B 19 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om gratis tandbehandling.
Forslag til folketingsbeslutning
om gratis tandbehandling
Folketinget pålægger regeringen inden udgangen af
2008
1) at
fremsætte lovforslag, der sikrer ældre, der er fyldt 65
år, førtidspensionister, efterlønsmodtagere,
kontanthjælpsmodtagere og personer med sygdomsbetingede
tandproblemer ret til to årlige vederlagsfrie tandeftersyn
samt vederlagsfri tandpleje og tandbehandling,
2) at
fremsætte lovforslag, der sikrer alle borgere vederlagsfri
paradentosebehandling, herunder vederlagsfri behandling til
forebyggelse af paradentose, og
3) at
fremlægge en model for, hvordan alle borgere kan sikres ret
til vederlagsfrit forebyggende tandeftersyn samt vederlagsfri
tandpleje og tandbehandling i offentligt regi over en 5-årig
henholdsvis 10-årig periode.
Bemærkninger til forslaget
Forslaget er en delvis genfremsættelse af
beslutningsforslag nr. B 38 fra folketingsåret 2006-07. (Se
Folketingstidende 2006-07, forhandlingerne side 4109 og
tillæg A side 2993 og side 2996.) Dette forslag var en
genfremsættelse af B 88 fra folketingssamlingen 2005-06. B 88
blev behandlet samtidig med B 92 om styrkelse af forebyggelse af
paradentose og tandkødsbetændelse.
Efterfølgende fik regeringen udarbejdet en faglig udredning
om tilskuddet i voksentandplejen (SUU alm. del - bilag 710,
folketingssamling 2006-07). Denne udredning synes Enhedslisten
viste, at der ikke inden for de nuværende økonomiske
rammer er mulighed for at omfordele tilskuddet i voksentandplejen,
så det i højere grad tilgodeser de patienter, der har
det største behov for tandpleje. Dette kunne ikke ske,
så det virkelig gør en forskel for patienterne med det
største behov uden at ødelægge incitamentet i
den forebyggende voksentandpleje. Enhedslisten finder ikke, at
disse justeringer kan løse problemerne. Regeringen har
heller ikke valgt at føre de muligheder, rapporten
skitserede, ud i livet. Der skal flere penge til for at føre
beslutningsforslaget ud i livet. Sundhedsministeren kunne ved
behandlingen af B 88, 2005-06, fastslå, at danskerne betalte
ca. 4,2 mia. kr. i 2005 i egenbetaling til tandlægen.
Nærværende lovforslag vil derfor mindst koste 4,2 mia.
kr. at føre ud i livet. I forhold til at regeringens
skattestop og skattereform i 2009 vil give et forringet provenu
på 40 mia. kr. årligt, så mener Enhedslisten, det
er hovedløst at gennemføre disse skattelettelser,
samtidig med at vi har en så socialt skæv adgang til
tandbehandling i Danmark.
Beslutningsforslaget består af tre separate
forslag:
1. Regeringen skal
pålægges at fremsætte lovforslag, der sikrer
ældre, der er fyldt 65 år, førtidspensionister,
efterlønsmodtagere, kontanthjælpsmodtagere og personer
med sygdomsrelaterede tandproblemer ret til to årlige
vederlagsfrie tandeftersyn samt vederlagsfri tandpleje og
tandbehandling.
2. Regeringen skal
pålægges at fremsætte lovforslag, der sikrer alle
borgere vederlagsfri paradentosebehandling, herunder vederlagsfri
behandling til forebyggelse af paradentose.
3. Regeringen skal
pålægges at fremlægge en model for, hvordan alle
borgere kan sikres ret til vederlagsfrit forebyggende tandeftersyn
samt vederlagsfri tandpleje og tandbehandling i offentligt regi
over en 5-årig henholdsvis 10-årig periode.
Alle tre initiativer skal iværksættes inden
udgangen af 2008.
Enhedslistens mere langsigtede målsætning er, at
alle borgere sikres ret til vederlagsfri forebyggende tandpleje og
vederlagsfri tandbehandling i offentligt regi, jf.
beslutningsforslagets punkt 3.
Enhedslisten er imidlertid af den opfattelse, at der er
områder, hvor det er påkrævet at indføre
vederlagsfri tandbehandling m.v. meget hurtigt, jf.
beslutningsforslagets punkt 1 og 2.
Nedenfor gennemgås de tre foreslåede initiativer
og baggrunden herfor.
Bemærkninger til forslagets
enkelte punkter
Ad 1: vederlagsfri tandpleje og
tandbehandling til visse befolkningsgrupper
Enhedslisten har som mål at etablere gratis tandpleje og
gratis tandbehandling til alle borgere i Danmark i offentligt regi.
Enhedslisten finder det paradoksalt, at sygdom i munden anses som
et privat problem, medens sygdom på f.eks. læberne
anses som et samfundsproblem. Hvorfor skal man betale for at kunne
tygge sin mad, for at være fri for tandsmerter og for at
være fri for psykiske gener på grund af grimme
tænder, når det er gratis at få sat et
brækket ben sammen?
Det er et stort socialt problem i Danmark, at staten ikke
betaler for tandpleje til voksne. Det giver en kraftig social
skævhed i, hvem der kan bevare et sundt tandsæt og
muligheden for at spise den grove kost som sundhedsstyrelsen
anbefaler. Det betyder, at man i dag ofte kan se på
tænderne, hvilke sociale kår man lever under. Det
betyder også, at de ca. 1,2 mia. kr., som Sundhedsstyrelsen
årligt udbetaler i tilskud til forebyggende tandbehandling, i
højere grad går til middelklassen og overklassen,
fordi underklassen i mindre grad overhovedet møder hos
tandlægen. Ifølge Statistiske efterretninger: sociale
forhold, sundhed og retsvæsen Danmarks Statistik,
Sygesikring, 2007:17 går arbejdsløse mænd til
tandlægen 0,7 gange om året, mens mandlige
lønmodtagere går 1 gang til tandlægen om
året. De tilsvarende tal for kvinder er 0,9 og 1,2. Man
må antage, at forskellen i det arbejde, folk får
udført hos tandlægen, er endnu større.
Andre tal, der viser noget om forskellen på adgangen til
tandbehandling imellem forskellige socialgrupper, kan læses i
»Fordeling og levevilkår 2007«,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. Her kan man se, at
forskellen i tandlægeydelser mellem folk på
kontanthjælp og beskæftigede er endnu større,
nemlig 3,9 til 2,4. En anden måde at illustrere det på
er, at blandt de fattigste 10 pct. af befolkningen er det 32 pct.,
der ikke har været ved tandlægen i 5-års-perioden
2000-2004, mens den tilsvarende andel for de rigeste 10 pct. kun er
på knap 6 pct. Det står i modsætning til, at
sygeligheden generelt er større blandt arbejdsløse
end blandt lønmodtagere, idet arbejdsløse går
omkring 25 pct. mere til lægen end folk i arbejde.
Den offentlige støtte til forebyggende tandbehandling
er endda faldet i de seneste 25 år, sådan at
brugerbetalingen er steget markant. I 1977 var den på 53
pct., og i 2000 er den steget til 78 pct.
Enhedslisten finder, at alle borgere burde have ret til
vederlagsfri behandling i offentligt regi af deres tandsæt,
ganske som alle borgere har ret til vederlagsfri behandling,
når det drejer sig om anden sygdomsbehandling.
Enhedslisten finder ikke, at der er nogen
sundhedsmæssig, social eller samfundsøkonomisk
begrundelse for at bevare den forskelsbehandling, der ligger i, at
tandpleje og mundhulesygdomme anses for et privat anliggende for
voksne - tværtimod.
Enhedslisten lægger megen vægt på den
forebyggende og sundhedsfremmende indsats, og en forebyggende og
vederlagsfri tandpleje er vigtig og effektiv med hensyn til at
forbedre den samlede tandsundhed. Dertil kommer, at en forebyggende
indsats ikke blot vil være til gavn og glæde for den
enkelte borger, men også for samfundet som helhed.
Erfaringerne fra de områder, hvor der er eller har
været vederlagsfri tandpleje, viser også, hvor markant
en forskel en sådan forebyggende og sundhedsfremmende indsats
gør.
Enhedslisten skal navnlig fremhæve den kommunale
tandpleje for børn og unge, hvor tandsundheden er forbedret
væsentligt som følge af den systematiske forebyggende
og sundhedsfremmende indsats, jf. bl.a. artiklen
»Forebyggelses- og sundhedsarbejdet i den kommunale tandpleje
i Danmark« af Poul Erik Petersen og Ana Maria Torres,
Tandlægernes Nye Tidsskrift, 1995, nr. 3, side 76-84.
Også forsøgsordningerne med kommunal tandpleje
for pensionister og kontanthjælpsmodtagere i Ballerup Kommune
og Herlev Kommune er værd at fremhæve, når man
taler om betydningen af vederlagsfri forebyggende tandpleje og
tandbehandling. Disse forsøgsordninger har vist, at store
grupper af kontanthjælpsmodtagere og pensionister alene af
økonomiske grunde har haft et efterslæb i tandpleje i
forhold til andre samfundsgrupper, og at mange på den
baggrund har været udsat for »radikal«
tandbehandling i form af tandudtrækninger, jf. bl.a. artiklen
»Effektevaluering af forsøgsordning med kommunal
tandpleje for pensionister og kontanthjælpsmodtagere«
af Poul Erik Petersen og Per Antoft, Tandlægernes Nye
Tidsskrift, 2000, nr. 6, side 4-12.
Erfaringerne fra de to forsøgsordninger har endvidere
vist, at der er behov for en umiddelbar hjælp til og indsats
for de befolkningsgrupper, der er omfattet af beslutningsforslagets
punkt 1, navnlig når man som Enhedslisten er af den
opfattelse, at det er en ret for alle borgere at kunne bevare eget
tandsæt.
Beslutningsforslagets punkt 1 indebærer, at de
omhandlede befolkningsgrupper skal tilbydes to årlige
vederlagsfrie tandeftersyn og vederlagsfri tandpleje og
tandbehandling, der er nødvendig af hensyn til
tandsundheden.
Evalueringen af Herlevforsøget viste bl.a., at
forsøget havde været med til at bedre situationen for
begge målgrupper. Bl.a. var der øget deltagelse i
tandpleje, og mundsundheden var forbedret målt ved
færre ubehandlede huller, færre tandkødssygdomme
og en bedre protesestatus. Også egen omsorg for tand- og
mundsundheden var blevet forbedret. Begge målgrupper havde
bl.a. fået større tiltro til, at tænder kan
bevares, ligesom der var en positiv udvikling i erkendelsen af
symptomer på tandkødssygdomme og viden om personlig
tandpleje. Der henvises til rapporten »Effektevaluering af
forsøgsordning med kommunal tandpleje for pensionister og
kontanthjælpsmodtagere i Herlev Kommune«,
Tandlægeskolen, Poul Erik Petersen, 1999.
Lignende resultater viste evalueringen af
Ballerupforsøget, jf. artiklen »Tandpleje og
tandstatus hos ældre i Ballerup« af Poul Erik Petersen
og Bjarne Nørtorv, Tandlægernes Nye Tidsskrift, 1999,
nr. 12.
Der er en række sygdomme, bl.a. Parkinsons, som giver
ekstraordinære problemer med tænderne, og alligevel
står mange grupper med disse sygdomme uden ekstra offentlig
hjælp til tandbehandling. De Samvirkende
Invalideorganisationer nævner en række sådanne
sygdomme i et brev til Folketingets sundhedsudvalg, jf. alm. del -
bilag 745, folketingssamlingen 2006-07.
Af ministerens tale under behandlingen af B 88, 2006-07, kunne
man forstå, at nærværende delforslag vil
løbe op i størrelsesordenen 1-1,5 mia. kr.
Ad 2:Vederlagsfri
paradentosebehandling, herunder vederlagsfri behandling til
forebyggelse af paradentose.
Paradentose plager hver fjerde dansker og er dermed at anse
for en folkesygdom. På den baggrund bør paradentose
helt på linje med andre folkesygdomme betragtes og behandles
som et samfundsanliggende. Det betyder, at alle borgere skal have
ret til vederlagsfri behandling til forebyggelse af paradentose og
vederlagsfri egentlig paradentosebehandling som bl.a. kirurgiske
indgreb. Under det vederlagsfrie forebyggende arbejde
henhører også løbende behandling af tandsten og
bakteriebelægninger.
Af ministerens tale under behandlingen af B 88, 2006-07, kunne
man forstå, at nærværende delforslag vil
løbe op i størrelsesordenen 500 mio. kr.
Ad 3:Regeringens fremlæggelse
af to modeller for, hvordan alle borgere kan sikres vederlagsfri
forebyggende tandpleje og vederlagsfri tandbehandling.
Siden den obligatoriske skoletandplejes indførelse i
1972 er tandsundheden i Danmark blevet forbedret.
Forsøgsordningerne med kommunal tandpleje for pensionister
og kontanthjælpsmodtagere i Ballerup og Herlev peger i samme
retning.
Enhedslisten foreslår derfor, at regeringen formulerer
et udspil, som tilkendegiver, hvordan man over en 5-årig
henholdsvis 10-årig periode sikrer vederlagsfri forebyggende
tandpleje og vederlagsfri tandbehandling til alle borgere med
udgangspunkt i de indhøstede erfaringer fra Herlev og
Ballerup.
De nye storkommuner får efter kommunalreformen til
opgave at varetage den forebyggende sundhedspleje. Herunder
hører tandpleje som et oplagt emne. I tilknytning til de
kommende kommunale sundhedscentre kan der med udgangspunkt i
skoletandplejen udvikles en forebyggende offentlig
tandplejeindsats, der år for år inddrager stadig flere
årgange af befolkningen under denne tjeneste.
En blandt flere metoder til igangsættelse af en
sådan plan for samfundets overtagelse af
tandlægeregningen kan bl.a. ske gennem kommunale
forsøg på linje med forsøgsordningerne i
Ballerup og Herlev, men vel at mærke ved at inddrage hele
befolkninger heri.
I Enhedslisten mener vi, det er vigtigt, at det offentlige
ansætter tandlægerne, som vi kender det fra
skoletandplejen. Det giver bedre muligheder for at sørge
for, at det er faglige vurderinger og ikke økonomiske, der
afgør, hvilken behandling der tilbydes.
Den meget tydelige sammenhæng mellem indkomst og
tandlægebesøg vidner om, at den høje
brugerbetaling på dette område har en betydelig social
slagside. Den indførelse af brugerbetaling, der er på
vej på andre sundhedsområder, i og med at der
føres milliardbeløb fra den offentlige sundhedssektor
over i den private sundhedssektor, vil med stor sandsynlighed
medføre samme ulighed og dermed bryde med et af
hovedprincipperne i velfærdsamfundet, nemlig lige adgang til
sundhedsydelser til alle borgere.
Både forsøgsvirksomheden og selve planens
iværksættelse forudsætter
statsfinansiering.
Skriftlig fremsættelse
Per Clausen
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om gratis
tandbehandling.
(Beslutningsforslag nr. B 19).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.