven), der blev fremsat som
lovforslag nr. L 252, Folketingstidende 1999-2000, Folketingets
Forhandlinger spalte 6706, 8407 og 8735, Tillæg A spalte 7149
og 7176, Tillæg B spalte 1064 og Tillæg C spalte
1055.
Der henvises endvidere til lov nr. 592 af 24.
juni 2005 om ændring af lov om folkeskolen, lov om
specialundervisning for voksne, lov om forberedende
voksenundervisning (FVU-loven) og forskellige andre love
(lovforslag nr. L 108), Folketingstidende 2004-05 (2. samling),
Folketingets Forhandlinger spalte 1105, Tillæg A spalte 4117
og 4187, Tillæg C spalte 869.
Endelig henvises til lov nr. 1153 af 7. december
2005 om ændring af lov om forberedende voksenundervisning
(FVU-loven) og lov om ændring af lov om folkeskolen, lov om
specialundervisning for voksne, lov om forberedende
voksenundervisning (lovforslag nr. L 30), Folketingstidende
2005-06, Folketingets Forhandlinger spalte 298, 1591 og 1721,
Tillæg A splate 733 og 739, Tillæg B spalte 47,
Tillæg C spalte 67.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Den foreslåede fravigelsesadgang fra
aldersbetingelsen på FVU skønnes at medføre en
øget aktivitet i form af flere deltagere, hvilket skal ses i
sammenhæng med, at der efter velfærdsaftalen forventes
en generel aktivitetsudvidelse til 40.000 deltagere årligt
over de kommende år. Det skønnes, at omkring 10
procent af den øgede aktivitet udløser SVU.
Indførelsen af obligatoriske test
forventes ikke at medføre væsentlige merudgifter, idet
det skønnes, at 80 procent af alle deltagere i FVU allerede
i dag testes i forbindelse med optagelse og trinindplacering
på FVU. Obligatorisk test er således allerede i stor
udstrækning finansieret. De ekstra udgifter til testaktivitet
vil blive delvist modsvaret af en lavere udgift til FVU-aktivitet,
da kun deltagere, for hvem FVU er det rette tilbud, vil blive
optaget. Det forventes imidlertid, at der skal afsættes
særskilte midler til udvikling af test, hvilket anslås
at udgøre 1,3 mio. kr. Idet testen forventes at kunne
anvendes til både FVU og arbejdsmarkedsuddannelserne (AMU)
vil en del af denne udgift evt. kunne finansieres med midler fra
velfærdsinitiativet vedrørende vurdering af
AMU-deltageres basale færdigheder.
Der er afsat 15-20 mio. kr. årligt til en
permanentgørelse og styrkelse af den opsøgende
FVU-indsats. Merudgifterne finansieres af de 40 mio. kr., der fra
globaliseringspuljen i medfør af velfærdsaftalen
årligt er afsat til en styrket opsøgende indsats samt
bedre vejledning og rådgivning.
Der er endvidere afsat midler til en udvidelse af
det maksimale antal timer for et undervisningsforløb til
maksimum 80 timer.
Udgifterne i forbindelse med at deltagere i
arbejdsmarkedsuddannelserne får mulighed for screening af
læse- og skrivefærdighederne er medregnet under forslag
til lov om ændring af forskellige love på
Undervisningsministeriets område (Udbygning af anerkendelse
af realkompetence på voksen- og efteruddannelsesområdet
m.v.).
Forsøget, hvor ledige i forbindelse med
aktivering kan få screenet læse- og
skrivefærdighederne, indgår som en del af
opfølgningen på velfærdsaftalen på
Beskæftigelsesministeriets område.
Tabeloversigt over økonomiske
konsekvenser for staten
Mio. kr. (2007-niveau) | 2007 | 2008 | 2009 | 2010 | 2011 | 2012 |
Obligatoriske test | 0,5 | 1 | 1 | 1 | 1 | 1 |
Opsøgende indsats | 15 | 15 | 20 | 20 | 20 | 20 |
Det maksimale timetal udvides | 4,5 | 8 | 8 | 8 | 8 | 8 |
Aktivitetsstigning (aktivitet og SVU) | 7 | 21 | 35 | 49 | 49 | 49 |
Allerede afsat til meraktivitet | -19,1 | -25,3 | -25,3 | -25,3 | -25,3 | -25,3 |
Reserve, hvis aktiviteten stiger hurtigere
end forudsat | 8 | 4,5 | 2 | 0 | 0 | 0 |
I alt | 15,9 | 24,2 | 40,7 | 52,7 | 52,7 | 52,7 |
Note: Hertil kommer udviklingsudgifter til test
på 1,3 mio. kr., der finansieres inden for den eksisterende
ramme.
Lovforslaget indebærer ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for kommuner og
regioner.
5. Økonomiske
konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget indebærer ingen
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser
for erhvervslivet
Lovforslaget indebærer ingen administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
7. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget indebærer ingen
miljømæssige konsekvenser.
8. Administrative konsekvenser
for borgerne
Lovforslaget indebærer ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
9. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
10. Høring
Lovforslaget har forud for fremsættelsen
for Folketinget været sendt til høring hos
følgende:
A-kassernes Samvirke;
Amtsrådsforeningen/Danske Regioner; AOF Danmark; Center for
Ligebehandling af Handicappede; CVU-Rektorkollegiet; Danmarks
Evalueringsinstitut; Dansk Arbejdsgiverforening; Dansk
Folkeoplysnings Samråd; Dansk Industri; Dansk Oplysnings
Forbund; Det Centrale Handicapråd; Fagligt Fælles
Forbund; Folkeligt Oplysnings Forbund; Foreningen af
Daghøjskoler i Danmark; Foreningen af Skoleledere ved de
Tekniske Skoler; Forstanderforeningen for VUC;
Forstandersamrådet ved den Amtskommunale Specialundervisning;
Frederiksberg Kommune; Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd; Kommunernes
Landsforening; Københavns Kommune; Landsforbundet af Voksen-
og Ungdomsundervisere; Landsorganisationen i Danmark;
Landssammenslutningen af Kursusstuderende; Ledernes
Hovedorganisation; Netop; Oplysningsforbundenes
Fællesråd; Produktionsskoleforeningen; Rigsrevisionen;
Sammenslutningen af Ledere ved skoler, der udbyder de
grundlæggende SOSU-uddannelser; UNI*C.
11. Vurdering af konsekvenser
af lovforslaget
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget vil indebære udgifter i
perioden 2007-2012 på 238,9 mio. kr. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Ingen |
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
I medfør af bestemmelsen vil der blive
fastsat regler om fravigelse af den gældende
aldersgrænse på 18 år. Fravigelsen skal sikre, at
uddannelsesinstitutionerne kan optage deltagere under 18
år.
Bemyndigelsen skal udnyttes således, at der
sikres bedre sammenhæng med de regler om
ordblindeundervisning for voksne, der blev vedtaget ved lov nr. 592
af 24. juni 2005, og træder i kraft den 1. januar 2007, og
reglerne vedrørende arbejdsmarkedsuddannelserne, hvor der
ikke er en nedre aldersgrænse ved optagelse til
undervisningen. Forslaget skal herunder understøtte
velfærdsaftalen om, at der skal være bedre mulighed for
at kombinere FVU med en arbejdsmarkedsuddannelse, således at
der er én indgang for arbejdsgiveren ved tilmelding af
medarbejderen. Hensigten med forslaget er, at unge under 18
år, der deltager i forløb, hvor FVU kombineres med en
arbejdsmarkedsuddannelse, kan optages.
En fravigelse af alderskravet for optagelse
på uddannelsesinstitutionerne medfører desuden, at der
kan optages deltagere, som er under 18 år, når det
drejer sig om virksomhedsrettet FVU. Med forslaget får unge
under 18 år i forbindelse med et ansættelsesforhold
mulighed for at deltage i FVU sammen med deres ældre
kolleger. Dermed opkvalificeres den unges grundlæggende
færdigheder, hvormed dennes mulighed for deltagelse i
eksempelvis en ungdomsuddannelse kan bedres.
Fravigelsen skal desuden omfatte FVU på
uddannelsesinstitutioner under Kriminalforsorgen. Det viser sig, at
unge under 18 år i Kriminalforsorgens regi ofte har et behov
for grundlæggende undervisning i læsning, skrivning og
matematik. Med forslaget om fravigelse af aldersgrænsen vil
det være muligt at tilbyde de indsatte unge et tidligere
tilbud om FVU end hidtil. Ydermere kan unge i Kriminalforsorgens
regi ikke henvises til at måtte kompensere for manglende
færdigheder på en ungdomsuddannelse, idet dette ikke
altid lader sig gøre på grund af den unges
særlige omstændigheder.
Til nr. 2
Bestemmelsen er ændret således, at
det ikke længere fremhæves, at der kan etableres
særligt tilrettelagt undervisning i læsning, stavning
og skriftlig fremstilling på trin 1 for deltagere, der har
dansk som andetsprog, og for ordblinde deltagere.
Forslaget om at ophæve fremhævelsen
af et særligt tilrettelagt tilbud på FVU-læsning
trin 1, skal bl.a. imødekomme velfærdsaftalen om, at
målgruppen for FVU-læsning klart skal fremgå for
udbyderne af FVU, og at det i evalueringsrapporten fra Danmarks
Evalueringsinstitut anbefales at rekonstruere og/eller
synliggøre grænserne mellem undervisningstilbuddene
FVU, specialundervisning, sprogskole og almen voksenuddannelse.
Ændringen skal medvirke til at tydeliggøre
FVU-tilbuddets profil, herunder ved en klarere afgrænsning
til beslægtede tilbud.
Forslaget skal ses i sammenhæng med, at
Undervisningsministeriet i foråret 2005 har udarbejdet
forsøg med et basisniveau til faget Dansk som andetsprog
på den almene voksenuddannelse (avu). Evalueringer af
standardforsøget viser, at basisniveauet opfylder en del af
det behov, der er for et tilbud på et lavere niveau end trin
1. På baggrund af dette forventes Dansk som andetsprog
€" basis at indgå i avu-fagrækken efter
forsøgsperioden.
Med oprettelse af basisniveauet til faget Dansk
som andetsprog, forventes en del af det undervisningsbehov, der
opstår mellem udgangsniveauet på Danskuddannelse for
voksne udlændinge m.fl. og indgangsniveauet til de relevante
avu-tilbud, og som bl.a. den særligt tilrettelagte FVU for
tosprogede (jf. bemærkningerne til FVU-loven) har skulle
dække at være imødekommet.
Forslaget skal desuden ses i sammenhæng
med, at ordblindeundervisning for voksne den 1. januar 2007
overflyttes til FVU-loven, som herefter får titlen lov om
forberedende voksenuddannelse og ordblindeundervisning for voksne.
Med lovændringen indføres ensartede
adgangsbestemmelser til ordblindeundervisning for voksne. Der
stilles herefter krav om, at der foretages en afdækning af
deltagerens skriftsproglige færdigheder inden optagelse,
herunder ved brug af test. Når testen viser, at deltageren
opfylder betingelserne for at modtage ordblindeundervisning, kan
ordblindeundervisningen iværksættes. På baggrund
af denne afdækning og efterfølgende målrettet
ordblindeundervisning vurderes det, at der ikke vil være
behov for adgang til en særlig tilrettelæggelse af FVU
i læsning, stavning og skriftlig fremstilling på trin 1
for ordblinde deltagere.
Det foreliggende forslag forhindrer ikke, at der
også fremover vil kunne tilrettelægges FVU
særligt for forskellige målgrupper, når blot de
bekendtgørelsesfastsatte fagbeskrivelser overholdes.
Det fremgår endvidere af
velfærdsaftalen, at når der indføres
obligatoriske test til FVU, skal der sikres alternative tilbud, som
tosprogede kan vejledes til. Bedre tilbud til tosprogede
indgår i den del af velfærdsforhandlingerne, der
gennemføres i efteråret 2006.
Med velfærdsaftalen skal FVU i
højere grad tilpasses den enkelte. Det maksimale antal
undervisningstimer på hvert trin fastsættes til 80
timer.
Til nr. 3
Bestemmelsen er ændret således, at
undervisningsministeren fastsætter nærmere regler for
adgangen til undervisningen.
Det er tanken, at når voksne fremover
henvender sig til en udbyder af FVU med henblik på at modtage
FVU-undervisning, foretager udbyderen en indledende vurdering af,
hvorvidt FVU er det rette tilbud for den pågældende,
eller om den pågældende umiddelbart skal vejledes om
anden undervisning, eksempelvis ordblindeundervisning for voksne,
Dansk som andetsprog €" basis e.l.
Hvis forberedende voksenundervisning
skønnes at være det rette tilbud, foretages der en
afdækning og vurdering af deltagerens færdigheder med
henblik på optagelse på relevant trin.
Forslaget skal ses i sammenhæng med, at det
af velfærdsaftalen fremgår, at der skal indføres
obligatoriske test til FVU med det formål at sikre, at der
kun optages deltagere, for hvem FVU er det rette tilbud.
Forslaget medfører, at alle, der
ønsker at deltage i FVU, skal gennemføre den samme
visitationsprocedure.
Der er i dag ikke et egentlig laveste niveau for
hvilke forudsætninger deltagerne skal have for at få
adgang til undervisningen. Dette ændres ikke med
bestemmelsen. Det er dog en forudsætning for optagelse, at
deltageren har forudsætninger for at få udbytte af
undervisningen. Det er lederen af den FVU-udbydende
uddannelsesinstitution, der træffer afgørelse om,
hvorvidt FVU-ansøgeren skal optages til FVU og om
trinindplacering.
Det er forventningen, at når der
indføres testning af alle forud for optagelsen, vil
afgørelsen om optagelse være lettere og mere entydig
end i dag, idet test vil give grundlag for bedre vejledning, om
hvorvidt FVU er det rette tilbud. Dermed er der bedre muligheder
for, at deltagerne gennemfører undervisningen.
Af velfærdsaftalen fremgår endvidere,
at deltagere i arbejdsmarkedsuddannelser skal have tilbud om
screening af læse- og skrivefærdigheder og
efterfølgende tilbud om vejledning til FVU. Det er
hensigten, at det testmateriale, der udvikles til brug i FVU helt
eller delvist skal kunne anvendes i tilbuddet om screening i
arbejdsmarkedsuddannelserne.
Som følge af kommunalreformen overflyttes
ordblindeundervisningen per 1. januar 2007 fra lov om
specialundervisning for voksne til FVU-loven, som herefter
får titlen lov om forberedende voksenundervisning og
ordblindeundervisning for voksne. Endvidere indføres
obligatorisk test til ordblindeundervisning for voksne.
Med ændringen etableres der mulighed for at
indføre tilsvarende visitationsprocedurer til FVU som til
ordblindeundervisning. Når visitationsproceduren til de to
tilbud harmoniseres forventes det, at deltageren og virksomheder
med ansatte i målgruppen vil opleve en mere entydig og enkel
indgang til læse-, skrive- og regnetilbud for voksne.
Forslaget om regler om adgang til undervisningen,
herunder afdækning og vurdering af deltagerens
færdigheder med henblik på optagelse på relevant
trin, skal endvidere ses i sammenhæng med det samtidig hermed
fremsatte forslag til lov om ændring af forskellige love
på Undervisningsministeriets område (Udbygning af
anerkendelse af realkompetence på voksen- og
efteruddannelsesområdet m.v.).
Til nr. 4
Bestemmelsen er ændret således, at
sprogcentrene ligestilles med de øvrige udbydere af FVU,
hvormed sprogcentrene også får mulighed for at udbyde
læsning, stavning og skriftlig fremstilling
(FVU-læsning) på trin 1-4 og matematik (FVU-matematik)
på trin 1-2, så længe de gældende
vilkår for varetagelsen af undervisningsforpligtelsen,
herunder leder- og lærerkvalifikationer er opfyldt. Den
nævnte undervisning vil have det samme indhold og samme
tilrettelæggelse som ved det øvrige udbud af FVU.
Ændringen skal desuden ses i
sammenhæng med ændringen i § 1, nr. 2. Der
henvises til bemærkningerne hertil.
Til nr. 5
Bestemmelsen er ændret som følge af,
at pligten til at indhente udtalelse fra uddannelsesudvalget i dag
fremgår af lov om institutioner for almengymnasiale
uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., jf. § 5, nr. 11, i
lov nr. 592 af 24. juni 2006. Der er således tale om en
konsekvensændring af henvisningen i § 7, stk. 2, i
FVU-loven.
Til nr. 6
Bestemmelsen ændres fra, at
undervisningsministeren kan yde tilskud til konsulentvirksomhed
inden for lovens område til, at undervisningsministeren yder
tilskud til konsulentvirksomhed inden for lovens område. Det
fastholdes, at der kan ydes tilskud til efter- og videreuddannelse
af ledere, lærere og andre ansatte, der varetager ledelses-
og undervisningsopgaver i henhold til denne lov.
Forslaget skal ses i forlængelse af
regeringens øgede indsats for læse- og regnesvage, der
blev vedtaget med finansloven for 2005. På daværende
tidspunkt afsattes en pulje på sammenlagt 10 mio. kr. for
perioden 2005 til og med 2008 til opsøgende FVU-konsulenter.
I velfærdsaftalen fremgår det, at ordningen med
opsøgende FVU-konsulenter skal permanentgøres,
hvilket forslaget skal imødekomme, herunder især ved
at øge antallet af lokalt og regionalt forankrede
opsøgende FVU-konsulenter. De opsøgende konsulenter
skal opsøge såvel små som mellemstore og store
virksomheder og informere om læse-, skrive og regnetilbuddene
til voksne, specifikt FVU og ordblindeundervisning for voksne.
Ændringen muliggør desuden en målrettet indsats
i forhold til små og mellemstore virksomheder, der i
særlig grad har brug for viden om tilbuddene og om
mulighederne for, at deres medarbejdere kan deltage i
undervisningen.
Den opsøgende indsats skal ses i
sammenhæng med velfærdsaftalen om, at der skal
være bedre muligheder for at kombinere FVU med en
arbejdsmarkedsuddannelse. Herunder skal FVU i højere grad
gennemføres på erhvervsrettede institutioner, hvor
målgruppen i forvejen befinder sig, hvilket den
opsøgende indsats skal understøtte.
Også velfærdaftalens
forsøgsordning med, at ledige skal have bedre muligheder for
at få screenet deres læse- og skrivefærdigheder i
forbindelse med aktivering, er væsentlig for den
opsøgende indsats. Det indgår således i
velfærdsaftalen, at såfremt der er behov herfor, kan
der henvises til et efterfølgende
opkvalificeringsforløb, og at der som udgangspunkt skal
anvendes tilbud om FVU.
Den opsøgende indsats skal desuden ses i
sammenhæng med de velfærdsinitiativer, der er
drøftet i efteråret 2006, herunder bedre vejledning og
rådgivning til beskæftigede og virksomheder, samt bedre
tilbud til tosprogede.
Endelig skal der i forbindelse med den
opsøgende indsats oplyses om eksistensen af andre relevante
uddannelsestilbud, hvor FVU eller ordblindeundervisning for voksne
vurderes ikke at være det rette tilbud.
Til nr. 7
Dette lovforslag er udtryk for en revision som
følge af Aftale om fremtidens velstand og velfærd og
investeringer i fremtiden, juni 2006, Aftale om udmøntning
af globaliseringspuljen og Opfølgning på
velfærdsaftalen, november 2006. Da der ikke skal
fastsættes et nyt tidspunkt for revision af loven
foreslås det, at bestemmelsen herom ophæves.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft
den 1. august 2007.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med
gældende lov
Gældende lov, som ændret
ved lov nr. 592 af 24. juni 2005 | | Lovforslaget |
| | § 1 I lov om forberedende voksenundervisning og
ordblindeundervisning for voksne, jf. lovbekendtgørelse nr.
16 af 7. januar 2005, som ændret ved § 5 i lov nr. 592
af 24. juni 2005, § 1 i lov nr. 1153 af 7. december 2005 og
§ 18 i lov nr. 578 af 9. juni 2006, foretages følgende
ændringer: |
§ 2. Alle, der er fyldt
18 år, og som har forudsætninger for at følge
undervisningen med udbytte, har adgang til forberedende
voksenundervisning. | | 1. I § 2 indsættes som
stk. 2 :
» Stk. 2. Undervisningsministeren kan
fastsætte nærmere regler om fravigelse af
aldersbetingelsen i stk. 1.« |
§ 4 --- Stk. 2. Undervisningen opdeles i trin, og undervisningen
i læsning, stavning og skriftlig fremstilling kan på
trin 1 tilrettelægges for deltagere, der har dansk som
andetsprog, og for ordblinde deltagere. | | 2. § 4, stk.
2 , affattes således:
»Undervisningen opdeles i trin.« |
§ 4 --- Stk. 5.---
1) undervisningen, herunder om opdeling i trin, og om uddannelses-
og erhvervsvejledning, | | 3. § 4, stk.
5, nr. 1, affattes således:
»Undervisningen, herunder om adgangen til denne, om opdeling
i trin, og om uddannelses- og erhvervsvejledning.« |
§ 7 --- Stk. 1.---
4) sprogcentre, dog kun undervisning i læsning, stavning og
skriftlig fremstilling, der er tilrettelagt for deltagere, der har
dansk som andetsprog, | | 4. § 7, stk.
1, nr. 4, affattes således:
»4) sprogcentre,« |
§ 7 --- Stk. 2. Forinden voksenuddannelsescenteret indgår
driftsoverenskomster, indhentes en udtalelse fra
uddannelsesudvalget, jf. lov om almen voksenuddannelse og om
voksenuddannelsescentre, og regionsrådet høres. | | 5. § 7, stk.
2, affattes således:
» Stk. 2. Forinden voksenuddannelsescenteret
indgår driftsoverenskomster, indhentes en udtalelse fra
uddannelsesudvalget nedsat i henhold til lov om institutioner for
almengymnasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., og
regionsrådet høres.« |
§ 23.
Undervisningsministeren kan yde tilskud til konsulentvirksomhed
inden for lovens område samt til efter- og videreuddannelse
af ledere, lærere og andre ansatte, der varetager ledelses-
eller undervisningsopgaver i henhold til denne lov. Ministeren kan
tilrettelægge efteruddannelseskurser og konferencer. | | 6. § 23, stk.
1, affattes således:
»Undervisningsministeren yder tilskud til
konsulentvirksomhed inden for lovens område.
Undervisningsministeren kan yde tilskud til efter- og
videreuddannelse af ledere, lærere og andre ansatte, der
varetager ledelses- og undervisningsopgaver i henhold til denne
lov. Ministeren kan tilrettelægge efteruddannelseskurser og
konferencer.« |
§ 26 --- Stk. 1. --- Stk. 2. --- Stk. 3. Loven tages op til revision senest i
folketingsåret 2006-07. | | 7. § 26, stk.
3, ophæves. |
| | § 2 Stk. 1. Loven træder i kraft den 1.
august 2007.
|