Fremsat den 8. maj 2008 af
Per Clausen (EL), Line Barfod (EL),
Johanne Schmidt-Nielsen (EL) og Frank Aaen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om at genskabe vandløbenes
økologi
Folketinget pålægger regeringen inden udgangen af
2008 at udarbejde en analyse over de natur- og
miljømæssige, de landbrugsmæssige og de
samfundsøkonomiske effekter af at genskabe
vandløbenes økologi ved at stoppe med
vandløbsvedligeholdelsen. Analysen skal udarbejdes inden
udgangen af 2008 og indeholde en geografisk kortlægning af de
sandsynlige konsekvenser.
Regeringen skal sørge for, at analysen kan danne
grundlag for, at Folketinget inden udgangen af 2009 kan vedtage en
plan for, hvordan den nuværende, systematiske vedligeholdelse
af åer og vandløb efter vedligeholdelsesregulativer
kan stoppes. Planen skal bygge på, at man successivt stopper
med vedligeholdelse af vandløbssystemerne et for et,
således at man inden udgangen af 2014 har stoppet den
systematiske vedligeholdelse. Nogle vandløbstyper
kræver dog at få stoppet vedligeholdelsen i flere
tempi. Vandløbsregulativerne afskaffes i samme successive
takt, hvorved landbrugets ret til at søge om erstatning for
tab ved mangelfuld vedligeholdelse af vandløb samtidig
ophører.
Bemærkninger til forslaget
Vandrammedirektivets krav om overholdelse af en god
økologisk tilstand i 2015 har øget forpligtelsen til,
at indsatsen for naturtilstanden i de danske vandløb
får et nyt radikalt skub fremad. Årsagerne til
manglende målopfyldelse i danske vandløb i 1993-1996
er beskrevet i en faglig rapport fra Danmarks
Miljøundersøgelser (DMU) om anvendelse af
vandrammedirektivet i danske vandløb, jf. »Anvendelse
af vandrammedirektivet i danske vandløb, faglig rapport fra
DMU, nr. 499«, 2004.
Årsagerne til manglende
målopfyldelse i danske vandløb i 1993-1996 var
følgende i pct.:
Søafløb | 2 pct. |
Naturgivne forhold | 3 pct. |
Udtørring | 9 pct. |
Gift | 2 pct. |
Okker | 11 pct. |
Regulering og vedligeholdelse | 23 pct. |
Spredt bebyggelse | 27 pct. |
Kloakerede områder | 15 pct. |
Dambrug | 4 pct. |
Ulovlige udledninger | 4 pct. |
Kilde: Anvendelse af vandrammedirektivet i danske
vandløb, faglig rapport fra DMU, nr. 499, 2004.
Det fremgår af DMU-rapporten, at regulering og
vedligeholdelse udgør 23 pct. og dermed er den
næststørste årsag til den manglende
målopfyldelse efter udledninger fra den spredte bebyggelse.
Okkerforureningen, der andrager 11 pct. af årsagerne, er et
problem, som skyldes dræning af jorder. Udledningerne fra
spredt bebyggelse findes der bl.a. regler om, i
bekendtgørelse af lov om betalingsregler for
spildevandsanlæg m.v., som kommunerne er i gang med at
implementere. Derfor må man forvente, at det går den
rigtige vej med at nedbringe de spredte bebyggelsers udledninger af
organisk stof, der står i vejen for opfyldelse af
målsætningerne for vandløbene. Det kan på
den baggrund konkluderes, at man ikke kommer udenom at gribe ind
over for vandløbsvedligeholdelsen, når de fastsatte
mål for de danske vandløb skal overholdes. Stop for
vedligeholdelsen af nogle typer vandløb f.eks. kanaliserede,
udrettede vandløb, skal eventuelt ske i flere tempi,
så konsekvensen ikke bliver, at vandstrømmen standses
og der opstår et stillestående, forarmet vandløb
uden den diversitet, der er ønskelig i vandløbene i
henhold til miljømålsloven. Det er derfor
nødvendigt, at man i den type vandløb standser
vedligeholdelsen over tid ved først i en periode at foretage
et nænsomt vedligehold, indtil vandløbet af sig selv
har etableret en strømrende, hvorefter en afslutning af
vedligeholdelsen kan gennemføres.
Økonomiske fordele ved at
genskabe vandløbenes økologi
Før 2007 og inden kommunalreformen trådte i
kraft, var de offentlige vandløb opdelt i kommunale og
amtskommunale vandløb, og de blev vedligeholdt af disse
myndigheder. Der blev i 2006 brugt 216 mio. kr. på
vandløbsvedligeholdelse. De nye kommuners budgetter lyder
på 220 mio. kr. til vandløbsvedligeholdelse i 2007,
jf. www.statistikbanken.dk.
Oversigt over offentlige udgifter til
vandløbsvedligeholdelse i 2002, 2006 og 2007 (budgettal) (i
kr.): |
2002 | Kommunale og amtslige drifts- og
anlægskonti Heraf amtskommunale | 206.000.000 kr. 88.000.000 kr. |
2006 | Kommunale og amtslige drifts- og
anlægskonti Heraf amtskommunale | 217.000.000 kr. 88.000.000 kr. |
2007 | Kommunale drifts- og
anlægskonti | 220.000.000 kr. |
Kilde: www.statistikbanken.dk.
Oversigten over offentlige udgifter til
vandløbsvedligeholdelse i 2002, 2006 og 2007 viser, at der
hvert år næsten bruges en kvart milliard kroner
på at gøre de naturmæssige forhold i
vandløbene dårligere. Disse udgifter vil falde
væk med et stop for vedligeholdelse af vandløb. Det
sparede beløb kan f.eks. bruges på naturgenopretning.
Beløbet er i størrelsesorden lige så stort som
statens og amternes samlede udgifter til naturforvaltning,
før amterne blev nedlagt, hvilket i 2005 beløb sig
til 232,9 mio. kr.
Det er meget svært at spare på budgettet for
vandløbsvedligeholdelse, uden at det giver større
udgifter til at udbetale erstatninger til landmænd, der kan
dokumentere skader på afgrøder grundet manglende
opfyldelse af vandløbsregulativerne.
De fleste kommuner er efter kommunalreformen nødt til
at gennemføre generelle besparelser på budgetterne
på miljøområdet. Når mulighederne for at
skære i budgettet for vandløbsveligeholdelse er meget
begrænsede, så længe vandløbsdirektiverne
gælder, vil det ofte være budgettet til restaurering af
vandløb, der må holde for. Kommunerne kan også
blive nødsaget til at udføre
vandløbsvedligeholdelsen mere groft med mindre hensyn til at
behandle vandløbet skånsomt.
Vedligeholdelse af de danske
vandløb
De danske vandløb har, siden vandløbsloven blev
revideret i 1982, været betragtet som både natur og
afledningskanal for landbruget, og begge hensyn har skullet
varetages samtidig. Der blev udarbejdet vandløbsregulativer,
der skulle overholdes af amterne og kommunerne for hver deres del
af vandløbene. En lille del af vandløbene blev
klassificeret som private, og kun disse må private foretage
indgreb i. Det var en udvikling til det bedre, for tidligere skulle
der ikke tages hensyn til vandløbene, ud over at de skulle
varetage vandafledningen fra landbrugets jorder og private
ejendomme.
Vandløbsregulativerne definerer, hvor omfattende der
må gribes ind med opgravninger i vandløbenes bund og
beskæring af planter i vandløbene og på
vandløbsbrinkerne. Arbejdet foregår med maskiner og
le. I regulativerne fastsættes endvidere vandløbenes
dybde og bredde. Formålet med vandløbsvedligeholdelsen
er at sikre, at vandet løber hurtigt igennem og ikke stuves
op, så vandløbet løber over sine bredder og
skader markernes afgrøder eller gør færdsel
på markerne med maskiner umulig. Overholdes
vandløbsregulativerne ikke, er landmænd berettiget til
at søge erstatning for dokumenterede tab.
Vandløbenes tilstand i dag
Vandkvaliteten i de danske vandløb er blevet kraftigt
forbedret i de seneste 25 år. Udledningen af organisk stof
fra dambrug er blevet mindre, og udledninger af organisk stof i
spildevand fra husstande er også faldet. Derfor bliver der
ikke udledt nær så meget organisk stof til
vandløbene som tidligere - organisk stof, der brugte ilten
til skade for dyrelivet i vandløbene. Indholdet af organisk
stof i vandløbene er i gennemsnit faldet fra 5,0 mg til 1,5
mg organisk stof pr. liter i denne periode, jf. rapporten
»Vandmiljøindsatsen«, Danmarks
Miljøundersøgelser, 2005.
Indholdet af næringsstoffer er ikke nær så
afgørende for livet i vandløbene som mængden af
iltforbrugende organisk stof. Vandløbenes indhold af
næringsstoffer er de seneste 10 år faldet fra 8 mg til
6 mg pr. liter i gennemsnit i landbrugsområder.
Fosforindholdet i vandløbene faldt meget kraftigt i starten
af halvfemserne fra 0,7 mg til under 0,2 mg pr. liter på
grund af indsatsen over for husstandsspildevand.
Næringsstoffer fra landbrug og husstande har derimod
stor betydning, når disse via vandløbene løber
ud i søer og indre farvande. Vandløbenes evne til at
fjerne en del af de tilledte næringsstoffer, inden disse
bliver ført videre til søer og indre farvande, har
derfor en enorm betydning.
Den mere skånsomme vedligeholdelse af vandløbene,
der blev indført med vandløbsregulativerne i
vandløbsloven af 1982, har været med til at forbedre
forholdene for fisk, vandinsekter, fugle og planter i
vandløbene. Alligevel lever omkring halvdelen af
vandløbene stadig ikke op til den målsætning,
som blev formuleret af amterne, hvad naturligvis burde have
været tilfældet, jf. rapporten »Natur og
miljø 2005, påvirkninger og tilstand«, faglig
rapport nr. 550, Danmarks Miljøundersøgelser.
Stop for vedligeholdelse giver
levende vandløb og vandrensning
Skal vandløbene leve op til de
målsætninger, som blev formuleret af amterne, er det de
fysiske forhold i vandløbene, der skal sættes ind over
for. Det gøres effektivt og økonomisk, ved at
vandløbene lades i fred for jævnlig indgriben fra
menneskehånd - altså vandløbsvedligeholdelsen. I
en arbejdsrapport fra DMU (nr. 114 fra 1999) om restaurering og
vedligeholdelse af vandløb kan man læse om den
biologiske betydning af at stoppe vandløbsvedligeholdelsen.
Antallet af plante- og dyrearter var langt højere på
ellers sammenlignelige vandløbsstrækninger i to
åsystemer, når der ikke blev grødeskåret.
Antallet af plantearter steg med 20-40 pct., og antallet af
smådyr steg med 50 pct.
Naturgenopretningsprojekter er gode, men sådanne
projekter er meget dyre og har derfor kun en mindre
rækkevidde i forhold til de 30.000 vandløbskilometer,
vi har i Danmark. Naturligt snoede vandløb findes
næsten ikke på øerne, hvor de udgør 0,4
pct., og kun i enkelte vandløbssystemer i Jylland, hvor de
udgør 3,6 pct., jf. DMU-rapporten
»Næringsstoffer - arealanvendelse og
naturgenopretning« fra 1997. Derfor skal
vandløbsvedligeholdelsen stoppe.
Det, der må forudses at ske ved stop for
vandløbsvedligeholdelse, er det omvendte af det, der skete,
da vedligeholdelse af åerne begyndte:
Det fremgår af Miljøprojekt nr. 275,
»Ånære arealers samspil med vandløb«
Miljøstyrelsen 1994, afsnit 3.2 at:
»Regulering og oprensning af vandløb, samt
dræning og afvanding resulterer i, at vandet i
vandløbene føres hurtigere væk ved de lavest
mulige vandstande. Samtidig drænes de øvre
grundvandsmagasiner, hvilket betyder en sænkning af
grundvandsspejlet i ånære arealer og dermed en bedre
afvandingstilstand. … I forbindelse med de nævnte
konsekvenser af afvandingsarbejder og dræning kan man derfor
konkludere, at en mindsket oprensning i vandløbene vil
betyde en højere vandstand og dermed øget
oversvømmelsesfrekvens. Tillades det samtidig, at
vandløbene mæandrerer (de som kan), vil
bundliniefaldet reduceres (samme fald men større
længde), ligeledes med efterfølgende stigende
vandstand og øget
oversvømmelsesfrekvens.«
Stop for vandløbsvedligeholdelse vil derfor føre
til flere årstidsbetingede oversvømmelser af marker og
derved gå ud over grundlaget for landbrugets
aktiviteter.
Sagen er, at det ikke er rimeligt, at landbrugets aktiviteter
skal have forrang for så spændende natur, som
vandløb er, i en tid, hvor samfundet kan fungere glimrende,
uden at der dyrkes en maksimal mængde fødevarer og
foder på disse vandløbsnære arealer.
Når vandløbene overlades til sig selv, vil noget
af den jord, der er under plov, ikke kunne dyrkes i omdrift og
må lægges ud til afgræsning eller til
slåning. Enge, der har været afgræsset, bliver
nogle steder for vandlidende til afgræsning og vil
måske udvikle sig til ellesump og pilekrat. Udrettede
åer bliver ikke ført tilbage i deres oprindelige leje,
medmindre man udfører naturgenopretning. Men til en vis grad
vil også de udrettede åer kunne begynde at sno sig selv
i nye forløb de steder, hvor der er tilstrækkeligt
fald og vandgennemstrømning til, at vandet har kræfter
til at grave i skrænterne. Forholdene vil dels finde et leje
efter nogle år, dels blive ved med at ændre sig, fordi
naturlige åer flytter sig. Naturlige åer kan i
løbet af nogle årtier eller hundrede år flytte
sig fra den ene side af en ådal til den anden og efterlade
små søer fra afsnørede bugtninger
rundtomkring.
Overholdelse af
vandrammedirektivet
I 2007 offentliggjorde DMU en faglig rapport om
»Virkemidler til realisering af målene i EU's
vandrammedirektiv«. Rapporten redegjorde for virkningerne af
et stop for vandløbsvedligeholdelse. Her fremstår et
stop for vandløbsvedligeholdelse som et af de mest virksomme
redskaber over for udledning af både kvælstof og fosfor
fra markerne (jf. bl.a. tabel 2.4 s. 30-31, og s. 89-91). Samtidig
fremstår det som det måske mest budgetøkonomisk
positive tiltag, når de sparede udgifter til
vandløbsvedligeholdelse trækkes fra rapportens
opgørelse af jordrentetabet.
Miljømæssige gevinster
af at genskabe vandløbenes økologi
Naturens selvrensning 1
Når vandløb oversvømmer enge, efterlades
der næringsstoffer med aflejrede partikler. Udenlandske
undersøgelser har påvist årlige aflejringer
på mellem 1 g og 52 g nitrat (N) pr. m2 (10-520 kg N pr. hektar) og 0,1g og
8,2 g fosfor pr. m2 (1-82 kg P pr.
hektar) i forbindelse med sedimentation i ånære
arealer, jf. teknikerrapport nr. 22 om marginaljorder og
miljøinteresser, Miljøministeriet.
Naturens selvrensning 2
Dertil kommer, at våde enge regnes for at kunne fjerne
kvælstof i form af nitrat, der bliver til ren luftformigt
kvælstof. I vandmiljøplan II regnes der med, at de
16.000 ha planlagte våde enge kan fjerne i gennemsnit 285 kg
nitrat pr. ha pr. år.
Naturens selvrensning 3
Når vandløb bliver mere bugtede og dermed
længere, løber vandet langsommere, og
næringsstofferne får bedre tid til at blive omsat
undervejs og forsvinde fra vandet. Det bidrager til, at færre
næringsstoffer vil løbe ud i søer og indre
farvande.
Bevarelse af muldrig
lavbundsjord
Mulden i meget muldrig lavbundsjord er en CO2-bank, der gerne skal bevares. Omkring
halvdelen af de drænede engjorder er meget muldrige, fordi
det organiske materiale har ophobet sig i jorden, dengang den
var vandmættet. Dyrkning af disse jorder med korn giver en
hurtig nedbrydning af det store muldindhold og dermed frigivelse af
store mængder CO2 til
atmosfæren. Når jorderne ikke længere egner sig
til korndyrkning, fordi de oversvømmes, og de i stedet
lægges ud med græs, starter genopbygningen af
mulden.
Jorder med højt grundvandsspejl ud
af korndyrkningen
Jorder med højt grundvandsspejl udleder mange
næringsstoffer, når de dyrkes. Mange af de indvundne
jorder fra vandløbsudretning og dræning har et
højt grundvandsspejl, bl.a. fordi jorden synker, når
mulden forsvinder under dyrkningen. Der kan være tale om
både en halv og en hel meters terrænsænkning.
Når grundvandet står højt, er der kortere vej
for de gødede markers mange næringsstoffer til at
blive udvasket. Derfor er det godt, når disse jorder tages
helt ud af korndyrkningen.
Større biodiversitet
Når de fysiske forhold i vandløbene bliver mere
varierede og stabile, er der grundlag for et betydeligt mere
varieret dyre og planteliv - en større biodiversitet.
Sammensætningen af vandplanter vil
ændres
Vandplanter i et uforstyrret plantesamfund bremser ikke vandet
så meget. Samfundet af vandplanter og brinkplanter vil
langsomt ændres, når vandløb ikke forstyrres.
Det giver en anden sammensætning af vandplanterne. Det har
vist sig i praksis, at det er de planter, der bremser vandet i
mindre grad, der efterhånden vinder frem. Plantesamfundet
går fra pindsvineknop og vandpest til pileurter, vandranunkel
og arter af vandaks. Derfor bliver vandet ikke i samme grad bremset
af planterne i vandløb, hvis økologi er genskabt,
selv om der er flere af dem.
Styrkelse af
drikkevandsressourcerne
Når vandløbsvandet står på markerne,
vil der synke betydeligt mere vand ned i undergrunden, som vores
drikkevand pumpes op fra. Rent drikkevand er mange steder blevet en
mangelvare på grund af forurening.
Flere enge til græsning af
kvæg
Et udvalg under Justitsministeriet arbejder for tiden med
velfærd for kvæg. Forhåbentligt fører det
til en ændring af reglerne med påbud om, at kvæg
skal på græs 180 dage om året. Derved kan
udviklingen vendes, så kvæg igen i stigende grad kommer
på græs, hvilket er en forudsætning for deres
velfærd. Det stemmer godt overens med, at der bliver flere
enge, der primært er anvendelige til græsning.
Store ukontrollable oversvømmelser
forebygges
De store oversvømmelser, der i stigende grad sker langs
flodsystemerne i Centraleuropa, er delvis betinget af større
nedbør, men i høj grad også af, at man
kontrollerer flodernes forløb og derved forhindrer de mange
mindre oversvømmelser, der tidligere har taget trykket af
floderne i vandrige perioder. Det afstedkommer, at vandmasserne i
dag giver katastrofesituationer, når de pludselig bryder
igennem digerne og oversvømmer beboede arealer.
Problemer, der skal håndteres i
forbindelse med et stop for vedligeholdelse af vandløb
Selv om der udarbejdes vurderinger af, hvordan vandet kommer
til at fordele sig i vandløbssystemerne, efter at
vedligeholdelsen er ophørt, vil det være svært
at forudsige mere præcist, hvordan det kommer til at
forløbe. Derfor bør man opgive vedligeholdelsen af
vandløbssystemer successivt, således at problemer kan
håndteres, efterhånden som de opstår.
Der vil formentlig være nogle ejendomme, hvor det bliver
sværere - og for svært - at lede vand væk. Langt
de fleste matrikler uden for byområder har ligget der i over
100 år og vil være placeret hensigtsmæssigt i
forhold til oversvømmelser fra vandløb. I det hele
taget oplever flere husejere at få problemer med de stigende
vandmængder. Så nogle ejendomme vil få problemer
af forskellige grunde, efter at det nærliggende
vandløb ikke længere vedligeholdes. Der må laves
et beredskab, der kan vurdere, om problemerne skyldes ophørt
vandløbsvedligeholdelse og i så fald, hvilke
løsninger der kan laves på det offentliges regning,
eller om en ekspropriation skal tilbydes.
Generelt må landbruget indstille sig på, at den
jord, der bliver oversvømmet, har været til
låns. Nogle vil blive hårdere ramt end andre. Der vil
dog i udstrakt grad være tale om arealer, som landbruget i
forvejen er ved at miste, fordi de synker sammen, efterhånden
som mulden nedbrydes, når jorden dyrkes med korn og
tilsvarende afgrøder. Derfor ville disse arealer alligevel
med tiden måtte opgives, fordi der ikke vil blive givet
tilladelse til at dræne og aflede vand endnu dybere. Det kan
overvejes at sætte penge af til at finde erstatningsjord til
landmænd, der er hårdest ramt, jf. omtale i Aktuel
naturvidenskab nr. 4 (2000, s. 7-11).
Det værste, der kan ske, er, hvis infrastruktur som
veje, elmaster eller banestrækninger rammes af
oversvømmelser. I de tilfælde må det konkret
vurderes, hvordan problemet løses.
Skriftlig fremsættelse
Per Clausen
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
genskabe vandløbenes økologi.
(Beslutningsforslag nr. B 139).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.