L 163 Forslag til lov om ændring af retsplejeloven.

(Justering af dommernormeringen ved byretterne m.v.).

Af: Justitsminister Lene Espersen (KF)
Udvalg: Retsudvalget
Samling: 2007-08 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 28-03-2008

Fremsættelse: 28-03-2008

Fremsættelsestale af lovforslag

20072_l163_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (28. marts 2008)

Justitsministeren (Lene Espersen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af retsplejeloven (Justering af dommernormeringen ved byretterne m.v.)

(Lovforslag nr. L 163).

Formålet med lovforslaget er at justere fordelingen af dommerstillinger mellem enkelte byretter i lyset af erfaringerne siden politi- og domstolsreformens ikrafttræden.


Antallet af byretsdommere fremgår af retsplejeloven, der for hver af landets 24 byretter fastsætter et mindste antal dommere, der skal udnævnes ved den enkelte ret. Ud over de dommerstillinger, der på denne måde er fordelt mellem de enkelte byretter (i alt 227 dommerstillinger), skal der efter retsplejeloven udnævnes yderligere 25 byretsdommere på landsplan, således at det samlede antal byretsdommere er 252. Overgangsbestemmelser som led i politi- og domstolsreformen gør dog, at 12 af disse stillinger endnu ikke er besat.


I forbindelse med politi- og domstolsreformen, som trådte i kraft den 1. januar 2007, blev retsplejelovens regler om det mindste antal dommere, der skal udnævnes ved de enkelte byretter, fastsat med udgangspunkt i en beregning fra Domstolsstyrelsen, der byggede på det vægtede antal civile sager og straffesager ved de hidtidige byretter.


Det har vist sig, at retten på Frederiksberg i 2007 har modtaget færre sager, end det var forudsat i de oprindelige beregninger, mens Københavns Byret har modtaget flere sager end forudsat. Det har desuden vist sig, at den administrative byrde for dommeren på Bornholm er større end antaget forud for reformen.


På denne baggrund foreslås det på grundlag af en indstilling fra Domstolsstyrelsen, at det mindste antal dommere, der ifølge retsplejeloven skal udnævnes, nedsættes med 2 dommere ved retten på Frederiksberg og samtidig forhøjes med 1 dommer ved Københavns Byret og ved retten på Bornholm. Det samlede antal byretsdommerstillinger på landsplan ændres ikke.


Forslaget indebærer således, at der ved retten på Bornholm fremover vil være mindst 2 dommere, hvor der i dag er én. Det foreslås på denne baggrund, at embedschefen for retten på Bornholm fremover skal have titel af præsident på samme måde som embedscheferne for de øvrige byretter.


Endvidere foreslås der justeringer med hensyn til, hvor mange dommere fra den ovennævnte landsdækkende normering på i alt 25 dommerstillinger der kan udnævnes ved de enkelte byretter.


Lovforslaget giver mulighed for i tilfælde af stillingsledighed at nedsætte det samlede antal dommere ved retten på Frederiksberg. Forslaget giver endvidere mulighed for at forhøje det samlede antal dommere (inklusive dommere fra den landsdækkende normering) ved Københavns Byret.


Den yderligere dommer, der efter lovforslaget skal udnævnes ved retten på Bornholm, vil efter forslaget i givet fald kunne udnævnes fra den 1. januar 2009 eller fra det tidligere tidspunkt, hvor der måtte opstå ledighed i en stilling ved en byret, hvor der er udnævnt en eller flere yderligere dommere fra den landsdækkende normering.


Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.