L 126 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og
finansiering af terrorisme og lov om finansiel virksomhed.
(Pengeoverførsler mellem Danmark og
Færøerne).
Fremsat den 27. marts 2008 af
økonomi- og erhvervsministeren (Bendt Bendtsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om forebyggende
foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og finansiering af
terrorisme og lov om finansiel virksomhed
(Pengeoverførsler mellem Danmark og
Færøerne)
§ 1
I lov om forebyggende foranstaltninger mod
hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme, jf.
lovbekendtgørelse nr. 442 af 11. maj 2007, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 16, stk. 1,
ændres »jf. dog stk. 2 og 3.« til:
»jf. dog stk. 2, 3 og 5.«
2. I
§ 16, stk. 2,
ændres »indenlandske pengeoverførsler«
til: »pengeoverførsler inden for Danmark samt mellem
Danmark og Færøerne«.
3. I
§ 16, stk. 2, nr. 2,
ændres »denne lov og« til: »denne lov eller
tilsvarende regler for Færøerne, og«.
4.§ 16, stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3.
Kravene til, hvilke oplysninger der skal ledsage en
pengeoverførsel, jf. artikel 5 i forordningen, finder ikke
anvendelse på pengeoverførsler til organisationer med
et almennyttigt formål, når
1) det
overførte beløb ikke overstiger 150 euro,
2)
overførslen gennemføres inden for Danmark eller
mellem Danmark og Færøerne,
3) organisationen
er underlagt krav om regnskabsaflæggelse, og
4) organisationen
er undergivet offentligt tilsyn eller ekstern revision, der er
foretaget af en statsautoriseret eller en registreret
revisor.«
5. I
§ 16 indsættes som
stk. 5:
»Stk. 5. De
regler, der gælder for pengeoverførsler inden for
Danmark ifølge forordningen, finder tilsvarende anvendelse
for pengeoverførsler mellem Danmark og
Færøerne.«
§ 2
I lov om finansiel virksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1413 af 10. december 2007, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 360, stk. 2,
indsættes efter »lov om forebyggende foranstaltninger
mod hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme«:
»og § 3, stk. 2, i lov for
Færøerne om oplysninger, der skal medsendes om betaler
ved pengeoverførsler«.
2. I
§ 361, stk. 1, nr. 22,
indsættes efter »§ 16, stk. 4,«:
»og lov for Færøerne om oplysninger, der skal
medsendes om betaler ved pengeoverførsler § 3,
stk. 2,«.
§ 3
Økonomi- og erhvervsministeren
fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden.
§ 4
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvist sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de afvigelser, som de særlige
færøske og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget skal ses i sammenhæng med det samtidigt
fremsatte L 125 forslag til Lov for Færøerne om
oplysninger, der skal medsendes om betaler ved
pengeoverførsler. Lovforslaget for Færøerne
medfører, at der skal konsekvensændres i lov om
finansiel virksomhed og lov om forebyggende foranstaltninger mod
hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme
(hvidvaskloven).
Af lovtekniske grunde kan konsekvensændringer i dansk
lovgivning ikke medtages i et lovforslag for Færøerne.
Derfor fremsættes ændringerne af hvidvaskloven og lov
om finansiel virksomhed separat i nærværende
lovforslag.
Betalingsformidlere i Danmark skal følge reglerne i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1781/2006
af 15. november 2006 om oplysninger, der skal medsendes om betaler
ved pengeoverførsler. Forordningen giver under visse
betingelser medlemslandene mulighed for at behandle
overførsler til landsdele m.v., som ikke er medlemmer af
Fællesskabet, på samme måde som indenlandske
overførsler. Det betyder, at pengeoverførsler mellem
f.eks. Danmark og Færøerne kan nøjes med at
indeholde »begrænsede oplysninger« om betaler.
Det er Kommissionen, som skal træffe beslutning om, at
betalinger mellem Danmark og Færøerne kan betragtes
som indenlandske betalinger. Artikel 17, stk. 1, i
forordningen angiver en række forhold, som skal være
opfyldt før, at Kommissionen kan give sin godkendelse. Bl.a.
skal lovgivningen for Færøerne kræve, at
betalingsformidlere inden for Færøerne anvender samme
regler som fastsat i forordningen. Lovforslaget for
Færøerne om oplysninger, der skal medsendes om betaler
ved pengeoverførsler, skal medvirke til at
betalingsformidlere på Færøerne er underlagt
regler svarende til forordningens, og nærværende
lovforslag fastsætter bl.a. hvilke regler betalingsformidlere
i Danmark skal følge når de sender og modtager
pengeoverførsler til og fra Færøerne.
2. Indhold
2.1. Ændringer i
hvidvaskloven
I dette lovforslag fastsættes, at de regler, der
gælder for betalingsformidlere i Danmark ved
pengeoverførsler inden for Danmark i medfør af
forordning 1781/2006, finder tilsvarende anvendelse for
betalingsformidlere i Danmark, der sender eller modtager
pengeoverførsler til og fra Færøerne.
Ændringerne i hvidvaskloven skal således sikre, at
betalingsformidlere i Danmark kan sende og modtage
pengeoverførsler til og fra Færøerne efter de
krav, der gælder for pengeoverførsler inden for
Danmark.
Det betyder eksempelvis, at kravet i artikel 5, stk. 1, i
forordning 1781/2006 om, at en pengeoverførsel skal ledsages
af fuldstændige oplysninger om betaler ikke gælder,
når betalers betalingsformidler befinder sig i Danmark og
modtagers betalingsformidler befinder sig på
Færøerne, og pengeoverførslen ledsages af
betalers kontonummer eller en entydig identifikator, der gør
det muligt at spore transaktionen tilbage til betaler. Hvis
modtagers betalingsformidler anmoder herom, skal betalers
betalingsformidler dog stille de fuldstændige oplysninger om
betaler til rådighed for modtagers betalingsformidler inden
for tre arbejdsdage efter, at anmodningen er modtaget.
Det betyder eksempelvis også, at når en
betalingsformidler i Danmark modtager en pengeoverførsel fra
Færøerne, så skal den danske betalingsformidler
konstatere, om felterne vedrørende oplysninger om betaler i
det meddelelses- eller betalings- og afviklingssystem, der anvendes
til en pengeoverførsel, er udfyldt med karakterer eller
input, der er tilladt ifølge reglerne i det
pågældende meddelelses- eller betalings- og
afviklingssystem. En betalingsformidler i Danmark skal ved
modtagelse af pengeoverførsler fra Færøerne
have effektive procedurer til at konstatere, hvorvidt der mangler
de oplysninger, der kræves efter artikel 6, dvs. kontonummer
eller anden entydig identifikator.
2.2. Ændringer i lov om
finansiel virksomhed
Pengeoverførsler på op til 150 euro til
færøske almennyttige organisationer kan undtages fra
lov for Færøerne om oplysninger, der skal medsendes om
betaler ved pengeoverførsler under forskellige betingelser,
herunder at organisationen er optaget i et register hos
Finanstilsynet. Optagelse i et sådant register er forbundet
med en afgift, som skal betales til Finanstilsynet.
Ændringerne af lov om finansiel virksomhed skaber hjemmel
til, at Finanstilsynet kan opkræve afgiften.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for stat, kommuner og regioner
Lovforslaget forventes ikke at medføre
økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige, idet de betalingsformidlere, der berøres af
lovforslaget allerede er under tilsyn.
Der er endvidere opbygget en procedure for opkrævning af
afgift af almennyttige organisationer, der søger optagelse i
Finanstilsynet register.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslag for Færøerne om oplysninger, der skal
medsendes om betaler ved pengeoverførsler indfører
mulighed for, at almennyttige organisationer kan modtage
pengeoverførsler, uden at disse omfattes af loven.
Muligheden er betinget af, at organisationen lader sig registrere
hos Finanstilsynet. Registrering er forbundet med en mindre afgift.
Forslaget vurderes dog ikke at medføre
erhvervsøkonomiske konsekvenser for erhvervslivet, idet
almennyttige organisationer ikke opererer med profit for
øje, og derfor ikke er erhvervsvirksomheder.
De øvrige dele af lovforslaget vurderes heller ikke at
medføre erhvervsøkonomiske eller
erhvervsadministrative konsekvenser, idet de betalingsformidlere,
der berøres, allerede er omfattet af forordning 1781/2006,
som trådte i kraft 1. januar 2007, og derfor allerede har
foretaget eventuelle nødvendige tilpasninger af systemer,
forretningsgange og procedurer til at håndtere
reglerne.
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR)
med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser, og det bør derfor ikke
forelægges et af Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspaneler.
5. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
6. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Forholdet til EU-retten
Forslaget medvirker til at opfylde kravene i artikel 17 i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1781/2006
af 15. november 2006 om oplysninger, der skal medsendes om betaler
ved pengeoverførsler, for at pengeoverførsler mellem
Danmark og Færøerne kan foretages som indenlandske
overførsler.
8. Høring
Lovforslaget har forud for fremsættelsen været
sendt i høring hos følgende myndigheder og
organisationer:
Advokatrådet, Danmarks Nationalbank, Dansk Erhverv,
Dansk Industri, Den danske Fondsmæglerforening, Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen, Finansforbundet, Finansministeriet,
Finansrådet, Forbrugerstyrelsen, Forbrugerrådet,
Foreningen af J.A.K. Pengeinstitutter, FOREX,
Færøernes Hjemmestyre, Grønlands Hjemmestyre,
Indsamlingsorganisationernes Brancheorganisation (ISOBRO), Lokale
Pengeinstitutter, Ministeriet for videnskab, teknologi og
udvikling, PBS (Payment Business Services), PostDanmark,
Realkreditrådet, Regionale Bankers Forening, Sammenslutningen
Danske Andelskasser, Skatteministeriet, Statsadvokaten for
Særlig Økonomisk Kriminalitet, Statsministeriet og
Western Union.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/ mindre udgifter
(hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen. | Ingen. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen. | Ingen. |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. |
Forholdet til EU-retten | Forslaget medvirker til at opfylde kravene
i artikel 17 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF)
nr. 1781/2006 af 15. november 2006 om oplysninger, der skal
medsendes om betaler ved pengeoverførsler, for at
pengeoverførsler mellem Danmark og Færøerne kan
foretages som indenlandske overførsler. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til § 1
Ændringer af hvidvaskloven
Det forslås at ændre i § 16 i lov om
forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og
finansiering af terrorisme.
Til nr. 1
Det foreslås, at der indsættes en henvisning til
stk. 5 i § 16, stk. 1. Dette er en konsekvens
af, at det i forslagets § 1, nr. 5, foreslås indsat
et stk. 5 i § 16.
Til nr. 2 og 3
Der foreslås to ændringer af § 16,
stk. 2. Ændringerne betyder, at pengeoverførsler
mellem Danmark og Færøerne ligestilles med
pengeoverførsler inden for Danmark. Da betalingsformidlere
på Færøerne ikke er omfattet direkte af den
danske hvidvasklov udvides henvisningen i § 16,
stk. 2, nr. 2, med henvisninger til tilsvarende regler for
Færøerne. De tilsvarende regler for
Færøerne vil være hvidvaskloven, som ikraftsat
for Færøerne ved kongelig anordning, og
Færøernes lagtings hvidvasklov.
Til nr. 4
Det foreslås, at § 16, stk. 3,
nyaffattes. Der er primært tale om en redaktionel
ændring, som gør bestemmelsen mere overskuelig. Den
eneste reelle ændring består i, at »indenlandske
overførsler« ændres til
»overførsler inden for Danmark eller mellem Danmark og
Færøerne«. Denne ændring er en konsekvens
af, at pengeoverførsler mellem Danmark og
Færøerne ligestilles med pengeoverførsler inden
for Danmark.
Til nr. 5
Det foreslås at indsætte et stk. 5 i
§ 16, således, at der tages højde for, at
pengeoverførsler mellem Danmark og Færøerne kan
behandles efter samme regler som pengeoverførsler inden for
Danmark.
Det fastsættes således, at de regler, der
gælder for betalingsformidlere i Danmark ved
pengeoverførsler inden for Danmark i medfør af
forordning 1781/2006, finder tilsvarende anvendelse for
betalingsformidlere i Danmark, der sender eller modtager
pengeoverførsler til og fra Færøerne.
Det betyder eksempelvis, at kravet i forordningens artikel 5,
stk. 1, om, at en pengeoverførsel skal ledsages af
fuldstændige oplysninger om betaler ikke gælder,
når betalers betalingsformidler befinder sig i Danmark og
modtagers betalingsformidler befinder sig på
Færøerne, og pengeoverførslen ledsages af
betalers kontonummer eller en entydig identifikator, der gør
det muligt at spore transaktionen tilbage til betaler. Hvis
modtagers betalingsformidler anmoder herom, skal betalers
betalingsformidler dog stille de fuldstændige oplysninger om
betaler til rådighed for modtagers betalingsformidler inden
for tre arbejdsdage efter, at anmodningen er modtaget.
Det betyder eksempelvis også, at når en
betalingsformidler i Danmark modtager en pengeoverførsel fra
Færøerne, så skal den danske betalingsformidler
konstatere, om felterne vedrørende oplysninger om betaler i
det meddelelses- eller betalings- og afviklingssystem, der anvendes
til en pengeoverførsel, er udfyldt med karakterer eller
input, der er tilladt ifølge reglerne i det
pågældende meddelelses- eller betalings- og
afviklingssystem. En betalingsformidler i Danmark skal, ved
modtagelse af pengeoverførsler fra Færøerne,
have effektive procedurer til at konstatere, hvorvidt der mangler
de oplysninger, som kræves efter artikel 6, dvs. kontonummer
eller anden entydig identifikator.
Til § 2
Ændringer af lov om finansiel
virksomhed
Til nr. 1
Det fremgår af § 3 i lovforslaget for
Færøerne om hvilke oplysninger, der skal medsendes om
betaler ved pengeoverførsler, at almennyttige organisationer
kan modtage pengeoverførsler på op til 150 euro uden
at opfylde de nævnte oplysningskrav under forskellige
betingelser, herunder at organisationer skal optages i et register
hos Finanstilsynet.
Optagelse i et sådant register er forbundet med en
afgift, som skal erlægges til Finanstilsynet. Af lov om
finansiel virksomhed fremgår, at Finanstilsynets bevilling
dækkes af afgifter fra virksomheder under tilsyn. Da
almennyttige organisationer ikke er under Finanstilsynets tilsyn,
er det nødvendigt med den foreslåede tilføjelse
til § 360, stk. 2, i lov om finansiel virksomhed
for, at afgiften kan medgå til dækning af
Finanstilsynets bevilling.
Til nr. 2
Med ændringen af § 361, stk. 1, nr. 22, i
lov om finansiel virksomhed fastsættes afgiften for de
almennyttige organisationer, som skal betale en fast afgift for
anmodning om optagelse i det i bestemmelsen nævnte
register.
Der er tale om en fast afgift pr. anmodning. Afgiften
udgør kr. 900 i 2007-tal pr. anmodning. Afgiften reguleres
årligt svarende til udviklingen i Finanstilsynets bevilling
på finansloven.
Afgiften opkræves i overensstemmelse med
§ 369, stk. 1, i lov om finansiel virksomhed primo
december i det år, hvor anmodningen er indsendt til
Finanstilsynet.
Til § 3
Ikrafttræden
Det foreslås, at økonomi- og erhvervsministeren
fastsætter tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Det er en forudsætning for, at loven kan træde i
kraft, at Kommissionen efter artikel 17, stk. 3, i forordning
1781/2006 beslutter, at Danmark kan indgå aftale med
Færøerne om, at forordningen kan fraviges,
således, at det bliver muligt at behandle
pengeoverførsler mellem Danmark og Færøerne som
pengeoverførsler inden for Danmark. I praksis indgås
ikke en aftale mellem Danmark og Færøerne, men den
lovgivning, der er nødvendig for, at betingelserne i artikel
17, stk. 1, er opfyldt, skal vedtages.
Finanstilsynet indgav den 22. december 2006 ansøgning
til Kommissionen om, at Færøerne kunne udnytte
undtagelsen i artikel 17 i forordningen. Kommissionen skal senest
18 måneder efter - dvs. i juni 2008 - træffe beslutning
om ansøgningen. Hvis Kommissionen har truffet den
nødvendige beslutning, stiles efter, at loven kan
træde i kraft i løbet af sommeren 2008.
Til § 4
Territorial afgrænsning
Loven gælder som udgangspunkt ikke for
Færøerne og Grønland. Ændringerne af lov
om finansiel virksomhed og hvidvaskloven kan dog ved kongelig
anordning helt eller delvist sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de afvigelser, som de
særlige færøske og grønlandske forhold
tilsiger.
Bilag 1
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov om forebyggende foranstaltninger mod
hvidvask af udbytte og finansiering af terrorisme, jf.
lovbekendtgørelse nr. 442 af 11. maj 2007, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 16,
stk. 1 | | 1. I § 16, stk. 1, ændres
»jf. dog stk. 2 og 3.« til: »jf. dog
stk. 2, 3 og 5.« |
§ 16.
Reglerne for, hvilke oplysninger der skal ledsage en
pengeoverførsel, reguleres i Rådets forordning om
oplysninger om indbetaler ved pengeoverførsler, jf. dog
stk. 2 og 3. | | |
| | |
§ 16,
stk. 2 Stk. 2.
Forordningen finder ikke anvendelse på indenlandske
pengeoverførsler i forbindelse med køb af varer og
tjenesteydelser, når | | 2. I § 16, stk. 2, ændres
»indenlandske pengeoverførsler« til:
»pengeoverførsler inden for Danmark samt mellem
Danmark og Færøerne«. |
| | |
§ 16,
stk. 2, nr. 2 2) modtagerens betalingsformidler er
omfattet af denne lov og | | 3. I § 16, stk. 2, nr. 2,
ændres »denne lov og« til: » denne lov,
eller tilsvarende regler for Færøerne,
og«. |
| | |
§ 16,
stk. 3 | | 4.§ 16, stk. 3, affattes
således: |
Stk. 3.
Kravene til, hvilke oplysninger der skal ledsage en
pengeoverførsel, jf. artikel 5 i forordningen, finder ikke
anvendelse på pengeoverførsler til organisationer med
et almennyttigt formål, der ikke overstiger et beløb
på 150 euro, når overførslen gennemføres
inden for landets grænser og organisationen er underlagt krav
om regnskabsaflæggelse samt enten er undergivet ekstern
revision, der er foretaget af en statsautoriseret eller en
registreret revisor, eller er undergivet offentligt tilsyn. | | »Stk. 3. Kravene til, hvilke
oplysninger der skal ledsage en pengeoverførsel, jf. artikel
5 i forordningen, finder ikke anvendelse på
pengeoverførsler til organisationer med et almennyttigt
formål, når |
| | 1) det overførte beløb ikke
overstiger 150 euro, |
| | 2) overførslen gennemføres
inden for Danmark eller mellem Danmark og
Færøerne, |
| | 3) organisationen er underlagt krav om
regnskabsaflæggelse, og |
| | 4) organisationen er undergivet offentligt
tilsyn eller ekstern revision, der er foretaget af en
statsautoriseret eller en registreret revisor.« |
| | |
§ 16,
stk. 1-4 | | 5. I § 16 indsættes som
stk. 5: |
§ 16.
Reglerne for, hvilke oplysninger der skal ledsage en
pengeoverførsel, reguleres i Rådets forordning om
oplysninger om indbetaler ved pengeoverførsler, jf. dog
stk. 2 og 3. | | |
Stk. 2.
Forordningen finder ikke anvendelse på indenlandske
pengeoverførsler i forbindelse med køb af varer og
tjenesteydelser, når | | |
1) beløbet ikke overstiger 1.000
euro, | | |
2) modtagerens betalingsformidler er
omfattet af denne lov og | | |
3) modtagerens betalingsformidler ved
hjælp af et entydigt referencenummer kan finde frem til den
juridiske eller fysiske person, som betalingsmodtageren har aftale
med om levering af varer eller tjenesteydelser. | | |
Stk. 3.
Kravene til, hvilke oplysninger der skal ledsage en
pengeoverførsel, jf. artikel 5 i forordningen, finder ikke
anvendelse på pengeoverførsler til organisationer med
et almennyttigt formål, der ikke overstiger et beløb
på 150 euro, når overførslen gennemføres
inden for landets grænser og organisationen er underlagt krav
om regnskabsaflæggelse samt enten er undergivet ekstern
revision, der er foretaget af en statsautoriseret eller en
registreret revisor, eller er undergivet offentligt tilsyn. | | |
Stk. 4.
Undtagelse efter stk. 3 er betinget af, at organisationen
lader sig registrere hos Finanstilsynet og dokumenterer, at kravet
om regnskabsaflæggelse og enten ekstern revision eller
offentligt tilsyn er opfyldt. Organisationen skal desuden give
oplysning om de fysiske personer, der udgør organisationens
øverste ledelse eller i øvrigt udøver kontrol
over selskabet. Ændringer i de i 1. og 2. pkt. nævnte
forhold skal indberettes til Finanstilsynet. | | |
| | »Stk. 5. De regler, der
gælder for pengeoverførsler inden for Danmark
ifølge forordningen, finder tilsvarende anvendelse for
pengeoverførsler mellem Danmark og
Færøerne.« |
| | |
| | § 2 |
| | I lov om finansiel virksomhed, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1413 af 10. december 2007, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 360,
stk. 2 Stk. 2.
Finanstilsynets bevilling som opgjort efter stk. 1
dækkes endvidere af afgifter fra de almennyttige
organisationer, som i medfør af § 16, stk. 4,
i lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og
finansiering af terrorisme har anmodet om registrering hos
Finanstilsynet, jf. § 361, stk. 1, nr. 21. | | 1. I § 360, stk. 2, indsættes
efter »lov om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af
udbytte og finansiering af terrorisme«: »og
§ 3, stk. 2, i lov for Færøerne om
oplysninger, der skal medsendes om betaler ved
pengeoverførsler«. |
| | |
§ 361,
stk. 1, nr. 22 22) Organisationer med et almennyttigt
formål, som anmoder om optagelse i et register for
almennyttige organisationer, som kan modtage
pengeoverførsler på op til 150 euro uden
oplysningskrav i forbindelse med pengeoverførsler, jf. lov
om forebyggende foranstaltninger mod hvidvask af udbytte og
finansiering af terrorisme § 16, stk. 4, betaler 900
kr. pr. anmodning. | | 2. I § 361, stk. 1, nr. 22,
indsættes efter »§ 16, stk. 4,«:
»og lov for Færøerne om oplysninger, der skal
medsendes om betaler ved pengeoverførsler § 3,
stk. 2,«. |