Skriftlig fremsættelse (12. marts
2008)
Økonomi- og
erhvervsministeren (Bendt Bendtsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
sømandsloven og lov om sikkerhed til søs.
(Afskaffelse af tilskud til lægeundersøgelse og
tilbageholdelse af skibe til sikring af bødekrav).
(Lovforslag nr. L 101).
Det er et krav i sømandsloven, at man gennemgår
en lægeundersøgelse med tilfredsstillende resultat for
at kunne arbejde om bord på et skib. I dag er det staten, der
betaler for udgifterne til disse
lægeundersøgelser.
Den statslige betaling er historisk begrundet, og tilgodeser
rederibranchen og fiskerne i forhold til andre brancher, hvor
betaling for foreskrevne lægeundersøgelser enten
påhviler arbejdsgiveren eller er et anliggende for
arbejdsmarkedets parter.
Lægeundersøgelsen koster 550 kr., og de
årlige udgifter beløber sig til ca. 5,0 mio. kr.
Lovforslaget vil medføre en årlig besparelse for
staten på ca. 2,1 mio. kr. i 2008, stigende til ca. 5 mio.
kr. i 2011, hvor tilskuddet er endeligt udfaset.
Efter lovforslaget vil der stadig blive stillet krav om
lægeundersøgelse for at kunne arbejde på et
handelsskib eller fiskeskib. Undersøgelsen skal også
fortsat være gratis for den ansatte, da det fremover vil
være arbejdsgiveren, som skal betale for
undersøgelsen.
Lovforslaget indeholder også et forslag til
ændring af lov om sikkerhed til søs. Dette forslag er
et led i opfølgningen på handlingsplanen "Danmark som
Europas førende søfartsnation", som regeringen
udsendte i 2006.
Som led i handlingsplanen blev Danmark i 2006 som det
første land i verden auditeret af FN's internationale
søfartsorganisation, IMO. Auditeringen forløb godt,
og IMO fandt, at Danmark levede op til de internationale
konventioner, ligesom den danske maritime lovgivning på en
række områder blev fundet nyskabende og dermed til gavn
for sikkerhed, sundhed og miljø.
IMO pegede dog på, at den danske indsats ved
overtrædelse af de internationale sejladsbestemmelser kunne
skærpes, og lovforslaget indeholder derfor bestemmelser, der
muliggør tilbageholdelse af skibe med henblik på
inddrivelse af bøder og dermed bedre mulighed for
retsforfølgelse.
Jeg henviser i øvrigt til lovforslaget og de
bemærkninger, der ledsager det, og anbefaler forslaget til
Folketingets velvillige behandling.