L 36 (som fremsat): Forslag til lov om
ophævelse af retsplejelov og kriminallov for Grønland
og om ændring af forskellige lovbestemmelser i forbindelse
med ikrafttræden af ny retsplejelov og kriminallov for
Grønland. (Ændringer som følge af ny
retsplejelov og kriminallov for Grønland m.v.).
Fremsat den 12. december 2007 af
justitsministeren (Lene Espersen)
Forslag
til
Lov om ophævelse af retsplejelov og
kriminallov for Grønland og om ændring af forskellige
lovbestemmelser i forbindelse med ikrafttræden af ny
retsplejelov og kriminallov for Grønland
(Ændringer som følge af ny
retsplejelov og kriminallov for Grønland m.v.)
§ 1
Lov om rettens pleje i Grønland, jf.
lovbekendtgørelse nr. 99 af 21. marts 1984 med senere
ændringer, ophæves.
§ 2
Kriminallov for Grønland, jf.
lovbekendtgørelse nr. 49 af 13. februar 1979 med senere
ændringer, ophæves.
§ 3
I anordning nr. 273 af 24. april 2001 om
ikrafttræden af lov om sikring mod følger af
arbejdsskade, jf. lovbekendtgørelse nr. 943 af 16. oktober
2000, som ændret ved § 4 i lov nr. 1329 af 20.
december 2000, i Grønland foretages følgende
ændring:
§ 4,
stk. 1, ophæves.
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 1-3.
§ 4
I lov om rettens pleje, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1261 af 23. oktober 2007, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 133, stk. 4, 3. pkt.,
indsættes efter »landsretterne«: », for
Grønlands Landsret som kollegial ret«.
2. I
§ 133, stk. 5, 2. pkt.,
indsættes efter »landsret«: »,
Grønlands Landsret som kollegial ret«.
3. I
§ 134, stk. 1,
indsættes efter »vedkommende landsret«: »,
herunder Grønlands Landsret, «.
§ 5
Loven træder i kraft den 1. januar 2010.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
På baggrund af betænkning nr. 1442/2004 fra Den
Grønlandske Retsvæsenskommission har regeringen
fremsat lovforslag med henblik på vedtagelsen af en ny
retsplejelov og en ny kriminallov for Grønland.
De foreslåede bestemmelser er dels konsekvenser af disse
lovforslag, dels indeholder de forslag om ændring af den
danske retsplejelov med henblik på at lette
grønlandske advokaters muligheder for at opnå
møderet for de danske landsretter og for
Højesteret.
For det første foreslås den gældende lov om
rettens pleje i Grønland og den gældende kriminallov
for Grønland ophævet samtidig med
ikrafttrædelsen af en ny retsplejelov og en ny kriminallov
for Grønland.
For det andet foreslås bestemmelsen i § 4,
stk. 1, i anordning nr. 273 af 24. april 2001 om
ikrafttræden af lov om sikring mod følger af
arbejdsskade i Grønland ophævet. Efter denne
bestemmelse fastsætter socialministeren efter forhandling med
justitsministeren regler om, i hvilket omfang loven skal
gælde for den personkreds, der er omfattet af kriminalloven
for Grønland. Ved § 242 i forslaget til en ny
kriminallov for Grønland sker der en udvidelse af
området for anordningens § 4, stk. 1, idet det
foreslås, at justitsministeren eller den, ministeren
bemyndiger hertil, fastsætter regler om erstatning til
indsatte i anstalter, pensioner og detentioner som følge af
ulykkestilfælde mv., og regler om erstatning for
følger af ulykkestilfælde mv. under udførelse
af samfundstjeneste. § 4, stk. 1, i anordningen vil
således blive afløst af den nye bestemmelse i
kriminalloven.
Endelig foreslås den danske retsplejelov ændret,
således at prøven i procedure efter lovens
§ 133 tillige kan aflægges for Grønlands
Landsret som kollegial ret, og således at tillige
Grønlands Landsret kan afgive erklæring efter lovens
§ 134 om, at en given advokat er øvet i procedure.
Der henvises herved til de specielle bemærkninger til
§ 4 og til betænkningens afsnit VII, kapitel
3.2.3.
Lovforslaget skønnes ikke at have økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige. Lovforslaget
skønnes ikke at have økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet. Lovforslaget skønnes ikke at
have administrative konsekvenser for borgerne.
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser
og indeholder ikke EU-retlige aspekter.
| Positive konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Loven foreslås ophævet som følge af
forslaget om ikrafttræden af en ny retsplejelov for
Grønland.
Til § 2
Loven foreslås ophævet som følge af
forslaget om ikrafttræden af en ny kriminallov for
Grønland.
Til § 3
Bestemmelsen foreslås ophævet som følge af
den foreslåede regulering af adgangen til erstatning som
følge af ulykkestilfælde mv. i den foreslåede
bestemmelse i kriminallovens § 242.
Bekendtgørelse nr. 1093 af 19. december 2001 for
Grønland om erstatning til indsatte i kriminalforsorgens
institutioner for følger af arbejdsskader, der er udstedt
med hjemmel i bestemmelsen, forudsættes ophævet i
forbindelse med fastsættelsen af regler efter kriminallovens
§ 242.
Til § 4
(den danske
retsplejelov)
Til nr. 1 og 2 (§ 133, stk. 4 og 5)
Møderet for de danske landsretter og Sø- og
Handelsretten i København opnås efter den danske
retsplejelovs § 133 ved, at advokaten består en
prøve i procedure. Prøven består i, at den
pågældende udfører to retssager, der afsluttes
med en mundtlig hovedforhandling. Det foreslås, at
prøven også skal kunne aflægges for
Grønlands Landsret som kollegial ret, dvs. når
landsretten behandler ankesager fra Retten i Grønland, og
der medvirker to tilkaldte landsdommere fra Danmark. Herved sikres
bedre muligheder for advokater med kontor i Grønland for at
opnå møderet ved de danske landsretter, hvilket kan
have betydning f.eks., når personer eller institutioner
hjemmehørende i Grønland skal anlægge sag ved
en dansk landsret. Forslaget skal ses i sammenhæng med
forslaget til ændring af reglen om møderet for
Højesteret i den danske retsplejelovs § 134. Den
foreslåede bestemmelse vil også kunne anvendes af
advokater med kontor i Danmark til at føre prøvesager
ved Grønlands Landsret.
Til nr. 3 (§ 134, stk. 1)
Efter den danske retsplejelovs § 134 opnås
møderet for Højesteret, når en advokat har
indgivet anmeldelse til Højesterets justitskontor vedlagt en
erklæring fra Advokatrådet om, at advokaten i mindst 5
år har været i virksomhed som advokat med
møderet for landsret, og en erklæring fra vedkommende
landsret om, at advokaten er øvet i procedure. Denne
bestemmelse gælder også i tilfælde, hvor sager,
der er afgjort af Grønlands Landsret, indbringes for
Højesteret med Procesbevillingsnævnets
tilladelse.
Det foreslås, at erklæringen om øvethed i
procedure skal kunne afgives også af Grønlands
Landsret. Dette vil give bedre muligheder for, at advokater med
kontor i Grønland kan opnå møderet for
Højesteret og dermed kan føre grønlandske
sager til afsluttende behandling i retssystemet. Grundlaget for
Grønlands Landsrets erklæring om øvethed i
procedure er de sager, der har været ført for
domstolen som kollegial ret, men det bør ikke være
udelukket, at også andre sager kan indgå i
bedømmelsen.
Til § 5
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1.
januar 2010 samtidig med ikrafttræden af den ny kriminallov
for Grønland og hovedparten af bestemmelserne i den ny
retsplejelov for Grønland.