L 46 Forslag til lov om ændring af lov om afgift af lønsum m.v.

(Afgiftsmæssig ligestilling mellem offentlig og privat virksomhed m.v.).

Af: Skatteminister Kristian Jensen (V)
Udvalg: Skatteudvalget
Samling: 2007-08 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 14-12-2007

Fremsættelse: 14-12-2007

Fremsættelsestale af lovforslag

20072_l46_fremsaettelsestale (html)

Skatteministeren (Kristian Jensen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om

(Lovforslag nr. L 46).

Lovforslaget har til formål at fjerne en afgiftsmæssig forskelsbehandling af offentlig og privat virksomhed.


Som lønsumsafgiftspligtig virksomhed anses som hovedregel virksomheder, der mod vederlag leverer en række ydelser og varer, som er fritaget for afgift efter momsloven. Virksomheder med anden økonomisk virksomhed er også omfattet af loven i det omfang, de mod vederlag levere ydelser, der ikke er afgiftspligtige efter momsloven.


Der skal således betales lønsumsafgift af virksomheder, der leverer varer og ydelser indenfor lønsumsafgiftslovens anvendelsesområde, som leveres mod vederlag. Afgiftspligten forudsætter dermed, at der er leveret en vare eller ydelse, og at der herfor er ydet et vederlag


Efter gældende regler er levering af varer og ydelser indenfor lønsumsafgiftslovens anvendelsesområde mod vederlag i offentlige virksomheder, og virksomheder, hvor offentlige midler dækker mindst 50 pct. af virksomhedernes driftsudgifter, fritaget for at betale lønsumsafgift.


Den gældende lønsumsafgiftsordning medfører dermed ulige konkurrencevilkår på en række områder med både offentlige og private leverandører.


En løsning med ophævelse af afgiftsfritagelserne for levering af varer og ydelser mod betaling af vederlag i offentlige virksomheder og overvejende offentligt finansierede virksomheder fremmer reel konkurrencelighed.


Løsningen medfører dog også nogle konkrete administrative problemer mv. inden for især en række delområder på kultur- og undervisningsområderne.


Det foreslås derfor, at ophævelserne af de generelle fritagelser for levering af varer og ydelser mod vederlag i offentlige virksomheder og virksomheder, der overvejende er offentligt finansieret, suppleres med nogle nye specifikke undtagelser gældende for både privat og offentlig virksomhed på udvalgte delområder, hvor det ikke vil give konkurrenceproblemer.


Forslaget medfører derimod ingen ændring af anvendelsesområdet for merværdiafgiftsloven eller området for afgiftsfritagelse efter merværdiafgiftsloven.


Loven træder i kraft den 1. april 2008.


Forslaget skønnes at medføre et samlet statsligt merprovenu fra lønsumsafgiften på ca. 200 mio. kr. årligt. I finansåret 2008 skønnes et merprovenu på ca. 100 mio. kr.


Merprovenuet vil udelukkende komme fra offentlige institutioner, offentlige virksomheder samt fra helt eller overvejende offentligt finansierede selvejende institutioner. De offentlige institutioner vil bl.a. være sygehuse, der bliver lønsumsafgiftspligtige af salg af ydelser mod vederlag. De offentlige virksomheder vil eksempelvis være virksomheder, der udfører persontransport af forskellig art (med ambulancer, færger, bus og tog). De selvejende overvejende offentligt finansierede institutioner vil bl.a. være uddannelsesinstitutioner.


Merprovenuet på ca. 200 mio. kr. er et nettoresultat, der dækker over et mindre provenutab. Provenutabet kommer fra, at et mindre antal statsanerkendte museer, folkeoplysende hovedorganisationer og et mindre antal private virksomheder, der udbyder en række uddannelser i det nationale uddannelsessystem, undtages for afgiftspligten.


Merprovenuet vil i videst mulige omfang blive ført tilbage til den offentlige sektor via en kompensationsordning. Der vil blive udarbejdet et særskilt forslag herom.


Med disse bemærkninger skal jeg anbefale forslaget til Folketingets velvillige behandling.