L 70 Forslag til lov om ændring af lov om udstationering af lønmodtagere.

(Anmeldelsespligt i forbindelse med udstationering).

Af: Beskæftigelsesminister Claus Hjort Frederiksen (V)
Udvalg: Arbejdsmarkedsudvalget
Samling: 2007-08 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Lovforslag som fremsat

Fremsat: 06-02-2008

Fremsat: 06-02-2008

Lovforslag som fremsat

20072_l70_som_fremsat (html)

L 70 (som fremsat): Forslag til lov om ændring af lov om udstationering af lønmodtagere. (Anmeldelsespligt i forbindelse med udstationering).

Fremsat den 6. februar 2008 af beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)

Forslag

til

lov om ændring af lov om udstationering af lønmodtagere

(Anmeldelsespligt i forbindelse med udstationering)

§ 1

I lov om udstationering af lønmodtagere, jf. lovbekendtgørelse nr. 849 af 21. juli 2006, foretages følgende ændringer:

1. Efter § 5 indsættes:

»§ 5 a. En udenlandsk virksomhed, der udstationerer lønmodtagere til Danmark i forbindelse med levering af tjenesteydelser, skal anmelde følgende oplysninger til registrering i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen:

1) Den anmeldelsespligtige virksomheds navn og forretningsadresse mv.

2) Dato for påbegyndelse og afslutning af tjenesteydelsen.

3) Sted for levering af tjenesteydelsen.

4) Kontaktperson for den anmeldelsespligtige virksomhed i Danmark.

5) Virksomhedens branchekode.

6) Identiteten af lønmodtagere, som virksomheden udstationerer og udstationeringsperiodens varighed.



Stk. 2. Anmeldelse skal ske efter lov om fremgangsmåden ved anmeldelse mv. af visse oplysninger hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.

Stk. 3. Oplysningerne kan alene anvendes til

1) danske myndigheders kontrol af om virksomheder overholder lovgivningen, som finder anvendelse i forbindelse med udstationering og

2) statistik om udenlandske virksomheder og udstationerede lønmodtagere.



Stk. 4. Oplysningerne skal anmeldes senest samtidig med, at leveringen af tjenesteydelsen i Danmark påbegyndes. Ændringer vedrørende oplysningerne skal anmeldes senest 8 dage efter ændringen.

Stk. 5. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan fastsætte regler om anmeldelse af oplysninger efter stk. 1-4, herunder om hvilke forhold anmeldere eller andre selv kan eller skal registrere i styrelsens it-system samt brugen af dette system.

§ 5 b. En virksomhed skal ikke foretage anmeldelse efter § 5 a, hvis

1) udstationeringen ikke varer over 8 dage,

2) udstationeringen sker som led i levering af et teknisk anlæg eller installation, og

3) den udstationerede lønmodtager har til opgave og er specialiseret i eller kvalificeret til at montere, installere, efterse, reparere eller informere om et teknisk anlæg eller installation i Danmark.



§ 5 c. Der kan gives offentlig adgang til de oplysninger, der er nævnt i § 5 a, stk. 1, nr. 1, 4 og 5. Der kan endvidere gives offentlig adgang til oplysninger om, hvorvidt virksomheden har igangværende aktiviteter i Danmark.

Stk. 2. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan fastsætte regler om betaling for oplysninger, der videregives efter stk. 1. I det omfang oplysningerne stammer fra CVR-registeret, skal betaling for oplysningerne og videregivelse heraf ske i overensstemmelse med reglerne i lov om Det Centrale Virksomhedsregister.«

2.§ 10 affattes således:

»Med bøde straffes

1) den, der undlader rettidigt at anmelde oplysninger efter § 5 a, og

2) den arbejdsgiver, der trods påkrav uden rimelig grund undlader at yde ferie og betaling herfor efter § 6.



Stk. 2. Der kan pålægges selskaber mv. (juridiske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.«

§ 2

Loven træder i kraft den 1. april 2008.

Bemærkninger til lovforslaget

Almindelige bemærkninger

 

1. Indledning og baggrund



Lovforslaget har til formål at fastsætte regler om registrering af udenlandske tjenesteydere, som udstationerer lønmodtagere til Danmark i forbindelse med levering af tjenesteydelser.


I aftalen af 29. juni 2007 mellem regeringen, Venstre, Konservative, Socialdemokraterne, Socialistisk Folkeparti og Det Radikale Venstre om EU-udvidelsen og det danske arbejdsmarked blev det aftalt, at myndighedskontrollen skal styrkes i forhold til, om udenlandske virksomheder og udstationerede arbejdstagere overholder danske regler i forbindelse med udstationering. Efter aftalen skal det sikres, at de relevante myndigheder råder over de fornødne redskaber og ressourcer til at sikre overholdelse af gældende love og regler.


Det fremgår af aftalen, at der i et samarbejde mellem en række ministerier - Skatteministeriet, Økonomi- og Erhvervsministeriet og Beskæftigelsesministeriet - skal etableres et fælles register over udenlandske virksomheder og udstationerede lønmodtagere i Danmark. Registeret skal indeholde en række oplysninger såsom virksomhedens navn, branche, forretningsadresse i hjemlandet, arbejdssted og kontaktperson i Danmark, udstationeringsperioden og oplysninger om udstationerede lønmodtagere. Ifølge aftalen skal visse oplysninger om registrerede udenlandske virksomheder fx kunne videregives til arbejdsmarkedets parter med henblik på at forbedre parternes mulighed for at sikre løn- og arbejdsvilkår via kollektiv overenskomst for lønmodtagere, som udstationeres til Danmark. De oplysninger, som ifølge aftalen skal kunne videregives til arbejdsmarkedets parter, er oplysninger om virksomhedens navn, forretningsadresse i hjemlandet, kontaktperson i Danmark, branche, samt hvorvidt virksomheden har aktiviteter i Danmark. Det fremgår endvidere af aftalen, at videregivelse af oplysninger til arbejdsmarkedets parter blandt andet skal ske inden for EU-rettens og persondatalovens rammer.


Siden udvidelsen af EU pr. 1. maj 2004 er der sket en stigning i antallet af udenlandske virksomheder, der leverer tjenesteydelser, og som i den forbindelse udstationerer ansatte til Danmark. Vurderingen bygger blandt andet på den registrering af udenlandske virksomheder, som i dag finder sted i henhold til skatte- og afgiftslovgivningen med henblik på momsbetaling i Danmark. Vurderingen bygger endvidere på oplysninger dels fra arbejdsmarkedets parter, og dels fra forskellige myndigheder, der i dag i forbindelse med myndighedsudøvelse ofte bliver gjort opmærksom på udenlandske virksomheder, som udstationerer ansatte, fx inden for byggeområdet. Muligheden for at kontrollere om fx arbejdsmiljøloven og skattekontrolloven bliver overholdt besværliggøres af manglende eller mangelfulde oplysninger om de udenlandske virksomheder og de udstationerede lønmodtagere.


 

2. Gældende ret



I dag er der ikke en generel hjemmel i lovgivningen til at kræve mere præcise oplysninger om de udenlandske virksomheder, som leverer tjenesteydelser, herunder oplysninger om lønmodtagere, der udstationeres til Danmark. Udenlandske tjenesteydere, som udstationerer lønmodtagere, og som i kortere eller længere tid udfører arbejde i Danmark, skal overholde en række danske regler i forhold til fx arbejdsmiljø og arbejdstagerbeskyttelse, som er nævnt i § 5 i udstationeringsloven. Udstationeringsloven gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 96/71/EF om udstationering af arbejdstagere som led i udveksling af tjenesteydelser. Medlemsstaterne har efter direktivets art. 3 en pligt til at påse, at udstationerede lønmodtagere sikres de arbejds- og ansættelsesvilkår, der gælder i værtsmedlemsstaten. Medlemsstaterne skal endvidere efter direktivets art. 5 træffe passende foranstaltninger i tilfælde af manglende overholdelse af direktivet.


Kommissionen har den 4. april 2006 udsendt en meddelelse om retningslinierne for udstationering af lønmodtagere som led i udveksling af tjenesteydelser, jf. KOM (2006) 159 endelig. I meddelelsen anføres de administrative procedurer, som værtsmedlemsstaten inden for fællesskabsretten kan kræve overholdt med henblik på at kontrollere, at udstationeringsdirektivets bestemmelser om arbejdsvilkår overholdes under udstationeringen. Det fremgår blandt andet af meddelelsen, at værtsmedlemsstaten »bør kunne kræve, at tjenesteyderen senest ved påbegyndelsen af de pågældende aktiviteter indgiver en erklæring med oplysninger om de udstationerede lønmodtagere samt tjenesteydelsernes varighed, sted og art«. På den baggrund foreslås det at indsætte bestemmelser i udstationeringsloven om, at virksomheder har en pligt til at anmelde og registrere en række oplysninger i forbindelse med udstationering af lønmodtagere til Danmark.


Derudover er der regler i skatte- og afgiftslovgivningen samt regler om lovligt ophold, som gælder for udenlandske tjenesteydere og udstationerede lønmodtagere. Der er i dag ikke et fælles datagrundlag med de fornødne oplysninger om udenlandske tjenesteydere og udstationerede arbejdstagere, som fx Arbejdstilsynet og SKAT kan trække på for at gøre myndighederne bedre i stand til at kunne føre tilsyn med, om fx arbejdsmiljøloven og skatte- og afgiftslovgivningen overholdes.


Virksomheder, som er etableret eller har fast driftssted i Danmark, er underlagt en registreringspligt, og information om virksomhederne og deres ansatte er derfor tilgængelig via offentlige registre. I det centrale virksomhedsregister - CVR-registeret - er der blandt andet registreret oplysninger om virksomhedens navn, adresse, branche, starttidspunkt samt antal ansatte. Disse oplysninger er offentligt tilgængelige på www.cvr.dk. Udtræk fra registeret sker mod betaling, jf. § 20, stk. 2, jf. lovbekendtgørelse nr. 653 af 15. juni 2006 om lov om Det Centrale Virksomhedsregister (CVR). Tilsvarende oplysninger er ikke tilgængelige i forhold til udenlandske virksomheder, som ikke har fast driftssted eller repræsentant i Danmark, og som udstationerer lønmodtagere til Danmark i forbindelse med levering af tjenesteydelser. Derudover er der ikke nærmere oplysninger om de enkelte udstationerede og længden af udstationeringsperioderne i Danmark. Sådanne oplysninger er relevante for vurderingen af, om og i givet fald hvornår, der indtræder skattepligt i Danmark som udstationeret lønmodtager.


I det nye register vil de registrerede oplysninger kunne videregives og være tilgængelige for andre myndigheder, som kan bruge oplysningerne internt som led i deres myndighedsudøvelse. Oplysningerne vil kunne videregives og anvendes efter de almindelige regler i forvaltningsloven og persondataloven. Derudover er visse af de registrerede oplysninger offentlig tilgængelige for fx private. Myndigheder og privates anvendelse af oplysninger fra registeret sker mod betaling.


 

3. Lovforslagets indhold



Det foreslås, at der indsættes en bestemmelse i udstationeringsloven om, at udenlandske tjenesteydere, som udstationerer lønmodtagere til Danmark, har pligt til at anmelde en række oplysninger. Anmeldelsen skal ske til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, hvor der etableres et register over udenlandske virksomheder og udstationerede lønmodtagere i Danmark (RUT-registeret). Hjemlen til, at oplysningerne indgår i et register i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, fremgår af forslagets § 5 a, stk. 1 og 2, hvor der henvises til, at oplysningerne skal anmeldes til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen efter lov om fremgangsmåden ved anmeldelse mv. af visse oplysninger til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen (i det følgende omtalt som fremgangsmådeloven), jf. lov nr. 571 af 6. juni 2007.


Fremgangsmådeloven regulerer Erhvervs- og Selskabsstyrelsens samlede registervirksomhed og indeholder fælles regler om anmeldelse, registrering, samkøring og opbevaring af oplysninger. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen bliver således dataansvarlig for registeret. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen vil i samarbejde med SKAT og Beskæftigelsesministeriet tilrettelægge den praktiske og tekniske håndtering af registreringspligten. Det er vurderingen, at registeret mest hensigtsmæssigt drives af Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, som i forvejen driver andre registre. Således varetager Erhvervs- og Selskabsstyrelsen lovgivningen om fx registrering af selskaber. Siden 2004 har styrelsen endvidere varetaget registreringen af selskaber og personligt drevne virksomheder i henhold til skatte- og afgiftslovgivningen.


Efter forslaget har en udenlandsk virksomhed, som udstationerer lønmodtagere til Danmark i forbindelse med levering af tjenesteydelser, pligt til at indberette oplysninger om den anmeldelsespligtige virksomhed, dato for påbegyndelse og afslutning af tjenesteydelsen, sted for levering af tjenesteydelsen, kontaktperson for den anmeldelsespligtige virksomhed i Danmark, virksomhedens branchekode, samt identiteten af den eller de lønmodtagere, som virksomheden udstationerer og varigheden af den enkelte lønmodtagers udstationeringsperiode.


De anmeldte oplysninger skal danne et fælles datagrundlag og indgå i et register (RUT-registeret) i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, som etableres over udenlandske virksomheder, som udstationerer lønmodtagere til Danmark. Oplysningerne skal sikre et forbedret datagrundlag for myndighederne med henblik på, at myndighederne kan føre et mere effektivt og målrettet tilsyn med, om også udenlandske virksomheder og deres ansatte overholder fx arbejdsmiljølovgivningen og skatte- og afgiftslovgivningen.


Arbejdstilsynet vil fx kunne trække på oplysningerne i det kommende register i forbindelse med tilrettelæggelsen og gennemførelsen af tilsyn over for udenlandske virksomheder med udstationerede lønmodtagere. Arbejdstilsynet har pligt til at føre tilsyn med, om også udenlandske virksomheder overholder arbejdsmiljøloven i forhold til det arbejde, som virksomhedens udstationerede lønmodtagere udfører i Danmark. I den forbindelse er det afgørende, at Arbejdstilsynet kan lokalisere de udenlandske tjenesteydere og få klarhed over, hvem der er ansvarlig for udførelsen af de arbejdsopgaver, som udføres i forbindelse med leveringen af en tjenesteydelse. Det er ligeledes vigtigt, at Arbejdstilsynet kan få klarhed over, inden for hvilken branche virksomheder udfører arbejde samt over antallet af udstationerede lønmodtagere. Oplysningerne vil som udgangspunkt blive anvendt i forbindelse med tilsynet over for de udenlandske virksomheder og udstationerede lønmodtagere på samme måde, som oplysningerne i CVR-registeret i dag indgår i danske myndigheders lokalisering af virksomheder og planlægning med at gennemføre tilsyn i forhold til virksomheder, som er etableret i Danmark. Herudover vil oplysningerne kunne anvendes i forbindelse med tilsyn over for udenlandske virksomheder i forbindelse med klager, arbejdsulykker mv.


På samme måde kan skattemyndighederne trække på oplysningerne i registeret med henblik på at kunne føre tilsyn med, om der indtræder skattepligt for én eller flere udstationerede lønmodtagere ved længerevarende udstationeringer.


Det bemærkes, at adgangen til at kunne videregive oplysningerne til brug for andre myndigheder følger af de almindelige regler i forvaltningsloven og persondataloven.


Derudover skal anmeldelsen af oplysninger indgå som statistiske oplysninger, som skal gøre det muligt at få tal for, hvor mange udenlandske virksomheder og udstationerede arbejdstagere, der er i Danmark.


Endelig foreslås det, at en række af de anmeldte oplysninger skal registreres med henblik på, at de kan offentliggøres eller gøres tilgængelige for andre end myndigheder eller dem, som oplysningerne omhandler. De oplysninger, som kan offentliggøres eller gøres tilgængelige for offentligheden, er oplysninger om den virksomhed, som udstationerer og inden for hvilken branche tjenesteydelsen leveres, kontaktpersonen for virksomheden under udstationeringen samt oplysning om, hvorvidt en virksomhed har igangværende aktiviteter. Offentliggørelsen af disse oplysninger skal blandt andet tilgodese arbejdsmarkedets parters muligheder for at sikre de udstationerede løn- og arbejdsvilkår svarende til niveauet i Danmark. Offentliggørelse af virksomhedsdata, som er omfattet af dette lovforslag eller af CVR-loven, vil blive offentliggjort under iagttagelse af reglerne i CVR-loven, herunder betalingsreglerne.


Der foreslås dog samtidig, at visse former for kortvarige udstationeringer undtages fra anmeldelsespligten. Den foreslåede undtagelse omfatter de udenlandske virksomheder, som i forbindelse med levering af et teknisk anlæg eller installation kortvarigt udstationerer en lønmodtager med henblik på, at denne monterer, installerer, efterser, reparerer eller informerer om et teknisk anlæg eller installation hos modtageren i Danmark.


 

4. Forholdet til fremgangsmådeloven



Lov om fremgangsmåden ved anmeldelse mv. af visse oplysninger til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, jf. nr. 571 af 6. juni 2007 (fremgangsmådeloven) regulerer Erhvervs- og Selskabsstyrelsens samlede registervirksomhed og indeholder fælles regler om anmeldelse, registrering, samkøring og opbevaring af oplysninger. Fremgangsmådeloven giver Erhvervs- og Selskabsstyrelsen mulighed for at forlange de nødvendige oplysninger til brug for registreringen samt for at fastsætte frist til berigtigelse og registreringsnægtelse. Efter fremgangsmådeloven kan alle oplysninger, som er anmeldt, registreret eller offentliggjort hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen inden for et bestemt kompetenceområde anvendes i styrelsens sagsbehandling inden for alle styrelsens kompetenceområder, herunder til intern registersamkøring og sammenstilling af oplysninger i kontroløjemed. Fortrolige og følsomme oplysninger samt oplysninger om andre rent private forhold kan udelukkende anvendes inden for samme kompetenceområde, som oplysningerne er indhentet til brug for, medmindre andet følger af anden lovgivning. Det fremgår i den forbindelse af bemærkningerne til fremgangsmådeloven, at medarbejdere i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen alene vil blive autoriserede til at have adgang til oplysninger, der principielt kan være brug for i deres arbejde, og at der ikke tilsigtes nogen fravigelse af persondatalovens og sikkerhedsbekendtgørelsens regler ved den i bestemmelsen beskrevne adgang til oplysninger. Med hensyn til samkøring af oplysninger fremgår det videre af bemærkningerne til fremgangsmådeloven, at bestemmelsen giver Erhvervs- og Selskabsstyrelsen mulighed for, men ikke pligt til, at foretage sådanne samkøringer. Styrelsen har således heller ikke pligt til at rejse sager eller foretage samkøringer på baggrund af henvendelser fra tredjemand. Det fremgår desuden, at der ikke tilsigtes en udvidelse af de formål, som styrelsen lovligt kan varetage i sin sagsbehandling. Formålet med anvendelse af oplysninger på tværs af styrelsens kompetenceområder skal ligge inden for de hensyn, som styrelsen i lovgivningen er pålagt at varetage. I forbindelse med den registreredes afgivelse af oplysninger til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen skal der gives specifik meddelelse til den registrerede om, hvilke samkøringer, der kan ske, jf. § 5, stk. 1, i lov om behandling af personoplysninger (lovbekendtgørelse nr. 158 af 9. marts 2006).


 

5. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige



Etableringen af et fælles register skønnes at koste staten 12 mio. kr, der finansieres inden for gældende bevillinger i Beskæftigelsesministeriet. Den årlige udgift til drift af registeret finansieres dels via brugerbetaling, når fx private henter oplysninger, der ikke er CVR-data, fra registeret, dels via gældende driftsbevillinger i de ministerier, der vil gøre brug af registret. De oplysninger, der efter CVR-loven er defineret som CVR-data, kan kun sælges til private efter reglerne i CVR-loven, herunder betalingsreglerne. Det er således kun de af registerets oplysninger, der ikke er CVR-data, der vil kunne sælges efter reglerne i dette lovforslag og dermed bidrage til finansieringen af registeret. Der henvises nærmere til bemærkningerne til § 5 c, stk. 3.


Anmeldelse af oplysningerne i forbindelse med udstationering vil dog fremover skulle ske samlet med én indgang via anmeldelse til et centralt register i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Den ene indgang vedr. anmeldelse af oplysninger i forbindelse med udstationering vil være en administrativ lettelse for de relevante myndigheder i forbindelse med udøvelse af myndighedskontrollen.


Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for regioner og kommuner.


 

6. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.



Forslaget får betydning for udenlandske tjenesteydere, som fremover skal give en række oplysninger i forbindelse med udstationering af lønmodtagere til Danmark, og forslaget vil derfor medføre en mindre forøgelse af den administrative byrde for de udenlandske virksomheder ved levering af tjenesteydelser. Anmeldelsespligten vil blive tilrettelagt under hensyntagen til at gøre det så nemt for virksomhederne som muligt, herunder med mulighed for i fremtiden at anmelde oplysningerne og evt. ændringer via Internettet og i den forbindelse have adgang til samlede oplysninger om at levere tjenesteydelser i Danmark. Anmeldelse af alle oplysningerne i forbindelse med udstationering vil fremover skulle ske samlet med én indgang via anmeldelse til et centralt register i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Den ene indgang vedr. anmeldelse af oplysninger i forbindelse med udstationering vil være en lettelse for de udenlandske virksomheder og vil kunne modsvare den administrative byrde, som er forbundet med kravet om flere oplysninger.


Forslaget har været sendt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsregulering (CKR) med henblik på en vurdering af, om forslaget skal forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets virksomhedspanel. CKR vurderer ikke, at forslaget indeholder administrative konsekvenser i et omfang, der berettiger, at lovforslaget bliver forelagt et virksomhedspanel.


 

7. Administrative konsekvenser for borgerne



Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for borgerne.


 

8. Miljømæssige konsekvenser



Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser.


 

9. Forholdet til EU-retten



Kommissionen har den 4. april 2006 udsendt en meddelelse om retningslinierne for udstationering af lønmodtagere som led i udveksling af tjenesteydelser, jf. KOM(2006) 159 endelig. I meddelelsen anføres de administrative procedurer, som værtsmedlemsstaten inden for fællesskabsretten kan kræve overholdt med henblik på at kontrollere, at udstationeringsdirektivets bestemmelser om arbejdsvilkår overholdes under udstationeringen. Det fremgår blandt andet af meddelelsen, at værtsmedlemsstaten »bør kunne kræve, at tjenesteyderen senest ved påbegyndelsen af de pågældende aktiviteter indgiver en erklæring med oplysninger om de udstationerede arbejdstagere samt tjenesteydelsernes varighed, sted og art«. I forslaget til § 5 a, er indarbejdet de retningslinier, som Kommissionen peger på med hensyn til, hvilke oplysningskrav værtsmedlemsstat kan kræve i forbindelse med udstationering .


 

10. Høring



Lovforslaget har været sendt til høring hos KL, Danske Regioner, Dansk Arbejdsgiverforening, Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Kristelig Arbejdsgiverforening, Landsorganisationen i Danmark, FTF, Akademikernes Centralorganisation, Kristelig Fagbevægelse, Ledernes Hovedorganisation, Centralorganisationernes Fællesudvalg, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Advokatrådet, Datatilsynet og Erhvervs- og Selskabsstyrelsen (Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering).


 

11. Sammenfattende skema



 
Positive konsekvenser/mindreudgifter
Negative konsekvenser/merudgifter
Økonomiske konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Ingen
Engangsudgift på 12 mio. kr. for staten ved etablering af registeret. Omkostningerne til drift og vedligeholdelse skønnes at udgøre 3 mio. kr. årligt, som afholdes via en fuldt brugerfinansieret løsning, herunder af brugerministerierne. Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for regioner og kommuner.
Administrative konsekvenser for stat, regioner og kommuner
Et samlet register vil lette myndighedskontrollen.
Ingen
Økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for erhvervslivet
Ingen
Visse administrative byrder for udenlandske tjenesteydere, der dog skønnes at ville blive opvejet af fordelene ved at etablere én indgang til myndighederne i Danmark.
Miljømæssige konsekvenser
Ingen
Ingen
Administrative konsekvenser for borgerne
Ingen
Ingen
Forholdet til EU-retten
Kommissionen har den 4. april 2006 udsendt en meddelelse om retningslinierne for udstationering af lønmodtagere som led i udveksling af tjenesteydelser, jf. KOM(2006) 159 endelig. I meddelelsen anføres de administrative procedurer, som værtsmedlemsstaten kan kræve overholdt.
Blandt andet kan værtsmedlemsstaten kræve, at tjenesteyderen senest ved påbegyndelsen af de pågældende aktiviteter indgiver en erklæring med oplysninger om de udstationerede arbejdstagere samt tjenesteydelsernes varighed, sted og art.


Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser

Til § 1

Til nr. 1


Ad § 5 a, stk. 1


Det foreslås, at en virksomhed, som udstationerer lønmodtagere til Danmark, skal anmelde en række oplysninger til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Anmeldelsen af oplysninger sker med henblik på registrering i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Oplysningerne vil indgå i et centralt register i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen over udenlandske virksomheder, som leverer tjenesteydelser og som i den forbindelse udstationerer lønmodtagere.


Anmeldelsespligten påhviler den udenlandske virksomhed, som udstationerer lønmodtagere i forbindelse med levering af tjenesteydelser i Danmark.


For det første skal virksomheden give oplysninger om virksomhedens navn og forretningsadresse i hjemlandet eller et eventuelt CVR-nummer. Hvis virksomheden tidligere har anmeldt oplysninger til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen og i den forbindelse har fået tildelt et CVR-nummer, kan det anvendes ved efterfølgende anmeldelser til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen og i øvrigt som legitimation over for danske myndigheder. Registeret vil blive etableret i overensstemmelse med reglerne i CVR-lovens § 15, således at Det Centrale Virksomhedsregisters grunddata anvendes ved løbende opslag i det omfang, dette er muligt. Hvis en udenlandsk virksomhed allerede er registreret i CVR-registeret, eksempelvis efter reglerne om fast driftssted i Danmark, vil de data, der allerede ligger i CVR-registeret om virksomheden blive genbrugt. Dette sikrer, at virksomheden ikke tvinges til at indberette de samme data flere gange til offentlige danske myndigheder.


For det andet skal virksomheden give oplysninger om varigheden af leveringen af tjenesteydelsen, det vil sige tidspunktet for, hvornår leveringen af tjenesteydelsen påbegyndes og tidspunktet for, hvornår tjenesteydelsen afsluttes. Pligten gælder i forhold til det forventede start- og sluttidspunkt.


For det tredje skal virksomheden give oplysning om det sted, hvor tjenesteydelsen skal leveres. Det kan fx være adressen på det sted, hvor et byggeri skal udføres, og hvor de udstationerede lønmodtagere befinder sig i forbindelse med arbejdets udførelse, dvs. arbejdsstedet.


For det fjerde skal virksomheden oplyse, hvem der er kontaktperson for virksomheden i Danmark. Det vil sige, at virksomheden skal oplyse, hvem der kan kontaktes i forbindelse med udstationeringen. Det kan fx være en person, som opholder sig i Danmark under udstationeringen som fx arbejdsleder eller sjakbajs, og som kan repræsentere virksomheden under udstationeringen og som danske myndigheder fx kan rette kontakt til. Der kan derimod ikke stilles krav om, at virksomheden har en fast repræsentant i Danmark.


For det femte skal virksomheden oplyse om, hvilken branche virksomheden arbejder inden for. Oplysningen gives i form af en branchekode, som er den opdeling af brancher, som Erhvervs- og Selskabsstyrelsen arbejder med og som fx anvendes i forbindelse med registrering efter CVR-loven.


For det sjette skal virksomheden give oplysning om identiteten af den eller de lønmodtagere, som virksomheden udstationerer til Danmark. Oplysningerne kan fx være i form af navn og adresse i hjemlandet, stillingsbetegnelse, adresse i Danmark eller pasnummer. Virksomheden skal i øvrigt oplyse om udstationeringsperiodens længde for hver enkelt lønmodtager.


Ad § 5 a, stk. 2


Det foreslås, at anmeldelsen af oplysninger skal ske efter lov om fremgangsmåden ved anmeldelse mv. af visse oplysninger hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen (fremgangsmådeloven). Fremgangsmådeloven indeholder fælles bestemmelser om anmeldelse, registrering, anvendelse, samkøring og opbevaring af oplysninger.


Forslagets henvisning til fremgangsmådeloven vil derudover medføre, at de indberettede oplysninger bliver omfattet af fremgangsmådelovens bestemmelser om modtagelse af anmeldelse, herunder reglerne om formkrav og anvendelse af digitale løsninger. Bestemmelser om tilsvarende indhold findes bl.a. i selskabslovgivningen. Henvisningen sikrer desuden, at Erhvervs- og Selskabsstyrelsen i forbindelse med anmeldelsen vil kunne indhente supplerende oplysninger, fastsætte frister, registreringsnægte, hvis det anmeldte ikke opfylder særlovgivningens krav, samt anvende oplysninger til opdatering af styrelsens andre registre. Endelig vil de registreringspligtige kunne blive pålagt bødestraf, hvis de i forbindelse med behandlingen af anmeldelsen afgiver urigtige, vildledende eller utilstrækkelige oplysninger over for Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, med mindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning.


Ad § 5 a, stk. 3


Formålet med anmeldelsespligten er at tilvejebringe det fornødne grundlag for, at danske myndigheder kan tilrettelægge et bedre tilsyn og føre mere effektiv og målrettet kontrol med, om udenlandske tjenesteydere overholder den lovgivning, som finder anvendelse i forbindelse med udstationering og som blandt andet fremgår af § 5 i udstationeringsloven. Endvidere har anmeldelsen af oplysninger til formål at tilvejebringe statistiske oplysninger, som skal gøre det muligt at få tal for, hvor mange udenlandske virksomheder og udstationerede arbejdstagere, der er i Danmark og inden for hvilke brancher. Anmeldelsespligten gælder for enhver virksomhed, som udstationerer sine lønmodtagere til Danmark i forbindelse med levering af en tjenesteydelse, og hvor der består et ansættelsesforhold mellem lønmodtageren og den udstationerede virksomhed eller en anden virksomhed, der har stillet lønmodtageren til rådighed for den udstationerende virksomhed, jf. dog § 5 b. Hvornår en virksomhed anses for at udstationere ansatte fremgår nærmere af udstationeringslovens § 4. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har ikke mulighed for at anvende oplysningerne i det nye register udover lovens formål.


Ad § 5 a, stk. 4


Det foreslås, at virksomheden skal anmelde oplysningerne til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen senest samtidig med, at leveringen af tjenesteydelsen til Danmark påbegyndes. Denne frist er fastsat blandt andet for at tage hensyn til eventuelle opståede hasteopgaver med levering af en tjenesteydelse, samt for at tage hensyn til de forhold, hvor kontrakter først indgås med dags varsel, eller hvor der kan være vejrlig mv., der gør, at en tjenesteyder ikke før i sidste øjeblik ved, hvornår arbejdet påbegyndes. Det foreslås samtidig, at ændringer vedrørende oplysningerne skal anmeldes senest 8 dage efter ændringen.


Ad § 5 a, stk. 5


Den foreslåede bestemmelse i stk. 5, giver Erhvervs- og Selskabsstyrelsen bemyndigelse til at fastsætte regler om anmeldelse af oplysninger efter stk. 1-4, herunder hvilke forhold anmeldere eller andre selv kan eller skal registrere i styrelsens it-system og for brugen af dette system. Bemyndigelser af tilsvarende indhold findes på stort set alle andre områder, hvor styrelsen foretager registreringer. Med hjemmel heri foretager Erhvervs- og Selskabsstyrelsen bekendtgørelse om anmeldelse, registering og gebyr, samt offentliggørelse mv. i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen (anmeldelsesbekendtgørelsen). Bestemmelsen giver Erhvervs- og Selskabsstyrelsen mulighed for nærmere at fastlægge den praktiske gennemførelse og tilrettelæggelse af anmeldelsespligten ved udformningen af fx anmeldelsesblanketter og selvbetjeningsløsninger. Hvilke oplysninger, som er tilstrækkelige i en given situation, kan fx være afhængig af, om virksomheden tidligere har været anmeldt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen og dermed er kendt i registeret, eller om der er tale om en førstegangs anmeldelse, hvor der kan være behov for nogle mere udførlige oplysninger. Dette kan fx have betydning i forbindelse med oplysninger, som kan identificere den pågældende virksomhed og udstationerede lønmodtagere.


Ad § 5 b


Det foreslås, at visse former for udstationeringer undtages fra anmeldelsespligten. Undtagelsen omfatter de udenlandske virksomheder, som leverer et teknisk anlæg eller installation til en virksomhed i Danmark, og som kortvarigt udstationerer en lønmodtager med henblik på, at denne monterer, installerer, efterser, reparerer eller informerer om et teknisk anlæg eller installation i Danmark. Det er et krav, at lønmodtageren er specialiseret i eller kvalificeret til at montere, installere, efterse, reparere eller informere om det tekniske anlæg eller installation. Den udstationerede lønmodtager skal således have særlige kvalifikationer eller specialistviden vedrørende det tekniske anlæg. Endvidere er det et krav, at udstationeringen ikke varer udover 8 dage, hvorved forstås 8 kalenderdage.


Undtagelsesbestemmelsen er relevant for virksomheder, som leverer fx højteknologiske maskiner til danske industrivirksomheder, og hvor den udenlandske leverandørs ekspertise og know-how er nødvendig for, at modtageren i Danmark hurtigt kan tage det tekniske anlæg eller installation i brug.


Undtagelsen fra anmeldelsespligten finder fx ikke anvendelse ved udstationering i forbindelse med udførelse af almindeligt bygge-, anlægs- og håndværksarbejde. Det samme gælder i forhold til afmontering eller nedtagning af brugte maskiner, tekniske anlæg eller installationer.


Lignende særlige regler for udenlandske lønmodtagere, som skal montere eller installere tekniske anlæg eller installationer, findes blandt andet i udstationeringslovens § 6, stk. 2, om ret til ferie, samt på udlændingelovens område, hvor udenlandske montører mv., i visse tilfælde er fritaget fra kravet om opholds- og arbejdstilladelse (såkaldte montørregel).


Ad § 5 c, stk. 1


Visse af de registrerede oplysninger skal kunne offentliggøres via internettet. De oplysninger, som kan gøres tilgængelig for offentligheden er oplysninger om den virksomhed, som udstationerer og inden for hvilken branche tjenesteydelsen leveres, kontaktpersonen for virksomheden under udstationeringen, og oplysning om, hvorvidt en virksomhed har igangværende aktiviteter. Der er således ikke tale om følsomme oplysninger. Offentliggørelsen af disse oplysninger skal blandt andet tilgodese arbejdsmarkedets parters muligheder for at sikre de udstationerede løn- og arbejdsvilkår svarende til niveauet i Danmark.


Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan videregive oplysningerne enkeltvis eller samlet. Dette betyder fx, at Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan videregive enkelte af de oplysninger i forslaget til henholdsvis § 5 a, stk. 1, eller § 5 c, stk. 1, såfremt offentlige myndigheder eller offentligheden i øvrigt kun ønsker én eller flere oplysninger om den udenlandske virksomhed. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan endvidere efter anmodning foretage en samlet videregivelse af samtlige oplysninger om den pågældende virksomhed eller samtlige oplysninger i registeret. Der vil ikke ske en samlet offentliggørelse på internettet.


Ad § 5 c, stk. 2


Det foreslås at give Erhvervs- og Selskabsstyrelsen mulighed for at fastsætte regler om betaling for videregivelse eller offentliggørelse af registerets oplysninger.


Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har en tilsvarende hjemmel til at fastsætte regler om betaling for CVR-data i Lov om Det Centrale Virksomhedsregister, jf. § 20.


CVR-registeret er brugerfinansieret. Oplysningerne er offentligt tilgængelige, men udtræk fra registret sker mod betaling. Salg af CVR-data skal derfor dække driften af CVR-registeret og kan ikke medgå til dækning af driftsudgifterne til det ved dette forslag foreslåede register.


Det præciseres på denne baggrund i stk. 2, at i det omfang oplysningerne stammer fra CVR-registeret, skal betaling for oplysningerne og videregivelse heraf ske i overensstemmelse med reglerne i Det Centrale Virksomhedsregister (CVR). Registeret over udenlandske tjenesteydere, som udstationerer lønmodtagere, vil fx kunne indeholde oplysninger fra CVR-registeret, hvis den anmeldelsespligtige virksomhed er registreret i henhold til skatte- og afgiftslovgivningen, eksempelvis i henhold til reglerne om fast driftssted eller momsloven. Hvis den anmeldelsespligtige virksomhed ikke er registreret i henhold til anden dansk lovgivning, vil oplysningerne i registeret over udenlandske tjenesteydere, som udstationerer lønmodtagere, ikke betragtes som CVR-data.


Der er med stk. 2, alene tale om en afgrænsning i forhold til reglerne om betaling i CVR-loven, idet der er forskellige regler for betaling for og videregivelse af de oplysninger, der stammer fra CVR-registeret og for de oplysninger, der ikke stammer fra CVR-registeret. Efter stk. 2, kan Erhvervs- og Selskabsstyrelsen fastsætte regler om betaling for videregivelse af oplysninger, som ikke stammer fra CVR-registeret. Betalingen for videregivelse af oplysninger indgår i finansieringen af registeret. Indtægterne ved videregivelse af oplysninger fra registeret skal ikke kunne overstige udgifterne til etablering og drift af registeret.


Brugerne af registeret vil ikke opleve sondringen mellem oplysninger, der er CVR-data og andre oplysninger. Brugerne vil kunne få oplysninger om en enkelt registreret virksomhed eller bestille et samlet udtræk over alle de oplysninger, registeret indeholder, og vil blive opkrævet en samlet betaling herfor. Sondringen mellem CVR-data og ikke-CVR-data er alene relevant i forhold til fordelingen af betalingen mellem CVR-registeret og det foreslåede register.


Til nr. 2


Ad § 10, stk. 1 og 2


Det foreslås, at manglende rettidig anmeldelse af oplysninger efter § 5 a kan sanktioneres med bøde. Det vil sige, at hvis en virksomhed påbegynder leveringen af tjenesteydelsen og de udstationerede lønmodtagere er påbegyndt arbejdet, men virksomheden helt har undladt at anmelde oplysninger til registrering eller ikke gjort det rettidigt, kan virksomheden blive pålagt bødestraf. Derudover foreslås en sproglig modernisering af den gældende sanktionsbestemmelse i lovens § 10.


Til § 2

Der foreslås, at loven træder i kraft 1. april 2008. Dermed får loven virkning for virksomheder, som fra den 1. april 2008 eller herefter leverer tjenesteydelser til Danmark.