Skriftlig fremsættelse (28. marts
2008)
Beskæftigelsesministeren (Claus Hjort
Frederiksen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
lige løn til mænd og kvinder. (Præcisering af
princippet om lige løn, definitioner, ophævelse af
godtgørelsesloft mv.)
(Lovforslag nr. L 150).
Lovforslaget gennemfører Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2006/54/EF af 5. juli 2006 om
gennemførelse af princippet om lige muligheder for og
ligebehandling af mænd og kvinder i
forbindelse med beskæftigelse og erhverv
(omarbejdning).
Direktivet er et omarbejdet minimumsdirektiv, hvis
formål er at sikre gennemførelsen af princippet om
lige muligheder for og lige behandling af mænd og
kvinder i forbindelse med beskæftigelse og erhverv.
Gennemførelsen af direktivet i dansk ret
må derfor ikke medføre forringelser i det eksisterende
beskyttelsesniveau.
Lov om lige løn til mænd og kvinder blev vedtaget
i 1976 for at gennemføre ligelønsdirektivet (direktiv
75/117/EØF). Loven er siden blevet ændret adskillige
gange, senest i 2006, hvor kønsopdelt lønstatistik
på større virksomheder og redegørelser om
indsatsen for lige løn blev indført.
Lovforslaget har følgende hovedindhold:
- Der
indsættes en note til lovens titel, hvori der oplyses om
lovens EU-retlige baggrund (§ 1, nr. 1),
- Princippet om
lige løn præciseres i forhold til direktivets
sprogbrug, herunder om at anvende et fagligt klassifikationssystem
(§ 1, nr. 2),
- Der
indsættes definitioner af direkte og indirekte
forskelsbehandling, løn, chikane og sexchikane mv. i
overensstemmelse med det omarbejdede direktiv, og det
indføjes, at forskelsbehandling også omfatter chikane,
sexchikane, instruktion om forskelsbehandling og enhver
dårligere behandling af en kvinde i forbindelse med
graviditet og under kvinders 14 ugers fravær efter
fødslen (§ 1, nr. 3).
- Princippet om
mainstreaming indføres for offentlige myndigheder på
ligelønslovens område (§ 1, nr. 3),
- Der
indføres en generel godtgørelse på
ligelønslovens område (§ 1, nr. 4),
- Beskyttelsen mod
forskelsbehandling i § 3, stk. 1, udvides til ikke blot at
gælde mod afskedigelse, men også mod enhver anden
ugunstig behandling fra arbejdsgiverens side, når der er
fremsat krav om lige løn (§ 1, nr. 5),
- Lovens
maksimumsgrænser for godtgørelse, der kan tildeles i
forbindelse med overtrædelse af § 3, stk. 1,
ophæves (§ 1, nr. 6), og
- Lovens klageveje
og adgangen til domstolsbehandling præciseres (§ 1, nr.
7).
Forslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for staten eller erhvervslivet.
Ændringsdirektivet er et minimumsdirektiv og dermed
mindsteregler for retsbeskyttelsen på området. Desuden
er lovforslaget i overensstemmelse med det danske princip om
minimumsimplementering, det vil sige, at lovforslaget ikke
går videre end det underliggende direktiv kræver.
Forslaget træder i kraft den 15. august 2008.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg anbefale lovforslaget til
Tingets velvillige behandling.