L 96 Forslag til lov om ændring af færdselsloven.

(Konfiskation af knallerter m.v.).

Af: Justitsminister Lene Espersen (KF)
Udvalg: Retsudvalget
Samling: 2007-08 (2. samling)
Status: Stadfæstet

Fremsættelsestalen

Fremsættelse: 12-03-2008

Fremsættelsestale af lovforslag

20072_l96_fremsaettelsestale (html)

Skriftlig fremsættelse (12. marts 2008)

Justitsministeren (Lene Espersen):

Herved tillader jeg mig for Folketinget at fremsætte:


Forslag til lov om ændring af færdselsloven (Konfiskation af knallerter mv.)

(Lovforslag nr. L 96).

Hovedformålet med lovforslaget er at forbedre færdselssikkerheden ved at indføre hjemmel i færdselsloven til øget konfiskation af knallerter, som er blevet konstruktivt ændret med henblik på at øge den maksimale hastighed, eller som er i en sådan kvalificeret ulovlig stand, at de kan køre væsentlig hurtigere end de tilladte maksimale hastigheder på 30 km i timen for lille knallert og 45 km i timen for stor knallert.


Knallertkørsel med hastigheder, der ligger over de tilladte, udgør en færdselssikkerhedsmæssig risiko for knallertføreren selv og for medtrafikanterne. Knallertkørsel med ulovlige hastigheder må i øvrigt også generelt anses for egnet til at skabe utryghed blandt andre trafikanter, herunder ikke mindst gående og cyklister. Endvidere kan en sådan kørsel indebære andre ulemper, f.eks. i form af øgede støjgener.


I dag sker der først konfiskation, når ejeren eller brugeren for tredje gang har foretaget konstruktive ændringer af sin knallert med henblik på at øge den maksimale hastighed. Hertil kommer, at den tekniske udvikling har bevirket, at det i dag i mange tilfælde er vanskeligt at bevise, at en ulovlig maksimal hastighed skyldes konstruktive ændringer.


Der er efter regeringens opfattelse behov for en forenkling og effektivisering af politiets kontrol med, at knallerterne ikke kan køre hurtigere end de tilladte hastigheder. Det er endvidere regeringens opfattelse, at der i større omfang end efter den gældende retstilstand bør ske konfiskation af de ulovlige knallerter.


Det foreslås derfor, at der som udgangspunkt skal ske konfiskation af knallerter, som er blevet konstruktivt ændret, eller som - uanset årsagen hertil - kan køre 43 km i timen (lille knallert) eller 64 km i timen (stor knallert) eller derover, når den pågældende ejer eller bruger én gang tidligere har gjort sig skyldig i en tilsvarende lovovertrædelse.


De nye regler indebærer, at der i almindelighed ikke længere bliver spørgsmål om at føre bevis for konstruktive ændringer, men alene for knallerters maksimale hastighed. Det betyder, at kontrollen på området vil blive forenklet og effektiviseret, bl.a. fordi politiet hovedsageligt kan basere kontrollen af knallerterne på hastighedsmålinger i stedet for, at knallerterne skal adskilles.


Lovforslaget indebærer herudover en lovliggørelse af befordring af børn med en højde under 135 cm, men som er fyldt 5 år, på tohjulede motorcykler, hvis barnet anvender et barnesæde eller andet sikkerhedsudstyr, der opfylder de krav, som fastsættes hertil af Færdselsstyrelsen.


Desuden skaber lovforslaget udtrykkelig lovhjemmel til, at justitsministeren på området for transport af farligt gods i overensstemmelse med mangeårig praksis kan henlægge sine beføjelser til andre offentlige myndigheder og private.


Lovforslaget indeholder i øvrigt en række mindre justeringer af færdselsloven, herunder - som følge af skatteministerens overtagelse af ressortansvaret for administrationen af reglerne om registrering af køretøjer pr. 1. januar 2008 - en bemyndigelse for skatteministeren til at fastsætte nærmere regler om klageadgang vedrørende afgørelser, som told- og skatteforvaltningen træffer på registreringsområdet.


Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.