L 101 Forslag til lov om ændring af sømandsloven og lov om sikkerhed til søs.

(Afskaffelse af tilskud til lægeundersøgelse og tilbageholdelse af skibe til sikring af bødekrav).

Af: Økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen (KF)
Udvalg: Erhvervsudvalget
Samling: 2007-08 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 12-03-2008

Fremsættelse: 12-03-2008

Fremsættelsestale af lovforslag

20072_l101_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (12. marts 2008)

Økonomi- og erhvervsministeren (Bendt Bendtsen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af sømandsloven og lov om sikkerhed til søs. (Afskaffelse af tilskud til lægeundersøgelse og tilbageholdelse af skibe til sikring af bødekrav).

(Lovforslag nr. L 101).

Det er et krav i sømandsloven, at man gennemgår en lægeundersøgelse med tilfredsstillende resultat for at kunne arbejde om bord på et skib. I dag er det staten, der betaler for udgifterne til disse lægeundersøgelser.


Den statslige betaling er historisk begrundet, og tilgodeser rederibranchen og fiskerne i forhold til andre brancher, hvor betaling for foreskrevne lægeundersøgelser enten påhviler arbejdsgiveren eller er et anliggende for arbejdsmarkedets parter.


Lægeundersøgelsen koster 550 kr., og de årlige udgifter beløber sig til ca. 5,0 mio. kr. Lovforslaget vil medføre en årlig besparelse for staten på ca. 2,1 mio. kr. i 2008, stigende til ca. 5 mio. kr. i 2011, hvor tilskuddet er endeligt udfaset.


Efter lovforslaget vil der stadig blive stillet krav om lægeundersøgelse for at kunne arbejde på et handelsskib eller fiskeskib. Undersøgelsen skal også fortsat være gratis for den ansatte, da det fremover vil være arbejdsgiveren, som skal betale for undersøgelsen.


Lovforslaget indeholder også et forslag til ændring af lov om sikkerhed til søs. Dette forslag er et led i opfølgningen på handlingsplanen "Danmark som Europas førende søfartsnation", som regeringen udsendte i 2006.


Som led i handlingsplanen blev Danmark i 2006 som det første land i verden auditeret af FN's internationale søfartsorganisation, IMO. Auditeringen forløb godt, og IMO fandt, at Danmark levede op til de internationale konventioner, ligesom den danske maritime lovgivning på en række områder blev fundet nyskabende og dermed til gavn for sikkerhed, sundhed og miljø.


IMO pegede dog på, at den danske indsats ved overtrædelse af de internationale sejladsbestemmelser kunne skærpes, og lovforslaget indeholder derfor bestemmelser, der muliggør tilbageholdelse af skibe med henblik på inddrivelse af bøder og dermed bedre mulighed for retsforfølgelse.


Jeg henviser i øvrigt til lovforslaget og de bemærkninger, der ledsager det, og anbefaler forslaget til Folketingets velvillige behandling.