L 172 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner.
(Indførelse af mulighed for at gøre en del af
statstilskuddet til kommunerne betinget).
Fremsat den 28. marts 2008 af
velfærdsministeren (Karen Jespersen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om kommunal udligning
og generelle tilskud til kommuner
(Indførelse af mulighed for at
gøre en del af statstilskuddet til kommunerne betinget)
§ 1
I lov nr. 499 af 7. juni 2006 om kommunal
udligning og generelle tilskud til kommuner, som ændret ved
§ 12 i lov nr. 534 af 6. juni 2007, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 14, stk. 3, indsættes
som 2. pkt. :
»Hvis tilskuddet forhøjes, kan
finansministeren beslutte, at en andel af tilskuddet på op
til 1 mia. kr. kun udbetales til kommunerne, hvis kommunernes
budgetterede udgifter for tilskudsåret efter
finansministerens vurdering svarer til de forudsætninger, der
har ligget til grund for forhøjelsen.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2008 og har
virkning fra og med tilskudsåret 2009.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund og
formål
Formålet med lovforslaget er at understøtte
kommunerne i at overholde de indgåede økonomiaftaler
på udgiftssiden. Regeringen indgår hvert år
aftaler med KL om det kommende års kommunale økonomi.
I den forbindelse bliver regeringen og KL enige om et kommunalt
udgiftsniveau for det kommende år. Der sikres samtidig
finansiering af det aftalte udgiftsniveau. Som led i denne
finansiering forhøjes bloktilskuddet med et såkaldt
balancetilskud, således at der skabes balance mellem de
forudsatte udgifter og indtægter.
Dette lovforslag indebærer, at en del af
balancetilskuddet på op til 1 mia. kr. kan gøres
betinget af, at kommunerne budgetterer i overensstemmelse med det
aftalte. Hvis kommunernes budgetterede udgiftsniveau svarer til det
aftalte, udbetales hele balancetilskuddet. Hvis kommunerne derimod
budgetterer med et højere udgiftsniveau end aftalt, kan
finansministeren beslutte, at den nævnte andel af
balancetilskuddet ikke bliver udbetalt.
Dermed gives kommunerne som helhed et incitament til at
budgettere i overensstemmelse med økonomiaftalen mellem
regeringen og kommunerne.
2. Gældende ret
Statens tilskud til kommunerne (bloktilskuddet)
fastsættes årligt efter bestemmelserne i § 14
i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner
(udligningsloven).
Tilskuddet fastsættes af finansministeren med
tilslutning fra Folketingets Finansudvalg. Tilskuddet
fastsættes som summen af: 1) det foregående års
tilskud med fradrag for engangsreguleringer, 2) regulering for
pris- og lønudviklingen, 3) mer- eller mindreudgifter som
følge af ændringer i udgifts- eller opgavefordelingen
mellem staten og kommunerne og regionerne, 4) mer- eller
mindreudgifter som følge af ændringer af den statslige
regulering af kommunernes virksomhed i tilskudsåret, 5) mer-
eller mindreudgifter som følge af udviklingen i kommunernes
udgifter til en række nærmere bestemte formål
(det budgetgaranterede område). Herudover kan
finansministeren med Finansudvalgets tilslutning forhøje
eller nedsætte tilskuddet, hvis hensynet til en balanceret
udvikling i den kommunale økonomi taler herfor.
Tilskuddet fastsættes årligt i juni måned i
året før tilskudsåret. Tilskuddet
fastsættes umiddelbart efter afslutningen af regeringens
økonomiforhandlinger med KL om det kommende års
økonomi. I den forbindelse reguleres tilskuddet
således, at der sikres finansiering af det udgiftsniveau, der
er aftalt med KL. Dermed sikres en balanceret udvikling i den
kommunale økonomi.
Tilskuddet fordeles til de enkelte kommuner af
velfærdsministeren. En del af tilskuddet anvendes til
finansiering af de kommunale udligningsordninger, mens den
resterede del fordeles til kommunerne i forhold til
indbyggertallet.
3. Lovforslagets indhold
Lovforslaget indebærer, at når bloktilskuddet til
kommunerne forhøjes med henblik på at sikre en
balanceret udvikling i den kommunale økonomi, kan en del af
denne forhøjelse på op til 1 mia. kr. gøres
betinget af, at kommunerne budgetterer i overensstemmelse med
økonomiaftalen mellem regeringen og KL.
Bloktilskuddet til kommunerne fastsættes hvert år
i juni måned i året forud for tilskudsåret.
Bloktilskuddet fastsættes af finansministeren med
Finansudvalgets tilslutning. Forslaget indebærer, at
finansministeren kan gøre en del af balancetilskuddet
betinget.
Det indgår i lovforslaget, at finansministeren efter
vedtagelsen af de kommunale budgetter opgør, om det
budgetterede udgiftsniveau er i overensstemmelse med det aftalte.
Hvis det budgetterede udgiftsniveau er i overensstemmelse med det
aftalte niveau, udbetales den betingede del af balancetilskuddet
til kommunerne. Hvis det budgetterede udgiftsniveau derimod
overstiger det aftalte niveau, kan finansministeren beslutte, at en
tilsvarende del af det betingede balancetilskud ikke bliver
udbetalt. Kommunernes budgetterede udgiftsniveau opgøres
på grundlag af Danmarks Statistiks opgørelse af de
kommunale budgetter, som foreligger i januar måned i
budgetåret.
4. De økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget giver kommunerne et incitament til at budgettere
i overensstemmelse med økonomiaftalen mellem regeringen og
kommunerne.
Lovforslaget indebærer et mindre element af usikkerhed i
den kommunale budgetlægning, idet udbetalingen af den
betingede del af bloktilskuddet først sker på baggrund
af det samlede resultat af kommunernes budgetlægning. Den
betingede del af bloktilskuddet udgør dog en meget
begrænset del af det samlede bloktilskud og den samlede
kommunale økonomi. Usikkerheden for den enkelte kommune er
dermed også meget begrænset.
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser.
Lovforslaget har ingen konsekvenser for regionerne.
5. De økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. De administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. De miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og
organisationer
Lovforslaget har været i høring i KL.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget giver kommunerne incitament
til at budgettere inden for de rammer, der er aftalt med
regeringen. | Lovforslaget indebærer en meget
begrænset usikkerhed i den kommunale
budgetlægning. |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Det fremgår af den eksisterende bestemmelse i
§ 14, stk. 3, i udligningsloven, at finansministeren med
Finansudvalgets tilslutning kan forhøje eller nedsætte
bloktilskuddet, hvis hensynet til en balanceret udvikling i den
kommunale økonomi taler herfor. Tilskudsforhøjelsen
efter denne bestemmelse kaldes balancetilskuddet. Størrelsen
af balancetilskuddet fastsættes som led i regeringens
forhandlinger med KL om det kommende års økonomi,
således at finansieringen tilpasses til det udgiftsniveau,
der er enighed om.
Det kommunale udgiftsniveau, der aftales med KL, er
således en forudsætning for opgørelsen af
størrelsen af balancetilskuddet.
Dette lovforslag indebærer, at når der ydes et
balancetilskud, kan et beløb på 1 mia. kr. heraf
gøres betinget af, at kommunernes budgetterede udgifter
holdes inden for det aftalte udgiftsniveau. Det vil sige, at hvis
kommunernes budgetter viser, at de holder sig inden for det aftalte
udgiftsniveau, vil beløbet blive udbetalt til kommunerne.
Men hvis kommunerne budgetterer med et højere udgiftsniveau,
kan det betingede balancetilskud blive reduceret. Hvis
overskridelsen er under 1 mia. kr., kan et beløb på 1
mia. kr. fratrukket overskridelsen blive udbetalt til kommunerne.
Hvis overskridelsen overstiger 1 mia. kr., kan det betingede
balancetilskud ikke blive udbetalt.
Det indgår i lovforslaget, at det er finansministeren,
der vurderer, hvorvidt kommunernes budgetterede udgifter svarer til
det forudsatte. Vurderingen vil tage udgangspunkt i de
udgiftsrammer, der er aftalt mellem regeringen og KL. I de senere
år har de aftalte udgiftsrammer omfattet de kommunale
serviceudgifter. Der har dog også været aftalt lofter
for anlægsudgifterne. Når det er tilfældet, vil
det blive opgjort, om kommunernes budgetterede service- og
anlægsudgifter ligger inden for den aftalte ramme. Der kan i
den forbindelse foretages korrektioner for ændrede
forudsætninger.
Det betingede balancetilskud på 1 mia. kr. vil blive
udmeldt til kommunerne som led i Velfærdsministeriets
udmelding af tilskuds- og udligningsbeløb til kommuner
ultimo juni i året forud for tilskudsåret. Kommunerne
kender således størrelsen af det betingede tilskud
forud for deres budgetlægning for tilskudsåret.
Kommunerne vedtager deres budget senest den 15. oktober i
året forud for budgetåret. Umiddelbart herefter
foretager kommunerne en foreløbig indberetning af
budgetterne til Velfærdsministeriet. På baggrund heraf
vil der ske en foreløbig opgørelse af de budgetterede
kommunale udgifter samt en foreløbig vurdering af, om det
betingede tilskud skal udbetales.
De vedtagne budgetter indberettes efterfølgende til
Danmarks Statistik, som i januar måned i budgetåret
offentliggør de endelige kommunale budgetter. Den endelige
opgørelse af de budgetterede kommunale udgifter til brug for
administration af denne lov vil ske på grundlag af Danmarks
Statistiks opgørelse af de kommunale budgetter.
Den endelige vurdering af, om det betingede tilskud skal
udbetales, vil blive foretaget i februar måned i
budgetåret. Udbetalingen af tilskuddet vil ske i
månedlige rater. Af praktiske årsager vil udbetalingen
ske fra og med april måned i tilskudsåret.
Uanset om der sker en reduktion af det betingede tilskud vil
de øvrige tilskuds- og udligningsbeløb blive
fastholdt uændrede.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2008 med virkning fra og med tilskudsåret 2009. Det vil sige,
at fra og med tilskudsåret 2009 kan en del af
balancetilskuddet på 1 mia. kr. gøres betinget. Den
første udmelding af et betinget balancetilskud kan
således ske ved udmeldingen af tilskuds- og
udligningsbeløb ultimo juni 2008 for tilskudsåret
2009.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 I lov nr. 499 af
7. juni 2006 om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner, som ændret ved § 12 i lov nr. 534 af 6.
juni 2007, foretages følgende ændring: |
| | |
§ 14. Stk. 3. Finansministeren kan med virkning for
tilskudsåret med Finansudvalgets tilslutning forhøje
eller nedsætte tilskuddet opgjort efter stk. 2, hvis hensynet
til en balanceret udvikling i den kommunale økonomi taler
herfor. | | 1. I
§ 14, stk. 3, indsættes som 2. pkt.: »Hvis
tilskuddet forhøjes, kan finansministeren beslutte, at en
andel af tilskuddet på op til 1 mia. kr. kun udbetales til
kommunerne, hvis kommunernes budgetterede udgifter for
tilskudsåret efter finansministerens vurdering svarer til de
forudsætninger, der har ligget til grund for
forhøjelsen.« |