Skriftlig fremsættelse (12.
december 2007)
Justitsministeren
(Lene Espersen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til retsplejelov for
Grønland
(Lovforslag nr. L 34).
Forslag til kriminallov for
Grønland
(Lovforslag nr. L 35).
Forslag til lov om ophævelse af
retsplejelov og kriminallov for Grønland og om ændring
af forskellige lovbestemmelser i forbindelse med ikrafttræden
af ny retsplejelov og kriminallov for Grønland
(Ændringer som følge af ny retsplejelov og kriminallov
for Grønland m.v.)
(Lovforslag nr. L 36).
1. Med disse lovforslag lægges der op til den
største samlede reform af det grønlandske
retsvæsen siden 1950'erne.
Formålet med lovforslagene er at gøre det
grønlandske retsvæsen mere tidssvarende og i stand til
at imødekomme kravene fra det moderne grønlandske
samfund.
Lovforslagene bygger på betænkning nr. 1442/2004
fra Den Grønlandske Retsvæsenskommission. Kommissionen
blev nedsat i 1994 af Justitsministeriet og det grønlandske
hjemmestyre med henblik på at gennemgå og revurdere
hele det grønlandske retsvæsen. Kommissionen
lægger vægt på, at overvejelserne om en nyordning
på retsvæsenets område bør ske under
hensyntagen til de særlige grønlandske forhold,
herunder de traditioner, der er knyttet til det grønlandske
retsvæsen og den grønlandske egenart.
2. Med forslaget til en ny retsplejelov for Grønland er der lagt
op til en gennemgribende revision af den grønlandske
retsplejeordning. Lovens regler vil på en række punkter
blive opdateret og moderniseret og tilnærmet reglerne i den
danske retsplejelov. Reformforslaget er samtidig udformet med en
væsentlig hensyntagen til de særlige grønlandske
forhold, herunder ved at den grønlandske kredsdommerordning
fastholdes og styrkes.
Kredsdommerne vil efter forslaget fortsat ikke være
jurister, men det skal tilstræbes, at de som noget nyt
ansættes på fuld tid. Der etableres en egentlig
uddannelse af kredsdommerne, og det forudsættes, at
også uddannelsen af domsmænd og retssekretærer
samt den juridiske vejledning i forhold til kredsretterne styrkes.
Det foreslås at oprette et "Dommerråd", som bl.a. skal
medvirke ved ansættelsen af kredsdommere og behandle sager om
afskedigelse af disse.
Det grønlandske sprogs rolle i retsplejen styrkes med
forslaget. Det foreslås bl.a. lovfæstet, at en
række væsentlige retlige dokumenter skal
oversættes til et sprog, som den pågældende
(f.eks. den sigtede eller tiltalte) forstår, og det
forudsættes generelt, at der i øget omfang sker
oversættelse af retlige dokumenter til
grønlandsk.
Det foreslås, at der som hidtil skal være 18
retskredse, men således at kredsdommerne og til dels
kredsretssekretærerne kan placeres på større
faste kontorsteder, der er fælles for flere retskredse.
Formålet hermed er at imødegå de
rekrutteringsvanskeligheder, som retsvæsenet i
Grønland i en årrække har stået overfor,
og at opnå en mere fleksibel ressourceudnyttelse og et bedre
fagligt miljø for fuldtidsansatte kredsdommere og det
øvrige kredsretspersonale. På baggrund af
høringssvaret fra Grønlands Hjemmestyre vil
Justitsministeriet anmode det foreslåede Råd for
Grønlands Retsvæsen om som sin første opgave at
overveje, om der bl.a. i lyset af den fremtidige kommunestruktur
med færre og større kommuner er anledning til at
gennemføre en yderligere regionalisering, som
indebærer færre retskredse. Et nærmere
konkretiseret forslag om at ændre retskredsstrukturen vil i
givet fald blive forelagt for Grønlands Hjemmestyre med
henblik på, at der herefter vil kunne fremsættes et
lovforslag for Folketinget.
Med lovforslaget lægges der også op til at
etablere en ny juridisk domstol (Retten i Grønland), der
skal behandle juridisk komplicerede sager i 1. instans og varetage
uddannelsen og vejledningen af kredsdommerne. Grønlands
Landsret vil herefter alene behandle appelsager, og Østre
Landsret vil ikke længere indgå som retsinstans i det
grønlandske retsvæsen.
Med lovforslaget bliver advokaters forhold og virksomhed i
Grønland lovreguleret, og den danske retsplejelov
foreslås ændret med henblik på at lette
grønlandske advokaters muligheder for at opnå
møderet for de danske landsretter og for
Højesteret.
Inden for kriminalretsplejen
foreslås der en væsentlig udbygning af de
gældende regler, herunder reglerne om de kriminalprocessuelle
tvangsindgreb, så der sker en tilnærmelse til den
danske retsplejelovs regler. På baggrund af Grønlands
Hjemmestyres høringssvar over betænkningen fra Den
Grønlandske Retsvæsenskommission indeholder
lovforslaget en bemyndigelse for justitsministeren til efter
drøftelse med hjemmestyret at iværksætte en
forsøgsordning med konfliktmægling.
Endvidere foreslås der i kriminalsager en styrkelse af
forsvaret ved, at forsvarerens rolle præciseres og
udstrækkes til også at gælde forud for
tiltalerejsningen. Forsvarerne vil fortsat som udgangspunkt ikke
være jurister, men det foreslås, at der indføres
en forsvarerautorisation for personer, der har gennemgået en
ny formaliseret forsvareruddannelse.
Retten får efter forslaget i alvorlige sager mulighed
for at beskikke en advokat som udenretlig rådgiver for den
ikke juridisk uddannede forsvarer, der møder i kredsretten,
og i visse sager af meget alvorlig karakter skal advokater kunne
beskikkes som forsvarere i kredsretssager. I tilknytning hertil
lægges der op til at indføre en
telefonrådgivning fra et advokatkontor, som autoriserede
forsvarere kan benytte.
Der foreslås en hjemmel for justitsministeren til at
udpege en offentlig eller privat landsforsvarer til at varetage
opgaverne med uddannelse og rådgivning af samt tilsyn med
forsvarere i Grønland. Indtil en landsforsvarer er udpeget,
forudsættes disse opgaver varetaget af Retten i
Grønland.
Der foreslås endvidere en hjemmel til at beskikke en
bisidder for den forurettede i en kriminalsag, og det
forudsættes, at der i de større byer etableres en
offervagtordning.
På den civile retsplejes
område foreslås der etableret en landsdækkende
retshjælpsordning, der forventes forankret hos de advokater
med kontor i Grønland, som har ansøgt om at blive
antaget som beneficerede advokater.
Der foreslås endvidere indført bestemmelser om
anvendelsen af videokonferenceudstyr i retssagsbehandlingen. Det er
hensigten, at sagerne i videre omfang end i dag skal afgøres
efter afholdelse af en hovedforhandling, og at parterne så
vidt muligt skal være til stede ved denne hovedforhandling,
eventuelt ved hjælp af videokonferenceudstyr.
Kredsretterne overtager efter forslaget som udgangspunkt
tvangsfuldbyrdelse i civile sager fra politiet, og der
foreslås en generel modernisering af reglerne herom.
Endelig foreslås der indført regler om fri proces
og om retsafgift. Retsafgiftssystemet foreslås udformet
således, at det er i overensstemmelse med regeringens
gebyrpolitik.
3. Den foreslåede nye kriminallov for Grønland
indebærer en generel revision af kriminallovens almindelige
bestemmelser (f.eks. om forsøg og om juridiske personers
ansvar) og bestemmelser om de enkelte forbrydelsestyper, bl.a. med
henblik på, at visse af Danmarks internationale forpligtelser
på det strafferetlige område, der hidtil ikke har
været gældende for Grønland, efter forhandling
med det grønlandske hjemmestyre kan udstrækkes til
også at gælde for Grønland.
Det centrale element i forslaget til en ny kriminallov er en
nyordning af det særlige grønlandske
foranstaltningssystem, hvor der bl.a. ikke er fastsat strafferammer
for de enkelte forbrydelser.
Det foreslås, at kriminelle kan pålægges en
række foranstaltninger, der som hidtil kan indplaceres efter
strenghed på en såkaldt sanktionsstige. De
foranstaltninger, der foreslås, er: Advarsel, bøde,
betinget dom med fastsat foranstaltningstid, dom til tilsyn, dom
til samfundstjeneste, dom til anstalt og tilsyn og dom til
anbringelse i anstalt. I forhold til den gældende kriminallov
er foranstaltningerne advarsel, betinget dom med fastsat
foranstaltningstid, dom til samfundstjeneste og dom til anstalt og
tilsyn nye foranstaltninger.
Ved domstolenes valg af foranstaltning på
sanktionsstigen forudsættes det, at der tages udgangspunkt i
kriminalitetens grovhed mv. Ved denne grovhedsvurdering skal der
ikke fokuseres isoleret på det aktuelle kriminelle forhold,
men foretages en samlet vurdering, hvor der også kan
indgå hensyn som alder, motiv, og om der foreligger
førstegangs- eller gentagelseskriminalitet. Skærpende
omstændigheder kan medføre, at der anvendes en
foranstaltning højere oppe på sanktionsstigen end
ellers, mens det modsatte kan være tilfældet, hvis der
foreligger formildende omstændigheder. Tilsvarende kan et
konkret resocialiseringsbehov medføre, at der anvendes en
foranstaltning, der ligger lavere på sanktionsstigen. Det er
hensigten, at der på alle trin kan tilbydes behandling til
den dømte.
Der foreslås endvidere en vis udbygning af de
særlige foranstaltninger over for unge kriminelle og psykisk
syge. For så vidt angår foranstaltninger over for
psykisk syge indføres der efter forslaget visse
tidsbegrænsninger for foranstaltningernes varighed.
Med lovforslaget lægges der også op til, at
kriminalforsorgen i Grønland organiseres med en
enhedsledelse, der omfatter kriminalforsorgen i og uden for
anstalt, og som får ansvaret for fuldbyrdelsen i alle
kriminalsager. Kriminalforsorgens tilsynsfunktion foreslås
udbygget, og der lægges op til, at tilsynets arbejde
effektiviseres med hensyn til både støtte og kontrol,
således at der bl.a. omgående reageres på
vilkårsovertrædelser.
Anstaltssystemet indrettes som hidtil med åbne
afdelinger. Dog indrettes i alle anstalter et såkaldt
halvlukket regi, hvor der kan ske beskæftigelse i anstalten i
arbejdstid og fritid, med henblik på anbringelse af
dømte, som har begået alvorlig personfarlig
kriminalitet, og som derfor i en periode ikke må forlade
anstalten. Der skabes med lovforslaget endvidere mulighed for, at
dømte, der ikke overholder betingelserne for anbringelse i
åben eller halvlukket afdeling, kan overføres til en
lukket disciplinærafdeling med 10 pladser.
Endelig skabes der med lovforslaget de
lovgivningsmæssige rammer for anbringelse af visse farlige
kriminelle, der hidtil har været anbragt i Anstalten ved
Herstedvester, i en lukket forvaringsafdeling med 20 pladser, der
placeres i forbindelse med Anstalten i Nuuk. Den ovenfor
nævnte disciplinærafdeling forudsættes placeret i
tilknytning til den nye forvaringsafdeling ved Anstalten i
Nuuk.
Der vil i forbindelse med behandling af de
forvaringsdømte være behov for psykiater- og
psykologbistand. I dag har det grønlandske sundhedssystem
generelt meget vanskeligt ved at rekruttere sundhedsfagligt
personale. Dette gælder bl.a. inden for
specialområderne psykiatri og psykologi. Kriminalforsorgen
vil, eventuelt i samarbejde med Grønlands Hjemmestyre,
udarbejde en handlingsplan, der skal sikre, at den
nødvendige behandlingskapacitet så vidt muligt er til
disposition, når det lukkede anstaltsafsnit i Nuuk er klar
til brug.
I Østgrønland vil der blive etableret 5
åbne og 5 halvlukkede pladser, og i de eksisterende anstalter
konverteres en del af de åbne pladser til halvlukket regi med
beskæftigelses- og fritidsfaciliteter i anstalterne.
Der foreslås endelig nye regler for
bistandsværger, som er beskikket for dømte med en
tidsubestemt foranstaltning, og som noget nyt bliver der bl.a.
mulighed for at beskikke en bistandsværge allerede under
kriminalsagens behandling.
4. Efter lovforslaget oprettes der som nævnt et
Råd for Grønlands Retsvæsen, som skal virke for
en generel opfølgning på den grønlandske
rigslovgivning efter udmøntningen af lovforslagene om reform
af det grønlandske retsvæsen, især med hensyn
til retsplejeloven og kriminalloven. Det forudsættes i den
forbindelse, at rådet løbende inddrages i
væsentlige spørgsmål om, i hvilket omfang
ændringer af straffeloven og den danske retsplejelov
bør gennemføres i henholdsvis kriminalloven og
retsplejeloven. Det gælder i første omgang med hensyn
til de ændringer, som er foretaget siden Den
Grønlandske Retsvæsenskommission afsluttede sit
arbejde, og som ikke indgår i de foreliggende forslag til en
ny retsplejelov og en ny kriminallov for Grønland.
Med henblik på at styrke og koordinere den
kriminalpræventive indsats foreslås der endvidere
oprettet Det Grønlandske Kriminalpræventive
Råd.
5. Forslagene vil medføre årlige merudgifter til
drift på ca. 37 mio. kr. Hertil kommer investeringsudgifter
forbundet med anstaltsbyggeriet, som ikke er endeligt opgjort, men
som forventes fastlagt i løbet af 2008 og indarbejdet
på finansloven for 2009.
6. Idet jeg i øvrigt tillader mig at henvise til
lovforslagene og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslagene til det Høje Tings velvillige
behandling.