Skriftlig fremsættelse (28. marts
2008)
Justitsministeren
(Lene Espersen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
straffeloven, retsplejeloven, våbenloven og lov om
fuldbyrdelse af straf m.v. (Styrkelse af indsatsen mod ulovlige
skydevåben og knive på offentligt tilgængelige
steder)
(Lovforslag nr. L 171).
1. Formålet med lovforslaget er at styrke indsatsen mod
ulovlig besiddelse af skydevåben og knive på offentligt
tilgængelige steder.
2. I den seneste tid har der bl.a. været en række
voldsomme skudepisoder, hvor der er anvendt skydevåben
på offentligt tilgængelige steder. Det er Rigspolitiets
vurdering, at der er en betydelig mængde skydevåben i
omløb, og at der i hvert fald blandt kriminelle grupper og
netværk i den seneste tid har været en stigende
anvendelse af skydevåben i forbindelse med
konfrontationer.
Rigspolitiet har allerede taget en række initiativer med
henblik på at styrke indsatsen mod ulovlige skydevåben.
Rigspolitiet har således bl.a. i november 2007 udsendt en
rundskrivelse til politikredsene om en intensivering af indsatsen
mod illegale skydevåben i kriminelle miljøer og har
tilkendegivet, at politikredsene i videst muligt omfang bør
overveje etablering af visitationszoner, hvor det kan være
relevant. Politiet er endvidere i gang med at undersøge
behovet og mulighederne for med henblik på at forebygge og
opklare kriminalitet at tv-overvåge særligt udsatte
områder. Der er som led i finanslovsaftalen afsat 5 mio. kr.
årligt i 2008 og 2009 til opsætning af
tv-overvågningsudstyr på udsatte steder.
Justitsministeriet finder, at der i sager om ulovlig
besiddelse af skydevåben og knive på offentligt
tilgængelige steder er behov for at sikre en særlig
hurtig sagsbehandling. Der vil derfor, hvis lovforslaget vedtages,
efter drøftelse med Rigspolitiet, Rigsadvokaten,
Domstolsstyrelsen og Direktoratet for Kriminalforsorgen blive taget
skridt til at udvide de nuværende målsætninger
for sagsbehandlingstiderne i voldssager ved politiet,
anklagemyndigheden, domstolene og kriminalforsorgen til også
at omfatte sager om ulovlig besiddelse af skydevåben og knive
på offentligt tilgængelige steder.
3. Der er efter regeringens opfattelse behov for herudover at
styrke det strafferetlige værn mod ulovlig besiddelse mv. af
skydevåben på offentligt tilgængelige
steder.
Det foreslås på den baggrund at indsætte en
bestemmelse i straffeloven om ulovlig besiddelse mv. af
skydevåben på offentligt tilgængelige steder med
en strafferamme på 4 års fængsel, og der
lægges i den forbindelse op til en væsentlig
skærpelse af straffen i sådanne sager. Dette
gælder både i tilfælde, hvor et skydevåben
besiddes med tilhørende ammunition, og hvor
skydevåbnet besiddes uden ammunition. Også besiddelse
af et ikke-skarpladt skydevåben vil således kunne
være en medvirkende faktor til, at en konflikt optrappes og
udvikler sig mere voldeligt, end det ellers ville have været
tilfældet, f.eks. hvis våbnet anvendes til trusler, og
hvis andre i konflikten også er i besiddelse af
våben.
Der lægges med lovforslaget op til, at straffen for
besiddelse af ulovlige skydevåben på offentligt
tilgængelige steder med tilhørende ammunition i
førstegangstilfælde normalt vil være 6
måneders fængsel (mod i dag 4 måneder). I
tilfælde af ulovlig besiddelse af skydevåben uden
tilhørende ammunition beror det i dag på en konkret
vurdering, om der bliver tale om frihedsstraf. Der lægges med
lovforslaget op til, at straffen i disse tilfælde fremover i
førstegangstilfælde normalt vil være 4
måneders fængsel. I gentagelsestilfælde
forudsættes straffen at være henholdsvis 8-10
måneders fængsel og 6-8 måneders
fængsel.
4. Det foreslås endvidere, at der bliver mulighed for af
hensyn til retshåndhævelsen at
varetægtsfængsle i sager om overtrædelse af den
foreslåede bestemmelse i straffeloven om ulovlig besiddelse
mv. af skydevåben på offentligt tilgængelige
steder. Efter de gældende regler kan
varetægtsfængsling af hensyn til
retshåndhævelsen (såkaldt
retshåndhævelsesarrest) i sager om besiddelse af
skydevåben alene ske, hvis der er tale om skydevåben,
som på grund af deres særdeles farlige karakter er
egnet til at forvolde betydelig skade, f.eks. maskinpistoler.
Forslaget indebærer, at der fremover vil være
mulighed for varetægtsfængsling af hensyn til
retshåndhævelsen i sager om overtrædelse af den
foreslåede nye bestemmelse i straffeloven om ulovlig
besiddelse mv. af skydevåben på offentligt
tilgængelige steder, hvis der foreligger en særligt
bestyrket mistanke om en overtrædelse af bestemmelsen, der
efter oplysningerne om forholdets grovhed kan ventes at ville
medføre en ubetinget dom på fængsel i mindst 60
dage, og hensynet til retshåndhævelsen skønnes
at kræve, at den sigtede ikke er på fri fod.
Bestemmelsen gælder både før og efter
domfældelse.
Den foreslåede adgang til
retshåndhævelsesarrest vil kunne anvendes i
tilfælde, hvor det ud fra de konkrete omstændigheder
skønnes, at det med henblik på at fastholde en
fornøden konsekvens i retshåndhævelsen af hensyn
til retsbevidstheden er påkrævet at fængsle den
formodede gerningsmand, selv om der ikke foreligger en endelig
dom.
5. Bl.a. i lyset af den seneste tids voldsepisoder, hvor der
har været brugt knive, finder regeringen endvidere, at der er
behov for en betydelig skærpelse af straffen for ulovlig
besiddelse af kniv på offentligt tilgængelige steder,
således at det på en tydelig måde tilkendegives,
at forbuddet mod uden anerkendelsesværdigt formål at
bære kniv på offentligt tilgængelige steder skal
overholdes.
Våbenloven foreslås derfor ændret med
henblik på, at der i førstegangstilfælde som
hovedregel skal udmåles en straf på 7 dages
fængsel (mod i dag bøde) for ulovlig besiddelse af
kniv på offentligt tilgængeligt sted. For unge under 18
år kan straffen dog gøres betinget med vilkår om
samfundstjeneste, hvis betingelserne herfor er opfyldt. Hvis der
foreligger særlig formildende omstændigheder, f.eks.
hvis en person, der har været på fisketur, ved en
forglemmelse fortsat har sin kniv i en taske ved et
efterfølgende besøg på en restauration, kan der
i førstegangstilfælde idømmes en bøde i
stedet for fængsel.
I andengangstilfælde forudsættes normalstraffen at
være ubetinget fængsel i 14 dage og i
tredjegangstilfælde i 20 dage.
6. Det foreslås endvidere at ændre
straffuldbyrdelsesloven, således at helt korte frihedsstraffe
for overtrædelse af våbenlovgivningen ikke vil kunne
afsones efter reglerne om afsoning på bopælen under
intensiv overvågning og kontrol (såkaldt
fodlænke).
Det vil navnlig indebære, at personer, der i
førstegangstilfælde idømmes 7 dages
fængsel for ulovlig besiddelse af kniv på offentligt
tilgængeligt sted eller i andengangstilfælde
idømmes 14 dages fængsel, ikke vil kunne få
tilladelse til at afsone med fodlænke.
7. Lovforslaget indeholder endelig en våbenteknisk
begrundet ændring af våbenloven, som indebærer,
at kulsyredrevne hardball- og paintballvåben sidestilles med
luftdrevne hardball- og paintballvåben. Begge disse
våbentyper vil således efter forslaget kunne
fremstilles og indføres uden tilladelse, og personer over 18
år vil kunne erhverve, besidde, bære og anvende dem
uden tilladelse.
8. Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.