Fremsat den 9. april 2008 af
Torben Hansen (S), Benny Engelbrecht (S),
Ida Auken (SF), Steen Gade (SF),
Bente Dahl (RV),
Johs. Poulsen (RV) og Per Clausen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om montering af SCR-katalysatorer på tunge
dieselkøretøjer
Folketinget pålægger regeringen at sikre
eftermontering af SCR-katalysatorer eller tilsvarende på
tunge dieseldrevne køretøjer omfattet af
miljøbeskyttelseslovens § 15 b, der kører i de
kommunalt fastlagte miljøzoner defineret i
miljøbeskyttelseslovens § 15 a.
Bemærkninger til forslaget
En ny rapport fra OECD offentliggjort i januar 2008 om
Danmarks miljøpolitik retter en række skarpe og
konkrete kritikpunkter mod luftforureningen i Danmark. F.eks.
konkluderer OECD, at 20 pct. af alle danskere lever med en
luftkvalitet, som er utilfredsstillende. Det får OECD til at
anbefale, at målingen og overvågningen af farlig
luftforurening i Danmark opprioriteres kraftigt, samt at de danske
udledninger af sundhedsskadelige kvælstofoxider fra trafikken
reduceres mærkbart. Blandt OECD-landene har Danmark nogle af
de højeste dødelighedsrater inden for forskellige
kræftformer, og op mod en femtedel af danskerne lider af
allergi og luftvejsproblemer. Beregninger foretaget i 2007 af
Danmarks Miljøundersøgelser (DMU) fremskriver
endvidere, at Danmark i 2010 vil overtræde hele to
EU-direktiver: både vedrørende kravet til den
nationale udledning af kvælstofoxider og vedrørende
grænseværdien for sundhedsskadelig kvælstofdioxid
i luften. DMU konkluderer, at grænseværdien for luften
i 2010 vil blive overskredet med ca. 95 pct. på de
større trafikerede vejstrækninger i
København.
Samtidig viser en ny opgørelse fra den svenske
miljøorganisation Acid Rain, at de voldsomme danske
udledninger af kvælstofoxider betyder, at vi nu indtager en
pinlig plads som den næststørste luftforurener ud af
samtlige EU's 27 medlemslande.
Forslagsstillerne mener, at danskerne har krav på at
kunne trække vejret i ren luft. At en million danskere
udsættes for farlig luftforurening, er uacceptabelt og kalder
på en markant styrket indsats imod sundhedsskadelige
partikler og gasser fra trafikken. Der er i den grad brug for at
gøre noget ved luftforureningen i Danmark.
Forslagsstillerne vil komme en del af problemet til livs ved
at give kommunerne mulighed for at stille krav om eftermontering af
de såkaldte SCR-katalysatorer (Selective Catalytic Reduction)
på tunge forurenende dieselkøretøjer i de i
miljøbeskyttelsesloven fastlagte miljøzoner.
Partikelfiltre er en effektiv løsning på den
meget sundhedsskadelige partikelforurening. Men
miljøzonernes partikelfilterkrav uden supplerende krav om
SCR-katalysatorer øger udledningen af sundhedsskadelige
kvælstofdioxider drastisk, hvilket længe har
været kendt. Med SCR-katalysatorer omdannes 90 pct. af
udstødningens kvælstofoxider inklusive
kvælstofdioxid til uskadelig vand og ren luft. Derfor skal
kommunerne have mulighed for også at stille krav om
SCR-katalysatorer i miljøzonerne.
Miljøstyrelsen har i den hidtil største
cost-benefit-analyse af forskellige NOx-reduktioner konkluderet, at krav om
SCR-katalysatorer på tunge dieselkøretøjer er
særdeles favorabelt for samfundsøkonomien. Der ligger
således en mulig samfundsøkonomisk nettogevinst
på ca. 220 mio. kr. i eftermontering af SCR-katalysatorer
på tunge dieselkøretøjer.
SCR-katalysatorer er desuden en nøgleteknologi for at
opfylde EU's grænseværdier for sundhedsskadelig
kvælstofdioxid i 2010 og er på nuværende
tidspunkt den bedste tilgængelige teknologi til at fjerne
NOx-udslippet fra tunge
dieselkøretøjers udstødning, jf.
miljøbeskyttelseslovens § 3 om anvendelse af den bedste
tilgængelige teknik (BAT).
Et andet godt argument for indførelse af
SCR-katalysatorer er, at vitale komponenter til SCR-teknologien
produceres af danske virksomheder, og at et stærkt
hjemmemarked derved kan være med til at fremme eksporten af
dansk miljøteknologi til udlandet. Derudover opfylder krav
om SCR-katalysatorer regeringens ønske om teknologier til at
fjerne NOx fra dieselbiler, jf.
redegørelsen om fremme af miljøeffektiv teknologi fra
maj 2006 s. 18. Endelig er Færdselsstyrelsen i
øjeblikket ved at færdiggøre en
typegodkendelsesordning for SCR-katalysatorer.
Forslaget er provenuneutralt. De omkostninger, der er
forbundet med forslaget, pålægges de enkelte
vognmænd i overensstemmelse med princippet om at forureneren
betaler. Omkostningerne vil typisk kunne overvæltes i
fragtprisen.
Skriftlig fremsættelse
Torben Hansen
(S):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
montering af SCR-katalysatorer på tunge
dieselkøretøjer.
(Beslutningsforslag nr. B 102).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.