L 92 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af innovationsloven. (Etablering af et nyt innovationsudvalg og
ændrede tilskudsmuligheder m.v.).
Fremsat den 28. februar 2008 af
fødevareministeren (Eva Kjer Hansen)
Forslag
til
Lov om ændring af innovationsloven
(Etablering af et nyt innovationsudvalg og
ændrede tilskudsmuligheder m.v.)
§ 1
I lov nr. 421 af 31. maj 2000 om tilskud til
fremme af innovation, forskning og udvikling m.v. i
fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektoren (innovationsloven),
som ændret bl.a. ved § 7 i lov nr. 967 af 4. december
2002, lov nr. 381 af 3. maj 2006 og senest ved § 70 i lov nr.
538 af 8. juni 2006, foretages følgende ændringer:
1.
Overskriften til K apitel 2 affattes således: »
Fremme af innovation, forskning og udvikling
m.v. inden for fødevare-, jordbrugs- og
fiskerisektoren «
2.§§ 3-9 ophæves, og i
stedet indsættes:
Ȥ 3. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskerinedsætter et
innovationsudvalg for fødevaresektoren
(Innovationsudvalget).
Stk. 2. Udvalget
træffer afgørelse om at yde tilskud til
gennemførelse af innovations-, forsknings- og
udviklingsprojekter inden for følgende områder:
1) Den
primære jordbrugssektor.
2) Den
primære fiskerisektor, herunder akvakultur.
3) Sektoren
vedrørende forarbejdning og forædling af
jordbrugsprodukter.
4) Sektoren
vedrørende forarbejdning og forædling af
fiskeriprodukter.
5) Den
primære jordbrugssektor i kombination med sektoren
vedrørende forarbejdning og forædling af
jordbrugsprodukter (integrerede projekter).
6) Den
primære fiskerisektor, herunder akvakultur, i kombination med
sektoren vedrørende forarbejdning og forædling af
fiskeriprodukter (integrerede projekter).
Stk. 3. Udvalget
træffer afgørelse om at yde tilskud til aktiviteter,
der har til formål at undersøge mulighederne for at
formulere innovationsprojekter omfattet af stk. 2.
Stk. 4. Udvalget
træffer afgørelse om at yde tilskud til generiske
kampagner og testmarkedsføring.
§ 4.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
fastsætter nærmere regler om Innovationsudvalgets
sammensætning og udpegning af suppleanter for
udvalgsmedlemmerne.
Stk. 2. Ministeren
fastsætter nærmere regler for Innovationsudvalgets
arbejde, herunder forretningsorden og sekretariatsbetjening af
udvalget.
Stk. 3. Ministeren
fastsætter regler om, at Innovationsudvalget i visse sager
kan bemyndige formanden til at træffe afgørelser
på udvalgets vegne.
Stk. 4. Ministeren
udnævner en formand og en næstformand for
Innovationsudvalget. Formand og næstformand er medlemmer af
udvalget.
§ 5.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri eller
Innovationsudvalget kan indhente rådgivning fra sagkyndige
vedrørende de i § 3 nævnte projekter.
Stk. 2.
Innovationsudvalget er rådgivende for ministeren med hensyn
til den samlede indsats inden for lovens områder, herunder
rådgivning i forbindelse med fastlæggelse af temaer,
jf. § 11, stk. 1.«
3.
» Kapitel 5« ændres
til: »Kapitel 3«.
4. I
§ 10, stk. 2 , ændres
»kapitel 2 og 4« til: »kapitel 2«.
5.
»Kapitel 6« ændres til: »Kapitel
4«.
6.§ 11, stk. 2 og 3 , ophæves,
og i stedet indsættes:
»Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte nærmere regler om lovens
administration, herunder om
1) de
foranstaltninger, der kan ydes tilskud til med henblik på at
fremme de i loven nævnte formål,
2) de betingelser,
der skal opfyldes for at opnå tilskud, herunder at
tilskudsmodtagere skal deltage i en ekstern evaluering af
projektet, hvis de udpeges hertil,
3) hvem, der kan
opnå tilskud,
4) tilskudsprocent,
jf. dog § 12,
5) særlige
tilskudsmuligheder for små og mellemstore virksomheder,
og
6) særlige
tilskudsmuligheder vedrørende etablering af
innovationsklynger og dannelse af netværk.«
7.§ 12, stk. 1, affattes
således:
Ȥ 12. Tilskud til
projekter, der gennemføres af små og mellemstore
virksomheder, kan maksimalt udgøre henholdsvis 45 pct. og 35
pct. af de meromkostninger, der er forbundet med det
pågældende projekt. Gennemføres projektet som et
samarbejdsprojekt, hvori deltager andre små og mellemstore
virksomheder eller andre virksomheder (store virksomheder) eller
forskningsinstitutioner, kan der til små virksomheder ydes
tilskud på maksimalt 60 pct. og til mellemstore virksomheder
maksimalt 50 pct. af de meromkostninger, der er forbundet med det
pågældende samarbejdsprojekt.«
8. I
§ 12, stk. 2 , ændres
»indtil 40 pct. af meromkostningerne« til:
»maksimalt 40 pct. af meromkostningerne«.
9. I
§ 12, stk. 4 , ændres
»kapitel 5« til: »kapitel 3«, og efter
»dog« indsættes: »stk. 1 og«.
10.§ 13, stk. 5 , ophæves.
Stk. 6 og 7 bliver herefter stk. 5 og 6.
11.§ 14 affattes således:
Ȥ 14. Der kan afholdes
udgifter til oplysnings-, vejlednings-, informations- og
undersøgelsesvirksomhed i forbindelse med denne lov, hvilket
bl.a. kan omfatte
1) offentlig
information om offentlige mærknings- og
kvalitetsordninger,
2) evaluering og
effektvurdering, samt
3) fremme af
kendskab til produktion af kvalitetsfødevarer og
mangfoldighed i fødevareproduktionen.
Stk. 2. Ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri kan indhente rådgivning
fra Innovationsudvalget vedrørende de aktiviteter, der er
nævnt i stk. 1.«
12.
»Kapitel 7« ændres til: »Kapitel
5«.
13. I
§ 15, stk. 2 , ændres
»kapitel 4« til: »kapitel 2«.
14.
»Kapitel 8« ændres til: »Kapitel
6«.
15. I
§ 19, stk. 1 , ændres
»kapitel 2, 3 og 4« til: »kapitel 2«.
16.
»Kapitel 9« ændres til: »Kapitel
7«.
17.
»Kapitel 10« ændres til: »Kapitel
8«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juli 2008.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget indeholder følgende hovedelementer:
-
Sammenlægning af Innovationsudvalget og Det Rådgivende
Udvalg for det Primære Jordbrug til ét udvalg, der
tillægges afgørelseskompetence.
- Bemyndigelse til
ministeren til fastsættelse af regler for udvalgets
sammensætning m.v.
- Nye og
ændrede tilskudsmuligheder.
- Modernisering og
præcisering af ministerens muligheder for særlige
oplysningskampagner m.v. vedrørende fremme af lovens
formål samt mulighed for at foretage effektvurdering m.v.
- Ændring af
bestemmelse om klageadgang.
- Ophævelse
af begrænset adgang til modregning.
2. Baggrunden for lovforslaget
Forskning, udvikling og innovation er en væsentlig
faktor til sikring af Danmarks fremtidige konkurrenceevne og til
skabelse og bevarelse af arbejdspladser. Det er regeringens
ønske at fremme innovationsindsatsen i hele samfundet,
herunder i fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektoren.
Regeringen lægger stor vægt på at
gøre Danmark til et førende viden- og
iværksættersamfund. Her er der et stort potentiale i
fødevaresektoren, der tegner sig for næsten en
fjerdedel af den samlede danske eksport. Innovation er
afgørende, hvis det danske samfund skal rustes bedre til at
klare udfordringerne i en stadig mere globaliseret verden. Varer,
teknologi, investeringer og arbejdspladser flytter sig hurtigere
over landegrænserne og stiller større krav til
virksomhedernes evner til at kunne konkurrere på ny viden og
nye idéer - og evnen til at indføre disse i
tilstrækkeligt højt tempo.
I tråd med de erhvervspolitiske ambitioner i
regeringsgrundlaget "Nye mål" fra februar 2005 og
Globaliseringsrådets drøftelser om større
videnspredning og innovation samt flere iværksættere,
støtter innovationsloven en produkt-, proces- og
markedsinnovation på fødevareområdet, som ellers
ikke ville have fundet sted eller først ville have fundet
sted på et senere tidspunkt.
Med sin brugerdrevne platform og erhvervsnære tilgang
til forskning og innovation bidrager innovationsloven til at bygge
bro mellem fødevarevirksomhedernes behov for viden og
forskning på den ene side og de danske forskningskompetencer
på den anden side.
Som et supplement til aktiviteterne under innovationsloven har
Fødevareministeriet i 2007 igangsat to nye
erhvervsfremmeordninger under det danske landdistriktsprogram.
Disse ordninger omfatter tilskud til visse samarbejder om
udviklingsprojekter, demonstration og investeringer i henholdsvis
det primære jordbrug og forarbejdning i
fødevaresektoren. Dermed dækker
Fødevareministeriets ordninger vedrørende innovation
og erhvervsfremme hele videnkæden fra forskning og innovation
til investering og demonstration.
Fødevareministeriet lægger stor vægt
på, at der sker en tværgående koordination i
forbindelse med regeringens erhvervsfremmeindsats og dermed i
forhold til de aktiviteter, som en række andre ministerier
gennemfører på innovations- og
erhvervsfremmeområdet. Fødevareministeriet deltager
derfor bl.a. i tværministerielle informationsmøder om
aktiviteter på innovationsområdet, og ministeriet
samarbejder med en række ministerier om, hvordan man
hensigtsmæssigt kan tilrettelægge og gennemføre
effektmålinger på innovationsområdet.
Efter ikrafttrædelse af EU-Kommissionens nye
rammebestemmelser (retningslinier) for statsstøtte til
forskning, udvikling og innovation (2006/C 323/01), der
trådte i kraft den 1. januar 2007, er der givet adgang til en
række nye tilskudsmuligheder for især små
virksomheder (mikrovirksomheder og små virksomheder) samt
mellemstore virksomheder. Innovationsloven, der er en national
tilskudsordning, som er godkendt af EU-Kommissionen, foreslås
derfor tilpasset disse nye tilskudsmuligheder.
Forslaget er i overensstemmelse med EU-Kommissionens
Midtvejsevaluering af sin politik vedrørende støtte
til små og mellemstore virksomheder, hvori det konkluderes,
at de hidtidige bestræbelser har virket, men at der fortsat
er behov for forstærkede indsatser, hvorfor EU-Kommissionen
anbefaler, at medlemslandene i deres nationale programmer
prioriterer støtte til små og mellemstore virksomheder
højt.
Her er innovationsloven af stor betydning, da den bidrager til
at øge innovationsindsatsen, ikke mindst blandt jordbrugere
og små og mellemstore virksomheder. Af de projekter, der har
fået tilsagn i 2006, er 51 pct. af tilsagnsmodtagerne
jordbrugere eller små og mellemstore virksomheder. Den
positive effekt af innovationsindsatsen forstærkes gennem
samarbejdsprojekter, hvor partnerskaber opstår og udvikles,
og hvor der foregår en betydelig udveksling af viden og
kompetence mellem projektdeltagerne i og mellem de forskellige led
i værdikæden.
Lovens intention om at øge innovationsindsatsen blandt
jordbrugere og små og mellemstore virksomheder vurderes
således at have haft den ønskede virkning.
Da disse virksomheder i betydeligt omfang er beliggende i
landdistrikter og landets yderområder, vurderes indsatsen
under innovationsloven også at have medvirket til en
afbalanceret regionaløkonomisk udvikling i Danmark.
Fødevareministeriet har gennem de senere år
tilstræbt at skabe større strategisk sammenhæng
i ministeriets innovationsindsats bl.a. gennem udmelding af temaer
med indsatser på tværs af primær- og
forarbejdningssektorerne, der blev muligt efter lovændringen
i 2006. Erfaringerne siden har imidlertid vist, at der er behov for
at gå et skridt videre med henblik på at skabe
større sammenhæng i udvalgsstrukturen. Der
foreslås således en sammenlægning af Det
Rådgivende Udvalg og Innovationsudvalget med henblik på
at skabe større synergi mellem de to udvalgs forskellige
faglige kompetencer især i forhold til projekter, der
vedrører både den primære sektor og
forarbejdningsindustrien. Derudover er der behov for at styrke
sammenhængen til regeringens og regionernes
erhvervsfremmeindsats. Innovationsloven foreslås derfor
ændret med henblik på en sammenlægning af de to
nævnte udvalg.
3. Gældende ret
3.1. Lovens formål
Lovens formål er at fremme fødevare-, jordbrugs-
og fiskerisektorens innovationsindsats med henblik på at
bidrage til at
1) sikre, at de
fødevarer, der produceres, er sunde og af høj
kvalitet,
2) styrke
fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektorens
konkurrenceevne,
3) fremme
udviklingen af nye produkter, herunder nonfoodprodukter, med
højt innovationsindhold,
4) bevare
jordbrugs- og fiskerierhvervets ressourcegrundlag og sikre
miljø og dyrevelfærd samt gode arbejdsbetingelser,
5) forbedre
forbrugernes mulighed for at opnå relevante og
pålidelige oplysninger om produkternes egenskaber og om de
forhold, hvorunder produkterne er produceret, og
6) styrke
innovationskapaciteten i fødevare-, jordbrugs- og
fiskerisektorens virksomheder og institutioner.
3.2. Målgruppe - tilskud,
tilskudskriterier og projekttyper
Innovationsloven er inddelt i kapitler, som er rettet mod
følgende områder:
- Kapitel 2 -
Innovation, forskning og udvikling m.v. i det primære
jordbrug.
- Kapitel 3 -
Innovation, forskning og udvikling m.v. i den primære
fiskerisektor.
- Kapitel 4 -
Innovation, forskning og udvikling m.v. i forarbejdning og
forædling af jordbrugs- og fiskeriprodukter.
- Kapitel 5 -
Fremme af økologiske udviklingsprojekter inden for jordbrug
m.v.
Inden for disse kapitler i loven er det hensigten at tilskynde
små og mellemstore virksomheder (SMV´er) til en
målrettet indsats inden for innovation og bidrage til et
større netværkssamarbejde og videnoverførsel
mellem SMV´er, store virksomheder og offentlige såvel
som private forskningsinstitutioner. SMV´er defineres i
overensstemmelse med EU´s definitioner, dvs.
erhvervsvirksomheder som beskæftiger under 250 personer, og
som har enten en årsomsætning på maksimalt 50
mio. EUR (372,5 mio. kr.) eller en årlig samlet balance
på maksimalt 43 mio. EUR (320,3 mio. kr.). Et eller flere
selskaber, som ikke opfylder denne definition, må maksimalt
eje 25 pct. af erhvervsvirksomheden, for at den kan defineres som
en SMV. Små virksomheder defineres som erhvervsvirksomheder,
som beskæftiger under 50 personer, og som har en årlig
omsætning eller en samlet årlig balance på ikke
over 10 mio. EUR (74,5 mio. kr.). Som mikrovirksomheder defineres
erhvervsvirksomheder, som beskæftiger under 10 personer, og
som har en årlig omsætning eller en samlet årlig
balance på ikke over 2 mio. EUR (14,9 mio. kr.).
Dannelsen af netværksmiljøer på tværs
af SMV´er, store virksomheder og forskningsinstitutioner er
en forudsætning for, at den danske fødevareindustri
kan udvikle kvalitetsprodukter til de internationale
højprismarkeder og derved bevare en fremtrædende rolle
på verdensmarkedet. Loven giver derfor adgang til, at der kan
ydes tilskud til projekter, der fremmer virksomhedernes
innovationskompetence med henblik på, at der udvikles eller
sker en fornyelse af produkter, produktionsprocesser eller
markeder, som ellers ikke ville have fundet sted, eller
først ville finde sted på et senere tidspunkt. Dette
indebærer, at et projekt skal have nyhedsværdi.
I forbindelse med gennemførelsen af et projekt kan der
i et nærmere begrænset omfang ydes tilskud til
små og mellemstore virksomheder til testmarkedsføring
af det udviklede produkt. Kollektive enheder som
brancheorganisationer, foreninger og lignende kan opnå
tilskud til generiske kampagner, hvis kampagnen har
nyhedsværdi i forhold til samfundsmæssige
prioriteringer, herunder kvalitet, fødevaresikkerhed,
miljø, ernæring eller økologi.
Tilskud ydes som en procentdel af de meromkostninger, der er
forbundet med projektets gennemførelse (udgifter til
løn, ekstern bistand, indkøb af materialer og
nødvendigt udstyr og lignende). Hvis meromkostningerne
vedrører nødvendigt udstyr, fastsættes en
scrapværdi, som modregnes ved opgørelsen af
meromkostningerne.
Kun SMV´er kan opnå tilskud til
innovationsprojekter uden at indgå i samarbejde med andre
virksomheder eller forskningsinstitutioner. Andre virksomheder
(store erhvervsvirksomheder samt organisationer, brancheforeninger,
producentsammenslutninger og lignende) kan kun opnå tilskud,
hvis virksomheden indgår i et samarbejdsprojekt med enten en
SMV, en forskningsinstitution eller en kombination af disse.
Forskningsinstitutioner kan kun opnå tilskud, hvis
institutionen indgår i et projektsamarbejde med en virksomhed
(SMV´er eller andre virksomheder).
Tilskudsprocenten afhænger af såvel
tilskudsmodtager som projekttype. Udviklingsprojekter, der
gennemføres af små og mellemstore virksomheder, kan
opnå tilskud på maksimalt 50 pct. af projektets
omkostninger. Udviklingsprojekter, der gennemføres af andre
virksomheder, kan opnå tilskud på maksimalt 40 pct. af
projektomkostningerne. Der ydes maksimalt 70 pct. i tilskud til
forskningsinstitutioner, der gennemfører
anvendelsesorienterede forskningsprojekter, mens
forskningsinstitutioner, der gennemfører grundlagsskabende
forskningsprojekter, kan opnå tilskud på maksimalt 90
pct. Økologiske udviklingsprojekter inden for jordbrug kan
opnå tilskud på mere end 50 pct. Disse
tilskudsprocenter udgør overgrænsen for
innovationslovens tilskud, hvorfor tilskuddet kan ydes med en
lavere sats, der bl.a. afstemmes i forhold til det konkrete
projekt.
Følgende indsatsområder skal, jf.
innovationslovens bemærkninger, prioriteres:
- Nye produkter og
produktionsprocesser
- Eksport
- Opbygning af
innovationskompetence, herunder uddannelse af kvalificeret
arbejdskraft
- Spisekvalitet,
sporbarhed og kvalitetssikring
- Fødevare-
og ernæringssikkerhed
-
Fødevaredokumentation
-
Arbejdsmiljø
- Sikring af
miljø, natur og ressourcegrundlag
-
Økologi
-
Dyrevelfærd
- Nonfood
-
Anvendelsesorienteret forskning.
3.3. Forvaltning af loven
3.3.1. Udvalg under innovationsloven
m.v.
Til bistand ved behandlingen af ansøgninger om tilskud
til gennemførelse af projekter under innovationsloven har
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri nedsat
følgende udvalg:
- Det
Rådgivende Udvalg vedrørende det Primære
Jordbrug. Dette udvalg afgiver indstilling til ministeren i
forbindelse med kapitel 2-projekter og integrerede projekter, der
vedrører kapitel 2.
-
Innovationsudvalget. Dette udvalg træffer afgørelse om
kapitel 4-projekter, integrerede projekter, projekter under
temaerne og tilskud til generiske kampagner, jf.
bekendtgørelse nr. 865 af 9. august 2006. Desuden har
udvalget rådgivningskompetence vedrørende kapitel
3-projekter.
Det Økologiske Fødevareråd, der er nedsat
under økologiloven, rådgiver ministeren
vedrørende kapitel 5-projekter.
3.3.2. Innovationsudvalgets generelle
kompetence
Ud over kompetence til at træffe afgørelse om
kapitel 4-projekter, integrerede projekter, projekter under
temaerne og tilskud til generiske kampagner samt
rådgivningskompetence vedrørende kapitel 3-projekter
er Innovationsudvalget rådgivende for
fødevareministeren vedrørende den samlede
innovations-, forsknings- og udviklingsindsats inden for
innovationslovens område, og herunder rådgivning i
forbindelse med fastlæggelsen af temaer.
4. Lovforslagets indhold
4.1. Nye og ændrede
tilskudsmuligheder
Med lovforslaget foreslås på baggrund af
EU-Kommissionens nye rammebestemmelser (retningslinier) for
statsstøtte til forskning, udvikling og innovation (2006/C
323/01), at små virksomheder (mikrovirksomheder og små
virksomheder), der samarbejder med mindst en anden virksomhed eller
en forskningsinstitution om et udviklingsprojekt, får
mulighed for at opnå tilskud på makimalt 60 pct. af de
meromkostninger, der er forbundet med gennemførelse af
projektet.
Under den gældende innovationslov er
tilskudsmulighederne for små virksomheder (mikrovirksomheder
og små virksomheder) de samme, som er gældende for
mellemstore virksomheder, dvs. makimalt 50 pct. af de
meromkostninger, der er forbundet med gennemførelse af
projektet. Denne maksimale tilskudssats er gældende, uanset
om virksomheden indgår i et samarbejde med andre virksomheder
eller en forskningsinstitution.
Med forslaget præciseres, at mellemstore virksomheder
alene kan opnå maksimalt 50 pct. i tilskud, hvis virksomheden
samarbejder med mindst en anden virksomhed eller en
forskningsinstitution.
Begrundelsen er, at der kan være et betydeligt
potentiale for hele fødevaresektoren i, at små
virksomheder (mikrovirksomheder og små virksomheder)
motiveres til at involvere sig i samarbejder med andre, herunder
forskningsinstitutioner, om et udviklingsprojekt.
Med lovforslaget foreslås på baggrund af
EU-Kommissionens nye rammebestemmelser, at ministeren bemyndiges
til at fastsætte nærmere regler for ydelse af
særlige tilskud til små (mikro- og små
virksomheder) og mellemstore virksomheder, f.eks. vedrørende
tilskud til lån af kvalificeret personale, herunder til
forskningsmedarbejdere, og til køb af
innovationsrådgivning i forbindelse med gennemførelse
af et konkret udviklingsprojekt under innovationsloven.
Desuden foreslås vedrørende samtlige typer af
virksomheder, at der bliver mulighed for tilskud til særlige
projekter vedrørende etablering af innovationsklynger og
netværksdannelser. Erfaringer har vist, at der er behov for
at understøtte små og mellemstore virksomheder
på så tidligt et tidspunkt som muligt i deres
udviklingsplaner, hvis de skal kunne forbedre deres muligheder for
at bidrage til en progressiv udvikling i den danske
fødevaresektor. Desuden vil der ske et dynamisk løft,
hvis der under innovationsloven bliver adgang til at opnå
tilskud til dannelsen af innovationsklynger og netværker,
hvori også forskere kan indgå. Virksomhederne får
herved forbedrede muligheder for udveksling og spredning af viden
og erfaringer med hensyn til deltagelse i udviklings- og
innovationsprocesser. Der vil blive fastsat nærmere regler
for f.eks. maksimalt tilsagn om tilskud og krav til de deltagende
parter i forbindelse med sådanne projekter.
Efter EU-Kommissionens nye rammebestemmelser er det ikke
længere muligt at yde tilskud til små virksomheders
(mikrovirksomheder og små virksomheder) udviklingsprojekter
(enkeltmandsprojekter) med den maksimale tilskudssats på 50
pct. som under den gældende innovationslov, hvorfor
tilskudssatsen foreslås tilpasset rammebestemmelserne, dvs.
nedsat til maksimalt 45 pct. Tilsvarende foreslås på
baggrund af de nye rammebestemmelser, at tilskudssatsen
vedrørende mellemstore virksomheders udviklingsprojekter
nedsættes fra maksimalt 50 pct. til maksimalt 35 pct.
Med hensyn til definition m.v. af små virksomheder
(mikrovirksomheder og små virksomheder) og mellemstore
virksomheder henvises til afsnit 3.2.
Der vil blive fastsat nærmere regler om, at samarbejder
om udviklingsprojekter, hvortil der kan opnås tilskud under
erhvervsfremmeordningerne under det danske landdistriktsprogram,
ikke vil kunne opnå tilskud under innovationsloven.
4.2. Innovationsudvalget og Det
Rådgivende Udvalg sammenlægges til ét udvalg,
der tillægges afgørelseskompetence m.v.
De nuværende to udvalg under innovationsloven,
dvs.
- Det
Rådgivende Udvalg vedrørende det Primære
Jordbrug, som afgiver indstilling om kapitel 2-projekter og om
integrerede projekter, der vedrører kapitel 2, og
-
Innovationsudvalget, der træffer afgørelse om kapitel
4-projekter, integrerede projekter, projekter under temaerne og
tilskud til generiske kampagner samt har
rådgivningskompetence vedrørende kapitel
3-projekter,
foreslås lagt sammen til ét udvalg.
Der stilles forslag om, at dette udvalg tillægges
afgørelseskompetence vedrørende ansøgninger
under det primære jordbrug, ansøgninger under det
primære fiskeri, ansøgninger vedrørende
forarbejdning og forædling af jordbrugs- og fiskeriprodukter,
ansøgninger vedrørende integrerede projekter,
projekter under temaerne, tilskud til generiske kampagner og
testmarkedsføring.
Erfaringerne siden sidste lovændring har vist, at der er
behov for en udvalgsstruktur, der kan skabe større
sammenhæng i den samlede innovationsindsats samt etablere den
nødvendige synergi mellem de forskellige faglige
kompetencer, som medlemmerne af de to udvalg besidder. De to udvalg
foreslås derfor sammenlagt til ét udvalg,
benævnt Innovationsudvalget. Der henvises til
bemærkningerne i afsnit 4.3, hvoraf det fremgår, at det
er hensigten, at det nye udvalg skal sammensættes
således, at den store faglige kompetence, som de to
nuværende udvalg hver især besidder, bevares.
Da produktudviklingslovene, der er forløberen for
innovationsloven, blev vedtaget i 1987, blev bevillingskompetencen
vedrørende kapitel 4-projektansøgninger tillagt et
bevillingsnævn (det senere Innovationsudvalg), der bestod af
en række repræsentanter fra fødevareerhvervet
med stor indsigt i fødevaresektorens forhold, mens det
udvalg, der skulle bistå med vurderingen af kapitel
2-projekter, fik rådgivningskompetence.
Ved en lovændring i 2006 blev Innovationsudvalgets
kompetenceområde imidlertid udvidet til også at omfatte
afgørelser vedrørende ansøgninger om
integrerede projekter og vedrørende tema-ansøgninger,
dvs. projektkomplekser, der på én gang vedrører
primærsektorer og forarbejdningsindustrien. Det forekommer
derfor at være en nærliggende og rigtig idé, at
sammenlægningen af Det Rådgivende Udvalg for det
Primære Jordbrug med Innovationsudvalget til ét udvalg
medfører, at det nye udvalg får tillagt
afgørelseskompetence vedrørende samtlige typer af
projektansøgninger, herunder projekter vedrørende det
primære jordbrug og det primære fiskeri, hvortil der
kan opnås tilskud under innovationsloven.
Det nye innovationsudvalg vil herudover efter anmodning skulle
rådgive ministeren om den samlede indsats inden for lovens
område, herunder i forbindelse med fastlæggelse af
særlige temaer, tilrettelæggelse af en faglig strategi
for behandling og prioritering af projektansøgninger samt
konkret prioritering af projektansøgninger inden for
bevillingen.
Endvidere vil det nye innovationsudvalg og dets kompetencer
også blive udnyttet til rådgivning i forbindelse med
EU-ordninger, der har fokus på aktiviteter vedrørende
innovation, udvikling og forskning.
Vedrørende ansøgninger om tilskud til
økologiske projekter, jf. lovens kapitel 5, medfører
lovforslaget ingen principielle ændringer. Det
indebærer, at ansøgninger om tilskud til
økologiske udviklingsprojekter med kommercielt sigte samt
økologiske forskningsprojekter fortsat behandles efter de
regler, som er gældende under den nuværende
innovationslov bortset fra, at det nye innovationsudvalg
ifølge lovforslaget nu også træffer
afgørelse om tilskud til udviklings- og forskningsprojekter,
der vedrører det primære jordbrug. Som en konsekvens
heraf vil afgørelser vedrørende ansøgninger om
tilskud til projekter med kommerciel sigte inden for det
primære økologiske jordbrug derfor også blive
afgjort af Innovationsudvalget.
4.3. Bemyndigelse til ministeren til
fastsættelse af regler om udvalgets sammensætning og
virke
Med lovforslaget foreslås, at fødevareministeren
fastsætter nærmere regler om sammensætningen af
det nye innovationsudvalg og om udpegningen af suppleanter for
udvalgsmedlemmerne. Udvalget nedsættes for perioder af 4
år. Det er hensigten, at de organisationer, foreninger og
ministerier, der er repræsenteret i de nuværende to
udvalg under innovationsloven, også vil være
repræsenteret i det nye innovationsudvalg. Det gælder
således Dansk Landbrug, Landbrugsraadet, Dansk Gartneri,
Økologisk Landsforening, Arbejderbevægelsens
Erhvervsråd, Forbrugerrådet, Dansk Industri,
Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling, Økonomi-
og Erhvervsministeriet, Fødevareministeriet, Danmarks
Fiskeriforening og Danmarks Fiskeindustri- og Eksportforening.
Medlemmerne vil blive udpeget efter indstilling fra de
pågældende organisationer, foreninger og ministerier.
Desuden er det hensigten, at de regionale vækstfora og
Miljøministeriet skal være repræsenteret i
udvalget.
Fødevareministeren udnævner uden indstilling en
formand for Innovationsudvalget. For at styrke formandskabet
udnævner ministeren på tilsvarende måde tillige
en næstformand for udvalget. Formand og næstformand
udnævnes uden for den kreds af organisationer, foreninger og
ministerier, der har fast sæde i udvalget. Bemyndigelsen
giver mulighed for, at udvalget kan indskrænkes eller
udvides, f.eks. i tilfælde, hvor organisationer eller
ministerier m.v. sammenlægges eller opsplittes.
Sammensætningen af udvalget afspejler således
også den tværgående koordination, der finder sted
i forbindelse med regeringens erhvervsfremmeindsats, jf. afsnit
2.
Med lovforslaget foreslås, at fødevareministeren
fastsætter nærmere regler for Innovationsudvalgets
arbejde m.v., herunder f.eks. tilrettelæggelse af
forretningsgang, og herunder fremgangsmåde vedrørende
inddragelse af rådgivning fra sagkyndige ved vurdering af
projekterne.
4.4. Modernisering og
præcisering af ministerens muligheder for særlige
oplysningskampagner og lignende vedrørende fremme af lovens
formål, herunder af bevillingsmæssig art m.v.
Med forslaget præciseres ministerens adgang til
også at afholde udgifter til effektvurdering af innovation i
fødevaresektoren samt til fremme af kendskabet til
produktion af kvalitetsfødevarer og mangfoldighed i
fødevareproduktionen. Den gældende bestemmelse har
været anvendt til at afholde udgifter til konferencer,
evalueringer af innovationslovens ordning, udvikling af strategier
på området samt generelle informationsaktiviteter
vedrørende lovens område. Udmøntningen sker
under Direktoratet for FødevareErhverv, da der efter de
generelle regler for tilskudsordninger ikke kan afholdes udgifter
til administration m.v. på tilskudskontoen. Udgiften afholdes
inden for den samlede ramme for tilskud under
innovationsloven.
Desuden foreslås, at ministeren kan indhente
rådgivning i Innovationsudvalget i forbindelse med
gennemførelse af de nævnte aktiviteter
vedrørende fremme af lovens formål.
4.5. Ændring af bestemmelse om
klageadgang
Som en konsekvens af forslaget, jf. afsnit 4.2, ændres
§ 15, stk. 2, hvorefter samtlige afgørelser, der
træffes af Innovationsudvalget, alene kan påklages til
ministeren, for så vidt angår retlige
spørgsmål.
4.6. Ophævelse af
begrænset adgang til modregning
Med lovforslaget foreslås, at adgangen til
begrænset modregning ophæves, således at det
offentlige får adgang til fuld modregning med
tilskudsmodtagers eventuelle restance til det offentlige.
I henhold til § 13, stk. 5, i den gældende
innovationslov kan kun op til 20 pct. af tilskuddet tilbageholdes
og anvendes til modregning med virksomhedens eventuelle restancer
til det offentlige.
Bestemmelsen har baggrund i lov nr. 284 af 27. april 1994 om
ændring af forskellige særlovsbestemmelser om
inddrivelse af statskrav. Det fremgår af bemærkningerne
til denne lov, at praksis med hensyn til statslig modregning i
erhvervstilskud varierede, og på en række områder
blev der ikke foretaget modregning i statslige tilskud til
gennemførelse af konkrete projekter i erhvervsvirksomheder
ud fra den betragtning, at projektet i så fald ikke ville
kunne gennemføres i fuldt omfang. Imidlertid forekommer det
ikke rimeligt, at virksomheder eller privatpersoner, der - i strid
med lovgivningen i øvrigt - samtidig er i restance med
skyldige statskrav, modtager sådanne tilskud i fuldt omfang.
Det blev derfor foreslået, at der fremover skulle ske
modregning på op til 20 pct.
På innovationslovens område udbetales de fleste
tilskud imidlertid efter, at projektudgifterne er afholdt, hvorfor
argumentationen om risiko for manglende gennemførelse af
disse projekter ikke længere gør sig
gældende.
Endvidere er det vanskeligt at opretholde en bestemmelse,
hvorefter modregning i et vist omfang undlades ved projekttilskud
efter innovationsloven, men ikke for andre tilskudsordninger inden
for Fødevareministeriets område, hvor der ligeledes
ydes tilskud til konkrete projekter. Desuden begrænser
bestemmelsen unødigt statens adgang til fuld
modregning.
5. Lovforslagets økonomiske
konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget har i sig selv ingen konsekvenser for de
statslige udgifter til tilskud under innovationsloven, idet de
statslige udgifter til tilskud under innovationsloven bliver
fastlagt på de årlige finanslove i form af
tilsagnsrammer, inden for hvilke der kan gives tilsagn om
tilskud.
Forslaget om ændrede bestemmelser om ophævelse af
begrænset adgang til modregning, jf. afsnit 4.6, vil betyde,
at der fremover kan foretages fuld modregning i forbindelse med
projekttilskud under innovationsloven. Dermed sker der en
forenkling i inddrivelsen af statens fordringer, en harmonisering i
forhold til de gældende regler for andre
støtteordninger samt i begrænset omfang en
forøgelse af statens indtægter.
Samlet set vurderes lovforslaget ikke at have væsentlige
konsekvenser for Fødevareministeriets administration af
innovationsloven. Eventuelle merudgifter vil blive afholdt inden
for Fødevareministeriets samlede rammer.
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for
kommuner og regioner.
6. Lovforslagets administrative
konsekvenser for det offentlige
Modellen for administration af loven er uændret med
central statslig administration med bistand fra det under loven
nedsatte udvalg. Den foreslåede udvalgsstruktur med et udvalg
i stedet for to, jf. afsnit 4.2, vil alt andet lige medføre
en mindre administrativ lettelse. Gennemføres forslaget om
de nye tilskudsmuligheder for især SMV´er og de nye
muligheder for tilskud til etablering af innovationsklynger og
netværker, vil det formentlig medføre en
forøgelse af antallet af projektansøgninger under
innovationsloven. Desuden vil forslaget om ministerens mulighed for
at afholde udgifter til særlige indsatser vedrørende
bl.a. fremme af kendskabet til produktion af
kvalitetsfødevarer og mangfoldighed i
fødevareproduktionen medføre en mindre
forøgelse af de administrative opgaver.
Samlet set vurderes lovforslaget ikke at have væsentlige
konsekvenser for Fødevareministeriets administration af
innovationsloven.
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
kommuner og regioner.
7. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet
Lovforslaget vurderes overordnet set at have positive
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. Ændringen
af tilskudssatserne, de nye tilskudsmuligheder for små og
mellemstore virksomheder samt muligheder for tilskud til f.eks.
etablering af innovationsklynger og netværker forventes at
øge incitamentet til at igangsætte
innovationsprojekter til gavn for både virksomheder og
samfundet.
Ophævelsen af den begrænsede adgang til modregning
vil have en beskeden negativ konsekvens for de virksomheder, som
omfattes af ændringen. Bestemmelsen har kun været
anvendt yderst sjældent.
Forslaget har været sendt til Erhvervs- og
Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i ErhvervsRegulering (CKR)
med henblik på en vurdering af, om forslaget skal
forelægges Økonomi- og Erhvervsministeriets
virksomhedspanel. CKR vurderer, at forslaget ikke indeholder
administrative konsekvenser i et omfang, der berettiger, at
lovforslaget bliver forelagt virksomhedspanelet. Forslaget
bør derfor ikke forelægges Økonomi- og
Erhvervsministeriets virksomhedspanel.
Den videre behandling af forslaget og udmøntning i ny
bekendtgørelse, vejledning m.v. vil løbende blive
drøftet, ligesom der vil blive informeret herom på de
møder, der afholdes i de nuværende udvalg, der er
nedsat under loven samt i Det Økologiske
Fødevareråd. Disse udvalg har en bred
repræsentation og vil kunne sikre en løbende dialog
med de centrale aktører, som ordningen angår.
Fødevareministeriet vil løbende via www.fvm.dk og www.dffe.dk informere om, hvordan
lovændringen bliver gennemført i praksis.
Fødevareministeriet forventer - når den endelige
udmøntning af lovændringen er bekendtgjort i form af
en ny bekendtgørelse, vejledninger m.v. - at
gennemføre en særlig informationsindsats om de nye
tilskudsmuligheder under loven. Informationsindsatsen vil blive
målrettet virksomheder, brancheorganisationer, fonde og
forskningsinstitutioner, der med lovændringen opnår nye
muligheder for at fremme deres innovationsindsats.
8. Lovforslagets administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne, da ordningen er rettet mod virksomheder, organisationer,
forskningsinstitutioner m.v.
9. Lovforslagets
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har i sig selv ingen miljømæssige
konsekvenser.
10. Lovforslagets forhold til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
11. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Beskæftigelsesministeriet, Danmarks Fiskeindustri- og
Eksportforening, Danmarks Fiskeriforening, Danmarks
Naturfredningsforening, Dansk Akvakultur, Dansk Gartneri, Dansk
Erhverv, Dansk Industri, FødevareIndustrien, Dansk Landbrug,
Dansk Åleproducent Forening, Danske Fiskeres
Producentorganisation, Danske Regioner, Danske Slagterier, Det
Økologiske Fødevareråd, Fagligt Fælles
Forbund, Finansministeriet, Forbrugerrådet, Foreningen af
Danmarks Fiskemel- og Fiskeolieindustri, Foreningen af Danske
Landbrugskonsulenter, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer,
Foreningen af Registrerede Revisorer (FRR),
Håndværksrådet, Justitsministeriet, Klima- og
Energiministeriet, Kommunernes Landsforening,
Konsumfiskeindustriens Arbejdsgiverforening, Landbrugets
Rådgivningscenter, Landbrugsraadet, Landsorganisationen af
Danmarks Detailfiskehandlere, Landsorganisationen i Danmark (LO),
Mejeriforeningen, Miljøministeriet, Ministeriet for Sundhed
og Forebyggelse, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling,
NNF, Notfiskernes Producentorganisation, Rigsrevisionen,
Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgiverforening, De
Samvirkende Købmænd, Skagen Fiskernes
Producentorganisation, Skatteministeriet, Statsministeriet,
Transportministeriet, Undervisningsministeriet,
Velfærdsministeriet, Økologisk Landsforening,
Økonomi- og Erhvervsministeriet.
12. Sammenfattende skema
Vurdering af konsekvenser af
lovforslaget
| Positive konsekvenser / mindre
udgifter | Negative konsekvenser / merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen af betydning. | Ingen. |
Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen af betydning. | Ingen. |
Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Lovforslaget vurderes samlet set at have
positive økonomiske konsekvenser for erhvervslivet. | Ingen af betydning. |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen. | Ingen. |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen. | Ingen. |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. |
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
På baggrund af forslaget om sammenlægning af
Innovationsudvalget og Det Rådgivende Udvalg til ét
udvalg, jf. de almindelige bemærkningers afsnit 4.2.,
foreslås kapitel 2, 3 og 4 sammenskrevet til et nyt kapitel
2, hvorfor overskriften til kapitel 2 ændres
tilsvarende.
Til nr. 2
Som det fremgår af de almindelige bemærkningers
afsnit 4.2., foreslås Innovationsudvalget og Det
Rådgivende Udvalg sammenlagt til ét udvalg,
benævnt Innovationsudvalget. I konsekvens heraf
foreslås kapitel 2, 3, og 4 derfor sammenskrevet til et nyt
kapitel 2.
Til § 3
Bestemmelsen er ny og en konsekvens af forslaget om
sammenlægning af Innovationsudvalget og Det Rådgivende
Udvalg til ét udvalg. Ved bestemmelsen fastsættes, at
kun et udvalg medvirker ved behandling af ansøgninger om
tilskud til de i § 3 omhandlede projekter. Endvidere
foreslås med bestemmelsen, at udvalget skal tillægges
afgørelseskompetence vedrørende samtlige
projektansøgninger omhandlet i § 3. Der henvises i
øvrigt til afsnit 4.2. i de almindelige
bemærkninger.
Bestemmelsen samler endvidere mulighederne for at yde tilskud
til innovation, forskning og udvikling inden for henholdsvis den
primære jordbrugssektor, den primære fiskerisektor og
forarbejdning og forædling af jordbrugs- og fiskeriprodukter,
jf. § 3, stk. 1, § 5 og § 7, stk. 2, i den
gældende innovationslov, i en fælles bestemmelse. Det
præciseres, at akvakultursektoren er omfattet af
innovationslovens tilskudsbestemmelser vedrørende den
primære fiskerisektor, jf. afsnit 4.3. i de almindelige
bemærkninger til lov nr. 381 af 3. maj 2006 om ændring
af innovationsloven.
Bestemmelsen vedrørende tilskud til generiske kampagner
og testmarkedsføring, som er omfattet af § 11, stk. 2,
i den gældende innovationslov, bliver nu omfattet af §
3.
Til § 4
Ved bestemmelsen, der er ny, foreslås ministeren
bemyndiget til at fastsætte regler for Innovationsudvalgets
sammensætning og udpegning af suppleanter. Det er hensigten,
at de organisationer, foreninger og ministerier, der er
repræsenteret i de nuværende to udvalg under
innovationsloven, også vil være repræsenteret i
det nye innovationsudvalg. Medlemmerne vil blive udpeget efter
indstilling fra de pågældende organisationer,
foreninger og ministerier. Desuden er det hensigten, at de
regionale vækstfora og Miljøministeriet skal
være repræsenteret i Innovationsudvalget. Endelig er
det hensigten, at Innovationsudvalget kan indskrænkes eller
udvides, f.eks. i tilfælde, hvor organisationer eller
ministerier m.v. sammenlægges eller opsplittes.
Til § 5
Ved bestemmelsen fastsættes, at
fødevareministeren eller Innovationsudvalget kan indhente
rådgivning fra sagkyndige vedrørende de i § 3
nævnte projekter.
Bestemmelsen i stk. 2 svarer til en lignende bestemmelse i den
gældende innovationslov.
Til nr. 3 - 5
Der er tale om konsekvensrettelser som følge af, at
kapitel 2, 3 og 4 foreslås sammenskrevet til et nyt kapitel
2.
Til nr. 6
Bestemmelsen, der er ny, giver ministeren mulighed for at
fastsætte nærmere regler om, at tilskudsmodtagere
forpligtes til at deltage i en ekstern evaluering af projektet,
hvis de udpeges til dette.
Bestemmelsen giver desuden ministeren mulighed for at
fastsætte nærmere regler om særlige tilskud til
små og mellemstore virksomheder samt særlige
tilskudsmuligheder vedrørende dannelse af innovationsklynger
og netværker for samtlige typer af virksomheder.
Reglerne om særlige tilskud til små og mellemstore
virksomheder kunne f.eks. vedrøre tilskud til lån af
kvalificeret personale, herunder til forskningsmedarbejdere, og til
køb af innovationsrådgivning i forbindelse med
gennemførelse af et konkret udviklingsprojekt under
innovationsloven.
I forbindelse med muligheden for at yde tilskud til etablering
af innovationsklynger og netværksdannelser kunne
fastsættelse af nærmere regler omfatte f.eks. maksimalt
tilsagn om tilskud og krav til de deltagende parter i forbindelse
med sådanne projekter.
Til nr. 7
Bestemmelsen er ny, og der foreslås en tilpasning af
tilskudssatserne på baggrund af de nye rammebestemmelser for
forskning, udvikling og innovation (2006/C 323/01). Ifølge
disse rammebestemmelser kan der til små virksomheder
(mikrovirksomheder og små virksomheder) ydes maksimalt 45
pct. i tilskud og maksimalt 35 pct. i tilskud til mellemstore
virksomheder, der gennemfører et enkeltmandsprojekt.
Ved samarbejder om et udviklingsprojekt er den maksimale
tilskudssats 60 pct. for små virksomheder (mikrovirksomheder
og små virksomheder) og 50 pct. for mellemstore
virksomheder.
Det er hensigten ved nærmere regler at fastsætte,
at de samarbejder om udviklingsprojekter, hvortil der kan
opnås tilskud under erhvervsfremmeordningerne under
landdistriktsprogrammet, ikke skal kunne opnå tilskud under
innovationsloven. De samarbejder om udviklingsprojekter, der kan
opnå tilskud under erhvervsfremmeordningerne under
landdistriktsprogrammet, er samarbejder mellem
primærproducenter inden for landbrug,
forarbejdningsindustrien og/eller tredjeparter. Dette fremgår
af bekendtgørelse nr. 1079 af 3. september 2007 om tilskud
til innovation gennem udvikling, demonstration og investeringer
vedrørende det primære jordbrug, og
bekendtgørelse nr. 1080 af 3. september 2007 om tilskud til
fremme af innovation vedrørende forarbejdning i
fødevare- og skovbrugssektoren gennem udvikling,
demonstration og investeringer.
Herefter vil følgende typer af samarbejdsprojekter
være tilbage under innovationsordningen: Samarbejder om
anvendelsesorienteret og grundlagsskabende forskning, samarbejder
om udviklingsprojekter vedrørende fiskerisektoren og
samarbejder om udviklingsprojekter, hvor samtlige deltagere i det
enkelte samarbejdsprojekt er fra enten det primære jordbrug
eller forarbejdningsindustrien.
Til nr. 8
Der er tale om en konsekvensændring, jf. forslaget om
ændring af § 12, stk. 1.
Til nr. 9
Der er tale om en konsekvensændring som følge af,
at kapitel 2, 3 og 4 foreslås sammenskrevet til et nyt
kapitel 2 samt forslaget om ændring af § 12, stk.
1.
Til nr. 10
Bestemmelsen ophæves. Der henvises til afsnit 4.6. i de
almindelige bemærkninger.
Til nr. 11
Med forslaget præciseres ministerens adgang til at
afholde udgifter til yderligere spredning af kendskab til
foranstaltninger, der fremmer innovation inden for lovens
område, samt til afholdelse af udgifter til at foretage
effektvurdering, herunder af resultatet af gennemførte
projekter og disse resultaters betydning for innovationen i
fødevaresektoren. Udgifterne afholdes inden for den samlede
ramme til projekter under innovationsloven.
Til nr. 12
Der er tale om en konsekvensændring som følge af,
at kapitel 2, 3 og 4 foreslås sammenskrevet til et nyt
kapitel 2.
Til nr. 13
Der er tale om en konsekvensændring som følge af,
at kapitel 2, 3 og 4 foreslås sammenskrevet til et nyt
kapitel 2.
Til nr. 14
Der er tale om en konsekvensændring som følge af,
at kapitel 2, 3 og 4 foreslås sammenskrevet til et nyt
kapitel 2.
Til nr. 15
Der er tale om en konsekvensændring som følge af,
at kapitel 2, 3 og 4 foreslås sammenskrevet til et nyt
kapitel 2.
Til nr. 16
Der er tale om en konsekvensændring som følge af,
at kapitel 2, 3 og 4 foreslås sammenskrevet til et nyt
kapitel 2.
Til nr. 17
Der er tale om en konsekvensændring som følge af,
at kapitel 2, 3 og 4 foreslås sammenskrevet til et nyt
kapitel 2.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2008.
Loven finder anvendelse på projektansøgninger,
som er modtaget efter lovens ikrafttrædelse.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 I lov nr. 421 af 31. maj 2000 om tilskud
til fremme af innovation, forskning og udvikling m.v. i
fødevare-, jordbrugs- og fiskerisektoren (innovationsloven),
som ændret bl.a. ved § 7 i lov nr. 967 af 4. december
2002, lov nr. 381 af 3. maj 2006 og senest ved § 70 i lov nr.
538 af 8. juni 2006, foretages følgende
ændringer: |
| | |
Kapitel 2 | | 1.
Overskriftentil Kapitel 2 affattes
således: |
Innovation, forskning og udvikling m.v. i
det primære jordbrug | | "Fremme af innovation, forskning og
udvikling m.v. inden for fødevare-, jordbrugs- og
fiskerisektoren" |
| | |
| | 2. §§ 3- 9 ophæves, og i stedet
indsættes: |
§ 3.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan yde
tilskud til gennemførelse af projekter vedrørende
innovation, forskning og udvikling i det primære jordbrug og
til aktiviteter i forbindelse med projekter, der har til
formål at undersøge mulighederne for at formulere
innovationsprojekter. | | "§ 3.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
nedsætter et innovationsudvalg for fødevaresektoren
(Innovationsudvalget). Stk. 2.
Udvalget træffer afgørelse om at yde tilskud til
gennemførelse af innovations-, forsknings- og
udviklingsprojekter inden for følgende områder: |
| | 1) Den primære
jordbrugssektor. |
| | 2) Den primære fiskerisektor,
herunder akvakultur. |
| | 3) Sektoren vedrørende
forarbejdning og forædling af jordbrugsprodukter. |
| | 4) Sektoren vedrørende
forarbejdning og forædling af fiskeriprodukter. |
| | 5) Den primære jordbrugssektor i
kombination med sektoren vedrørende forarbejdning og
forædling af jordbrugsprodukter (integrerede
projekter). |
| | 6) Den primære fiskerisektor,
herunder akvakultur, i kombination med sektoren vedrørende
forarbejdning og forædling af fiskeriprodukter (integrerede
projekter). |
| | Stk. 3.
Udvalget træffer afgørelse om at yde tilskud til
aktiviteter, der har til formål at undersøge
mulighederne for at formulere innovationsprojekter omfattet af stk.
2. |
| | Stk. 4.
Udvalget træffer afgørelse om at yde tilskud til
generiske kampagner og testmarkedsføring. |
§ 4. Til
bistand ved behandling af ansøgninger om tilskud til
gennemførelse af projekter efter § 3 nedsætter
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri et
rådgivende udvalg. | | § 4.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
fastsætter nærmere regler om Innovationsudvalgets
sammensætning og udpegning af suppleanter for
udvalgsmedlemmerne. |
Stk. 2.
Medlemmerne af udvalget udpeges af ministeren. 2 medlemmer udpeges
som repræsentanter for Ministeriet for Fødevarer,
Landbrug og Fiskeri. 3 medlemmer udpeges efter indstilling fra
Dansk Landbrug. 1 medlem udpeges efter indstilling fra Dansk
Erhvervsgartnerforening. 1 medlem udpeges efter indstilling fra
Økologisk Landsforening. 2 medlemmer udpeges efter
indstilling fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. 1
medlem udpeges efter indstilling fra Forbrugerrådet. | | Stk. 2.
Ministeren fastsætter nærmere regler for
Innovationsudvalgets arbejde, herunder forretningsorden og
sekretariatsbetjening af udvalget. |
Stk. 3.
Ministeren kan udnævne yderligere medlemmer af
udvalget. | | Stk. 3.
Ministeren fastsætter regler om, at Innovationsudvalget i
visse sager kan bemyndige formanden til at træffe
afgørelser på udvalgets vegne. |
Stk. 4.
Ministeren udpeger én af ministeriets repræsentanter
som formand for udvalget. | | Stk. 4.
Ministeren udnævner en formand og en næstformand for
Innovationsudvalget. Formand og næstformand er medlemmer af
udvalget. |
Stk. 5. For
medlemmerne og formanden udnævnes en suppleant efter reglerne
i stk. 2-4. | | |
Stk. 6.
Ministeren fastsætter udvalgets forretningsorden og de
nærmere regler for udvalgets arbejde, herunder om
sekretariatsbetjening af udvalget. | | |
§ 5.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan yde
tilskud til gennemførelse af projekter vedrørende
innovation, forskning og udvikling i det primære fiskeri og
til aktiviteter i forbindelse med projekter, der har til
formål at undersøge mulighederne for at formulere
innovationsprojekter. | | § 5.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri eller
Innovationsudvalget kan indhente rådgivning fra sagkyndige
vedrørende de i § 3 nævnte projekter. Stk. 2.
Innovationsudvalget er rådgivende for ministeren med hensyn
til den samlede indsats inden for lovens områder, herunder
rådgivning i forbindelse med fastlæggelse af temaer,
jf. § 11, stk. 1." |
§ 6.
Innovationsudvalget, jf. § 7, stk. 1, kan rådgive
ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri ved behandling
af ansøgninger om tilskud efter dette kapitel. | | |
§
7.Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
nedsætter et innovationsudvalg for fødevaresektoren
(Innovationsudvalget). | | |
Stk. 2.
Udvalget kan træffe afgørelse om at yde tilskud til
gennemførelse af projekter vedrørende innovation,
forskning og udvikling i forbindelse med forarbejdning og
forædling af jordbrugs- og fiskeriprodukter og til
aktiviteter i forbindelse med projekter, der har til formål
at undersøge mulighederne for at formulere
innovationsprojekter. | | |
Stk. 3.
Udvalget kan endvidere træffe afgørelse om at yde
tilskud til gennemførelse af innovations-, forsknings- og
udviklingsprojekter, der omfatter både det primære
jordbrug og forarbejdning og forædling af jordbrugsprodukter,
og innovations-, forsknings- og udviklingsprojekter, der omfatter
både det primære fiskeri og forarbejdning og
forædling af fiskeriprodukter. | | |
Stk. 4.
Udvalget er rådgivende for ministeren vedrørende den
samlede innovations-, forsknings- og udviklingsindsats inden for
lovens område, herunder rådgivning i forbindelse med
fastlæggelse af temaer, jf. § 11, stk. 1. | | |
Stk. 5.
Udvalget kan indhente rådgivning fra sagkyndige. | | |
§ 8.
Medlemmerne af Innovationsudvalget udpeges af ministeren for
fødevarer, landbrug og fiskeri. 1 medlem udpeges som
repræsentant for Ministeriet for Fødevarer, Landbrug
og Fiskeri. 1 medlem udpeges efter indstilling fra Ministeriet for
Familie- og Forbrugeranliggender. 1 medlem udpeges efter
indstilling fra Økonomi- og Erhvervsministeriet. 1 medlem
udpeges efter indstilling fra Ministeriet for Videnskab, Teknologi
og Udvikling. 1 medlem udpeges efter indstilling fra
Landbrugsraadet. 1 medlem udpeges efter indstilling fra Dansk
Industri. 1 medlem udpeges efter indstilling fra Økologisk
Landsforening. 1 medlem udpeges efter indstilling fra Danmarks
Fiskeriforening. 1 medlem udpeges efter indstilling fra Danmarks
Fiskeindustri- og Eksportforening. 2 medlemmer udpeges efter
indstilling fra Arbejderbevægelsens Erhvervsråd. 1
medlem udpeges efter indstilling fra Forbrugerrådet. | | |
Stk. 2.
Ministeren kan udnævne yderligere medlemmer af
udvalget. | | |
Stk. 3.
Ministeren udpeger et af udvalgets medlemmer som formand. | | |
Stk. 4. For
medlemmerne og formanden udnævnes en suppleant efter reglerne
i stk. 1-3. | | |
§ 9.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
fastsætter Innovationsudvalgets forretningsorden og de
nærmere regler for udvalgets arbejde, herunder om
sekretariatsbetjening af udvalget. | | |
Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte regler om, at udvalget i visse sager
kan bemyndige formanden til at træffe afgørelser
på udvalgets vegne. | | |
| | |
Kapitel 5 | | 3. "Kapitel 5"
ændres til: "Kapitel 3". |
| | |
§ 10. Ministeren for fødevarer, landbrug og
fiskeri kan yde tilskud til fremme af udviklingsprojekter inden for
økologisk jordbrugsproduktion. | | 4. I § 10, stk. 2, ændres "kapitel 2 og
4" til: "kapitel 2". |
Stk. 2.
Ansøgninger om tilskud til gennemførelse af
økologiske projekter vedrørende innovation og
udvikling med hovedsageligt kommercielt sigte samt til
økologiske forsknings-projekter behandles efter reglerne i
kapitel 2 og 4. | | |
Stk. 3. - -
- | | |
| | |
Kapitel 6 | | 5. "Kapitel 6"
ændres til: "Kapitel 4". |
| | |
§
11.Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
udmelde særlige temaer for projekter, der kan opnå
tilskud inden for lovens område. Ministeren kan
fastsætte nærmere regler herom. | | 6.§ 11, stk. 2 og 3 ophæves, og i
stedet indsættes: |
Stk. 2.
Ministeren kan yde tilskud til testmarkedsføring og
generiske kampagner inden for fødevare-, jordbrugs- og
fiskerisektoren. Stk. 3.
Ministeren kan fastsætte nærmere regler om lovens
administration, herunder om | | "Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte nærmere regler om lovens
administration, herunder om |
1) de foranstaltninger, der kan ydes
tilskud til med henblik på at fremme de i loven nævnte
formål, | | 1) de foranstaltninger, der kan ydes
tilskud til med henblik på at fremme de i loven nævnte
formål, |
2) de betingelser, der skal opfyldes for
at opnå tilskud, | | 2) de betingelser, der skal opfyldes for
at opnå tilskud, herunder at tilskudsmodtagere skal deltage i
en ekstern evaluering af projektet, hvis de udpeges hertil, |
3) hvem der kan opnå tilskud,
og | | 3) hvem, der kan opnå tilskud, |
4) tilskudsprocent, jf. dog §
12. | | 4) tilskudsprocent, jf. dog §
12, |
| | 5) særlige tilskudsmuligheder for
små og mellemstore virksomheder, og |
| | 6) særlige tilskudsmuligheder
vedrørende etablering af innovationsklynger og dannelse af
netværk." |
| | |
| | 7. § 12, stk. 1, affattes
således: |
§ 12.
Tilskud til projekter, der gennemføres af små og
mellemstore virksomheder, kan udgøre indtil 50 pct. af de
meromkostninger, der er forbundet med det pågældende
projekt. | | "§ 12. Tilskud til projekter, der
gennemføres af små og mellemstore virksomheder, kan
maksimalt udgøre henholdsvis 45 pct. og 35 pct. af de
meromkostninger, der er forbundet med det pågældende
projekt. Gennemføres projektet som et samarbejdsprojekt,
hvori deltager andre små og mellemstore virksomheder eller
andre virksomheder (store virksomheder) eller
forskningsinstitutioner, kan der til små virksomheder ydes
tilskud på maksimalt 60 pct. og til mellemstore virksomheder
maksimalt 50 pct. af de meromkostninger, der er forbundet med det
pågældende samarbejdsprojekt." |
| | |
Stk. 2.
Tilskud til andre virksomheder end de i stk. 1 nævnte kan
ydes, såfremt der er tale om projekter, der
gennemføres i samarbejde med små og mellemstore
virksomheder eller i samarbejde med forsknings- og
forsøgsinstitutioner. Tilskuddet til disse virksomheder kan
udgøre indtil 40 pct. af meromkostningerne. | | 8. I § 12, stk. 2, ændres "indtil 40
pct. af meromkostningerne" til: "maksimalt 40 pct. af
meromkostningerne". |
Stk. 3. Der
kan ydes tilskud til projekter, der gennemføres af
forsknings- og forsøgsinstitutioner, såfremt
projekterne gennemføres i samarbejde med virksomheder.
Tilskud til forsknings- og forsøgsinstitutioner kan
udgøre mere end 50 pct. af meromkostningerne. | | |
| | |
Stk. 4.
Tilskud vedrørende aktiviteter i henhold til kapitel 5 kan
udgøre mere end 50 pct. af meromkostningerne, jf. dog stk.
2. | | 9. I § 12, stk. 4, ændres "kapitel 5"
til: "kapitel 3", og efter "dog" indsættes: "stk. 1
og". |
| | |
Stk. 5. De
tilskudsberettigede omkostninger opgøres med fradrag af
merværdiafgift. | | 10. § 13, stk. 5, ophæves. Stk. 6 og 7 bliver herefter stk. 5 og
6. |
§
13.Projekter skal gennemføres på de
vilkår og inden for de tidsfrister, som fastsættes i en
tilskudsaftale. | | |
Stk. 2. Det er
en betingelse for ydelse af tilskud, at virkningerne af projektet
kan påregnes inden for en periode på 5 år fra
projektets påbegyndelse. Denne tidsfrist kan fraviges,
når særlige omstændigheder taler derfor. | | |
Stk. 3.
Tilskud kan ydes til omkostninger, som ansøgeren har afholdt
eller påtaget sig at afholde, efter at tilsagn om tilskud er
givet. | | |
Stk. 4.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
fastsætter regler om udbetaling af tilskudsbeløb,
herunder forskudsbeløb. | | |
Stk. 5. Op til
20 pct. af tilskuddet kan tilbageholdes og anvendes til modregning
med virksomhedens eventuelle restancer til det offentlige. | | |
Stk. 6.
Ministeren kan fastsætte regler om, at der kan ydes tilskud
til ansøgers eget arbejde. | | |
Stk. 7.
Ministeren fastsætter nærmere regler om, at en fast
andel af de direkte projektudgifter kan ydes i tilskud til
indirekte fællesudgifter som husleje, bygningsdriftsudgifter
og administration m.v. i forbindelse med projekter, der
gennemføres af forsknings- og
forsøgsinstitutioner. | | |
| | |
| | 11. § 14 affattes således: |
§ 14. Der
kan afholdes udgifter til oplysnings-, vejlednings-, informations-
og undersøgelsesvirksomhed i forbindelse med denne lov,
herunder til offentlig information om offentlige mærknings-
og kvalitetsordninger samt til evaluering. | | "§ 14. Der kan afholdes udgifter til oplysnings-,
vejlednings-, informations- og undersøgelsesvirksomhed i
forbindelse med denne lov, hvilket bl.a. kan omfatte 1) offentlig information om offentlige
mærknings- og kvalitetsordninger, 2) evaluering og effektvurdering,
samt 3) fremme af kendskab til produktion af
kvalitetsfødevarer og mangfoldighed i
fødevareproduktionen. |
| | Stk. 2.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan indhente
rådgivning fra Innovationsudvalget vedrørende de
aktiviteter, der er nævnt i stk. 1." |
| | |
Kapitel 7 | | 12. "Kapitel 7"
ændres til: "Kapitel 5". |
| | |
§ 15.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri kan
henlægge sine beføjelser efter loven til en
institution under Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og
Fiskeri. Ministeren kan i forbindelse hermed fastsætte regler
om adgangen til at klage over disse myndigheders afgørelser,
herunder om, at klage ikke skal kunne indbringes for anden
administrativ myndighed, og om myndighedens adgang til at genoptage
en sag, efter at der er indgivet klage. | | 13. I § 15, stk. 2, ændres "kapitel 4"
til: "kapitel 2". |
Stk. 2.
Afgørelser truffet af Innovationsudvalget i henhold til
kapitel 4 kan alene påklages til ministeren, for så
vidt angår retlige spørgsmål. | | |
| | |
Kapitel 8 | | 14. "Kapitel 8"
ændres til: "Kapitel 6". |
| | |
§ 19.
Ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
fastsætter regler om, at tilskud ydet i henhold til kapitel
2, 3 og 4 skal tilbagebetales og forrentes på markedslignende
vilkår, hvis projektets resultater udnyttes
kommercielt. | | 15. I § 19, stk. 1, ændres "kapitel 2, 3
og 4" til: "kapitel 2". |
Stk. 2.
Ministeren kan fastsætte regler om, at kravet om
tilbagebetaling bortfalder for tilskud ydet til projektaktiviteter,
der opbygger virksomheders innovationskompetence. | | |
Stk. 3.
Ministeren fastsætter en beløbsgrænse, under
hvilken kravet om tilbagebetaling bortfalder. | | |
Stk. 4.
Ministeren kan fastsætte regler om, at kravet om
tilbagebetaling bortfalder for tilskud ydet til
brancheorganisationer vedrørende rammeskabende aktiviteter,
hvor resultaterne kommercialiseres af en bredere kreds,
såfremt de rammeskabende aktiviteter ikke direkte
medfører en målbar omsætningseffekt hos
brancheorganisationen. | | |
| | |
Kapitel 9 | | 16. "Kapitel 9"
ændres til: "Kapitel 7". |
| | |
Kapitel 10 | | 17. "Kapitel 10"
ændres til: "Kapitel 8". |
| | |
| | § 2 Loven træder i kraft den 1. juli
2008. |