L 181 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af aktieavancebeskatningsloven, selskabsskatteloven og forskellige
andre love. (Konvertible obligationer, leasingbiler,
skattemæssig selskabskvalifikation m.v.).
Fremsat den 15. april 2008 af
skatteministeren (Kristian Jensen)
Forslag
til
Lov om ændring af
aktieavancebeskatningsloven, selskabsskatteloven og forskellige
andre love
(Konvertible obligationer, leasingbiler,
skattemæssig selskabskvalifikation m.v.)
§ 1
I lov om den skattemæssige behandling af
gevinst og tab ved afståelse af aktier m.v.
(aktieavancebeskatningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr.
1274 af 31. oktober 2007, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 1, stk. 2,
indsættes som 2. pkt.:
»Lovens regler finder endvidere tilsvarende
anvendelse på ejerandele i selskaber omfattet af
selskabsskattelovens § 2 C.«
2. I
§ 1, stk. 3, udgår
»og andre værdipapirer, der kan konverteres til aktier
eller til værdipapirer som nævnt i
stk. 2«.
3. I
§ 9, stk. 1 og 2, indsættes efter »reglerne
i«: »§ 9 A,«.
4.
Efter § 9 indsættes før overskriften »Fondsaktier, aktieretter og tegningsretter
m.v.« :
Ȥ 9
A. Gevinst ved afståelse af konvertible obligationer
på et tidspunkt, der ligger 3 år eller mere efter
erhvervelsen, medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst.
Stk. 2. Tab ved
afståelse af konvertible obligationer på et tidspunkt,
der ligger 3 år eller mere efter erhvervelsen, kan fradrages
i indkomstårets gevinster efter stk. 1. Yderligere tab
kan fradrages i indkomstårets nettogevinster efter
§ 8.
Stk. 3. Yderligere
tab, der ikke kan fradrages efter stk. 2, kan fradrages i de
følgende indkomstårs gevinster efter stk. 1.
Herefter yderligere tab kan fradrages i de følgende
indkomstårs nettogevinster efter § 8. Tab kan kun
overføres til fradrag i senere indkomstår, hvis det
ikke kan rummes i nettogevinster i et tidligere indkomstår
ved afståelser omfattet af stk. 1 eller
§ 8.«
5. I
§ 17, stk. 4, og § 19, stk. 5, ændres
»§§ 8, 9« til:
»§§ 8-9 A«.
6.Overskriften til kapitel 7 affattes
således:
»Erhvervelse og
afståelse m.v.«
7.
Efter § 29 indsættes i kapitel 7:
»Erhvervelsestidspunkt
Selskaber m.v. og personer
§ 29
A. Aktier, der erhverves ved konvertering af en konvertibel
obligation, anses for anskaffet på
konverteringstidspunktet.
Overdragelse m.v.«
§ 2
I lov om indkomstbeskatning af aktieselskaber
m.v. (selskabsskatteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1037
af 24. august 2007, som ændret ved § 8 i lov nr.
1534 af 19. december 2007, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 1, stk. 1, nr. 2,
indsættes efter »indskudte kapital,«: »samt
selskaber omfattet af § 2 C,«
2. I
§ 2 A, stk. 5, 6. pkt.,
indsættes efter »aktieavancebeskatningslovens
§ 8, stk. 3,«: » og § 9 A,
stk. 3,«.
3.
Efter § 2 B indsættes:
Ȥ 2 C. Indregistrerede
filialer af udenlandske virksomheder og skattemæssigt
transparente enheder, der er indregistreret, har
vedtægtsmæssig hjemsted eller har ledelsens sæde
her i landet, beskattes efter reglerne for selskaber omfattet af
§ 1, stk. 1, nr. 2, hvis direkte ejere med mere end
50 pct. af kapitalen eller med besiddelse af mere end 50 pct. af
stemmerettighederne er hjemmehørende i en eller flere
fremmede stater, på Færøerne eller i
Grønland,
1) hvor enheden
skattemæssigt behandles som et selvstændigt
skattesubjekt, eller
2) der ikke
udveksler oplysninger med de danske myndigheder efter en
dobbeltbeskatningsoverenskomst, en anden international overenskomst
eller konvention eller en administrativt indgået aftale om
bistand i skattesager.
Stk. 2. Ved
skattemæssigt transparente enheder forstås juridiske
personer, der efter danske skatteregler ikke udgør et
selvstændigt skattesubjekt, men hvis forhold er reguleret af
selskabsretlige regler, en selskabsaftale eller en
foreningsvedtægt.
Stk. 3. Deltagerne
anses for at have afstået aktiver og passiver i den
transparente enhed eller filialen til handelsværdien på
tidspunktet for kvalificeringen efter stk. 1.
Stk. 4. Selskabet
anses for at have anskaffet aktiver og passiver til
handelsværdien på tidspunktet for kvalificeringen efter
stk. 1. § 4 A, stk. 2 og 3, finder dog
tilsvarende anvendelse på afskrivningsberettigede aktiver, i
det omfang de ikke i forvejen er omfattet af dansk beskatning, idet
de ved denne anvendelse anses for anskaffet på det tidspunkt,
hvor den transparente enhed eller filialen anskaffede aktivet. Der
fastsættes kun anskaffelsessum på den del af goodwill
eller andre immaterielle aktiver som nævnt i
afskrivningslovens § 40, der er oparbejdet af en eller
flere deltagere, i det omfang den oparbejdede del af aktivet
beskattes efter stk. 3.
Stk. 5.
Afståelse af ejerandele i selskabet omfattes af
aktieavancebeskatningsloven. Ejerandelene anses for anskaffet til
handelsværdien på tidspunktet for kvalificeringen efter
stk. 1.
Stk. 6. Udlodninger
til ejerne fra selskaber omfattet af stk. 1 anses for at
være udbytteudlodninger.
Stk. 7.
Ophører selskabet med at være omfattet af stk. 1,
anses selskabet for at være ophørt og aktiver og
passiver, der er i behold på tidspunktet for overgangen,
anses for solgt til handelsværdien på dette
tidspunkt.«
§ 3
I lov om fusion, spaltning og tilførsel af
aktiver m.v. (fusionsskatteloven), jf. lovbekendtgørelse nr.
1286 af 8. november 2007, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 8, stk. 8,
indsættes efter »aktieavancebeskatningslovens
§ 8, stk. 3,« : » og § 9 A,
stk. 3,«.
§ 4
I lov om påligningen af indkomstskat til
staten (ligningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1061 af
24. oktober 2006, som ændret bl.a. ved § 6 i lov
nr. 343 af 18. april 2007 og senest ved § 7 i lov nr.
1534 af 19. december 2007, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 5 G, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »jf. kursgevinstlovens § 4,
stk. 2,« til: »jf. skattekontrollovens
§ 3 B,«.
2. I
§ 15, stk. 2, 1. pkt.,
indsættes efter »aktieavancebeskatningslovens
§ 8, stk. 3,«: » og § 9 A,
stk. 3,«.
§ 5
I skattekontrolloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1126 af 24. november 2005, som
ændret bl.a. ved § 18 i lov nr. 1414 af 21.
december 2005 og senest ved § 9 i lov nr. 1534 af 19.
december 2007, foretages følgende ændring:
1. I
§ 3 C, stk. 7, 8. pkt.,
ændres »aktieavancebeskatningslovens
§§ 8 og 14,« til:
»aktieavancebeskatningslovens §§ 8, 9 A og
14,«.
§ 6
I lov om beskatning af rederivirksomhed
(tonnageskatteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 834 af 29.
august 2005, som ændret senest ved lov nr. 540 af 6. juni
2007, foretages følgende ændring:
1. I
§ 1 indsættes efter 2.
pkt.:
»Det gælder ikke selskaber omfattet af
selskabsskattelovens § 2 C.«
§ 7
I lov om indkomstbeskatning af selvstændige
erhvervsdrivende (virksomhedsskatteloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 1075 af 10. september 2007, som
ændret ved § 13 i lov nr. 1235 af 24. oktober 2007,
foretages følgende ændring:
1. I
§ 6 indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3.
Overføres en leaset bil fra virksomhedsordningen til den
skattepligtige, medregnes ved opgørelsen af virksomhedens
skattepligtige indkomst for det sidste indkomstår, hvor bilen
indgår i virksomhedsordningen, det beløb, hvormed de
ved overførslen betalte leasingydelser overstiger forskellen
mellem bilens handelsværdi ved indgåelsen af
leasingaftalen og bilens handelsværdi ved overførslen.
Overførsel af en leaset bil fra virksomhedsordningen til den
skattepligtige anses for sket med virkning fra starten af
indkomståret.«
§ 8
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2.
§ 1, nr. 1, § 2, nr. 1 og 3, og § 6 har
virkning for indkomstår, der påbegyndes den 15. april
2008 eller senere. Hvis ejerne af en filial eller en transparent
enhed foretager et valg efter udenlandske regler den 15. april 2008
eller senere, hvorved betingelsen i selskabsskattelovens
§ 2 C, stk. 1, nr. 1, som affattet ved denne lovs
§ 2, nr. 3, opfyldes, finder bestemmelsen også
anvendelse i indkomstår påbegyndt før den 15.
april 2008, dog tidligst fra og med den 15. april 2008.
Stk. 3.
§ 1, nr. 3-5, § 2, nr. 2, § 3,
§ 4, nr. 2 og § 5 har virkning for
afståelse af konvertible obligationer, der finder steder den
15. april 2008 eller senere.
Stk. 4.
§ 1, nr. 7, har virkning for konvertering af konvertible
obligationer til aktier, der finder sted den 15. april 2008 eller
senere.
Stk. 5.
§ 4, nr. 1, har virkning for udgifter, der afholdes den
15 april 2008 eller senere.
Stk. 6.
§ 7 har virkning for biler, der overføres fra
virksomhedsordningen til den skattepligtige, når dette valg
træffes i forbindelse med en selvangivelse, der indgives den
15. april 2008 eller senere.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1.Lovforslagets formål og baggrund
Formålet med lovforslaget er at rette op på en
række uhensigtsmæssigheder, som kan give anledning til
et utilsigtet brug af skattereglerne.
Lovforslaget indeholder følgende elementer:
- Indførelse
af skattepligt ved selskabers afståelse af konvertible
obligationer efter en ejertid på 3 år eller mere.
- En bestemmelse
om, at filialer, kommanditselskaber og andre skattemæssigt
transparente enheder skal anses for selvstændige
skattesubjekter og beskattes på samme måde som
aktieselskaber, når kommanditselskabet anses for et
selvstændigt skattesubjekt for flertallet af evt. udenlandske
ejere eller, når flertallet af ejere er hjemmehørende
i lande, der ikke udveksler oplysninger.
- En justering af
koncerndefinitionen i ligningslovens § 5 G.
- En ændring
af virksomhedsskatteloven således, at der ved
overførsel af en leaset bil fra virksomhedsordningen til den
skattepligtige ved opgørelsen af virksomhedens
skattepligtige indkomst for det sidste indkomstår, hvor bilen
indgår i virksomhedsordningen, skal ske medregning af det
beløb, hvormed leasingydelser ved overførslen
overstiger forskellen mellem bilens handelsværdi ved
indgåelsen af leasingaftalen og bilens handelsværdi ved
overførslen.
1.1.Konvertible obligationer
Skatteministeriet er blevet opmærksom på, at det
ved grænseoverskridende låneforhold i visse
tilfælde af rent skattetekniske årsager kan betale sig
at erstatte egentlige udlån med konvertible
obligationer.
Situationen er den, at et dansk selskab optager et lån i
en bank med den hensigt at videreudlåne pengene til et
udenlandsk selskab, f.eks. et selskab inden for samme koncern.
Videreudlånet kan ske på to måder - som et
almindeligt lån eller gennem brug af konvertible
obligationer.
Ved videreudlån som et almindeligt lån vil det
danske selskab have fradrag for renteudgiften til banken og
selskabet beskattes af renteindtægten fra
videreudlånet. Det udenlandske selskab har i sit hjemland
fradrag for renteudgiften.
Ved videreudlån gennem brug af en rentefri konvertibel
obligation vil det danske selskab have fradrag for renteudgiften
til banken og selskabet er skattefri af gevinsten på den
konvertible obligation (ejertid på mindst 3 år). Det
udenlandske selskab har i sit hjemland fradrag for kurstabet
på den konvertible obligation, hvis selskabet er beliggende i
et land, f.eks. Sverige, der behandler konvertible obligationer som
fordringer.
Ved at erstatte et almindeligt lån med konvertible
obligationer kan det danske selskab således få
konverteret en skattepligtig renteindtægt til en skattefri
kursgevinst uden at det udenlandske selskab mister sin fradragsret.
Resultatet er, at der opnås et dobbeltfradrag.
Problemet med dobbeltfradrag opstår, hvor indehaver
(kreditor) er et selskab og det udstedende selskab (debitor) er
beliggende i et land, som behandler konvertible obligationer som
fordringer. Under hensyntagen til EU-retten forslås dog en
generel regel til imødegåelse af problemet.
Efter forslaget indføres der skattepligt for selskaber
af gevinster, der opnås ved afståelse, herunder
indfrielse af konvertible obligationer efter en ejertid på 3
år eller mere. Derved opnås, at beskatningen bliver den
samme, uanset om der er tale om almindeligt udlån eller brug
af konvertible obligationer.
1.2.Skattemæssig selskabskvalifikation
Ved at udnytte forskelle i den skattemæssig
kvalifikation af eksempelvis kommanditselskaber kan beskatning af
indkomst i kommanditselskaber undgås.
Skattefriheden kan skabes ved, at kommanditselskabets ejere
efter reglerne i USA vælger, at kommanditselskabet skal anses
for at være et selvstændigt skattesubjekt. Når
Danmark samtidigt anser kommanditselskabet for at være en
transparent enhed - og kommanditselskabet ikke har et fast
driftssted i Danmark, beskattes kommanditselskabet hverken i
Danmark eller USA. Der sker herefter først beskatning,
når (hvis) indkomsten hjemtages til USA som udbytter -
beskatningen kan med andre ord udskydes i det uendelige.
Den indkomst, der kan gøres skattefri, kan eksempelvis
være afkastet af immaterielle rettigheder. Det foregår
på den måde, at et amerikansk ejet kommanditselskab
etableres i Danmark. Kommanditselskabets funktion er at eje
immaterielle rettigheder. Det skal ikke selv producere produkterne
og salgsfunktionen placeres i udlandet. Produkterne skal
fremstilles af et produktionsdatterselskab i henhold til en
række produktionsaftaler. Kommanditselskabet vil under hele
forløbet beholde ejerskabet til de immaterielle rettigheder,
råvarerne og den færdige produktion. Kommanditselskabet
har på den anførte måde indrettet sig
således, at der ikke kan statueres fast driftssted i Danmark.
Dermed beskattes afkastet af de immaterielle rettigheder ikke i
Danmark. Samtidig har de amerikanske ejere af kommanditselskabet
valgt, at kommanditselskabet skal anses for et selvstændigt
skattesubjekt. Dermed beskattes afkastet af de immaterielle
rettigheder ikke i USA.
De immaterielle aktiver vil i visse brancher være
grundlaget for en meget stor del af indkomsten. Det er
således indkomster af betydelig størrelse, der kan
gøres skattefrie.
Det foreslås på baggrund af ovenstående, at
kommanditselskaber og andre skattemæssigt transparente
enheder skal anses for selvstændige skattesubjekter og
beskattes på samme måde som aktieselskaber, når
kommanditselskabet anses for at være et selvstændigt
skattesubjekt efter reglerne i en eller flere fremmede stater, hvor
direkte ejere med mere end 50 pct. af kapitalen eller af stemmerne
er hjemmehørende. Tilsvarende foreslås for filialer af
udenlandske virksomheder.
Det sikres herved, at der ikke er forskel på den
skattemæssige kvalifikation af kommanditselskaberne i Danmark
og ejernes hjemland(e). Der vil dermed ikke længere kunne
spekuleres i udnyttelse af forskellig kvalifikation.
Problemet med forskellig kvalifikation opstår
hovedsageligt i forhold til kommanditselskaber, hvis direkte ejere
er hjemmehørende i USA. I USA kan ejerne nemlig selv
vælge, at et dansk kommanditselskab skal anses for at
være et selvstændigt skattesubjekt. Vælger
ejerne, at kommanditselskabet skal være et selvstændig
skattesubjekt, beskattes kommanditselskabet ikke i USA, idet der
efter amerikanske regler er tale om et dansk selskab.
I Danmark anses kommanditselskabet til gengæld for at
være en skattemæssigt transparent enhed. Dette betyder,
at Danmark i stedet beskatter selskabsdeltagerne direkte af
indkomsten i kommanditselskabet. Når kommanditselskabets
ejere er hjemmehørende i USA, vil der kun ske dansk
beskatning af virksomhedsindkomsten i kommanditselskabet, hvis
kommanditselskabet har et fast driftssted i Danmark.
Når der ikke er et fast driftssted i Danmark, vil
virksomhedsindkomsten være skattefri. De amerikanske regler
medfører således, at kommanditselskabets ejere selv
kan bestemme, om indkomsten skal være skattefri eller
ej.
De amerikanske regler er gennemgået mere detaljeret
nedenfor under gældende regler (pkt. 2.2.).
Danmark vil ikke altid kunne få verificeret, om ejernes
hjemland anser kommanditselskabet for at være et
selvstændigt skattesubjekt. Dette vil ikke være muligt,
når det andet land ikke udveksler oplysninger med de danske
skattemyndigheder. Ofte vil dette andet land tillige være et
skattelyland, som alligevel ikke beskatter indkomsten, selvom
kommanditselskabet anses for at være transparent.
Det foreslås derfor, at kommanditselskaber anses for at
være selvstændige skattesubjekter, hvis hovedparten af
de direkte ejere er hjemmehørende i stater, der anser
kommanditselskabet for et selvstændigt skattesubjekt eller
der ikke udveksler oplysninger med Danmark.
1.3.Koncerndefinitionen i ligningslovens § 5
G
I ligningslovens § 5 G, stk. 1, findes en
regel, der skal forhindre, at samme udgift fradrages såvel i
udlandet som i Danmark (dobbelt dip). Bestemmelsen finder bl.a.
anvendelse, når udgiften også kan fradrages ved
indkomstopgørelsen efter udenlandske skatteregler hos et
koncernforbundet selskab.
Det foreslås, at definitionen af koncernforbundne
selskaber i ligningslovens § 5 G ændres fra
definitionen i kursgevinstlovens § 4, stk. 2, til
definitionen i skattekontrollovens § 3 B.
1.4.Leasingbiler
Ved lov nr. 1376 af 20. december 2004 blev afskrivningsloven
ændret for at imødegå en uhensigtsmæssig
virkning af de gældende regler. Uhensigtsmæssigheden
vedrørte f.eks. den situation, hvor den skattepligtige i
december måned købte en bil, der skulle anvendes til
såvel erhvervsmæssige som private formål, og lod
den gå ind i virksomhedsordningen. Efter årsskiftet tog
den skattepligtige bilen ud af virksomhedsordningen.
Bilen anvendtes fortsat til såvel erhvervsmæssige
som private formål. Derfor faldt overførslen fra
virksomhedsordningen til den skattepligtige ikke ind under reglerne
i afskrivningslovens § 4, stk. 1, om at overgang fra
erhvervsmæssig eller blandet benyttelse til privat benyttelse
behandles som salg.
Ved loven blev der indsat en bestemmelse i afskrivningslovens
§ 4, som stk. 2, om at overføres en bil, der
anvendes til både erhvervsmæssige og private
formål fra virksomhedsordningen til den skattepligtige,
så behandles dette som salg af bilen. Som salgssum anvendes
handelsværdien på det tidspunkt, hvor bilen tages ud af
virksomhedsordningen.
Skatteministeriet er blevet opmærksom på, at
leasing af biler anvendes til noget, der minder om den
uhensigtsmæssighed, der blev imødegået ved
indsættelsen af afskrivningslovens § 4,
stk. 2. Der kan f.eks. være tale om den situation, hvor
den skattepligtige leaser en bil i december med en stor
førstegangsydelse og lader bilen gå ind i
virksomhedsordningen. Efter årsskiftet tages bilen ud af
virksomhedsordningen. Derved opnås, at
førstegangsydelsen kan fradrages i virksomhedens
skattepligtige indkomst, selv om en del af ydelsen vedrører
tiden efter at bilen er taget ud af virksomhedsordningen.
Forslaget indebærer en genbeskatning af for store
fradrag for leasingydelser i den periode, hvor en leaset bil er i
virksomhedsordningen - på samme måde som man med den i
2004 foretagne ændring af afskrivningsloven genbeskatter for
store fradrag for afskrivninger i den periode, hvor en ejet bil er
i virksomhedsordningen.
2.Gældende regler
2.1.Konvertible obligationer
En konvertibel obligation er et gældsbrev udstedt af et
aktieselskab, som giver långiver ret til at konvertere sin
fordring på selskabet til aktier. Indehaveren
(långiver) kan vælge mellem konvertering til aktier
eller en kontant indfrielse. Konvertible obligationer er omfattet
af aktieavancebeskatningslovens regler.
Ved afståelse er selskaber skattepligtige af en gevinst,
hvor afståelsen sker inden 3 års ejertid. Tab kan
fradrages i gevinster realiseret ved en ejertid under 3 år.
Ved afståelse efter en ejertid på 3 år eller mere
er gevinst skattefri og tab kan ikke fradrages.
Kontant indfrielse, der sker til det på forhånd
aftalte tidspunkt til den på forhånd aftalte
indfrielseskurs, beskattes efter samme regler som en gevinst ved
afståelse. Andre kontante indfrielser beskattes som udbytte
efter reglerne i ligningslovens § 16 B. I de situationer,
hvor udbytte er skattefrit, omfattes udbyttet dog af
aktieavancebeskatningslovens regler. Dette følger af
ligningslovens § 16 B, stk. 3.
Ved konvertering til aktier indtræder der ingen
beskatning. Aktierne anses for erhvervet på tidspunktet for
erhvervelse af den konvertible obligation.
Det selskab, der har udstedt den konvertible obligation,
behandles på samme måde som udstederen af aktier. Dvs.
ingen beskatning i forbindelse med udstedelsen, indfrielsen eller
konverteringen.
Hvor den konvertible obligation forrentes, behandles disse
renter efter de regler, der gælder for den
skattemæssige behandling af renter.
Aktieavancebeskatningslovens regler finder tillige anvendelse
på andre værdipapirer (end konvertible obligationer),
der kan konverteres til aktier eller værdipapirer omfattet af
aktieavancebeskatningsloven.
2.2.Skattemæssig selskabskvalifikation
I dansk skatteret anses kommanditaktieselskaber
(partnerselskaber), kommanditselskaber og interessentskaber for at
være skattemæssigt transparente enheder. Dette betyder,
at selskaberne ikke anses for at være selvstændige
enheder. Selskabsdeltagerne beskattes i stedet direkte af
indkomsten i kommanditselskabet m.v., hvilket medfører, at
virksomhedsindkomsten kun beskattes i Danmark, hvis der er et fast
driftssted. Tilsvarende gælder for filialer af udenlandske
virksomheder.
De amerikanske regler om
selskabskvalifikation
Baggrunden for forslaget er USA´s regler for
klassifikation af selskaber som enten selvstændige
skattesubjekter, partnerskaber eller transparente enheder. Derfor
følger en beskrivelse af de amerikanske regler. Reglerne
kaldes populært for »check-the-box«
reglerne.
»Check-the-box« reglerne har allerede givet
anledning til den nuværende regel i selskabsskattelovens
§ 2 A. Det skal bemærkes, at den nuværende
regel ikke finder anvendelse på transparente enheder, der
anses for at være selvstændige skattesubjekter i
udlandet. Anvendelsesområdet for § 2 A er den
omvendte situation, dvs. hvor et dansk selskab (typisk et
anpartsselskab) anses for at være en transparent enhed i
udlandet.
Efter de amerikanske »check-the-box« regler kan
skatteyderne vælge om udenlandske erhvervsdrivende selskaber
skal klassificeres som enten selvstændige skattesubjekter
eller partnerskaber/filialer (partnerskaber, hvis der er flere
ejere/deltagere, og filialer, hvis der kun er én
ejer/deltager). I USA beskattes partnerskaber som en separat enhed,
idet indkomsten bliver opgjort i partnerskabet og først
efterfølgende beskattes hos de enkelte ejere. I USA har det
derfor en betydning (i modsætning til i Danmark), om
selskabet anses for en filial eller et partnerskab.
Visse nærmere bestemte selskabsformer anses dog altid
for at være selvstændige skattesubjekter. Det
gælder bl.a. danske aktieselskaber og europæiske
SE-selskaber. Derimod er andre danske selskabsformer, f.eks.
anpartsselskaber, foreninger, partnerselskaber, kommanditselskaber
og interessentskaber valgbare enheder.
Udgangspunktet for klassifikationen af udenlandske selskaber i
USA er, at der er tale om:
- Et partnerskab,
hvis det har to eller flere ejere/deltagere og mindst én af
ejerne/deltagerne har ubegrænset hæftelse.
- Et
selvstændigt skattesubjekt, hvis alle ejerne/deltagerne har
begrænset hæftelse.
- En filial, hvis
dets enlige ejer/deltager har ubegrænset ansvar.
Efter de amerikanske regler har en ejer begrænset
ansvar, hvis ejeren ikke har nogen personlig hæftelse som
følge af ejerskabet for gæld eller krav mod
selskabet.
Ovennævnte udgangspunkt for klassifikationen anvendes,
når skatteyderen/skatteyderne ikke træffer et
valg.
De(n) amerikanske skatteyder(e) kan vælge, at et
selskab, der som udgangspunkt anses for at være et
selvstændigt skattesubjekt, skal anses for at være et
partnerskab (hvis der er flere ejere/deltagere) eller en filial
(hvis der kun er en enkelt ejer/deltager). Skiftes der status fra
et selvstændigt skattesubjekt til et partnerskab eller en
filial, anses selskabet efter amerikanske regler for at være
likvideret. Hvis der skiftes status til et partnerskab, anses
ejerne endvidere for at have indskudt aktiverne og passiverne i
partnerskabet.
Tilsvarende vil de(n) amerikanske skatteyder(e) kunne
vælge, at enheder, der som udgangspunkt er partnerskaber og
filialer, skal anses for at være selvstændige
skattesubjekter. Skiftes der status fra et partnerskab til et
selvstændigt skattesubjekt, anses partnerselskabet for at
have indskudt aktiverne og passiverne i det selvstændige
skattesubjekt mod at få aktier. Derefter anses partnerskabet
for at være likvideret med udlodning af aktierne i selskabet
til de enkelte ejere. Skiftes der status fra en filial til et
selvstændigt skattesubjekt, anses ejeren for at have indskudt
aktiverne og passiverne i det selvstændige skattesubjekt mod
at få aktier.
Skatteyderen angiver, hvornår valget skal have virkning
fra. Valget kan dog maksimalt begynde at have virkning 75 dage
før indsendelsen af anmodningen og får senest virkning
12 måneder efter indsendelsen.
Hvis skatteyderen/-yderne foretager et valg efter de
amerikanske regler, er valget bindende i 60 måneder, dvs. 5
år.
2.3.Koncerndefinitionen i ligningslovens § 5
G
Ligningslovens § 5 G, stk. 1, fastslår,
at en udgift ikke kan fratrækkes, når udgiften kan
fradrages ved indkomstopgørelsen efter udenlandske
skatteregler enten hos den skattepligtige selv (1. pkt.) eller hos
et koncernforbundet selskab (2. pkt.). Definitionen i
kursgevinstlovens § 4, stk. 2, anvendes som
definition på koncernforbundne selskaber.
2.4.Leasingbiler
Ifølge virksomhedsskattelovens § 6,
stk. 1, skal virksomhedens skattepligtige indkomst
opgøres efter skattelovgivningens almindelige regler.
Skattelovgivningen, herunder virksomhedsskatteloven,
indeholder ikke regler om leasingaftaler. Det vil sige, at det er
skattelovgivningens almindelige regler, der finder
anvendelse.
Efter praksis skal en forudbetalt udgift, der fradrages efter
statsskattelovens § 6, stk. 1, litra a, periodiseres
i det omfang udgiften kan henføres til flere
indkomstår. En forudbetalt erhvervsmæssig udgift, der
tjener til at erhverve, sikre eller vedligeholde virksomhedens
indkomst, skal således periodiseres i det omfang udgiften kan
henføres til flere indkomstår.
Vedrører en afholdt driftsomkostning i det hele et
senere indkomstår, skal udgiften fradrages i dette senere
indkomstår.
Landsskatteretten har i SKM2003.447.LSR antaget, at
forudbetalinger, der vedrører flere indkomstår, men
højst 12 måneder, ikke skal periodiseres, men kan
fratrækkes straks i betalingsåret.
Landsskatteretten har fulgt op på denne afgørelse
i SKM2006.683.LSR, hvor et selskab havde indgået en aftale
med sit moderselskab om leje af erhvervslokaler. Lejen skulle
betales årligt forud med forfald den 31. december.
Landsskatteretten udtalte bl.a.:
»I henhold til den gældende praksis på
området for lejeindtægter og -udgifter skal selskabet
således periodisere sine lejeudgifter over den periode, som
lejen vedrører. Den endelige retlige betalingsforpligtelse
anses således for opstået løbende hen over
lejeperioden. Da selskabets lejebetaling dækker perioden fra
1. januar til 31. december 2005, kan lejeudgiften fratrækkes
ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst for
2005.
Dette støttes i øvrigt af, at lejeudgiften i det
hele vedrører et senere indkomstår end
forudbetalingsåret, nemlig indkomståret 2005.
Det forhold, at selskabet underskrev lejeaftalen og betalte
lejen den 23. december 2004, og at lejen i henhold til den
indgåede lejeaftale var forfalden til betaling den 31.
december 2004, er ikke afgørende i relation til
fradragstidspunktet.
Den gældende praksis for forudbetalinger på
højst 12 måneder forudsætter efter
Landsskatterettens opfattelse, at forudbetalingen rækker ind
over to indkomstår. Da lejen vedrører perioden fra 1.
januar til 31. december 2005, er der ikke i denne sag tale om en
forudbetaling, der vedrører flere indkomstår, og den
foreliggende situation omfattes derfor ikke af den praksis, der
gælder for forudbetalinger på højst 12
måneder.«
Efter gældende praksis skal der ikke ske fordeling af
leasingydelserne i de tilfælde, hvor en leaset bil i
virksomhedsordningen benyttes såvel til erhvervsmæssige
som til private formål. Det vil sige, at hele leasingydelsen
kan fradrages ved opgørelsen af virksomhedens skattepligtige
indkomst. Beskatningen af ejerens private kørsel i bilen
skal ske på samme måde, som hvis bilen var stillet til
rådighed af en arbejdsgiver, SKM2003.344.LSR.
3.Lovforslagets indhold
3.1.Konvertible obligationer
Der foreslås en ændring af
aktieavancebeskatningsloven, således at selskaber, der er
indehavere af konvertible obligationer, bliver skattepligtige af
gevinst ved afståelse, herunder indfrielse, der sker ved en
ejertid på 3 år eller mere. Tab vil kunne fradrages i
skattepligtige gevinster på aktier og konvertible
obligationer (kildeartsbegrænset tabsfradrag).
Udstedere af konvertible obligationer berøres ikke af
forslaget.
Forslaget indebærer, at der generelt indføres
skattepligt ved afståelse af konvertible obligationer efter
en ejertid på 3 år eller mere. Baggrunden herfor er, at
ændringen ikke kan målrettes de
grænseoverskridende situationer uden at komme i modstrid med
EU-retten. Der kan således ikke være strammere regler
for grænseoverskridende situationer i forhold til
indenlandske situationer.
Hvis den konvertible obligation konverteres til aktier, vil
det som hidtil ikke udløse nogen beskatning af indehaveren
af den konvertible obligation.
I lovforslaget indgår endvidere et forslag om en
ændring vedrørende selskabers erhvervelsestidspunkt
for de aktier, der erhverves ved konvertering af en konvertibel
obligation.
For aktier erhvervet af selskaber ved konvertering af
konvertible obligationer foreslås det således, at
aktierne først anses for erhvervet på
konverteringstidspunktet. Ændringen foreslås
gennemført ved en udtrykkelig regel om
erhvervelsestidspunktet.
Baggrunden for den foreslåede ændring med hensyn
til erhvervelsestidspunktet er, at den foreslåede
indførelse af skattepligt ved afståelse af konvertible
obligationer efter en ejertid på mindst 3 år, i modsat
fald reelt vil være indholdsløs. Det ville
således være muligt at undgå skattepligten ved at
konvertere til aktier og straks afstå aktierne. Med den
hidtidige praksis, hvor ejertiden regnes tilbage til tidspunktet
for erhvervelse af den konvertible obligation, ville aktierne have
været ejet i mindst 3 år og ville dermed kunne
sælges skattefrit.
Derudover foreslås en ophævelse af reglen om, at
andre konvertible værdipapirer er omfattet af
aktieavancebeskatningsloven.
Baggrunden er, at der ellers vil være risiko for en
udvanding af den foreslåede indførelse af skattepligt
ved selskabers afståelse af konvertible obligationer efter en
ejertid på mindst 3 år.
Andre konvertible værdipapirer end konvertible
obligationer vil formentlig kunne anvendes på samme
måde som konvertible obligationer. Derved vil der kunne
opstå samme uheldige samspil mellem danske og udenlandske
regler, hvor man i udlandet betragter værdipapirer som en
fordring samtidig med at papiret efter danske regler behandles som
en aktier.
Yderligere er reglen om andre værdipapirer, der kan
konverteres, ikke afgrænset. De oprindelige
lovbemærkninger indeholder intet bidrag til den nærmere
forståelse af reglen. Det er således uklart, hvad
reglen egentligt dækker over. Dette indebærer bl.a. en
risiko for, at visse værdipapirer helt utilsigtet kan
være omfattet af flere love med adgang til at vælge den
lovregulering som er mest fordelagtig.
I lyset heraf foreslås reguleringen i forhold til denne
type af værdipapirer gennemført ved en ophævelse
af reglen.
Konsekvensen er, at disse andre konvertible værdipapirer
omfattes af kursgevinstloven.
3.2.Skattemæssig selskabskvalifikation
Det foreslås, at filialer, kommanditselskaber og andre
skattemæssigt transparente enheder skal anses for
selvstændige skattesubjekter og beskattes på samme
måde som aktieselskaber, når direkte ejere med mere end
50 pct. af kapitalen eller af stemmerne er hjemmehørende i
en eller flere fremmede stater, der
1) anser
kommanditselskabet m.v. for at et selvstændigt skattesubjekt,
eller
2) ikke skal
udveksle oplysninger med de danske myndigheder efter en
dobbeltbeskatningsoverenskomst, en anden international overenskomst
eller konvention eller en administrativt indgået aftale om
bistand i skattesager.
De foreslåede bestemmelser skal finde anvendelse
på indregistrerede filialer af udenlandske virksomheder samt
kommanditselskaber og andre transparente enheder, der er
indregistreret, har ledelsens sæde eller har hjemsted her i
landet.
Ved overgangen fra filial eller transparent enhed til selskab
sker der afståelsesbeskatning af deltagerne i
kommanditselskabet, hvis deltagerne er skattepligtige i Danmark.
Til gengæld anses aktiverne og passiverne som udgangspunkt
for anskaffet af selskabet til handelsværdien. Herved spejles
de amerikanske regler, hvor aktiverne og passiverne anses for
indskudt i selskabet mod aktier.
Afstås ejerandele i selskabet, skal ejerne anses for at
have solgt aktier i selskabet - og beskattes efter bestemmelserne i
aktieavancebeskatningsloven. Hvis selskabet foretager udlodninger,
anses ejerne for at have modtaget udbytteudlodninger.
Endelig foreslås det, at hvis selskabet ophører
med at være omfattet af den foreslåede bestemmelse,
skal selskabet anses for likvideret. Også i dette
tilfælde spejles de amerikanske regler, hvor selskabet
ligeledes anses for likvideret.
3.3.Koncerndefinitionen i ligningslovens § 5
G
Det foreslås, at definitionen af koncernforbundne
selskaber ændres til definitionen i skattekontrollovens
§ 3 B. Ligningslovens § 5 G, stk. 1, 2.
pkt., omfatter dermed tillige situationer, hvor udgiften også
kan fradrages hos udenlandske selskaber, der har bestemmende
indflydelse i det danske datterselskab som følge af, at den
bestemmende indflydelse udøves i fællesskab eller via
en transparent enhed (f.eks. kommanditselskab eller
interessentskab).
3.4.Leasingbiler
Den gældende praksis for forudbetalinger, der
vedrører flere indkomstår, men højst 12
måneder, kan indebære en uhensigtsmæssighed i det
tilfælde, hvor den skattepligtige f.eks. leaser en bil i
december med en stor førstegangsydelse og lader bilen
gå ind i virksomhedsordningen. Efter årsskiftet tages
bilen ud af virksomhedsordningen. Praksis kan indebære, at
førstegangsydelsen kan fradrages i virksomhedens
skattepligtige indkomst, selv om en del af ydelsen vedrører
tiden efter at bilen er taget ud af virksomhedsordningen.
Det foreslås at genbeskatte for store fradrag for
leasingydelser i den periode, hvor bilen er i
virksomhedsordningen.
Efter forslaget skal, hvis en leaset bil overføres fra
virksomhedsordningen til den skattepligtige, det beløb,
hvormed de ved overførslen betalte leasingydelser overstiger
forskellen mellem bilens handelsværdi ved indgåelsen af
leasingaftalen og bilens handelsværdi ved overførslen,
medregnes ved opgørelsen af virksomhedens skattepligtige
indkomst for det sidste indkomstår, hvor bilen indgår i
virksomhedsordningen.
Efter forslaget anses overførslen for sket med virkning
fra starten af indkomståret. Forslaget svarer på dette
punkt til reglerne i virksomhedsskattelovens § 2,
stk. 5, 1. pkt., hvorefter overførsel af (ejede) biler,
der benyttes både til erhvervsmæssige og private
formål, skal bogføres med virkning fra starten af
indkomståret.
4.Økonomiske konsekvenser for det
offentlige
Lovforslaget har ingen egentlige provenuvirkninger, da alle 4
elementer i lovforslaget har karakter af værnsregler, som
skal forhindre utilsigtede provenutab.
Forslaget om at indføre generel skattepligt ved
afståelse af konvertible obligationer efter en ejertid
på 3 år eller mere vil således hindre muligheden
for at en dansk långiver ved at erstatte et forrentet
lån til udenlandske låntagere med en rentefri
konvertibel obligation, kan opnå en skattefri kursgevinst
på de konverterede aktier i stedet for en skattepligtig
renteindtægt.
Ligeledes vil forslaget om, at kommanditselskaber og andre
transparente enheder skal beskattes som selskaber, når
enheden betragtes som et selvstændigt skattesubjekt i
udlandet, eller der ikke udveksles oplysninger for en flerhed af
udenlandske ejere, forhindre, at indkomsten i enheden helt
undgår beskatning med deraf følgende provenutab for
Danmark.
Endvidere vil udvidelsen af koncerndefinitionen i relation til
den regel, der skal forhindre, at samme udgift fradrages
såvel i udlandet som i Danmark (dobbelt dip) forbedre
effekten af denne værnsregel.
Endelig vil forslaget om ændrede regler for
overførsel af leasede biler fra virksomhedsdelen til
privatdelen medføre, at der ikke længere vil
være fuldt fradrag i virksomhedsindkomsten for store
førstegangsydelser, som i disse situationer tillige
vedrører private udgifter.
Der foreligger ikke oplysninger, der kan danne grundlag for en
beløbsmæssig vurdering af udnyttelsen af disse
regler.
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for
regioner og kommuner.
5.Administrative konsekvenser for det
offentlige
Det skønnes, at der samlet for SKAT vil være
administrative omkostninger på op til 2,5 mio. kr.
6.Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget vil berøre de virksomheder, der har
arrangeret sig på en sådan måde, at de vil blive
omfattet af værnsreglerne, men skønnes derudover ikke
at have økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
7.Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Det er Skatteministeriets vurdering, at lovforslaget ikke har
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Lovforslaget vil i forbindelse med fremsættelsen blive
sendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i
Erhvervsregulering (CKR) med henblik på en vurdering af, om
forslaget skal forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
8.Administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
9.Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke miljømæssige
konsekvenser.
10.Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
11.Høring
Lovforslaget har ikke været sendt i ekstern
høring. Lovforslaget sendes i høring i forbindelse
med fremsættelsen.
12.Sammenfattende skema
Samlet vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser/
mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Lovforslaget vil forhindre utilsigtede
provenutab. | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Det skønnes, at der samlet for SKAT
vil være administrative omkostninger på op til 2,5 mio.
kr. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Lovforslaget skønnes ikke at have
konsekvenser for de generelle erhvervsøkonomiske
vilkår. |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgere | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
lovforslagets § 2, nr. 3.
Til nr. 2
Det foreslås at ophæve reglen om, at andre
konvertible værdipapirer (end konvertible obligationer) er
omfattet af aktieavancebeskatningsloven.
Forslaget hænger sammen med forslaget om at
indføre skattepligt ved selskabers afståelse af
konvertible obligationer efter en ejertid på mindst 3
år, men er dog bredere. Ophævelsen af reglen vil
generelt have betydning for selskabers og personers besiddelse af
denne type værdipapirer.
Der kan i øvrigt henvises de almindelige
bemærkninger pkt. 3.1.
Til nr. 3 og 5
Der er tale om konsekvensændringer som følge af
lovforslagets § 1, nr. 4.
Til nr. 4
Det foreslås at indføre skattepligt ved
selskabers afståelse af konvertible obligationer efter en
ejertid på 3 år eller mere.
Gevinst skal medregnes ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst. Tab kan fradrages i gevinst på
konvertible obligationer realiseret efter en ejertid på 3
år eller mere og i nettogevinster på aktier og
konvertible obligationer omfattet af aktieavancebeskatningslovens
§ 8, dvs. i nettogevinster realiseret efter en ejertid
på mindre end 3 år. Uudnyttede tab kan fremføres
til fradrag i senere indkomstår.
Prioriteringsrækkefølgen er således, at tab
fortrinsvis skal modregnes i indkomstårets gevinster på
konvertible obligationer, der har været ejet i mindst 3
år. Er der ikke sådanne gevinster skal tab modregnes i
nettogevinster omfattet af aktieavancebeskatningslovens
§ 8, dvs. i gevinster efter modregning af tab omfattet af
aktieavancebeskatningslovens § 8. Herefter uudnyttede tab
kan fremføres til modregning i senere års gevinster
med samme prioriteringsrækkefølge som ved modregning i
indkomstårets gevinster, idet modregning dog først
sker efter modregning af årets tab.
Begrebet afståelse omfatter også indfrielse af den
konvertible obligation, jf. tillige definitionen i
aktieavancebeskatningslovens § 30 af begrebet
afståelse. Dette gælder, hvor indfrielse sker til det
på forhånd aftalte tidspunkt til den på
forhånd aftalte indfrielseskurs. Dette gælder
også ved indfrielse, der ikke opfylder disse kriterier,
således at der som udgangspunkt er tale om et tilbagesalg til
udsteder omfattet af ligningslovens § 16 B, men hvor det
efter denne bestemmelse fremgår, at beskatningen i stedet
omfattes af aktieavancebeskatningslovens regler.
Til nr. 6
Der foreslås, at ændre overskriften til kapitel
7.
Til nr. 7
Det foreslås, at ændre erhvervelsestidspunktet for
aktier, som selskaber erhverver ved konvertering af en konvertibel
obligation. Efter forslaget skal sådanne aktier anses for
erhvervet på konverteringstidspunktet. Efter den
gældende praksis anses aktier, der erhverves ved konvertering
af konvertible obligationer, for anskaffet på tidspunktet for
erhvervelse af den konvertible obligation.
For personer anses aktier, der erhverves ved konvertering af
konvertible obligationer, efter gældende praksis for
anskaffet på konverteringstidspunktet. I tilknytning til
ændringen af erhvervelsestidspunktet for selskaber
foreslås en lovfæstelse af den gældende praksis
vedrørende personers erhvervelsestidspunkt.
Den gældende praksis i øvrigt vedrørende
erhvervelsestidspunkt berøres ikke af forslaget, men
gælder uændret.
Der kan i øvrigt henvises de almindelige
bemærkninger pkt. 3.1.
Til § 2
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
lovforslagets § 2, nr. 3. Selskaber, der omfattes af
selskabsskattelovens § 2 C, beskattes således efter
reglerne for kapitalselskaber.
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
lovforslagets § 1, nr. 4.
Til nr. 3Til stk. 1
Det foreslås, at skattemæssigt transparente
enheder (f.eks. kommanditselskaber og interessentskaber) samt
filialer anses for selvstændige skattesubjekter og beskattes
efter reglerne for kapitalselskaber (selskabsskattelovens
§ 1, stk. 1, nr. 2), når direkte ejere med
mere end 50 pct. af kapitalen eller af stemmerne er
hjemmehørende i en eller flere fremmede stater, på
Færøerne eller i Grønland,
1) hvor enheden
anses for at være et selvstændigt skattesubjekt,
eller
2) der ikke
udveksler oplysninger med de danske skattemyndigheder.
Filialer er filialer af udenlandske aktieselskaber,
udenlandske SE-selskaber, udenlandske anpartsselskaber, udenlandske
erhvervsdrivende fonde og udenlandske erhvervsvirksomheder.
Bestemmelsen omfatter de filialer, der skal indregistreres i
Danmark efter f.eks. kapitel 17 i aktieselskabsloven eller
§ 1 i lov om visse erhvervsdrivende virksomheder.
Bestemmelsen vil omfatte filialer af udenlandske selskaber, uanset
om filialen udgør et fast driftssted eller ej.
Filialerne og de transparente enheder svarer til de enheder,
der efter de amerikanske regler kan anses for at være
selvstændige skattesubjekter, hvis ejeren/ejerne vælger
det.
Det er ikke en forudsætning, at ejerne er
koncernforbundne parter. Der kan således være tale om
uafhængige selskaber eller personer hjemmehørende i
flere forskellige lande, der tilsammen ejer mere end 50 pct. af
kommanditselskabet. Kriteriet er, at et flertal af direkte ejere er
hjemmehørende i land(e), der anser enheden for at være
et selvstændigt skattesubjekt, eller at hjemland(ene) ikke
udveksler oplysninger med de danske myndigheder.
Bestemmelsen finder således anvendelse, hvis mere end 50
pct. af de direkte ejere er hjemmehørende i et land (f.eks.
USA), der anser et kommanditselskab for at være et
selvstændigt skattesubjekt, eller mere end 50 pct. af de
direkte ejere er hjemmehørende i et land, der ikke udveksler
oplysninger med Danmark (f.eks. Cayman Islands).
Kvalificeringen efter § 2 C, stk. 1, sker
på det tidspunkt, hvor betingelserne for kvalificering efter
stk. 1 er opfyldt. Hvis valget efter amerikanske regler har
tilbagevirkende kraft, vil kvalificeringen efter stk. 1
ligeledes skulle ske med tilbagevirkende kraft.
Ved direkte ejere forstås de ejere, der efter danske
regler er de direkte ejere af den transparente enhed. Det
påvirker således ikke bedømmelsen, hvis der
mellem ejerne og den transparente danske enhed ligger enheder, der
er transparente efter dansk opfattelse, men et selskab efter
amerikansk opfattelse.
Eksempel: Et moderselskab
hjemmehørende i USA ejer hovedparten af et svensk
kommanditselskab, som igen ejer hovedparten af et dansk
kommanditselskab. Der er ikke valgt international sambeskatning.
Det amerikanske moderselskab har valgt, at såvel det svenske
som det danske kommanditselskab skal anses for at være
selvstændige skattesubjekter efter amerikanske regler. I
dette tilfælde anses det amerikanske moderselskab for at
være den direkte ejer af hovedparten af det danske
kommanditselskab. Den foreslåede bestemmelse finder
anvendelse, og det danske kommanditselskab skal anses for at
være et selvstændigt skattesubjekt.
Bestemmelsen finder ikke anvendelse, hvis en dansk transparent
moderenhed samtidig omkvalificeres. I givet fald er den direkte
ejer ikke længere det amerikanske moderselskab, men den
omkvalificerede danske moderenhed.
Eksempel: Et moderselskab
hjemmehørende i USA ejer hovedparten af et dansk
kommanditselskab (K1), som igen ejer hovedparten af et andet dansk
kommanditselskab (K2). Det amerikanske moderselskab har valgt, at
begge kommanditselskaber skal anses for at være
selvstændige skattesubjekter efter amerikanske regler. I
dette tilfælde finder den foreslåede bestemmelse kun
anvendelse på K1. K2 anses for at være en transparent
enhed ejet af K1.
Det foreslås, at bestemmelsen finder anvendelse,
når den transparente enhed er indregistreret , har hjemsted
eller ledelsens sæde her i landet. Bestemmelsen omfatter
således også transparente enheder, der ikke er
indregistreret, men som blot har sit vedtægtsmæssige
hjemsted eller ledelsens sæde her i landet.
Indregistrerede enheder omfatter bl.a. erhvervsdrivende
interessentskaber og kommanditselskaber, hvori alle interessenterne
henholdsvis komplementarerne er aktieselskaber, partnerselskaber
(kommanditaktieselskaber), anpartsselskaber eller selskaber med en
tilsvarende retsform, som skal registreres i Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen, jf. således lov om visse erhvervsdrivende
virksomheder § 2, stk. 3.
Bestemmelsen gælder endvidere, når ejernes
hjemlande ikke skal udveksle oplysninger med de danske myndigheder
efter en dobbeltbeskatningsoverenskomsts artikel om
informationsudveksling, EU's bistandsdirektiv,
OECD/Europarådets bistandskonvention eller en anden aftale om
informationsudveksling. De danske skattemyndigheder skal f.eks.
kunne få verificeret, om det andet lands skattemyndigheder
anser det danske kommanditselskab for at være et
selvstændigt skattesubjekt.
Til stk. 2
Det foreslås, at der ved skattemæssigt
transparente enheder skal forstås juridiske personer, der
efter danske skatteregler ikke udgør et selvstændigt
skattesubjekt, men hvis forhold er reguleret af selskabsretlige
regler, en selskabsaftale eller en foreningsvedtægt. Dette
svarer til afgrænsningen af skattemæssigt transparente
enheder i ligningslovens § 2, stk. 1, 2. pkt., og
skattekontrollovens § 3 B, stk. 1, 2. pkt., som blev
indført ved lov nr. 308 af 19. april 2006 om ændring
af ligningsloven, selskabsskatteloven og andre skattelove
(Justering af erhvervsbeskatningen) (lovforslag L 116,
2005-06).
Til stk. 3
Det foreslås, at hvis en filial eller en transparent
enhed som følge af den foreslåede § 2 C,
stk. 1, skal anses for at være et selskab, anses
deltagerne for at have afstået aktiverne og passiverne til
handelsværdien på tidspunktet for kvalificering efter
stk. 1.
Deltagerne skal således anses for at have overdraget
aktiverne og passiverne til selskabet. Beskatningen kan eksempelvis
blive aktuel, hvis deltagerne havde et fast driftssted her i landet
eller hvis der er deltagere, der er hjemmehørende her i
landet. Hvis ingen af deltagerne er skattepligtige til Danmark,
udløses der ingen beskatning.
Til stk. 4
Det foreslås, at aktiver og passiver ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst for selskabet
behandles som om de var anskaffet på tidspunktet for
kvalificeringen efter stk. 1 og til handelsværdien
på tidspunktet for kvalificering efter stk. 1. Dette
skal ses i sammenhæng med beskatningen efter
stk. 3.
Hvis deltagerne i den transparente enhed eller filialen havde
et fast driftssted i Danmark, vil selskabet dermed skulle anses for
at have anskaffet aktiver og passiver til handelsværdien
på tidspunktet for kvalificering efter stk. 1.
Hvis der ikke var et fast driftssted, vil
ikke-afskrivningsberettigede aktiver ligeledes skulle anses for
anskaffet til handelsværdien på tidspunktet for
kvalificering efter stk. 1.
Afskrivningsberettigede aktiver skal, i det omfang de ikke i
forvejen er omfattet af dansk beskatning, derimod anses for
anskaffet af selskabet til den faktiske anskaffelsessum afskrevet
maksimalt efter danske regler. Dette følger af, at det
foreslås, at selskabsskattelovens § 4 A,
stk. 2 og 3, finder tilsvarende anvendelse på disse
aktiver.
Eksempel: Den transparente enhed
erhvervede et immaterielt aktiv for tre år siden til 700 mio.
kr. Ingen af deltagerne i den transparente enhed var skattepligtige
til Danmark ved omkvalificeringen. Aktivet skal anses for anskaffet
af selskabet til den faktiske anskaffelsessum afskrevet maksimalt
efter danske regler, dvs. med 3/7. Indgangsværdien bliver
således 400 mio. kr.
Eksempel: Som i det første
eksempel bortset fra, at en af deltagerne, som ejer 10 pct., er
hjemmehørende i Danmark. Handelsværdien af aktivet ved
omkvalificeringen er 500 mio. kr. Indgangsværdien skal derfor
beregnes på følgende måde: 10 pct. af
handelsværdien ved omkvalificeringen (50) plus 90 pct. af en
faktiske anskaffelsessum afskrevet maksimalt efter danske
regler(360 mio. kr.). Indgangsværdien bliver derved 410 mio.
kr.
Endelige foreslås det, at der kun fastsættes
anskaffelsessum på den del af goodwill eller andre
immaterielle aktiver som nævnt i afskrivningslovens
§ 40, der er oparbejdet af en eller flere deltagere, i
det omfang aktivet beskattes efter stk. 3.
Eksempel: Som i det andet
eksempel, men nu er det immaterielle aktiv videreudviklet til en
værdi på 1.000 mio. kr. Indgangsværdien for den
erhvervede del af aktivet er nu 70 mio. kr. plus 360 mio. kr., dvs.
430 mio. kr. Til denne værdi skal tillægges det
beløb, som deltageren hjemmehørende her i landet, er
blevet beskattet af som følge af oparbejdelsen, dvs. 10 pct.
af 300. Samlet indgangsværdi bliver således 460.
Eksempel: Deltagerne har selv
oparbejdet det immaterielle aktiv fuldt ud. En af deltagerne, som
ejer 10 pct., er hjemmehørende i Danmark. Ved
omkvalificeringen har aktivet en værdi på 1.000 mio.
kr. Indgangsværdien på dette immaterielle aktiv bliver
dermed 10 pct. af 1.000 mio. kr., dvs. 100 mio. kr.
Til stk. 5
Det foreslås, at afståelse af ejerandele i
selskabet omfattes af aktieavancebeskatningsloven. Hvis enheden ved
overdragelsen ophører med at være omfattet af
stk. 1, finder stk. 7 anvendelse, dvs. likvidation af
selskabet.
Deltagerne anses for at have anskaffet ejerandelene til
handelsværdien på tidspunktet for kvalificering efter
stk. 1.
Til stk. 6
Det foreslås, at udlodninger fra selskaber omfattet af
stk. 1, anses for at være udbytteudlodninger. Dette
medfører, at bl.a. alle betalinger til ejere, der ikke
modsvares af en modydelse, skal beskattes efter udbyttereglerne,
herunder ligningslovens §§ 16 A og 16 B og
selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c,
§ 13, stk. 1, nr. 2 og § 13,
stk. 3.
Dette har særligt betydning, når der er tale om
selskaber, der omkvalificeres som følge af stk. 1, nr.
2 (manglende udveksling af oplysninger). Udlodninger fra selskaber
til ejerne i lande, der ikke har en dobbeltbeskatningsoverenskomst
med Danmark, bliver således omfattet af kildeskat efter
selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra c. Der vil
dermed skulle indeholdes kildeskat på 28 pct. af
udlodningerne. I lovforslag L 31 om ændring af forskellige
skattelove (Diverse EU-tilpasninger af skattelovgivningen m.v.) er
det foreslået, at kildeskatten nedsættes til 15 pct.,
hvis det andet land udveksler oplysninger og aktiebesiddelsen er
mindre end 10 pct. af aktiekapitalen.
Der vil tilsvarende kunne komme kildeskat på selskabets
rentebetalinger til ejere hjemmehørende i land, der ikke har
en dobbeltbeskatningsoverenskomst med Danmark, og på
selskabets royaltybetalinger til ejere hjemmehørende uden
for EU. Modsvarende vil betalingerne være
fradragsberettigede. Tidligere har disse betalinger som
følge af selskabets status som transparent enhed været
behandlet som interne ydelser uden skattemæssig betydning i
Danmark.
Til stk. 7
Det foreslås, at hvis selskabet ophører med at
være omfattet af stk. 1, anses selskabet for at
være likvideret.
Aktiver og passiver, der er i behold i selskabet på
tidspunktet for ophøret, skal dermed anses for solgt til
handelsværdien på dette tidspunkt.
Likvidationsprovenuet beskattes som udgangspunkt som aktieavance,
jf. ligningslovens § 16 A, stk. 1, 2. pkt. Efter
§ 16 A, stk. 1, 4. pkt., henregnes
likvidationsprovenu til udbytte, hvis
a) modtageren er et
selskab, der ejer mindst 10 pct. af kapitalen i det likviderede
selskab, og ikke er hjemmehørende i en stat, der er medlem
af EU/EØS, Færøerne eller Grønland,
eller en stat, som har en dobbeltbeskatningsoverenskomst med
Danmark, eller
b) modtageren er et
selskab, der ejer mindre end 10 pct. af aktiekapitalen, men er
koncernforbundet med det likviderede selskab, jf. ligningslovens
§ 2.
Selskabsskattelovens § 5, stk. 2, finder
tilsvarende anvendelse. Hvis overgangen fra at være omfattet
af stk. 1 finder sted mellem udløbet af et
bagudforskudt indkomstår og et kalenderår, udgør
det sidste indkomstår hele perioden fra indkomstårets
begyndelse og indtil ophøret.
Til § 3
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
lovforslagets § 1, nr. 4.
Til § 4
Til nr. 1
I ligningslovens § 5 G, stk. 1, findes en
regel, der skal forhindre, at samme udgift fradrages såvel i
udlandet som i Danmark (dobbelt fradrag eller dobbelt dip).
Bestemmelsen finder anvendelse, når en udgift kan fradrages
ved indkomstopgørelsen efter udenlandske skatteregler enten
hos den skattepligtige selv (1. pkt.) eller hos et koncernforbundet
selskab (2. pkt.). 2. pkt. omfatter både den situation, hvor
det danske selskab er moderselskab i en koncern, og den situation,
hvor det danske selskab er datterselskab af et udenlandsk
moderselskab.
Definitionen i kursgevinstlovens § 4, stk. 2,
anvendes som definition på koncernforbundne selskaber.
Det foreslås, at definitionen af koncernforbundne
selskaber ændres således, at definitionen i stedet
bliver definitionen i skattekontrollovens § 3 B. Herved
omfatter § 5 G tillige situationer, hvor udgiften
også kan fradrages hos udenlandske selskaber, der har
bestemmende indflydelse i det danske datterselskab som følge
af, at den bestemmende indflydelse udøves i fællesskab
eller via en transparent enhed (f.eks. kommanditselskab eller
interessentskab).
Til nr. 2
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
lovforslagets § 1, nr. 4.
Til § 5
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
lovforslagets § 1, nr. 4.
Til § 6
Der er tale om en konsekvensændring som følge af
lovforslagets § 2, nr. 3. Det foreslås, at
transparente enheder, der omkvalificeres efter selskabsskattelovens
§ 2 C, ikke kan vælge tonnageskatteordningen.
Muligheden for omkvalifikation af selskaber ved ejerskifte
harmonerer ikke med bindingsperioden på 10 indkomstår i
tonnageskatteordningen.
Til § 7
Det foreslås at genbeskatte for store fradrag for
leasingydelser i den periode, hvor en leaset bil er i
virksomhedsordningen.
Efter forslaget skal, hvis en leaset bil overføres fra
virksomhedsordningen til den skattepligtige, det beløb,
hvormed de ved overførslen betalte leasingydelser overstiger
forskellen mellem bilens handelsværdi ved indgåelsen af
leasingaftalen og bilens handelsværdi ved overførslen,
medregnes ved opgørelsen af virksomhedens skattepligtige
indkomst for det sidste indkomstår, hvor bilen indgår i
virksomhedsordningen. Overførslen anses for sket med
virkning fra starten af indkomståret.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger pkt. 1.4 og 3.4.
Til § 8
Til stk. 1
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende. Det skal ses i
sammenhæng med, at det foreslås, at loven skal have
virkning fra fremsættelsen.
Til stk. 2
Det foreslås, at bestemmelsen om kvalificering efter
§ 2 C, stk. 1, af transparente enheder til
selvstændige skattesubjekter skal have virkning for
indkomstår, der påbegyndes den 15. april 2008 eller
senere.
Det foreslås endvidere, at bestemmelsen tillige finder
anvendelse i indkomstår, der er påbegyndt før
den 15. april 2008, hvis betingelserne i selskabsskattelovens
§ 2 C, stk. 1, nr. 1, opfyldes som følge af
et valg efter udenlandske regler foretaget af ejerne efter den 15.
april 2008. Bestemmelsen kan dog tidligst få virkning fra og
med den 15. april 2008.
Eksempel: Ejerne af et
kommanditselskab i Danmark, som har kalenderårsregnskab og
påbegyndt indkomståret 2008, foretager et valg efter de
amerikanske »check-the-box« regler den 1. maj 2008, som
medfører, at kommanditselskabet skal anses for at være
et selvstændigt skattesubjekt efter amerikanske regler fra og
med 1. maj 2008. 2. pkt. medfører, at den foreslåede
§ 2 C i selskabsskatteloven vil finde anvendelse på
kommanditselskabet, som derfor skal anses for at være et
selvstændigt skattesubjekt efter danske skatteregler fra og
med den 1. maj 2008.
Det foreslås således undtagelsesvis, at forslaget
skal have virkning fra datoen for lovforslagets fremsættelse.
Et senere virkningstidspunkt ville tilskynde til at udnytte den
utilsigtede virkning af de gældende regler. Eksempelvis ville
ejerne kunne træffe et valg som beskrevet ovenfor og dermed
opnå den utilsigtede virkning (skattefrihed for
virksomhedsindkomsten) i den resterende del af
indkomståret.
Til stk. 3 og 4
Det foreslås, at indførelse af skattepligt ved
selskabers afståelse af konvertible obligationer efter en
ejertid på 3 år eller mere, skal have virkning for
afståelser, der finder sted den 15. april 2008 eller senere.
De tilknyttede konsekvensændringer skal ligeledes have
virkning fra den 15. april 2008.
Endvidere foreslås det, at ændringen af selskabers
erhvervelsestidspunkt for aktier, der erhverves ved konvertering af
en konvertibel obligationer, skal have virkning for aktier, der
erhverves ved en konvertering, der finder sted den 15. april 2008
eller senere.
Det foreslås således undtagelsesvis, at forslaget
skal have virkning fra datoen for lovforslagets fremsættelse.
Et senere virkningstidspunkt ville tilskynde til at udnytte den
utilsigtede virkning af de gældende regler. Eksempelvis ville
indehavere af konvertible obligationer kunne træffe det valg
at foretage en hurtig realisering og dermed opnå den
utilsigtede virkning (skattefrihed for gevinsten og fradrag hos
udsteder).
Til stk. 5
Det foreslås, at justeringen af koncerndefinitionen i
ligningslovens § 5 G, stk. 1, skal have virkning for
udgifter, der afholdes den 15. april 2008 eller senere.
Forslaget skal forhindre dobbelt fradrag for samme udgift i
både Danmark og udlandet. Forslaget foreslås
således undtagelsesvis, at skulle have virkning fra datoen
for lovforslagets fremsættelse. Et senere virkningstidspunkt
vil kunne tilskynde til at fremskynde afholdelsen af udgifter i de
tilfælde, hvor lovforslaget skærper
værnsreglen.
Til stk. 6
Det foreslås, at virksomhedsskattelovens § 6,
stk. 3, som affattet ved § 7, skal have virkning for
biler, der overføres fra virksomhedsordningen til den
skattepligtige, når dette valg træffes i forbindelse
med en selvangivelse, der indgives den 15. april 2008 eller senere.
Det vil sige, at bestemmelsen også skal have virkning for
biler, der er leaset før denne dato.
Valg af, hvorvidt en leaset bil for det pågældende
indkomstår skal indgå i virksomhedsordningen
træffes i forbindelse med indgivelse af selvangivelse, og
indgivelse af selvangivelse for indkomståret kan for
erhvervsdrivende ske helt frem til den 1. juli. Et senere
virkningstidspunkt end det foreslåede ville derfor kunne
tilskynde til at udnytte den utilsigtede virkning af de
gældende regler.
Det foreslås således undtagelsesvis, at forslaget
skal have virkning fra datoen for lovforslagets
fremsættelse.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | |
| | I lov om den skattemæssige
behandling af gevinst og tab ved afståelse af aktier m.v.
(aktieavancebeskatningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr.
1274 af 31. oktober 2007, foretages følgende
ændringer: |
| | |
§ 1. -
- - Stk. 2.
Lovens regler om aktier finder tilsvarende anvendelse på
anparter i anpartsselskaber, andelsbeviser, omsættelige
investeringsforeningsbeviser og lignende værdipapirer. | | 1. I
§ 1, stk. 2, indsættes som 2. pkt.: »Lovens regler finder endvidere
tilsvarende anvendelse på ejerandele i selskaber omfattet af
selskabsskattelovens § 2 C.« |
Stk. 3.
Endvidere finder lovens regler om aktier tilsvarende anvendelse
på konvertible obligationer og andre værdipapirer, der
kan konverteres til aktier eller til værdipapirer som
nævnt i stk. 2. - - - | | 2. I
§ 1, stk. 3, udgår »og andre
værdipapirer, der kan konverteres til aktier eller til
værdipapirer som nævnt i stk. 2«. |
| | |
§ 9.
Gevinst ved afståelse af aktier på et tidspunkt, der
ligger 3 år eller mere efter erhvervelsen, medregnes ikke ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst, medmindre
aktierne er omfattet af reglerne i §§ 17-19,
§ 21, stk. 1, eller § 22. | | 3. I
§ 9, stk. 1 og 2, indsættes efter
»reglerne i«: »§ 9 A,«. |
Stk. 2.
Tab ved afståelse af aktier på et tidspunkt, der ligger
3 år eller mere efter erhvervelsen, kan ikke fradrages ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst, medmindre
aktierne er omfattet af reglerne i §§ 17-19 eller
§ 22. | | |
| | |
| | 4. Efter
§ 9 indsættes før overskriften »Fonds-aktier, aktieretter og tegningsretter
m.v.« : »§ 9
A. Gevinst ved afståelse af konvertible obligationer
på et tidspunkt, der ligger 3 år eller mere efter
erhvervelsen, medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige
indkomst. |
| | Stk. 2.
Tab ved afståelse af konvertible obligationer på et
tidspunkt, der ligger 3 år eller mere efter erhvervelsen, kan
fradrages i indkomstårets gevinster efter stk. 1.
Yderligere tab kan fradrages i indkomstårets nettogevinster
efter § 8. |
| | Stk. 3.
Yderligere tab, der ikke kan fradrages efter stk. 2, kan
fradrages i de følgende indkomstårs gevinster efter
stk. 1. Herefter yderligere tab kan fradrages i de
følgende indkomstårs nettogevinster efter
§ 8. Tab kan kun overføres til fradrag i senere
indkomstår, hvis det ikke kan rummes i nettogevinster i et
tidligere indkomstår ved afståelser omfattet af
stk. 1 eller § 8.« |
| | |
§ 17.
- - - | | |
Stk. 4. I
tilfælde, der er omfattet af stk. 1 eller 3, finder
reglerne i §§ 8, 9 og 12-14, § 21,
stk. 1, og §§ 22, 44 og 47 ikke anvendelse.
Stk. 1 og 3 finder ikke anvendelse i de i § 15,
§ 16, stk. 1, og §§ 18 og 19
nævnte tilfælde. | | 5. I
§ 17, stk. 4, og § 19, stk. 5,
ændres »§§ 8, 9« til:
»§§ 8-9 A«. |
| | |
§ 19.
- - - Stk. 5. I
tilfælde omfattet af stk. 1 finder §§ 8,
9, 12-14 og 17 ikke anvendelse. Stk. 1 finder ikke anvendelse
i de tilfælde, der er nævnt i § 16,
stk. 1, § 18, § 21, stk.1, og
§ 22. | | |
| | |
Kapitel 7 Afståelse m.v. | | 6.Overskriften
til kapitel 7 affattes således: »Erhvervelse og afståelse
m.v.« |
| | |
| | 7. Efter
§ 29 indsættes i kapitel 7: |
| | |
| | »Erhvervelsestidspunkt Selskaber m.v. og personer § 29
A. Aktier, der erhverves ved konvertering af en konvertibel
obligation, anses for anskaffet på
konverteringstidspunktet. Overdragelse m.v.« |
| | |
| | § 2 I lov om indkomstbeskatning af
aktieselskaber m.v. (selskabsskatteloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 1037 af 24. august 2007, som
ændret ved § 8 i lov nr. 1534 af 19. december 2007,
foretages følgende ændringer: |
| | |
§ 1.
Skattepligt i henhold til denne lov påhviler følgende
selskaber og foreninger mv., der er hjemmehørende her i
landet: --- | | 1. I
§ 1, stk. 1, nr. 2, indsættes efter
»indskudte kapital,«: »samt selskaber omfattet af
§ 2 C,« |
| | |
2) andre selskaber, i hvilke ingen af
deltagerne hæfter personligt for selskabets forpligtelser, og
som fordeler overskuddet i forhold til deltagernes i selskabet
indskudte kapital, --- | | |
| | |
§ 2 A.
- - - Stk. 5. Det forhold, at et selskab
bliver omfattet af stk. 1 eller 2 henholdsvis ophører
med at være omfattet af stk. 1 eller 2 medfører
ikke i sig selv, at dets aktiver eller passiver anses for
afstået, henholdsvis at dets aktiver og passiver anses for
anskaffet. Aktiver og passiver, der er i behold hos et selskab, som
bliver omkvalificeret efter stk. 1 og 2, behandles ved
opgørelsen af den skattepligtige indkomst for den
transparente enhed, som om de var anskaffet på de
tidspunkter, hvor de er erhvervet af det omkvalificerede selskab,
og for de anskaffelsessummer, hvortil de er erhvervet af dette
selskab. Eventuelle skattemæssige afskrivninger og
nedskrivninger, som det omkvalificerede selskab har foretaget,
anses for foretaget af den transparente enhed. Fusionsskattelovens
§ 8, stk. 2-4, finder tilsvarende anvendelse ved
omkvalificeringen. Der fastsættes ingen anskaffelsessum
på goodwill eller andre immaterielle aktiver som nævnt
i afskrivningslovens § 40, i det omfang de er oparbejdet
af det omkvalificerede selskab selv. Den transparente enhed
succederer i fremførselsberettigede underskud, jf.
ligningslovens § 15, og uudnyttede fradragsberettigede
tab fra tidligere indkomstår, jf.
aktieavancebeskatningslovens § 8, stk. 3,
kursgevinstlovens § 31, stk. 3, og
ejendomsavancebeskatningslovens § 6, stk. 4.
Bestemmelserne i dette stykke finder tilsvarende anvendelse, hvis
et selskab ophører med at være en transparent enhed
omfattet af stk. 1 og 2. - - - | | 2. I
§ 2 A, stk. 5, 6. pkt., indsættes efter
»aktieavancebeskatningslovens § 8,
stk. 3,«: » og § 9 A,
stk. 3,«. |
| | |
| | 3. Efter
§ 2 B indsættes: »§ 2
C. Indregistrerede filialer af udenlandske virksomheder og
skattemæssigt transparente enheder, der er indregistreret,
har vedtægtsmæssig hjemsted eller har ledelsens
sæde her i landet, beskattes efter reglerne for selskaber
omfattet af § 1, stk. 1, nr. 2, hvis direkte ejere
med mere end 50 pct. af kapitalen eller med besiddelse af mere end
50 pct. af stemmerettighederne er hjemmehørende i en eller
flere fremmede stater, på Færøerne eller i
Grønland, |
| | 1) hvor enheden skattemæssigt
behandles som et selvstændigt skattesubjekt, eller |
| | 2) der ikke udveksler oplysninger med de
danske myndigheder efter en dobbeltbeskatningsoverenskomst, en
anden international overenskomst eller konvention eller en
administrativt indgået aftale om bistand i skattesager. |
| | Stk. 2.
Ved skattemæssigt transparente enheder forstås
juridiske personer, der efter danske skatteregler ikke udgør
et selvstændigt skattesubjekt, men hvis forhold er reguleret
af selskabsretlige regler, en selskabsaftale eller en
foreningsvedtægt. |
| | Stk. 3.
Deltagerne anses for at have afstået aktiver og passiver i
den transparente enhed eller filialen til handelsværdien
på tidspunktet for kvalificeringen efter stk. 1. |
| | Stk. 4.
Selskabet anses for at have anskaffet aktiver og passiver til
handelsværdien på tidspunktet for kvalificeringen efter
stk. 1. § 4 A, stk. 2 og 3, finder dog
tilsvarende anvendelse på afskrivningsberettigede aktiver, i
det omfang de ikke i forvejen er omfattet af dansk beskatning, idet
de ved denne anvendelse anses for anskaffet på det tidspunkt,
hvor den transparente enhed eller filialen anskaffede aktivet. Der
fastsættes kun anskaffelsessum på den del af goodwill
eller andre immaterielle aktiver som nævnt i
afskrivningslovens § 40, der er oparbejdet af en eller
flere deltagere, i det omfang den oparbejdede del af aktivet
beskattes efter stk. 3. |
| | Stk. 5.
Afståelse af ejerandele i selskabet omfattes af
aktieavancebeskatningsloven. Ejerandelene anses for anskaffet til
handelsværdien på tidspunktet for kvalificeringen efter
stk. 1. |
| | Stk. 6.
Udlodninger til ejerne fra selskaber omfattet af stk. 1 anses
for at være udbytteudlodninger. |
| | Stk. 7.
Ophører selskabet med at være omfattet af stk. 1,
anses selskabet for at være ophørt og aktiver og
passiver, der er i behold på tidspunktet for overgangen,
anses for solgt til handelsværdien på dette
tidspunkt.« |
| | |
| | § 3 I lov om fusion, spaltning og
tilførsel af aktiver m.v. (fusionsskatteloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 1286 af 8. november 2007, foretages
følgende ændring: |
| | |
§ 8. -
- - Stk. 8.
Foreligger der ved fusionen i et af selskaberne uudnyttede
fradragsberettigede tab fra tidligere indkomstår, kan dette
tab uanset reglerne i aktieavancebeskatningslovens § 8,
stk. 3, kursgevinstlovens § 31, stk. 3, og
ejendomsavancebeskatningslovens § 6, stk. 4, ikke
fremføres til fradrag i det modtagne selskab. | | 1.I
§ 8, stk. 8, indsættes efter
»aktieavancebeskatningslovens § 8,
stk. 3,« : » og § 9 A,
stk. 3,«. |
| | |
| | § 4 I lov om påligningen af indkomstskat
til staten (ligningsloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 1061
af 24. oktober 2006, som ændret bl.a. ved § 6 i lov
nr. 343 af 18. april 2007 og senest ved § 7 i lov nr.
1534 af 19. december 2007, foretages følgende
ændringer: |
§ 5 G.
Skattepligtige omfattet af kildeskattelovens § 1 eller
dødsboskattelovens § 1, stk. 2,
selskabsskattelovens § 1 eller fondsbeskatningslovens
§ 1 kan ikke opnå fradrag for udgifter, der efter
udenlandske skatteregler kan fradrages i indkomst, som ikke
indgår ved beregning af dansk skat. Tilsvarende gælder,
hvis fradrag for udgiften efter udenlandske skatteregler kan
overføres til fradrag i indkomst oppebåret af
koncernforbundne selskaber mv., jf. kursgevinstlovens
§ 4, stk. 2, hvis indkomst ikke indgår ved
beregningen af dansk skat. | | 1. I
§ 5 G, stk. 1, 2. pkt., ændres »jf.
kursgevinstlovens § 4, stk. 2,« til:
»jf. skattekontrollovens § 3 B,«. |
| | |
§ 15.
- - - Stk. 2.
Hvis en skattepligtig i et indkomstår opnår en
tvangsakkord, nedsættes uudnyttede, fradragsberettigede
underskud og dernæst uudnyttede, fradragsberettigede tab, der
kan fremføres efter reglerne i aktieavancebeskatningslovens
§ 8, stk. 3, kursgevinstlovens § 31,
stk. 3, og ejendomsavancebeskatningslovens § 6,
stk. 5, fra det pågældende og tidligere
indkomstår med det beløb, hvormed gælden er
nedsat. Nedsættelsesbeløbet formindskes med den del af
skyldnerens indkomst, der hidrører fra den
pågældendes frigørelse for
gældsforpligtelser. Den resterende del af
nedsættelsesbeløbet formindskes endvidere i det
omfang, skyldneren efter reglerne i kursgevinstlovens § 8
ikke skal medregne gevinsten på gælden ved
indkomstopgørelsen. Nedsættelsen sker med virkning for
det indkomstår, hvori tvangsakkorden stadfæstes, og for
senere indkomstår. Med gældsnedsættelse
sidestilles hel eller delvis konvertering af gælden til
aktier eller konvertible obligationer. Underskuddet nedsættes
i disse tilfælde med det beløb, hvormed den
konverterede fordrings pålydende overstiger den konverterede
fordrings kursværdi på tidspunktet for
konverteringen. - - - | | 2. I
§ 15, stk. 2, 1. pkt., indsættes efter
»aktieavancebeskatningslovens § 8,
stk. 3,«: » og § 9 A,
stk. 3,«. |
| | |
| | § 5 I skattekontrolloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1126 af 24. november 2005, som
ændret bl.a. ved § 18 i lov nr. 1414 af 21.
december 2005 og senest ved § 9 i lov nr. 1534 af 19.
december 2007, foretages følgende ændring: |
| | |
§ 3 C.
- - - Stk. 7.
Omregningen af resultatet til dansk mønt, jf. stk. 3,
1. pkt., skal ske til en gennemsnitskurs for indkomståret.
Ved omregning af resultatet skal der anvendes en af en centralbank
fastsat valutakurs. Valget af, hvilken centralbanks valutakurs der
ønskes anvendt ved omregningen af resultatet, skal anmeldes
i forbindelse med meddelelsen til told- og skatteforvaltningen
efter stk. 3, 3. pkt., eller stk. 5, 2. pkt. Den
skattepligtige kan for efterfølgende indkomstår
vælge en anden centralbanks valutakurs end den, der er valgt
efter 2. pkt. Det er en betingelse, at der er indgivet meddelelse
herom til told- og skatteforvaltningen inden indkomstårets
begyndelse. Ved omregning af indkomstårets transaktioner
anvendes den efter 2. pkt. valgte centralbanks valutakurser. Hvis
denne centralbank ikke offentliggør valutakurser på
den valuta, som transaktionen er foretaget i, kan der anvendes en
valutakurs fastsat af en anden centralbank. Udarbejder den
skattepligtige skattemæssigt årsregnskab i fremmed
valuta, skal den skattepligtige tillige omregne uudnyttede tab
omfattet af aktieavancebeskatningslovens §§ 2 og 4,
ejendomsavancebeskatningslovens § 6 og kursgevinstlovens
§§ 31 og 32 efter 1.-7. pkt. - - - | | 1. I § 3 C, stk. 7, 8. pkt.,
ændres »aktieavancebeskatningslovens
§§ 8 og 14,« til:
»aktieavancebeskatningslovens §§ 8, 9 A og
14,«. |
| | |
| | § 6 I lov om beskatning af rederivirksomhed
(tonnageskatteloven), jf. lovbekendtgørelse nr. 834 af 29.
august 2005, som ændret senest ved lov nr. 540 af 6. juni
2007, foretages følgende ændring: |
| | |
§ 1.
Selskaber m.v., som er skattepligtige efter selskabsskattelovens
§ 1, stk. 1, nr. 1 og 2, eller stk. 6, og som
udøver rederivirksomhed som omhandlet i § 6, kan
vælge at opgøre deres skattepligtige indkomst af
rederivirksomheden efter bestemmelserne i denne lov
(tonnagebeskatning). Det samme gælder for selskaber, som er
skattepligtige efter selskabsskattelovens § 2,
stk. 1, litra a, og som driver rederivirksomhed, når
disse er hjemmehørende i en EU-medlemsstat. | | 1. I § 1 indsættes efter 2. pkt.: »Det gælder ikke selskaber
omfattet af selskabsskattelovens § 2 C.« |
| | |
| | § 7 I lov om indkomstbeskatning af
selvstændige erhvervsdrivende (virksomhedsskatteloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 1075 af 10. september 2007, som
ændret ved § 13 i lov nr. 1235 af 24. oktober 2007,
foretages følgende ændring: |
| | |
§ 6.
--- Stk. 2.
--- | | 1. I
§ 6 indsættes som stk. 3: »Stk. 3. Overføres en leaset bil
fra virksomhedsordningen til den skattepligtige, medregnes ved
opgørelsen af virksomhedens skattepligtige indkomst for det
sidste indkomstår, hvor bilen indgår i
virksomhedsordningen, det beløb, hvormed de ved
overførslen betalte leasingydelser overstiger forskellen
mellem bilens handelsværdi ved indgåelsen af
leasingaftalen og bilens handelsværdi ved overførslen.
Overførsel af en leaset bil fra virksomhedsordningen til den
skattepligtige anses for sket med virkning fra starten af
indkomståret.« |
| | |