L 101 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af sømandsloven og lov om sikkerhed til søs.
(Afskaffelse af tilskud til lægeundersøgelse og
tilbageholdelse af skibe til sikring af bødekrav).
Fremsat den 12. marts 2008 af
økonomi- og erhvervsministeren (Bendt Bendtsen)
Forslag
til
Lov om ændring af sømandsloven og
lov om sikkerhed til søs
(Afskaffelse af tilskud til
lægeundersøgelse og tilbageholdelse af skibe til
sikring af bødekrav)
§ 1
I sømandsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 742 af 18. juli 2005, som ændret
ved § 2 i lov nr. 547 af 8. juni 2006, § 14 i lov nr.
1563 af 20. december 2006 og § 2 i lov nr. 349 af 18. april
2007, foretages følgende ændring:
1.§ 4, stk. 2, ophæves, og i
stedet indsættes:
»Stk. 2. Ingen må
tiltræde eller gøre tjeneste om bord, før
vedkommende med tilfredsstillende resultat har gennemgået den
for sådan tjeneste foreskrevne lægeundersøgelse.
Arbejdsgiveren afholder udgifterne til
lægeundersøgelsen.
Stk. 3. Økonomi-
og erhvervsministeren fastsætter regler om
lægeundersøgelser, herunder om betalingen for
undersøgelsen.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
§ 2
I lov om sikkerhed til søs, jf.
lovbekendtgørelse nr. 903 af 12. juli 2007, foretages
følgende ændring:
1.§ 31 b affattes således:
Ȥ 31
b. Hvis der om bord på et skib som led i dets drift er
sket overtrædelse af denne lov, af lov om skibes
besætning eller af forskrifter udstedt i medfør heraf,
kan skibet tilbageholdes, hvis det er nødvendigt for at
sikre et krav på betaling af bøde og sagsomkostninger.
Tilbageholdelse kan dog ikke ske, hvis den, der havde
rådighed over skibet, var uberettiget i besiddelse af skibet,
da kravet opstod.
Stk. 2. Hvis bøde
eller sagsomkostninger ikke er betalt, eller der ikke er stillet
sikkerhed herfor inden for 2 måneder efter sagens endelige
afgørelse, kan der søges fyldestgørelse i
skibet.
Stk. 3. Tilbageholdelse
foretages af politiet. Ved overtrædelse af bestemmelser
udstedt i medfør af § 3, nr. 3, kan tilbageholdelse
tillige foretages af Søfartsstyrelsen.
Stk. 4. Ved
iværksættelse af tilbageholdelse i henhold til stk.1,
finder retsplejelovens kapitel 74 om beslaglæggelse
anvendelse med de ændringer, der følger af stk.
1-3.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2008, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
Søfartsstyrelsen refunderer udgifter til foreskrevet
lægeundersøgelse af fiskere foretaget inden den 1.
januar 2011.
§ 4
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men § 2 kan ved kongelig anordning
sættes i kraft for Grønland med de ændringer,
som de særlige grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og
indhold
1.1. Afskaffelse af tilskud til
lægeundersøgelse
I henhold til sømandsloven må ingen
tiltræde eller gøre tjeneste om bord på et skib,
før vedkommende er blevet undersøgt af en læge
med tilfredsstillende resultat. Lægeundersøgelsen skal
løbende gentages med højest to års
mellemrum.
Lægeundersøgelser, der foretages i Danmark, skal
i dag foretages af særlige søfartslæger, der er
bemyndigede af Søfartsstyrelsen. Efter undersøgelsen
sender søfartslægen en kopi af den benyttede
lægeattest til Søfartsstyrelsen, der registrerer
undersøgelsens resultat, og betaler
søfartslægen for undersøgelsen.
Lægeundersøgelser, der foretages i udlandet, betales i
første omgang af den søfarendes arbejdsgiver, der
efter undersøgelsen sender en kopi af lægeattesten til
Søfartsstyrelsen, der registrerer resultatet og refunderer
udgifterne til undersøgelsen.
Den statslige betaling af lægeundersøgelserne er
historisk begrundet og kan føres tilbage til
sømandsloven af 1952. Kravet om
lægeundersøgelse og den tilknyttede betalingsordning
blev i 2000 udvidet til også at omfatte fiskere.
Udgifter til lægeundersøgelser er på en
lang række andre områder, hvor det offentlige stiller
krav om en lægeundersøgelse, et anliggende for
arbejdsmarkedets parter eller påhviler arbejdsgiveren i
henhold til lovgivning på det pågældende
område. Det gælder f.eks. ved krav om
lægeundersøgelse af piloter og
rutebilschauffører.
Den statslige finansiering af lægeundersøgelse af
søfarende og fiskere indebærer således en
særbehandling af rederibranchen og fiskere i forhold til
andre brancher, hvor lægeundersøgelser er et
krav.
Lovforslaget indebærer, at den statslige finansiering af
lægeundersøgelser for søfarende i
handelsflåden ophører den 1. juli 2008, mens den
statslige finansiering af lægeundersøgelserne for
fiskere fortsætter indtil den 1. januar 2011.
Nedlæggelsen af ordningen indebærer, at
betalingsforpligtelsen overtages af erhvervet.
Økonomi- og erhvervsministerens bemyndigelse til at
fastsætte regler om lægeundersøgelser vil blive
udnyttet til at modernisere den statslige administration af
lægeundersøgelsesordningen.
1.2. Tilbageholdelse af skibe til
sikring af bødekrav og sagsomkostninger
Som et led i regeringens handlingsplan, "Danmark som Europas
førende søfartsnation", blev Danmark i september 2006
som det første land i verden auditeret af FN's
internationale søfartsorganisation, IMO.
En audit er en uafhængig vurdering af, hvorvidt
medlemsstaten lever op til sine internationale forpligtelser som
flag-, havne-, og kyststat.
Auditeringen skete efter IMO's frivillige kode for auditering
af IMO's medlemsstater.
Auditeringen forløb godt, og IMO fandt, at Danmark
levede op til de internationale konventioner. IMO påpegede en
række områder, hvor den danske maritime lovgivning og
administration var nyskabende og dermed til gavn for sikkerhed,
sundhed og miljø.
IMO pegede dog bl.a. på, at den danske opfølgning
på overtrædelser af de internationale
sejladsbestemmelser m.v. tager lang tid og ofte resulterer i
små bøder.
Som opfølgning herpå vil Søfartsstyrelsen
i forbindelse med styrelsens behandling af sådanne
overtrædelser fremover ændre styrelsens administrative
praksis, således at det i øget omfang vil blive
indstillet til politiet, at der rejses tiltale efter bestemmelserne
om strafansvar for juridiske personer, jf. straffelovens 5.
kapitel, idet dette erfaringsmæssigt resulterer i
større bøder, end hvis der alene rejses tiltale imod
enkeltpersoner.
Ved lov nr. 316 af 5. maj 2000 om ændring af lov om
beskyttelse af havmiljøet og lov om sikkerhed til søs
jf. L 159 fremsat den 15. december 1999 (FT 1999-2000, Tillæg
A, s. 4358), blev der indført hjemmel i lov om sikkerhed til
søs til at tilbageholde skibe, som sikkerhed for
bødekrav i tilfælde af overtrædelse af
bestemmelserne om oliejournaler m.v. Med lovforslaget
foreslås det at udvide politiets adgang til at tilbageholde
skibe til sikring af bødekrav og sagsomkostninger med
henblik på at effektivisere
bødeopkrævningen.
Navnlig i sager, hvor der er begået overtrædelser
om bord på udenlandske skibe, er der en oplagt risiko for, at
skibet forsvinder, og at bøden derfor ikke eller kun meget
vanskeligt kan inddrives. I disse tilfælde vil en
tilbageholdelse af skibet, indtil bøden er betalt, eller der
er stillet sikkerhed herfor, være et effektivt middel til at
effektivisere sanktioneringen. Uden sikkerhedsstillelse vil det i
praksis ofte - navnlig ved udenlandske skibe - ikke være
muligt at inddrive de skyldige bøder.
Sigtet med bestemmelsen er således at fremtvinge, at der
stilles sikkerhed for bødekrav, før skibet sejler
videre. I praksis forventes det at være ganske
sjældent, at der ikke vil blive stillet en sådan
sikkerhed, således at tilbageholdelse
nødvendiggøres. Kravet om sikkerhedsstillelse vil
primært volde ulempe for den person eller virksomhed, som har
interesse i skibets fortsatte sejlads, hvilket ikke
nødvendigvis er den samme person eller virksomhed, som
strafansvaret retter sig imod. Er et skib lejet ud (tidsbefragtet)
vil generne ved tilbageholdelsen således i første
række ramme tidsbefragteren, idet skibet ikke vil få
lov til at sejle videre, før der er stillet sikkerhed for
bøden. I sådanne tilfælde vil tidsbefragteren,
såfremt den pågældende har stillet sikkerhed for
at fremme skibets hurtige videresejlads, formentlig kunne
gøre et erstatningsansvar gældende over for det
rederi, som er ansvarlig for skibets drift, og mod hvem
bødekravet retter sig.
Tilbageholdelse forudsættes at kunne ske, når der
er rimelig grund til at antage, at der som led i et skibs drift er
sket overtrædelse af lov om sikkerhed til søs, lov om
skibes besætning eller af bestemmelser udstedt i
medfør af disse love, og tilbageholdelse må anses
nødvendig for at sikre det offentliges krav på
bøder og sagsomkostninger. Der kan eksempelvis være
tale om, at man om bord på skibet benytter for lidt eller
ukvalificeret arbejdskraft, at man tilsidesætter bestemmelser
om vagthold og udkig, eller at man ser stort på
bestemmelserne om hviletid. Også i tilfælde af
spiritussejlads vil der kunne ske tilbageholdelse, men det
forudsættes dog i disse tilfælde, at bestemmelsen kun
anvendes, hvis den skyldige er et besætningsmedlem, som er
direkte involveret i skibets navigering (f.eks. skibsføreren
eller en styrmand), men ikke, hvis den skyldige blot indgår i
skibets sikkerhedsruller.
Ud over de nævnte tilfælde vedrørende
spiritussejlads, forudsættes tilbageholdelse alene anvendt i
tilfælde, hvor overtrædelserne er sket i den
økonomiske interesse for den, der disponerer over skibet,
eller inden for rammerne af rederiets instruktionsbeføjelse,
eller hvor der er grundlag for at gøre virksomhedsansvar
gældende. Som anført oven for resulterer
virksomhedsansvaret i væsentligt højere bøder,
end hvis der alene gøres ansvar gældende imod
enkeltpersoner.
Tilbageholdelsesindgrebet tænkes således ikke
anvendt i tilfælde, hvor besætningen begår
overtrædelser, som må betegnes som helt abnorme skridt,
som ligger uden for rederiets almindelige virksomhed.
Retsplejelovens bestemmelser om beslaglæggelse til
sikkerhed for bødekrav og sagsomkostninger kan ikke anvendes
til at beslaglægge skibe ved overtrædelser, som
begås af en anden end skibets ejer. Det er derfor
hensigtsmæssigt at udvide hjemlen til, at der kan ske
tilbageholdelse med henblik på bedre sikring af betaling af
bødekrav og sagsomkostninger. I modsætning til hvad
der gælder efter retsplejeloven, er det således ikke en
betingelse, at den, som kravet om betaling af bøder og
sagsomkostninger retter sig imod, er ejer af skibet. Der kan
imidlertid alene søges fyldestgørelse i tilbageholdte
skibe i det omfang, ejeren hæfter for kravene på
bøder og sagsomkostninger.
Med lovforslaget understreges det, at der ses med alvor
på alle overtrædelser af lov om sikkerhed til
søs og besætningsloven. Med lovforslaget vil samme
princip således gøre sig gældende, hvad enten
der er tale om overtrædelse af bestemmelserne om
oliejournaler m.v. eller om enhver anden overtrædelse af lov
om sikkerhed til søs eller besætningsloven. Den
foreslåede ændring vedrører alene, hvilke
lovovertrædelser der kan begrunde tilbageholdelse af skibe
til sikring af bødekrav m.v., ikke den personkreds, som
berøres af tilbageholdelsen.
Udover selve udvidelsen af, i hvilke tilfælde der kan
ske tilbageholdelse, indeholder den foreslåede bestemmelse
alene ændringer af redaktionel karakter. Der henvises i
øvrigt til bemærkningerne til ovennævnte lov nr.
316 af 5. maj 2000 jf. L 159 fremsat 15. december 1999 (FT
1999-2000, Tillæg A, s. 4358)
Der påtænkes ikke ændringer i den
sædvanlige kompetencefordeling imellem politiet og
Søfartsstyrelsen. Ved tilbageholdelse til sikring af
bødekrav og sagsomkostninger i sager vedrørende
overtrædelse af reglerne om oliejournaler m.v., jf. § 3,
nr. 3, i lov om sikkerhed til søs, kan tilbageholdelse
således som hidtil foretages af såvel
Søfartsstyrelsen som af politiet. Ved øvrige
overtrædelser kan tilbageholdelse til sikring af
bødekrav og sagsomkostninger alene ske ved politiets
foranstaltning.
Det er et almindeligt straffeprocessuelt princip, at et
indgreb ikke må foretages, såfremt indgrebet står
i misforhold til sagens betydning og det tab eller den ulempe, som
det må antages at medføre. Dette almindelige
proportionalitetsprincip, der for så vidt angår
beslaglæggelse er lovfæstet i retsplejelovens §
805, skal i denne forbindelse imidlertid ses i lyset af, at det er
muligt at undgå tilbageholdelse af skibet ved at stille
sikkerhed for bøder og sagsomkostninger. Tilbageholdelse vil
ikke ske, såfremt det alene er praktiske forhold, som
udelukker eller forsinker sikkerhedsstillelse.
2. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget indebærer en gradvis afskaffelse af det
statslige tilskud til lægeundersøgelse af
søfarende og fiskere. Det vil medføre en årlig
besparelse på ca. 2,1 mio. kr. i 2008 stigende til ca. 5,0
mio. kr. i 2011, hvor det statslige tilskud er endeligt
udfaset.
Nogle kommuner driver lokale færgeruter og vil derfor
som arbejdsgivere skulle betale for
lægeundersøgelserne til de søfarende, som er
ansat på disse færger. Kommunernes udgifter hertil
skønnes at være under 100.000 kr. på
årsbasis.
Lovforslaget vil endvidere lette inddrivelsen af bøder,
men dette skønnes dog ikke at have positive
økonomiske konsekvenser for det offentlige af
betydning.
Lovforslaget medfører mindre administrative lettelser
for det offentlige.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget indebærer, at søfartserhvervet
gradvist overtager de udgifter til lægeundersøgelse af
søfarende og fiskere, som staten hidtil har haft. Det
betyder årlige merudgifter på ca. 2,1 mio. kr. i 2008,
stigende til ca. 5,0 mio. kr., når det statslige tilskud er
endeligt udfaset.
Den enkelte reder vil fremover selv skulle refundere
udgifterne til lægeundersøgelser af den
pågældendes ansatte.
Endvidere vil lovforslaget forbedre mulighederne for at
strafsanktionere rederier, som ikke lever op til reglerne, hvilket
i mindre omfang kan have økonomiske konsekvenser for disse
rederier.
Der forventes ikke iværksat en særlig
kommunikationsindsats for lovforslaget, herunder findes det ikke
nødvendigt at udarbejde en egentlig
kommunikationsplan.
Lovforslaget er testet for e-administrerbarhed, og der er ikke
fundet hindringer herfor.
Forslaget har været forelagt Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR)
med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR har ikke vurderet, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser i et omfang, der berettiger, at
lovforslaget bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget
bør derfor ikke forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
4. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Forholdet til EU-retten
Det fremgår af Rådets Direktiv 1999/63/EF af 21.
juni 1999 (EF-Tidende nr. L 167 af 2. juli 1999, side 33-37) om
gennemførelse af den aftale om tilrettelæggelse af
arbejdstiden for søfarende, som er indgået mellem
European Community Shipowners' Association (ECSA) og Federation of
Transport Workers' Union in the European Union (FST), at
lægeundersøgelse skal være "gratis", jf.
aftalens § 13, stk. 2.
Det fremgår af fortolkningsbidrag til aftalen, som
aftaleparterne har udarbejdet, og som er optaget i Rådets
mødeprotokol i forbindelse med vedtagelsen af
gennemførelsesdirektivet, at ordet "gratis" betyder, at
lægeundersøgelsen skal være gratis for den
søfarende.
Det fremgår endvidere af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2003/88/EF af 4. november 2003 (EU-Tidende
nr. L 299 af 18. november 2003, side 9-19) om visse aspekter i
forbindelse med tilrettelæggelse af arbejdstiden, at der skal
tilbydes natarbejdere gratis helbredskontrol, inden de begynder
beskæftigelse ved natarbejde og derefter med
regelmæssige mellemrum, jf. direktivets artikel 9. Dette
direktiv finder også anvendelse på fiskere, der
udfører natarbejde.
Lovforslaget er således i overensstemmelse med
princippet om gratis lægeundersøgelse for
arbejdstagere i ovennævnte direktiver.
7. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Lovforslagets bestemmelser om ændringer i
sømandsloven har været i høring hos:
Advokatrådet, Beskæftigelsesministeriet,
Bilfærgernes Rederiforening, Danmarks Fiskeriforening,
Danmarks Rederiforening, Danmarks Statistik, Dansk
Sø-Restaurations Forening, Danske Regioner, Datatilsynet,
Domstolsstyrelsen, Erhvervs- og Byggestyrelsen, Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen, Fag og Arbejde, Fagligt Fælles Forbund
(3F), Finansministeriet, Finanstilsynet, Fiskeriets
Arbejdsmiljøråd, Fiskernes Forbund,
Forbrugerstyrelsen, Foreningen af Småøernes
Færgeselskaber, Forsvarsministeriet, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd, HORESTA, Kommunernes
Landsforening, Konkurrencestyrelsen, Landsorganisationen i Danmark,
Lægeforeningen, Maskinmestrenes Forening, Metal
Søfart, Patent- og Varemærkestyrelsen,
Rederiforeningen af 1895, Rederiforeningen for Mindre Skibe,
Rigsrevisionen, Sammenslutningen af Mindre Erhvervsfartøjer,
Sikkerhedsstyrelsen, Statens Byggeforskningsinstitut, Statsansattes
Kartel, Statsministeriet, Statstjenestemændenes
Centralorganisation II, Sundhedsstyrelsen, Søfartens
Arbejdsmiljøråd, Søfartens Ledere - Dansk
Navigatørforening, Transportministeriet og Træskibs
Sammenslutningen.
Lovforslagets bestemmelser om ændringer af lov om
sikkerhed til søs har været i høring hos: 3F
Hotel & Restauration, Advokatrådet,
Beskæftigelsesministeriet, Bilfærgernes Rederiforening,
Danmarks Fiskeriforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks
Statistik, Dansk Sø-Restaurations Forening, Danske Havne,
Danske Regioner, Datatilsynet, Domstolsstyrelsen, Erhvervs- og
Byggestyrelsen, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, Fag og Arbejde,
Fagligt Fælles Forbund (3F), Finansministeriet,
Finanstilsynet, Fiskeriets Arbejdsmiljøråd, Fiskernes
Forbund, Forsvarsministeriet, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd, Justitsministeriet,
Kommunernes Landsforening, Konkurrencestyrelsen,
Landsorganisationen i Danmark, Maskinmestrenes Forening, Metal
Søfart, Miljøministeriet, Patent- og
Varemærkestyrelsen, Radiotelegrafistforeningen af 1917,
Rederiforeningen af 1895, Rederiforeningen for Mindre Skibe,
Rigsrevisionen, Sammenslutningen af Mindre Erhvervsfartøjer,
Sikkerhedsstyrelsen, Skatteministeriet, Statens
Byggeforskningsinstitut, Statsansattes Kartel, Statsministeriet,
Statstjenestemændenes Centralorganisation II,
Søfartens Arbejdsmiljøråd, Søfartens
Ledere - Dansk Navigatørforening, Sølovsudvalgets
medlemmer, Sømændenes Forbund og
Transportministeriet.
8. Sammenfattende skema
| Positive
konsekvenser/Mindre-udgifter | Negative konsekvenser/Merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Staten vil i 2008 spare ca. 2,1 mio. kr. I
2009 og 2010 sparer staten ca. 4,4 mio. kr., og i 2011 og de
følgende år, hvor ordningen er fuldt udfaset, spares
ca. 5,0 mio. kr. | Nogle kommuner driver lokale
færgeruter og vil derfor som arbejdsgivere skulle betale for
lægeundersøgelserne til de søfarende, som er
ansat på disse færger. Kommunernes udgifter hertil
skønnes at være under 100.000 kr. på
årsbasis. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Søfartsstyrelsen vil opnå en
administrativ lettelse ved ikke længere at skulle
administrere og sagsbehandle refusion af
lægeundersøgelser. | Ingen. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Søfartserhvervet vil gradvist
overtage udgifterne til lægeundersøgelse af
søfarende og fiskere, som staten hidtil har haft. Det
betyder årlige merudgifter på ca. 2,1 mio. kr. i 2008
stigende til ca. 5,0 mio. kr. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Den enkelte reder vil fremover selv skulle
administrere at refundere udgifterne til
lægeundersøgelser af pågældendes
ansatte. |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Det foreslås, at arbejdsgiverne fremover skal afholde
udgifterne til lægeundersøgelse af søfarende og
fiskere. For søfarende vil det typisk være rederiet,
der skal betale. Forslaget indebærer en hjemmel til fremover
at pålægge arbejdsgiverne at betale for
lægeundersøgelser af søfarende og
fiskere.
Den foreslåede bestemmelse præciserer endvidere,
at økonomi- og erhvervsministerens bemyndigelse til at
fastsætte regler om lægeundersøgelsen omfatter
regler om betalingen for undersøgelsen. Det er hensigten
umiddelbart efter lovens ikrafttræden at udstede en
bekendtgørelse, hvor de nærmere regler for
lægeundersøgelsesordningen fastsættes.
Søfarende og fiskere er ikke til enhver tid i et
ansættelsesforhold. Der vil derfor opstå situationer,
hvor den søfarende/fiskeren skal have fornyet
sundhedsbeviset, inden den pågældende søger om
nyt arbejde, f.eks. for at kunne tiltræde en stilling med
kort varsel. Der vil således ikke i enhver situation
være en arbejdsgiver, der umiddelbart kan afholde udgiften,
på tidspunktet for lægeundersøgelsen. Det vil
blive fastsat i bekendtgørelsen, at den første
arbejdsgiver efter undersøgelsen dækker udgifterne,
hvis den pågældende undersøgelse benyttes i
forbindelse med ansættelsen.
Der stilles i dag krav om gyldigt sundhedsbevis ved optagelse
på maritime uddannelser, bortset fra maskinmesteruddannelsen,
hvor der kun er krav om sundhedsbevis i forbindelse med det
brandberedskabskursus, der er en del af valgfaget "Maritim
sikkerhed, sundhed og miljø".
Ved optagelse på visse af uddannelserne er det ikke et
krav, at eleverne allerede er ansat af rederier. Det gælder
søfartsskolerne, skoleskibet og maskinmesteruddannelsen. Der
vil for eleverne på disse uddannelser derfor ikke være
en arbejdsgiver, som kan betale for lægeundersøgelsen,
og de må selv afholde udgiften.
Til § 2
Med lovforslaget foreslås det at udvide politiets adgang
til at tilbageholde skibe til sikring af bødekrav og
sagsomkostninger.
Efter den gældende bestemmelse i § 31 b, kan
tilbageholdelse til sikring af bødekrav og sagsomkostninger
alene ske i forbindelse med overtrædelse af bestemmelser
udstedt i medfør af § 3, stk. 3, i lov om sikkerhed til
søs. Forslaget indebærer, at politiet i alle
tilfælde af overtrædelser af lov om sikkerhed til
søs, lov om skibes besætning eller forskrifter udstedt
i medfør af en af disse eller af begge love vil kunne
iværksætte tilbageholdelse af skibe til sikring af
bødekrav og sagsomkostninger. Det er en forudsætning,
at overtrædelsen er sket på det pågældende
skib som led i dets drift. Hvis dette er tilfældet, som
f.eks. hvor et skib har sejlet uden foreskreven besætning,
vil tilbageholdelse kunne ske til sikkerhed for bødekrav
rettet såvel imod skibsføreren som mod det rederi, som
er ansvarlig for skibets drift.
Der er i medfør af lov om skibes besætning dels
udstedt besætningsfastsættelser for individuelle skibe,
dels fastsat generelle regler herom for visse skibskategorier. Der
er endvidere i medfør af lov om skibes besætning
fastsat regler om uddannelses- og certifikatkrav m.v. Skibes
bemanding omfattes imidlertid også af lov om sikkerhed til
søs. Det er derfor fundet hensigtsmæssigt at lade
såvel overtrædelser af lov om sikkerhed til søs
som overtrædelser af lov om skibes besætning samt
overtrædelser udstedt i medfør af disse to love
være omfattet af muligheden for tilbageholdelse til sikring
af bøder og sagsomkostninger.
Udover selve udvidelsen af, i hvilke tilfælde der kan
ske tilbageholdelse, er der alene tale om redaktionelle
ændringer. Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til lov nr. 316 af 5. maj 2000 om
ændring af lov om beskyttelse af havmiljøet og lov om
sikkerhed til søs, jf. L 159 fremsat den 15. december 1999
(FT 1999-2000, Tillæg A, s. 4358).
Til § 3
Det foreslås, at lovændringen træder i kraft
den 1. juli 2008.
Tilskuddet til lægeundersøgelser af
søfarende i handelsflåden bortfalder således pr.
1. juli 2008.
Der kan kun ske tilbageholdelse af skibe til sikring af
bødekrav m.v. for lovovertrædelser, som begås
efter den 1. juli 2008. Dette gælder dog ikke, hvis der er
tale om overtrædelse af de bestemmelser om oliejournaler
m.v., for hvilke der allerede efter den eksisterende bestemmelse i
§ 31 b kan ske tilbageholdelse til sikring af bødekrav
og sagsomkostninger.
Det foreslås i stk. 2, at der for fiskere
indføres en overgangsordning vedrørende afskaffelsen
af tilskuddet til foreskrevne lægeundersøgelser.
Søfartsstyrelsen vil således refundere udgifterne til
sådanne lægeundersøgelser af fiskere foretaget
inden den 1. januar 2011.
Til § 4
Området søsikkerhed er færøsk
særanliggende, hvorimod det er dansk lovgivning, som
regulerer disse forhold i Grønland. Dog er forhold
vedrørende helbredsundersøgelse af søfarende
grønlandsk særanliggende, hvorfor det alene er
lovforslagets § 2 vedrørende ændringen af lov om
sikkerhed til søs, som vil kunne sættes i kraft for
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1. I
sømandsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 742 af 18.
juli 2005, som ændret ved § 2 i lov nr. 547 af 8. juni
2006, ved § 14 i lov nr. 1563 af 20. december 2006 og ved
§ 2 i lov nr. 349 af 18. april 2007, foretages følgende
ændring: |
§ 4.
. | | |
| | 1.§ 4, stk.
2, ophæves, og i stedet
indsættes: |
Stk. 2. Ingen
må tiltræde eller gøre tjeneste om bord,
før han med tilfredsstillende resultat har gennemgået
den for sådan tjeneste foreskrevne
lægeundersøgelse. Lægeundersøgelsen er
gratis for sømanden. Økonomi- og erhvervsministeren
fastsætter regler om lægeundersøgelser. | | » Stk.
2. Ingen må tiltræde eller gøre tjeneste
om bord, før vedkommende med tilfredsstillende resultat har
gennemgået den for sådan tjeneste foreskrevne
lægeundersøgelse. Arbejdsgiveren afholder udgifterne
til lægeundersøgelsen. |
| | Stk. 3.
Økonomi- og erhvervsministeren fastsætter regler om
lægeundersøgelser, herunder om betalingen for
undersøgelsen.« |
Stk. 3. Til
værn for søfarende under 20 år kan
økonomi- og erhvervsministeren fravige bestemmelserne i
§§ 5, 6, 7, 11, 19, 20, 27, 57 og 58. | | Stk. 3 bliver herefter stk. 4. |
| | § 2. I lov
om sikkerhed til søs, jf. lovbekendtgørelse nr. 903
af 12. juli 2007, foretages følgende ændring: |
| | 1.§ 31 b
affattes således: |
§ 31 b.
Når der på et skib er sket overtrædelse af
bestemmelser udstedt i medfør af § 3, nr. 3, kan det
tilbageholdes af politiet eller Søfartsstyrelsen. | | » § 31
b. Hvis der om bord på et skib som led i dets drift er
sket overtrædelse af denne lov, af lov om skibes
besætning eller af forskrifter udstedt i medfør heraf,
kan skibet tilbageholdes, hvis det er nødvendigt for at
sikre et krav på betaling af bøde og sagsomkostninger.
Tilbageholdelse kan dog ikke ske, hvis den, der havde
rådighed over skibet, var uberettiget i besiddelse af skibet,
da kravet opstod. |
Stk. 2.
Tilbageholdelse kan ske, hvis det er nødvendigt for at sikre
et krav på betaling af bøde og sagsomkostninger, dog
kun, indtil de nævnte beløb er betalt eller der er
stillet sikkerhed herfor. Sker dette ikke inden for 2 måneder
efter sagens endelige afgørelse, kan der søges
fyldestgørelse i skibet. Tilbageholdelse kan dog ikke ske,
hvis den, der havde rådighed over skibet, var uberettiget i
besiddelse af skibet. | | Stk. 2. Hvis
bøde eller sagsomkostninger ikke er betalt, eller der ikke
er stillet sikkerhed herfor inden for 2 måneder efter sagens
endelige afgørelse, kan der søges
fyldestgørelse i skibet. |
Stk. 3. Ved
iværksættelse af tilbageholdelse i henhold til
stk. 1 finder retsplejelovens kapitel 74 om
beslaglæggelse anvendelse med de ændringer, der
følger af stk. 1 og 2. | | Stk. 3.
Tilbageholdelse foretages af politiet. Ved overtrædelse af
bestemmelser udstedt i medfør af § 3, nr. 3, kan
tilbageholdelse tillige foretages af Søfartsstyrelsen |
| | Stk. 4. Ved
iværksættelse af tilbageholdelse i henhold til stk. 1,
finder retsplejelovens kapitel 74 om beslaglæggelse
anvendelse med de ændringer, der følger af stk.
1-3.« |
| | § 3. |
| | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2008, jf. dog stk. 2. |
| | Stk. 2.
Søfartsstyrelsen refunderer udgifter til
lægeundersøgelse af fiskere foretaget inden den 1.
januar 2011. |
| | § 4. Loven
gælder ikke for Færøerne og Grønland, men
§ 2 kan ved kongelig anordning sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de særlige
grønlandske forhold tilsiger. |
| | |