B 166 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om at forbedre, fremrykke, omlægge og forenkle den aktive
beskæftigelsesindsats i den første
ledighedsperiode.
Fremsat den 3. april 2009 af
Eigil Andersen (SF),
Karsten Hønge (SF) og Ole Sohn (SF)
Forslag til folketingsbeslutning
om at forbedre, fremrykke, omlægge og
forenkle den aktivebeskæftigelsesindsats i den første
ledighedsperiode
Folketinget opfordrer regeringen til senest den 15. oktober
2009 at fremsætte forslag til lov om ændring af lov om
ansvaret for og styringen af den aktive
beskæftigelsesindsats, lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats og lov om
arbejdsløshedsforsikring m.v., således
- at aktiveringen
af de ledige fremrykkes fra 9 til 6 måneder,
- at a-kassen
får ret til at overtage ansvaret for den aktive
beskæftigelsesindsats for kassens ledige inden for de
første 9 måneders ledighed,
- at a-kasser, der
har overtaget ansvaret for den aktive beskæftigelsesindsats
inden for de første 9 måneder for ledige, hvor den
aktive beskæftigelsesindsats mest hensigtsmæssigt
bør rette sig mod andre dele af arbejdsmarkedet end dem, der
ligger inden for a-kassens naturlig område, får ret til
at træffe beslutning om overflytning af ansvaret for disse
ledige til jobcenteret, og
- at de, der har
ansvaret for den aktive beskæftigelsesindsats, får
tildelt større metodefrihed i indsatsen.
Bemærkninger til forslaget
Forslaget har til formål at forbedre, fremrykke,
omlægge og forenkle den aktive beskæftigelsesindsats i
den første ledighedsperiode.
Forslagsstillerne finder det hensigtsmæssigt, at den
ledige allerede efter 6 måneders ledighed indgår i en
aktiv beskæftigelsesindsats. De ledige, der ikke umiddelbart
selv finder nyt arbejde, kan hermed hurtigere få den
nødvendige hjælp med vejledning, opkvalificering eller
udslusning til ordinær beskæftigelse gennem et job med
løntilskud. Denne fremrykning er ikke mindst
hensigtsmæssig i en tid med udsigt til en afgørende
stigning i ledigheden, hvor en stigende del af de ledige må
formodes at få behov for en aktiv beskæftigelsesindsats
med omskoling eller opkvalificering.
Forslaget indebærer, at ansvaret for den aktive
beskæftigelsesindsats inden for de første 9
måneder flyttes til a-kassen, hvis a-kassen ønsker
dette. Det vil give a-kassen muligheder for at udnytte sit kendskab
til såvel de ledige som områdets arbejdsmarked til den
bedst mulige beskæftigelsesindsats.
Dog kan der være tilfælde, hvor en ledig kan have
behov for en aktiv beskæftigelsesindsats rettet mod andre
arbejdsområder end det, der er a-kassens naturlige. Derfor
foreslås det, at a-kassen får mulighed for at
træffe beslutning om overflytning af ansvaret til jobcenteret
i de tilfælde, hvor den individuelle indsats vurderes at
være mest effektiv, hvis den rettes mod sådanne andre
arbejdsområder.
Hvis a-kassen vælger at påtage sig opgaven,
tilføres a-kassen midler til at påtage sig ansvaret
efter samme tildelingskriterier som jobcentrene.
Med henblik på at give de ansvarlige instanser bedre
muligheder for at tilrettelægge den aktive
beskæftigelsesindsats så effektivt som muligt og mere i
overensstemmelse med de regionale og individuelle behov,
foreslås det, at de, der har ansvaret for den aktive
beskæftigelsesindsats, får tildelt større
metodefrihed i indsatsen. F.eks. foreslås det, at den
ansvarlige for den aktive beskæftigelsesindsats får
mulighed for - under hensyn til den lediges ønsker og
forudsætninger og det regionale arbejdsmarkeds behov - at
træffe afgørelse om, at ledige, der inden for en
kortere periode har udsigt til at kunne finde beskæftigelse
på grundlag af sin egen aktive jobsøgning, ikke skal
deltage i individuelle jobsamtaler i en nærmere angiven
periode. Dermed frigøres ressourcer, som a-kassen eller
jobcenteret kan bruge på andre ledige, der har større
behov.
Økonomiske konsekvenser for det
offentlige
Forslaget vil have begrænsede økonomiske
konsekvenser for det offentlige. Selve muligheden for at a-kasserne
kan overtage den aktive beskæftigelsespolitik inden for de
første 9 måneders ledighed vil være
udgiftsneutral, da a-kasserne forudsættes at foretage
indsatsen inden for de samme økonomiske rammer som
jobcentrene. Derimod vil en fremrykning af den aktive
beskæftigelsesindsats umiddelbart medføre en offentlig
merudgift. En del af denne merudgift må forventes at blive
modsvaret af besparelse på aktiveringsindsats senere i
ledighedsforløbet, ligesom en fremrykning af den aktive
beskæftigelsespolitik forventes at mindske ledigheden.
Indførelse af større metodefrihed vil,
afhængigt af omfanget, medføre en
ressourcemæssig effektivisering, som i princippet kan
udmøntes som en besparelse.
Efter forslagsstillernes opfattelse kan denne
ressourcemæssige effektivisering dog mere
hensigtsmæssigt udnyttes til en kvalitativ forbedring af
kontakten til de ledige og indholdet i den aktive
beskæftigelsesindsats.
Skriftlig fremsættelse
Eigil Andersen
(SF):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om at
forbedre, fremrykke, omlægge og forenkle den
aktivebeskæftigelsesindsats i den første
ledighedsperiode.
(Beslutningsforslag nr. B 166).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.