L 156 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af ligningsloven og arbejdsmarkedsbidrag. (Skattefritagelse for
reservebedsteforældre og selvvalgt uddannelse).
Fremsat den 28. marts 2008 af
skatteministeren (Kristian Jensen)
Forslag
til
Lov om ændring af ligningsloven og lov om
arbejdsmarkedsbidrag
(Skattefritagelse for
reservebedsteforældre og selvvalgt uddannelse)
§ 1
I lov om påligningen af indkomstskat til
staten (ligningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1061 af
24. oktober 2006, som ændret senest ved § 7 i lov
nr. 1534 af 19. december 2007, foretages følgende
ændringer:
1.
Efter § 7 Z indsættes:
Ȥ 7
Æ. Ved opgørelse af den skattepligtige indkomst
medregnes ikke vederlag eller godtgørelser, som med henblik
på pasning af syge børn i en privat husstand udbetales
af personer i husstanden til personer over 60 år.
Følgende betingelser skal være opfyldte:
1) Den samlede
indtægt for den pågældende ved
børnepasningen overstiger ikke et grundbeløb på
1.650 kr. årligt. Beløbet reguleres efter
personskattelovens § 20.
2) Udgifter i
forbindelse med børnepasningen fradrages ikke i den
skattepligtige indkomst.
3)
Børnepasseren deltager i en ordning, som skal være
administreret af kommunen eller en frivillig social organisation.
Det skal af foreningen eller fondens vedtægter bl.a.
fremgå, at ordningen er rettet mod syge børn. Den
kommune, hvori ordningen fungerer, skal have ordningen, herunder
sædvanlige vedtægtsmæssige oplysninger,
registreret som en reservebedsteforældreordning«
2. I
§ 31, stk. 1, 3. pkt.,
ændres »samt gives til medlemmer af en fagforening,
arbejdsløshedskasse eller pensionskasse« til:
»gives til medlemmer af en fagforening,
arbejdsløshedskasse eller pensionskasse, samt gives til
arbejdstagere som led i selvvalgt kompetenceudvikling i henhold til
kollektiv overenskomst.«
§ 2
I lov om arbejdsmarkedsbidrag, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1018 af 10. oktober 2006, som
ændret senest ved § 2 i lov nr. 1534 af 19.
december 2007, foretages følgende ændring:
1. I
§ 8 indsættes som stk. 8:
»Stk. 8.
Vederlag m.v. omfattet af ligningslovens § 7 Æ
medregnes ikke til bidragsgrundlaget.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft 1. juli 2008.
Stk. 2. Loven har
virkning fra og med indkomståret 2008.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Lovforslaget består af to
dele, dels en skattefritagelse for vederlag, som med henblik
på pasning af syge børn i en privat husstand udbetales
af personer i husstanden til personer over 60 år,
såkaldte reservebedsteforældre, dels en
skattefritagelse for selvvalgt uddannelse, der i henhold til en
kollektiv overenskomst udbetales til arbejdstageres
kompetenceudvikling.
1.1. Ordningen for
reservebedsteforældre
Formålet med lovforslaget er at skabe bedre muligheder
for forældre til at få passet deres børn,
når børnene er syge. Dette sker ved at etablere en
ordning om skattefritagelse for beløb op til 3.000 kr.
årligt (reguleret grundbeløb i 2008) for personer over
60 år, som er parate til at påtage sig dette arbejde.
Det er typisk personer, der har trukket sig tilbage fra
arbejdsmarkedet, men som ønsker at have kontakt til
børnefamilier. I flere kommuner er der indført
forskellige former for ordninger med ældre, som træder
til ved børns sygdom. Som et led i ordningen modtager de
pågældende typisk en mindre betaling fra
forældrene. Der har været tvivl om, i hvilket omfang
sådanne indkomster er skattepligtige.
Spørgsmålet har i oktober 2007 været
behandlet i Skatterådet, som traf afgørelse om, at
indkomsten er skattepligtig. Skatterådet kom frem til, at
vederlaget må anses som honorarindkomst, og at indkomsten
opgøres som en nettoindtægt, hvor
reservebedsteforældrenes udgifter kan fratrækkes i den
personlige indkomst indenfor det modtagne vederlag. Vederlaget kan
ikke umiddelbart karakteriseres som en godtgørelse, der
ville kunne udbetales skattefrit efter ligningslovens § 7
M til frivillige medhjælpere i foreninger.
På den baggrund har regeringen fundet det
hensigtsmæssigt at foreslå vederlaget fritaget for
beskatning med henblik på at skabe grundlag for, at
ressourcer hos den ældre del af befolkningen kan
nyttiggøres til gavn for både ældre og
familierne. Det fremgår således af regeringsgrundlaget
»Mulighedernes Samfund«, at regeringen senest i
foråret 2008 vil gøre vederlaget til
reservebedsteforældre, som bl.a. går til dækning
af forskellige udgifter, reservebedsteforældrene har i
forbindelse med pasningen, skattefri.
Reservebedsteforældreordningen skal ikke konkurrere med
andre etablerede pasningsordninger, hvor indtægten som hidtil
er skattepligtig ligesom al anden indkomst. Ordningen sigter
på at fremme kontakten mellem generationerne omkring en
praktisk løsning af særlige pasningsproblemer i
forbindelse med børns sygdom. Målgruppen er især
børnefamilier, som ikke har mulighed for gennem andre
sociale kontakter at få dækket et akut behov for
børnepasning i tilfælde af barnets sygdom.
Reservebedsteforældreordningen er en frivillig ordning,
som blandt andet er oprettet i København og Køge. I
flere andre kommuner er der lignende ordninger, men det
skønnes, at antallet af reservebedsteforældreordninger
er relativt begrænset.
Med henblik på at skabe åbenhed og
gennemskuelighed omkring reservebedsteforældreordningerne vil
det være hensigtsmæssigt, at kommunen registrerer de
ordninger, som drives af frivillige sociale organisationer.
Oplysningerne, herunder identifikation af foreningen og oplysninger
om vedtægtsmæssige bestemmelser m.v., skal derfor
registreres i den eller de kommuner, hvor ordningen opererer.
Den foreslåede skattefritagelse indebærer, at man
helt fjerner en eventuel usikkerhed hos borgerne om de
skattemæssige forhold i forbindelse med denne form for
børnepasning.
1.2. Selvvalgt uddannelse
I forbindelse med overenskomstfornyelserne i 2007 blev
arbejdsmarkedets parter enige om at støtte medarbejdernes
muligheder for at udvikle deres kompetencer gennem selvvalgt
uddannelse.
Blandt andet på LO/DA-området har man valgt at
lade et mellemled mellem arbejdsgivere og arbejdstagere i form af
såkaldte kompetenceudviklingsfonde administrere den
selvvalgte uddannelse. Tilsvarende har CO-industri og Dansk
Industri etableret Industriens Kompetenceudviklingsfond.
Udbetalinger fra sådanne mellemled til medarbejderne vil
være skattepligtige. Med forslaget gøres udbetalinger
til dækning af deltagerbetaling samt transportomkostninger
knyttet til uddannelsesaktiviteten skattefri for medarbejderne,
svarende til den gældende skattefrihed af arbejdsgivers
direkte afholdelse af udgifter til en ansats efteruddannelse.
2. Økonomiske konsekvenser for
det offentlige
Forslaget skønnes at medføre et ubetydeligt
provenutab, der vedrører skattefritagelsen for
reservebedsteforældre. Der er intet provenutab ved
udbetalinger til selvvalgt uddannelse.
3. Administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget skønnes ikke at medføre
administrative udgifter for stat eller regioner, og kun ubetydelige
udgifter ved kommunernes registrering af pasningsordningerne.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Medarbejdere får bedre mulighed for pasning af syge
børn samt bedre muligheder for kompetenceudvikling.
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
5. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
6. Administrative konsekvenser for
borgerne
Børnefamilier får lettere ved at få deres
børn passet, når de er syge.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Høring
Lovforslaget har været til høring hos
følgende organisationer m.v.: Advokatrådet,
AErådet, Center for frivilligt socialt arbejde, Cepos,
CO-industri, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Industri, Dansk
Iværksætterforening, Dansk Landbrug, Dansk Told- &
Skatteforbund, Danske Regioner, De Danske Landboforeninger, Den
Danske Skatteborgerforening, Erhvervs- og Selskabsstyrelsen,
Foreningen af Statsautoriserede revisorer, Foreningen Danske
Revisorer, Foreningen Registrerede Revisorer, Kommunernes
Landsforening, Københavns Kommune, Køge Kommune,
Landbrugsrådet, Landsorganisationen i Danmark, SKAT,
Ældre Sagen og Århus Kommune.
Indkomne høringssvar og kommentarer hertil er medtaget
i lovforslaget som bilag 1.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser | Negative konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Forslaget skønnes at medføre
et ubetydeligt provenutab for staten og kommunerne. |
Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ubetydelige |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Børnefamilier får lettere ved
at få passet deres børn, når de er syge. | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at der indføres en begrænset
skattefritagelse for vederlag m.v. op til et grundbeløb
på 1.650 kr., for pasning af børn hjemme hos
børnefamilier, jf. § 7 Æ, nr. 1.
Grundbeløbet er i 1987-niveau og udgør - efter
regulering i henhold til personskattelovens § 20 - 3.000
kr. for indkomståret 2008.
For at målrette skattefritagelsen til ældre
personer, der har forladt arbejdsmarkedet, foreslås der
fastsat en betingelse om, at børnepasseren skal være
over 60 år. Det er endvidere en betingelse, at ingen personer
fradrager udgifter til eller i forbindelse med
børnepasningen i den skattepligtige indkomst, jf. § 7
Æ, nr. 2.
Endelig skal ordningen være administreret af kommunen
eller en frivillig social organisation, jf. § 7 Æ, nr.
3. I sidstnævnte tilfælde skal ordningen med
funktionelle oplysninger i overensstemmelse med sociallovgivningens
intentioner om samarbejde mellem den offentlige og private sektor
være registreret i kommunen med henblik på
åbenhed og gennemsigtighed, uden at kommunen herved er
ansvarlig for ordningen. Ordningen skal være registreret som
en »reservebedsteforældreordning«.
Til nr. 2
På et stort antal overenskomstområder har
aftaleparterne valgt at lade et mellemled mellem arbejdsgivere og
arbejdstagere administrere den selvvalgte uddannelse. Industriens
Kompetenceudviklingsfond, som er etableret af CO-industri og Dansk
Industri, er et eksempel på et sådant
mellemled. Formålet med Industriens Kompetenceudviklingsfond
er at støtte medarbejdernes muligheder for at udvikle deres
kompetencer gennem selvvalgt uddannelse. Fonden finansieres ved
opkrævning af faste bidrag fra virksomhederne. Virksomheder,
som har mere end 100 medarbejdere under overenskomstområdet,
kan vælge at administrere midlerne lokalt. I den situation
indbetaler den pågældende virksomhed ikke til fonden,
men bidragenes størrelse er de samme.
Fonden vil kunne dække uddannelse inden for
overenskomsternes dækningsområde. Det er medarbejderen,
der søger om støtte til en uddannelsesaktivitet.
Støtten udbetales fra fonden til medarbejderen og kan bl.a.
omfatte tilskud til deltagerbetaling samt transportomkostninger
knyttet til uddannelsesaktiviteten. De aktiviteter, som
gennemføres i regi af virksomhedernes lokale ordninger, vil
tilsvarende skulle ligge inden for overenskomsternes
dækningsområde.
Efter ligningslovens § 31, stk. 1, medregnes
arbejdsgivers afholdelse af udgifter til en ansats efteruddannelse
ikke til den ansattes skattepligtige indkomst. Udbetalinger fra
fonde - eller andre enheder, som måtte blive anvendt som
mellemled mellem arbejdsgivere og arbejdstagere i forbindelse med
selvvalgt uddannelse - direkte til den ansatte vil derimod
umiddelbart ikke være omfattet af denne skattefrihed.
Dermed stilles den ansatte ringere end ansatte, der får
udgifterne til selvvalgt uddannelse dækket af lokalt
administrerede midler, eller ansatte, der i øvrigt sendes
på efteruddannelse af deres arbejdsgiver.
I begge tilfælde udbetales midlerne fra arbejdsgiveren,
og den ansatte kan dermed blive skattefri efter ligningslovens
§ 31. Det gælder også selvvalgt uddannelse
under de overenskomster, hvor en ekstern udbyder administrerer
opkrævningen af de faste bidrag, men hvor udbetalingerne sker
til arbejdsgiverne i forbindelse med, at arbejdsgiverne
dækker arbejdstagernes uddannelsesudgifter.
Det foreslås på denne baggrund, at ligningslovens
§ 31, stk. 1, ændres, således at
ydelser, der gives til arbejdstagere som led i selvvalgt
kompetenceudvikling i henhold til kollektiv overenskomst, omfattes
af § 31. Det gælder uanset om ydelserne udbetales
af arbejdsgiveren, hvilket allerede er omfattet af § 31,
eller om ydelserne udbetales direkte til den ansatte af en fond
eller anden enhed, som måtte blive anvendt som mellemled
mellem arbejdsgivere og arbejdstagere i forbindelse med selvvalgt
udannelse.
Om ydelsen i det konkrete tilfælde vil være
skattefri er underlagt de øvrige betingelser i
ligningslovens § 31. Bestemmelsen justeres alene
således, at det ikke nødvendigvis er arbejdsgiveren
m.v., der skal afholde udgiften overfor den ansatte.
Det bemærkes, at medarbejdernes løntab under
kurser svarende til 85 procent af den sædvanlige
løn også vil kunne støttes i regi af den
selvvalgte uddannelse. Ligesom det er tilfældet, hvor
arbejdsgivere dækker de ansattes løn under kurser, vil
dette være indkomstskattepligtigt for den ansatte. Forslaget
ændrer ikke på den skattemæssige behandling af
udbetalinger til støtte af medarbejderes
løntab.
Til § 2
Til nr. 1
Det foreslås, at vederlaget til
reservebedsteforældre ikke medregnes til
arbejdsmarkedsbidragsgrundlaget
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2008. Den får virkning for vederlag modtaget af
reservebedsteforældre og udbetalinger til selvvalgt
uddannelse fra og med indkomståret 2008.
Bilag 1
Oversigt over høringssvar med
kommentarer
Organisation | Høringssvar | Kommentar |
Advokatrådet | Ingen bemærkninger | |
Center for frivilligt socialt
arbejde | Foreningen spørger : | |
| 1) Om det er en forudsætning, at
foreningen modtager offentlige tilskud. | Ad 1) Nej. |
| 2) Hvorfor ordningen skal registreres i
kommunen med henblik på åbenhed og
gennemsigtighed. | Ad 2) Åbenhed og gennemsigtighed er
en fordel for både ordningens deltagere, kendskabet til
pasningstilbuddene i kommunen, skattemyndighederne og navnlig
brugerne. |
| Foreningen mener, at behovet for antallet
af reservebedsteforældre på grund af den
begrænsede skattefritagelse kan blive uforholdsmæssig
stort. Dette medfører administrative byrder. Det bør
af vejledninger fremgå, hvilke krav der stilles til de
sociale organisationers administration, idet der bør tages
højde for, at disse kan være små lokale,
frivillige foreninger. | Det er vurderingen, at
indtægtsgrænsen på 3.000 kr. ligger på et
rimeligt niveau. Det vurderes ikke umiddelbart at
være behov for at stille nærmere krav til de sociale
foreningers administration af ordningen. |
CO-industri | Ingen bemærkninger | |
Dansk Arbejdsgiverforening | DA gør opmærksom på, at
der kan være oprettet flere fonde vedr. selvvalgt
uddannelse. | Lovforslaget er tydeliggjort på
dette punkt. |
Dansk Industri | DI gør ligeledes opmærksom
på, at fritagelsen for selvvalgt uddannelse bør
være generel. | Se ovenfor vedr. DA. |
Dansk Told- & Skatteforbund | Ingen bemærkninger | |
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen | Ingen bemærkninger | |
Foreningen Danske Revisorer | Ingen bemærkninger | |
Foreningen Registrerede Revisorer | Ingen bemærkninger | |
Københavns Kommune | Københavns Kommune finder
skattefritagelsen for reservebedsteforældre meget
positiv. | |
Landbrugsrådet | Ingen bemærkninger | |
Landsorganisationen i Danmark | LO har set høringssvaret fra DA og
har ingen bemærkninger dertil. | |
| LO bemærker i øvrigt, at
ikrafttrædelsestidspunktet den 1. januar 2009 kan vise sig at
være for sent. | Virkningstidspunktet for forslaget er
fremrykket til indkomståret 2008. |
SKAT | Ingen bemærkninger | |
Ældre Sagen | Ældre Sagen er meget positiv overfor
forslaget om skattefritagelsen for reservebedsteforældre. At
skattefritagelsen alene er rettet mod pasning af syge børn
finder Ældre Sagen imidlertid er uhensigtsmæssigt og
begrænsende i forhold til lovforslagets i øvrigt gode
sigte og indhold. | Ordningen er målrettet pasning af
syge børn bl.a. for at undgå, at der opstår
konkurrenceforvridning i forhold til andre pasningsordninger. |
Bilag 2
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I lov om påligningen af indkomstskat
til staten (ligningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr.1061 af
24. oktober 2006, som ændret senest ved lov nr. 1534 af 19.
december 2007, foretages følgende ændringer: |
| | |
| | 1. Efter
§ 7 Z indsættes: |
| | Ȥ 7
Æ. Ved opgørelse af den skattepligtige indkomst
medregnes ikke vederlag eller godtgørelser, som med henblik
på pasning af syge børn i en privat husstand udbetales
af personer i husstanden til personer over 60 år.
Følgende betingelser skal være opfyldte: |
| | 1) Den samlede indtægt for den
pågældende ved børnepasningen overstiger ikke et
grundbeløb på 1.650 kr. årligt. Beløbet
reguleres efter personskattelovens § 20. |
| | 2) Udgifter i forbindelse med
børnepasningen fradrages ikke i den skattepligtige
indkomst. |
| | 3) Børnepasseren deltager i en
ordning, som skal være administreret af kommunen eller en
frivillig social organisation. Det skal af foreningen eller fondens
vedtægter bl.a. fremgå, at ordningen er rettet mod syge
børn. Den kommune, hvori ordningen fungerer, skal have
ordningen, herunder sædvanlige vedtægtsmæssige
oplysninger, registreret som en
»reservebedsteforældreordning«.« |
.... | | |
§ 31.
Ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst medregnes ikke
ydelser til dækning af udgifter i forbindelse med uddannelser
og kurser, når ydelserne modtages fra en arbejdsgiver som led
i et ansættelsesforhold eller som led i en aftale om ydelse
af personligt arbejde i øvrigt og ydelserne er omfattet af
stk. 3. Ydelser omfattet af stk. 3 til dækning af
udgifter i forbindelse med uddannelser og kurser medregnes
ligeledes ikke, når de modtages ved ophør af et
ansættelsesforhold. 1. pkt. gælder ligeledes for
ydelser omfattet af stk. 3, som gives til personer, der er
valgt til medlem af eller medhjælp for bestyrelser, udvalg,
kommissioner, råd, nævn eller andre kollegiale organer,
herunder Folketinget, regionsråd og kommunalbestyrelser, samt
gives til medlemmer af en fagforening, arbejdsløshedskasse
eller pensionskasse. | | 2. I
§ 31, stk. 1,3. pkt., ændres »samt gives
til medlemmer af en fagforening, arbejdsløshedskasse eller
pensionskasse« til: »gives til medlemmer af en
fagforening, arbejdsløshedskasse eller pensionskasse, samt
gives til arbejdstagere som led i selvvalgt kompetenceudvikling i
henhold til kollektiv overenskomst.« |