L 171 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af straffeloven, retsplejeloven, våbenloven og lov om
fuldbyrdelse af straf m.v. (Styrkelse af indsatsen mod ulovlige
skydevåben og knive på offentligt tilgængelige
steder).
Fremsat den 28. marts 2008 af
justitsministeren (Lene Espersen)
Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven,
retsplejeloven, våbenloven og lov om fuldbyrdelse af straf
m.v.
(Styrkelse af indsatsen mod ulovlige
skydevåben og knive på offentligt tilgængelige
steder)
§ 1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1260 af 23. oktober 2007, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 114 a, nr. 1 og nr. 4-6 , ændres »192 a«
til: »192 a, stk. 2«.
2. I
§ 192 a indsættes som
stk. 1:
»Den, som besidder, bærer eller
anvender skydevåben i strid med lovgivningen om våben
og eksplosivstoffer under særlig skærpende
omstændigheder, straffes med fængsel indtil 4 år,
når overtrædelsen sker på offentligt
tilgængeligt sted.«
Stk. 1 bliver herefter stk. 2.
§ 2
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1261 af 23. oktober 2007, som ændret ved lov nr. 67
af 11. februar 2008, foretages følgende ændring:
1. I
§ 762, stk. 2, nr. 2,
indsættes efter »§ 134 a,«:
»§ 192 a, stk. 1,«.
§ 3
I lov om våben og eksplosivstoffer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1316 af 26. november 2007, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 2,
indsættes efter litra a som nyt litra:
»b) kulsyredrevne hardball- og
paintballvåben,«
Litra b-d bliver herefter litra c-e.
2. I
§ 2, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »litra a og b« til: »litra
a-c«.
3.§ 10, stk. 2, affattes
således:
»Stk. 2
. Består overtrædelsen i besiddelse af
skydevåben under særlig skærpende
omstændigheder, herunder gentagne tilfælde af
besiddelse af skydevåben, er straffen fængsel indtil 2
år.«
4.§ 10, stk. 3, affattes
således:
»Stk. 3 .
Overtrædelse af § 4, stk. 1, straffes med
fængsel indtil 2 år, under særlig formildende
omstændigheder dog med bøde.«
§ 4
I lov om fuldbyrdelse af straf m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1337 af 3. december 2007, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 78 a indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3 .
Tilladelse efter stk. 1, nr. 1, kan ikke meddeles personer,
der er idømt fængselsstraf i indtil 14 dage for
overtrædelse af lovgivningen om våben og
eksplosivstoffer, medmindre straffen tillige er idømt for
overtrædelse af anden lovgivning, og den eller de skete
overtrædelser af lovgivningen om våben og
eksplosivstoffer ikke har været af væsentlig betydning
for straffens længde.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
§ 5
Loven træder i kraft den 1. juli 2008.
§ 6
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland. Lovens § 1 kan dog ved kongelig
anordning sættes helt eller delvis i kraft for
Færøerne med de ændringer, som de særlige
færøske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. | Indledning | |
2. | Besiddelse af
skydevåben på offentligt tilgængelige
steder | |
| 2.1. | Gældende ret | |
| 2.2. | Lovforslagets udformning | |
3. | Varetægtsfængsling | |
| 3.1. | Gældende ret | |
| 3.2. | Lovforslagets udformning | |
4. | Besiddelse af knive
på offentligt tilgængelige steder mv. | |
| 4.1. | Gældende ret | |
| 4.2 | Lovforslagets udformning | |
5. | Kulsyredrevne hardball-
og paintballvåben | |
| 5.1. | Gældende ret | |
| 5.2. | Lovforslagets udformning | |
6. | Fuldbyrdelse af straf
på bopælen under intensiv overvågning og kontrol
(fodlænkeordningen) | |
| 6.1. | Gældende ret | |
| 6.2. | Lovforslagets udformning | |
7. | Lovforslagets
økonomiske og administrative konsekvenser | |
8. | Hørte
myndigheder mv. | |
Indledning
1.1. Formålet med lovforslaget er at styrke indsatsen
mod ulovlig besiddelse af skydevåben og knive på
offentligt tilgængelige steder.
Det foreslås at indsætte en ny bestemmelse i
straffeloven om ulovlig besiddelse mv. af skydevåben på
offentligt tilgængelige steder med en strafferamme på 4
års fængsel, og der lægges i den forbindelse op
til en væsentlig skærpelse af straffen i sådanne
sager.
Det foreslås endvidere, at der bliver mulighed for af
hensyn til retshåndhævelsen at
varetægtsfængsle i sager om ulovlig besiddelse mv. af
skydevåben under særlig skærpende
omstændigheder på offentligt tilgængelige
steder.
Med henblik på at skærpe straffen for ulovlig
besiddelse af knive på offentligt tilgængelige steder
foreslås våbenloven ændret således, at der
i alle tilfælde skal udmåles en frihedsstraf, medmindre
særlig formildende omstændigheder begrunder en
bødestraf. Det foreslås samtidig, at der ikke skal
være mulighed for at fuldbyrde en idømt frihedsstraf
på bopælen under intensiv overvågning og kontrol
(såkaldt fodlænke) for personer, der er idømt
fængselsstraf i indtil 14 dage for overtrædelse af
våbenlovgivningen.
Endelig indeholder lovforslaget en våbenteknisk
begrundet ændring af våbenloven, som indebærer,
at kulsyredrevne hardball- og paintballvåben sidestilles med
luftdrevne hardball- og paintballvåben. Begge disse
våbentyper vil således efter forslaget kunne
fremstilles og indføres uden tilladelse, og personer over 18
år vil kunne erhverve, besidde, bære eller anvende dem
uden tilladelse.
1.2. Ud over disse lovgivningsmæssige initiativer har
Rigspolitiet allerede taget en række initiativer med henblik
på at styrke indsatsen mod ulovlige våben mv.
Rigspolitiet har bl.a. i november 2007 udsendt en rundskrivelse til
alle landets politikredse om en intensivering af indsatsen mod
illegale skydevåben i kriminelle miljøer, hvor det
bl.a. understreges, at politikredsene som led i Rigspolitiets
strategi fra 2005 for en forstærket indsats mod de kriminelle
grupper, der begår alvorligere kriminalitet, skal
gennemføre en systematisk ordens- og kontrolmæssig
indsats og herunder foretage visitationer og ransagninger med
henblik på beslaglæggelse af våben. Strategien
forudsætter, at den retshåndhævende indsats over
for de nævnte grupper og netværk, herunder
særligt i sager vedrørende ulovlig besiddelse eller
anvendelse af skydevåben, er præget af hurtighed og
konsekvens, og at sådanne sager skal søges fremmet
mest muligt.
Efter politilovens § 6 kan politiet beslutte, at der
i områder, hvor der vurderes at være en forøget
risiko for personfarlig kriminalitet, i en vis periode kan
foretages stikprøvekontrol af, om nogen besidder eller
bærer ulovlige våben på offentligt
tilgængeligt sted. Etableringen af sådanne
visitationszoner har efter Rigspolitiets opfattelse en
præventiv virkning, idet kriminelle personer i videre omfang
end ellers undlader at besidde våben, når de befinder
sig i de berørte områder. Det er derfor Rigspolitiets
opfattelse, at politikredsene i videst muligt omfang bør
overveje etablering af visitationszoner, hvor det kan være
relevant. Det kan på denne baggrund forventes, at
politikredsene fremover vil øge brugen af visitationszoner
og ved intensive stikprøvekontroller sikre, at zonerne
får en reel effekt.
Politiet er endvidere i gang med at undersøge behovet
og mulighederne for med henblik på at forebygge og opklare
kriminalitet at tv-overvåge særligt udsatte
områder. Rigspolitiet har således bl.a. i samarbejde
med Nordjyllands Politi besluttet at iværksætte et
forsøg med tv-overvågning af Jomfru Ane Gade i Aalborg
med henblik på at afdække de tekniske, juridiske,
politimæssige og økonomiske forhold ved
tv-overvågning af et offentligt tilgængeligt
område. Der er endvidere som et led i finanslovsaftalen afsat
5 mio. kr. årligt i 2008 og 2009 til opsætning af
tv-overvågningsudstyr på udsatte steder.
Med henblik på at sikre en særlig hurtig
sagsbehandling vil Justitsministeriet efter drøftelse med
Rigspolitiet, Rigsadvokaten, Domstolsstyrelsen og Direktoratet for
Kriminalforsorgen endvidere tage skridt til at udvide de
nuværende målsætninger for sagsbehandlingstiderne
i voldssager ved politiet, anklagemyndigheden, domstolene og
kriminalforsorgen til også at omfatte sager om ulovlig
besiddelse af skydevåben og knive på offentligt
tilgængelige steder. Målsætningerne bør
efter Justitsministeriets opfattelse for politiet og
anklagemyndigheden omfatte sager, hvor der forventes idømt
ubetinget fængsel, og for domstolene sager, der
afgøres med ubetinget fængsel. Svarende til, hvad der
gælder for målsætningerne i voldssager,
bør målsætningerne ikke gælde for sager,
der omfatter andre lovovertrædelser af væsentlig
betydning for strafudmålingen.
Dette indebærer for politiet og
anklagemyndigheden, at det samlede tidsforbrug fra sagens
start (gerningsmanden er identificeret), og indtil sagen indbringes
for retten, ikke bør overstige 30 dage.
Målsætningen for behandlingstiden ved domstolene bør være 37 dage.
Heraf udgør berammelsestiden, dvs. tiden fra sagen modtages
i retten, til hovedforhandlingen kan indledes, 30 dage, mens der er
afsat 7 dage til hovedforhandling og domsafsigelse. For strafafsoningen bør
målsætningen være, at afsoningen for
dømte, som ikke er varetægtsfængslede,
iværksættes senest 30 dage efter, at der foreligger
fuldbyrdelsesordre.
1.3. Justitsministeriet vil i givet fald, når de
foreslåede ændringer har været i kraft i ca. 1
år, give Folketingets Retsudvalg en orientering om
erfaringerne med anvendelsen af de nye regler, herunder med henblik
på, om den foreslåede begrænsning i brugen af
fodlænkeordningen ved helt korte frihedsstraffe for
overtrædelse af våbenlovgivningen bør
opretholdes.
2.Besiddelse af skydevåben på offentligt
tilgængelige steder
2.1. Gældende ret
2.1.1. Efter våbenlovens § 2, stk. 1, er
det forbudt uden tilladelse fra justitsministeren ved overdragelse
at erhverve eller at besidde, bære eller anvende bl.a.
skydevåben og ammunition hertil.
Straffen for overtrædelse af våbenloven er
bøde, fængsel indtil 4 måneder eller under
skærpende omstændigheder fængsel indtil 2
år, jf. våbenlovens § 10, stk. 1.
Består overtrædelsen i besiddelse af skydevåben
under særlig skærpende omstændigheder, herunder
besiddelse af skydevåben på offentligt
tilgængelige steder eller gentagne tilfælde af
besiddelse af skydevåben, er straffen fængsel indtil 2
år, jf. § 10, stk. 2.
Våbenlovens § 10, stk. 2, blev indsat ved
lov nr. 411 af 10. juni 1997 om ændring af straffeloven,
retsplejeloven og våbenloven (Styrkelse af politiets
muligheder for at efterforske alvorlig kriminalitet, konfiskation,
øget vidnebeskyttelse og skærpelse af straffen for
våbenbesiddelse mv.). Formålet med lovændringen
var hovedsageligt at skærpe straffene i de tilfælde,
hvor skydevåben medbringes eller opbevares under
omstændigheder, hvor der er en nærliggende risiko for,
at våbnene vil blive anvendt til angreb eller forsvar i
f.eks. opgør mellem forskellige rockergrupper.
Skærpelsen omfatter imidlertid også personer uden
tilknytning til rockermiljøet.
Det fremgår af forarbejderne til våbenlovens
§ 10, stk. 2, jf. Folketingstidende 1996-97,
Tillæg A, side 2511, bl.a., at straffen for besiddelse af
skydevåben med tilhørende
ammunition på offentligt tilgængelige steder i
førstegangstilfælde forudsættes at være
mindst 4 måneders fængsel. Det er ikke et krav, at
våbnet er ladt, men den, der er i besiddelse af våbnet,
skal samtidig være i besiddelse af ammunition på sin
person, i en medbragt taske, i det køretøj, hvori den
pågældende antræffes, eller på lignende let
tilgængelig måde. I gentagelsestilfælde, herunder
når der foreligger flere forhold til samtidig
pådømmelse, forudsættes straffen at være
6-8 måneders fængsel.
Det fremgår af forarbejderne, at der herudover f.eks.
kan være tale om besiddelse af skydevåben under
særlig skærpende omstændigheder, hvis
våbnet bæres under et indbrud eller brugstyveri af en
bil, hvor der kan være fare for, at våbnet anvendes.
Anvendelse af våbnet til at fremsætte trusler, der er
omfattet af straffelovens § 266, er også en
særlig skærpende omstændighed. Straffen vil her
afhænge af karakteren af de forhold, hvorunder våbnet
er båret, men det er forudsat, at der bliver tale om straf
for våbenbesiddelsen, der er noget større end 4
måneders fængsel.
Forarbejderne indeholder ingen særlige angivelser af
strafniveauet i sager om besiddelse af skydevåben på
offentligt tilgængelige steder uden
tilhørende ammunition. I Rigsadvokatens meddelelse
nr. 6/2005 om sanktionspåstande i våbenlovssager er
anført, at det må afgøres ud fra en konkret
vurdering af de faktiske omstændigheder i forbindelse med
besiddelsen af våbnet, hvorvidt anklagemyndigheden skal
nedlægge påstand om frihedsstraf. Rigsadvokaten har
oplyst, at det på det foreliggende grundlag ikke er muligt
generelt at vurdere strafniveauet i sager, hvor der alene er tale
om besiddelse af skydevåben på offentligt
tilgængeligt sted uden tilhørende ammunition, men at
det dog må lægges til grund, at strafniveauet i disse
sager ligger under strafniveauet i sager, hvor der er tale om
besiddelse af skydevåben med tilhørende ammunition
på offentligt sted.
Tilfælde, hvor en person har tilladelse til at besidde et
skydevåben, men besidder det på et offentligt
tilgængeligt sted under omstændigheder, der er i strid
med tilladelsen, vil efter bestemmelsens forarbejder normalt ikke
være omfattet af våbenlovens § 10,
stk. 2. Som eksempel kan nævnes den situation, at et
medlem af en skytteforening, som har tilladelse til at transportere
våbnet mellem hjemmet og skydebanen, efter et besøg
på skydebanen under undskyldelige omstændigheder
medtager våbnet under et ærinde i byen, hvor der i
øvrigt ikke er grund til at antage, at den
pågældende kan tænkes at bruge våbnet uden
for foreningen. I sådanne tilfælde er det forudsat, at
den pågældende som hidtil idømmes en
bødestraf, jf. våbenlovens § 10,
stk. 1.
Det er i forarbejderne endvidere anført, at det ikke
kan udelukkes, at der kan forekomme tilfælde, hvor besiddelse
af skydevåben med ammunition på offentligt
tilgængelige steder sker under sådanne særlig formildende
omstændigheder, at der ikke er grundlag for at
henføre forholdet under våbenlovens § 10,
stk. 2. Som eksempel nævnes bl.a. tilfælde, hvor
en person transporterer våbnet for en anden, som har
våbentilladelse, f.eks. et medlem af en skytteforening, som
efter skydetræning har et hastende ærinde og derfor
beder et familiemedlem, som ikke har våbentilladelse, om at
transportere våbnet til bopælen. Sådanne
tilfælde forudsættes bedømt efter
§ 10, stk. 1.
Efter straffelovens § 192 a straffes den, som i
strid med lovgivningen om våben og eksplosivstoffer
indfører, udfører, transporterer, erhverver,
overdrager, besidder, bærer, anvender, tilvirker, udvikler
eller med henblik på udvikling forsker i våben eller
eksplosivstoffer, som på grund af deres særdeles
farlige karakter er egnet til at forvolde betydelig skade, med
fængsel indtil 6 år.
Bestemmelsen finder alene anvendelse på våben og
eksplosivstoffer, som er af særdeles
farlig karakter, og som derfor er egnede til at forvolde
betydelig skade, f.eks. panserværnsraketter og automatiske
skydevåben, herunder maskinpistoler. Øvrige
skydevåben er ikke omfattet af straffelovens § 192
a.
Det er i bestemmelsens forarbejder, jf. Folketingstidende
1996-97, Tillæg A, side 2513, forudsat, at straffen for
overtrædelse af straffelovens § 192 a som
udgangspunkt vil være mindst 10-12 måneders
fængsel. Er våbnet anvendt til f.eks. trusler, jf.
straffelovens § 266, bliver der normalt tale om en
betydeligt højere straf.
Hvis et skydevåben affyres under omstændigheder,
hvor der opstår nærliggende fare for nogens liv eller
førlighed, vil den pågældende kunne straffes
efter straffelovens § 252, stk. 1, om
hensynsløs fareforvoldelse. Det vil f.eks. kunne være
tilfældet, hvis et skydevåben affyres et sted, hvor en
eller flere personer er til stede. Efter omstændighederne
(afhængigt af gerningsmandens forsæt) vil der
også kunne opstå spørgsmål om straf for
vold (straffelovens §§ 244-246) eller drab
(straffelovens § 237), eventuelt forsøg
herpå.
2.2. Lovforslagets udformning
2.2.1. Som det fremgår af pkt. 2.1 ovenfor, blev
straffen for bl.a. besiddelse af skydevåben på
offentligt tilgængelige steder skærpet ved lov nr. 411
af 10. juni 1997 om ændring af straffeloven, retsplejeloven
og våbenloven.
I den seneste tid har der bl.a. været en række
voldsomme skudepisoder, hvor der er anvendt skydevåben
på offentligt tilgængelige steder. Det er Rigspolitiets
vurdering, at der er en betydelig mængde skydevåben i
omløb, og at der i hvert fald blandt kriminelle grupper og
netværk i den seneste tid har været en stigende
anvendelse af skydevåben i forbindelse med
konfrontationer.
Rigspolitiet er ikke i besiddelse af statistisk materiale, der
generelt kan belyse antallet af sager på landsplan, hvor
personer ulovligt har besiddet eller anvendt skydevåben, men
Rigspolitiet har i forbindelse med arbejdet med monitering af visse
kriminelle grupper og netværk (bander) i 2007 registreret 28
episoder på landsplan, hvor skydevåben har været
anvendt i det offentlige rum. Endvidere har Københavns
Politi oplyst, at man i 2007 har registreret 13 sager, hvor der i
det offentlige rum er afgivet skud med skarp ammunition, og at man
i 2007 har registreret 134 sager, hvor personer i det offentlige
rum har været i besiddelse af skydevåben beregnet til
skarp ammunition. Det er Rigspolitiets vurdering, at man - med de
forbehold, som må følge af, at København er en
storby - må kunne lægge til grund, at der også i
landets øvrige politikredse er tale om et betydeligt antal
sager, hvor en person i det offentlige rum har været i
besiddelse af skydevåben eller har afgivet skud med skarp
ammunition.
Som anført i pkt. 1.2 ovenfor har Rigspolitiet allerede
taget en række initiativer med henblik på at styrke
indsatsen mod ulovlige skydevåben mv. På den ovenfor
anførte baggrund er der herudover efter Justitsministeriets
opfattelse også behov for at styrke det strafferetlige
værn mod ulovlig besiddelse mv. af skydevåben på
offentligt tilgængelige steder, således at der sker en
betydelig skærpelse af straffene på dette
område.
Dette bør efter Justitsministeriets opfattelse
både omfatte tilfælde, hvor skydevåben besiddes
med tilhørende ammunition, og hvor skydevåben besiddes
uden ammunition. Også besiddelse af et ikke-skarpladt
våben vil således kunne være en medvirkende
faktor til, at en konflikt f.eks. optrappes og udvikler sig
betydeligt mere voldeligt, end det ellers ville have været
tilfældet, hvis våbnet f.eks. anvendes til trusler
eller lignende, og hvis andre aktører i konflikten
også er i besiddelse af våben.
Hertil kommer, at det i nogle tilfælde formentlig vil
kunne være mere eller mindre tilfældigt, om
våbnet bæres sammen med ammunition eller ej, og navnlig
hvis der er tale om personer fra kriminelle miljøer, vil
disse antagelig ofte i praksis meget hurtigt kunne fremskaffe
ammunition til et våben, de har med sig. En
strafskærpelse, der omfatter besiddelse af skydevåben
på offentligt tilgængelige steder både med og
uden ammunition, vil endvidere afspejle, at enhver besiddelse af
ulovlige skydevåben på offentligt tilgængelige
steder er en særdeles alvorlig overtrædelse af
våbenlovgivningen, der potentielt indebærer en
betydelig risiko for andre menneskers liv eller helbred.
Det foreslås på denne baggrund at indsætte
en ny bestemmelse i straffeloven (som § 192 a,
stk. 1), hvorefter den, som besidder bærer eller
anvender skydevåben i strid med lovgivningen om våben
og eksplosivstoffer under særlig skærpende
omstændigheder, straffes med fængsel indtil 4 år,
når overtrædelsen sker på et offentligt
tilgængeligt sted.
2.2.2. Den foreslåede bestemmelse omfatter den, der
besidder, bærer eller anvender
skydevåben på offentligt tilgængelige steder.
Dette svarer som udgangspunkt til de handlinger, der er omfattet af
forbuddet i våbenlovens § 2, stk. 1.
Bestemmelsen omfatter besiddelse mv. af skydevåben
på offentligt tilgængelige
steder, hvor der efter Justitsministeriets opfattelse
bør ske en betydelig skærpelse af straffen for ulovlig
våbenbesiddelse som følge af den potentielle fare for
andre menneskers sikkerhed.
Den foreslåede bestemmelse er udformet sådan, at
der skal være tale om besiddelse mv. af skydevåben i
strid med våbenlovgivningen under
særlig skærpende omstændigheder på
offentligt tilgængelige steder. Hermed sigtes først og
fremmest til det pågældende skydevåbens
farlighed, hvilket bør fastlægges med udgangspunkt i
våbenlovens regulering af skydevåben, som er baseret
på en generel vurdering af våbnenes farlighed. Det er
således forudsat, at besiddelse mv. af skydevåben
på offentligt tilgængelige steder som udgangspunkt vil
være omfattet af den foreslåede bestemmelse, medmindre
der er tale om skydevåben, som det alene er forbudt at
besidde for personer under 18 år, jf. våbenlovens
§ 1, stk. 2, litra a, jf. § 2,
stk. 1, 2. pkt. (som udgangspunkt luft- og
fjederbøsser, bortset fra armbrøster og
slangebøsser).
Det bemærkes, at Justitsministeriet den 19. december
2007 har sendt et udkast til bekendtgørelse om ændring
af våbenbekendtgørelsen i høring, hvorefter
luft- og fjedervåben med en anslagsenergi ved mundingen for
den samlede haglvægt på over 10 joule på grund af
deres farlighed omfattes af forbuddet i våbenlovens
§ 1, stk. 1, nr. 1, jf. § 2, stk. 1,
1. pkt. Luftdrevne hardball- og paintballvåben, som på
grund af den anvendte ammunition (plastikkugler eller kugler
bestående af gelatineskaller med farvestof eller massivt
gummi) er væsentligt mindre farlige end almindelige luft- og
fjedervåben, er dog ikke omfattet af udkastet. Denne
ændring vil i givet fald indebære, at også
besiddelse af de nævnte luft- og fjedervåben på
offentligt tilgængeligt sted vil være omfattet af
forslaget til straffelovens § 192 a, stk. 1. I de
indkomne høringssvar vedrørende
bekendtgørelsen er der rejst nogle spørgsmål af
mere teknisk karakter, som er under afklaring.
Bekendtgørelsen forventes udstedt i løbet af
foråret.
Udgangspunktet vil således være, at besiddelse mv.
af skydevåben, der er omfattet af det generelle forbud i
våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, vil være
omfattet af forslaget til straffelovens § 192 a,
stk. 1, når besiddelsen mv. sker på offentligt
tilgængeligt sted.
Lovforslaget indebærer, at ulovlig besiddelse på
offentligt tilgængelige steder af skydevåben, bortset
fra visse mindre farlige skydevåben, fremover som
udgangspunkt skal straffes efter den foreslåede
§ 192 a, stk. 1, i straffeloven og ikke efter
våbenlovens § 10, stk. 2.
Der vil ligesom efter den gældende bestemmelse i
våbenlovens § 10, stk. 2, kunne forekomme
tilfælde, hvor besiddelsen af de omhandlede skydevåben
på offentligt tilgængeligt sted sker under specielle konkrete omstændigheder, der
ikke kan anses for særlig skærpende, således at
overtrædelsen ikke er omfattet af den foreslåede
bestemmelse, jf. herved pkt. 2.1.1 ovenfor om tilfælde, hvor
en person transporterer våbnet for en anden, som har
våbentilladelse, f.eks. et medlem af en skytteforening, som
efter skydetræning har et hastende ærinde og derfor
beder et familiemedlem, som ikke har våbentilladelse, om at
transportere våbnet til bopælen. Tilsvarende bør
tilfælde, hvor en person har tilladelse
til at besidde et skydevåben, men besidder det
på et offentligt tilgængeligt sted under
omstændigheder, der er i strid med tilladelsen, i
almindelighed heller ikke henføres under den
foreslåede bestemmelse, jf. også pkt. 2.1.1 ovenfor om
den gældende bestemmelse i våbenlovens § 10,
stk. 2. Sådanne tilfælde vil som hidtil normalt
skulle bedømmes efter våbenlovens § 10,
stk. 1.
2.2.3. Med den foreslåede bestemmelse i straffelovens
§ 192 a, stk. 1, lægges der op til en
væsentlig skærpelse af straffen for ulovlig besiddelse
af skydevåben på offentligt tilgængelige steder.
Det forudsættes således, at straffen for besiddelse af
skydevåben med tilhørende
ammunition på offentligt tilgængelige steder i
førstegangstilfælde normalt vil være 6
måneders fængsel (mod i dag 4 måneder). Det er
som efter den gældende bestemmelse i våbenlovens
§ 10, stk. 2, ikke et krav, at våbnet er ladt,
men den, der er i besiddelse af våbnet, skal samtidig
være i besiddelse af ammunition på sin person, i en
medbragt taske, i det køretøj, hvori den
pågældende antræffes, eller på anden
lignende let tilgængelig måde. I
gentagelsestilfælde, herunder når der foreligger flere
forhold til samtidig pådømmelse, forudsættes
straffen at være 8-10 måneders fængsel (mod i dag
6-8 måneder).
Ved besiddelse af skydevåben uden
tilhørende ammunition på offentligt
tilgængelige steder forudsættes det, at straffen i
førstegangstilfælde fremover normalt vil være 4
måneders fængsel. I gentagelsestilfælde, herunder
når der foreligger flere forhold til samtidig
pådømmelse, forudsættes straffen at være
6-8 måneders fængsel. Dette indebærer en
betydelig skærpelse af straffen i forhold til i dag, hvor
det, som nævnt i pkt. 2.1.1 ovenfor, beror på en
konkret vurdering, om der bliver tale om frihedsstraf.
Hvis der herudover foreligger yderligere skærpende
omstændigheder, f.eks. såfremt skydevåbenet
bæres i forbindelse med et indbrud eller brugstyveri af en bil eller anvendes til
trusler, hvor der kan være
særlig fare for, at våbnet anvendes, vil straffen for
våbenbesiddelsen afhænge af karakteren af de forhold,
hvorunder våbnet er båret, men det forudsættes,
at der i sådanne tilfælde bliver tale om en straf for
våbenbesiddelsen, der ligger noget over de angivne
strafniveauer.
Såfremt skydevåbnet ikke blot har været i
gerningsmandens besiddelse, men også har været affyret på offentligt
tilgængeligt sted, men uden konkret at have medført
fare for andre menneskers liv eller førlighed,
forudsættes straffen at være noget over de
ovennævnte 6 måneders fængsel i
førstegangstilfælde. Dette vil f.eks. være
tilfældet, hvis et skydevåben affyres, hvor der ikke er
andre mennesker til stede, som kan blive ramt.
Hvis affyringen af skydevåbnet har indebåret en
overtrædelse af straffelovens § 252 om fremkaldelse
af nærliggende fare for andres liv eller førlighed,
vil der skulle straffes for overtrædelse af både den
foreslåede bestemmelse i straffelovens § 192 a,
stk. 1, og straffelovens § 252. Det vil f.eks. kunne
være tilfældet, hvis et skydevåben affyres et
sted, hvor en eller flere personer risikerer at blive ramt, jf.
pkt. 2.1.3 ovenfor. Den samlede strafudmåling for
overtrædelse af både straffelovens § 192 a,
stk. 1, og § 252 vil i sådanne tilfælde
bero på sagens konkrete omstændigheder, herunder bl.a.
de nærmere omstændigheder omkring affyringen af
våbnet og den fare, der har været for andre personers
liv eller førlighed. Det forudsættes, at straffen
under alle omstændigheder vil ligge betydeligt over de 6
måneders fængsel, der som nævnt forudsættes
at være straffen, hvor skydevåbnet alene har
været i gerningsmandens besiddelse (og ikke affyret) på
offentligt tilgængeligt sted.
Det bemærkes, at fastsættelsen af straffen fortsat
vil bero på domstolenes konkrete vurdering i det enkelte
tilfælde af sagens omstændigheder, og det angivne
strafniveau vil kunne fraviges i op- eller nedadgående
retning, hvis der i den konkrete sag foreligger
omstændigheder, der taler herfor.
Der tilsigtes med lovforslaget ikke ændringer af
straffen for besiddelse af våben
på bopælen eller andre ikke offentligt
tilgængelige steder, der som hidtil vil skulle
straffes efter våbenlovens § 10, stk. 1 eller
2.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1,
nr. 2 (forslaget til straffelovens § 192 a, stk. 1),
og bemærkningerne hertil.
2.2.4. Den foreslåede indsættelse af et nyt
stk. 1 i straffelovens § 192 a om ulovlig besiddelse
af skydevåben under særlig skærpende
omstændigheder på offentligt tilgængelige steder
vil medføre, at en sådan overtrædelse efter
omstændighederne kan give grundlag for udvisning også
efter reglen i udlændingelovens § 22, nr. 6, som
henviser til bl.a. straffelovens § 192 a. En sådan
overtrædelse vil endvidere bl.a. være omfattet af
reglen i udlændingelovens § 11, stk. 7, nr. 3,
om begrænsning i adgangen til at opnå
tidsubegrænset opholdstilladelse.
3.Varetægtsfængsling
3.1. Gældende ret
Efter retsplejelovens § 762, stk. 1, kan en
person varetægtsfængsles, når der er begrundet
mistanke om, at den pågældende har begået en
lovovertrædelse, som er undergivet offentlig påtale,
såfremt lovovertrædelsen har en strafferamme på
mindst fængsel i 1 år og 6 måneder eller derover.
Herudover skal der være bestemte grunde til at antage, at den
pågældende vil unddrage sig retsforfølgning,
på fri fod vil begå ny kriminalitet eller vil
vanskeliggøre forfølgningen i sagen, navnlig ved at
fjerne spor eller advare eller påvirke andre.
Efter retsplejelovens § 762, stk. 2, kan en
person endvidere under visse betingelser
varetægtsfængsles af hensyn til
retshåndhævelsen (såkaldt
retshåndhævelsesarrest). Efter retsplejelovens
§ 762, stk. 2, nr. 1, kan der således ske
varetægtsfængsling, når der foreligger en
særligt bestyrket mistanke om, at den sigtede har
begået en lovovertrædelse, som er undergivet offentlig
påtale, og som efter loven kan medføre fængsel i
6 år eller derover, og hensynet til
retshåndhævelsen efter oplysningerne om forholdets
grovhed skønnes at kræve, at den
pågældende ikke er på fri fod.
Varetægtsfængsling efter bestemmelsen antages at
forudsætte, at gerningsmanden forventes idømt en
»langvarig fængselsstraf mv.«, dvs. en ubetinget
fængselsstraf på i størrelsesordenen mindst 8-10
måneder.
Efter retsplejelovens § 762, stk. 2, nr. 2, kan
der endvidere varetægtsfængsles, når der
foreligger en særligt bestyrket mistanke om, at den
pågældende har begået en række
nærmere angivne lovovertrædelser (navnlig vold mv.),
såfremt lovovertrædelsen efter oplysningerne om
forholdets grovhed kan ventes at ville medføre en ubetinget
dom på fængsel i mindst 60 dage, og hensynet til
retshåndhævelsen skønnes at kræve, at
sigtede ikke er på fri fod.
Efter retsplejelovens § 762, stk. 3, kan
varetægtsfængsling ikke anvendes, hvis
lovovertrædelsen kan ventes at ville medføre straf af
bøde eller fængsel i højst 30 dage, eller hvis
frihedsberøvelsen vil stå i misforhold til den herved
forvoldte forstyrrelse af sigtedes forhold, sagens betydning og den
retsfølge, som kan ventes, hvis den pågældende
findes skyldig (proportionalitetsprincippet).
Som det fremgår af pkt. 2.1.1 ovenfor, er strafferammen
for overtrædelse af våbenloven, herunder besiddelse af
skydevåben på offentligt tilgængeligt sted, op
til 2 års fængsel, jf. våbenlovens
§ 10, stk. 1 og 2. Der er således efter de
gældende regler i et vist omfang mulighed for
varetægtsfængsling efter retsplejelovens
§ 762, stk. 1, hvis der foreligger bestemte grunde
til at antage, at den pågældende vil unddrage sig
forfølgningen, på fri fod vil begå ny
kriminalitet eller vil vanskeliggøre forfølgningen i
sagen, navnlig ved at fjerne spor eller advare eller påvirke
andre.
Derimod kan der ikke ske varetægtsfængsling af
hensyn til retshåndhævelsen efter retsplejelovens
§ 762, stk. 2, i sager om overtrædelse af
våbenloven, herunder besiddelse af skydevåben på
offentligt tilgængelige steder. Der er alene mulighed for
retshåndhævelsesarrest i sager om besiddelse af
særligt farlige skydevåben efter den gældende
bestemmelse i straffelovens § 192 a, der har en
strammeramme på op til 6 års fængsel, jf.
retsplejelovens § 762, stk. 2, nr. 1.
3.2. Lovforslagets udformning
Strafferetsplejeudvalgets betænkning nr. 1496/2008 om
retshåndhævelsesarrest i sædelighedssager
indeholder en række mere generelle overvejelser om
anvendelsen af retshåndhævelsesarrest, jf. navnlig
betænkningen side 41-48 og pkt. 3.1.4 i de almindelige
bemærkninger til det samtidig fremsatte lovforslag om
ændring af retsplejeloven (retshåndhævelsesarrest
i visse sædelighedssager).
Efter Justitsministeriets opfattelse taler de hensyn, der
begrunder varetægtsfængsling af hensyn til
retshåndhævelsen i sager om bl.a. vold og
hensynsløs fareforvoldelse (straffelovens § 252),
for, at der også i sager om besiddelse mv. af ulovlige
skydevåben på offentligt tilgængelige steder
bør være mulighed for
retshåndhævelsesarrest navnlig på grund af
risikoen for, at et medbragt skydevåben faktisk anvendes med
deraf følgende særlig fare for andre menneskers liv
eller helbred.
Det foreslås på den baggrund at tilføje den
foreslåede bestemmelse i straffelovens § 192 a,
stk. 1, i opregningen i retsplejelovens § 762,
stk. 2, nr. 2, således at der kan ske
varetægtsfængsling, hvis der foreligger en
særligt bestyrket mistanke om en overtrædelse af den
foreslåede bestemmelse i straffelovens § 192 a,
stk. 1, der efter oplysningerne om forholdets grovhed kan
ventes at ville medføre en ubetinget dom på
fængsel i mindst 60 dage, og hensynet til
retshåndhævelsen skønnes at kræve, at
sigtede ikke er på fri fod.
Den foreslåede adgang til
retshåndhævelsesarrest i visse sager om ulovlig
våbenbesiddelse vil kunne anvendes i tilfælde, hvor det
ud fra de konkrete omstændigheder skønnes, at det med
henblik på at fastholde en fornøden konsekvens i
retshåndhævelsen af hensyn til retsbevidstheden er
påkrævet at fængsle den formodede gerningsmand,
selv om der ikke foreligger en endelig dom.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 2,
nr. 1 (forslaget til retsplejelovens § 762, stk. 2,
nr. 2), og bemærkningerne hertil.
4.Besiddelse af knive på offentligt
tilgængelige steder mv.
4.1. Gældende ret
Efter våbenlovens § 4, stk. 1, er det
forbudt på offentligt tilgængelige steder,
uddannelsessteder, i ungdomsklubber, fritidsordninger og lignende
at bære eller besidde kniv eller dolk, medmindre det sker som
led i erhvervsudøvelse, til brug ved jagt, lystfiskeri eller
sportsudøvelse eller har et andet lignende
anerkendelsesværdigt formål. Forbuddet omfatter dog
ikke foldeknive med en klinge på højst 7 cm, der ikke
kan fastlåses i udfoldet position.
Bestemmelsen blev oprindelig indsat i våbenloven ved lov
nr. 861 af 23. december 1987. Det fremgår bl.a. af
bemærkningerne til lovforslaget, jf. Folketingstidende
1987-88, Tillæg A, spalte 1775-1808, at det efter
bestemmelsen er forbudt at gå med kniv, hvis den bæres
blot til pynt eller lignende, eller den ikke skal bruges til noget
bestemt. Det er heller ikke tilladt at bære kniv f.eks. med
henblik på at skulle forsvare sig selv eller andre, hvis der
eventuelt skulle opstå en truende situation.
Skal kniven derimod anvendes som værktøj i
(lovligt) erhverv eller bruges i forbindelse med jagt, lystfiskeri
og sportsudøvelse, er det tilladt at bære den på
offentligt sted. Det gælder også, når kniven
bæres, mens den pågældende person er på vej
direkte til eller fra den pågældende aktivitet.
Opregningen i lovteksten er ikke udtømmende, jf. ordene
»eller andet lignende anerkendelsesværdigt
formål«. Således vil kniv også kunne
bæres som led i anden lovlig fritidsaktivitet. Dette
gælder f.eks. for spejdere og andre, der dyrker
friluftsvirksomhed og i den forbindelse anvender kniv.
Herudover er der en række andre tilfælde, hvor det
ud fra formålet med bestemmelsen er tilladt at bære
kniv på offentligt sted. Her tænkes navnlig på
situationer, hvor det i forbindelse med transport af kniv fra
ét sted til et andet ikke kan undgås, at kniven
medbringes på (passerer) offentligt område. Kniven er
f.eks. købt i en forretning og skal bringes hjem til
bopælen.
Ved lov nr. 217 af 31. marts 2004 fik § 4,
stk. 1, sin nuværende affattelse. Bestemmelsens stedlige
anvendelsesområde blev udvidet fra offentligt
tilgængelige steder til også at omfatte
uddannelsessteder, ungdomsklubber, fritidsordninger og lignende. Ud
over at bære kniv kom
bestemmelsen endvidere til også at omfatte besiddelse af kniv, hvilket betyder, at
også besiddelse af knive i biler på offentligt
tilgængelige steder uden et anerkendelsesværdigt
formål er forbudt. Endelig blev undtagelsen vedrørende
foldeknive indsnævret fra at gælde foldeknive med en
klinge på højst 7 cm til kun at gælde foldeknive
med en klinge på højst 7 cm, der ikke kan
fastlåses i udfoldet position.
Straffebestemmelsen vedrørende overtrædelse af
våbenlovens § 4, stk. 1, findes i
våbenlovens § 10, stk. 3, som ligeledes fik
sin nuværende affattelse ved ovennævnte
ændringslov fra 2004. Efter bestemmelsen straffes
overtrædelse af § 4, stk. 1, med bøde.
Er den pågældende tidligere straffet for
overtrædelse af § 4, stk. 1, er straffen
fængsel indtil 2 år.
Efter våbenlovens § 4, stk. 2, kan
justitsministeren udstede regler om et (generelt) forbud mod bl.a.
at besidde eller bære visse knive. I henhold hertil er der i
§ 14 i våbenbekendtgørelsen
(bekendtgørelse nr. 449 af 9. juni 2005) fastsat et forbud
mod bl.a. at besidde eller bære en række særlig
farlige knive uden tilladelse fra politiet.
Forbuddet - der gælder generelt og således ikke er
begrænset til offentligt tilgængelige steder mv. -
omfatter blandt andet knive, hvis klinge overstiger 12 cm,
medmindre de er udformet til og bæres eller besiddes med
henblik på anvendelse i erhverv, til husholdningsbrug eller
ved jagt, lystfiskeri eller sportsdykning, jf.
bekendtgørelsens § 14, stk. 1, nr. 1, jf.
stk. 3. Herudover omfatter forbuddet en række andre
knive, der har en særlig farlig konstruktion, herunder
springknive og enhåndsbetjente foldeknive, jf.
§ 14, stk. 1, nr. 2-8.
I henhold til bekendtgørelsens § 43,
stk. 4, straffes overtrædelse af § 14,
stk. 1, med bøde. I tredjegangstilfælde eller
derover er straffen fængsel indtil 2 år, under
særlig formildende omstændigheder dog
bøde.
Bæres eller besiddes en særlig farlig kniv, jf.
våbenbekendtgørelsens § 14, stk. 1,
uden politiets tilladelse og uden et anerkendelsesværdigt
formål på offentligt tilgængelige steder,
uddannelsessteder, i ungdomsklubber, fritidsordninger og lignende,
foreligger der en overtrædelse af både
våbenlovens § 4, stk. 1, og
våbenbekendtgørelsens § 14,
stk. 1.
De nuværende bødetakster mv. i sager om
overtrædelse af våbenlovens § 4, stk. 1,
fremgår af bemærkningerne til lovforslaget
vedrørende ovennævnte ændringslov nr. 217 af 31.
marts 2004, jf. Folketingstidende 2003-04, Tillæg A, spalte
3109-3176, og af Rigsadvokatens meddelelse nr. 6/2005 om
sanktionspåstande i våbenlovssager.
Ved overtrædelse af våbenlovens § 4,
stk. 1, uden samtidig overtrædelse af
våbenbekendtgørelsens § 14, stk. 1
(ulovlig besiddelse af »almindelige« knive på
offentligt tilgængelige steder mv.), forudsættes der
fastsat en bøde på 3.000 kr. i
førstegangstilfælde.
I sager, hvor der foreligger en overtrædelse af
både våbenlovens § 4, stk. 1, og
våbenbekendtgørelsens § 14, stk. 1
(ulovlig besiddelse af særlig farlige knive på
offentligt tilgængelige steder mv.), forudsættes der
fastsat en bøde på 5.000 kr. i
førstegangstilfælde.
Straffen for overtrædelse af våbenlovens
§ 4, stk. 1, forudsættes i
andengangstilfælde fastsat til fængsel i 7 dage. Hvis
betingelserne herfor er opfyldt, kan straffen gøres betinget
med vilkår om samfundstjeneste. Der kan endvidere forekomme
tilfælde, hvor ubetinget frihedsstraf i
andengangstilfælde vil forekomme urimelig henset til de
omstændigheder, hvorunder kniven mv. har været
medbragt, og i sådanne tilfælde er der mulighed for at
idømme bøde.
Det bemærkes, at straffen for en eventuel samtidig
overtrædelse af våbenbekendtgørelsens
§ 14, stk. 1, i andengangstilfælde eller
derover absorberes af straffen for overtrædelse af
våbenlovens § 4, stk. 1.
I tredjegangstilfælde er udgangspunktet en frihedsstraf
på mindst 14 dages fængsel. Rigsadvokaten har i sin
meddelelse oplyst, at straffene i disse tilfælde som
hovedregel har været ubetingede.
Lovforarbejderne til våbenlovens § 10,
stk. 3, indeholder ingen nærmere retningslinjer for
strafniveauet i fjerde- og femtegangstilfælde. Fra
retspraksis kan imidlertid nævnes en dom vedrørende et
fjerdegangstilfælde, som er omtalt i underbilag 1 til bilag 1
i lovforslaget vedrørende lovændringen fra 2004, hvor
der blev idømt 20 dages fængsel, og en dom
vedrørende et femtegangstilfælde, som er refereret i
Tidsskrift for Kriminalret, 2003, side 189, hvor der blev
idømt fængsel i 30 dage.
4.2. Lovforslagets udformning
I lyset af den seneste tids voldsepisoder, der har involveret
brug af kniv, har Justitsministeriet overvejet, hvordan man kan
bekæmpe denne form for personfarlig kriminalitet og
således forhindre nye knivoverfald.
Straffen for at overtræde forbuddet mod at bære
eller besidde kniv på offentligt tilgængelige steder
mv., jf. våbenlovens § 4, stk. 1, er i dag i
førstegangstilfælde en bøde på enten
3.000 kr. eller 5.000 kr. afhængig af knivens art, jf. pkt.
4.1 ovenfor. Efter Justitsministeriets opfattelse er der imidlertid
behov for en betydelig skærpelse af straffene på dette
område, således at det på en tydelig og
forståelig måde tilkendegives, at forbuddet mod at
bære kniv på offentligt tilgængelige steder skal
overholdes.
Det er Justitsministeriets vurdering, at det vil have en
præventiv effekt at gennemføre en
strafskærpelse, hvorefter ulovlig besiddelse af kniv på
offentligt tilgængelige steder som udgangspunkt skal straffes
med frihedsstraf allerede i førstegangstilfælde.
Det foreslås på den baggrund, at våbenlovens
§ 10, stk. 3, affattes således, at
overtrædelse af § 4, stk. 1, straffes med
fængsel indtil 2 år, under særlig formildende
omstændigheder dog med bøde.
Det forudsættes i den forbindelse, at der i førstegangstilfælde af
overtrædelse af § 4, stk. 1, som
altovervejende hovedregel fastsættes en kort ubetinget
frihedsstraf på 7 dages fængsel.
For unge under 18 år kan straffen dog gøres
betinget med vilkår om samfundstjeneste, hvis betingelserne
herfor er opfyldt.
Hvis der foreligger særlig formildende
omstændigheder, kan der - både for lovovertrædere
over og under 18 år - i førstegangstilfælde
idømmes bøde i stedet for fængsel. Der kan
således forekomme tilfælde, hvor en frihedsstraf i
førstegangstilfælde vil forekomme urimelig henset til
de omstændigheder, hvorunder kniven har været
medbragt.
Særlig formildende omstændigheder kan navnlig
tænkes at foreligge i tilfælde, hvor en person
oprindelig har haft et anerkendelsesværdigt formål (i
våbenlovens forstand) med at bære eller besidde kniv
på offentligt tilgængeligt sted, men på grund af
f.eks. et svinkeærinde eller en forglemmelse
efterfølgende er kommet i en situation, hvor det ikke
(længere) er lovligt at bære eller besidde den
pågældende kniv.
Der kan således efter omstændighederne foreligge
særlig formildende omstændigheder, hvis der f.eks. er
tale om en person, som efter en arbejdsdag, fisketur, spejdertur
eller lignende, hvor vedkommende lovligt har båret eller
været i besiddelse af en kniv, foretager et
restaurationsbesøg med kniven i lommen eller tasken i stedet
for at tage direkte hjem og dermed overtræder forbuddet i
våbenlovens § 4, stk. 1.
Hvis en person bærer kniv på steder eller under
omstændigheder, hvor der er en nærliggende risiko for,
at der kan opstå tilspidsede situationer af potentiel
voldelig karakter - f.eks. i værtshusmiljøer i aften-
eller nattetimerne - vil der dog kun sjældent foreligge
særlig formildende omstændigheder, uanset om den
pågældende person tidligere på dagen har haft et
anerkendelsesværdigt formål med at bære
kniven.
Hvis der foreligger særlig formildende
omstændigheder, forudsættes der som hidtil idømt
en bøde på 3.000 kr. Hvis forholdet samtidig
udgør en overtrædelse af
våbenbekendtgørelsens § 14, stk. 1,
forudsættes bøden fastsat til 5.000 kr.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 3,
nr. 4 (forslaget til våbenlovens § 10,
stk. 3), og bemærkningerne hertil, hvor bl.a.
strafudmålingen i gentagelsestilfælde er omtalt.
5.Kulsyredrevne hardball- og
paintballvåben
5.1. Gældende ret
Det er i dag forbudt for enhver at indføre, fremstille,
erhverve, besidde, bære eller anvende kulsyredrevne hardball- og
paintballvåben uden tilladelse fra justitsministeren, jf.
våbenlovens § 1, stk. 1, nr. 1, jf.
§ 2, stk. 1, 1. pkt.
Det er derimod alene forbudt for personer under 18 år at
erhverve, besidde, bære eller anvende luftdrevne hardball- og paintballvåben
uden tilladelse, jf. våbenlovens § 2, stk. 1,
2. pkt., jf. § 1, stk. 2, litra a. Personer over 18
år kan uden særlig tilladelse erhverve, besidde,
bære eller anvende sådanne våben.
Ammunition til hardball- og paintballvåben er ikke
omfattet af våbenloven.
5.2. Lovforslagets udformning
Rigspolitiet har oplyst, at våben, der anvender kulsyre
som drivmiddel, typisk er væsentligt svagere end luftdrevne
våben, og Rigspolitiet ser derfor ikke nogen
våbenteknisk begrundelse for at skelne mellem de nævnte
våbentyper.
På den baggrund og under hensyn til, at hardball- og
paintballvåben alene anvender plastikkugler eller kugler
bestående af gelatineskaller med farvestof eller massivt
gummi, foreslås det, at kulsyredrevne hardball- og
paintballvåben sidestilles med luftdrevne hardball- og
paintballvåben. Dette indebærer, at personer over 18
år fremover uden særlig tilladelse vil kunne erhverve,
besidde, bære eller anvende begge typer våben.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 3,
nr. 1 (forslaget til våbenlovens § 1, stk. 2,
litra b), og bemærkningerne hertil.
6.Fuldbyrdelse af straf på bopælen under
intensiv overvågning og kontrol
(fodlænkeordningen)
6.1. Gældende ret
Efter straffuldbyrdelseslovens § 78 a, stk. 1,
kan personer, der er idømt fængselsstraf i indtil 3
måneder, efter ansøgning gives tilladelse til, at
straffen udstås på bopælen under intensiv
overvågning og kontrol (den såkaldte
fodlænkeordning), såfremt den pågældende
person på gerningstidspunktet ikke var fyldt 25 år
(§ 78 a, stk. 1, nr. 1), eller straffen er
idømt for overtrædelse af færdselsloven
(§ 78 a, stk. 1. nr. 2).
Tilladelsen til at udstå straffen på bopælen
under intensiv overvågning og kontrol meddeles af
justitsministeren eller den, der bemyndiges dertil, jf.
straffuldbyrdelseslovens § 78 a, stk. 1. Tilladelsen
forudsætter, at en række betingelser er opfyldt, og at
den pågældende i øvrigt skønnes egnet til
denne afsoningsform, jf. § 78 b.
Justitsministeriet har den 12. marts 2008 fremsat lovforslag
om ændring af straffuldbyrdelsesloven (Udvidelse af ordningen
vedrørende fuldbyrdelse af straf på bopælen
under intensiv overvågning og kontrol) (L 97). Lovforslaget
indebærer, at fodlænkeordningen udvides, så den
kommer til at omfatte alle personer, der idømmes
fængselsstraf i indtil 3 måneder, uanset den
dømtes alder og forseelsens art.
6.2. Lovforslagets udformning
Som der nærmere er redegjort for under pkt. 1.2, finder
Justitsministeriet det særligt væsentligt, at der
reageres hurtigt og konsekvent i sager om ulovlig besiddelse af
skydevåben og knive på offentligt tilgængelige
steder, og Justitsministeriet vil derfor bl.a. tage initiativ til,
at de nuværende målsætninger for
sagsbehandlingstiderne i voldssager mv. udvides til også at
omfatte disse lovovertrædelser. Det vil bl.a. indebære,
at afsoningen for dømte, som ikke er
varetægtsfængslede, så vidt muligt skal
iværksættes senest 30 dage efter, at der er givet
fuldbyrdelsesordre.
Tilladelse til at afsone med fodlænke forudsætter,
at der på baggrund af den dømtes ansøgning
gennemføres en særlig visitationsprocedure, og der
skal i tilknytning hertil udarbejdes en egnethedsvurdering af den
dømte. Den nødvendige sagsbehandlingstid, før
denne afsoningsform i givet fald kan iværksættes,
medfører, at afsoning i fodlænke i praksis ikke vil
kunne iværksættes inden for den nævnte
tidsramme.
Det er et hovedformål med fodlænkeordningen at
fremme den dømtes fortsatte tilknytning til arbejdsmarkedet
gennem arbejde eller uddannelse. Dette hensyn gør sig
gældende i væsentlig mindre grad for dømte, der
skal afsone helt korte frihedsstraffe på op til 14 dage, idet
afsoningen her i de fleste tilfælde vil kunne
gennemføres uden en negativ påvirkning af den
pågældendes uddannelsesforløb eller
arbejdssituation. Endvidere er det ved disse helt korte straffe
vanskeligt at tilrettelægge et effektivt
kriminalitetsforebyggende program for den dømte, som er et
vigtigt led i fodlænkeordningen.
Med den foreslåede ændring af våbenlovens
§ 10, stk. 3, lægges der op til, at
overtrædelse af våbenlovens § 4, stk. 1,
om ulovlig besiddelse af knive på offentligt
tilgængelige steder mv. i førstegangstilfælde
som altovervejende hovedregel skal medføre en kort ubetinget
frihedsstraf på 7 dages fængsel og i
andengangstilfælde 14 dages fængsel. Denne del af
lovforslaget må antages at ville medføre en betydelig
ressourcemæssig belastning af kriminalforsorgen, hvis de
dømte skal have mulighed for at afsone disse helt korte
straffe med fodlænke, idet det bemærkes, at det
administrative arbejde med visitation, egnethedsvurdering, praktisk
iværksættelse mv. af en afsoning i hjemmet med
fodlænke er det samme uanset straffens længde.
På den anførte baggrund finder
Justitsministeriet, at der ikke bør være mulighed for
at afsone helt korte fængselsstraffe på op til og med
14 dages fængsel for overtrædelse af
våbenlovgivningen på bopælen under intensiv
overvågning og kontrol.
Det foreslås derfor at indsætte en bestemmelse i
straffuldbyrdelseslovens § 78 a, stk. 3, der
undtager fængselsstraffe indtil 14 dage for
overtrædelse af våbenlovgivningen fra
fodlænkeordningen, dog således, at dette ikke
gælder, hvis straffen tillige er idømt for
overtrædelse af anden lovgivning, og overtrædelsen af
våbenlovgivningen ikke har været af væsentlig
betydning for straffens længde, jf. lovforslagets
§ 4.
Som nævnt i pkt. 6.1 har Justitsministeriet den 12.
marts 2008 fremsat et lovforslag om ændring af
straffuldbyrdelsesloven (L 97), hvorefter fodlænkeordningen
udvides, så den kommer til at omfatte alle personer, der
idømmes fængselsstraf i indtil 3 måneder uanset
den dømtes alder og forseelsens art. Såfremt
lovforslag L 97 vedtages, vil Justitsministeriet fremsætte et
ændringsforslag, der tilpasser nærværende
lovforslag redaktionelt, idet den foreslåede undtagelse for
helt korte frihedsstraffe for overtrædelse af
våbenlovgivningen i givet fald også bør
gælde for dømte over 25 år.
Da der kan være en vis usikkerhed om, hvordan de
foreslåede ændringer af straffebestemmelserne vil
virke, vil Justitsministeriet anmode Rigsadvokaten om at
følge effekten af strafskærpelserne, og
kriminalforsorgen vil løbende følge
belægsudviklingen. Justitsministeriet vil i givet fald
på baggrund heraf over for Folketingets Retsudvalg
redegøre for erfaringerne med de nye regler, når de
har været i kraft i ca. et år, herunder med henblik
på, om den foreslåede begrænsning i adgangen til
at anvende fodlænkeordningen i sager om overtrædelse af
våbenlovgivningen bør opretholdes.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 4, nr.
1, (forslaget til straffuldbyrdelseslovens § 78 a, stk. 3), og
bemærkningerne hertil.
7.Lovforslagets økonomiske og administrative
konsekvenser
Med lovforslaget skærpes straffen for ulovlig besiddelse
af skydevåben og knive på offentlig tilgængelige
steder. Strafskærpelserne forventes at medføre en
forøgelse af strafmassen, når de er slået fuldt
igennem. Med den nuværende belægssituation i
kriminalforsorgen kan forøgelsen rummes inden for den
eksisterende kapacitet. Kriminalforsorgen følger
løbende belægsudviklingen, og Rigsadvokaten vil
følge effekten af strafskærpelserne, jf. også
Aftale mellem regeringen, Dansk Folkeparti og Ny Alliance om
flerårsaftale for kriminalforsorgen 2008-2011 af 28. februar
2008.
Lovforslaget skønnes ikke at have økonomiske
eller administrative konsekvenser for erhvervslivet eller
borgerne.
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser
og indeholder ikke EU-retlige aspekter.
| Positive konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Strafskærpelserne forventes at
medføre en forøgelse af strafmassen. Med den
nuværende belægssituation i kriminalforsorgen kan
forøgelsen rummes inden for den eksisterende kapacitet.
Kriminalforsorgen følger løbende
belægsudviklingen, og Rigsadvokaten vil følge effekten
af strafskærpelserne. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
8.Hørte myndigheder mv.
Et udkast til lovforslaget har været sendt til
høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter,
Domstolsstyrelsen, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Rigsadvokaten, Rigspolitiet,
Foreningen af Offentlige Anklagere, Politiforbundet i Danmark,
Direktoratet for Kriminalforsorgen, Advokatrådet,
Landsforeningen af Beskikkede Advokater, Institut for
Menneskerettigheder, Retssikkerhedsfonden, Dansk Retspolitisk
Forening, Amnesty International, Børne- og
Ungdomsorganisationernes Landsråd, Danmarks
Jægerforbund, Dansk Bøssemager- og
Våbenhandlerforening, Dansk Erhverv, Dansk
Firmaidrætsforbund, Dansk Knivforening, Dansk Skytte Union,
Danske Våbenhandleres Brancheforening, De Danske
Skytteforeninger, Det Kriminalpræventive Råd,
Foreningen af Fængselsinspektører og
Vicefængselsinspektører, Kriminalforsorgsforeningen,
Dansk Fængselsforbund og HK Landsklubben
Kriminalforsorgen.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
I bilaget til lovforslaget er de foreslåede bestemmelser
og ændringer sammenholdt med de gældende regler.
Til § 1
(Straffeloven)
Til nr. 1 (§ 114 a, nr. 1 og nr. 4-6)
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
lovforslagets § 1, nr. 2 (forslag til straffelovens
§ 192 a, stk. 1).
Til nr. 2 (§ 192 a, stk. 1)
Det foreslås at indsætte et nyt stk. 1 i
straffelovens § 192 a, hvorefter den, som besidder
bærer eller anvender skydevåben i strid med
lovgivningen om våben og eksplosivstoffer under særlig
skærpende omstændigheder, straffes med fængsel
indtil 4 år, når overtrædelsen sker på et
offentligt tilgængeligt sted.
Det er en forudsætning for at anvende bestemmelsen, at
der foreligger en overtrædelse af våbenloven.
Bestemmelsen vedrører alene besiddelse mv. af
skydevåben på offentligt
tilgængelige steder. Herved forstås som efter
den gældende bestemmelse i våbenlovens § 10,
stk. 2, steder, hvortil der er almindelig adgang, herunder
veje, parker, offentlige transportmidler, restauranter, butikker,
butikscentre, forlystelsessteder og offentlige kontorer. Besiddelse
af skydevåben i en bil, der befinder sig på offentligt
tilgængeligt sted, vil også være omfattet af
begrebet.
Med betingelsen om, at der skal være tale om besiddelse
mv. af skydevåben på offentligt tilgængeligt
steder under særlig skærpende
omstændigheder, sigtes først og fremmest til
det medtagne skydevåbens farlighed. Besiddelse af
skydevåben på offentligt tilgængelige steder vil
som udgangspunkt være omfattet af den foreslåede
bestemmelse, medmindre der er tale om skydevåben, som det
alene er forbudt at besidde for personer under 18 år, jf.
våbenlovens § 1, stk. 2, litra a, jf.
§ 2, stk. 1, 2. pkt. (som udgangspunkt luft- og
fjederbøsser, bortset fra armbrøster og
slangebøsser).
Lovforslaget indebærer, at ulovlig besiddelse af
skydevåben under særlig skærpende
omstændigheder på offentligt tilgængelige steder
fremover som udgangspunkt skal straffes efter forslaget til
straffelovens § 192 a, stk. 1, og ikke efter
våbenlovens § 10, stk. 2. Der henvises herved
også til den foreslåede ændring af
våbenlovens § 10, stk. 2, jf. lovforslagets
§ 3, nr. 3.
Der vil ligesom efter den gældende bestemmelse i
våbenlovens § 10, stk. 2, kunne forekomme
tilfælde, hvor besiddelsen af de omhandlede skydevåben
på offentligt tilgængeligt sted sker under specielle konkrete omstændigheder, der
ikke kan anses for særlig skærpende, således at
overtrædelsen ikke er omfattet af den foreslåede
bestemmelse. Det samme vil i almindelighed gælde
tilfælde, hvor en person har tilladelse
til at besidde et skydevåben, men besidder det
på et offentligt tilgængeligt sted i strid med
tilladelsen. Sådanne tilfælde vil som hidtil normalt
skulle bedømmes efter våbenlovens § 10,
stk. 1. Der henvises herom i det hele til pkt. 2.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Med lovforslaget lægges der op til en væsentlig
skærpelse af straffen for besiddelse mv. af skydevåben
på offentligt tilgængelige steder, jf. pkt. 2.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger, der indeholder en
nærmere beskrivelse af det forudsatte strafniveau efter den
foreslåede bestemmelse i straffelovens § 192 a,
stk. 1.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 2
(retsplejeloven)
Til nr. 1 (§ 762, stk. 2, nr. 2)
Det foreslås, at der også i sager om ulovlig
besiddelse mv. af skydevåben på offentligt
tilgængelige steder omfattet af forslaget til straffelovens
§ 192 a, stk. 1 (lovforslagets § 1, nr.
2), bliver mulighed for at varetægtsfængsle af hensyn
til retshåndhævelsen efter retsplejelovens
§ 762, stk. 2, nr. 2. Det vil være en
betingelse for varetægtsfængsling på dette
grundlag, at der foreligger en særligt bestyrket mistanke om
en overtrædelse af forslaget til straffelovens
§ 192 a, stk. 1, der efter oplysningerne om
forholdets grovhed kan ventes at ville medføre en ubetinget
dom på fængsel i mindst 60 dage, og at hensynet til
retshåndhævelsen skønnes at kræve, at
sigtede ikke er på fri fod.
Den foreslåede adgang til
retshåndhævelsesarrest i visse sager om ulovlig
våbenbesiddelse vil kunne anvendes i tilfælde, hvor det
ud fra de konkrete omstændigheder skønnes, at det med
henblik på at fastholde en fornøden konsekvens i
retshåndhævelsen af hensyn til retsbevidstheden er
påkrævet at fængsle den formodede gerningsmand,
selv om der ikke foreligger en endelig dom.
Der henvises i øvrigt til pkt. 3.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 3
(våbenloven)
Til nr. 1 (§ 1, stk. 2)
Med den foreslåede ændring sidestilles
kulsyredrevne hardball- og paintballvåben med luftdrevne
hardball- og paintballvåben. Dette indebærer, at
kulsyredrevne hardball- og paintballvåben ligesom luftdrevne
hardball- og paintballvåben fremover kan fremstilles og
indføres uden tilladelse. Personer over 18 år kan
endvidere erhverve, besidde, bære og anvende både
luftdrevne og kulsyredrevne hardball- og paintballvåben uden
tilladelse.
Efter våbenlovens § 2, stk. 1, 2. pkt.,
vil det derimod fortsat være forbudt for personer under 18
år at erhverve, besidde, bære eller anvende hardball-
og paintballvåben uden tilladelse, uanset om våbnene
anvender luft eller kulsyre som drivmiddel.
Der henvises i øvrigt til pkt. 5.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2 (§ 2, stk. 1)
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
lovforslagets § 3, nr. 1.
Til nr. 3 (§ 10, stk. 2)
Som følge af lovforslagets § 1, nr. 2, der
indebærer, at besiddelse af skydevåben på
offentligt tilgængelige steder fremover som udgangspunkt vil
skulle straffes efter den foreslåede bestemmelse i
straffeloven § 192 a, stk. 1, foreslås det, at
ulovlig besiddelse af skydevåben på offentligt
tilgængelige steder ikke længere nævnes som en
skærpende omstændighed i våbenlovens
§ 10, stk. 2.
Til nr. 4 (§ 10, stk. 3)
Med den foreslåede ændring af bestemmelsen
tilsigtes en skærpelse af straffen for overtrædelse af
§ 4, stk. 1, således at der i førstegangstilfælde af
overtrædelse af § 4, stk. 1, som
altovervejende hovedregel fastsættes en kort ubetinget
frihedsstraf på 7 dages fængsel.
For unge under 18 år kan straffen dog gøres
betinget med vilkår om samfundstjeneste, hvis betingelserne
herfor er opfyldt.
Hvis der foreligger særlig formildende
omstændigheder, jf. nærmere herom pkt. 4.2 i de
almindelige bemærkninger, kan der - både for
lovovertrædere over og under 18 år - i
førstegangstilfælde idømmes bøde i
stedet for fængsel.
I disse tilfælde forudsættes der som hidtil
idømt en bøde på 3.000 kr. Hvis forholdet
samtidig udgør en overtrædelse af
våbenbekendtgørelsens § 14, stk. 1,
forudsættes bøden fastsat til 5.000 kr.
I andengangstilfælde
forudsættes der som altovervejende hovedregel idømt en
ubetinget frihedsstraf på 14 dages fængsel. Dette
gælder som udgangspunkt også for unge under 18
år. Også i andengangstilfælde kan der -
både for lovovertrædere over og under 18 år -
imidlertid foreligge sådanne særlig formildende
omstændigheder, at der alene bør idømmes en
bøde.
I tredjegangstilfælde
forudsættes der som altovervejende hovedregel idømt en
ubetinget frihedsstraf på mindst 20 dage. Der vil i
tredjegangstilfælde og derudover kun i helt sjældne
tilfælde kunne tænkes at være tale om
sådanne særlig formildende omstændigheder, at
udgangspunktet om frihedsstraf kan fraviges.
I tilknytning til de foreslåede strafskærpelser
skal det generelt bemærkes, at fastsættelse af straffen
fortsat vil bero på domstolenes konkrete vurdering i det
enkelte tilfælde af samtlige sagens omstændigheder, og
at de angivne strafpositioner vil kunne fraviges i op- og
nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag foreligger
skærpende eller formildende omstændigheder.
Der henvises i øvrigt til pkt. 4.2 i de almindelige
bemærkninger.
Til § 4
(straffuldbyrdelsesloven)
Til nr. 1 (§ 78 a, stk. 3)
Det foreslås at indsætte en bestemmelse i
straffuldbyrdelseslovens § 78 a, stk. 3, hvorefter
tilladelse til afsoning på bopælen under intensiv
overvågning og kontrol ikke kan meddeles for personer, der er
idømt fængselsstraf indtil 14 dage for
overtrædelse af våbenlovgivningen, medmindre straffen
tillige er idømt for overtrædelse af anden lovgivning,
og den eller de skete overtrædelser af
våbenlovgivningen ikke har været af væsentlig
betydning for straffens længde.
Bestemmelsen indebærer navnlig, at personer, der i
førstegangstilfælde idømmes 7 dages
fængsel for ulovlig besiddelse af kniv på offentligt
tilgængeligt sted, jf. våbenlovens § 4,
stk. 1, eller i andengangstilfælde idømmes 14
dages fængsel, ikke vil kunne opnå tilladelse til at
afsone på bopælen under intensiv overvågning og
kontrol.
Det forudsættes, at overtrædelse af
våbenlovgivningen ikke anses for at have haft væsentlig
betydning for den samlede fængselsstrafs længde, hvis
det kan lægges til grund, at straffen for overtrædelse
af våbenlovgivningen ikke udgør mere end en tredjedel
af den samlede straf. Det forudsættes, at
politidirektøren, når sagen fremsendes til
kriminalforsorgen efter domfældelsen, afgiver en udtalelse
om, hvorvidt eventuelle overtrædelser af anden lovgivning end
våbenlovgivningen har været af væsentlig
betydning for den samlede strafs længde.
Hvis den samlede straf, der ønskes afsonet med
fodlænke, overstiger 14 dage, gælder den
foreslåede bestemmelse ikke, uanset om der indgår en
straf på 14 dages fængsel eller mindre for
overtrædelse af våbenlovgivningen.
Der henvises i øvrigt til pkt. 6.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til § 5
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2008.
Til § 6
Bestemmelsen vedrører lovens territoriale
gyldighedsområde og indebærer, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland. Lovens
§ 1 kan dog ved kongelig anordning sættes helt
eller delvis i kraft for Færøerne med de
ændringer, som de særlige færøske forhold
tilsiger.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | I straffeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1260 af 23. oktober 2007,
foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 114
a. Begås en af de i nr. 1-6 nævnte handlinger,
uden at forholdet omfattes af § 114, kan straffen
overstige den højeste for lovovertrædelsen foreskrevne
straf med indtil det halve. Hvis den højeste straf, der er
foreskrevet for den pågældende handling, er mindre end
4 års fængsel, kan straffen dog stige til fængsel
indtil 6 år. | | |
1) Overtrædelse af § 180,
§ 181, stk. 1, § 183, stk. 1 eller 2,
§ 183 a, § 184, stk. 1, § 192 a,
§ 193, stk. 1, §§ 237, 244, 245, 246,
250, § 252, stk. 1, § 266, § 288
eller § 291, stk. 1 eller 2, når handlingen er
omfattet af artikel 1 i konventionen af 16. december 1970 om
bekæmpelse af ulovlig bemægtigelse af
luftfartøjer, artikel 1 i konventionen af 23. september 1971
til bekæmpelse af ulovlige handlinger mod den civile
luftfarts sikkerhed eller artikel II i protokollen af 24. februar
1988 til bekæmpelse af ulovlige voldshandlinger i lufthavne,
der betjener den internationale civile luftfart. | | 1. I
§ 114 a, nr. 1 og nr. 4-6, ændres »192
a« til: »192 a, stk. 2«. |
2) (Udelades) | | |
3) (Udelades) | | |
4) Overtrædelse af § 180,
§ 181, stk. 1, § 183, stk. 1 eller 2,
§ 186, stk. 1, §§ 192 a, 192 b, 237,
244, 245, 246, 260, 266, 276, 278, 279, 279 a, 281, 288 eller
§ 291, stk. 2, når handlingen er omfattet af
artikel 7 i IAEA-konventionen (Det Internationale
Atomenergiagenturs konvention) af 26. oktober 1979 om fysisk
beskyttelse af nukleare materialer. | | |
5) Overtrædelse af § 180,
§ 181, stk. 1, § 183, stk. 1 eller 2,
§ 183 a, § 184, stk. 1, § 192 a,
§ 193, stk. 1, §§ 237, 244, 245, 246,
§ 252, stk. 1, §§ 260, 266, 288 eller
§ 291, stk. 1 eller 2, når handlingen er
omfattet af artikel 3 i konventionen af 10. marts 1988 til
bekæmpelse af ulovlige handlinger mod
søfartssikkerheden eller artikel 2 i protokollen af 10.
marts 1988 til bekæmpelse af ulovlige handlinger mod
sikkerheden for fastgjorte platforme, der befinder sig på
kontinentalsokkelen. | | |
6) Overtrædelse af § 180,
§ 181, stk. 1, § 183, stk. 1 eller 2,
§ 183 a, § 184, stk. 1, § 186,
stk. 1, § 192 a, § 193, stk. 1,
§§ 237, 244, 245, 246, 250, § 252,
stk. 1, § 266 eller § 291, stk. 2,
når handlingen er omfattet af artikel 2 i den internationale
konvention af 15. december 1997 til bekæmpelse af
terrorbombninger. | | |
| | |
| | 2. I
§ 192 a indsættes som stk. 1: |
§ 192
a. Den, som i strid med lovgivningen om våben og
eksplosivstoffer indfører, udfører, transporterer,
erhverver, overdrager, besidder, bærer, anvender, tilvirker,
udvikler eller med henblik på udvikling forsker i våben
eller eksplosivstoffer, som på grund af deres særdeles
farlige karakter er egnet til at forvolde betydelig skade, straffes
med fængsel indtil 6 år. | | »Den, som besidder, bærer
eller anvender skydevåben i strid med lovgivningen om
våben og eksplosivstoffer under særlig skærpende
omstændigheder, straffes med fængsel indtil 4 år,
når overtrædelsen sker på offentligt
tilgængeligt sted.« Stk. 1 bliver herefter
stk. 2. |
| | |
| | § 2 |
| | I retsplejeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1261 af 23. oktober 2007 som
ændret ved lov nr. 67 af 11. februar 2008, foretages
følgende ændring: |
| | |
§ 762.
(Udelades) | | |
Stk. 2.
En sigtet kan endvidere varetægtsfængsles, når
der foreligger en særligt bestyrket mistanke om, at han har
begået | | |
1) en lovovertrædelse, som er
undergivet offentlig påtale, og som efter loven kan
medføre fængsel i 6 år eller derover, og
hensynet til retshåndhævelsen efter oplysningerne om
forholdets grovhed skønnes at kræve, at sigtede ikke
er på fri fod, eller | | |
2) en overtrædelse af straffelovens
§ 119, stk. 1, § 123, § 134 a,
§§ 244-246, § 250 eller § 252,
såfremt lovovertrædelsen efter oplysningerne om
forholdets grovhed kan ventes at ville medføre en ubetinget
dom på fængsel i mindst 60 dage og hensynet til
retshåndhævelsen skønnes at kræve, at
sigtede ikke er på fri fod. | | 1. I
§ 762, stk. 2, nr. 2, indsættes efter
»§ 134 a,«: »§ 192 a,
stk. 1,«. |
| | |
| | § 3 |
| | I lov om våben og eksplosivstoffer,
jf. lovbekendtgørelse nr. 1316 af 26. november 2007,
foretages følgende ændringer: |
§ 1.
(Udelades) | | |
Stk. 2.
Undtaget fra forbuddet er: | | |
a) Luft- og fjederbøsser, bortset
fra de i stk. 1, nr. 6, nævnte, og ammunition
hertil, | | |
| | 1. I
§ 1, stk. 2, indsættes efter litra a som nyt
litra: |
b) indstikningspatroner af kaliber ikke
over 4,5 mm og dertil hørende ammunition med kugleformet
projektil og patronlængde ikke over 12 mm, | | »b) kulsyredrevne hardball- og
paintballvåben,« Litra b-d bliver herefter litra c-e. |
c) slagteapparater, der udelukkende kan
anvendes til slagtning, og ammunition, der udelukkende kan anvendes
dertil, | | |
d) pyrotekniske artikler. | | |
Stk. 3-6. (Udelades) | | |
| | |
§ 2.
Det er forbudt uden tilladelse fra justitsministeren eller den,
ministeren bemyndiger dertil, ved overdragelse at erhverve
genstande eller stoffer, der er omfattet af forbuddet i
§ 1, eller at besidde, bære eller anvende
sådanne genstande eller stoffer. Det samme gælder for
personer under 18 år med hensyn til de genstande, der er
omfattet af § 1, stk. 2, litra a og b. | | 2. I
§ 2, stk. 1, 2. pkt., ændres »litra a og
b« til: »litra a-c«. |
Stk. 2-3.
(Udelades) | | |
§ 10.
(Udelades) | | |
Stk. 2.
Består overtrædelsen i besiddelse af skydevåben
under særlig skærpende omstændigheder, herunder
besiddelse af skydevåben med tilhørende ammunition
på offentligt tilgængelige steder eller gentagne
tilfælde af besiddelse af skydevåben, er straffen
fængsel indtil 2 år. | | 3.§ 10, stk. 2, affattes
således: »Stk. 2. Består overtrædelsen
i besiddelse af skydevåben under særlig skærpende
omstændigheder, herunder gentagne tilfælde af
besiddelse af skydevåben, er straffen fængsel indtil 2
år.« |
Stk. 3.
Overtrædelse af § 4, stk. 1, straffes med
bøde. Straffen kan stige til fængsel i 2 år,
når den pågældende tidligere er straffet for
overtrædelse af § 4, stk. 1. Stk. 4-5.
(Udelades) | | 4.§ 10, stk. 3, affattes
således: »Stk. 3. Overtrædelse af
§ 4, stk. 1, straffes med fængsel indtil 2
år, under særlig formildende omstændigheder dog
med bøde.« |
| | |
| | § 4 |
| | I lov om fuldbyrdelse af straf m.v., jf.
lovbekendtgørelse nr. 1337 af 3. december 2007, foretages
følgende ændring: |
| | |
§ 78
a. Justitsministeren eller de, der bemyndiges dertil, kan
efter ansøgning fra personer, der er idømt
fængselsstraf i indtil 3 måneder, meddele tilladelse
til, at straffen udstås på bopælen under intensiv
overvågning og kontrol efter reglerne i §§ 78
b- 78 f, såfremt 1) den pågældende person
på gerningstidspunktet ikke var fyldt 25 år eller 2) straffen er idømt for
overtrædelse af færdselsloven Stk. 2.
(udelades) | | 1. I
§ 78 a indsættes som stk. 3: »Stk. 3. Tilladelse efter stk. 1,
nr. 1, kan ikke meddeles personer, der er idømt
fængselsstraf i indtil 14 dage for overtrædelse af
lovgivningen om våben og eksplosivstoffer, medmindre straffen
tillige er idømt for overtrædelse af anden lovgivning,
og den eller de skete overtrædelser af lovgivningen om
våben og eksplosivstoffer ikke har været af
væsentlig betydning for straffens længde.« Stk. 3 bliver herefter
stk. 4 |
Stk. 3.
Justitsministeren fastsætter regler om den administrative
behandling af ansøgninger om strafudståelse på
bopælen under intensiv overvågning og kontrol.
Justitsministeren kan i forbindelse hermed bestemme, at der kun
tillægges ansøgninger indgivet inden udløbet af
bestemte frister opsættende virkning, således at
straffuldbyrdelsen udsættes. | | |