B 175 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om videoovervågning af boligområder.
Fremsat den 14. april 2009 af
Karen Hækkerup (S), René Skau Björnsson
(S), Thomas Jensen (S), Bjarne Laustsen (S),
Anne-Marie Meldgaard (S),
Flemming Møller Mortensen (S) og Julie Rademacher (S)
Forslag til folketingsbeslutning
om videoovervågning af
boligområder
Folketinget pålægger regeringen i 2009 at
fremsætte et lovforslag, der ændrer
tv-overvågnings-loven. Lovforslaget skal indebære, at
politiet får mulighed for at give midlertidig tilladelse til
overvågning i særlig udsatte boligområder, der
har været udsat for hærværk, vold eller andre
handlinger, som skaber utryghed, og ønsker at kunne
gøre brug af overvågning. Endvidere
pålægges regeringen at finde en sådan ordning, at
disse særlig udsatte boligområder kan få udstyr
til overvågning stillet til rådighed, såfremt de
ikke selv har økonomiske ressourcer til det.
Bemærkninger til forslaget
Den gældende lovgivning om tv-overvågning, hvor
der kun er mulighed for at overvåge områder uden
offentlig adgang, er ude af trit med den virkelighed og de
virkelige behov, som beboerne i udsatte boligområder oplever.
Der er derfor behov for, at det også bliver muligt at
videoovervåge f.eks. parkeringspladser og arealer mellem
husene - rum, som i dag kun må videoovervåges, hvis den
offentlige adgang begrænses. Tilladelsen skal kunne gives for
en periode på maksimalt 2 år, og når perioden er
ved at være gået, skal en evaluering afgøre, om
der er behov for at fortsætte overvågningen.
Alternativet til en øget adgang til
videoovervågning i boligområder kan i yderste fald
blive, at der vil ske en øget anvendelse af hegn og
skilte.
Lejerbos forsøg med videoovervågning i
Mjølnerparken på Nørrebro, i
Frederiksværk og i Aalborg viser, at det virker. Erfaringen
er, at beboerne føler sig trygge, antallet af indbrud og
mængden af hærværk falder og det er lettere for
boligorganisationerne at vide, hvor regningen skal sendes hen.
Forsøgene viser også, at de fleste er glade for
overvågningen, fordi den har skabt tryghed. Derudover kan
overvågningen hjælpe politiet i dets opklaringsarbejde
og dermed frigøre ressourcer til andet (forebyggende)
arbejde.
Københavns Kommune har eksempelvis afsat 20 mio. kr.
på budgetterne i 2009 og 2010 til at skabe en mere sikker og
tryg by, ikke mindst i de udsatte boligområder. Den seneste
tids hærværk og ballade, som også har ramt de
udsatte boligområder, skal ikke have lov til at
fortsætte.
Forslagsstillerne mener derfor, at det er nødvendigt,
at boligorganisationerne får mulighed for at anvende de
redskaber, der virker.
Forslagsstillerne mener, at brug af videoovervågning kan
anvendes som supplement til det kriminalpræventive arbejde,
der i forvejen udføres i de udsatte boligområder. Det
er endvidere vigtigt, at beboerne inddrages og er med til at
bestemme over de dele af deres boligområde, der skal
overvåges.
Mange udsatte boligområder har i forvejen meget store
udgifter i forbindelse med hærværk og til boligsociale
indsatser, forebyggende arbejde m.v. Derfor vil mange af de
berørte boligområder have svært ved at finde
økonomiske ressourcer til overvågningen. At sikre den
nødvendige sikkerhed og tryghed for borgerne er desuden en
statslig opgave. Det skal derfor være muligt for
boligområderne at låne udstyr til overvågning,
således at de ikke selv har yderligere økonomiske
udgifter forbundet med overvågningen. Da perioden for
overvågning er tidsbegrænset, er det især
vigtigt, at boligområderne ikke selv skal investere i det
nødvendige udstyr. Omkostningerne til udstyret er
begrænsede i forhold til udgifter til reparationer og
genopbygning i forbindelse med hærværk, så det
vil hurtigt kunne betale sig økonomisk at investere i det
nødvendige udstyr og stille det til rådighed for de
berørte boligområder. Forslagsstillerne forestiller
sig, at der afsættes en pulje på 2 mio. kr. til
formålet. Ordningen kunne fungere således, at de
enkelte politikredse får leveret udstyr, som de kan
udlåne til de boligområder, der får tilladelse
til den udvidede overvågning. Når overvågningen
standses, kan udstyret leveres tilbage og bruges andre
steder.
Folketinget pålægger derfor regeringen i 2009 at
fremsætte et lovforslag, der ændrer
tv-overvågnings-loven. Lovforslaget skal indebære, at
politiet skal kunne give midlertidig tilladelse til
overvågning i særlig udsatte boligområder, der
har været udsat for hærværk, vold eller andre
handlinger, som skaber utryghed, og ønsker at kunne
gøre brug af overvågning. Endvidere
pålægges det regeringen at finde en sådan
ordning, at disse særlig udsatte boligområder kan
få udstyr til overvågning stillet til rådighed,
såfremt de ikke selv har økonomiske ressourcer til
det. Tilladelsen skal kunne gives for en periode på maksimalt
2 år, og når perioden er ved at være gået,
skal en evaluering afgøre, om der er behov for at
fortsætte overvågningen. Dette skal kunne ske, hvis
beboerforeningen og politiet ønsker overvågningen
opretholdt.
Skriftlig fremsættelse
Karen
Hækkerup (S):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
videoovervågning af boligområder.
(Beslutningsforslag nr. B 175).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.