B 179 (som fremsat): Forslag til folketingsbeslutning
om styrkelse af indsatsen over for ofre for personfarlig
kriminalitet.
Fremsat den 14. april 2009 af
Karen Hækkerup (S),
Anne-Marie Meldgaard (S),
Flemming Møller Mortensen (S) og Julie Rademacher (S)
Forslag til folketingsbeslutning
om styrkelse af indsatsen over for ofre for
personfarlig kriminalitet
Folketinget pålægger regeringen inden udgangen af
2009 at styrke indsatsen over for ofre for vold og voldtægt
ved (1) at nedsætte en kommission, der har til formål
at sikre højere erstatninger til ofre for vold og
voldtægt, (2) at etablere en erstatningsfond, (3) at
fremsætte lovforslag, der indebærer, at det bliver
muligt at få erstatning for voldsforbrydelser, selv om
anmeldelsen sker mere end 24 timer efter forbrydelsen, (4) at sikre
ofre ret til gratis psykologbehandling og (5) at fremsætte
lovforslag, der gør det muligt for ofre at blive informeret
ved løsladelse af gerningsmanden.
Bemærkninger til forslaget
Nedsættelse af en kommission til øget
erstatning.
Den måde, det danske samfund behandler ofre på, er
gammeldags og ofte urimelig over for de mennesker, der har
været udsat for en forbrydelse. Opfattelsen er stadig, at
forbrydelser med de største økonomiske konsekvenser
for samfundet skal koste dyrest frem for forbrydelser med de
største menneskelige konsekvenser.
I forbrydelser med vold og seksuelle overgreb er der stor
forskel på erstatningerne og ofte er disse urimelig små
i forhold til de store menneskelige konsekvenser, det har for
offeret. Erstatningerne afspejler en holdning til ofre for vold,
voldtægt og personfarlig kriminalitet om, at de personlige
omkostninger i forbindelse med en forbrydelse ikke vægter
højt i forhold til materielle eller økonomiske
omkostninger. For eksempel udløser en almindelig
voldtægt i dag omkring 60.000-70.0000 kr. i erstatning, mens
Frederiksberg Kopicenter blev idømt en erstatning på
400.000 kr. for ulovligt at have hjulpet med at kopiere bl.a.
lærebøger.
Der findes utallige eksempler på disse forskelle
på erstatninger. For eksempel idømmes en mand en
erstatning på 15.000 kr. for gentagne tilfælde af vold,
trusler om voldtægt og blufærdighedskrænkelse af
sin daværende kæreste, herunder et groft overfald
på hende, da hun var gravid i syvende måned med deres
fælles barn. Heroverfor står, at Andrea Elisabeth
Rudolph tilkendes 50.000 kr. i erstatning fra Se og Hør,
fordi de viste billede af hende højgravid og topløs
på en offentlig strand. Et andet eksempel er en modefotograf,
som voldtager en 17-årig pige i sit fotostudie. Erstatningen
beregnes til 30.000 kr., mens Se og Hør, som i forbindelse
med EM-guldet 2002 bringer en plakat af håndboldpigerne og
målmand Karin Mortensen uden af have indhentet samtykke, skal
betale en erstatning på 100.000 kr. En bilist dræber en
ung knallertkører, han er påvirket af alkohol, narko
og piller. Han kører med 118 km i timen over for rødt
lys og stikker derefter af fra gerningsstedet uden at hjælpe
påkørte. Han har i forvejen 15 domme for kriminalitet.
Erstatningen beregnes til 80.000 kr. til offerets familie, hvorimod
en kvinde, som pådrager sig et piskesmæld i en
trafikulykke, får en erstatning på 764.000 kr. Alle
disse sager er eksempler på uretmæssig behandling af
ofre for forbrydelser med store menneskelige og psykiske
konsekvenser. Det er uretfærdigt og uacceptabelt over for de
mennesker, det berører. Erstatninger skal afspejle de
menneskelige omkostninger og være retfærdige over for
ofrene.
Derfor skal der nedsættes en kommission, som skal
kortlægge den nuværende praksis for erstatninger og
fremsætte nogle nye retningslinjer for erstatninger,
således at det fremover er de psykiske og menneskelige
omkostninger, der danner grundlaget for beregninger om erstatning.
Kommissionens arbejde skal munde ud i nogle nye retningslinjer, der
sikrer ofre for vold og voldtægt langt højere
erstatninger, end det er tilfældet i dag.
Derfor mener Socialdemokratiet, at erstatninger til ofre for
vold og voldtægt mindst skal tre- eller firedobles i forhold
til det nuværende niveau.
Etablering af erstatningsfond
Der skal oprettes en erstatningsfond, som efter svensk
forbillede skal hjælpe ofre, støtte forskning om
forbrydelser, støtte kriminalitetsforebyggende projekter og
sikre, at frivillige får mulighed for supervision samt
økonomisk godtgørelse. Fonden skal desuden betale
erstatninger til ofre i tilfælde, hvor den dømte ikke
selv kan betale.
Forslagsstillerne forestiller sig en model, hvor alle, der
idømmes en betinget eller ubetinget fængselsstraf,
skal betale et fastsat beløb til fonden for ofre.
Beløbet kunne fastsættes til 500 kr., hvilket vil
være et overkommeligt beløb for den dømte, men
samtidig vil skaffe betydelige midler til fondens arbejde.
Lovændring i forhold til anmeldelse
Reglerne omkring anmeldelse er i dag urimelige i forhold til
ofrene. I dag skal man anmelde en forbrydelse uden unødigt
ophold - dvs. senest 24 timer efter forbrydelsen ? for at kunne
få erstatning. Reglerne omkring for sen eller manglende
anmeldelse af vold og voldtægter skal ændres, så
der i højere grad tages hensyn til offeret. Der skal i
højere grad tages hensyn til, at ofre for forbrydelser som
vold og voldtægt kan være bange, i chok og så
påvirkede af det skete, at de ikke er i stand til at anmelde
forbrydelsen før langt senere. Derfor skal de stadig kunne
få erstatning. Socialdemokratiet vil derfor have ændret
loven, så der ikke er en øvre grænse for,
hvornår anmeldelsen skal ske, før der kan udbetales
erstatning. Det skal bero på sagens karakter, hvorvidt
erstatninger skal udbetales, og ikke afgøres af, hvor lang
tid det tager offeret at samle mod til en anmeldelse.
Ret til psykologbehandling
Ofre for vold og voldtægt skal have ret til
gratis psykologhjælp. I dag får et offer for
voldtægt 300 kr. i tilskud til 10 psykologtimer - og kun
inden for det første år efter forbrydelsen. Det
betyder, at der er en stor egenbetaling for voldtægtsofre og
for voldsofre, der ligesom voldtægtsofre ofte har brug for
hjælp senere i livet. Ligeledes bliver mange
voldtægtsofre afvist på landets centre for
voldtægt, fordi der er mangel på ressourcer. For
eksempel måtte Center for Voldtægtsofre i Århus
afvise at give psykologhjælp til hver sjette
voldtægtsoffer sidste år. Forslagsstillerne finder
dette uacceptabelt og mener, at det er til stor skade for de
implicerede. Socialdemokratiet vil derfor have gratis
psykologhjælp til ofre for forbrydelser og sikkerhed for, at
voldtægtsofre kan få hjælp på de
voldtægtscentre, der er. Derudover skal det være muligt
at modtage psykologhjælp, længere end et år efter
at forbrydelsen er sket.
Information om løsladelse
Mange ofre, der har været udsat for en kriminel
handling, er bange for at møde deres gerningsmand igen.
Denne angst kan fylde meget i offerets liv og have stor betydning
for, hvordan en person klarer sig, efter at forbrydelsen er sket. I
Sverige er reglerne sådan, at når en dømt
voldsmand får udgang fra fængslet eller bliver
løsladt, får hans offer mulighed for at blive
informeret om det, hvis offeret ønsker dette. Sådan
bør det også være i Danmark. Socialdemokratiet
vil derfor indføre, at ofre frivilligt kan indgå i en
ordning, hvor der gives besked, når gerningsmanden
løslades fra fængslet eller får udgang,
sådan at offeret kan forberede sig psykisk og mentalt
på dette og tage sine forhåndsregler.
Skriftlig fremsættelse
Karen
Hækkerup (S):
Som ordfører for forslagsstillerne tillader jeg mig
herved at fremsætte:
Forslag til folketingsbeslutning om
styrkelse af indsatsen over for ofre for personfarlig
kriminalitet.
(Beslutningsforslag nr. B 179).
Jeg henviser i øvrigt til de bemærkninger, der
ledsager forslaget, og anbefaler det til Tingets velvillige
behandling.