L 46 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om afgift af lønsum m.v. (Afgiftsmæssig
ligestilling mellem offentlig og privat virksomhed m.v.).
Fremsat den 14. december 2007 af
skatteministeren (Kristian Jensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om afgift af
lønsum m.v.
(Afgiftsmæssig ligestilling mellem
offentlig og privat virksomhed m.v.)
§ 1
I lov om afgift af lønsum, jf.
lovbekendtgørelse nr. 466 af 22. maj 2006, som ændret
ved § 2 i lov nr. 517 af 7. juni 2006, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »stk. 2«: »og
3«.
2. I
§ 1, stk. 2, nr. 5,
ændres: »udlandet.« til
»udlandet,«.
3. I
§ 1, stk. 2,
indsættes som nr. 6 - 10:
»6)
museumsvirksomhed omfattet af museumsloven,
7) gymnasial
undervisning,
8) undervisning
på musikskoler omfattet af musikloven,
9) almen
voksenuddannelse omfattet af lov om almen voksenuddannelse, og
10)
arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag optaget i en fælles
kompetencebeskrivelse omfattet af lov om arbejdsmarkedsuddannelser
m.v., danskuddannelse omfattet af lov om danskuddannelse til voksne
udlændinge m.fl., særlige kompetencegivende
voksenuddannelser omfattet af lov om erhvervsrettet grunduddannelse
og videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for
voksne, erhvervsrettet uddannelse omfattet af lov om åben
uddannelse (erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v.,
deltidsuddannelser omfattet af universitetsloven, åben
uddannelse omfattet af lov om videregående kunstneriske
uddannelsesinstitutioner under Kulturministeriet, og maritime
uddannelser omfattet af lov om maritime uddannelser.«
4. I
§ 1 indsættes som
stk. 3:
»Stk. 3.
Afgiftspligten efter stk. 1, 1. pkt., omfatter ikke
hovedorganisationer inden for folkeoplysende voksenundervisning og
frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde,
daghøjskoleundervisning og folkeuniversitetsvirksomhed, jf.
afsnittene I, II a og III i folkeoplysningsloven for så vidt
angår aktiviteter i relation til stk. 2, nr. 1, bortset
fra amatørsport i øvrigt.«
5.§ 2, stk. 3,
ophæves.
Stk. 4 bliver herefter stk. 3.
6.§ 2 a affattes
således:
Ȥ 2
a. Skatteministeren kan bestemme, at religiøse
samfund omfattet af registreringspligten kan fritages for at betale
afgift.«
7. I
§ 5 indsættes som
stk. 5:
»Stk. 5. For
offentlige virksomheder, der ikke omfattes af § 4,
stk. 1, er afgiftssatsen 3,08 pct. af den del af
afgiftsgrundlaget, der udgøres af virksomhedens
lønsum, med tillæg af 2,50 pct. af 90 pct. af
lønsummen.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. april 2008.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Lovforslagets baggrund
Regeringen har sat ambitiøse mål for Danmark.
Danmark skal have en stærk konkurrencekraft, så vi
fortsat hører til blandt de rigeste lande i verden. Og en
stærk sammenhængskraft, så vi fortsat har et
trygt samfund uden store skel.
Det er en del af Regeringens globaliseringsstrategi, at
stærkere konkurrence skal styrke Danmarks effektivitet og
innovation. Konkurrence er således et centralt middel til at
øge innovationen i både den private og den offentlige
sektor. Det foreslås derfor at fjerne de ulige
konkurrencevilkår som følge af
lønsumsafgiftsloven.
For at nå målene er der brug for forandring og
fornyelse af det danske samfund. Regeringens globaliseringsstrategi
indeholdt således 350 konkrete initiativer. Et af disse
initiativer vedrører lønsumsafgiftsloven.
Globaliseringsrådet har foreslået, at offentlige
myndigheder skulle have refusion for lønsumsafgift ved
køb af ydelser fra private virksomheder, hvor
lønsumsafgiften medfører ulige
konkurrencevilkår. En refusionsordning vil dog alene bygge
på gennemsnitsberegninger. Regeringen har derfor valgt at
foreslå en ophævelse af fritagelserne for offentlige
virksomheder mv., da en sådan tager højde for de
faktiske forhold. En ophævelse af fritagelserne skaber
afgiftsmæssig ligestilling mellem offentlig og privat
virksomhed.
Der har fra forskellig side været rejst tvivl om
lønsumsafgiftslovens forenelighed med EF-traktatens
bestemmelser om statsstøtte. Dette skyldes, at offentlige
virksomheder og virksomheder, som overvejende finansieres af
offentlige midler, i dag er fritaget for lønsumsafgift.
Denne usikkerhed vil regeringen med nærværende forslag
rydde af vejen.
Forslagets formål er således at styrke
konkurrencen ved at skabe afgiftsmæssig ligestilling mellem
offentlig og privat virksomhed. Samtidig bringes tvivlen om
lønsumsafgiftslovens forenelighed med EF-traktaten ud af
verdenen.
Det må således anses for en forbedring af
regelkomplekset omkring lønsumsafgift, at der formelt skabes
en afgiftsmæssig ligestilling mellem private og offentlige
udbydere af de samme ydelser mod vederlag, samt at der skabes en
større overensstemmelse i forhold til EU-rettens
bestemmelser om statsstøtte.
Forslaget medfører derimod ingen ændring af
anvendelsesområdet for merværdiafgiftsloven eller
området for afgiftsfritagelse efter
merværdiafgiftsloven.
2. Gældende regler
I dag skal private virksomheder efter
lønsumsafgiftsloven som hovedregel betale
lønsumsafgift, hvis de leverer ydelser, der ifølge
momslovens § 13 er momsfritagne. Afgiftspligten omfatter
virksomheder, der mod vederlag leverer varer og ydelser, som er
fritaget efter momsloven:
- § 13,
stk. 1, nr. 1 (sundhedspleje),
- § 13,
stk. 1, nr. 3 (undervisning),
- § 13,
stk. 1, nr. 5 (sport, dog ikke amatørsport),
- § 13,
stk. 1, nr. 6 (kulturelle aktiviteter),
- § 13,
stk. 1, nr. 8 (dog kun administration af fast ejendom),
- § 13,
stk. 1, nr. 10 (forsikringsvirksomhed),
- § 13,
stk. 1, nr. 11 (finansielle aktiviteter),
- § 13,
stk. 1, nr. 12 (lotterier og spil),
- § 13,
stk. 1, nr. 15 (personbefordring, dog undtaget persontransport
direkte til og fra udlandet),
- § 13,
stk. 1, nr. 16 (rejsebureauvirksomhed),
- § 13,
stk. 1, nr. 17 (bedemandsvirksomhed), og
- § 13,
stk. 1, nr. 20 (selvstændige grupper).
Der betales desuden afgift af virksomhed, der mod vederlag
leverer ydelser, der ikke er afgiftspligtige efter momsloven.
Endelig betales afgift af virksomheder, som udgiver eller
importerer aviser.
Offentlige virksomheder, og virksomheder, hvor offentlige
midler dækker mindst 50 pct. af virksomhedernes
driftsudgifter, er derimod fritaget for at betale
lønsumsafgift.
Den gældende lønsumsafgiftsordning
medfører ulige konkurrencevilkår på en
række områder med både offentlige og private
leverandører.
3. Lovforslagets indhold
Forslaget indeholder et forslag om at ophæve
afgiftsfritagelserne indenfor lønsumsafgiftsloven for
aktiviteter, der foregår mod betaling af vederlag, i
offentlig virksomhed og virksomhed, som overvejende finansieres af
offentlige midler.
Offentlig virksomhed inden for f.eks. sundhedsområdet
producerer alt overvejende public service ydelser, der stilles
gratis til rådighed for befolkningen. Sådan virksomhed
pålægges ikke lønsumsafgift. Den offentlig
virksomhed, som bliver lønsumsafgiftspligtig for salg af
ydelser mod vederlag, vil i visse tilfælde bl.a. kunne
være sygehuse. Ved ydelser mod vederlag forstås i denne
sammenhæng markedsmæssigt salg af bl.a. behandlinger og
andre ikke-momspligtige ydelser til såvel private som
offentlige købere. Mere konkret vil salg af almindelige
behandlinger over regionsgrænserne blive afgiftspligtige.
Derimod er afregning for lands- og landsdelspatienter, afregning
til regionernes egne sygehuse og lignende særlige
ikke-markedsmæssige forpligtigelser en del af de interne
ressourceallokeringer i det offentlige sundhedssystem. Afregning
for sådanne aktiviteter er således ikke salg af ydelser
mod vederlag, og dermed heller ikke
lønsumsafgiftspligtige.
Anden offentlig virksomhed, som pålægges
lønsumsafgift, vil eksempelvis være virksomheder, der
udfører persontransport af forskellig art. Sådanne
selskaber dækker over en bredere vifte af offentlige
virksomheder, der udfører persontransport med ambulancer,
færger, bus og tog.
Selvejende institutioner, som overvejende finansieres af
offentlige midler, vil afhængig af deres virksomhed
også kunne blive lønsumsafgiftspligtige. De selvejende
overvejende offentligt finansierede institutioner vil bl.a.
være uddannelsesinstitutioner. Disse vil dog kun blive
afgiftspligtige for en meget begrænset del af deres
aktiviteter - f.eks. forskellig ikke-momspligtig kursusvirksomhed
og uddannelse på et konkurrencemarked.
Almindelige uddannelsesaktiviteter - herunder
deltidsuddannelser og arbejdsmarkedsuddannelser - i det nationale
uddannelsessystem vil fortsat ikke være
lønsumsafgiftspligtige. Dette gælder uanset om
udbyderen er offentlig eller ej. Det nye her er blot, at også
private udbydere i dette regi vil blive fritaget for
lønsumsafgift i fremtiden.
Opgørelsen af afgiftsgrundlaget afhænger af
virksomhedens art og aktivitet. Lønsumsafgiftsloven opererer
med fire forskellige metoder til opgørelse af
afgiftsgrundlaget. Hvilken metode en virksomhed skal anvende
afhænger af hvilke aktiviteter, der er i virksomheden, samt
hvilken virksomhedsform virksomheden drives i.
De offentlige virksomheder vil typisk skulle betale
lønsumsafgift efter lovens hovedregel i § 4,
stk. 1. Afgiftsgrundlaget er her virksomhedens lønsum
med tillæg af overskud eller med fradrag af underskud af
selvstændig erhvervsvirksomhed i indkomståret.
Dette er ikke problematisk i de fleste tilfælde. Nogle
offentlige virksomheder opgør dog ikke et årligt
skattemæssig overskud, som udgør en del af
afgiftsgrundlaget efter loven. For at sikre en smidig og
administrativ enkel løsning foreslås det, at
offentlige virksomheder, som ikke skal opgøre et
skattemæssigt overskud, skal betale en afgiftssats på
3,08 pct. af den del af afgiftsgrundlaget, der udgøres af
virksomhedens lønsum med tillæg af 2,50 pct. af 90
pct. af lønsummen. Omregnet udgør afgiftssatsen 5,33
pct. af lønsummen. Det er den samme afgiftssats som
virksomheder omfattet af lovens § 5, stk. 3,
betaler.
Det er regeringens vurdering, at løsningen med
ophævelse af afgiftsfritagelserne for offentlige virksomheder
og overvejende offentligt finansierede virksomheder fremmer reel
konkurrencelighed inden for især persontransport- og
sundhedsområderne. Løsningen medfører dog
også nogle konkrete administrative problemer mv. inden for
især en række delområder på kultur- og
undervisningsområderne.
Regeringen har derfor besluttet at foreslå
ophævelserne af de generelle fritagelser for offentlige
virksomheder og virksomheder, der overvejende er offentligt
finansieret, suppleret med nogle nye specifikke undtagelser
gældende for både privat og offentlig virksomhed
på udvalgte delområder, hvor det ikke vil give
konkurrenceproblemer.
Således foreslås det at fritage folkeoplysende
hovedorganisationer, gymnasial virksomhed, museumsvirksomhed
omfattet af museumsloven, undervisning på musikskoler
omfattet af musikloven, voksenuddannelse omfattet af lov om almen
voksenuddannelse, samt erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse.
Den erhvervsrettede voksen- og efteruddannelse som foreslås
fritaget er arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag optaget i en
fælles kompetencebeskrivelse omfattet af lov om
arbejdsmarkedsuddannelser mv., danskuddannelse omfattet af lov om
danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl., særlige
kompetencegivende voksenuddannelser omfattet af lov om
erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse
(videreuddannelsessystemet) for voksne, erhvervsrettet uddannelse
omfattet af lov om åben uddannelse (erhvervsrettet
voksenuddannelse) mv., deltidsuddannelser omfattet af lov om
universiteter, åben uddannelse omfattet af lov om
videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner under
Kulturministeriet, samt maritime uddannelser omfattet af lov om
maritime uddannelser.
Regeringen er opmærksom på, at hidtidige
kontrakter mv. har været baseret på de eksisterende
undtagelser. Regeringen udarbejder et særskilt forslag om
kompensation.
Ophævelsen kan muligvis have nogle uheldige
konkurrencemæssige virkninger, som det ikke har været
muligt at afdække i det lovforberedende arbejde. Regeringen
er villig til at se på løsningsmuligheder for
sådanne utilsigtede konkurrence-påvirkninger indenfor
EU-retten, hvis forslaget måtte medføre
sådanne.
4. Økonomiske konsekvenser for
det offentlige
Forslaget skønnes samlet set at medføre et
statsligt merprovenu fra lønsumsafgiften på ca. 200
mio. kr. årligt. I finansåret 2008 skønnes et
merprovenu på ca. 100 mio. kr.
Merprovenuet vil dog udelukkende komme fra offentlige
institutioner, offentlige virksomheder samt fra helt eller
overvejende offentligt finansierede selvejende institutioner. De
offentlige institutioner vil bl.a. være sygehuse, der bliver
lønsumsafgiftspligtige af salg af ydelser mod vederlag. De
offentlige virksomheder vil eksempelvis være virksomheder,
der udfører persontransport af forskellig art (med
ambulancer, færger, bus og tog). De selvejende overvejende
offentligt finansierede institutioner vil bl.a. være
uddannelsesinstitutioner.
Merprovenuet på ca. 200 mio. kr. er et nettoresultat,
der dækker over et mindre provenutab. Provenutabet kommer
fra, at et mindre antal statsanerkendte museer, folkeoplysende
hovedorganisationer og et mindre antal private virksomheder, der
udbyder en række uddannelser i det nationale
uddannelsessystem, undtages for afgiftspligten. Det samlede
provenutab herfra skønnes at være omkring 2-3 mio.
kr.
Den samlede årlige provenugevinst ved ændrede
afgiftsregler - uden kompensation - forventes at fordele sig
således, jf. tabel 1:
| | | |
| Tabel 1 | | |
| Årlige
provenumæssige konsekvenser, mio. kr.
(2008-niveau) | | |
| | | |
| DSB | 80 | |
| Offentlige busselskaber og
privatbaner | 15 | |
| Persontransport med offentlige
færgeselskaber | 2 | |
| Kommunale
»ambulanceselskaber« | 7 | |
| Offentlige sygehuse, klinikker mv. | 80 | |
| - heraf salg til private | 2 | |
| Kommunal sundhed (genoptræning
mv.) | 9 | |
| Undervisning - afgiftsbetaling fra
udenlandske studerende (uden for EØS) og kursister på
selvejende institutioner | 4 | |
| Undervisning - private, der udbyder
uddannelser i det nationale uddannelsessystem | -1 | |
| Folkeoplysende hovedorganisationer | -1 | |
| Statsanerkendte museer | -1 | |
| I alt | 194 | |
| | | |
Merprovenuet vil i videst mulige omfang blive ført
tilbage til den offentlige sektor via en kompensationsordning. Der
vil blive udarbejdet et særskilt forslag herom.
5. Administrative konsekvenser for
det offentlige
Den foreslåede ophævelse af fritagelserne vil
betyde, at offentlige virksomheder og virksomheder, som overvejende
finansieres af offentlige midler, indenfor
lønsumsafgiftslovens anvendelsesområde vil blive
lønsumsafgiftspligtige. Dermed vil de pågældende
virksomheder blive omfattet af de almindelige administrative
byrder, som følger af at være
lønsumsafgiftspligtig. Det betyder bl.a. krav om
registrering hos SKAT, udarbejdelse af afgiftsangivelser, krav til
regnskabsbestemmelser mv. Det er dog præcis samme
administrative byrder, som private lønsumsafgiftspligtige
virksomheder i dag allerede er underlagt.
Virksomheder, der både udøver
lønsumsafgiftspligtige aktiviteter og andre aktiviteter,
skal på grundlag af en sektoropdeling af virksomheden
foretage en fordeling af virksomhedens lønsum og over- eller
underskud, der vedrører den lønsumsafgiftspligtige
del af virksomheden henholdsvis den øvrige del af
virksomheden. Virksomheden opdeles således i sektorer. Dette
sikrer, at virksomheden kun betaler lønsumsafgift af den
lønsumsafgiftspligtige del af aktiviteterne.
Skatteministeren har i medfør af en bemyndigelse i
loven, jf. § 4, stk. 4, fastsat nærmere regler
for sektoropdelingen i bekendtgørelsesform.
Offentlige virksomheder, som både udøver
lønsumsafgiftspligtige aktiviteter og andre aktiviteter, vil
tilsvarende fremover skulle opdele virksomheden i sektorer, der
vedrører henholdsvis den lønsumsafgiftspligtige del
af virksomheden henholdsvis den øvrige del. Det sikres
hermed, at det således alene er "vederlagsaktiviteten" i de
offentlige virksomheder, som bliver
lønsumsafgiftspligtig.
Det må dog forventes, at medføre visse
øgede administrative byrder i de offentlige
virksomheder.
6. Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet
Offentlig virksomhed bliver ligestillet med privat virksomhed
i forhold til betaling af lønsumsafgift. Dette vil forbedre
erhvervslivets muligheder for at tilbyde varer og ydelser i lige
konkurrence med offentlige virksomheder.
7. Administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR)
med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser, og det bør derfor ikke
forelægges et af Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspaneler.
8. Miljømæssige
konsekvenser
Forslaget har ikke konsekvenser for miljøet.
9. Administrative konsekvenser for
borgerne
Forslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
10. Forholdet til EU-retten
Forslaget vurderes at være i overensstemmelse med
EU-retten, jf. afsnit 1 og 3.
11. Høring
Lovforslaget er sendt i høring hos Advokatrådet,
Kommunernes Landsforening, Danske Regioner,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Business Danmark,
Danske Busvognmænd, Dansk Erhverv, Dansk
Arbejdsgiverforening, Dansk Industri, Dansk Told &
Skatteforbund, Dansk Kulturhistorisk Museumsforening, Datatilsynet,
Den Danske Dommerforening, Den Danske Skatteborgerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
Forbrugerrådet, Foreningen Danske Revisorer, Foreningen af
Registrerede Revisorer, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Frederiksberg Kommune, Handel, Transport og Serviceerhvervene
(HTS), Håndværksrådet, Kommunernes Landsforening,
Kunstrådet, Københavns Kommune, Landsorganisationen i
Danmark (LO), Landbrugsrådet, Landsskatteretten, SKATs
Retssikkerhedschef, Skattechefforeningen, Skatterevisorforeningen,
og Statens Kunstfond.
12. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser | Negative konsekvenser |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Forslaget skønnes samlet set at
medføre et statsligt merprovenu fra lønsumsafgiften
på ca. 200 mio. kr. årligt. I finansåret 2008
skønnes et merprovenu på ca. 100 mio. kr. | Merprovenuet vil udelukkende komme fra
offentlige institutioner, offentlige virksomheder samt fra helt
eller overvejende offentligt finansierede selvejende
institutioner |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Der vil opstå nogle administrative
byrder, især engangsinvestering i tilpasning af
økonomisystemer mv. |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Med forslaget skabes afgiftsmæssig
ligestilling mellem offentlig og privat virksomhed til gavn for
konkurrencen. | Med forslaget bliver offentlige
virksomheder mv. omfattet af lønsumsafgiftsloven |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for
kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR), har vurderet, at forslaget
ikke indeholder administrative konsekvenser, og derfor ikke
bør forelægges et af Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspaneler |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Forslaget er i overensstemmelse med
EU-reglerne |
Bemærkninger til de enkelte
bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det foreslås, at indsætte en afgiftsfritagelse for
de folkeoplysende hovedorganisationer, som ikke selv har egentlig
folkeoplysende virksomhed efter folkeoplysningslovens afsnit I, II
a og III, men hvor den folkeoplysende virksomhed finder sted i
lokalforeningerne.
Til nr. 2
Afsluttende punktum ændres til komma som følge af
nr. 3.
Til nr. 3
Det foreslås, at museumsaktiviteter omfattet af
museumsloven, gymnasial undervisning, undervisning på
musikskoler omfattet af musikloven, almen voksenuddannelse omfattet
af lov om almen voksenuddannelse fritages for
lønsumsafgift.
Det foreslås endvidere at fritage erhvervsrettet voksen-
og efteruddannelse. Erhvervsrettet voksen- og efteruddannelse
dækker en bred vifte af erhvervsrettet voksenuddannelse,
såvel i form af efteruddannelse som videreuddannelse.
Det foreslås således, at fritage
arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag optaget i en fælles
kompetencebeskrivelse, jf. lov om arbejdsmarkedsuddannelser mv.,
danskuddannelse omfattet af lov om danskuddannelse til voksne
udlændinge m.fl., særlige kompetencegivende
voksenuddannelser, jf. lov om erhvervsrettet grunduddannelse og
videregående uddannelse (videreuddannelsessystemet) for
voksne, erhvervsrettet uddannelse, jf. lov om åben uddannelse
(erhvervsrettet voksenuddannelse) m.v., deltidsuddannelser, jf. lov
om universiteter, åben uddannelse, jf. lov om
videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner under
Kulturministeriet, samt maritime uddannelser, jf. lov om maritime
uddannelser.
Til nr. 4
Det foreslås, at fritage de fællesopgaver som
udføres af hovedorganisationer inden for folkeoplysende
voksenundervisning og frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde,
daghøjskoleundervisning og folkeuniversitetsvirksomhed, jf.
afsnittene I, II a og III i folkeoplysningsloven for så vidt
angår aktiviteter i relation til stk. 2, nr. 1, bortset
fra amatørsport i øvrigt, eksempelvis administration,
regnskabsførelse, fælles annoncering og
lignende.
Til nr. 5
Det foreslås, at ophæve § 2,
stk. 3. Efter denne bestemmelse er alle offentlige
virksomheder undtaget fra registreringspligten. Hermed er de
offentlige virksomheder i dag fritaget for at betale
lønsumsafgift. Ophævelse af bestemmelsen vil
således betyde, at offentlige virksomheder omfattet af
lønsumsafgiftsloven fremover vil være
afgiftspligtige.
Til nr. 6
Det foreslås med den nye formulering, at
skatteministeren ikke skal kunne bestemme, at virksomheder som
overvejende finansieres af offentlige midler skal fritages for
lønsumsafgift.
I dag er den gældende bemyndigelse udnyttet i
§ 1 i lønsumsafgiftsbekendtgørelsen. Det er
i bekendtgørelsens § 1, stk. 2, fastlagt, at
bestemmelsen finder anvendelse på institutioner, hvis
driftsudgifter dækkes af offentlige tilskud med mindst 50
pct.
Med den foreslåede formulering af § 2 a vil
virksomheder, som overvejende finansieres af offentlige midler,
ikke længere kunne fritages for at betale afgift.
Til nr. 7
Offentlige virksomheder vil typisk skulle betale
lønsumsafgift efter lovens hovedregel (§ 4,
stk. 1 - metode 4). Afgiftsgrundlaget er her virksomhedens
lønsum med tillæg af overskud eller med fradrag af
underskud af selvstændig erhvervsvirksomhed i
indkomståret.
Det er dog ikke alle offentlige virksomheder, som opgør
et årligt skattemæssig overskud, som udgør en
del af afgiftsgrundlaget efter loven (metode 4) . For at sikre en
smidig og administrativ enkel løsning foreslås det, at
offentlige virksomheder, som ikke opgør et
skattemæssigt overskud, skal betale en afgiftssats på
3,08 pct. af den del af afgiftsgrundlaget, der udgøres af
virksomhedens lønsum med tillæg af 2,50 pct. af 90
pct. af lønsummen. Omregnet udgør afgiftssatsen 5,33
pct.
Til § 2
Loven træder i kraft den 1. april 2008.
Ikrafttrædelsestidspunktet er fastsat til at falde sammen med
påbegyndelsen af en ny kvartalsvis
opgørelsesperiode.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 I lov om afgift af lønsum, jf.
lovbekendtgørelse nr. 466 af 22. maj 2006, som ændret
ved § 2 i lov nr. 517 af 7. juni 2006, foretages
følgende ændringer: |
| | |
§ 1. - -
- Stk. 2.
Afgiftspligten efter stk. 1, 1. pkt., omfatter ikke
virksomhedens aktiviteter vedrørende | | 1. I
§ 1, stk.1, 1. pkt., indsættes efter
»stk. 2«: »og 3« 2. I
§ 1, stk. 2, nr. 5, ændres:
»udlandet.« til »udlandet,« |
1) folkeoplysende voksenundervisning og
frivilligt folkeoplysende foreningsarbejde,
daghøjskoleundervisning og folkeuniversitetsvirksomhed, jf.
afsnittene I, II a og III i folkeoplysningsloven, samt
amatørsport i øvrigt, 2)-5) - - - | | 3. I
§ 1, stk. 2, indsættes som nyt nr. 6 til
10: »6) museumsvirksomhed omfattet af
museumsloven, 7) gymnasial undervisning, 8) undervisning på musikskoler
omfattet af musikloven, 9) almen voksenuddannelse omfattet af lov
om almen voksenuddannelse, og |
| | 10) arbejdsmarkedsuddannelser og enkeltfag
optaget i en fælles kompetencebeskrivelse omfattet af lov om
arbejdsmarkedsuddannelser m.v., danskuddannelse omfattet af lov om
danskuddannelse til voksne udlændinge m.fl., særlige
kompetencegivende voksenuddannelser omfattet af lov om
erhvervsrettet grunduddannelse og videregående uddannelse
(videreuddannelsessystemet) for voksne, erhvervsrettet uddannelse
omfattet af lov om åben uddannelse (erhvervsrettet
voksenuddannelse) m.v., deltidsuddannelser omfattet af
universitetsloven, åben uddannelse omfattet af lov om
videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner under
Kulturministeriet, og maritime uddannelser omfattet af lov om
maritime uddannelser.« |
| | |
| | 4. I
§ 1, indsættes som stk. 3: |
| | »Stk. 3. Afgiftspligten efter
stk. 1, 1. pkt., omfatter ikke hovedorganisationer inden for
folkeoplysende voksenundervisning og frivilligt folkeoplysende
foreningsarbejde, daghøjskoleundervisning og
folkeuniversitetsvirksomhed, jf. afsnittene I, II a og III i
folkeoplysningsloven for så vidt angår aktiviteter i
relation til stk. 2, nr. 1, bortset fra amatørsport i
øvrigt.« |
| | |
§ 2. - -
- Stk. 3.
Offentlige virksomheder er undtaget fra registreringspligten. Stk. 4. - -
- | | 5.§ 2, stk. 3,
ophæves. Stk. 4 bliver herefter
stk. 3. |
| | |
§ 2 a.
Skatteministeren kan bestemme, at følgende virksomheder
omfattet af registreringspligten kan fritages for at betale
afgift: 1) Religiøse samfund. 2) Virksomheder, som overvejende
finansieres af offentlige midler. | | 6.§ 2
a affattes således: »§ 2
a. Skatteministeren kan bestemme, at religiøse
samfund omfattet af registreringspligten kan fritages for at betale
afgift.« |
| | |
§ 5. Stk. 1-4. - -
- | | 7. I
§ 5 indsættes som stk. 5: »Stk. 5. For offentlige
virksomheder, der ikke omfattes af § 4, stk. 1, er
afgiftssatsen 3,08 pct. af den del af afgiftsgrundlaget, der
udgøres af virksomhedens lønsum, med tillæg af
2,50 pct. af 90 pct. af lønsummen.« |