(Ordfører)
Leif Lahn Jensen(S):
En god skolestart, som vil give børn og deres forældre et godt indtryk af skolen, første gang de møder den, er for Socialdemokratiet meget, meget vigtigt. Vi tror på, at hvis kvaliteten, trygheden og det nære miljø er i orden, får børnene også mere lyst til at lære, forældrene mere lyst til at engagere sig, og der er skabt bedre mulighed for en god skolegang.
Det får man ved at lave en fleksibel skolestart, men også et sammenhængende indskolingsforløb, som sikrer, at børnene vænner sig til det nye miljø på den måde, som den enkelte elev nu kan, og at de også får indhold og gode muligheder for at lære, og at forældrene får lyst til at være en stor del af skolen.
Derfor mener vi, at dette forslag er godt. Det giver skolerne og kommunerne gode og fleksible rammer for at skabe netop en forbedret og sammenhængende skolestart. Et eksempel er trinmålene, hvor man i børnehaveklassen vil kunne bygge videre på de pædagogiske læreplaner, som er i børnehaven, og igen kan de viderebygges på de efterfølgende klassetrin.
Forslaget består af flere ændringer, og jeg vil gerne hermed fremhæve nogle af de ting, som det har været meget vigtigt for Socialdemokratiet at få med. Det har længe været et krav fra Socialdemokratiets side, at der blev indført obligatorisk børnehaveklasse. Vi er også meget tilfredse med, at regeringens ønske om at afskaffe børnehaveklassen og gøre den til en ny 1. klasse, som det netop fremgik i regeringsprogrammet, er taget af bordet. Børnehaveklassen er, som vi ser det, et unikt overgangsår mellem daginstitutionen og skolen, som kan få alle med, så de bliver gjort rigtig skoleklar. Derfor er det også godt og vigtigt, at S-kravet - altså et socialdemokratisk krav, som vi har haft længe, om obligatorisk sprogvurdering i børnehaveklassen - nu gennemføres. Det er vigtigt at fastholde den særlige indskolingspædagogik i børnehaveklassen.
Man kan sætte alle de mål, man vil, og man kan stille alle de krav, man vil, men der skal være plads til, at børnene ikke glemmer legen, og at legen også er en af værdierne i indskolingspædagogikken både i fritidsordningen og i børnehaveklassen. Og det synes jeg også at forslaget får med.
Det har også længe været et ønske fra Socialdemokratiets side, at mål om krav og indholdsbeskrivelser er blevet delvist opfyldt, så SFO ikke bare bliver en pasningsordning, men også et pædagogisk tilbud. Vi havde dog selvfølgelig gerne set, at man virkelig havde prioriteret SFO'en f.eks. med ret til at kunne få lektiehjælp, og at SFO'en også kunne indgå i en samlet helhedsskolepolitik.
Vi skal huske på, at det udvalg, som undervisningsministeren nedsatte, det såkaldte skolestartsudvalg, netop peger på lektiehjælp og netop peger på helhedsskoler som deres anbefalinger til en forbedret skole. Det er noget, som regeringen ikke er enige med deres forskere og eksperter i, og som derfor ikke engang er beskrevet i forslaget under det punkt, der hedder andre anbefalinger fra skolestartudvalget. Det synes jeg er lidt underligt.
Samtidig giver forslaget kommunerne og forældrene mere frihed til i fællesskab at lave nogle fleksible og lokalt forankrede overgangsordninger. Vi hører tit her fra salen, at skolen er kommunernes ansvar, så skal de selvfølgelig også have nogle handlingsmuligheder - meget i tråd med det udspil, som Socialdemokratiet er kommet med om frihedsrettigheder til kommunerne.
Med det vil jeg så sige, at det samtidig er vigtigt for os, at eleverne tilbringer de fleste timer med deres klassekammerater, altså at de dermed også har en base. Vi synes også, det er meget vigtigt med samarbejde mellem lærere og pædagoger i indskolingen, herunder øget brug af samundervisningen. Desværre ville regeringen ikke være med til at finansiere muligheden for lærer-pædagog-samarbejdet i undervisningen, men i stedet for skulle pædagoger varetage undervisningslignende forløb fra 1. til 3. klasse alene for at finansiere flere lærertimer i børnehaveklassen.
Vi støtter derfor, at forsøget med samordnet indskoling fortsætter, herunder med særlig henblik på at evaluere forsøget med helhedsskole, som netop forudsætter et tæt samarbejde mellem lærere og pædagoger.
Bortset fra de par bemærkninger her støtter vi selvfølgelig forslaget og mener, at det vil løfte børnenes skolestart, som er så vigtig for Socialdemokratiet, forældrene og ikke mindst for børnene.