Fremsat den 4. december 2007 af
Morten Messerschmidt (DF),
Kristian Thulesen Dahl (DF),
Mia Falkenberg (DF), Martin Henriksen (DF),
Pia Kjærsgaard (DF),
Hans Kristian Skibby (DF) og Peter Skaarup (DF).
Forslag til folketingsbeslutning
om genetablering af grænsekontrol på
linje med, hvad der kendes fra andre Schengenlande
Folketinget pålægger regeringen med tilsigtet
ikrafttrædelse inden udgangen af 2008 at fremsætte
lovforslag, der får den virkning, at Danmark
genindfører grænsekontrol, i det omfang det er muligt
inden for den eksisterende Schengenaftale. Det foreslås, at
en sådan grænsekontrol tager udgangspunkt i den franske
model for grænsekontrol ved grænserne til
Benelux-landene.
Bemærkninger til forslaget
Formålet med indeværende forslag er at sikre en
genetablering af grænsekontrollen i stil med, hvad der kendes
fra en række andre Schengenlande, herunder Frankrig, som
finder, at grænsekontrol ved Benelux-landegrænserne er
af væsentlig betydning for narkotikabekæmpelsen. Der
henvises til justitsministerens svar på
spørgsmål nr. S 3419 fra folketingssamlingen
2006-07:
»Spørgsmål:
Vil ministeren oplyse, hvordan man forholder sig til det
faktum, at eksempelvis Frankrig opretholder visse
grænsekontroller til andre Schengenlande, når Danmark
er pålagt at fjerne told- og politiovervågning af
grænserne og alene opretholde de såkaldte
baglandspatruljer, som er langt inde i landet, og som skal
søge at opspore smuglere og ulovlige indvandrere?
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af
spørgsmålet anmodet om en udtalelse fra de relevante
franske myndigheder, der har oplyst følgende:
Siden ikrafttrædelsen af Schengen-konventionen den 26.
marts 1995 har Frankrig i medfør af bestemmelserne i artikel
2, paragraf 2, ikke ophævet grænsekontrollen med
Benelux landegrænserne. Denne politiske beslutning blev
dengang begrundet med bekæmpelsen af narkotikatrafikken som
stammede fra Nederlandene.
Kontrollerne er altid blevet udført på de
tilladte overgangssteder med stor nøjagtighed og på
stikprøvevis af tjenestemænd fra grænsepolitiet.
Ved Tysklands grænse er der ikke opretholdt kontrol. Den
eksisterende struktur ved Kehl er centeret for tysk-fransk told- og
politisamarbejde (CCDP).
Nedlæggelsen af faste kontroller ved grænserne til
Frankrigs nabostater som følge af Schengen-aftalen har
ført til øget mobilitet, men også til mere
samarbejde mellem politimyndighederne på begge sider af
grænserne. Med baggrund i aftaler om told- og
politisamarbejde med Belgien, Luxembourg, Tyskland, Italien,
Spanien og også Schweiz (ikke Schengen-medlem) er der blevet
skabt 10 centre for told- og politisamarbejde, alle tæt ved
de franske grænser.
I kraft af sit kommende EU-formandskab og de aktuelle
overvejelser på europæisk plan påtænker
Frankrig at foreslå en udvidelse af denne
samarbejdsmodel«.
Det er således, jf. ovenstående, klart, at
Frankrig ikke har nedlagt sin grænsekontrol over for
Benelux-landene, idet man giver som begrundelse, at det vil
svække narkotikabekæmpelsen fra Nederlandene. Som
bekendt grænser Nederlandene ikke op til Frankrig. Det synes
således nærliggende at konkludere, at det også
for Danmark må være muligt at opretholde
grænsekontrol ved den tyske grænse for at skærme
sig imod grænseoverskridende kriminalitet med oprindelse i et
andet land end Tyskland.
Igennem længere tid har pressen kunne berette, hvordan
priserne på narkotika i Danmark er historisk lave.
Således berettede P1 Morgen den 27. november 2006, at hvor 1
g kokain for 5 år siden kostede op imod 1.000 kroner, kan man
dag få det samme for 300-400 kr. Desværre har
dette en klart afsmittende effekt på forbruget, idet politiet
i udsendelsen meddelte, at der beslaglægges mere og mere, men
at forbruget ikke falder. Dette dokumenteres i en rapport fra Det
Europæiske Overvågningscenter for Narkotika og
Narkotikamisbrug, hvor den øgede strøm af især
kokain over Atlanten fra Sydamerika må betragtes som en klar
følge globaliseringen, og det stiller større krav til
politiets metoder.
Også når det gælder andre
områder, har de åbne grænser vist sig
katastrofale. Den internationale kriminalitet - fra små
tyvebander til den stadigt voksende kvindehandel - har
desværre modtaget de åbne grænser som en ren
invitation til at kunne fungere bedre over grænserne. I en
pressemeddelelse i forbindelse med sin årsberetning for 2006
beretter Det Europæiske Overvågningscenter for
Narkotika og Narkomisbrug således, at »prisen på
illegale stoffer på gaden i Europa er faldet i de seneste fem
år, og narkotika er nu sandsynligvis billigere i Europa end
nogensinde før.(…) Præsentationen kommer efter,
at en 5-årig tendensanalyse (1999-2004) af priserne på
narkotika på gaden i Europa afslørede, at priserne i
gennemsnit var faldet i de fleste lande og for de fleste stoffer, i
nogle tilfælde til næsten det halve.
Undersøgelsen er den første af sin art på
europæisk plan. Priserne i Europa som helhed faldt i denne
periode for hash (19 pct.), marihuana (12 pct.), kokain (22 pct.)
og brun heroin (45 pct.) samt for amfetamin (20 pct.) og ecstasy
(47 pct.). Alle priser blev korrigeret for inflation for at give et
mere nøjagtigt billedes af de »reelle« priser.
Selv om der stadig ikke findes langsigtede data, der er alment
tilgængelige, peger eksisterende oplysninger på, at
priserne er faldet igennem det seneste årti. Eksempelvis er
der tegn på, at ecstasy og kokain i nogle lande i dag er
billigere end i slutningen af 1980'erne og begyndelsen af
1990'erne.«
I forlængelse heraf har
blandt andre Nordisk Råd været inde på, at de
åbne grænser kan kobles direkte sammen med de meget
lave priser på narkotika. Således skriver rådet i
en pressemeddelelse af den 5. august 2003, at »EU's
åbne grænser har medført øget smugling af
narko mellem landene i EU. Den narko, der bliver smuglet ind i
Danmark, kommer hovedsageligt fra de andre EU-lande, primært
Holland og Spanien. Allerede nu har man i de største
politikredse konfiskeret mere narko end hele sidste år.
DR-online citerer Københavns narkoafdelings chef, Ole Wagner
for, at man har beslaglagt meget mere narkotika end
sædvanligt eller næsten 2½ tons hash, mere end
30.000 e-piller og over 30 kg. kokain. Narkotikaen smugles i
personbiler, lastbiler, tog og busser til Danmark. Det er ikke kun
til at sælge og bruge i Danmark, da Danmark også
fungerer som transitland for de øvrige nordiske lande.
Toldvæsenet har for nyligt oprettet en smuglerigruppe, og her
er man ifølge DR-online ikke i tvivl om at årsagen til
den massive narkotrafik er EU's åbne grænser. Tidligere
blev narkosmuglere taget ved grænsen, nu bliver de
først taget, når de er kommet ind i landet. Det
gør kontrollen sværere.«
På den baggrund ønsker
forslagsstillerne, at der gøres mest muligt for at sikre den
danske grænse. Ideelt set så forslagsstillerne helst
den danske grænsekontrol retableret; men i erkendelse af, at
der ikke er politisk flertal herfor i Folketinget foreslår
forslagsstillerne, at der gennemføres, hvad der er juridisk
muligt inden for den eksisterende Schengenaftale. I den forbindelse
ønsker forslagsstillerne altså, at en model efter
fransk forbillede bør danne udgangspunkt for dansk
grænsebevogtning, hvilket regeringen med vedtagelsen af
nærværende forslag pålægges at
efterleve.
Skriftlig fremsættelse
Morten
Messerschmidt (DF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
genetablering af grænsekontrol på linje med, hvad der
kendes fra andre Schengenlande.
(Beslutningsforslag nr. B 16).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.
Officielle noter
www.dr.dk/P1/P1Morgen/udsendelser/2006/11/27/091718.htm
http://ar2006.emcdda.europa.eu/download/MainOverviewDa2006FINAL.pdf
www.nmr.dk/webb/news/news.asp?id=3001&lang=2