Skatteministeren (Kristian Jensen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om
(Lovforslag nr. L 46).
Lovforslaget har til formål at fjerne en
afgiftsmæssig forskelsbehandling af offentlig og privat
virksomhed.
Som lønsumsafgiftspligtig virksomhed anses som
hovedregel virksomheder, der mod vederlag leverer en række
ydelser og varer, som er fritaget for afgift efter momsloven.
Virksomheder med anden økonomisk virksomhed er også
omfattet af loven i det omfang, de mod vederlag levere ydelser, der
ikke er afgiftspligtige efter momsloven.
Der skal således betales lønsumsafgift af
virksomheder, der leverer varer og ydelser indenfor
lønsumsafgiftslovens anvendelsesområde, som leveres
mod vederlag. Afgiftspligten forudsætter dermed, at der er
leveret en vare eller ydelse, og at der herfor er ydet et
vederlag
Efter gældende regler er levering af varer og ydelser
indenfor lønsumsafgiftslovens anvendelsesområde mod
vederlag i offentlige virksomheder, og virksomheder, hvor
offentlige midler dækker mindst 50 pct. af virksomhedernes
driftsudgifter, fritaget for at betale lønsumsafgift.
Den gældende lønsumsafgiftsordning
medfører dermed ulige konkurrencevilkår på en
række områder med både offentlige og private
leverandører.
En løsning med ophævelse af afgiftsfritagelserne
for levering af varer og ydelser mod betaling af vederlag i
offentlige virksomheder og overvejende offentligt finansierede
virksomheder fremmer reel konkurrencelighed.
Løsningen medfører dog også nogle konkrete
administrative problemer mv. inden for især en række
delområder på kultur- og
undervisningsområderne.
Det foreslås derfor, at ophævelserne af de
generelle fritagelser for levering af varer og ydelser mod vederlag
i offentlige virksomheder og virksomheder, der overvejende er
offentligt finansieret, suppleres med nogle nye specifikke
undtagelser gældende for både privat og offentlig
virksomhed på udvalgte delområder, hvor det ikke vil
give konkurrenceproblemer.
Forslaget medfører derimod ingen ændring af
anvendelsesområdet for merværdiafgiftsloven eller
området for afgiftsfritagelse efter
merværdiafgiftsloven.
Loven træder i kraft den 1. april 2008.
Forslaget skønnes at medføre et samlet statsligt
merprovenu fra lønsumsafgiften på ca. 200 mio. kr.
årligt. I finansåret 2008 skønnes et merprovenu
på ca. 100 mio. kr.
Merprovenuet vil udelukkende komme fra offentlige
institutioner, offentlige virksomheder samt fra helt eller
overvejende offentligt finansierede selvejende institutioner. De
offentlige institutioner vil bl.a. være sygehuse, der bliver
lønsumsafgiftspligtige af salg af ydelser mod vederlag. De
offentlige virksomheder vil eksempelvis være virksomheder,
der udfører persontransport af forskellig art (med
ambulancer, færger, bus og tog). De selvejende overvejende
offentligt finansierede institutioner vil bl.a. være
uddannelsesinstitutioner.
Merprovenuet på ca. 200 mio. kr. er et nettoresultat,
der dækker over et mindre provenutab. Provenutabet kommer
fra, at et mindre antal statsanerkendte museer, folkeoplysende
hovedorganisationer og et mindre antal private virksomheder, der
udbyder en række uddannelser i det nationale
uddannelsessystem, undtages for afgiftspligten.
Merprovenuet vil i videst mulige omfang blive ført
tilbage til den offentlige sektor via en kompensationsordning. Der
vil blive udarbejdet et særskilt forslag herom.
Med disse bemærkninger skal jeg anbefale forslaget til
Folketingets velvillige behandling.