Skriftlig fremsættelse (30.
januar 2008)
Integrationsministeren (Birthe Rønn
Hornbech):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
udlændingeloven. (Ændring af reglerne om ophold
på grundlag af beskæftigelse for statsborgere i
Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen, Rumænien,
Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn m.v.).
(Lovforslag nr. L 65).
Lovforslaget, som jeg fremsætter i dag,
gennemfører de ændringer af
udlændingelovgivningen som følger af aftalen af 29.
juni 2007 mellem regeringen, Venstre, Konservative,
Socialdemokraterne, Socialistisk Folkeparti og Det Radikale Venstre
(forligskredsen) om EU-udvidelsen og det danske
arbejdsmarked.
Lovforslaget indebærer i hovedtræk
følgende:
- Udfasning af
overgangsordningen - overenskomstdækket arbejde og forskere,
specialister m.v., der ansættes på
overenskomstdækkede virksomheder
Det foreslås, at overgangsreglerne for statsborgere fra
Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen, Rumænien,
Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn, revideres, således
at kravet om opholds- og arbejdstilladelse for arbejde dækket
af en kollektiv overenskomst ophæves. Det samme gælder
for specialister, forskere og undervisere m.v., der ansættes
på overenskomstdækkede virksomheder. De
pågældende vil i stedet blive omfattet af
EU-reglerne.
Med hensyn til overenskomstdækket arbejde vil det som i
dag være et krav, at ansættelsesforholdet er omfattet
af en overenskomst, hvor aftaleparten på
lønmodtagersiden mindst er en lokal fagforening, som er
medlem af en landsdækkende
lønmodtagerorganisation.
For at imødegå tilfælde, hvor en
arbejdsgiver urigtigt oplyser, at arbejdet er
overenskomstdækket - således at arbejdstageren
får den opfattelse, at arbejdstilladelse ikke kræves -
foreslås det, at arbejdsgiveren har pligt til fra
ansættelsesforholdets begyndelse at udstede skriftlig
dokumentation for ansættelsesforholdet med henvisning til den
overenskomst, som ansættelsesforholdet er omfattet af.
Tilsidesættelse af pligten straffes med bøde.
Med hensyn til specialister vil det som i dag være et
krav, at den pågældende ansættes i
arbejdsfunktioner, som ikke sædvanligvis er dækket af
en overenskomst, men derimod er reguleret via individuelle
ansættelseskontrakter. Det foreslås også, at
arbejdsgiveren skal afgive en erklæring på tro og love
om, at betingelserne for at være omfattet af EU-reglerne,
herunder at den pågældende udlænding er
specialist, forsker eller underviser m.v., er opfyldt.
De gældende krav for meddelelse af arbejdstilladelse til
statsborgere fra Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen,
Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn, der
ansættes i ikke-overenskomstdækket arbejde,
foreslås opretholdt.
- Ophævelse
af ordningen om forhåndsgodkendelse af virksomheder
Forslagene om, at statsborgere fra Bulgarien, Estland,
Letland, Litauen, Polen, Rumænien, Slovakiet, Slovenien,
Tjekkiet og Ungarn, der ansættes i overenskomstdækket
arbejde eller som specialist m.v. på en
overenskomstdækket virksomhed, under visse betingelser
omfattes af EU-reglerne, indebærer, at ordningen om
forhåndsgodkendelse af overenskomstdækkede virksomheder
ikke længere er nødvendig. Reglerne herom
foreslås derfor ophævet.
Med henblik på hurtigt at kunne indrette reglerne efter
beslutninger truffet af forligskredsen foreslås det samtidig,
at integrationsministeren bemyndiges til at kunne fastsætte
regler om en anmeldelsesordning for arbejde hos
ikke-overenskomstdækkede arbejdsgivere.
- Kompetencen til
at behandle de nye sager
Afgørelser om opholdsdokumenter, dvs.
registreringsbeviser, til EU-borgere træffes normalt af
statsforvaltningerne. Afgørelser om opholdstilladelse til
arbejdstagere fra Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen,
Rumænien, Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn,
træffes dog af Udlændingeservice.
Det foreslås, at afgørelser om statsborgere fra
Bulgarien, Estland, Letland, Litauen, Polen, Rumænien,
Slovakiet, Slovenien, Tjekkiet og Ungarn, der ansættes enten
i et ansættelsesforhold, som er dækket af en
overenskomst, eller som specialist m.v. på en
overenskomstdækket virksomhed, og som undtages fra kravet om
arbejdstilladelse og i stedet skal have udstedt et
registreringsbevis, træffes af statsforvaltningerne.
Forslaget kræver ikke lovændring, men alene
ændring af EU-opholdsbekendtgørelsen.
- Styrkelse af
indsatsen mod illegalt arbejde
Deltagerkredsen i Fair Play samarbejdet vil blive udvidet,
således at også statsforvaltningerne deltager.
Statsforvaltningernes og Udlændingeservices aktive deltagelse
i dette samarbejde skal sikre øget fokus på illegalt
arbejde. Fokus vil blive rettet mod udlændinge, der uden at
have arbejdstilladelse udfører ikke-overenskomstdækket
arbejde eller arbejder som specialister m.v. på en
virksomhed, der ikke er overenskomstdækket.
For 2008 vil Udlændingeservice og
Integrationsministeriet fastsætte mål for antallet af
sager, som skal udtages til vilkårskontrol, bl.a. på
baggrund af stikprøvekontrol. Som en del af disse mål
vil Udlændingeservice i 2008 udtage sager på det
ikke-overenskomstdækkede område til
stikprøvekontrol.
-
Konsekvensændringer som følge af direktiv
2004/38/EF
Lovforslaget indeholder endelig forslag til en række
konsekvensændringer som følge af direktiv 2004/38/EF,
hvorved kravet om opholdstilladelse for unionsborgere med ret til
ophold i en anden medlemsstat i mere end tre måneder, hvis de
er arbejdstagere, blev ophævet.