L 65 Forslag til lov om ændring af udlændingeloven.

(Ændring af reglerne om ophold på grundlag af beskæftigelse for statsborgere i Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen, Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn m.v.).

Af: Integrationsminister Birthe Rønn Hornbech (V)
Udvalg: Arbejdsmarkedsudvalget
Samling: 2007-08 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 30-01-2008

Fremsættelse: 30-01-2008

Fremsættelsestale af lovforslag

20072_l65_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (30. januar 2008)

Integrationsministeren (Birthe Rønn Hornbech):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af udlændingeloven. (Ændring af reglerne om ophold på grundlag af beskæftigelse for statsborgere i Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen, Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn m.v.).

(Lovforslag nr. L 65).

Lovforslaget, som jeg fremsætter i dag, gennemfører de ændringer af udlændingelovgivningen som følger af aftalen af 29. juni 2007 mellem regeringen, Venstre, Konservative, Socialdemokraterne, Socialistisk Folkeparti og Det Radikale Venstre (forligskredsen) om EU-udvidelsen og det danske arbejdsmarked.


Lovforslaget indebærer i hovedtræk følgende:


- Udfasning af overgangsordningen - overenskomstdækket arbejde og forskere, specialister m.v., der ansættes på overenskomstdækkede virksomheder



Det foreslås, at overgangsreglerne for statsborgere fra Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen, Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn, revideres, således at kravet om opholds- og arbejdstilladelse for arbejde dækket af en kollektiv overenskomst ophæves. Det samme gælder for specialister, forskere og undervisere m.v., der ansættes på overenskomstdækkede virksomheder. De pågældende vil i stedet blive omfattet af EU-reglerne.


Med hensyn til overenskomstdækket arbejde vil det som i dag være et krav, at ansættelsesforholdet er omfattet af en overenskomst, hvor aftaleparten på lønmodtagersiden mindst er en lokal fagforening, som er medlem af en landsdækkende lønmodtagerorganisation.


For at imødegå tilfælde, hvor en arbejdsgiver urigtigt oplyser, at arbejdet er overenskomstdækket - således at arbejdstageren får den opfattelse, at arbejdstilladelse ikke kræves - foreslås det, at arbejdsgiveren har pligt til fra ansættelsesforholdets begyndelse at udstede skriftlig dokumentation for ansættelsesforholdet med henvisning til den overenskomst, som ansættelsesforholdet er omfattet af. Tilsidesættelse af pligten straffes med bøde.


Med hensyn til specialister vil det som i dag være et krav, at den pågældende ansættes i arbejdsfunktioner, som ikke sædvanligvis er dækket af en overenskomst, men derimod er reguleret via individuelle ansættelseskontrakter. Det foreslås også, at arbejdsgiveren skal afgive en erklæring på tro og love om, at betingelserne for at være omfattet af EU-reglerne, herunder at den pågældende udlænding er specialist, forsker eller underviser m.v., er opfyldt.


De gældende krav for meddelelse af arbejdstilladelse til statsborgere fra Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen, Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn, der ansættes i ikke-overenskomstdækket arbejde, foreslås opretholdt.


- Ophævelse af ordningen om forhåndsgodkendelse af virksomheder



Forslagene om, at statsborgere fra Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen, Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn, der ansættes i overenskomstdækket arbejde eller som specialist m.v. på en overenskomstdækket virksomhed, under visse betingelser omfattes af EU-reglerne, indebærer, at ordningen om forhåndsgodkendelse af overenskomstdækkede virksomheder ikke længere er nødvendig. Reglerne herom foreslås derfor ophævet.


Med henblik på hurtigt at kunne indrette reglerne efter beslutninger truffet af forligskredsen foreslås det samtidig, at integrationsministeren bemyndiges til at kunne fastsætte regler om en anmeldelsesordning for arbejde hos ikke-overenskomstdækkede arbejdsgivere.


- Kompetencen til at behandle de nye sager



Afgørelser om opholdsdokumenter, dvs. registreringsbeviser, til EU-borgere træffes normalt af statsforvaltningerne. Afgørelser om opholdstilladelse til arbejdstagere fra Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen, Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn, træffes dog af Udlændingeservice.


Det foreslås, at afgørelser om statsborgere fra Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen, Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn, der ansættes enten i et ansættelsesforhold, som er dækket af en overenskomst, eller som specialist m.v. på en overenskomstdækket virksomhed, og som undtages fra kravet om arbejdstilladelse og i stedet skal have udstedt et registreringsbevis, træffes af statsforvaltningerne.


Forslaget kræver ikke lovændring, men alene ændring af EU-opholdsbekendtgørelsen.


- Styrkelse af indsatsen mod illegalt arbejde



Deltagerkredsen i Fair Play samarbejdet vil blive udvidet, således at også statsforvaltningerne deltager. Statsforvaltningernes og Udlændingeservices aktive deltagelse i dette samarbejde skal sikre øget fokus på illegalt arbejde. Fokus vil blive rettet mod udlændinge, der uden at have arbejdstilladelse udfører ikke-overenskomstdækket arbejde eller arbejder som specialister m.v. på en virksomhed, der ikke er overenskomstdækket.


For 2008 vil Udlændingeservice og Integrationsministeriet fastsætte mål for antallet af sager, som skal udtages til vilkårskontrol, bl.a. på baggrund af stikprøvekontrol. Som en del af disse mål vil Udlændingeservice i 2008 udtage sager på det ikke-overenskomstdækkede område til stikprøvekontrol.


- Konsekvensændringer som følge af direktiv 2004/38/EF



Lovforslaget indeholder endelig forslag til en række konsekvensændringer som følge af direktiv 2004/38/EF, hvorved kravet om opholdstilladelse for unionsborgere med ret til ophold i en anden medlemsstat i mere end tre måneder, hvis de er arbejdstagere, blev ophævet.