L 70 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af lov om udstationering af lønmodtagere. (Anmeldelsespligt
i forbindelse med udstationering).
Fremsat den 6. februar 2008 af
beskæftigelsesministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
lov om ændring af lov om udstationering af
lønmodtagere
(Anmeldelsespligt i forbindelse med
udstationering)
§ 1
I lov om udstationering af lønmodtagere,
jf. lovbekendtgørelse nr. 849 af 21. juli 2006, foretages
følgende ændringer:
1.
Efter § 5
indsættes:
Ȥ 5
a. En udenlandsk virksomhed, der udstationerer
lønmodtagere til Danmark i forbindelse med levering af
tjenesteydelser, skal anmelde følgende oplysninger til
registrering i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen:
1) Den
anmeldelsespligtige virksomheds navn og forretningsadresse mv.
2) Dato for
påbegyndelse og afslutning af tjenesteydelsen.
3) Sted for
levering af tjenesteydelsen.
4) Kontaktperson
for den anmeldelsespligtige virksomhed i Danmark.
5) Virksomhedens
branchekode.
6) Identiteten af
lønmodtagere, som virksomheden udstationerer og
udstationeringsperiodens varighed.
Stk. 2. Anmeldelse
skal ske efter lov om fremgangsmåden ved anmeldelse mv. af
visse oplysninger hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen.
Stk. 3.
Oplysningerne kan alene anvendes til
1) danske
myndigheders kontrol af om virksomheder overholder lovgivningen,
som finder anvendelse i forbindelse med udstationering og
2) statistik om
udenlandske virksomheder og udstationerede lønmodtagere.
Stk. 4.
Oplysningerne skal anmeldes senest samtidig med, at leveringen af
tjenesteydelsen i Danmark påbegyndes. Ændringer
vedrørende oplysningerne skal anmeldes senest 8 dage efter
ændringen.
Stk. 5. Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen kan fastsætte regler om anmeldelse af
oplysninger efter stk. 1-4, herunder om hvilke forhold
anmeldere eller andre selv kan eller skal registrere i styrelsens
it-system samt brugen af dette system.
§ 5
b. En virksomhed skal ikke foretage anmeldelse efter
§ 5 a, hvis
1) udstationeringen
ikke varer over 8 dage,
2) udstationeringen
sker som led i levering af et teknisk anlæg eller
installation, og
3) den
udstationerede lønmodtager har til opgave og er
specialiseret i eller kvalificeret til at montere, installere,
efterse, reparere eller informere om et teknisk anlæg eller
installation i Danmark.
§ 5
c. Der kan gives offentlig adgang til de oplysninger, der er
nævnt i § 5 a, stk. 1, nr. 1, 4 og 5. Der kan
endvidere gives offentlig adgang til oplysninger om, hvorvidt
virksomheden har igangværende aktiviteter i Danmark.
Stk. 2. Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen kan fastsætte regler om betaling for
oplysninger, der videregives efter stk. 1. I det omfang
oplysningerne stammer fra CVR-registeret, skal betaling for
oplysningerne og videregivelse heraf ske i overensstemmelse med
reglerne i lov om Det Centrale Virksomhedsregister.«
2.§ 10 affattes
således:
»Med bøde straffes
1) den, der
undlader rettidigt at anmelde oplysninger efter § 5 a,
og
2) den
arbejdsgiver, der trods påkrav uden rimelig grund undlader at
yde ferie og betaling herfor efter § 6.
Stk. 2. Der kan
pålægges selskaber mv. (juridiske personer) strafansvar
efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. april 2008.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning og baggrund
Lovforslaget har til formål at fastsætte regler om
registrering af udenlandske tjenesteydere, som udstationerer
lønmodtagere til Danmark i forbindelse med levering af
tjenesteydelser.
I aftalen af 29. juni 2007 mellem regeringen, Venstre,
Konservative, Socialdemokraterne, Socialistisk Folkeparti og Det
Radikale Venstre om EU-udvidelsen og det danske arbejdsmarked blev
det aftalt, at myndighedskontrollen skal styrkes i forhold til, om
udenlandske virksomheder og udstationerede arbejdstagere overholder
danske regler i forbindelse med udstationering. Efter aftalen skal
det sikres, at de relevante myndigheder råder over de
fornødne redskaber og ressourcer til at sikre overholdelse
af gældende love og regler.
Det fremgår af aftalen, at der i et samarbejde mellem en
række ministerier - Skatteministeriet, Økonomi- og
Erhvervsministeriet og Beskæftigelsesministeriet - skal
etableres et fælles register over udenlandske virksomheder og
udstationerede lønmodtagere i Danmark. Registeret skal
indeholde en række oplysninger såsom virksomhedens
navn, branche, forretningsadresse i hjemlandet, arbejdssted og
kontaktperson i Danmark, udstationeringsperioden og oplysninger om
udstationerede lønmodtagere. Ifølge aftalen skal
visse oplysninger om registrerede udenlandske virksomheder fx kunne
videregives til arbejdsmarkedets parter med henblik på at
forbedre parternes mulighed for at sikre løn- og
arbejdsvilkår via kollektiv overenskomst for
lønmodtagere, som udstationeres til Danmark. De oplysninger,
som ifølge aftalen skal kunne videregives til
arbejdsmarkedets parter, er oplysninger om virksomhedens navn,
forretningsadresse i hjemlandet, kontaktperson i Danmark, branche,
samt hvorvidt virksomheden har aktiviteter i Danmark. Det
fremgår endvidere af aftalen, at videregivelse af oplysninger
til arbejdsmarkedets parter blandt andet skal ske inden for
EU-rettens og persondatalovens rammer.
Siden udvidelsen af EU pr. 1. maj 2004 er der sket en stigning
i antallet af udenlandske virksomheder, der leverer
tjenesteydelser, og som i den forbindelse udstationerer ansatte til
Danmark. Vurderingen bygger blandt andet på den registrering
af udenlandske virksomheder, som i dag finder sted i henhold til
skatte- og afgiftslovgivningen med henblik på momsbetaling i
Danmark. Vurderingen bygger endvidere på oplysninger dels fra
arbejdsmarkedets parter, og dels fra forskellige myndigheder, der i
dag i forbindelse med myndighedsudøvelse ofte bliver gjort
opmærksom på udenlandske virksomheder, som
udstationerer ansatte, fx inden for byggeområdet. Muligheden
for at kontrollere om fx arbejdsmiljøloven og
skattekontrolloven bliver overholdt besværliggøres af
manglende eller mangelfulde oplysninger om de udenlandske
virksomheder og de udstationerede lønmodtagere.
2. Gældende ret
I dag er der ikke en generel hjemmel i lovgivningen til at
kræve mere præcise oplysninger om de udenlandske
virksomheder, som leverer tjenesteydelser, herunder oplysninger om
lønmodtagere, der udstationeres til Danmark. Udenlandske
tjenesteydere, som udstationerer lønmodtagere, og som i
kortere eller længere tid udfører arbejde i Danmark,
skal overholde en række danske regler i forhold til fx
arbejdsmiljø og arbejdstagerbeskyttelse, som er nævnt
i § 5 i udstationeringsloven. Udstationeringsloven
gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
96/71/EF om udstationering af arbejdstagere som led i udveksling af
tjenesteydelser. Medlemsstaterne har efter direktivets art. 3 en
pligt til at påse, at udstationerede lønmodtagere
sikres de arbejds- og ansættelsesvilkår, der
gælder i værtsmedlemsstaten. Medlemsstaterne skal
endvidere efter direktivets art. 5 træffe passende
foranstaltninger i tilfælde af manglende overholdelse af
direktivet.
Kommissionen har den 4. april 2006 udsendt en meddelelse om
retningslinierne for udstationering af lønmodtagere som led
i udveksling af tjenesteydelser, jf. KOM (2006) 159 endelig. I
meddelelsen anføres de administrative procedurer, som
værtsmedlemsstaten inden for fællesskabsretten kan
kræve overholdt med henblik på at kontrollere, at
udstationeringsdirektivets bestemmelser om arbejdsvilkår
overholdes under udstationeringen. Det fremgår blandt andet
af meddelelsen, at værtsmedlemsstaten »bør kunne
kræve, at tjenesteyderen senest ved påbegyndelsen af de
pågældende aktiviteter indgiver en erklæring med
oplysninger om de udstationerede lønmodtagere samt
tjenesteydelsernes varighed, sted og art«. På den
baggrund foreslås det at indsætte bestemmelser i
udstationeringsloven om, at virksomheder har en pligt til at
anmelde og registrere en række oplysninger i forbindelse med
udstationering af lønmodtagere til Danmark.
Derudover er der regler i skatte- og afgiftslovgivningen samt
regler om lovligt ophold, som gælder for udenlandske
tjenesteydere og udstationerede lønmodtagere. Der er i dag
ikke et fælles datagrundlag med de fornødne
oplysninger om udenlandske tjenesteydere og udstationerede
arbejdstagere, som fx Arbejdstilsynet og SKAT kan trække
på for at gøre myndighederne bedre i stand til at
kunne føre tilsyn med, om fx arbejdsmiljøloven og
skatte- og afgiftslovgivningen overholdes.
Virksomheder, som er etableret eller har fast driftssted i
Danmark, er underlagt en registreringspligt, og information om
virksomhederne og deres ansatte er derfor tilgængelig via
offentlige registre. I det centrale virksomhedsregister -
CVR-registeret - er der blandt andet registreret oplysninger om
virksomhedens navn, adresse, branche, starttidspunkt samt antal
ansatte. Disse oplysninger er offentligt tilgængelige
på www.cvr.dk. Udtræk fra registeret sker mod betaling,
jf. § 20, stk. 2, jf. lovbekendtgørelse nr.
653 af 15. juni 2006 om lov om Det Centrale Virksomhedsregister
(CVR). Tilsvarende oplysninger er ikke tilgængelige i forhold
til udenlandske virksomheder, som ikke har fast driftssted eller
repræsentant i Danmark, og som udstationerer
lønmodtagere til Danmark i forbindelse med levering af
tjenesteydelser. Derudover er der ikke nærmere oplysninger om
de enkelte udstationerede og længden af
udstationeringsperioderne i Danmark. Sådanne oplysninger er
relevante for vurderingen af, om og i givet fald hvornår, der
indtræder skattepligt i Danmark som udstationeret
lønmodtager.
I det nye register vil de registrerede oplysninger kunne
videregives og være tilgængelige for andre myndigheder,
som kan bruge oplysningerne internt som led i deres
myndighedsudøvelse. Oplysningerne vil kunne videregives og
anvendes efter de almindelige regler i forvaltningsloven og
persondataloven. Derudover er visse af de registrerede oplysninger
offentlig tilgængelige for fx private. Myndigheder og
privates anvendelse af oplysninger fra registeret sker mod
betaling.
3. Lovforslagets indhold
Det foreslås, at der indsættes en bestemmelse i
udstationeringsloven om, at udenlandske tjenesteydere, som
udstationerer lønmodtagere til Danmark, har pligt til at
anmelde en række oplysninger. Anmeldelsen skal ske til
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, hvor der etableres et register over
udenlandske virksomheder og udstationerede lønmodtagere i
Danmark (RUT-registeret). Hjemlen til, at oplysningerne
indgår i et register i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen,
fremgår af forslagets § 5 a, stk. 1 og 2, hvor
der henvises til, at oplysningerne skal anmeldes til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen efter lov om fremgangsmåden ved anmeldelse
mv. af visse oplysninger til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen (i det
følgende omtalt som fremgangsmådeloven), jf. lov nr.
571 af 6. juni 2007.
Fremgangsmådeloven regulerer Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens samlede registervirksomhed og indeholder
fælles regler om anmeldelse, registrering, samkøring
og opbevaring af oplysninger. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen bliver
således dataansvarlig for registeret. Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen vil i samarbejde med SKAT og
Beskæftigelsesministeriet tilrettelægge den praktiske
og tekniske håndtering af registreringspligten. Det er
vurderingen, at registeret mest hensigtsmæssigt drives af
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, som i forvejen driver andre
registre. Således varetager Erhvervs- og Selskabsstyrelsen
lovgivningen om fx registrering af selskaber. Siden 2004 har
styrelsen endvidere varetaget registreringen af selskaber og
personligt drevne virksomheder i henhold til skatte- og
afgiftslovgivningen.
Efter forslaget har en udenlandsk virksomhed, som
udstationerer lønmodtagere til Danmark i forbindelse med
levering af tjenesteydelser, pligt til at indberette oplysninger om
den anmeldelsespligtige virksomhed, dato for påbegyndelse og
afslutning af tjenesteydelsen, sted for levering af
tjenesteydelsen, kontaktperson for den anmeldelsespligtige
virksomhed i Danmark, virksomhedens branchekode, samt identiteten
af den eller de lønmodtagere, som virksomheden udstationerer
og varigheden af den enkelte lønmodtagers
udstationeringsperiode.
De anmeldte oplysninger skal danne et fælles
datagrundlag og indgå i et register (RUT-registeret) i
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, som etableres over udenlandske
virksomheder, som udstationerer lønmodtagere til Danmark.
Oplysningerne skal sikre et forbedret datagrundlag for
myndighederne med henblik på, at myndighederne kan
føre et mere effektivt og målrettet tilsyn med, om
også udenlandske virksomheder og deres ansatte overholder fx
arbejdsmiljølovgivningen og skatte- og
afgiftslovgivningen.
Arbejdstilsynet vil fx kunne trække på
oplysningerne i det kommende register i forbindelse med
tilrettelæggelsen og gennemførelsen af tilsyn over for
udenlandske virksomheder med udstationerede lønmodtagere.
Arbejdstilsynet har pligt til at føre tilsyn med, om
også udenlandske virksomheder overholder
arbejdsmiljøloven i forhold til det arbejde, som
virksomhedens udstationerede lønmodtagere udfører i
Danmark. I den forbindelse er det afgørende, at
Arbejdstilsynet kan lokalisere de udenlandske tjenesteydere og
få klarhed over, hvem der er ansvarlig for udførelsen
af de arbejdsopgaver, som udføres i forbindelse med
leveringen af en tjenesteydelse. Det er ligeledes vigtigt, at
Arbejdstilsynet kan få klarhed over, inden for hvilken
branche virksomheder udfører arbejde samt over antallet af
udstationerede lønmodtagere. Oplysningerne vil som
udgangspunkt blive anvendt i forbindelse med tilsynet over for de
udenlandske virksomheder og udstationerede lønmodtagere
på samme måde, som oplysningerne i CVR-registeret i dag
indgår i danske myndigheders lokalisering af virksomheder og
planlægning med at gennemføre tilsyn i forhold til
virksomheder, som er etableret i Danmark. Herudover vil
oplysningerne kunne anvendes i forbindelse med tilsyn over for
udenlandske virksomheder i forbindelse med klager, arbejdsulykker
mv.
På samme måde kan skattemyndighederne trække
på oplysningerne i registeret med henblik på at kunne
føre tilsyn med, om der indtræder skattepligt for
én eller flere udstationerede lønmodtagere ved
længerevarende udstationeringer.
Det bemærkes, at adgangen til at kunne videregive
oplysningerne til brug for andre myndigheder følger af de
almindelige regler i forvaltningsloven og persondataloven.
Derudover skal anmeldelsen af oplysninger indgå som
statistiske oplysninger, som skal gøre det muligt at
få tal for, hvor mange udenlandske virksomheder og
udstationerede arbejdstagere, der er i Danmark.
Endelig foreslås det, at en række af de anmeldte
oplysninger skal registreres med henblik på, at de kan
offentliggøres eller gøres tilgængelige for
andre end myndigheder eller dem, som oplysningerne omhandler. De
oplysninger, som kan offentliggøres eller gøres
tilgængelige for offentligheden, er oplysninger om den
virksomhed, som udstationerer og inden for hvilken branche
tjenesteydelsen leveres, kontaktpersonen for virksomheden under
udstationeringen samt oplysning om, hvorvidt en virksomhed har
igangværende aktiviteter. Offentliggørelsen af disse
oplysninger skal blandt andet tilgodese arbejdsmarkedets parters
muligheder for at sikre de udstationerede løn- og
arbejdsvilkår svarende til niveauet i Danmark.
Offentliggørelse af virksomhedsdata, som er omfattet af
dette lovforslag eller af CVR-loven, vil blive offentliggjort under
iagttagelse af reglerne i CVR-loven, herunder
betalingsreglerne.
Der foreslås dog samtidig, at visse former for
kortvarige udstationeringer undtages fra anmeldelsespligten. Den
foreslåede undtagelse omfatter de udenlandske virksomheder,
som i forbindelse med levering af et teknisk anlæg eller
installation kortvarigt udstationerer en lønmodtager med
henblik på, at denne monterer, installerer, efterser,
reparerer eller informerer om et teknisk anlæg eller
installation hos modtageren i Danmark.
4. Forholdet til
fremgangsmådeloven
Lov om fremgangsmåden ved anmeldelse mv. af visse
oplysninger til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, jf. nr. 571 af 6.
juni 2007 (fremgangsmådeloven) regulerer Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens samlede registervirksomhed og indeholder
fælles regler om anmeldelse, registrering, samkøring
og opbevaring af oplysninger. Fremgangsmådeloven giver
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen mulighed for at forlange de
nødvendige oplysninger til brug for registreringen samt for
at fastsætte frist til berigtigelse og
registreringsnægtelse. Efter fremgangsmådeloven kan
alle oplysninger, som er anmeldt, registreret eller offentliggjort
hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen inden for et bestemt
kompetenceområde anvendes i styrelsens sagsbehandling inden
for alle styrelsens kompetenceområder, herunder til intern
registersamkøring og sammenstilling af oplysninger i
kontroløjemed. Fortrolige og følsomme oplysninger
samt oplysninger om andre rent private forhold kan udelukkende
anvendes inden for samme kompetenceområde, som oplysningerne
er indhentet til brug for, medmindre andet følger af anden
lovgivning. Det fremgår i den forbindelse af
bemærkningerne til fremgangsmådeloven, at medarbejdere
i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen alene vil blive autoriserede til
at have adgang til oplysninger, der principielt kan være brug
for i deres arbejde, og at der ikke tilsigtes nogen fravigelse af
persondatalovens og sikkerhedsbekendtgørelsens regler ved
den i bestemmelsen beskrevne adgang til oplysninger. Med hensyn til
samkøring af oplysninger fremgår det videre af
bemærkningerne til fremgangsmådeloven, at bestemmelsen
giver Erhvervs- og Selskabsstyrelsen mulighed for, men ikke pligt
til, at foretage sådanne samkøringer. Styrelsen har
således heller ikke pligt til at rejse sager eller foretage
samkøringer på baggrund af henvendelser fra
tredjemand. Det fremgår desuden, at der ikke tilsigtes en
udvidelse af de formål, som styrelsen lovligt kan varetage i
sin sagsbehandling. Formålet med anvendelse af oplysninger
på tværs af styrelsens kompetenceområder skal
ligge inden for de hensyn, som styrelsen i lovgivningen er
pålagt at varetage. I forbindelse med den registreredes
afgivelse af oplysninger til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen skal
der gives specifik meddelelse til den registrerede om, hvilke
samkøringer, der kan ske, jf. § 5, stk. 1, i
lov om behandling af personoplysninger (lovbekendtgørelse
nr. 158 af 9. marts 2006).
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Etableringen af et fælles register skønnes at
koste staten 12 mio. kr, der finansieres inden for gældende
bevillinger i Beskæftigelsesministeriet. Den årlige
udgift til drift af registeret finansieres dels via brugerbetaling,
når fx private henter oplysninger, der ikke er CVR-data, fra
registeret, dels via gældende driftsbevillinger i de
ministerier, der vil gøre brug af registret. De oplysninger,
der efter CVR-loven er defineret som CVR-data, kan kun sælges
til private efter reglerne i CVR-loven, herunder betalingsreglerne.
Det er således kun de af registerets oplysninger, der ikke er
CVR-data, der vil kunne sælges efter reglerne i dette
lovforslag og dermed bidrage til finansieringen af registeret. Der
henvises nærmere til bemærkningerne til § 5
c, stk. 3.
Anmeldelse af oplysningerne i forbindelse med udstationering
vil dog fremover skulle ske samlet med én indgang via
anmeldelse til et centralt register i Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen. Den ene indgang vedr. anmeldelse af oplysninger
i forbindelse med udstationering vil være en administrativ
lettelse for de relevante myndigheder i forbindelse med
udøvelse af myndighedskontrollen.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for regioner og kommuner.
6. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Forslaget får betydning for udenlandske tjenesteydere,
som fremover skal give en række oplysninger i forbindelse med
udstationering af lønmodtagere til Danmark, og forslaget vil
derfor medføre en mindre forøgelse af den
administrative byrde for de udenlandske virksomheder ved levering
af tjenesteydelser. Anmeldelsespligten vil blive tilrettelagt under
hensyntagen til at gøre det så nemt for virksomhederne
som muligt, herunder med mulighed for i fremtiden at anmelde
oplysningerne og evt. ændringer via Internettet og i den
forbindelse have adgang til samlede oplysninger om at levere
tjenesteydelser i Danmark. Anmeldelse af alle oplysningerne i
forbindelse med udstationering vil fremover skulle ske samlet med
én indgang via anmeldelse til et centralt register i
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Den ene indgang vedr. anmeldelse af
oplysninger i forbindelse med udstationering vil være en
lettelse for de udenlandske virksomheder og vil kunne modsvare den
administrative byrde, som er forbundet med kravet om flere
oplysninger.
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsregulering (CKR)
med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR vurderer ikke, at forslaget indeholder
administrative konsekvenser i et omfang, der berettiger, at
lovforslaget bliver forelagt et virksomhedspanel.
7. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
8. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
9. Forholdet til EU-retten
Kommissionen har den 4. april 2006 udsendt en meddelelse om
retningslinierne for udstationering af lønmodtagere som led
i udveksling af tjenesteydelser, jf. KOM(2006) 159 endelig. I
meddelelsen anføres de administrative procedurer, som
værtsmedlemsstaten inden for fællesskabsretten kan
kræve overholdt med henblik på at kontrollere, at
udstationeringsdirektivets bestemmelser om arbejdsvilkår
overholdes under udstationeringen. Det fremgår blandt andet
af meddelelsen, at værtsmedlemsstaten »bør kunne
kræve, at tjenesteyderen senest ved påbegyndelsen af de
pågældende aktiviteter indgiver en erklæring med
oplysninger om de udstationerede arbejdstagere samt
tjenesteydelsernes varighed, sted og art«. I forslaget til
§ 5 a, er indarbejdet de retningslinier, som Kommissionen
peger på med hensyn til, hvilke oplysningskrav
værtsmedlemsstat kan kræve i forbindelse med
udstationering .
10. Høring
Lovforslaget har været sendt til høring hos KL,
Danske Regioner, Dansk Arbejdsgiverforening, Sammenslutningen af
Landbrugets Arbejdsgiverforeninger, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Kristelig Arbejdsgiverforening,
Landsorganisationen i Danmark, FTF, Akademikernes
Centralorganisation, Kristelig Fagbevægelse, Ledernes
Hovedorganisation, Centralorganisationernes Fællesudvalg,
Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte,
Advokatrådet, Datatilsynet og Erhvervs- og Selskabsstyrelsen
(Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering).
11. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter | Negative konsekvenser/merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Engangsudgift på 12 mio. kr. for
staten ved etablering af registeret. Omkostningerne til drift og
vedligeholdelse skønnes at udgøre 3 mio. kr.
årligt, som afholdes via en fuldt brugerfinansieret
løsning, herunder af brugerministerierne. Lovforslaget har
ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for
regioner og kommuner. |
Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Et samlet register vil lette
myndighedskontrollen. | Ingen |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Visse administrative byrder for
udenlandske tjenesteydere, der dog skønnes at ville blive
opvejet af fordelene ved at etablere én indgang til
myndighederne i Danmark. |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Kommissionen har den 4. april 2006 udsendt
en meddelelse om retningslinierne for udstationering af
lønmodtagere som led i udveksling af tjenesteydelser, jf.
KOM(2006) 159 endelig. I meddelelsen anføres de
administrative procedurer, som værtsmedlemsstaten kan
kræve overholdt. Blandt andet kan værtsmedlemsstaten
kræve, at tjenesteyderen senest ved påbegyndelsen af de
pågældende aktiviteter indgiver en erklæring med
oplysninger om de udstationerede arbejdstagere samt
tjenesteydelsernes varighed, sted og art. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Ad § 5 a, stk. 1
Det foreslås, at en virksomhed, som udstationerer
lønmodtagere til Danmark, skal anmelde en række
oplysninger til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen. Anmeldelsen af
oplysninger sker med henblik på registrering i Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen. Oplysningerne vil indgå i et centralt
register i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen over udenlandske
virksomheder, som leverer tjenesteydelser og som i den forbindelse
udstationerer lønmodtagere.
Anmeldelsespligten påhviler den udenlandske virksomhed,
som udstationerer lønmodtagere i forbindelse med levering af
tjenesteydelser i Danmark.
For det første skal virksomheden give oplysninger om
virksomhedens navn og forretningsadresse i hjemlandet eller et
eventuelt CVR-nummer. Hvis virksomheden tidligere har anmeldt
oplysninger til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen og i den forbindelse
har fået tildelt et CVR-nummer, kan det anvendes ved
efterfølgende anmeldelser til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen
og i øvrigt som legitimation over for danske myndigheder.
Registeret vil blive etableret i overensstemmelse med reglerne i
CVR-lovens § 15, således at Det Centrale
Virksomhedsregisters grunddata anvendes ved løbende opslag i
det omfang, dette er muligt. Hvis en udenlandsk virksomhed allerede
er registreret i CVR-registeret, eksempelvis efter reglerne om fast
driftssted i Danmark, vil de data, der allerede ligger i
CVR-registeret om virksomheden blive genbrugt. Dette sikrer, at
virksomheden ikke tvinges til at indberette de samme data flere
gange til offentlige danske myndigheder.
For det andet skal virksomheden give oplysninger om varigheden
af leveringen af tjenesteydelsen, det vil sige tidspunktet for,
hvornår leveringen af tjenesteydelsen påbegyndes og
tidspunktet for, hvornår tjenesteydelsen afsluttes. Pligten
gælder i forhold til det forventede start- og
sluttidspunkt.
For det tredje skal virksomheden give oplysning om det sted,
hvor tjenesteydelsen skal leveres. Det kan fx være adressen
på det sted, hvor et byggeri skal udføres, og hvor de
udstationerede lønmodtagere befinder sig i forbindelse med
arbejdets udførelse, dvs. arbejdsstedet.
For det fjerde skal virksomheden oplyse, hvem der er
kontaktperson for virksomheden i Danmark. Det vil sige, at
virksomheden skal oplyse, hvem der kan kontaktes i forbindelse med
udstationeringen. Det kan fx være en person, som opholder sig
i Danmark under udstationeringen som fx arbejdsleder eller
sjakbajs, og som kan repræsentere virksomheden under
udstationeringen og som danske myndigheder fx kan rette kontakt
til. Der kan derimod ikke stilles krav om, at virksomheden har en
fast repræsentant i Danmark.
For det femte skal virksomheden oplyse om, hvilken branche
virksomheden arbejder inden for. Oplysningen gives i form af en
branchekode, som er den opdeling af brancher, som Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen arbejder med og som fx anvendes i forbindelse med
registrering efter CVR-loven.
For det sjette skal virksomheden give oplysning om identiteten
af den eller de lønmodtagere, som virksomheden udstationerer
til Danmark. Oplysningerne kan fx være i form af navn og
adresse i hjemlandet, stillingsbetegnelse, adresse i Danmark eller
pasnummer. Virksomheden skal i øvrigt oplyse om
udstationeringsperiodens længde for hver enkelt
lønmodtager.
Ad § 5 a, stk. 2
Det foreslås, at anmeldelsen af oplysninger skal ske
efter lov om fremgangsmåden ved anmeldelse mv. af visse
oplysninger hos Erhvervs- og Selskabsstyrelsen
(fremgangsmådeloven). Fremgangsmådeloven indeholder
fælles bestemmelser om anmeldelse, registrering, anvendelse,
samkøring og opbevaring af oplysninger.
Forslagets henvisning til fremgangsmådeloven vil
derudover medføre, at de indberettede oplysninger bliver
omfattet af fremgangsmådelovens bestemmelser om modtagelse af
anmeldelse, herunder reglerne om formkrav og anvendelse af digitale
løsninger. Bestemmelser om tilsvarende indhold findes bl.a.
i selskabslovgivningen. Henvisningen sikrer desuden, at Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen i forbindelse med anmeldelsen vil kunne
indhente supplerende oplysninger, fastsætte frister,
registreringsnægte, hvis det anmeldte ikke opfylder
særlovgivningens krav, samt anvende oplysninger til
opdatering af styrelsens andre registre. Endelig vil de
registreringspligtige kunne blive pålagt bødestraf,
hvis de i forbindelse med behandlingen af anmeldelsen afgiver
urigtige, vildledende eller utilstrækkelige oplysninger over
for Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, med mindre højere straf
er forskyldt efter anden lovgivning.
Ad § 5 a, stk. 3
Formålet med anmeldelsespligten er at tilvejebringe det
fornødne grundlag for, at danske myndigheder kan
tilrettelægge et bedre tilsyn og føre mere effektiv og
målrettet kontrol med, om udenlandske tjenesteydere
overholder den lovgivning, som finder anvendelse i forbindelse med
udstationering og som blandt andet fremgår af § 5 i
udstationeringsloven. Endvidere har anmeldelsen af oplysninger til
formål at tilvejebringe statistiske oplysninger, som skal
gøre det muligt at få tal for, hvor mange udenlandske
virksomheder og udstationerede arbejdstagere, der er i Danmark og
inden for hvilke brancher. Anmeldelsespligten gælder for
enhver virksomhed, som udstationerer sine lønmodtagere til
Danmark i forbindelse med levering af en tjenesteydelse, og hvor
der består et ansættelsesforhold mellem
lønmodtageren og den udstationerede virksomhed eller en
anden virksomhed, der har stillet lønmodtageren til
rådighed for den udstationerende virksomhed, jf. dog
§ 5 b. Hvornår en virksomhed anses for at
udstationere ansatte fremgår nærmere af
udstationeringslovens § 4. Erhvervs- og Selskabsstyrelsen
har ikke mulighed for at anvende oplysningerne i det nye register
udover lovens formål.
Ad § 5 a, stk. 4
Det foreslås, at virksomheden skal anmelde oplysningerne
til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen senest samtidig med, at
leveringen af tjenesteydelsen til Danmark påbegyndes. Denne
frist er fastsat blandt andet for at tage hensyn til eventuelle
opståede hasteopgaver med levering af en tjenesteydelse, samt
for at tage hensyn til de forhold, hvor kontrakter først
indgås med dags varsel, eller hvor der kan være vejrlig
mv., der gør, at en tjenesteyder ikke før i
sidste øjeblik ved, hvornår arbejdet påbegyndes.
Det foreslås samtidig, at ændringer vedrørende
oplysningerne skal anmeldes senest 8 dage efter
ændringen.
Ad § 5 a, stk. 5
Den foreslåede bestemmelse i stk. 5, giver
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen bemyndigelse til at fastsætte
regler om anmeldelse af oplysninger efter stk. 1-4, herunder
hvilke forhold anmeldere eller andre selv kan eller skal registrere
i styrelsens it-system og for brugen af dette system. Bemyndigelser
af tilsvarende indhold findes på stort set alle andre
områder, hvor styrelsen foretager registreringer. Med hjemmel
heri foretager Erhvervs- og Selskabsstyrelsen bekendtgørelse
om anmeldelse, registering og gebyr, samt offentliggørelse
mv. i Erhvervs- og Selskabsstyrelsen
(anmeldelsesbekendtgørelsen). Bestemmelsen giver Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen mulighed for nærmere at fastlægge
den praktiske gennemførelse og tilrettelæggelse af
anmeldelsespligten ved udformningen af fx anmeldelsesblanketter og
selvbetjeningsløsninger. Hvilke oplysninger, som er
tilstrækkelige i en given situation, kan fx være
afhængig af, om virksomheden tidligere har været
anmeldt til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen og dermed er kendt i
registeret, eller om der er tale om en førstegangs
anmeldelse, hvor der kan være behov for nogle mere
udførlige oplysninger. Dette kan fx have betydning i
forbindelse med oplysninger, som kan identificere den
pågældende virksomhed og udstationerede
lønmodtagere.
Ad § 5 b
Det foreslås, at visse former for udstationeringer
undtages fra anmeldelsespligten. Undtagelsen omfatter de
udenlandske virksomheder, som leverer et teknisk anlæg eller
installation til en virksomhed i Danmark, og som kortvarigt
udstationerer en lønmodtager med henblik på, at denne
monterer, installerer, efterser, reparerer eller informerer om et
teknisk anlæg eller installation i Danmark. Det er et krav,
at lønmodtageren er specialiseret i eller kvalificeret til
at montere, installere, efterse, reparere eller informere om det
tekniske anlæg eller installation. Den udstationerede
lønmodtager skal således have særlige
kvalifikationer eller specialistviden vedrørende det
tekniske anlæg. Endvidere er det et krav, at udstationeringen
ikke varer udover 8 dage, hvorved forstås 8
kalenderdage.
Undtagelsesbestemmelsen er relevant for virksomheder, som
leverer fx højteknologiske maskiner til danske
industrivirksomheder, og hvor den udenlandske leverandørs
ekspertise og know-how er nødvendig for, at modtageren i
Danmark hurtigt kan tage det tekniske anlæg eller
installation i brug.
Undtagelsen fra anmeldelsespligten finder fx ikke anvendelse
ved udstationering i forbindelse med udførelse af
almindeligt bygge-, anlægs- og håndværksarbejde.
Det samme gælder i forhold til afmontering eller nedtagning
af brugte maskiner, tekniske anlæg eller
installationer.
Lignende særlige regler for udenlandske
lønmodtagere, som skal montere eller installere tekniske
anlæg eller installationer, findes blandt andet i
udstationeringslovens § 6, stk. 2, om ret til ferie,
samt på udlændingelovens område, hvor udenlandske
montører mv., i visse tilfælde er fritaget fra kravet
om opholds- og arbejdstilladelse (såkaldte
montørregel).
Ad § 5 c, stk. 1
Visse af de registrerede oplysninger skal kunne
offentliggøres via internettet. De oplysninger, som kan
gøres tilgængelig for offentligheden er oplysninger om
den virksomhed, som udstationerer og inden for hvilken branche
tjenesteydelsen leveres, kontaktpersonen for virksomheden under
udstationeringen, og oplysning om, hvorvidt en virksomhed har
igangværende aktiviteter. Der er således ikke tale om
følsomme oplysninger. Offentliggørelsen af disse
oplysninger skal blandt andet tilgodese arbejdsmarkedets parters
muligheder for at sikre de udstationerede løn- og
arbejdsvilkår svarende til niveauet i Danmark.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen kan videregive oplysningerne
enkeltvis eller samlet. Dette betyder fx, at Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen kan videregive enkelte af de oplysninger i
forslaget til henholdsvis § 5 a, stk. 1, eller
§ 5 c, stk. 1, såfremt offentlige myndigheder
eller offentligheden i øvrigt kun ønsker én
eller flere oplysninger om den udenlandske virksomhed. Erhvervs- og
Selskabsstyrelsen kan endvidere efter anmodning foretage en samlet
videregivelse af samtlige oplysninger om den pågældende
virksomhed eller samtlige oplysninger i registeret. Der vil ikke
ske en samlet offentliggørelse på internettet.
Ad § 5 c, stk. 2
Det foreslås at give Erhvervs- og Selskabsstyrelsen
mulighed for at fastsætte regler om betaling for
videregivelse eller offentliggørelse af registerets
oplysninger.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen har en tilsvarende hjemmel til
at fastsætte regler om betaling for CVR-data i Lov om Det
Centrale Virksomhedsregister, jf. § 20.
CVR-registeret er brugerfinansieret. Oplysningerne er
offentligt tilgængelige, men udtræk fra registret sker
mod betaling. Salg af CVR-data skal derfor dække driften af
CVR-registeret og kan ikke medgå til dækning af
driftsudgifterne til det ved dette forslag foreslåede
register.
Det præciseres på denne baggrund i stk. 2, at
i det omfang oplysningerne stammer fra CVR-registeret, skal
betaling for oplysningerne og videregivelse heraf ske i
overensstemmelse med reglerne i Det Centrale Virksomhedsregister
(CVR). Registeret over udenlandske tjenesteydere, som udstationerer
lønmodtagere, vil fx kunne indeholde oplysninger fra
CVR-registeret, hvis den anmeldelsespligtige virksomhed er
registreret i henhold til skatte- og afgiftslovgivningen,
eksempelvis i henhold til reglerne om fast driftssted eller
momsloven. Hvis den anmeldelsespligtige virksomhed ikke er
registreret i henhold til anden dansk lovgivning, vil oplysningerne
i registeret over udenlandske tjenesteydere, som udstationerer
lønmodtagere, ikke betragtes som CVR-data.
Der er med stk. 2, alene tale om en afgrænsning i
forhold til reglerne om betaling i CVR-loven, idet der er
forskellige regler for betaling for og videregivelse af de
oplysninger, der stammer fra CVR-registeret og for de oplysninger,
der ikke stammer fra CVR-registeret. Efter stk. 2, kan
Erhvervs- og Selskabsstyrelsen fastsætte regler om betaling
for videregivelse af oplysninger, som ikke stammer fra
CVR-registeret. Betalingen for videregivelse af oplysninger
indgår i finansieringen af registeret. Indtægterne ved
videregivelse af oplysninger fra registeret skal ikke kunne
overstige udgifterne til etablering og drift af registeret.
Brugerne af registeret vil ikke opleve sondringen mellem
oplysninger, der er CVR-data og andre oplysninger. Brugerne vil
kunne få oplysninger om en enkelt registreret virksomhed
eller bestille et samlet udtræk over alle de oplysninger,
registeret indeholder, og vil blive opkrævet en samlet
betaling herfor. Sondringen mellem CVR-data og ikke-CVR-data er
alene relevant i forhold til fordelingen af betalingen mellem
CVR-registeret og det foreslåede register.
Til nr. 2
Ad § 10, stk. 1 og 2
Det foreslås, at manglende rettidig anmeldelse af
oplysninger efter § 5 a kan sanktioneres med bøde.
Det vil sige, at hvis en virksomhed påbegynder leveringen af
tjenesteydelsen og de udstationerede lønmodtagere er
påbegyndt arbejdet, men virksomheden helt har undladt at
anmelde oplysninger til registrering eller ikke gjort det
rettidigt, kan virksomheden blive pålagt bødestraf.
Derudover foreslås en sproglig modernisering af den
gældende sanktionsbestemmelse i lovens § 10.
Til § 2
Der foreslås, at loven træder i kraft 1. april
2008. Dermed får loven virkning for virksomheder, som fra den
1. april 2008 eller herefter leverer tjenesteydelser til
Danmark.