L 150 Forslag til lov om ændring af lov om lige løn til mænd og kvinder.

(Præcisering af princippet om lige løn, definitioner, ophævelse af godtgørelsesloft m.v.).

Af: Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V)
Udvalg: Arbejdsmarkedsudvalget
Samling: 2007-08 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 28-03-2008

Fremsættelse: 28-03-2008

Fremsættelsestale af lovforslag

20072_l150_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (28. marts 2008)

Beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af lov om lige løn til mænd og kvinder. (Præcisering af princippet om lige løn, definitioner, ophævelse af godtgørelsesloft mv.)

(Lovforslag nr. L 150).

Lovforslaget gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/54/EF af 5. juli 2006 om gennemførelse af princippet om lige muligheder for og lige­be­hand­ling af mænd og kvinder i forbindelse med beskæftigelse og erhverv (omarbejdning).


Direktivet er et omarbejdet minimumsdirektiv, hvis formål er at sikre gennemførelsen af princippet om lige mulig­heder for og lige behandling af mænd og kvinder i forbindelse med beskæftigelse og erhverv. Gen­nem­­førelsen af direktivet i dansk ret må derfor ikke medføre forringelser i det eksisterende beskyttelses­niveau.


Lov om lige løn til mænd og kvinder blev vedtaget i 1976 for at gennemføre ligelønsdirektivet (direktiv 75/117/EØF). Loven er siden blevet ændret adskillige gange, senest i 2006, hvor kønsopdelt lønstatistik på større virksomheder og redegørelser om indsatsen for lige løn blev indført.


Lovforslaget har følgende hovedindhold:


- Der indsættes en note til lovens titel, hvori der oplyses om lovens EU-retlige baggrund (§ 1, nr. 1),

- Princippet om lige løn præciseres i forhold til direktivets sprogbrug, herunder om at anvende et fagligt klassifikationssystem (§ 1, nr. 2),

- Der indsættes definitioner af direkte og indirekte forskelsbehandling, løn, chikane og sexchikane mv. i overensstemmelse med det omarbejdede direktiv, og det indføjes, at forskelsbehandling også omfatter chikane, sexchikane, instruktion om forskelsbehandling og enhver dårligere behandling af en kvinde i forbindelse med graviditet og under kvinders 14 ugers fravær efter fødslen (§ 1, nr. 3).

- Princippet om mainstreaming indføres for offentlige myndigheder på ligelønslovens område (§ 1, nr. 3),

- Der indføres en generel godtgørelse på ligelønslovens område (§ 1, nr. 4),

- Beskyttelsen mod forskelsbehandling i § 3, stk. 1, udvides til ikke blot at gælde mod afskedigelse, men også mod en­hver anden ugunstig behandling fra arbejdsgiverens side, når der er fremsat krav om lige løn (§ 1, nr. 5),

- Lovens maksimumsgrænser for godtgørelse, der kan tildeles i forbindelse med overtrædelse af § 3, stk. 1, ophæves (§ 1, nr. 6), og

- Lovens klageveje og adgangen til domstolsbehandling præciseres (§ 1, nr. 7).



Forslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for staten eller erhvervslivet.


Ændringsdirektivet er et minimumsdirektiv og dermed mindsteregler for retsbeskyttelsen på området. Desuden er lovforslaget i overensstemmelse med det danske princip om minimumsim­plementering, det vil sige, at lovforslaget ikke går videre end det underliggende direktiv kræver.


Forslaget træder i kraft den 15. august 2008.


Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg anbefale lovforslaget til Tingets velvillige behandling.