Skriftlig fremsættelse (12. marts
2008)
Justitsministeren
(Lene Espersen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
færdselsloven (Konfiskation af knallerter mv.)
(Lovforslag nr. L 96).
Hovedformålet med lovforslaget er at forbedre
færdselssikkerheden ved at indføre hjemmel i
færdselsloven til øget konfiskation af knallerter, som
er blevet konstruktivt ændret med henblik på at
øge den maksimale hastighed, eller som er i en sådan
kvalificeret ulovlig stand, at de kan køre væsentlig
hurtigere end de tilladte maksimale hastigheder på 30 km i
timen for lille knallert og 45 km i timen for stor knallert.
Knallertkørsel med hastigheder, der ligger over de
tilladte, udgør en færdselssikkerhedsmæssig
risiko for knallertføreren selv og for medtrafikanterne.
Knallertkørsel med ulovlige hastigheder må i
øvrigt også generelt anses for egnet til at skabe
utryghed blandt andre trafikanter, herunder ikke mindst
gående og cyklister. Endvidere kan en sådan
kørsel indebære andre ulemper, f.eks. i form af
øgede støjgener.
I dag sker der først konfiskation, når ejeren
eller brugeren for tredje gang har foretaget konstruktive
ændringer af sin knallert med henblik på at øge
den maksimale hastighed. Hertil kommer, at den tekniske udvikling
har bevirket, at det i dag i mange tilfælde er vanskeligt at
bevise, at en ulovlig maksimal hastighed skyldes konstruktive
ændringer.
Der er efter regeringens opfattelse behov for en forenkling og
effektivisering af politiets kontrol med, at knallerterne ikke kan
køre hurtigere end de tilladte hastigheder. Det er endvidere
regeringens opfattelse, at der i større omfang end efter den
gældende retstilstand bør ske konfiskation af de
ulovlige knallerter.
Det foreslås derfor, at der som udgangspunkt skal ske
konfiskation af knallerter, som er blevet konstruktivt
ændret, eller som - uanset årsagen hertil - kan
køre 43 km i timen (lille knallert) eller 64 km i timen
(stor knallert) eller derover, når den pågældende
ejer eller bruger én gang tidligere har gjort sig skyldig i
en tilsvarende lovovertrædelse.
De nye regler indebærer, at der i almindelighed ikke
længere bliver spørgsmål om at føre bevis
for konstruktive ændringer, men alene for knallerters
maksimale hastighed. Det betyder, at kontrollen på
området vil blive forenklet og effektiviseret, bl.a. fordi
politiet hovedsageligt kan basere kontrollen af knallerterne
på hastighedsmålinger i stedet for, at knallerterne
skal adskilles.
Lovforslaget indebærer herudover en lovliggørelse
af befordring af børn med en højde under 135 cm, men
som er fyldt 5 år, på tohjulede motorcykler, hvis
barnet anvender et barnesæde eller andet sikkerhedsudstyr,
der opfylder de krav, som fastsættes hertil af
Færdselsstyrelsen.
Desuden skaber lovforslaget udtrykkelig lovhjemmel til, at
justitsministeren på området for transport af farligt
gods i overensstemmelse med mangeårig praksis kan
henlægge sine beføjelser til andre offentlige
myndigheder og private.
Lovforslaget indeholder i øvrigt en række mindre
justeringer af færdselsloven, herunder - som følge af
skatteministerens overtagelse af ressortansvaret for
administrationen af reglerne om registrering af
køretøjer pr. 1. januar 2008 - en bemyndigelse for
skatteministeren til at fastsætte nærmere regler om
klageadgang vedrørende afgørelser, som told- og
skatteforvaltningen træffer på
registreringsområdet.
Idet jeg i øvrigt henviser til lovforslaget og de
ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.