Fremsat den 27. marts 2008 af
Line Barfod (EL), Per Clausen (EL),
Johanne Schmidt-Nielsen (EL) og Frank Aaen (EL)
Forslag til folketingsbeslutning
om afskaffelse af satspuljen
Folketinget pålægger regeringen at fremsætte
lovforslag om ophævelse af satspuljen, således at alle
overførselsindkomster, bl.a. folkepension,
førtidspension, kontanthjælp og dagpenge, fremover
reguleres fuldt ud, og der ikke fratrækkes 0,3 pct.
Lovforslaget skal træde i kraft senest den 1. januar 2009. De
mange projekter, reformer m.m., der i dag finansieres af
satspuljen, skal i stedet på finansloven, og der skal
oprettes en mindre pulje på finansloven til nye
forsøgsprojekter på det sociale område. Uddeling
af midler fra denne pulje skal foregå fra et uafhængigt
råd med armslængde fra politikerne.
Bemærkninger til forslaget
Enhedslisten ønsker at afskaffe satspuljen.
Først og fremmest fordi vi finder finansieringen af den
dybt asocial og medvirkende til at øge den i forvejen
stigende ulighed i samfundet. Puljen finansieres af pensionister,
dagpenge- og kontanthjælpsmodtagere og andre på
overførselsindkomsterne, eftersom disse ikke reguleres for
den fulde lønudvikling. Derved sakker
overførselsindkomsterne bagud i forhold til den generelle
indkomstudvikling i befolkningen. Derudover er det dem med de
mindste indkomster, der betaler for al nyudvikling af
socialpolitikken i Danmark - og det er ellers ikke, fordi denne
gruppe borgere i forvejen har for meget at gøre godt
med.
Samtidig cementerer satspuljen, at den socialpolitiske indsats
stort set udelukkende indskrænkes til kortsigtede projekter.
Det er ødelæggende for en langsigtet indsats, at man
kun kan ansætte medarbejdere for 1, 2, 3 eller 4 år ad
gangen, som finansieringen via satspuljen som regel begrænser
sig til.
Indsats mod menneskehandel og alkoholbehandling er eksempler
på problemer, der ikke løses på få
år, men hvor der er behov for en langsigtet indsats. Derfor
bør de også finansieres permanent på
finansloven.
Derudover bliver det mere eller mindre tilfældigt,
hvilke projekter og dermed hvilke målgrupper der modtager
pengene. Hvor indsatsen lægges, burde afgøres ud fra
et overordnet og sagligt fokus på behov, ikke ud fra, hvem
der nu er bedst til at få partiernes ordførere i tale.
Endelig er fordelingen af midlerne omgivet af en helt utilstedelig
lukkethed og sker fuldstændig uden offentlig debat.
Fordelingen foregår bag lukkede døre, og alle
partierne har vetoret. Det vil sige, at puljen kun kan
udmøntes, hvis samtlige af de involverede partier er enige.
Fordelingen godkendes godt nok efterfølgende i
Finansudvalget, men flertallet er sikret og etableret på
forhånd og bag lukkede døre, så denne
godkendelse er rent formel. Argumentationen for projekterne kommer
sjældent frem til åben diskussion, og Folketinget har
reelt ingen mulighed for at ændre i fordelingen. Dermed er
den normale parlamentariske behandling og kontrol sat ud af
spillet, og der er derfor ingen mulighed for at se, hvorfor nogle
får penge, og andre ikke gør.
Enhedslisten mener, at den store og gode indsats, som absolut
lægges i de mange sociale og sundhedsmæssige projekter,
i stedet burde figurere på finansloven. Det bør
være de bredeste skuldre, der bærer de tungeste byrder,
og som skal betale for samfundets sociale udfordringer, ikke dem
med de laveste indkomster. Kun derved kan vi sikre den
nødvendige langsigtede indsats mod menneskehandel, seksuel
udnyttelse og hjemløshed og sikre bedre vilkår for de
handicappede, de udviklingshæmmede, de sindslidende og de
stof- og alkoholafhængige.
Der er selvfølgelig også brug for udvikling af
nye forsøgsprojekter fremover. Derfor foreslår vi, at
der oprettes en pulje til nye forsøgsprojekter. Denne pulje
skal finansieres via finansloven. Uddelingen skal ikke foretages af
politikere bag lukkede døre, men af et uafhængigt
råd eller lign. efter saglige og offentligt
tilgængelige kriterier. Om denne opgave skal lægges i
et allerede eksisterende råd, eller der skal oprettes et nyt
organ, må afklares under det lovforberedende arbejde.
Der skal sættes penge af til evaluering af
forsøgsprojekterne, og der skal lægges en plan for
evaluering, så det sikres, at evalueringen kan foreligge i
god tid, inden de enkelte forsøgsprojekter ophører.
Der bliver på den måde tid til at tage stilling til, om
de enkelte forsøgsprojekter skal fortsætte som
forsøgsprojekter, eller om de har været så stor
en succes, at de skal gøres permanente. Det skal i den
forbindelse afklares, hvordan den fortsatte finansiering skal ske,
og i hvilket regi projekterne skal videreføres. Hvis
evalueringen viser, at et forsøgsprojekt ikke fungerede,
eller at det har opnået sit formål, og der derefter
ikke længere er behov for den specifikke indsats, så
lukkes forsøgsprojektet.
Forslagets forventede merudgifter vil være omkring 7,3
mia. kr. årligt i de kommende år til dels at regulere
overførselsindkomsterne fuldt ud og dels at afsætte et
tilsvarende beløb på finansloven til at finansiere de
projekter m.v., der hidtil har været finansieret af
satspuljen. Men fremover vil størrelsen af beløbet
til social- og sundhedspolitiske initiativer på finansloven
naturligvis kunne ændres efter forhandling og behov, ligesom
alle andre dele af finansloven.
Enhedslisten har en række forslag til finansiering, som
er fremlagt i vores finanslovsforslag for 2008, men det vil
naturligvis skulle forhandles blandt de partier, der stemmer for
forslaget, når der bliver flertal for at gennemføre
forslaget.
Skriftlig fremsættelse
Line Barfod
(EL):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
afskaffelse af satspuljen.
(Beslutningsforslag nr. B 76).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.