Skriftlig fremsættelse (27. marts
2008)
Miljøministeren (Troels Lund
Poulsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
miljøbeskyttelse og om ophævelse af lov om
godtgørelse i forbindelse med indsamling af hermetisk
forseglede nikkel-cadmium-akkumulatorer (lukkede
nikkel-cadmium-batterier). (Producenters og importørers
ansvar for udtjente batterier og akkumulatorer m.v.)
(Lovforslag nr. L 134).
Vi anvender i stigende grad batterier i vores hverdag. Nogle
af batterierne indeholder tungmetaller eller sjældne
grundstoffer, og de udgør alle en vigtig metalressource,
når de bliver til affald.
Det er intentionen med dette lovforslag, at det skal
være nemt for slutbrugeren at komme af med brugte batterier.
På den måde opnår vi en effektiv indsamling af
batterier, således at vi undgår at sprede tungmetaller
i miljøet og samtidig får en god og effektiv
udnyttelse af vores ressourcer ved at genanvende batteriernes
metaller. Samtidig vil den nye regulering sikre, at brugen af
cadmium i nye batterier bliver forbudt i langt de fleste
anvendelser.
Lovforslaget forpligter producenter og importører til
at tilbagetage og særskilt håndtere udtjente batterier
og akkumulatorer, uanset hvornår de er markedsført.
Desuden tilvejebringer forslaget de yderligere nødvendige
hjemler til at gennemføre producentansvaret for batterier og
akkumulatorer, som fastsat i Europa Parlamentets og Rådets
direktiv 2006/66/EF om batterier og akkumulatorer og udtjente
batterier og akkumulatorer.
Der sondres i direktivet og i lovforslaget mellem
bærbare batterier, industribatterier og bilbatterier. For
bærbare batterier og bilbatterier skabes der i lovforslaget
hjemmel til tilbagetagning af batterier i forhold til markedsandel
via en tildelingsordning. For industribatterier skabes hjemmel til
en 1-1 tilbagetagningsordning dvs. tilbagetagning i forbindelse med
salg eller tilbagetagningspligt for den oprindelige producent eller
importør.
Det foreslås, at kommunerne skal stå for
indsamling af de bærbare batterier fra husstandene og ud til
et nærmere defineret indsamlingssted, hvorefter producenter
og importører skal sørge for den videre
håndtering. Den foreslåede model for producentansvar
for bærbare batterier lægger sig således
tæt op af den nuværende model for producentansvar for
elektrisk og elektronisk udstyr og baserer sig på den
eksisterende logistik for affaldsindsamling. Derudover vil modellen
gøre det let for borgerne at komme af med alle deres
udtjente batterier, hvilket vil resultere i en høj
indsamlingsprocent til gavn for miljøet.
Der indføres med lovforslaget ligeledes hjemmel til at
etablere et producentregister samt hjemmel til at ministeren kan
henlægge kompetence til drift af registret samt
administration af ordningerne til en godkendt privat organisation.
Det er tanken, at den private organisation, som pt. varetager
opgaverne vedrørende producentansvar for elektrisk og
elektronisk udstyr (WEEE), ligeledes skal varetage opgaverne
omkring producentansvaret for batterier.
Lovforslaget giver, ligesom ved producentansvar for elektrisk
og elektronisk udstyr og for biler, producenterne mulighed for at
opfylde producentansvaret via deltagelse i kollektive ordninger,
hvorefter den kollektive ordning varetager registrering, indsamling
samt affaldsbehandling på vegne af producenten. Ministeren
bemyndiges i forslaget til at fastsætte nærmere regler
for de kollektive ordninger, således at alle producenter kan
deltage i en kollektiv ordning, og således at der kan stilles
krav til den kollektive ordnings organisering. Ved deltagelse i en
kollektiv ordning vil producenterne kunne overlade f.eks.
organisering af håndteringen af batterierne samt
registreringsforpligtelserne til ordningen.
Lovforslagets bemyndigelsesbestemmelser foreslås at
træde i kraft 15. juni 2008, mens de direkte bestemmelser
foreslås at træde i kraft den 1. januar 2009.
Idet der i øvrigt henvises til lovforslaget med
bemærkninger, anbefaler jeg det til Folketingets velvillige
behandling.