L 24 Forslag til lov om ændring af lov om Danmarks Evalueringsinstitut.

(Akkreditering af videregående uddannelser, sammensætning af evalueringsinstituttets bestyrelse og repræsentantskab m.v.).

Af: Undervisningsminister Bertel Haarder (V)
Udvalg: Uddannelsesudvalget
Samling: 2007-08 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 28-11-2007

Fremsættelsestale af lovforslag

20072_l24_fremsaettelsestale (html)

Undervisningsministeren (Bertel Haarder):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af lov om Danmarks Evalueringsinstitut (Akkreditering af videregående uddannelser, sammensætning af evalueringsinstituttets bestyrelse og repræsentantskab m.v.)

(Lovforslag nr. L 24).

Lovforslaget fremsættes bl.a. som led i udmøntning af aftalen af 2. november 2006 mellem regeringen (Venstre og Det konservative Folkeparti), Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Det Radikale Venstre om udmøntning af globaliseringsaftalen. Et af elementerne i aftalen er indførelse af et akkrediteringssystem med henblik på en systematisk kvalitetssikring af de videregående uddannelser. Et uafhængigt organ skal løbende akkreditere alle videregående uddannelser efter internationale standarder.


For fremtiden skal alle videregående uddannelser inden for undervisningsministerens område akkrediteres af Akkrediteringsrådet, som det fremgår af lov nr. 294 af 27. marts 2007 om akkrediteringsinstitutionen for videregående uddannelser og det forslag til lov om erhvervsakademier og professionsbacheloruddannelser, som fremsættes samtidig med dette lovforslag. Godkendelse af en uddannelse og et udbud kan kun gives, hvis Akkrediteringsrådet har akkrediteret uddannelsen, henholdsvis udbuddet positivt. Der bliver tale om to former for akkrediteringer: 1) Akkreditering af eksisterende uddannelser og udbud af uddannelser og 2) Akkreditering af nye uddannelser og nye uddannelsesudbud. Akkrediteringsrådets afgørelser om akkreditering træffes på baggrund af akkrediteringsrapporter, udarbejdet af fagligt anerkendte aktører.


Det foreslås, at det primært bliver Danmarks Evalueringsinstitut, der gennemfører akkrediteringsvurderinger og udarbejder akkrediteringsrapporter som grundlag for Akkrediteringsrådets afgørelser om akkreditering af videregående uddannelser inden for undervisningsministerens område. Der er bl.a. på baggrund af indførelsen af et akkrediteringssystem for de videregående uddannelser behov for, at evalueringsinstituttet får bedre muligheder for at evaluere forhold, der rækker ud over undervisning og uddannelse på især dette område. Loven foreslås derfor ændret således, at evalueringsinstituttet kan gennemføre andre former for evalueringer, herunder evalueringer af en institutions samlede virksomhed eller dele heraf, og således, at instituttet selv fastsætter emner og metoder for de enkelte evalueringer. Det indebærer bl.a., at selvevaluering ikke længere skal indgå som en obligatorisk del af en evaluering. Men evalueringsinstituttet har fortsat en forpligtelse til at udvikle kvaliteten af uddannelse, undervisning og læring og udbrede brugen af metoder, som understøtter kvalitetsudvikling og evalueringskapacitet i institutionerne, herunder selvevaluering og andre udviklingsorienterede redskaber.


Universitetsområdet foreslås at udgå som ordinært evalueringsområde for evalueringsinstituttet på baggrund af akkrediteringssystemets indførelse. Instituttet kan dog fortsat efter anmodning gennemføre evalueringer af universitetslovsområdet som indtægtsdækket virksomhed efter lovens § 3.


Sammensætningen af bestyrelsen for evalueringsinstituttet foreslås justeret som konsekvens af de foreslåede lovændringer, bl.a. foreslås, at repræsentationen fra Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling udgår, og at et medlem med viden og erfaring inden for de kunstneriske uddannelser m.v. udpeges efter indstilling fra kulturministeren. Det foreslås desuden, at instituttets bestyrelse kan supplere sig med et medlem med evalueringsfaglig ekspertise.


Sammensætningen af repræsentantskabet foreslås ændret, således at alle uddannelses- og institutionsområder mfl., herunder institutionsejere, rektorforsamlinger og bestyrelsesforeninger for områder, der er omfattet af instituttets virksomhed, vil blive repræsenteret sammen med elever og studerende, faglige foreninger og arbejdsmarkedets parter. Regler om sammensætningen af repræsentantskabet foreslås fastsat i vedtægten for instituttet.


Udgifterne til evalueringsinstituttets udarbejdelse af akkrediteringsvurderinger og akkrediteringsrapporter for uddannelser inden for undervisningsministerens område afholdes af undervisningsministeren, dels ved en tilførsel af 2.7 mio. kr. fra globaliseringspuljen, dels ved at evalueringsinstituttets driftsudgifter for 2007 er nedsat med det beløb, der skønnes hidtil at være medgået til akkreditering af videregående uddannelser inden for undervisningsministerens område, og overført til Undervisningsministeriet, i alt 1,9 mio. kr. Evalueringsinstituttets driftsudgifter er på finansloven for 2007 desuden nedsat med 3,5 mio. kr., der er overført til Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling til etablering af akkrediteringsinstitutionen og til Akkrediteringsrådets arbejde med akkreditering af videregående uddannelser.


Idet jeg henviser til lovforslaget med tilhørende bemærkninger, tillader jeg mig at anbefale lovforslaget til velvillig behandling i det høje Ting.